Täysistunnon pöytäkirja 125/2004 vp

PTK 125/2004 vp

125. TIISTAINA 23. MARRASKUUTA 2004 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

5) Hallituksen esitys laiksi rautatiejärjestelmän liikenneturvallisuustehtävistä sekä laiksi rautatielain muuttamisesta ja laiksi Euroopan laajuisen rautatiejärjestelmän yhteentoimivuudesta annetun lain muuttamisesta

 

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Eduskunta nuijii kohta toisessa käsittelyssä pöytään sellaisen tekstin, jota valiokunta ei ole tällaisenaan hyväksynyt — tämä asia on ollut ensimmäisen ja toisen käsittelyn välillä vähän aikaa vihreän veran alla — ja kuitenkin on päädytty siihen, että se tänne tulee, sen takia, että tähän sisältyvä virhe voidaan korjata. Tämä on historialtaan sellainen asia, että pitää ehdottomasti terävöittää toimintaa valiokunnassa, niin että tämänlaatuisia asiakirjoja ei toiseen käsittelyyn enää koskaan liikenne- ja viestintävaliokunnasta tule.

Raimo Vistbacka /ps:

Arvoisa herra puhemies! Täytyy hyvin pitkälle yhtyä siihen, mitä ed. Pulliainen totesi. Sen johdosta asia päästettiin eteenpäin myös valiokunnassa. Itse olin päästämässä sitä eteenpäin, ja uskon, että siksi myös ed. Pulliainen, koska siellä ilmoitettiin ja sovittiin käsitykseni mukaan yksimielisesti, että asiaan tullaan puuttumaan ensimmäisen ja toisen käsittelyn välillä. En tiedä, mistä syy moiseen johtuu, että näin ei menetelty.

Arvoisa herra puhemies! Olisin nimenomaan tältä osin halunnut puuttua siihen ongelmaan, joka silloin tuli esille, kun minulla ei ollut valitettavasti mahdollisuutta olla ensimmäisessä käsittelyssä: pidän vaarana, että tämä muotoilu saattaa johtaa siihen, että Suomessa on yhä enemmän ulkomaisia turvallisuusasentajia, jotka ovat liikenteenohjauksessa ja muutenkin turvajärjestelmien kanssa tekemisissä, koska nimenomaan asianomaisen lain 7 § ei määrittele minkäänlaista koulutusohjelmaa turvalaiteasentajille. Tämä on se suurin ongelma, joka tähän valitettavasti jäi. Myöhemmin saadun tiedon mukaan nämä asiat olivat esityksessä, mutta jossakin vaiheessa ne yllättäen ovat sieltä poistuneet ja liikennevaliokunta ei ennen ensimmäistä käsittelyä kyllä saanut asiasta mitään tietoa.

Keskustelu päättyy.