7) Hallituksen esitys sairausvakuutuslaiksi Hallituksen esitys sairausvakuutuslaiksi
annetun hallituksen
esityksen (HE 50/2004 vp) täydentämisestä
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt on siis loppusuoralla hallituksen esitys
eduskunnalle sairausvakuutuslaiksi. Tämä lakihan
on iso, se on tärkeä, se heijastuu koko suomalaiseen
yhteiskuntaan monella tavalla, ja sen takia haluan vielä muutamaan
seikkaan tässä aivan erityisesti kiinnittää huomiota.
Huomioni lähtee siitä näkökohdasta,
että hallituksen esittelyn mukaan ja myöskin eduskunnan
oikeusasiamiehen esittelyn mukaan kysymyksessä on lähinnä teknisluonteinen
lakimuutos, hallituksen esitys. Kysymykseni vaan on, onkohan ihan
tällä lailla, ja pyrin osoittamaan, että muutamissa
paikoissa asia ei ole näin. Sanotaan myöskin,
että kysymyksessä on kustannusneutraali esitys,
mikä tietysti tarkoittaa sitä, että laillisuusaspektit
katsotaan ajan tasalle, mutta lakia ei millään
lailla varsinaisesti laajenneta — toisin sanoen sitä ehkä ei
myöskään pitäisi silloin supistaa — ja
vain välttämättömyyksiin kiinnitetään
huomiota ja erityiset substanssimuutokset tehdään
myöhemmin ja esimerkiksi koko rahoitusongelma, joka on
aika iso, käsitellään erikseen, ja varmasti
onkin aika viisasta, että näin tehdään.
Ongelmat ovat itse asiassa hallinnollisia tämän
lain käsittelyssä, jos mittarina käytetään
sitä, miten toiminta, potilaiden sairaanhoito, kokonaisuudessaan
hoidetaan ja miten se kustannetaan, jos rajapinnaksi otetaan julkinen
kontra yksityinen kontra kolmas sektori. On aika mielenkiintoista,
että vuoteen 94 asti tämä rajapinta oli täysin
ongelmaton, vanhan SVOLin aikaan. Nyt tässä ehdotuksessa,
jota ollaan hyväksymässä, on sellaisia
muutoksia, että kyllä ihmettelen, jos kansanedustajat
ne sujuvasti hyväksyvät, niin kuin nyt ikävä kyllä siltä näyttää.
Otan yhden pykälän täältä aivan
erityisesti esille. Se on toisessa osassa 2 luvun 3 §:n
3 momentti, ja se kuuluu näin: "Tämän
lain nojalla ei korvata - - sairaanhoidon kustannuksia,
kun yksityisen terveydenhuollon palvelut on järjestetty kunnallisen
sosiaali- tai terveydenhuollon tiloissa - -." Kokoomuksen
eduskuntaryhmä ei tätä asiaa ymmärrä,
eikä tähän ole saatu kunnon selvitystäkään.
(Ed. Taipale: En minäkään ymmärrä!)
Onko niin, että tämä on pelkästään
ideologinen asia? Jos näin on, niin kyllä järkyttävällä rajalla
silloin meillä terveydenhuollon suhteen edetään.
Tämähän tarkoittaa sitä, että jos
suomalainen asuinpaikkaan katsomatta haluaa käydä yksityisessä terveydenhuoltolaitoksessa
tai yksityisen lääkärin vastaanotolla,
se käy siitä vaan, mutta jos tämä lääkäri
sattuu olemaan tilanteessa, jossa hän on vuokrannut vastaanottotilan
kunnalta ja maksaa kunnalle siitä korvausta, niin Kansaneläkelaitospa
onkin sitten keksinyt hallituksen suosiollisella tuella, että tästä Kansaneläkelaitos
ei korvaa potilaalle palautustaksan mukaisia asioita ollenkaan.
Minun järkeeni ei käy, miten tasa-arvo silloin
potilaan näkökulmasta toteutuu tässä asiassa.
Tässä toteutuu vaan joku hallintokriteeri tai
jokin ideologinen kriteeri. Terveydenhoidon tasapuolisuus tässä ikävä kyllä ei
toteudu.
Täällä on toinen, samansuuntainen
asia, joka itse asiassa on puhuttanut Suomea pitkään,
mutta johon hallitus ei myöskään halua
puuttua, ja se koskee yleensä näiden sairausvakuutuskorvausten
palautustaksaa. Lakihan antaa mahdollisuuden, että 60 prosenttia
yksityisellä sektorilla suoritetuista maksuista tiettyjen
taulukoiden mukaan korvataan. Vuoden 87 jälkeen näitä taksoja ei
ole tarkistettu, ja sen seurauksena nykypäivänä ihmiset
saavat 60 prosentin sijasta keskimäärin noin 37
prosenttia takaisin, vaikka laki määräisi
tai antaisi mahdollisuuden, jos ministeriö sitä lakia
oikein ohjeissa soveltaisi ja olisi nostanut ajan tasalle, että vähintään
tulisi 60 prosenttia. Tulee vain 37 prosenttia.
Nyt kun me yritimme saada sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
tätä rajaa nostettua 3 prosenttiyksiköllä 40
prosenttiin, niin hallitusrintama yksimielisesti vastusti ja todennäköisesti
tässä salissa huomenna, kun tästä äänestetään — me tulemme
tästä lausumasta tekemään oman
ehdotuksen, jonka teen tänään lopuksi — tulee
itse asiassa vastustamaan voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Hallitus ei halua, että toteutetaan tätä 60 prosentin
korvaussääntöä.
Minusta tässä ollaan hyvin merkillisellä tiellä, ja
jos olette eri mieltä, pyytäisin teitä arvoisia edustajia
selittämään, mikä on syy siihen,
että te haluatte suomalaista potilasta kohdella eri lailla riippuen
siitä, mistä ovesta hän astuu sisälle, vaikka
on aivan samasta sairaudesta ja samantasoisesta hoidosta kysymys.
Tämä on kummallista asioiden käsittelyä meidän
pienessä Suomessamme, jossa asiantuntijapohjainen työpanos
pitäisi osata ottaa käyttöön
kaikilta sektoreilta, missä sitä lieneekin, on
se sitten julkista sektoria tai yksityistä tai kolmatta
sektoria. Tämä on tietenkin tuttua meille poliitikoille,
mutta Suomen kansalle tämä on tuntematonta.
Haluan erityisesti kyllä, että huomenna katsotaan,
ketkä hallituspuolueiden kansanedustajista ovat sitä mieltä,
että lainsäädäntöä Suomessa korvausprosenttien
osalta ei tarvitse noudattaa. Tulkitsen sitä kyllä näin
tylysti.
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi haluaisin sanoa, että tässä lakiehdotuksessa
on muitakin epätarkkuuksia. Viittaan eduskunnan oikeusasiamiehen
lausuntoon, joka annettiin meidän valiokunnallemme. Siellä on
useita esimerkkejä esimerkiksi lääkkeisiin
liittyvistä seikoista, jotka eivät hallinnollisesti
ole aivan niin tarkasti sanottuja kuin niiden etukäteen
pitäisi olla, jotta potilas tietää, mihin
jamaan hänen asiansa joutuvat.
Yksi surullinen esimerkki näistä on tiettyjen lääkkeiden
anto. Jos niitä voidaan lääkemuodon takia
antaa vaan sairaalan poliklinikalla, niin silloin kunta tai kuntayhtymä on
velvollinen kustantamaan lääkkeen kaikki kulut,
koska se on poliklinikalla annettavaa hoitoa. Jos samaa lääkettä annetaan
muodossa, jonka voi antaa avohoidossa, niin Suomessa on levinnyt
käytäntö, jonka mukaan lääketieteestä riippumatta
taloudellisilla päätöksillä kustannukset
on siirretty Kelalle, koska se on avohoidon kautta tapahtuvaa toimintaa
näiden kuntayhtymien omien virkamiesten mielestä,
ja, huom., samassa yhteydessä aiheutetaan lisäkuluja
myöskin potilaalle omavastuun osalta. Tähän
seikkaan valiokunta on kiinnittänyt tekstissä huomiota,
mutta minusta henkikin on tässä samanlainen: hallinnon
ehdoilla mennään, ei potilaan ja hänen
sairautensa primäärisyyttä huomioiden
niin kuin pitäisi.
Arvoisa puhemies! Nämä olivat ne seikat, jotka
halusin aivan erityisesti sanoa.
Tähän loppuun luen lausumaehdotuksen, jonka
teen: "Eduskunta edellyttää, että sairausvakuutuksen
korvaustaksoista päätettäessä huomioon
tulee ottaa myös kulloinkin tapahtuva kustannuskehitys.
Välittömänä toimenpiteenä eduskunta
esittää, että lääkärin-
ja hammaslääkärinpalkkiosta suoritettavan
korvauksen perusteena käytettävää korvaustaksaa
nostetaan siten, että todellinen korvausprosentti nousee
40 prosenttiin."
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että terveydenhuoltoa
katsotaan kokonaisuutena myös rahoituksen osalta, ja vaikka tässä ei
nyt rahoitusta varsinaisesti käsitelläkään, tässä kuitenkin
on kohtia, jotka siihen vaikuttavat.
Yksityislääkärin palvelut ovat osa
terveydenhuoltoa, ja yhteiskunta korvaa niitä omalta osaltaan.
Niin kuin ed. Akaan-Penttilä sanoi, lain mukaan kelakorvaus
on 60 prosenttia, mutta käytännössä korvaukset
jäävät huomattavasti pienemmiksi. Todellinen
korvaus on 31,5 prosenttia lääkärinpalkkioista.
Kun kuntalainen käy yksityislääkärillä,
yhteiskunnan korvaus siitä on noin 20 euroa. Kun hän
käy kunnallisella puolella, niin yhteiskunnalle se maksaa
noin 130 euroa. Kumpaakin me tarvitsemme, yksityistä ja kunnallista.
Yksityiset lääkäripalvelut täydentävät
kunnallista palvelua, mutta on oikeus ja kohtuus kuitenkin, että lakia
noudatetaan. Siksi kannatan ed. Akaan-Penttilän tekemää ehdotusta
lausumaksi.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nimenomaan nyt olisi korkea aika nostaa
näitä sairausvakuutuksen palautustaksoja, kun
kerran hoitotakuu, eli hoitoonpääsyn enimmäisajat,
astuu voimaan 1.3.2005.
Lääkärinpalkkiothan muodostavat,
kuten ed. Akaan-Penttilä sanoi, vain alle 1 prosentin Kelan
kokonaiskustannuksista ja hammaslääkäripalkkiot
alle 2 prosenttia, joten on aivan oikeudenmukainen tällainen
aika pieni korotus, jolloin sairaat voisivat hakeutua yksityislääkärille. Nythän
tilanne on se, että kun hoitotakuu astuu voimaan, voi tulla
aikamoinen hässäkkä, eivätkä varmaan
hallituspuolueetkaan halua sitä, että ihmiset
eivät pääse hoitoon ja tekevät
erilaisia valituksia lääninhallituksiin, jolloinka
se tulee kunnille paljon kalliimmaksi kuin hoidon järjestäminen.
Yhdyn ed. Akaan-Penttilän lausumaan siitä, että palautustaksat
nostettaisiin nyt tässä vaiheessa 40 prosenttiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on ihan aiheellisestikin
ja ensimmäisen käsittelyn aikana erityisesti kritisoitu
myös hallituksen esitystä. Nyt on läpikäyty äänestykset,
ja eihän se esitys mikään täydellinen
ole, ei missään tapauksessa, mutta yhden positiivisen
asian haluaisin nostaa esille: 5 luku, Lääkekorvaukset, ja
siinä korvattavat lääkkeet.
Tässä tapauksessa valiokunta on mietinnössään
parantanut vaillinaista hallituksen esitystä lisäämällä korvattavuuden
piiriin sellaisia lääketieteellisin perustein
välttämättömiä lääkevalmisteita,
joita siinä aikaisemmin ei ole ollut. Mielestäni
tämä on tärkeä toimi, siitä onnittelut kyllä valiokunnalle.
Esimerkiksi krooninen säärihaava-tyyppinen hoito
voi olla hyvin kallis, ei-korvattavia lääkevalmisteen
tyyppisiä hoitovälineitä ja -valmisteita,
salvoja jne. Nyt niitä toivon mukaan sitten aletaan korvata
ja sovelletaan tätä kohtaa. Tämä on
myös soveltamiskysymys. Toivon mukaan Kela viisaalla tavalla
tätä asiaa lähestyy.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan oivallisesti ed. Akaan-Penttilä problematisoi
yksityisen ja julkisen hoidon rajapinnan ongelmia ja kysyi, onko
tässä aatteellista tai ideologista maailmaa ja
päätöksentekoa mukana. Ehkä onkin,
kun hän viittasi tähän kohtaan, miksi
yksityinen ei voi toimia samoin edellytyksin julkisen puolen tiloissa
saaden asiakkaan puolelta kelakorvauksen. Ehkä vain on
niin, että meillä on sittenkin paikoitellen tehottomuuteen vielä varaa,
sitähän tämä ehkä on.
Tämä ei ole poliittinen vastaus. Tämä on
enemmänkin lääkärikansanedustajan
vastaus. Kun ei vielä tarvitse tehoja ottaa, ei tiloista
eikä mistään resursseista, viimeisen
päälle, niin ihan vielä ei taida olla mahdottoman
suuri hätä tässä maassa ja terveydenhuollossa.
Mutta sv-korvausasia on vain sellainen, että mistä se
raha otetaan. On varmasti aika yhteinenkin tahto, että tätä hommaa
hoidetaan tulevina vuosina ja tulevatkin hallitukset hoitavat niin, että meillä elää
sekä julkinen
että yksityinen sektori ja yhdessä tehdään
töitä niin, että nämä hommat
hoituvat, hoituvat hoitotakuut ja hoituvat monet muut asiat. Työtä on
vielä aivan valtavasti tehtävänä,
ja tämä sairausvakuutuslain uudistaminen ja tekninenkin
korjaaminen on ehkä yksi palanen siinä sarjassa.
Mutta tulevilla hallituksilla riittää töitä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sairausvakuutuslain kokonaisuudistus
on todennäköisesti kuluvan vuoden suurin yksittäinen asia,
jonka sosiaali- ja terveysvaliokunta on käsitellyt, ja
sosiaali- ja terveydenhuollon asioissa ylipäätänsä ainakin
kolmen suurimman asiakokonaisuuden joukossa.
Kun kuuntelin asian ensimmäistä käsittelyä ja yleiskeskustelua
siinä, laitoin merkille sen maltillisuuden, jolla niin
hallitus- kuin oppositiopuolueiden kansanedustajatkin ylipäätänsä tähän
asiaan ja tehtyihin muutoksiin suhtautuivat. Ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä esimerkiksi ed. Virtasen
puheenvuoro oli niin rakentava ja yhteistyöhakuinen, että se
tuntui aika ajoin jopa aika hyvältä. Tosin se
oli luontevaa jatkumoa sille käsittelylle, jonka sosiaali-
ja terveysvaliokunta tämän asian kohdalla teki.
Vaikean, suuren, laajan kokonaisuuden osalta yksissä tuumin
päädyttiin ratkaisuihin, jotka nyt ovat hyväksyttävinä tai
hylättävinä.
Arvoisa herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilä omassa puheenvuorossaan
totesi, että vuoteen 94 saakka, jolloin elettiin aikaisempaa
valtionosuusjärjestelmää, julkisen ja
yksityisen palvelutuotannon, julkisen ja yksityisen terveydenhuollon,
rajapinta oli selvä. Sen jälkeen on ollut ongelmia.
Tuosta asiasta on helppo olla samaa mieltä. Sen sijaan
johtopäätösosuudessa ainakin vähintään
kysyn: Ed. Akaan-Penttilä ja hyvät kokoomuksen
edustajat, sekö on oikotie onneen, että sairausvakuutuskorvauksen
tasoa nostetaan? (Ed. Saarikangas: Parempi kuin ei mitään!)
Aikaisemmin oppositiojakkaralta tätä asiaa katselleena
minulle jäi sellainen vaikutelma, että oltiin
ajautumisteorian mukaisesti liikkeellä, ja aina vähän
tilannekohtaisesti ja kulloistenkin voimavarojen puitteissa tämä raja
siirtyi suuntaan jos toiseen, etupäässä siihen
suuntaan, että yksityisen puolen korvaustaksat olivat laskusuunnassa.
Joka tapauksessa lähestyn asiaa niin, että tämä rajapinta
on selvittämisen paikka. Se on varmasti aika laaja yhteinen
tahto, että näin myös tapahtuu.
Olen itse koettanut ihan henkilökohtaisesti perehtyä käytettävissä olevan
aineiston puitteissa, ihan tutkimusaineistonkin puitteissa, siihen,
olisiko löydettävissä yksi yksittäinen
viisastenkivi. Sellaista ei varmastikaan ole. Ei se myöskään löydy
siitä, että näitä korvaustaksoja
nostetaan. Se olisi linjaus, suuntaus, tiettyyn suuntaan.
Toisekseen merkittävää on — toistan
uudemman kerran — ja olemme varmasti yhdessä sitä mieltä,
että jotakin tälle tilanteelle pitäisi
tehdä. Pelkkä ajautuminen johonkin suuntaan ei
voi olla se toimintatapa, jolla näin merkittävässä,
poliittista ja ideologistakin sisältöä omaavassa
asiassa mennään eteenpäin. Ongelmat ovat
tunnistettavissa. Ne pystytään nostamaan pöydälle.
Toistan uudemman kerran: pelkkä sairausvakuutuskorvauksen
nosto ei ole se ratkaisu, jolla oikotie onneen tässä tilanteessa
etsitään.
Aivan niin kuin ed. Ylä-Mononenkin puheenvuorossaan
totesi, kyllä kai meidän kaikkien niin ikään
yhteinen tahto on esimerkiksi suoriutua hoitotakuusta mahdollisimman
hyvin. Siinä tarvitaan sekä julkista sektoria
että yksityistä sektoria, jotta tulevan vuoden
kuluessa lainsäädännön voiman
saava hoitotakuujärjestelmä toteutuu ja nimenomaan
asiakkaan näkökulmasta toteutuu. On mielenkiintoista
nähdä, kun kokoomus on luvannut tämän
syksyn aikana, että heidän budjettivastalauseensa
tulee olemaan heidän vaihtoehtonsa hallituksen budjettityöskentelylle,
millä rivillä siellä lukee, että "vain
muutaman prosentin" korotus sairausvakuutuskorvaukseen, niin kuin
täällä teidän puheenvuoroissanne
on todettu, ja minkälainen hintalappu sille on laitettu. Senkin
me tiedämme, että "vain muutaman prosentin" tarkistus
ei ole ihan ilmainen tälle yhteiskunnalle.
Työtä on tehtävä, ja itse
toivon, että valmistelutyö siltä osin,
että tätä rajapintaa todellakin selkeytetään
ja siinä päästään eteenpäin,
tapahtuisi mahdollisimman pikaisesti. Tämän kokonaisuudistuksen
yhteydessä se ei ole ollut mahdollista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Mitä tulee hoitotakuuseen,
olen takuuvarmasti sitä mieltä, että se
ei tule toteutumaan Suomen kunnissa. Se vielä, että kun
siihen joudutaan — sinänsä hyvä asia — sijoittamaan euroja,
niin tällä hetkellä juuri kunnanhallituksissa,
-valtuustoissa, vielä jopa lautakuntatasolla kunnissa,
joissa käsittely on vähän hitaammin mennyt,
etsitään säästökohteita.
Täällähän tuotiin esille aikaisemmin
tänään kuntia, esimerkiksi Kuopio, josta
ed. Virtanen puhui ja jossa on 8 miljoonaa euroa lisäsäästövaatimusta.
Eli tämänkin asian kohdalla joudutaan viittaamaan
kuntatalouteen, jos puhutaan potilasnäkökulmasta.
Edelleen, puhemies, totean senkin, että sairausvakuutuskorvaus
yksityispuolen toimenpiteisiin, käyntipalkkioihin, hoitotoimiin,
yksityissairaaloissa annettuun hoitoon nähden on sen kaltainen,
että vaikka sitä nostettaisiinkin reaalisesti merkittävällä tavalla,
niin tavallisella kansalaisella, tavallisella suomalaisella, puhumattakaan keskituloisista
ja eläkeläisistä — työttömiä tässä ei
edes kannata mainita — ei ole mitään
mahdollisuutta hankkia näiden yksityisten palveluiden kautta
itselleen terveyttä ja hoidattaa tautejaan, jos todellisista
sairauksista on kyse.
Näin ollen julkinen sektori on aina se painopiste,
ja se on hyvä pitää mielessä.
Ajatellaanpa vaikka epämääräisten
vatsavaivojen selvittämistä: lääkärissäkäyntejä kahdesta
neljään, kaksi endoskooppista tutkimusta, vähintään
kaksi ultraäänitutkimusta, verikokeita, mahdollisesti
vatsa-alueen tietokonetutkimus — kaikki nämä yhdessä,
joita varmasti vieläkin löytyisi lisää,
tekisi jo sellaisen eurosumman, että siihen ei tavallisella kansalaisella
ole mahdollisuuksia. Siis toisin sanoen siitä riippumatta,
mikä tämä sairausvakuutuskorvaus on,
me joudumme ajattelemaan aina julkisen sektorin ensisijaisuutta.
Lopuksi, sairausvakuutuskorvaukset myös lääkkeiden
kohdalla tulevat tähän taloon varsin pian. Ministeri
Mönkärehän alun pitäen puhui
alkusyksystä ja sitten, että kunnallisvaalien
jälkeen. Ongelma onkin se, että näin
vaalien jälkeen niillä, jotka ovat ikään
kuin, lainausmerkeissä, vallassa, on aina helpompi puhua
asioista, koska nyt jälleen kerran voidaan unohtaa, että se
mantra, jota hoettiin ennen vaaleja, "palvelut ovat ensisijaisia",
onkin sitten jo käytetty asia ja pannaan kaappiin odottamaan
vaikka seuraavia vaaleja. Näin ollen nyt on aika hiljaista
tällä puolen ja kunnissa tapahtuu sitten kovaa
vauhtia tämä säästöjen
etsiminen. Mutta eduskunnassa, uskon niin, nämä asiat
kyllä tulevat esille jälleen, kun käsitellään
ensi vuoden talousarviota.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä muutama kommentti tähän
täältä puhujakorokkeelta, että näkee
varsinkin hallituspuolueiden kansanedustajien ilmeet vähän
paremmin.
Ensinnäkin, onko tämä kokonaisuudistus
vai ei? Tietenkin sitä on lupa sanoa kokonaisuudistukseksi,
koska koko laki kaikkine pykälineen on ollut pöydällä auki
ja sitä on tarkasteltu. Mutta kyllä tämä tietysti
yksipuoliseksi kokonaisuudistukseksi jää, koska
kaikki rahoitukseen liittyvät asiat on päätetty
ihan eri kautta tuoda eduskuntaan myöhemmällä ajalla.
Sen takia esimerkiksi itse mieluummin käyttäisin
tästä paketista vaikkapa nimitystä selkeyttämispaketti
tai laillisuuden tasalle ajattelun paketti tai toimittamisen paketti,
jota kantaa minusta eduskunnan oikeusasiamies omassa lausunnossaan
kannatti.
Ed. Rehula, oikeastaan vaan sen takia tämä terminologia,
että tavallinen suomalainen veronmaksaja, työtä tekevä ammattitaitoinen
ihminen, saa vähän väärän
kuvan tästä asiasta, jos hän uskoisi,
että se on kokonaisuus, jonka myötä kaikki
asiat tosiaan muuttuvat. Nyt, kun ei edes tämä palautustaksa
näy saavan ilmaa siipiensä alle, ei voi oikein
rintaansa rykien sanoa, että tässä tehdään
isoja uudistuksia, joita tietysti pitää tehdä.
Erittäin miellyttävää on
se, että ainakin keskustapuoluelaisten kansanedustajien
kanssa tässä on ihan selvästi yhteistä rajapintaa
meillä jatkossa, kun mietitään, miten
koko tämän paketin jatkoa hoidetaan ja miten otetaan
näitä asioita esille. Jos vähänkin
oikein nyt aistin, niin suurta ideologista eroa ei taida sairaan
potilaan hoidossa ja siinä paikassa, mihin hän
menee hoidettavaksi, olla kepun ja kokoomuksen välillä.
Mutta demarithan tässä nyt ovat olleet kyllä hiljaa.
Toivoisin, että joku demareiden kansanedustajista sanoisi
tähän jotain, sillä jos tämän
sairauden hoidon takana on ideologisia näkökulmia
edelleen nykyaikana näin vahvasti, niin minusta se on jotenkin
pelottavaa. Siinä on jotain hyvin vanhanaikaista, se ei
kuulu enää tähän päivään.
Vaikkapa se, mitä ed. Tiusanen äsken sanoi, että jos
yksityinen puoli jotenkin nostaa liikaa päätään,
se ei hyödytä köyhiä tai köyhät
eivät voi sitä käyttää,
on väärä väite, koska nimenomaanhan
se hyödyttää köyhiä,
ei suoraan, mutta mutkan kautta. Ne, joilla on varaa yksityiseen — ja suurimmalla
osalla itsensä hoitavista ihmisistä hädän
tullen on aina varaa siihen — ovat poissa silloin yleisistä jonoista.
Ja kyllä esimerkiksi meidän, kokoomuksen, terveyspolitiikan
selkäranka edelleen on, että on yhteiskunnan verorahoilla
toimiva järjestelmä, johon eräänlaisena
lisäapuna tulevat nämä muut toimintapisteet,
jotka nyt kasvavat kauheasti, kolmas sektori ei niinkään,
mutta yksityissektori kasvaa oikein voimalla Suomessa. Sinne on
tullut jo ulkomailta pääomia, ja toimintaa tuetaan
ja rahoitetaan. Vaikka se sairausvakuutuskorvausosuus on edelleen
1 prosentin luokkaa, niin kuin ed. Asko-Seljavaara täällä aivan
oikein sanoi, niin kyllä tässä viisaan
hallituksen tietysti pitäisi nähdä, mihin suuntaan
me olemme menossa. Siitä johtuu, että me olemme
halunneet harkitusti tässä myötäkarvaan
menemisessä nostaa tämän sairausvakuutuskorvausasian
esille, koska se on yksi kipeimpiä pitkään
puhuttuja ongelmia kaiken tämän keskellä.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Puhemies! Varmasti keskustalle on tärkeää,
että potilaalla on vaihtoehtoja. Meille on erittäin
tärkeätä, että julkinen terveydenhuolto
elpyy ja alkaa toimia, niin kuin me kaikki ajattelemme, että sen
pitää toimia. Mutta toinen, yhtä tärkeä asia
on se, että kansalaisilla on vaihtoehtoja. Se on keskustalla yksi
tärkeä periaate myöskin esimerkiksi päivähoidon,
pienten lasten hoitamisen, osalta, pitää olla
vaihtoehtoja. Se ei ole mikään vaihtoehto, että aina
pitää tehdä vain yhdellä tavalla.
Mutta otan yhden esimerkin tästä julkisen
ja yksityisen rajamaastosta, joka on käypää elämää tällä hetkellä.
Hyvin suurelle osalle pienituloisista kansaneläkeläisistä tänä päivänä terveyskeskuksessa
sanotaan, kun on silmässä vähän
näköhämminkiä: "Mene silmälääkäriin."
No, mihinkäs tämä ihminen menee silmälääkäriin?
Ei hän ainakaan julkisen puolen silmälääkäriin
todennäköisesti mene, ehkä jossain harvassa
paikassa, mutta käytännössä se
tarkoittaa: mene yksityiselle silmälääkäriin,
sanoo terveyskeskuslääkäri. Jos tätä oikein
katsotaan, niin tämänhän pitäisi hoitua
niin, että sieltä tulee ostopalvelusopimus matkaan
potilaalle, eikä tällä pitäisi
olla mitään tekemistä Kelan kanssa. Mennään
vaikka Lahteen ja katsotaan, siellä on terveyskeskuksen
toiminta ikään kuin yksityistetty, toimii loistavasti. Me
joudumme tätä yksityisen ja julkisen rajapintaa
tarkastelemaan vielä monesta näkökulmasta, ei
ainoastaan sairausvakuutuskorvauksen näkökulmasta.
Tämä järjestelmä, julkinen,
ei pysy ilman monimuotoisuutta ja eri vaihtoehtoja kunnossa eikä parhaassa
mahdollisessa toimintavaiheessa.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Kun terveydenhuollon menopaineet kasvavat
jatkuvasti, niin pitää katsoa, mitä sillä rahalla
saa, paljonko tehokkuutta saadaan, paljonko vaikuttavuutta saadaan.
Meillä ei mikään rahamäärä tule
riittämään, jos me satsaamme sitä yksistään julkiseen
sektoriin. Meidän pitää katsoa, että se tasapaino
yksityisen ja julkisen terveydenhuollon välillä on
ja säilyy, sillä meidän tehtävämme on
pitää huolta siitä, että asiakkaalla
on varaa käyttää myös yksityisiä palveluja.
Sen vuoksi tämä kelakorvauksen määrä on
niin oleellinen kysymys.
Hallitus sanoo, että he eivät halua nostaa
sitä, koska silloin nämä kelakorvausrahamäärät
nousevat. Totta kai ne nousevat. Mutta kun nyt pitäisi
katsoa sitä kokonaisuutta, kokonaisrahoitusta, niin kokonaisuus
huomioon ottaen tämä rahapussi pysyy hyvissä kantimissa
eikä ajauduta kriisiin tässä terveydenhuollossa,
niin kuin nyt on pelko. Kaikissa muissakin palveluiden tuotannoissa,
niin kuin päivähoidossa, niin kuin ed. Ylä-Mononen
sanoi, myönnetään, että pelkällä kunnallisella
tuotannolla ei pystytä näitä tarpeita tyydyttämään;
tarvitaan molempia, yksityistä ja kunnallista. Meidän
tehtävämme on pitää huolta siitä,
että molemmat toimivat hyvin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen pistäytyi täällä äsken
toteamassa, että hän vakaasti uskoo siihen, että hoitotakuu
ei tule toteutumaan.
Arvoisa puhemies! Kun meidän puolueemme peruspalveluministeri
Osmo Soininvaara, tuossa tehtävässä ollessaan,
esitteli meille Kuusamon-kokouksessa sen, millä tavalla
tämä hoitotakuu tulisi järjestää,
ja esitteli sen mallin, jota hän ryhtyy ajamaan, se vaikutti
erinomaisen upealta ja hienolta asialta. Se kuvaus edelleenkin tuntuu
tavoittelemisen arvoiselta tavoitetilalta. Olen todellakin pahoillani,
jos tämä suuri mahdollisuus on nyt tärvelty
ja se, mitä ed. Tiusanen tässä ennusti,
tulee toteutumaan.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä hoitoonpääsyn
turvaamisen osalta edetään ex-ministeri Soininvaaran
viitoittamaa tietä. Se on sitten toinen juttu, miten tuo
kenttä tuolla taipuu, siitä on sekä hyviä että huonoja viestejä kuulunut.
Pyysin puheenvuoron siinä vaiheessa, kun ed. Akaan-Penttilä puhui
kokonaisuudistuksesta ja oli sitä mieltä, että koska
rahoituslaki näiltä osin puuttuu, ei voi puhua
kokonaisuudistuksesta tässä yhteydessä.
Sairausvakuutuslaki on kirjoitettu uudestaan. Se on käynyt
perustuslakivaliokunnan läpi, jossa on arvioitu, että se
näiltä osin toimii peilaten meidän uutta
perustuslakiamme. Toisekseen sitä on selkiinnytetty. Ei
se ihmisten kannalta edelleenkään kovin yksinkertainen
lainsäädäntöteksti ole. Jokaisen
suomalaisen tulisi se pystyä lukemaan ja myös
ymmärtämään. Se ei ole yksinkertainen,
mutta laki on kuitenkin kirjoitettu sillä tavalla, että se
vastaa näissä puitteissa, mistä on nyt
mahdollisuus edetä, tätä päivää. Se
on sairausvakuutuslain kokonaisuudistus.
Toisekseen keskustalle on, aivan niin kuin ed. Ylä-Mononen
täällä totesi, julkinen terveydenhuolto,
julkinen palvelujärjestelmä, tämän
meidän nykyisen palvelujärjestelmämme
ja myös lähitulevaisuuden, näköpiirissä olevan
tulevaisuuden, perusta. Esimerkiksi julkisen terveydenhuollon toimivuus
on kaikki kaikessa. Se on tärkeä, mutta me tarvitsemme
siihen sivulle, rinnalle — käytän sanaa
rinnalle — muutakin palvelutuotantoa, koska tämä meidän
julkinen terveydenhuoltomme esimerkiksi ei ole siinä mallissa,
että se täysin pystyisi kysyntää vastaamaan.
Rajapintoja etsittäessä, jos jostain kokoomuksen
ja keskustan yhteistä rajapintaa koettaa hakea, tärkeää on
se, että tämä rajapinta pitää selkiyttää.
Julkisen ja yksityisen terveydenhuollon rajapinta esimerkiksi pitää selvittää.
Kolmas asia: Me hoidamme tänään merkittävän
osan sairausvakuutuksen rahoitusta budjettivaroista eikä sairausvakuutusmaksuista,
niin kuin ajatus on ainakin alun alkaen näiltäkin
osin ollut. Rahoituslaki on tulossa eduskuntaan lähimmän
vuoden sisällä, ja näiltä osin
pääsemme pureutumaan siihen sitten, kun asia on
hallituksen esityksenä eduskunnassa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihmettelen suuresti tätä keskustan penseää suhtautumista
tähän vähäiseen sairausvakuutuksen
palautustaksojen korotukseen. Olenkin erittäin iloinen
ed. Rehulan toteamuksesta, että sitten kun tämä sairausvakuutuksen
rahoituksen kokonaisuudistusesitys tulee, tämä korotus
otettaisiin huomioon. Toivon, että se tulisi kyllä ensi
keväänä eikä vasta vuoden päästä,
koska silloin meillä olisi mahdollisuus saada nämä korotukset
ja silloinhan valtio ei olisi se maksaja, vaan maksajinahan ovat
silloin vakuutetut itse sekä työnantajat, valtio
olisi vain pienemmällä osalla.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä muutama sana hoitotakuusta.
Sen kaiken takana on hyvä tarkoitus. Luulen, että se saattaisi
erittäin hyvin Suomenniemellä onnistuakin, ellei
meillä olisi tätä jonopainetta, joka
näköjään on sen sorttinen, että vastuunalaiset
ministerit eivät täällä salissa
uskalla sanoa, että jonot pystytään hoitamaan,
kaikki ne, jotka tällä hetkellä ovat,
sen määräajan puitteissa, joka alkaa
maaliskuun ensimmäisenä päivänä ensi vuonna
ja loppuu kuusi kuukautta siitä eteenpäin. Tämä kaiketi
on se ongelma, jossa rahoitus ja osittain toiminta ja muu ovat vielä suurena
kysymysmerkkinä. Sen lisäksi pelkään,
että Suomen kansalaiset ovat ymmärtäneet
tämän positiivisen termin niin, että taivas
aukeaa 1.3., jolloin heidän suhtautumisensa myös
kaikkeen hoitosaatavuuteen muuttuu entistä vaativammaksi. Voi
olla, että on eräänlaisia oikeudenkäyntejäkin sitten
lähellä, kun hoitokriteerit taitavat kuitenkin
kiristyä. Siltä tämä näytti
esimerkiksi Dipolin tilaisuudessa viime viikolla, kun olin kuuntelemassa.
Lopuksi sanoisin, arvon puhemies, vielä sen, että tämän
hoitotakuun rinnalla olisi täysin toiseen asiaan hallituksen
pitänyt kiinnittää huomio, ja se on niin
sanottu osaoptimointi, jossa hyvin suuri osa rahasta kuluu siihen,
että potilaalle ei tehdä mitään.
Joko hän on jonossa tai hän on siitä kuntoutumassa
pitkällä sairauslomalla jonotettuaan liian kauan.
Meillä, niin kuin eräs tutkijaprofessori väitti,
maksetaan aika paljon siitä, että asioita ei hoideta,
ja vain kolmasosa rahasta menee siihen, että asia hoidetaan.
Keskustelu päättyy.