17) Hallituksen esitys laiksi postipalvelulain 5 §:n
muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Yksi kaikkein synkimpiä kehityskulkuja,
mitä tässä yhteiskunnassa on joutunut
EU-jäsenyyden tulon myötä seuraamaan
ja myöskin niin sanotun globalisaation rytmissä seuraamaan,
on postipalvelujen kohtalo ja heikentyminen. Aikoinansa tämän
prosessin alkuvaiheessa, silloin kun Posti- ja lennätinlaitoksesta
ruvettiin tekemään liikelaitosta ja hajottamaan
siitä Posti ja Tele omiin osioihinsa ja siitä sitten
muodostamaan kahta eri osakeyhtiötä jnp., kaikki
se, mitä silloin meille kansanedustajille kerrottiin ja
sanottiin — tässähän kävi
niinkin, että yhdessä vaiheessa ei hyväksytty
ollenkaan sitä, mitä istuva hallitus esitti, vaan
asia meni uusiksi — on ollut valhetta. Se on ollut niin
suvereenia valhetta, että mikään ei ole
pitänyt sittemmin paikkaansa, ei pieninkään. Yksi
kaikkein kuuluisimpia valehtelutilaisuuksia, niin kuin olen monta
kertaa jo pöytäkirjoihin todennut, oli tuolla
valtiosalissa. Senkin tapahtuman toimijat ovat edelleen hengissä ja
voimissaan jnp., silloinen liikenneministeri Pekka Vennamo ja nykyinen
kansliapäällikkö Juhani Korpela — jos
tämä nyt ministeriä kiinnostaa, niin tässä se
tuli.
Tässä prosessissa tuli harvinaisen selväksi
se, mihin tässä perimmältään
pyritään. Nyt kun meillä on olemassa
Suomen Posti -osakeyhtiö, niin Suomen Posti -osakeyhtiöön,
joka on osakeyhtiö osakeyhtiöitten joukossa, liittyen
kyllä hallitusneuvotteluissa, hallitussopimuksissa, on
viime aikoina ollut tapana sanoa, että säilyy
vielä sataprosenttisesti valtion omistuksessa, mutta se on
aina katkolla joka ikisessä vaiheessa. Kuitenkin joka tapauksessa
tässä pitkällä aikavälillä esitettiin
tavoitteeksi, ja sanon sen selvästi, että meidän
pitää tämä Suomen Posti Oyj
saada Deutsche Post -kuntoon, eli Deutsche Post on kiinnostunut
ostamaan Suomen Posti -osakeyhtiön. Nythän
siitä on toteutunut jo pieni osa sillä tavalla, että eräs
logistiikan osa on Deutsche Postin omistuksessa täällä Suomessa.
Tässä eräs prosessin osa-alue on
ollut se, että laatustandardia alennetaan. Edellinen eduskunta ei
siihen suostunut, vaikka sitä silloin yritettiin, mutta
nyt se esitys on tässä. Tätä on
valmisteltu sillä tavalla jo käytännössä,
että esimerkiksi Oulun kaupungissa on suorastaan vahinko,
jos sieltä meiltä, Oulun Herukasta, tänne
eduskuntaan lähetetty posti on seuraavana päivänä täällä meidän
pääaulamme lokerossa. Se on valitettava tosiasia,
ja on noudatettu täsmälleen postilaatikossa olevia
sisäänjättöaikoja jnp.
Minä tästä nostin melkoisen mekkalan,
ja sitten ilmoitettiin, että laitetaan tästä testioperaatio käyntiin,
ja joo, siinä luki, että testilähetys.
No, on aivan varma asia, että kun testilähetys
tulee postimiehen eteen, niin postimies ottaa sen testilähetyksen
kouraansa ja vie sen lähimmälle TNT-kuriirille
ja sanoo, että vie äkkiä eduskuntaan,
että se on huomisaamuna perillä, kanna se perille,
mene lentokoneella, että varmasti keritään.
Tämähän on farssi kerta kaikkiaan. Me
kysyimme liikenne- ja viestintävaliokunnassa, kuka nämä prosenttiluvut
selvittää. "Juu, se on kaupallinen toimija." "Millä tavalla
se tekee sen?" Siihen ei minkäänlaista vastausta
tullut, ei pätkänkään vertaa.
Tähän on liittynyt myöskin toinen
asia, kehityskulku, ja se on se, että meillekin Oulun Herukkaan
yhtäkkiä tässä vaan postin laatikkokanto myöhästettiin
parilla kolmella tunnilla. Nyt se on iltapäivällä yhden
ja kahden välillä. Näin.
Sitten se, mihin tässä nyt maakunnalliset
ykköslehdet pyrkivät, siis sillä konstilla,
että nyt virallistetaan se, että kahdessa vuorokaudessa
se posti tuleekin vasta: sehän tarkoittaa sitä,
että se eriarvoistaa joka tapauksessa nämä lehdet,
niin että Helsingin Sanomia ei voi Oulun keskustassakaan
saada suurin piirtein tähän rytmiin, mitä tässä nyt
maakuntien ykköslehdet lupaavat, sillä kun Helsingin
Sanomat painetaan Varkauden kirjapainossa, näille kuskeille
on sanottu, että kuljetusauton pitää olla
kello viideltä terminaalissa Oulun lähellä,
minkä jälkeen lehteä ruvetaan jakeluautoihin
jakamaan. Toisin sanoen meillekin se lehti, Hesari, tulee vähän
ennen kello kahdeksaa. Ja siis toisin sanoen kun tässä on käytetty
ekologisia perusteita Suomen Posti -osakeyhtiön
toimesta, niin joka tapauksessa kaksi autoa kulkee, vähintään
kaksi autoa, voi kulkea montakin autoa, vielä enemmän,
mutta vähintään kaksi autoa kulkee. Elikkä toisin
sanoen nyt siis maakunnan ykköslehtien pyrkimyksen toteuttamiseksi
sitten itse asiassa koko postijärjestelmän keskeinen
laatustandardi heikennetään direktiivin sallimaan
minimiin tai sille rajalle.
Kun tässä luvataan, että saa aamulla
lukea sen lehden tuolla maaseudulla, niin kyllä varmaan joku
saakin, siellä, mistä se jakelu alkaa, varmaan
saakin, mutta sen maakunnan ykköslehden saa paljon varmemmin,
kun lukee sen netistä. Minä olen sen tutkinut
nyt viime aikoina. Kaleva-lehti rapsahtaa meille eduskunnan ruutuun kello
viisi — minähän olen töissä silloin,
niin että minä pystyn kontrolloimaan, seuralaisia
minulla ei täällä kovin paljon siihen
aikaan ole. Muutamana aamuna se on räpsähtänyt
20 yli viisi tai puoli kuuden aikaan, mutta yleensä se
on viiden aikaan. Toisin sanoen on täydellisen mahdollista lukea
se lehti sieltä ja silloin saa sen varmasti aina viideltä,
viimeistään puoli kuudelta, kun lukee ruudulta
vaan. Ja juuri me olemme laajakaistasysteemiä ja muuta
junailemassa, niin että se on riittävän
nopea tähän tarkoitukseen.
Perinteisesti vastustan tätä.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Täällä tuntuu
nyt olevan kaikki epäilevät tuomaat paikalla,
mutta ihan hyvä, keskustelua pitää ylläpitää ja
kritiikkiä esittää, kyllä. (Ed. Pulliainen:
Minä olen Erkki!)
Mutta, arvoisa puhemies, käsiteltävänä on
siis hallituksen esitys eduskunnalle postipalvelulain 5 §:n
muuttamisesta. Ihan aluksi haluankin palauttaa mieliin taustaa,
mikä tämän muutosesityksen on aiheuttanut.
Vuosi sitten eduskunta sai käsiteltäväkseen hallituksen
selonteon postipalvelulain vaikutuksista ja sen soveltamisesta saaduista
kokemuksista. Tämän selonteon valmistelun yhteydessä nousivat
esille Suomen Postin suunnitelmat jakelun uudistamisesta. Sanomalehdet
olivat yhdessä Suomen Posti Oyj:n kanssa selvittäneet
mahdollisuutta aikaistaa jakelua siten, että postin perusjakelun
yhteydessä jaettavat sanomalehdet tavoittaisivat lukijansa
harvaanasutuilla alueilla nykyistä aikaisemmin. Siis tämä on
se tavoite. Lukijat pitää tavoittaa harvaanasutuilla
alueilla nykyistä aikaisemmin, siis sanomalehtien lukijat.
(Ed. Pulliainen: Kenen kustannuksella?) Tätä tavoitetta
on tukenut muun muassa tietysti Sanomalehtien Liitto. Siis, ed.
Pulliainen, kaikki eivät vielä Suomessa harvaanasutuilla
alueilla lue lehtiä aamutuimaan netistä. (Ed.
Pulliainen: Kenen kustannuksella?) Se on se tosiasia.
Selonteossa hallitus totesi, että on tarpeellista selvittää,
missä määrin yleispalvelun laatustandardia
tai sen määrittelyä kehittämällä voitaisiin nykyistä paremmin
vastata postipalvelujen asiakkaiden tarpeisiin tai parantaa yleispalvelun
tarjoamisen edellytyksiä. Myös liikenne- ja viestintävaliokunta
kiinnitti mietinnössään asiaan huomiota,
kun tämä oli käsiteltävänä.
Valiokunnan mietinnössä esitettiin, että tähän
asiaan kiinnitettäisiin perusteellisempaa huomiota ja selvitettäisiin
nämä kysymykset. Niinpä ministeriömme asetti
sitten heti keväällä 2004 työryhmän
selvittämään laatustandardin kehittämistä.
Työryhmä jätti hallituksen esityksen
muotoon kirjoitetun yksimielisen loppuraporttinsa tänä syksynä,
ja tämän työryhmän ehdotus on
siis nyt pohjana tälle muutosesitykselle.
Tämän esityksen tavoitteena on parantaa postiyritysten
edellytyksiä vastata nykyistä paremmin postipalveluiden
asiakkaiden tarpeisiin ja tarjota yleispalvelua. Tämän
ehdotuksen tarkoitus on itse asiassa antaa mahdollisuus aikaistaa sanomalehtien
jakelua maaseutuolosuhteissa (Ed. Pulliainen: Kenen kustannuksella?)
sekä parantaa postipalveluiden tarjonnan tasoa kokonaisuudessaan.
Tämä puolestaan edistää harvaanasuttujen
alueiden kansalaisten tasa-arvoisuutta uutisvälityksen
suhteen (Ed. Pulliainen: Kenen kustannuksella?) maan muiden alueiden
väestön kanssa.
Tässä esityksessä 1. luokan kirjeiden
kulkunopeusvaatimusta ehdotetaan väljennettäväksi. Muutos
mahdollistaisi sanomalehtien yhdessä Suomen Postin kanssa
suunnitteleman jakelu-uudistuksen toteuttamisen. Tätä postipalvelulain
5 §:ää esitämme siis muutettavaksi
siten, että kotimaan ykkösluokan kirjelähetyksistä vähintään 85
prosenttia olisi toimitettava vastaanottajalle lähettämistä seuraavana
työpäivänä. Tällä hetkellä siis
voimassa oleva standardi on 95 prosenttia. Kulkunopeusvaatimusta
täsmennettäisiin myös aivan uudella rajalla:
vähintään 98 prosenttia kirjelähetyksistä olisi
toimitettava vastaanottajalle viimeistään toisena
työpäivänä. (Ed. Pulliainen:
Oulu on siinä se 2 prosenttia!) Tätä jälkimmäistä tavoitetta — huomio — nostettiin
työryhmän ehdottamasta tasosta lausuntopalautteen johdosta.
Tämän tavoitetason alentamisen lähtökohtana
on ollut se, että tasoa lasketaan vain sen verran
kuin on välttämätöntä jakelun
varhaistamisen mahdollistamiseksi harvaanasutuilla alueilla. Ehdotetun
tasa-arvon arvioidaan olevan riittävä turvaamaan
hyvälaatuisten postipalveluiden ja erityisesti
yleispalvelun saatavuus tasapuolisin ehdoin koko maassa.
Lainmuutoksen mahdollistama jakelun palvelutason muutos kohdistuisi
pääosin siis harvaanasutuille alueille, joille
jakelun kustannukset ovat korkeat ja joille sanomalehtien jakelu
tapahtuu pääsääntöisesti
Suomen Postin perusjakelussa. Muutokset kohdistuisivat enimmillään — näin
on arvioitu — noin 460 000 postinsaajaan. Nämähän
ovat pääasiassa kuluttajia ja harvaanasutuilla
alueilla toimivia yrityksiä ja tietysti tyypillisesti maatalousyrittäjiä.
Ehdotus siis merkitsisi sitä, että aikaisempaa suurempi
osa ykkösluokan kirjelähetyksistä toimitettaisiin
perille toisena työpäivänä lähetyspäivästä lukien
niillä alueilla, joilla sanomalehtiasiakkaat ostavat varhennettua
jakelua ja joilla perusjakelu varhennetaan. Lähialueelta
postitetut kirjeet toimitettaisiin edelleenkin perille seuraavana
työpäivänä. Muilla alueilla,
esimerkiksi taajamissa, tilanne säilyisi ennallaan. Vastaavasti osalla
postinsaajista postin perusjakelu aikaistuisi arviolta 2—4
tuntia. Lähtökohtana on siis se, että jakelu
aikaistuisi niillä postinsaajilla, joilla ykkösluokan
kirjelähetysten kulkunopeus vastaavasti hidastuisi.
Puhemies! Haluaisin korostaa sitä, että palvelutason
muutoksen ei ole tarkoitus tapahtua automaattisesti. Jakelun aikaistaminen
tulee kysymykseen niissä tapauksissa, joissa sanomalehdet ovat
vapaaehtoisesti halukkaita varhaistamaan postin perusjakelun yhteydessä tapahtuvaa
sanomalehtien jakelua. Käytännössä jakelun
aikaistaminen edellyttää sitä, että jakelun
kustannuksista päästään sopimukseen
Suomen Postin ja sanomalehtien välillä.
Merkittävimmät muutokset siis koskevat ykkösluokan
kirjelähetyksiä ja sanomalehtien jakelua. Muutoksilla
ei ole merkittäviä vaikutuksia muiden postipalvelutuotteiden
hintoihin tai palvelutasoon.
Hallitus esittää, että lainmuutos
tulisi voimaan jo keväällä 2005. Laatustandardin
väljentämisen mahdollistama jakelun uudistaminen
tapahtuisi todennäköisesti vähitellen
ja sen vaikutukset olisivat nähtävissä vasta
pidemmällä aikavälillä. Pidän
tietysti hyvin tärkeänä sitä,
että näitä standardimuutosten vaikutuksia
postilähetysten kulkunopeuteen seurataan tarkasti. Myös asiaa
valmistellut työryhmä sekä myös
lausunnonantajat kiinnittävät tähän
seikkaan huomiota.
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen pohjana olevasta
työryhmän ehdotuksesta järjestettiin laaja
lausuntokierros. Merkittävä osa lausunnonantajista
suhtautui ehdotukseen myönteisesti, joskin tietysti mukana
oli joitakin kriittisesti tai ehkä kielteisestikin asiaan
suhtautuvia. Katson kuitenkin, että kokonaisuudessaan tämä ehdotus antaa
mahdollisuuden aikaistaa sanomalehtien jakelua maaseutuolosuhteissa
sekä parantaa postipalvelujen tarjontaa ja yleispalvelujen
tarjoamisen edellytyksiä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä aikaistettua kirjeiden
ja sanomalehtien jakelua kokeiltiin viime keväänä ja
kesänä useilla eri paikkakunnilla haja-asutusalueilla
Suomessa, ja todella tämä palaute tästä kokeilusta
oli pääsääntöisesti
positiivinen. Tätä ykkösluokan kirjeen viivästymistä päivällä ei
nähty suurena ongelmana. Totta kai tähänkin
liittyy ongelmia, eli jos laittaa torstaina kirjeen postiin, niin
huonoimmassa tapauksessa se on vasta seuraavana maanantaina perillä.
Edelleen voi olla joku yrittäjä, joka postitse
saisi mahdollisesti jonkun varaosan myöhemmin. Sitten myös
laskutuksen puolella on huomioitava tämä viive
näissä ykkösluokan kirjeissä.
Mutta minusta nämä eivät ole voittamattomia
esteitä eivätkä laskut ole todennäköisesti
ykkösluokan kirjeitä.
Totta kai tässä uudistuksessa on huomioitava myös
henkilöstön asema. Uskon siis, että tämä lakiesitys
hyväksytään, ja nykyinen henkilöstön sopimus
lienee periaatteessa toimiva. Nyt pitäisi pitää huoli
siitä, että jos ja kun tämä uudistus
tulee haja-asutusalueille, ei keinotella myöskään työajan
suhteen.
Niin kuin ministeri tuossa äsken totesi, tämä on
tietyllä tavalla myös tasa-arvoa lisäävä eri
alueilla. Haja-asutusalueilta on palveluja viety varsin runsaasti
pois. Nyt kyllä hyvin tärkeää on, että se
sanomalehti on siinä aamulla luettavana. Minäkin
olen eri mieltä kuin ed. Pulliainen, kun hän puhui
netistä ja sanomalehden luvusta sieltä. Menee
kauan ennen kuin suurin osa ihmisistä käyttää nettiä ja
sitä kautta lehteä lukee.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minusta oikeastaan on erityisen tärkeän tyyppinen
asia päästä tässä puhumaan
ja erityisen miellyttävä asia, että pääsen
puhumaan sen jälkeen, kun liikenneministeri Luhtanen esitteli tämän
asian. Uskon ja luotan ministeri Luhtaseen enkä käy
väittelemään enkä yritäkään
kumota ministerin kertomia tosiasioita tässä,
mutta pyrin tuomaan sellaisen maalaisnäköalan
tähän asiaan, mihin tämä johtaa
ajastansa.
Ed. Kähkönen juuri puheenvuorossaan kuvaili,
kuinka hyvin tämä menee ja kuinka hyvin on olemassa,
kun Lieksassakin lehti on aamulla jo aikaisin luettavissa. Toivottavasti
tämä vaikuttaa myöskin Karjalan kansan
ylösnousuaikoihin niin, että työpäivä voidaan
aloittaa jo paria tuntia aikaisemmin. Se ei ole tietääkseni
siellä mikään ongelma ollut tähänkään
saakka, mutta kun kilpailukykyä yhteiskuntaan haetaan,
niin ei aikaistaminen pahaksi olisi olemassa. (Ed. Kähkönen: Ed.
Lahtela, lehti on tullut tähänkin saakka sinne keskustaan
aamulla aikaisin!) — Niin, ed. Kähkönen,
olen tiennyt, että se on tullut sinne, mutta ei maaseudulle.
On eri asia puhua siellä Pohjois-Karjalan perukoilla olevasta
maalaiskylästä kuin jostakin Lieksan keskustasta.
Mutta tosiasia kuitenkin on, että tätä helpotusta,
mikä tapahtuu tason laskun myötä, kun
95 prosentista päästään 85:een,
tätä asiaa, niin kuin ed. Pulliainen täällä kuvaili,
edellisen eduskunnan aikana yritettiin viedä ja hoitaa
eteenpäin, mutta se ei vain silloin onnistunut eikä kulkenut. Nyt
tähän asiaan on löytynyt kovemmat ja
vahvemmat perustelut. Kyllä tiedän, että maalaistalossa
odotetaan tietenkin sitä sanomalehteä, milloin
se tulee, mutta kun se meillekin tulee joskus puolenpäivän
aikaan, joskus ennen, joskus vähän jälkeen,
niin ei siinä paljon odottamista ole olemassa, muuta kuin
illalla kun hakee, niin se on siellä. Nykyisellään
yrittäjän asemasta katsottuna on tärkeä tämä kirjepostin
perillemeno, mikä laskuja lähinnä tarkoittaa.
Kuulin, että ed. Laukkanen sanoi äsken niin, että laskuista
ei ole niin väliä. Se osoittaa sen, ettei ole
niin kovin suurta käsitystä siitä, mikä merkitys
laskutuksella on yritykselle, yrittäjyydelle, niin että rahavirta
kiertää ja toimii eteenpäin. Yrityksen
asemasta katsottuna, yrittäjän asemasta nähden,
laskujen perillemeno on kyllä kuitenkin tavattoman tärkeää.
Mutta sanon heti suoraan tähän, että jos
tämä taso säilyy tällaisena,
niin kuin nyt on olemassa, niin kuin tässä esitetään,
niin ei tässä nyt mitään ratkaisevaa
murenemista tapahdu. Mutta niin katsottuna erityisesti kirjepostin
kulkuvarmuus Suomen Postin osalta toimii nyt hyvin. Mutta kun täällä on
viitattu siihen, että tätä saatetaan olla
myymässä jonnekin, niin jos näin voisi
sattua, niin silloin ei kyllä hyvää ole
nähtävissä. Jos tässä maailmassa
käy sillä lailla, erityisesti yrittäjän
asemasta katsottuna, että pakettien kulku huononee vielä siitä,
mitä se nyt on olemassa, niin silloin ei hyvä seuraa.
Totuus pitää kuitenkin kertoa siinä,
että pakettien seuranta on nykyisellään
erinomaisen hyvää. Kun saat lähettäjältä paketin
tunnistenumeron ylös, pystyt kaivamaan, missä se
makaa ja onko se tulossa perille ja milloin tulee. Omakohtainen
kokemus on siitä, että voi sanoa, että se
tulee siihen ja siihen aikaan, ja kyllä se sitten on pitänyt
paikkansa. Mutta tietenkin tässä tulee mieleen
se ed. Pulliaisen kuvailema koelähetys, että kun
sitä perästä kysytään,
niin tietenkin sitä paremmin valvotaan, että se
toimii ja pelaa.
Mutta halusin tässä sanoa, että kun
tämä paketti lähtee, niin ennen vanhaan
käsitys oli, että kun paketti pantiin Helsingistä postiin
tänä iltana tai tänään,
niin huomenna se oli suurin piirtein Taavetissa perillä,
ja asia oli kunnossa. Voi se olla nytkin perillä huomenna
taikka ylihuomenna, nykyisenä aikana, mutta moninkertaiset
erikoismaksut ja erikoismaksuluokat joudut maksamaan. Jotenkin minulla
on sellainen käsitys, että nämä erikoisluokat
ovat tulleet ikään kuin sen vanhan maksun päälle
lisää. Kyllähän minä ymmärrän
niin, että jos Suomen Postin edustajat tämän
asian selvittävät, he kertovat niin, että nämä muut
maksut ovat laskeneet ja tämä erikoismaksuluokka
on se, mikä ennen oli normaali pakettimaksu. Mutta tiedä häntä,
en haluakaan syventyä siihen sisältöön,
mutta kallista se kuitenkin on olemassa.
Mutta se, mikä tähän maailmaan tavallaan kulkee
muuten, niin ei ole pitkä aika, pari vuotta, kun posti
edellisen uudistuksen aikana karsi näitten jakelureittien
kaikki rönsyt ja hännät ja muut lyhentäen
sitä asiaa niin, että laatikot ryhmiteltiin entistä suurempiin
kasoihin. Jos näin ajatellaan, niin tässä on
erittäin suuri pelko nytkin olemassa, että tämän
uudistuksen myötä tehdään taas
jotain semmoista, millä tiukataan tätä peliä, ja
jos on vain suinkin mahdollista, niin taas jonkun mummon haarasta
otetaan laatikko pois sinne päätien laitaan ja
se viedään jonkun toisen laatikon viereen, että sen
jakeluauton ei tarvitse pysähtyä kuin yhden kerran
ja yhdessä paikassa. Tiedän, että tämä on
sitä kustannustehokkuutta, mutta onko Suomen Postin tehtävänä,
vaikka osakeyhtiö onkin, toimia niin kustannustehokkaasti,
että tämän kansalaisen, joka asuu siellä harvaanasutulla
maaseudulla, postinhakumatka tulee jonkun verran pidemmäksi,
niin että joutuu kävelemään
pahimmassa tapauksessa jopa puoli kilometriä?
Täällä sanotaan nykytilan arvioinnissa,
tässä hallituksen esityksen perusteluissa: "Suomen
kokoisessa harvaanasutussa maassa, jossa kaupungistumisen aste ja
lähetysten määrä postinsaajaa kohti
ovat alhaisia, tehokas jakelujärjestelmä on perusedellytys
taloudellisesti kestävällä pohjalla olevan
postitoiminnan järjestämiseksi." Mielestäni,
jos katsotaan tätä tuolta maaseudun puolelta,
ulkopuolelta Helsingin, suomalaisista asuu jo liiankin paljon näissä Ruuhka-Suomen
kaupungeissa, ja mielestäni tälläkin
pohjalla koen tämän lauseen, mikä tänne
on kirjoitettu, sellaiseksi houkutukseksi, että ihmisten
pitäisi asua vieläkin enemmän täällä Ruuhka-Suomessa.
Näin pelkään, että ed. Kähköseltäkin
posti alkaa joskus tulemaan sinne Lieksaan harvemmin ja myöhemmin.
Toivon, että olen väärässä,
mutta harvoin olen ollut. (Ed. Kähkönen: Kiitos
huolenpidosta!)
Jos sitten voisi ajatella — toinen tekijä — näitä äsken
kuvattuja rönsyjä ja kaikkia haaroja oman kotikyläni
seudulla, postinumero 49570, mikä on Kannusjärvi,
niin siellä useasta paikasta nämä muutokset
löytyivät, ja mitään järkeä ei löytynyt
siihen, minkä takia näin on tehty, vaan postin
taholta viitattiin siihen, että eduskunta on säätänyt
semmoisen lain, että sen mukaan pitää elää ja
toimia.
Mutta, herra puhemies, tähän päivään.
Eilisiltana tehdessäni lähtöä sieltä omilta
nurkilta tänne eduskuntatyöhön, tälle
aamulle, kuulin siinä Pyhällössä,
minkä postinumero on 49660, että oli otettu tämä kirjelaatikko
pois kaupan seinästä, niin että sitä kirjettäkään
ei enää voi sinne postin postilaatikkoon jättää,
mistä se kannettaisiin ja vietäisiin eteenpäin.
Tiedän, että Posti käyttää perusteena
sitä, että kun tämä asiakas
saa panna sen sinne omaan lehtilaatikkoonsa ja panna siihen merkin,
että postinjakaja osaa sen ottaa sieltä pois,
niin taas hinnoittelussa voidaan pikkasen ruuvata tätä taksaa
pienemmälle, yksi pysähdys tulee vähemmäksi.
Mutta miten tässä tapauksessa toimii ja pelaa
sellaisen mökkiläisen taikka muun kulkijan asema — kun
itsekin olen joskus sinne jonkun kirjeen taikka kortin pudottanut,
siihen samaan laatikkoon, mikä pois on viety — mihin
se jättää, kun ei sillä ole
omaa laatikkoa, mihin voi merkin laittaa, että postinjakaja
sen sieltä ottaisi ja veisi eteenpäin?
Näin nähden kyllä tämän
Postin toiminnassa erilaisia uhkakuvia on olemassa, erittäin
suuriakin. Toivon, että nämä valiokuntakäsittelyssä — erityisesti
luotan tässä ed. Pulliaiseen — tulevat niin
hoidettua ja tehtyä, että nämä uhkakuvat osoittautuvat
turhiksi ja valiokunta mietinnössään
löytää semmoiset ratkaisut, joilla nämä torjutaan,
etteivät nämä epäilykseni osoittautuisi turhiksi,
vaan ne osoitettaisiin suorastaan jopa vääriksi,
niin että mitään tämmöistä pelkoa
ei ole ja kaikki reiät siltä kohdin tukitaan.
Vielä, herra puhemies, voisi sanoa, että on
tässä hyvääkin. Täällä hallituksen
esityksessä selvästi sanotaan pykälänä,
että vähintään 98 prosenttia
on viimeistään toisena työpäivänä perillä, elikkä kun
se ykkösposti menee vähintään
seuraavana työpäivänä elikkä toisena
päivänä, niin vähintään
sitten sitä seuraavana päivänä 98-prosenttisesti
kaikki on olemassa perillä. Kun otetaan huomioon se, että tämä vertailupohja
on koko maa, niin ei tämä nyt aivan mahdottomalta näytä,
mutta sanoisin, että minimirajoilla liikutaan. Tämän
huonompaa ei saisi kuitenkaan lopputuloksesta tulla kuin mitä hallitus
tässä toivoo ja esittää.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Korostan vielä sitä, että taajamissa
tilanne säilyy siis ennallaan. Tämä on
yhden pykälän muutos, ja lähtökohta
on siis se, että jakelu aikaistuu lähinnä näillä harvaanasutuilla
tai maaseutumaisissa olosuhteissa elävillä postinsaajilla,
ja näillä, joilla se lehtien jakelu aikaistuisi,
ensimmäisen luokan kirjelähetysten kulkunopeus vastaavasti
hidastuisi. He kyselyjen ja kaikkien käsitysten mukaan
ottavat mieluummin tämän aikaistetun lehden ja
suhtautuvat myönteisesti siihen, että se kirjelähetysstandardi
hiukan venyy tai myöhästyy se kirje.
Mitä tulee yrittäjiin, tämä on
hyvin mielenkiintoinen kysymys. Esimerkiksi eri alueiden paikallisyrittäjät
ovat sitä mieltä, että on erinomaisen
tärkeätä heille se, että lehti
ilmestyy jakelualueella aikaisin, koska näissä lehdissä on kaikki
ilmoitukset, menot, kaikki tällaiset asiat. Sitä pidettiin
yrittäjien taholta nimenomaan tärkeänä.
Toisaalta on taas niin, että laskut ja nämä tällaiset
eivät sähköisenä aikakautena
enää näyttele niin suurta roolia kirjeissä.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on ollut
niin paljon viisaita puheita, että pajatso on melkein tyhjennetty,
mutta pistän lusikkani soppaan kuitenkin, olen päivän
tätä odottanut.
Suomen Posti -konsernin liikevaihto kasvoi tammi—syyskuussa
886 miljoonaan euroon eli 8 prosenttia edellisvuodesta. Konsernin
liikevoitto kasvoi 13,6 miljoonalla eurolla 63,5 miljoonaan euroon
eli 27 prosenttia. Tämä on siis asian tausta.
Postipalvelulain muutosesityksessä ehdotetaan lakia muutettavaksi
niin, että yleispalvelun kotimaan laatustandardin tavoitetasoa
alennettaisiin 95:stä 85:een. Ehdotuksen mukaan seuraavana
päivänä jaettavaksi tarkoitetuista kotimaan kirjelähetyksistä vähintään
85 prosentin tulee olla perillä seuraavana työpäivänä.
Näin mahdollistuisi se, että voidaan aikaistaa
harvaanasutulla alueella sanomalehtien jakelua. Se on hyvä asia. Esimerkiksi
tuossa tuttavani kanssa juttelin, että Kihniöön
ei kannata tilata kuulemma Helsingin Sanomien sunnuntainumeroa,
koska se tulee vasta maanantaina. (Ed. S. Lahtela: Oikein!)
Kyllä tämä on oikean suuntainen tämä lakiehdotus,
mutta se ei ole riittävä suhteessa postipalvelulain
henkeen. Kyllä ne ykkösluokan kirjeetkin ovat
tärkeitä, varsinkin maaseudun yrittäjille.
Posti kuuluu kiistämättömiin peruspalveluihin.
Valtion tulee omilla ratkaisuillaan taata, että palvelu
toimii tasapuolisesti koko maassa. Mehän puhumme tästä Suomesta
tämmöisenä mahtipontisena tietoyhteiskuntana
ja sen mahdollisuuksista, haluamme lisätä sähköisiä palveluja, laajakaistaverkkoja.
Olen siitä itsekin täältä korokkeelta
puhunut. Mutta tosiasia on kuitenkin, että eivät
tavalliset kirjeet, kortit ja paketit ole menneisyyttä.
Ne ovat ihan tätä päivää.
Ne kuuluvat myös tietoyhteiskuntaan. Sen meistä jokainen
kansanedustaja tietää omaltakin kohdaltaan. Emme
me pelkällä sähköpostilla pärjää.
(Ed. S. Lahtela: Mitenkäs joulukortit?) — Ed.
Lahtela kiinnitti tähän asiaan huomiota: joulukortitkin ovat
tärkeitä. — Ei se ole kohtuutonta, että eduskunta
edellyttää Postia parantamaan palveluitaan. Se
on meidän tehtävämme, ja tehokkuusprosenttien
pitäisi kulkea mieluummin ylöspäin kuin
alaspäin. En kyllä nyt ymmärrä tätä maalaispojan
järjellä, että puhutaan, että palvelut
paranevat, kun prosenttia alennetaan. Tämä on
ihan käsittämätöntä.
Jos minä menen tavalliselle ihmiselle tuolla kertomaan,
niin ei hän voi tajuta tätä asiaa.
Toinen kysymys koskee yleensäkin oikeudenmukaisuutta.
Tietoyhteiskuntamme jäsenistä suuri osa on ihmisiä,
jotka todella tarvitsevat Postin nopeita ja laadukkaita palveluja.
Nämä ihmiset asuvat kaukana näistä palveluista.
Postilla on oltava yhdenmukaiset säännöt
koko maassa, ja minä kaipaisin yleensäkin semmoista
yhteiskunnallista otetta tähän keskusteluun. Tämä Posti-asia
jos mikä on eduskunnan asia. Minä en ollut silloin
vielä eduskunnassa, mutta saamieni tietojen mukaan kauppa-
ja teollisuusministeriön ohjeiden mukaan liikelaitosten
tekemästä voitosta verojen jälkeen piti
tulouttaa 40 prosenttia. Kuitenkin liikelaitoksia perustettaessa
edellisellä hallituskaudella sovittiin, että laitosten
tuotto käytetään niiden palveluiden parantamiseen,
ja tämä oli kuulemma se perustelu, millä saatiin
lukuisat kansanedustajat suostumaan tähän liikelaitosideaan,
tähän filosofiaan. Perustelut eivät näytä käyneen
toteen, vaan huomattava osa voitosta näyttää menevän
ihan yleisesti budjettiin, ja sieltä se tulee sitten kehyksiä laadittaessa
takaisin. Sehän ei ole kuulemma korvamerkittyä rahaa,
kun tätä asiaa pääministeriltä muun
muassa kysyin.
Mielestäni valtion liikelaitosten, etenkin Postin,
pitäisi ensisijaisesti toteuttaa peruspalvelutehtävää ja
niiden tekemä voitto pitäisi kokonaisuudessaan
käyttää palveluiden tason parantamiseen
ja ylläpitämiseen. Palveluiden tuottamisen tehokkuutta
pitää parantaa resurssien tuhlailun välttämiseksi,
ei laitosten taloudellisten tuottojen maksimoimiseksi. Liikelaitokset
ovat siis enemmänkin välineitä kuin arvoja
sinänsä; ihmisten tarvitsemat palvelut ovat arvoja,
ja liikelaitokset ovat vain keino tuottaa ne tehokkaasti ja kustannustietoisesti.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Kysyisin arvoisalta ministeriltä,
joka on ollut erittäin aktiivisesti mukana tämän
päivän istunnossa ja osallistunut keskusteluun,
asiasta, joka nousi ed. Pulliaisen puheenvuorossa esille. Onko Postin omistukseen
tai ulkoistamiseen suunnitteilla jotain ajankohtaista? Pyritäänkö sitä trimmaamaan
myyntikuntoon?
Ed. Pulliainen nimittäin puheenvuorossaan toi esille sen,
että Deutsche Post olisi mahdollisesti tulossa hoitamaan
Suomen postipalveluja. Onko tällaisia suunnitelmia olemassa
ministeriössä, arvoisa ministeri? Postin ulkoistamisella
ja myynnillä voi olla nimittäin merkitystä paljonkin
etenkin Postin palvelujen laatuun.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole minkäänlaisia
sellaisia suunnitelmia, ja eiköhän se asia ole
niinpäin, käsitykseni mukaan on, että Deutsche
Post ei omista Suomen Postia, vaan Suomen Posti omistaa eräitä osia
Deutsche Postista. Minä ihmettelen vaan sitä,
että täällä kaikenlaisia hevosmiesten tietotoimiston
tietoja levitellään. Minä sanon nyt siis
kantani ja linjani: minulla ei ole tällaisia suunnitelmia
millään muotoa päässä.
Eikä tällaisia asioita pidä nyt tähän
asiaan edes sotkea, mutta jotta tämä tulee nyt
selväksi, niin minä nyt sanon näin, että ei
ole.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle voisi todeta, kun hän
oli huolissaan siitä, että kaikki ihmiset muuttavat
taajamiin ja keskuksiin: ed. Alatalo puhui maalaispojan puhetta
sen takia, että Tampere ei ole kaupunki, vaan se on maaseutua,
harvaanasuttua, ja siellä on kyllä Teiskossa vielä huomattavasti
tilaa.
Arvoisa puhemies! Valiokuntakäsittelyssä olen
kiinnittänyt huomiota sanomalehtien jakeluun, siihen että sanomalehti
pitää joka tapauksessa ja kaikissa tapauksissa
saada samana päivänä kuin se lehti ilmestyy.
Sanomalehti on kohtuullisen kallis investointi ihmisille. Jos vertaa esimerkiksi
televisiolupaan, joka on 50 senttiä päivä,
sanomalehti on huomattavasti kalliimpi, ja se on ajankohtainen.
Se on sen päivän tuote. Se pitää sinä päivänä nähdä,
ja seuraavana päivänä se on vanha.
Kun perusteluissa sanotaan, että lainmuutos mahdollistaisi
jakelun aikaistamisen harvaanasutuilla alueilla ja loisi edellytyksiä erityisesti
sanomalehtien jakelun parantamiselle, siinä pitää kaiken
aikaa pitää muistissa se, että lehdillä on deadline,
jolloin niitä ruvetaan painamaan, ja meillä on
innokkaita jakelijoita, jotka haluavat aikaisin viedä kirjeet
ja postit perille. Se ei saa mennä niin aikaiseksi, että sanomalehdet
eivät ehdi siihen jakeluun samana päivänä mukaan. Semmoinen
vaara on olemassa. Siitä on aikanaan kuultu varoituksia,
ja tämänkin lain yhteydessä se pitää ottaa
kyllä huomioon.
Markku Laukkanen /kesk:
Herra puhemies! Ymmärrän näin, että hallitus
on tuonut tämän lakiesityksen tavallaan sen evästyksenä, mitä liikenne-
ja viestintävaliokunta tasan vuosi sitten sanoi mietinnössään,
vastauksessaan postiselontekoon. Tuossa tämä kysymys
silloin avattiin, ja olen oikein tyytyväinen, että tämä on
tullut. On hyvä koko ajan muistaa, mihin tämä muutos
kohdistuu. Todellakin, vajaa puoli miljoonaa asiakasta, ja kulkunopeuden
hidastuminen kohdistuu 9 prosenttiin ykkösluokan kirjeistä.
Tässä täytyy nähdä kuitenkin
metsä puilta ja kaiken aikaa muistaa myös ne korvaavat
järjestelmät ja ennen muuta se, että kyllähän
tässä kuluttaja-, asiakasnäkökulma
täytyy huomioida myös lainsäädännöllisessä mielessä.
Kaikki kokeilupaikkakuntien tiedot osoittavat, että kokemukset
ovat siitä kokeilusta olleet hyviä, niin hyviä,
että nyt on hyvä antaa Postille tämä mekanismi
eikä tuijottaa johonkin 95 tai 86 prosenttiin. Ei standardi
ole olennaista, vaan palvelu on olennaista, se palvelu, minkä ihmiset
saavat. Se, että me täällä keskustelemme
tästä laajasti ja valiokunta tekee huolella työn,
on sitä omistajaohjausta. Sen omistajaohjauksen yksi tavoite
on juuri se, mitä täällä on
tullut monessa puheenvuorossa myöskin esiin, että Postille
täytyy antaa myös mahdollisuus olla kilpailukykyinen,
toimia muuttuvassa toimintaympäristössä, vastata
kilpailuhaasteisiin. Se on se paras tae, että se säilyy
suomalaisena vahvana postiyrityksenä. Silloin häivennetään
myöskin kaikenlaiset tällaiset spekulaatiot siitä,
tuleeko joku ulkomailta ja ostaa sen. Totta kai Postilla on paljon
yleispalveluvelvoitetta, ja siitä tietysti sen kehittämisen
jatkossakin täytyy ilman muuta lähteä.
Tässä katsannossa pidän äärimmäisen
tärkeänä, että mahdollisimman
nopeasti luodaan tämän lain hyväksymisellä,
tällä pykälämuutoksella, mahdollisuus
Postille ottaa tämä nopeutettu palvelu,
kuluttajan kannalta tärkeä palvelu, käyttöön.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Reino Ojala otti erinomaisen hyvän asian
esille sillä lailla, ettei sanomalehteä voida jakaa,
ennen kuin se on painettu ja saatu valmiiksi, ettei vaan syntyisi
semmoista käsitystä, että tämän
myötä joka taloon alkaa tulla sanomalehti aamulla
ennen töihin lähtöä, ennen kuin
päivä valkenee näin syksyisenä aikana;
tämä on sula mahdottomuus. Toivoisin, että itsellenikin
se tulisi, mutta en ole ollenkaan pettynyt, jos ei satu tulemaan,
koska Postin pitää saada sille jakelijalle koko
päiväksi, koko työvuoroksi, töitä,
ja jos tätä asiaa aletaan aamuneljästä eteenpäin
laskemaan, niin aamupäivällä ne loput
jonnekin menee, tuskin kuitenkaan mitään semmoista
korvaavaa löytyy. Ei pitäisi syntyä tässä valiokuntavaiheessa
väärää käsitystä siitä,
että joka talossa on päivän valjettua
lehti perillä; näin ei tule käymään.
Mutta se on tietysti hyvä asia olemassa, että se
tulee mahdollisimman aikaisin.
Keskustelu päättyy.