2) Hallituksen esitys vuoden 2005 toiseksi lisätalousarvioksi Hallituksen esitys vuoden
2005 toisen lisätalousarvioesityksen
(HE 161/2005 vp) täydentämisestä Hallituksen esitys vuoden 2005 toisen lisätalousarvioesityksen
(HE 161/2005 vp) toisesta täydentämisestä
Matti Ahde /sd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Hallituksen toinen lisätalousarvio poikkeaa
lisätalousarvioista eräässä suhteessa merkittävästi
ja nimenomaan sen suhteen, että nyt tässä toisessa
lisätalousarviossa tehdään enemmän
muutoksia, määrärahan lisäyksiä kuin lisäbudjeteissa
yleensä. Tällä kertaa sitä voi
pitää hyvänä ja oikean suuntaisena
esityksenä. Valiokunnassa asian käsittely on edennyt
nopeasti ja hallituspuolueet tällä kertaa eivät
ole tähän hallituksen esitykseen tehneet merkittäviä muutoksia.
Tämän lisätalousarvion yhteydessä valtion
talousarviota tarkistetaan 1,3 miljardilla ylöspäin. Tämä kertoo
talouden hyvästä kehityksestä, myös
työllisyystilanteen parantumisesta, ja tällä tavalla
on syntynyt tilaa valtion velkojen maksamiseen lähes 1,5
miljardilla eurolla. Suomi on siirtymässä eurooppalaisella
tasolla ehkä kaikkein terveimpien valtiontalouksien joukkoon. Bruttokansantuotteesta
valtionvelan osuus menee jo alle 40 prosentin, jota kansainvälisesti
pitää tietenkin pitää valtavan
hyvänä asiana.
Tässä esityksessä ehkä kaikkein
tärkein hallituksen esittämä painotus
on kunnille harkinnanvaraisten avustusten lisääminen
10 miljoonalla eurolla kuntien ennakoitua huonomman taloudellisen
tilanteen takia. Tämä eduskunnassa on tietenkin
otettu myönteisenä ja tärkeänä muutoksena
positiivisesti vastaan.
Etelä-Aasian luonnonkatastrofeihin esitetään pientä lisäystä.
Hallitus on lunastamassa lupauksensa tuon katastrofin Suomen osuuden
suhteen.
Aikuisten koulutustason nostamista koskevaan Noste-ohjelmaan
lisätään, ihan oikein ja tärkeä asia,
2 miljoonaa euroa määrärahaa. Vesistöjen
ja vesistöhuoltotöihin lisätään
lähes 10 miljoonaa euroa. Erityisesti Anjalankoski—Kotka-poikkeusolojen
vedenhankinnan turvaamista koskeva hanke on tietenkin äärettömän
tärkeä, ja myös ympäristönsuojelun
ja vesiensuojelun näkökulmasta nämä nyt
käynnistettävät hankkeet, näillä lisämäärärahoilla,
ovat äärettömän tärkeitä ja
toivottavasti antavat tulevaisuudessa tilaa uusille siirtoviemärihankkeille,
siis sekä jäteveden että puhtaan veden
kehittämishankkeille. Näitä hankkeita
on valtava määrä eri puolilla Suomea
olemassa.
Kapiteeli Oyj:n myyntivaltuuksista hallitus kysyy eduskunnan
mielipidettä, ja eduskunta niiltä osin suhtautuu
hallituksen esitykseen myönteisesti, että osa
Kapiteelin kiinteistöomaisuudesta eduskunnan mielestä on
mahdollista myydä tai hankkia uusia omistajia tälle
yhtiölle. Mutta myyntivaltuuksien osalta valiokunta yksimielisesti
ponnessaan voimakkaasti korostaa sitä, että eduskunta
varmaan nyt vastauksessaan sen hyväksyy, että ennen
mahdollisen omistuspohjan laajentamista selvitetään
kansallista merkitystä tai erityistä kulttuuriarvoa
sisältävien kiinteistökohteiden sekä kasvukeskuksissa
kohtuuhintaiseen asuntotuotantoon soveltuvien maa-alueiden siirtäminen
kokonaan valtion omistukseen joko jo olemassa olevaan yhtiöön
tai liikelaitokseen. Tämä maa-alueiden siirto
on tärkeä nimenomaan kasvukeskusten asuntotuotantotarpeitten
kannalta. Tässä eduskunta ponnekkaasti ja voimakkaasti
vetoaa nyt hallitukseen, että hallitus myös toimii
tämän mukaan.
Sitä vastoin eduskunta ei esitä korotettavaksi toisessa
lisäbudjetissa inframäärärahojen
tasoa. Tarve on kuitenkin huutava. Nyt me eduskunnassa olemme lähteneet
siitä, että hallitus, kun antaa vielä kolmannen
lisätalousarvion huomenna eduskunnalle, sisällyttää siihen
sekä radanpidon että tienpidon määrärahoja
toivottavasti niin paljon, että se vastaa myös
eduskunnan mielipidettä ja eduskunnan kantaa. Siihen palaamme
sitten kuitenkin kolmannen lisätalousarvion yhteydessä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Keväällä ensimmäisen
lisätalousarvion yhteydessä sen perusteluissa
luki seuraavaa: "Lisätalousarvioesityksessä on
suhtauduttu torjuvasti harkinnanvaraisiin menotarpeisiin. Hallitus
pyrkii asettamaan kaikki menotarpeet yhtäläiseen
asemaan ja samalla kertaa arvioitavaksi syksyn lisätalousarvion
yhteydessä. Tällöin vuoden 2005 budjettitalouden
kokonaistilanne on paremmin nähtävissä ja
voidaan varmistua siitä, että vuoden kuluessa
ilmeneviin välttämättömiin ja
ennalta arvaamattomiin menoihin on riittävästi
kehysväljyyttä."
No, nyt ollaan syksyn lisätalousarviossa, ja jo keväällä vasemmistoliiton
eduskuntaryhmästä totesimme, että on
aika myöhäistä lähteä korjaamaan
vajaaksi jäänyttä budjettia tähän
aikaan syksystä joulun alla, jollei sitä keväällä viimeistään
lisätalousarviolla korjata siitä, mistä se
on huonoksi viime syksynä jäänyt. No,
nyt tiedetään taloustilanne. Huomenna tulevassa
ja tänään julkitulleessa kolmannessa
lisäbudjetissa todetaan, että valtio lyhentää velkaansa
3,7 miljardia. Ennustettiin etukäteen, että tämän
vuoden budjettitalous on 500 miljoonaa alijäämäinen,
ja nyt on todettu, että hupsista heijaa, tämä budjettitalous
onkin tämän vuoden osalta 3 miljardia ylijäämäinen.
Minkä takia ei sitten näihin välttämättömiin
ja ennalta arvaamattomiin meno- ja kipukohtiin ole sitten pystytty
tämän enempää rahaa laittamaan kuin
tässä on laitettu? Se johtuu tästä kehysväljyydestä,
elikkä silloin kun ... (Ed. Ahde: Kehysten tiukkuudesta!) — Kehysten
tiukkuudesta, elikkä sitä kehysväljyyttä ei
ole.
Vasemmistoliittona arvostelimme kovasti silloin vaalikauden
alussa, että eduskunta laittaa itselleen sellaisen kahleen,
kun se tällaisen näin tiukan kehysmenettelyn hyväksyy,
että sitten on turha narista täällä tulevina
vuosina, kun kehykset ahdistavat, ja kun ne ovat nimenomaan menokehykset.
Ne eivät ole tulo- ja menokehykset. Ne eivät ole
budjettikehykset. Tavallinen perheenisäntä ja
-emäntäkin, kun miettii perheen taloutta, miettii
sitä niin, että pitää olla menoja
vain sen verran kuin tulot sallivat. Mutta tässä puhutaan vain
menokehyksestä, ja vaikka tulot, niin kuin äsken
sanoin, ovat moninkertaisesti ylittäneet sen, mitä ennalta
arvioitiin, niin silti ei haluta korjauksia tehdä. Eivät
ole saaneet kunnat rahaa kuin pikkasen harkinnanvaraisiin, vaikka
tiedetään, että ennätysmäärä kuntia
joutuu nostamaan veroprosenttia ensi vuonna. Liikenne ei tässä lisätalousarviossa
saa muuta kuin vähän EU-rahoja, eivät
ympäristötyöt, jotka ovat alimitoitetut, jne.
elikkä ei juuri mitään.
Mutta tässä yhteydessä täytyy
tietysti todeta, niin kuin valiokunnan varapuheenjohtaja ed. Ahde
totesi, että tässä kolmannessa lisätalousarviossa,
joka on tänään julkituotu, sitten sekä radanpitoon
että perustienpitoon tulee tämä 12 miljoonaa
kumpaankin. Se nyt on pieni lohtu tässä infra-ahdingossa,
mutta täytyy pontevasti tältä paikalta
todeta, että ei ole mistään kotoisin
se, että liikenneministeriön kehys on rakenteellisesti
alimitoitettu niin, että jokaisen budjetin yhteydessä me
tiedämme, että tienpidosta puuttuu 50 miljoonaa,
radanpidosta puuttuu 50 miljoonaa, joukkoliikenteestä puuttuu
10 miljoonaa. Sitten lisätalousarviossa annetaan muutama
miljoona ja eduskunnalle sitten joulun alla annetaan pieni sielunhoito
sillä tavalla, että eduskunta sitten lisää muutamilla
miljoonilla. Ei tästä pitemmän päälle
tule mitään, ja valtiovarainvaliokunta on aivan
oikein vaatinut, että rahoitus on todella sekä perusradanpidon,
joukkoliikenteen että muilta osin saatava kestävälle
tasolle. Sama koskee monia muitakin. Viittasin jo aiemmin esimerkiksi
ympäristötöiden laskevaan kehykseen, joka
on aivan katastrofaalinen tulevien vuosien osalta.
Sitten, arvoisa puhemies, vielä tästä Kapiteelista.
Vasemmistoliitto tulee tekemään yksityiskohtaisessa
käsittelyssä lukuisia lisäysehdotuksia
niin kuntiin kohdistuen, ympäristötöihin
kohdistuen kuin liikenteeseenkin kohdistuen, vankeinhoitoon jne.,
mutta ne tulevat sitten yksityiskohtaisessa käsittelyssä.
Mutta Kapiteelissa vasemmistoliiton eduskuntaryhmä ei tehnyt vastalauseessaan
omaa pontta, koska luotamme siihen, mitä valiokunnan varapuheenjohtaja äsken
totesi, ja luotamme niihin keskusteluihin, mitä verojaostossa
käytiin, että Kapiteelin realisoinnin mahdollisesti
tapahtuessa nämä asuntorakentamisen kannalta tärkeät
alueet, muun muassa Marja-radan alueella, Lepolan alueella, tuolla
pääradan varressa, kerta kaikkiaan irrotetaan siitä ja
sijoitetaan sellaiseen omistusjärjestelyyn, joka jatkossakin
sallii mahdollisuuden käyttää niitä kohtuuhintaiseen
asuntotuotantoon. Tähän täytyy nyt luottaa,
ja sen vuoksi tältä osin meillä ei ole
omaa pontta.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Uotila aivan perustellusti kritisoi
tätä kehysmenettelyä, jolla käytännössä vedetään
sellainen silmukka kaulaan, että se estää,
rajaa järkevän toiminnan vuoden varrella riippumatta
siitä, mihinkä suuntaan talous yleensä kehittyy.
Se tietenkin näkyy budjetissa, koska hallituspuolueet näyttävät
siitä tiukasti pitävän kiinni.
Varsinaisen talousarvion käsittelyn aikana aikanaan
kerromme siitä, että kuntataloudet ovat ajautumassa
vaikeuksiin ja budjettiin sisältyvillä määräraharatkaisuilla
kuntien palvelutuotantoa ei kyetä turvaamaan. Tässä lisäbudjettiesityksessä joitakin
kohtia hivenen paikataan, ei tosin riittävästi.
Yhtenä on vaikkapa kuntien harkinnanvarainen rahoitusavustus,
ja jokainen tietää sen, että kuntataloudet
jo tänä vuonna ajautuvat ennakoitua suurempaan
alijäämään, ja sama kehitys näyttää olevan
seuraavan vuoden aikana. Harkinnanvaraisten hakijoiden määrä kasvaa
vielä koko ajan, ja se määräraha,
mikä tällä hetkellä on käytettävissä,
ei riitä läheskään tarvetta
vastaavasti. Sen vuoksi vasemmistoliiton vastalauseeseen n:o 3 sisältyy
esitys harkinnanvaraisen valtionosuuden korottamisesta.
Täällä aikaisemmin kyselytunnin yhteydessä käytiin
jo keskustelua kuntatalouden tilasta. Ministerit antoivat sen kuvan,
että mitään suurempia ongelmia ei ole.
Todisteltiin sitä, paljollako valtionosuudet lisääntyvät
ja kuinka tämä hallitus kohtelee kuntia paremmin
kuin aikaisemmat, koska se ansiotuloveron vähennyksen ansiosta kuntien
tulojen menetyksiä kompensoi jne. Osittain näin
tapahtuu, mutta niitä lisätehtäviä,
mitä kunnille koko ajan siirtyy, ei riittävästi
rahoiteta uusien valtionosuuksien kautta, mistä selvästi
on seurauksena entistä suurempi ahdinko kuntien taloudessa.
Kun todistellaan tämän hallituksen etuna sitä, että se
toteuttaa indeksikorotukset käytännössä 75
prosentin kokoisena, kun aikaisempi hallitus niitä leikkasi
50 prosenttia, ja pitää jollakin tavalla parempana
nykytilannetta, sen takia on syytä edelleen todeta se,
että tämä hallitus leikkaa enemmän
kuin mikään aikaisempi. Se ei palauta yhtään
ainutta indeksipuolitusta, mikä edellisen hallituksen aikana
on toteutettu. Ne ovat valtionosuuspohjissa täysimääräisinä sen
suuntaisina, mitä ne edellisen hallituksen aikana olivat.
Jos ne olivat huonoja ratkaisuja, niin luulisi, että tämä hallitus
ne korjaa. Mutta kun se säilyttää kaikki ne
entiset leikkaukset ja sen lisäksi leikkaa edelleen neljänneksen
indeksikorotuksesta, se käytännössä tarkoittaa
sitä, että se leikkaa enemmän kuin mikään
muu. Sen takia kuntataloudet tietenkin ajautuvat vaikeuksiin, mistä selvästi
on esimerkkinä tämä veroprosenttia korottavien
kuntien lukumäärän kasvu. Tälle
vuodelle 136 kuntaa korotti, jolla määrällä lyötiin
Ahon hallituksen aikainen ennätys, jolloin oli 25 vuoteen
lukumääräisesti suurin määrä veroprosenttiaan
korottaneita kuntia. Tälle vuodelle se lyötiin
ja nyt lyödään uusi ennätys
ensi vuodelle. Se kuvastaa sen kehityksen, mihin kuntatalous on
ajautumassa.
Vasemmistoliiton esitykseen sisältyy, koska opetusministeriön
osalta pääluokka on auki, valtionosuuden kustannustarkistuksen
yhteydessä syntyneen opetustoimen velan lyhennys tämän vuoden
aikana. Sen merkitys on perusopetuksen osalta 75 miljoonaa euroa.
Se sisältyy muun muassa tähän esitykseen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin lyhytnäköistä,
että hallitus ei ole pystynyt menokehystä höllentämään
ja todella hirttäytyy ja hirttää samalla
etenkin kunnat ja palvelut tähän samaan nuoraan.
Myöskin liikenteen, sekä maantie- että rautatieliikenteen,
tilanne heikkenee ja Ratahallintokeskuksen rahantarve on, niin kuin
on todettu, noin 50 miljoonaa euroa vuositasolla enemmän
kuin on myönnetty.
Vasemmistoliiton omassa ehdotuksessa, joka on vastalauseena
3, kiinnitetään erityistä huomiota liikenteeseen
ja Ratahallintokeskukseen ja joukkoliikenteen palvelujen ostoihin.
Myöskin ympäristönsuojelun kohdalta
ympäristötyöt vaatisivat enemmän
kuin tässä hallituksen esityksessä ja
valtiovarainvaliokunnan enemmistön hyväksymässä mietinnössä on
mukana. Siinä on siirtoviemäri Anjalankoski—Kotka.
Totean tältä osin, että myöskin — ja
se on paikallinen ongelma — pitäisi tietää,
mitä sille tehdään, mitä sieltä putkesta
tulee. Kotka ei ole ratkaissut vielä tätä ongelmaa.
Kompostointilaitos Lahden taikka Nurmijärven tyyliin on
oikea ratkaisu.
Mutta, puhemies, vielä tähän, mitä ed.
Ahde valiokunnan varapuheenjohtajana totesi, niin tämän
valtiovarainvaliokunnan yksimielinen lausumaehdotus Kapiteeli Oyj:stä on
hyvin tärkeä. Se osoittaa, että kysymys
ei ole tonttimaan suhteen suinkaan vain valituksista tai lainkaan
niistä, vaan nimenomaan puuttuu asuntotuotantoon sopivia
maa-alueita ja sitten ne maa-alueet, jotka on jo kaavoitettu, pitäisi
saada asuntokäyttöön.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn ed. Ahteen positiivisiin näkemyksiin
tästä lisätalousarviosta ja kiinnitän
vain yhteen kohtaan huomiota, jonka kohdalla olen tietysti pettynyt,
ettei se tähän sisälly. Olen tehnyt aloitteen, joka
on numerolla 55 ja koskee määrärahan osoittamista
tulvien aiheuttamien tiestön vaurioiden korjaamiseen Lapin
tiepiirissä. Vähän samaan sarjaan kuuluu
lisätalousarvioaloite 52, joka on ed. Esko-Juhani Tennilän
tekemä. Siinä puhutaan yleisesti määrärahan
osoittamisesta tulvavahinkojen korvaamiseen. Mutta omassa aloitteessani
siis kiinnitin huomiota tähän tiestön
tilanteeseen. Tätä minun on vaikea ymmärtää,
että poiketen siitä käytännöstä,
joka on ollut, että nämä kotimaan luonnonkatastrofien
aiheuttamat vahingot yksityisille ihmisille ja myöskin
tiestölle valtion budjetissa, lisätalousarviossa,
on aikaisemmin huomioitu, niin tällä kertaa näin
ei ole käynyt. Se on erittäin vaikea perustella
kansalaisille tuolla alueella, miksi näin on tehty, varsinkin
kun meillä on ollut näitä kansainvälisiä katastrofeja
tässä ihan äskettäin, joihinka
on hyvin voimakkaasti reagoitu. Nyt on kuitenkin kysymys siitä,
että siellä on paikallista väestöä,
joka on todella vaikeassa tilanteessa ihan henkilökohtaisten
elämänolosuhteittensa vuoksi.
Tässä tiestöasiassahan on niin, että Lapin
tiepiiri on, totta kai, rientänyt korjaamaan nämä vauriot,
niin että ihmiset pääsevät liikkumaan. Siellähän
oli muutama kylä niin sanotusti motissa jonkun aikaa, mikä oli
todellinen vaaratilanne kyläläisille. Sitten myöhemmin
nämä vauriot on todellakin korjattu. Mutta kun
tiedetään tiepiirien taloustilanne, niin kyllä vähintään
kohtuullisena olisi pidettävä sitä, että tässä tapauksessa tämä hieman
yli 800 000 euron summa Lapin tiepiirille olisi sisällytetty
tähän lisätalousarvioon.
No, nyt tulee uusi lisätalousarvio ja vielä tehdään
budjetti. Henkilökohtaisesti kyllä vetoan täällä eduskunnassa
edustajakollegoihin, että ellei hallituksen piiristä selkeästi
osoiteta näihin tulvavahinkokohteisiin määrärahaa,
niin kansanedustajat tämän tekisivät.
Joka paikassa, missä tästä olen puhunut,
olen saanut täällä myötätuntoa.
Toivon, että tämä myötätunto
realisoituisi sitten valtiovarainvaliokunnassa, kun tämä asia joka
tapauksessa tulee vielä seuraavan lisätalousarvion
kohdalla esille ja sitten on varmasti esillä myöskin
ensi vuoden talousarviota laadittaessa. Toivon myötätuntoa,
joka konkretisoituu hyviin ja oikeudenmukaisiin päätöksiin.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lisäbudjettien tarkoituksena
on nimenomaan täydentää varsinaista budjettia
ja niitä muutoksia, mitä yhteiskunnassa vuoden
aikana tapahtuu. Nyt meillä on toinen lisäbudjetti
käsittelyssä ja kolmas on huomenna tulossa. Tämä vaan
osoittaa sen, että se budjetti, mikä tälle
vuodelle on säädetty, ei täysin pidä vaan
sitä pitää muuttaa, ja sitä vartenhan
eduskunta on olemassa.
Mutta yleisesti voi todeta, että nyt tämän
hallituksen aikana ja ennen kaikkea myöskin nyt, kun tätä lisäbudjettia
käsitellään, talouselämän kannalta
kuitenkin, ottaen huomioon kaikki kansanvälisessäkin
elämässä ja taloudessa tapahtuvat muutokset
ja myllerrykset, Suomessa menee kohtuullisen hyvin. Työllisyys
on kehittynyt myönteisesti kokonaisuudessaan, ja tästä on hyvä jatkaa.
Toivotaan, että tämä lisäbudjetti osaltaan
tätä kehitystä myöskin kansalaisten
kannalta vie eteenpäin.
Hyvin lyhyesti voin todeta, että, herra puhemies, tämä kuntien
harkinnanvarainen tuki, jota nyt 10 miljoonalla korotetaan, on tavattoman
tärkeä, koska hakijoita kai on 238, ja valtioneuvosto
tekee näistä harkinnanvaraisista avustuksista päätökset
nyt ihan parin viikon sisällä. Se on tavattoman
tärkeää kuntien kannalta, mutta valitettavan
moni kunta jää vielä näiden
tukienkin ulkopuolelle.
Herra puhemies! Täällä on pieni asia,
johon lähetekeskustelussa jo kiinnitin huomiota, ja se on
täällä myöskin tietyin täsmennyksin
hoidettu. Opetusministeriön pääluokassa
on tämä Kauhajoen eduskuntasalimuseon peruskorjaus,
joka on tärkeä suorittaa, ja se tulee nyt tapahtumaan,
kun lisäbudjetti hyväksytään,
ja lähtee käyntiin, ja kun eduskuntakin viettää,
yksikamarinen eduskunta, satavuotisjuhlaansa ensi vuodesta alkaen, niin
se sopii hyvin tähän. Tämä on
pieni asia.
Mutta sitten tähän perusinfraan. On totta,
että tässä lisäbudjetissa ei
ole sen enempää perustienpitoon kuin perusradanpitoonkaan
riittävästi määrärahoja,
mutta kuten tiedämme, niin huomenna tulevassa lisäbudjetissa
on 12 miljoonaa euroa kumpaankin. Se on hyvä asia, se on
riittämätön, ja kun tähän
nyt tätä lisärahaa on tulossa, niin mielestäni
on perusteltua ja loogista, johdonmukaista, että Lapin
tiepiirille, jossa ovat poikkeukselliset tulvat olleet menneen kesän
aikana, tästä osoitettaisiin riittävät
voimavarat. Näin on aikaisemmin toimittu, ja minusta pitäisi
tätä logiikkaa myöskin noudattaa, kun
Lapin kohdalla on ollut poikkeuksellisia tulvia.
Herra puhemies! Täällä jo valiokunnan
varapuheenjohtaja kiinnitti myöskin huomiota vesitalouteen
osoitettuun lisämäärärahaan,
joka on poikkeuksellisen paljon, liki 10 miljoonaa euroa. Aloitetaan
jopa uusia hankkeita kolme kappaletta, mikä on poikkeuksellista
näin lisäbudjetin käsittelyn yhteydessä.
Tällä on myöskin vaikutuksensa, niin
kuin perusteluissa on kirjoitettu, tähän kehykseen.
Tässä valiokunta on monta kertaa edellisinä vuosina
aina lisännyt tähän vesimomenttiin rahoja,
jotka ovat välttämättömiä. Minä toivon
todella hartaasti, että tällä lisäyksellä,
joka nyt on tehty, tuleville vuosille tämä ei heikennä vesistö-
ja vesihuoltotöiden rahoittamista, jolla on todella huutava
tarve. Tähän valiokunta tässä mietinnössään
myöskin kiinnittää hallituksen huomiota.
Herra puhemies! Kokonaisuutena tämä lisäbudjetti
on, näin uskallan nähdä, myönteinen,
ja niin kuin alussa sanoin, niin myöskin sitä myönteistä kehitystä,
mikä taloudessa on tänä päivänä käynnissä,
tämä omalta osaltaan edesauttaa, ja huomenna annettavalla
lisäbudjetilla vielä tätä kehitystä täydennetään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä hallituspuolueitten
kansanedustajat ovat kehuskelleet valtiontalouden tilaa ja sitä,
että on nyt pystytty pääsemään
jopa siihen, että valtionvelkaa lyhennetään
ja velan osuus bruttokansantuotteesta on pudonnut alle 40 prosentin.
Mitäpäs siinä, se on erinomaisen hyvä asia,
että näin asianlaita on. Mutta olisi tietysti
oikein hyvä kerrata siinä yhteydessä se
lähtökohtatilanne, mikä oli ennen niin
sanotun lamakauden alkamista. Silloinhan valtionvelan osuus bruttokansantuotteesta
oli 13 prosenttia, vain Australialla oli samalla tasolla oleva tilanne.
Esimerkiksi Belgialla vastaava sadannes oli silloin 114 prosenttia. Tällä hetkellä
tilanne
on se, että Belgiakin on pystynyt hivenen parantamaan tilannetta,
mutta Suomi on nyt petrannut aika mukavasti johtuen myöskin
siitä, että bruttokansantuote on noussut niin,
että se suhteellinen osuus on laskenut, kun on pystytty
velkaa lyhentämään. Tämä on
hyvä asia.
Mutta kun asianlaita todella näin on — eikä tätä pidä väheksyä laisin,
pienimmässäkään määrin — niin
toivoisin yhden asian aivan erikoisesti nyt johtavan muuhun, kuin
mikä käytäntö nyt on. Siihen
on jo ehditty täällä kiinnittää monessa puheenvuorossa
huomiota, ja se on perusradanpito ja radan kunnosta huolehtimisen
asia. Siihen valtionvarojen varapuheenjohtajakin taisi kiinnittää huomiota.
Nyt sitten kolmannessa tämän vuoden lisätalousarviossa
siihen on toistakymmentä miljoonaa euroa kai tulossa lisää rahaa.
Mutta hartaasti toivoisin, että valtiovarainministeriössä herättäisiin
siihen, että nykytilanne saisi perustavaa laatua olevan
korjaustason.
Nimittäin nythän alkaa olla sillä tavalla,
että paitsi tavaraliikenne, rahtiliikenne, tästä kärsii erikoisesti
henkilöliikenne. Se on tarkoittanut sitä, että jos
VR-Yhtymän henkilöliikenne rupeaa asiakkaiden
osalta pienenemään, niin silloinhan tässä vaan
tilanne rakenteellisesti huononee ja huononee. Se on kestämätön
tilanne. Nyt sitten toisaalta taas joukkoliikenteen puoli määrärahojen
osalta varsinaisessa ensi vuoden budjetissa on heikkenemään
päin, jos ei valtiovarainvaliokunta sitä tilannetta
korjaa ihan kunnolla. (Ed. Ahde: Niin me korjaamme, ja puhuja on
oikeassa!) — Just joo, tämä on välttämätön
asia, ja hyvä, että ed. Ahdekin on sitä mieltä,
että näin pitää toimia. — Nimittäin
ei ole laitaa siinä, että rautateitten asioitten
päähoitaja on Pro Rautatie ja asioita hoidetaan
seminaariasiana täällä. Tämä nyt alkaa
olla jo vähän niin kuin farssin asteella. Ei asia
voi todellakaan tällä tavalla olla, vaan asia täytyy
hoitaa rakenteellisesti kuntoon.
Minä luotan nyt tähän hallitukseen
ja erikoisesti hallituspuolueitten valtiovarainvaliokuntaryhmiin
siinä, että sieltä puolelta painetta
luodaan valtiovarainministeriön suuntaankin, paitsi että korjataan
näitä asioita budjettikorjauksilla myöskin
luodaan painetta, että tähän tulee rakenteellinen
muutos. Eihän tämmöinen pätkissä hoitaminen
ja vähän jälkikäteen hoitaminen
ja se, että kun onnettomuus tai jotakin muuta on tapahtunut,
sitten korjataan sitä jälkikäteen, tällä tavalla
luottamusta herättävää toimintaa
ole.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitukset toimet yrittäjyyden
hyväksi ovat tuottaneet tulosta työllisyyden ja
talouden edistämiseksi. Olen laittanut tyytyväisenä merkille
sen, että lisätalousarviossa on muun muassa tämä 10
miljoonan euron lisäys kuntien harkinnanvaraisiin avustuksiin.
Se on todella tarpeeseen, koska muun muassa hoitotakuu on edellyttänyt
kunnilta hyvin paljon toimia, jotka ovat nostaneet sosiaali- ja
terveydenhuollon menoja.
Sitten tyytyväisenä voi olla myös
siitä, että monta vuotta on puolustusministeriö esittänyt, että lento-onnettomuudessa
vaurioitunut Hornet 413 -kone korjattaisiin, ja nyt siihen on varattu 15,1
miljoonaa euroa. Samoin on polttoaineiden hinnannoususta johtuen
lisätty Puolustusvoimien, poliisitoimen ja Rajavartiolaitoksen
toimintamenoihin yhteensä 8,4 miljoonaa euroa lisää, joka
on tarpeen myös siihen, että muun muassa lentotunteja
voidaan tehdä riittävästi.
Jäinkin kaipaamaan sitä, että hallitus
reagoisi kuljetusalan yrittäjien ongelmiin, koska polttoaineet
ovat heilläkin olleet erittäin kalliita. Lisäksi työsulku
ja lakko aiheuttivat melkoisia kustannuksia kuljetusalan yrittäjille,
ja se on asia, mitä toivon hallituksen vielä tässä tarkkaan
pohtivan, millä tavoin voidaan pelastaa heidän
talouttaan ja tilannettaan, ettei todella moni joudu talouden ahdinkoon.
Jari Koskinen /kok:
Herra puhemies! Niin kuin täällä keskustelussa
on todettu, käsittelyssä oleva lisätalousarvio
on ylijäämäinen. Ylijäämää valtiolle
tulee hyvin, ja se on tietysti hyvä asia. Se kertoo siitä,
että toteutetut veronalennukset ovat lisänneet
kansalaisten ostovoimaa. Se taas puolestaan näkyy siinä,
että esimerkiksi arvonlisäverotuottoja, varainsiirtoverotuottoja,
autoverotuottoja on voitu nostaa tälle vuodelle ja myös
ensi vuodelle. Hyvä, että ylijäämää käytetään
velan lyhennykseen, se on aina iloinen asia. Mutta kaiken tämän
ohella kuitenkin pitää huomata se, että tästä huolimatta,
vaikka nyt tehdään ylijäämää,
niin oletetaan ja arvioidaan, että tänä vuonna
eli kuluvana vuonna kansantalouden tilinpidon käsitteiden
mukaan valtiontalous on kuitenkin edelleen alijäämäinen.
Alijäämää arvioidaan tulevan
tänä vuonna karkeasti noin 0,5 prosenttia bruttokansantuotteesta,
ja se on kuitenkin aika paljon.
Herra puhemies! Kuitenkin kahteen yksityiskohtaan tässä lisätalousarviossa:
Niin kuin täällä ed. Vihriälä totesi,
on erittäin hyvä asia, että vesistö-
ja vesihuoltotöihin on löydetty lisää rahaa
lähes 10 miljoonaa euroa. Saadaan uusia hankkia liikkeelle
ja myös keskeneräisiä hankkeita saadaan
toteutettua loppuun. Huonoa on kuitenkin se, että samassa
yhteydessä, kun tästä lisämäärärahasta
hallituksen piirissä sovittiin, sovittiin myös
siitä, että tulevien vuosien menokehyksiä näihin
töihin, vesistö- ja vesihuoltotöihin,
leikataan 5,7 miljoonaa euroa kolmen vuoden aikana eli vajaat 2
miljoonaa euroa joka vuosi. Kuitenkin jokainen, joka on näitä asioita
seurannut, tietää sen, että hankkeita eri
puolella Suomea on erittäin paljon jonossa, hakemuksia
on karkeasti ottaen noin nelinkertainen määrä suhteessa
siihen, kuinka paljon rahaa on käytössä.
Vesihuolto, jos mikään, on tärkeä asia
niin maaseudulla kuin kaupungeissakin. Toivottavasti tähän
saadaan korjaus, ettei nyt tehdä sellaista karhunpalvelusta,
että ensin annetaan toisella kädellä ja
sitten kuitenkin toisella kädellä leikataan tarpeellisia
määrärahoja.
Herra puhemies! Toinen yksityiskohta liittyy käynnissä olevaan
kuntakeskusteluun. Kyselytunnillahan kuultiin, että mitään
ei juurikaan ole tapahtumassa, ei ainakaan pakkolainan suhteen. Kun
kuitenkin kuntakeskustelua on käyty pitkin Suomenniemeä,
voi sanoa, että pullon henki on päästetty
irti eikä sitä varmaan kukaan sinne takaisin enää voi
ajaakaan.
Eri puolilla Suomea on lähtenyt liikkeelle myös
lukuisia kuntaliitosselvityksiä. Näihin selvityksiin
voidaan hakea sisäasiainministeriöstä rahaa;
näitä hakemuksia on tullut ennätysmäärä sisäasiainministeriöön.
Minun tiedossani on, että tällä hetkellä hakemuksia
on ainakin yli 20 eli yli 20 kuntaliitosselvitystä haluttaisiin
tehdä. Näissä selvityksissä olisi
mukana yli 100 kuntaa. Mutta tilanne on tällä hetkellä se,
että määrärahat näihin
selvityksiin ovat loppuneet. Yleensä annetaan enintään
20 000 euroa yhtä selvitystä kohden,
ja käytössä tällä hetkellä on
enää vain 80 000 euroa, eli ainoastaan
noin neljä kuntaliitosselvitystä voitaisiin näillä rahoilla
rahoittaa.
Sen takia ihmettelen, että sisäasiainministeriössä ei
ole oltu ihan ajan tasalla. Tämä lisätalousarvio,
toinen lisätalousarvio, annettiin tänne lokakuun
lopulla. Sitä on kaksi kertaa täydennetty, viimeksi
noin kaksi viikkoa sitten marraskuun 8. päivänä,
mutta tähänkään yhteyteen näitä rahoja ei
ole löydetty. Nyt huomenna annettavassa kolmannessa lisätalousarviossa
sitten sisäasiainministeriö on herännyt
ja huomannut, että kappas vaan, hakemuksia on tänne
paljon tullut, asialle täytyy tehdä jotain. Sitten
esitetään 200 000:ta euroa lisää rahaa
näihin ja että momentilla olevia rahoja kaikkiaan
voitaisiin käyttää 350 000 euroa
näihin kuntaliitosselvityksiin.
Vähän vaan ihmettelen, miksi nyt sitten siirtää asioita
huomiseen, kun niistä voi päättää tänäänkin,
tai sanotaan, miksi siirtää niitä parin
viikon päähän, kun niistä voi
päättää huomennakin. Huomenna,
kun äänestämme lisätalousarviosta, me
kokoomuksesta olemme jättäneet lisätalousarvioaloitteen,
jotta välittömästi nostettaisiin kuntaliitosselvitysrahoja
400 000 eurolla. Silloin kaikki kunnat, jotka ovat näitä hakeneet,
voisivat huomenna saada varmuuden siitä, että rahaa
on tulossa ja selvitykset voidaan pistää eteenpäin.
Voihan tietysti olla, ja näin optimistisesti ajattelen,
että hallitus on herännyt siinä vaiheessa, kun
jätin lisätalousarvioaloitteen, että rahat
on loppu, tehkää jotain. Hallitus reagoi, mutta
valitettavan hitaasti.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Muutama huomio lisätalousarvion osalta.
Tosiaan hallituksen toinen lisätalousarvio on ylijäämäinen, ja
se ylijäämä syntyy lähinnä valtion
omaisuuden myyntitulojen kautta, jotka ovat reilu miljardi euroa.
Miten sitten nämä varat kohdennetaan? Pääosin
valtionvelan lyhentämiseen, mikä sinänsä tietenkin
on positiivinen asia. Toisaalta voi sanoa sen, että meillä on
varsin paljon sellaisia tarpeita, joihinka varoja enemmän
pitäisi kohdentaa, kuten erityisesti perustienpidon määrärahoihin,
radanpidon määrärahoihin sekä sitten toteuttamalla
näitä merkittäviä isoja investointiväylähankkeita,
kuten Nelostie Lusi—Vaajakoski-väliltä.
Kyseessä on siis meidän pääväylämme,
Euroopan Ten-verkkoon kuuluva tie etelä—pohjoissuunnassa.
On aivan välttämätöntä,
että tällä vaalikaudella tästä tehdään
päätös siten, että työt
voivat käynnistyä suunnitelmien mukaisesti 2007,
kuten hallituksen infraministerityöryhmä esitti.
Tästä on pidettävä kiinni ja
valtiovarainvaliokunnan liikennejaostossa sekä valtiovarainvaliokunnassa
tämä homma on hoidettava.
Perustien- ja radanpidon määrärahojen
osalta tiedot huomenna annettavasta lisätalousarviosta kertovat
sen, että noin 12 miljoonaa kumpaankin tulisi lisärahaa,
mikä on täysin riittämätön.
Toivon, että jos hallitus tämän esityksen
näin eduskuntaan tuo, silloin liikennejaostossa ja valtiovarainvaliokunnassa
summaa nostetaan, jolla puretaan sitten tulevia paineita.
On hyvä se, niin kuin täällä verojaoston
puheenjohtaja totesi, että kansalaisten ostovoima on kasvanut.
Se on osittain tapahtunut, myönnettäköön,
verojen kevennysten kautta, erityisesti palkansaajakotitalouksien
osalta. Sen sijaan eläkkeensaajien kotitalouksien osalta
näin myönteistä kehitystä ei
ole tapahtunut erityisesti 10 000—30 000
euroa vuodessa ansaitsevien eläkkeensaajien osalta. Tästä tietenkin
tullaan eläkkeiden indeksitarkistukseen. Nykyinen järjestelmä ei
turvaa eläkkeiden ostovoiman reaalista tasoa.
Kuntien harkinnanvaraisia avustuksia korotetaan, positiivinen
asia. Tosin pitäisi huomattavasti enemmän kohdentaa
määrärahoja tähän kuin
myöskin sitten porkkanarahoja kuntaliitosselvityksiin.
Tämähän on semmoinen asia, että tässä ei
kannata valtion pihistellä missään tapauksessa,
vaan aivan ehdottomasti edesauttaa nyt näitä kuntaliitosselvityksiä,
mitä eri puolilla maata ollaan tekemässä.
Viestin eduskunnalta täytyy olla se, että rahat
selvitysten tekemiseen eivät lopu, vaan tarvittava määrä määrärahoja
ja euroja löytyy jatkossakin.
Positiivista tässä lisätalousarviossa
on se, mihinkä valtiovarainvaliokunnan turvallisuus- ja puolustusjaoston
puheenjohtaja ed. Lindqvist puuttui, tämän pudonneen
Hornetin peruskorjaus. Me ed. Rönnin kanssa kävimme
maanantaina tuolla Kuoreveden Hallissa katsomassa tätä konetta,
joka Pirkkalassa alas tuli. Nyt nimenomaan puheenjohtaja Lindqvistin
johdolla turvallisuus- ja puolustusjaosto on kaksi kertaa kahden
vuoden aikana todennut sen, että tämä on
järkevää kunnostaa ja siihen tarvitaan
määräraha ja määräraha
voidaan osoittaa Hornet-hankintojen säästöistä,
jotka johtuivat valuuttakurssien positiivisesta kehityksestä.
Sitä kautta kun valtiolle on palautunut määrärahoja,
niin että niitä nyt sitten tähän
tarkoitukseen käytetään. Se on noin 15 miljoonaa
euroa. Jos se kone kunnostettaisiin valmistajamaassa elikkä Yhdysvalloissa,
se maksaisi noin 34 miljoonaa euroa. Nyt siitä yksipaikkaisesta
koneesta tehdään kaksipaikkainen kone, ja me tarvitsemme
tällaista konetyyppiä harjoituksiin.
Positiivista on vesi- ja ympäristöhankkeet. Toisaalta
täytyy sanoa se, että enemmän olisi kyllä tarvetta
myöskin näille määrärahoille.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta hyväksyi ilman
määrärahalisäyksiä toisen
lisäbudjetin, ja miksi näin voitiin tehdä,
on jo tiedossa, eli myöskin kolmas lisäbudjetti
on tulossa. Opposition taholta kuuluu, että tehkää jotain,
lisäbudjetti on oikean suuntainen, mutta riittämätön.
Näinhän oppositio aina toteaa, mutta täytyy
muistaa, että lisäbudjeteissa tehdään
vaan lähinnä teknisiä korjauksia ja siinä on
joitakin kertaluontoisia menoja ja menokehykset ovat tiukat. Täytyy
pitää myönteisenä sitä,
että tuloja tulee riittävästi ja meillä jää myöskin
sitten tuloista säästöä ja voidaan
tuloilla maksaa velkaa, jonka arvioidaan kuitenkin olevan tämän
vuoden lopussa noin 60,1 miljardia euroa. Se on vielä melko
suuri summa. Kuitenkin hyvä puoli on se, että se
on noin 40 prosenttia bruttokansantuotteesta, niin että siinä tasossa
aika hyvällä tasolla.
Myönteisenä myös täytyy
todeta se, että hyvä talouspolitiikka ja työllisyyspolitiikka
näköjään purevat, koska viimeiset
työttömyystilastot kertovat, että maassa
on työttömyysaste 7,2 prosenttia, edelleen suuri,
mutta koko ajan suunta on alaspäin, ja se on hyvä merkki.
Tässä kolmannessa lisäbudjetissa,
josta tiedetään, että se on tulossa,
on hyvä, että on sekä perustienpitoon
että ratojen kunnostamiseen rahoitusta.
Kun tässä samassa hytäkässä vielä keskustelemme
vuoden 2006 varsinaisesta budjetista, niin tiedämme jo
sen, että sinnekin on tulossa lähes 50 miljoonalla
eurolla muutoksia edelleen perustienpitoon, joukkoliikenteeseen
ja ratojen korjauksiin, mutta myös tärkeisiin
sosiaalipuolen tarpeisiin eli lasten ja nuorten mielenterveyspalveluihin,
joita pidän hyvin tärkeinä.
Kaiken kaikkiaan tässä voi todeta, että tämän vuoden
lopussa, puhemies, meidän jakamaton varauksemme on vain
24 miljoonaa euroa, joten kyllä näkisin, että tämän
hallituksen hyvä talous- ja työllisyyspolitiikka
pikkuhiljaa tuottaa myöskin hedelmää.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensimmäiseksi sanon muutaman sanan
Kapiteelin myyntivaltuuksista. Tämähän
on asia, josta valiokunnan mietinnössä on yksimielinen
ponsi siitä, että kun eduskunta on nyt myöntämässä oikeuden
laajentaa Kapiteelin omistuspohjaa tai myydä sieltä osia
tai kokonaisuuksia pois, eduskunta samaan aikaan edellyttää,
että eräiden kansallista merkitystä tai
erityistä kulttuuriarvoa sisältävien
kiinteistökohteiden sekä kasvukeskusten kohtuuhintaiseen
asuntotuotantoon soveltuvien maa-alueiden siirtämistä valtion
määräysvallassa olevien yhtiöiden
tai liikelaitosten omistukseen selvitetään.
Tämä ponsi on erittäin tärkeä sen
osalta, että Kapiteelin hallussa on yhä sellaisia
maa-alueita Pääkaupunkiseudulta, joita olisi järkevä käyttää asuntotuotantoon
ja joilla olisi merkitystä sen kannalta, että Pääkaupunkiseudulla
on korkeat asuntojen hinnat ja voitaisiin osaltaan helpottaa asuntojen
kysyntää. Näiden maa-alueiden, kuten myös
eräiden kulttuurihistoriallista merkitystä sisältävien
kiinteistöjen, joutuminen pois valtion omistuksesta ei
ole perusteltua. On tiettyjä sellaisia rakennuksia, jotka
ovat kansallisomaisuutta ja kuuluvat valtion omistukseen, ja sitten
näillä maa-alueilla on tämä asuntopoliittinen
merkityksensä.
Tämä lausuma ehkä olisi voinut muotoilultaan
olla hieman tiukempikin, mutta on tärkeää, että eduskunta
nyt, kun se todennäköisesti tulee lausuman hyväksymään,
osoittaa yksimielisen tahtonsa hallitukselle siitä, että kun
Kapiteelin suhteen tehdään järjestelyjä,
niin nämä asiat on tärkeää ottaa
huomioon ja olla myymättä ulkopuoliseen omistukseen
näitä asioita. Tästä keskusteluissa
on oltu hyvin yksimielisiä.
Arvoisa puhemies! Tässä lisäbudjetissa
on esitetty lisämäärärahaa rangaistusten
täytäntöönpanoon eli vankeinhoitoon.
Tämä asia on ollut murheenkryyni, ja sanoisin,
että sekä eduskunnan ja tämän
hallituksen että sen hallituksen, jossa vihreätkin
olivat mukana, edellisen hallituksen, erityinen häpeäpilkku.
Vankiluku on erilaisista syistä kasvanut vuodesta 99 lähtien,
mutta Vankeinhoitolaitoksen resurssit eivät ole kasvaneet
samassa suhteessa tai itse asiassa oikeastaan ollenkaan tarpeen
mukaan. Silloinkin kun Vankeinhoitolaitokselle on erittäin
tarpeellisia, perusteltuja lisämäärärahoja
esitetty, se on tehty lisäbudjetissa, mikä vaikeuttaa
toiminnan suunnittelua. Keskivankiluku on tällä hetkellä niin
korkea, että vankilamme ovat monin paikoin aivan törkeällä tavalla
yliasutettuja, Vankeinhoitolaitoksen työntekijät
ovat täysin ylikuormitettuja. Terveydenhuoltoon vankiloissa
ei ole tarpeeksi määrärahoja. Tämä tilanne
vaikeuttaa myös sitä, että vangit voisivat
osallistua opiskelu- tai työtoimintaan tai tarpeellisiin
päihdehoito-ohjelmiin, koska nämä ovat
niitä asioita, joita määrärahojen puutteen
vuoksi joudutaan karsimaan.
Vasemmistoliiton vastalauseessa esitetty lisämääräraha
Vankeinhoitolaitokselle on erittäin perusteltu, ja tässä yhteydessä voi
sanoa senkin, että on erittäin tärkeää muistaa,
kun ensi vuoden talousarviosta näinä päivinä neuvotellaan
ja päätetään, ettei myöskään
ensi vuoden talousarviossa se määräraha,
jota on ehdotettu Vankeinhoitolaitokselle, ole riittävä.
Uusi vankeuslaki tulee voimaan lokakuussa 2006. Se asettaa uusia
haasteita. Henkilökunnan kuormitus on asia, johon myös
on ehdottomasti saatava helpotusta, ja silloin se tarkoittaa sitä,
että uusia virkoja on saatava täytetyksi.
Arvoisa puhemies! Muista asioista voisi ehkä vielä todeta
sen, että joukkoliikenteen ja radanpidon lisäesitykset
tässä mietintöön liitetyssä vastalauseessa
ovat erittäin perusteltuja.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Jari Koskinen kävi täällä jo
esittelemässä kokoomuksen valiokuntaryhmän
vastalausetta 2, joka on tällä hetkellä hyvin
ajankohtainen. Nimittäin eri puolella Suomea on tällä hetkellä hallituksen käynnistämän
kunta- ja palvelurakenneuudistushankkeen myötä ryhdytty
tekemään useita vapaaehtoisia kuntaliitosselvityksiä.
Muun muassa omassa kotikunnassani viime viikon maanantain valtuustossa
tehtiin tällainen esitys, ja asia on toimeenpanoa varten
jo tulevan viikon maanantaina käsittelyssä, jossa
oli tarkoitus käsitellä Härmänmaan
kuntien yhdistämistä toisiinsa, lähinnä Ylihärmän,
Alahärmän, Kauhavan ja Kortesjärven välistä kuntaliitosselvitystä. Oletimme,
että tässä lisäbudjetissa tullaan
hyväksymään myöskin lisää määrärahoja
nimenomaan näihin kuntaliitosselvitysvaroihin, (Eduskunnasta:
Huomenna tulee!) koska tarve on hyvin akuutti ja tarvitsisimme sen
rahan jo tämän vuoden puolella, koska selvitys
vaatii rahaa heti käynnistämisvaiheessa emmekä ole
varmoja siitä, voidaanko näitä rahoja
myöntää sitten riittävästi
myöskin takautuvasti.
Tämän johdosta pidän hyvin perusteltuna
kokoomuksen valiokuntaryhmän esitystä tämän määrärahan
ottamiseksi mukaan jo tässä vaiheessa, jotta kaikki
nämä vapaaehtoiset kuntaliitosselvitykset, mitkä on,
voitaisiin myöskin rahoittaa sillä selvitysrahalla,
mikä tähän tarkoitukseen on varattu.
Olen kuullut, että nyt vasta hallitus on herännyt,
luultavasti tämän kokoomuksen vastalauseen myötä,
tekemään tämän esityksen kolmanteen
lisätalousarvioon, joka on presidentin esittelyssä huomenna,
ja jokainen meistä tietää, että käsittely
kestää kumminkin tietyn aikansa, ennen kuin ne
päätökset ovat jälleen täytäntöönpanokelpoisia.
Tämä asia ratkeaa tässä salissa
nimenomaan huomenna äänestyksessä, kun
kokoomuksen vastalause, jota kannatan, tulee käsittelyyn.
Arvoisa puhemies! Lisäksi ed. Miapetra Kumpula-Natri
on Vaasan vaalipiirin kansanedustajien puolesta tehnyt lisätalousarvioaloitteen
numero 58, jossa hän on ehdottanut määrärahaa
Vaasan tiepiirille Sepänkylän ohitustien rakentamisen
käynnistämiseen, koska näyttää siltä,
että mikäli näitä täytäntöönpanopäätöksiä ei
saada joulukuun 15. päivään mennessä tehtyä,
niin kaikki tehdyt tiesuunnitelmat vanhenevat ja siitä aiheutuu
veronmaksajille mittaamattoman paljon turhaa byrokratiaa ja turhia
kustannuksia. Olisin toivonut, koska tiedän, että valiokunnan
jaosto on kuunnellut asiantuntijoita, että nämä määrärahat tai
maininta tämän rakentamisen tulevaisuuden toteuttamisesta
olisi tehty myöskin, joka olisi varmistanut, että veronmaksajien
rahoja ei käytettäisi turhien uusien suunnitelmien
tekemiseen.
Arvoisa puhemies! Kolmantena kohtana totean hyvänä esityksenä vastalauseen
1, jossa kohdassa "Poliisin toimintamenot" kristillisdemokraattien
esitys esittää 2:ta miljoonaa euroa lisää poliisin
virkojen välittömään täyttämiseen
tilanteessa, jossa esimerkiksi huumausainerikollisuus levittäytyy
yhä uusille alueille. Tämänhetkinen resurssipula
on tosiaan aiheuttanut normaalin päivystysvalmiuden heikentymistä ja
lisännyt kansalaisten turvattomuuden tunnetta, kun virkoja
joudutaan pitämään rahanpuutteen takia avoimina.
Tässä kaikki, mitä halusin mainita
tästä lisäbudjetista.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Salolle haluaisin nyt todeta nimenomaan
näistä kuntaliitosten selvitykseen olevista avustuksista,
että kuten täällä jo välihuudoista
kävi ilmi, huomenna kolmannessa lisätalousarviossa
rahaa esitetään, ja uskon kyllä, että jos
Härmänmaallakin ehditään ne
päätökset tehdä, niin rahaa
varmasti sinne riittää, jos se tästä on
kiinni, että näin tulee tapahtumaan. Tiedän myöskin
sen, että kokoomuksen vastalause on varmasti ihan perusteltu,
mutta kyllä hallitus on tähän jo päätynyt
aiemmin, että näin tullaan tekemään,
koska myöskin hallituspuolueissa on tiedetty tämä tilanne,
mitä nyt kuntakentällä on tapahtumassa.
Sitten tähän Sepänkylän
ohikulkutiehen. On totta tämän aloitteen asia,
ja voi sanoa, että nämäkin asiat vielä käsitellään
sekä kolmannessa lisätalousarviossa että sitten
ensi vuoden varsinaisessa talousarviossa.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Se on juuri näin kuin ed. Vihriälä puheenvuoronsa
alkuosassa totesi, että kuntaliitosselvitysten osalta tässä ei
olla missään jäniksen selässä,
elikkä se määrärahaesitys, lisäesitys,
mikä nyt kolmannessa lisätalousarviossa tulee,
kerkeää varsin hyvin tässä aikataulussa
mukaan näihin kuntaliitosselvityksiin. On tietysti hyvä se,
että oppositio kiinnittää tähän
asiaan huomiota.
Niin kuin varsinaisessa puheenvuorossani totesin, tämähän
on sellainen juttu, että näihin selvityksiin täytyy
olla riittävästi rahaa. Meiltä eduskunnalta
pitää mennä viesti kunnille, että edetkää näissä kuntaliitosselvityskysymyksissä ja
me annamme täältä riittävästi
sitten avustusta, jotta hankkeet toteutuvat. Näin sen homman
pitää olla. Eihän se voi olla niin, että tämä homma tästä jää kiinni.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen samaa mieltä ed. Laitisen
kanssa, että kaiken sen viestin, mitä täältä eduskunnasta
tällä hetkellä annetaan, täytyisi olla
vapaaehtoisia kuntaliitoksia kannustavaa, näin ehdottomasti.
Sen takia myöskin varmaan ed. Vihriälä totesi,
että kokoomuksen vastalause on perusteltu. Jos halutaan
antaa kannustava viesti ja kokoomuksen vastalause on perusteltu,
niin odottaisi, että vastalause tulisi myöskin
täällä salissa huomenna hyväksyttyä.
Ei jäisi mitään epävarmuuden
piiriin. (Ed. Laitinen: Se tulee ennen joulua!)
Ed. Vihriälä sanoi, että hän
uskoo kyllä, että Alahärmän
ja Ylihärmän ja Kauhavan yhteinen liittoutuma
ja siihen tarvittavat määrärahat tullaan
myöhemmin kattamaan. Tämä ei ole uskon asia,
mutta tulkitsen tämän, ed. Vihriälä,
hallituksen lupaukseksi siitä, että Alahärmä saa
sitten vaikka takautuvasti ne määrärahat,
jos ne täytäntöönpanon jälkeen
jäävät liian myöhäisiksi.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin myönteistä todeta
tämän hallituksen toisen lisätalousarvion
käsittelyn yhteydessä, että talous kehittyy
myönteisesti, työllisyys paranee ja valtion velkaa
kyetään lyhentämään. Nämä ovat
erittäin merkityksellisiä saavutuksia, jos ajatellaan
sitä, että tämä hallituskausi
aloitettiin supistuvan talouskasvun olosuhteissa. Minä, arvoisat
kollegat, ajattelen, että aika helposti unohtuu se lähtöruutu,
josta tämä hallituskausi aloitettiin. Siinä hallituskauden
alkuvaiheessa jo sitouduttiin kehysbudjettiin, kehysbudjetointiin, ja
haluan lyhyesti puuttua siihen, että monta kertaa tämän
hallituskauden aikana on käyty hyvin kriittistäkin
arviointia nimenomaan kehysbudjetoinnin merkityksestä.
On arvosteltu sitä, onko hallitus sitoutunut liian tiukkaan
talouskuriin. Mutta jos ajatellaan tässä vaiheessa,
kun käsitellään tätä vuoden
2005 toista lisätalousarviota, niin voimme olla varsin
ylpeitä hallituspuolueiden edustajina siitä, että on
näin hyvin onnistuttu samanaikaisesti, kertaan vielä,
sekä tasapainottamaan taloutta, ylläpitämään
suhteellisen hyvää talouskasvua että parantamaan
työllisyyttä. Tämä on merkittävä saavutus.
Vielä ajattelen sitä, mitä tämä kehitys
on kymmenen vuoden aikajänteellä merkinnyt. Vuonna 95
euroihin muutettuna oltiin koko valtion budjetin osalta alle 30
miljardin euron loppusummassa. Nyt me liikumme tasossa 40 miljardia,
hieman yli 40 miljardia euroa, elikkä valtion budjetin
loppusumma on noussut hyvin merkittävästi. Noin
neljännes pienempi oli kymmenen vuotta sitten valtion budjetin
loppusumma. Mutta kun verrataan sitten tätä valtionvelan
kehitystä, me olemme pystyneet koko ajan kuitenkin alentamaan
nettovelan määrää. Tämähän
johtaa nimenomaan siihen, että nyt tämä valtionvelka
on enää alle 40 prosenttia bkt:sta, bruttokansantuotteesta.
Tämä on erittäin merkittävä saavutus.
Tässä suhteessa, arvoisa puhemies, minusta ne
hyvät kokemukset, jotka liittyvät tähän
kehysbudjetointiin, kannattaa kyllä siirtää myös
seuraaviin hallitusohjelmiin. Ehkä enemmän on
syytä keskustella siitä, jätetäänkö kehysbudjettiin
tietty varauma, joka mahdollistaa jossain määrin
joustavamman kustannussopeutuksen niihin erityistilanteisiin, joita
aina nelivuotiskauden aikana syntyy.
Olennaista tämän vuoden hyvän talouskasvun ja
talouskehityksen osalta on nimenomaan se, että me kuitenkin
koimme kuluneen kesäkauden aikana pitkän metsäteollisuuden
työnseisauksen, joka sinällään
laski kuitenkin puoli prosenttia, ehkä lähes prosentin,
talouskasvua. Ilman tätä työnseisausta
meidän kokonaistilanteemme olisi todella erinomaisen hyvä,
mutta tästä huolimatta meidän työllisyyskehityksemme
on edennyt myönteisenä. Osaltaan tähän
liittyy myös se, että me olemme pystyneet lisäämään
yritysten määrää ja tällä tavalla
se keskustalle hyvin keskeinen tavoite, joka liittyy ihan tähän
hallituskauden alkuun, tavoite, jota keskusta korosti, että hallituksen
työllisyystavoitteen saavuttamisessa yrittäjyyden
merkitys on hyvin keskeinen, ja nimenomaan me pidimme välttämättömänä sitä,
että talouden kasvu ja nousu rakennetaan yhteistyöllä ja
yhteisymmärryksellä yrittäjien ja työntekijöiden
kanssa. Voidaan tässä vaiheessa jo todeta, että tässä pyrkimyksessä hallitus
on onnistunut varsin hyvin.
Arvoisa puhemies! Haluan pariin käytännön asiaan
puuttua. On erittäin hyvä asia, että tässä lisätalousarviossa
lisätään kuntien harkinnanvaraisia avustuksia.
Toinen tärkeä asia on se, että Finnveran
lisävaltuudet on hoidettu tämän lisätalousarvion
yhteydessä.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä annettu toinen
lisätalousarvio noudattaa uskollisesti yrittäjyyttä ja
työllisyyttä tukevaa linjaa. Pidän erityisen
myönteisenä sitä, että monelta
osin tämä hallituksen esitys antaa mahdollisuuksia
työllisyyden parantumiseen.
Kuluvalla viikolla tulivat tilastot siitä, miten viimeisen
vuoden mittaan työllisyys ja yrittäjyys on kehittynyt
ja sen mukaan nettomääräisesti Suomeen
on perustettu 8 000 uutta yritystä ja työllisyys
on parantunut useilla kymmenillätuhansilla. Mielestäni
tätä linjaa tulee jatkaa ja lisätalousarvioissa
siihen panostaa.
Yhtenä myönteisenä yksityiskohtana
on nähtävä se, että Finnveran
erityislainojen korkotukivaltuutta lisätään
10 miljoonalla eurolla, mikä mahdollistaa sekä uusien
että erityisesti kasvavien yritysten kehittymisen. Jatkon
osalta on äärimmäisen tärkeää,
että me kiinnittäisimme huomiota näiden
kasvuyritysten määrän lisäämiseen.
On erittäin huolestuttavaa se, että niiden osuus
koko yrityskentästä on vain muutama prosentti,
ja siihen tulisi jatkossa kiinnittää kasvavaa
huomiota.
Arvoisa herra puhemies! Haluan tässä yhteydessä lausua
kiitokset valtiovarainvaliokunnalle siitä, että siellä myönteisesti
suhtauduttiin opetusministeriön pääluokkaan
laitettuun lisämäärärahaan,
joka koskee eduskunnan istuntosalimuseon peruskorjausta Kauhajoella.
Kauhajoella on tarkoitus aloittaa heti ensi vuoden puolella tämän
museon peruskorjaus, niin että museotilat valmistuisivat
ensi marraskuun loppuun mennessä. Kauhajoen kaupunki on
säilyttänyt nämä museotilat
alkuperäisessä muodossaan ja vastannut kaikilta
osin museon käyttökustannuksista. Näihin
velvoitteisiin Kauhajoen kaupunki tulee myös vastaisuudessa
sitoutumaan.
Tämän istuntosalimuseon, joka siellä Kauhajoella
sijaitsee, peruskorjaussuunnitelman kokonaiskustannusarvio on hiukan
alle 1,5 miljoonaa euroa, josta museosalin osuudeksi voidaan arvioida
hiukan vajaa kolmannes. Tällä myönnetyllä 400 000
euron määrärahalla yritämme
tästä osuudesta selvitä, niin että tämä aikataulukin
olisi sellainen, että loka—marraskuussa hanke
olisi toteuttamiskelpoinen. Sitten kun eduskunta ensi vuonna täyttää 100
vuotta, siinä yhteydessä on sitten myöskin
maakunnalliset juhlat hyvä pitää niissä tiloissa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota pääluokkaan
33 Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala, lukuun
08 Kansanterveyslaitos ja momenttiin 26 Rokotteitten hankinta. Tämä kohta
on mielestäni koko lisätalousarvion kaikkein tärkein
kohta. Tällä rahallahan on haluttu varautua erittäin
todennäköisen lintuinfluenssan uhkaan.
Maailmalla lintuinfluenssan uhka on hyvin todellinen, ja on
aivan selvää, pelkkä ihme olisi, jos ei
lintuinfluenssa tulisi Suomeen kevään muuttolintujen
myötä. On hyvin todennäköistä,
vain ihme estää, etteikö siinä vaiheessa
lintuinfluenssa olisi jo myös ihmisestä toiseen
tarttuvaan muotoon kehittynyt. (Ed. Laitinen: Ei toivota sen tuloa!) — Me
emme toivo, mutta meidän on varauduttava rauhan ajan kaikkien
aikojen pahimpaan kriisiin. Tämä on sen takia
täysin välttämätöntä,
että on määräraha rokotteitten
hankintaan.
Olen tehnyt tähän kysymykseen liittyen myöskin
eduskunnassa toimenpidealoitteen ja kirjallisen kysymyksen: tavoitteena,
että rokotteitten tuotanto voitaisiin palauttaa Suomeen.
Viimeinen kotimainen valmistaja Orion lopetti rokotteitten tuotannon
vuonna 1982. Historiasta tiedetään ja kokemuksesta,
että kansalliset edut jyräävät
kriisin hetkellä ja silloin voi olla, että rahallakaan
ei ole rokotteita saatavilla. Toivottavasti on niin, että se,
mitä tässä vaiheessa on voitu hankkia,
tuo 5,2 miljoonaa mallirokoteannosta, olisi jo tässä vaiheessa
meidän maassamme. Mutta entäpä sitten,
jos käykin niin, että yksi rokotuspiikki ei riitäkään
ja niitä tarvitaan lisää. Silloin ollaan
todella pahassa tilanteessa. Näkisin hyvin välttämättömäksi
ja olisin toivonut, että jo lisätalousarviossa
tai hyvin pian tulevaisuudessa varauduttaisiin kotimaisen rokotetuotannon
aloittamiseen. Kirjalliseen kysymykseen annetussa vastauksessa mainittiin,
että tämän toiminnan aloittaminen kestää kolmisen
vuotta. Jos näin on, tämä olisi hyvin
kohtalokasta. Toivon, että tässä asiassa
voitaisiin päästä nopeammin eteenpäin. Myös
muut lintuinfluenssan tullessa tarvittavat lääkkeet
ovat kriittinen resurssi, ja toivon, että niin pontevasti
kuin tällä kohdalla asianomainen ministeriö ja
hallitus ovat asiaan puuttuneet, voitaisiin myöskin tähän
asiaan puuttua.
Kun on hyvin todennäköistä, että tulevalla
kevätkaudella pandemia saapuu Suomeen rauhanajan kaikkein
suurimpana kriisinä, se tulee muuttamaan koko yhteiskunnan
toiminnot. Tällöin liikenne joudutaan joko rajoittamaan
tai lopettamaan, koulut ja päiväkodit sulkemaan.
Meillä pitää olla myös yhteiskunnan
elintärkeitten toimintojen kannalta kaikki valmiussuunnitelmat
ja riittävät varautumiset tuohon hetkeen, joka
on enemmän kuin todennäköinen.
Annan tunnustuksen, että ilman suuremman paniikin luomista
on menetelty vastuullisesti ja rokotteitten hankintaan on varattu
määräraha, mutta edellytän,
että riittävät määrärahat
pidetään yllä myös jatkossa
hyvin pikaista asiaan varautumista varten.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Arvostan sitä, että ed. Oinonen
on ottanut hyvin vakavasti tämän lintuinfluenssa-asian.
Hän käytti useita kertoja puheenvuoron, jossa
hän sanoi, että on enemmän kuin todennäköistä,
ja on hyvin todennäköistä, että pandemia saapuu
keväällä Suomeen. Oikeastaan olen vähän
niin kuin yllättynyt ja vähän peloissanikin, että mihin
nämä ed. Oinosen todennäköiset
ja hyvin todennäköiset arviot perustuvat.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä täytyy sanoa, että ed. Oinosen
puheenvuoro varmasti osui ihan oikeaan uhkakuvaan, mutta kyllä tästä nyt
aikamoisen kuvan sai tästä lintuinfluenssavaarasta
täällä Suomessa. Kyllä tuli
vähän semmoinen tuomiopäivänjulistuksen
maku tässä, että se nyt ensi keväänä ehdottomasti
laskeutuu tänne. Minä olen ymmärtänyt
näin, että ne ovat nämä kanalinnut, jotka
etupäässä levittävät
sitä, ettei se nyt ihan pääskysten tai
muuttolintujen mukana olisi etupäässä mahdollista.
Totta kai se on mahdollista, muttei todennäköistä,
että sellainen tulisi. Todella pikkuisen ehkä tästä puheenvuorosta
tuli semmoinen ylireagoinnin kuva, mutta ihan oikeaan asiaan ed.
Oinonen kyllä omassa puheenvuorossaan kiinnitti huomiota.
Siinä mielessä ihan oikein.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On aivan hyvä, että edustajakollegat
sanoivat, että olen kiinnittänyt oikeaan ja vakavaan
asiaan huomion. Toivon, että ne uhkakuvat, mitä toin
esille, eivät toteutuisi, mutta ne ovat enemmän
kuin todennäköisiä asiantuntijoitten
mukaan ja tarkoituksella niitä ei ole haluttu tuoda esille,
jotta tarpeettomalta, taikka sanotaan, haitalliselta paniikilta
voitaisiin välttyä. Mutta edellytän,
että valtiovallan toimesta meillä on kaikki riittävät
valmiudet, joita käytetään silloin, kun
niitä hyvinkin nopeassa tilanteessa tarvitaan. Meillä on
erilaisten sodan kriisien ja vastaavien varalta valmiudet olemassa,
mutta kun virus tai bakteeri tulee, niin tämän
varalta on myös oltava tehokkaat valmiudet kaikilla tavoin.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Toivon sitä, että tiedotusvälineet
eivät kuulleet ed. Oinosen puheenvuoroa siitä huolimatta,
että hän kiinnitti asiaan, erittäin vakavaan
asiaan, huomiota. Tähän kysymykseen täytyy
suhtautua tietenkin äärimmäisen vakavasti,
mutta toisaalta on niin, että ei pidä lietsoa
yhteiskuntaan sellaista pelkoa, että tämmöinen
aalto nyt Suomea sitten lintuinfluenssan kautta olisi kohtaamassa.
Totta kai toivon niin, että näin ei tapahdu. Niin
kuin ed. Oinonen oikein totesi, yhteiskunnan pitää varautua
kaikkein pahimpaan tämänkin kysymyksen osalta, mutta
ei ole syytä — korostan sitä — ei
ole syytä lietsoa mitään paniikkia ihmisten
keskuuteen.
Tähän lisätalousarvioon, puhemies,
ponteen, joka rakennettiin valtiovarainvaliokunnan verojaostossa
ja joka koskee Kapiteeli Oyj:n omistuspohjan laajentamista. Se edellyttää,
että hallitus selvittää eräiden
kansallista merkitystä ja erityistä kulttuuriarvoa
sisältävien kiinteistökohteiden sekä kasvukeskusten
kohtuuhintaiseen asuntotuotantoon soveltuvien maa-alueiden siirtämistä valtion
määräysvallassa olevien yhtiöiden
ja liikelaitosten omistukseen ja sitä kautta saadaan maa-alueet
asuntotuotantoon. Toivon, että tämä nyt
huomioidaan. Ja tiedän sen, että valtiovarainministeriön
puolella — näin ministeri Heinäluoma
on sanonut — tämä meidän lausumaehdotuksemme,
joka on yksimielisesti valtiovarainvaliokunnan ehdotuksena eduskunnalle
tuotu, otetaan vakavasti. Tässähän on
puhuttu lähinnä Pääkaupunkiseudun
asuntotuotantoon liittyvien maa-alueiden korkeasta hinnasta ja ongelmista, mutta
me olemme laajentaneet tämän koskemaan ylipäätään
meidän kasvukeskuksiamme, Tamperetta, Oulun seutua, Turun
seutua, Jyväskylän seutua. Siellä on
Kapiteelilla (Puhemies koputtaa) maa-alueita omistuksessa. Ei voi
olla niin, että valtionyhtiö keinottelisi maanhinnalla siten,
että asuntotuotantoon varatun maa-alueen hinta kohoaisi
merkittävästi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minä kauheasti ihmettelen
sitä tunnelmaa, mitä ed. Laitinen, ed. Salo ja
ed. Tiura tässä esittivät ja paheksuivat
ed. Oinosen (Ed. Laitinen: Ei paheksuttu missään
tapauksessa!) huolta tulevista maailmanmenoista ja varautumisesta
pahimpaan. Tässä jos, ed. Laitinen, voin vähän
kuin kerrata, niin ed. Oinonen minusta periaatteilleen ja perinteelleen
hyvin vaisusti esitti, että valtiovallan tulisi varautua
pahimman varalta. (Ed. Laitinen: Minä olen samaa mieltä!)
Minusta, jos näin ajatellaan ja katsotaan, ed. Oinonen
on ainutlaatuisen oikeassa tässä asiassa. Tämä on
vähin, mitä valtiovalta voi tehdä, että varmistaa, että se
valmius on olemassa silloin, jos näin käy. (Ed.
Laitinen: Eihän tästä ole kysymys!) Ja
kun ed. Oinonen sanoi, että uhka on todennäköinen, kun
kevät tulee, niin näin uskon. Muuttolinnut tulevat,
ja niitten matkassa maailmalta tulee kaiken näköistä saastetta.
Ja voi olla, että nyt tämä influenssakin
Suomenkin tavoittaa.
Herra puhemies! Mitä tähän mietintöön
tulee ja tässä mietinnössä sekä keskustelussa
esiintyviin asioihin, niin täällä on
kannettu huolta kuntien taloudesta ja avustuksista kunnille, niitten riittämättömyydestä
ja
myöhässäolosta. Tässä on tehtävää ja
hoidettavaa, ja sen osalta ymmärrän erinomaisen
hyvin ne vastalauseet, mitä tähän asiaan
on tehty. Ne asiat, niin kuin on tänään
useasti jo kuultu, olisi pitänyt kunnille hoitaa aikoja sitten.
Herra puhemies! Jos tätä maailmaa katsotaan, niin
kyllähän näistä tie- ja liikennemäärärahoista,
mitä täältä olisi pitänyt
löytyä vähän enemmän
ja paremmin, mielestäni ed. Kallis on ainutlaatuisen oikeassa
esittäessään edes vähän,
5:tä miljoonaa lisää. Tämäkin
on liian pieni summa, sillä ei saada muuta kuin suunnittelu
käyntiin, mutta sekin olisi yhteiskunnalle eduksi ja kunniaksi,
jos edes yritettäisiin jotain tehdä tämän
liikenneverkoston parantamiseksi.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle lohdutukseksi,
että siellä oli kansanvaltaisten perussuomalaisten
esitys 30 miljoonasta, jolla vähän syntyisi muutakin
kuin tahroja paperille, tulisi sitä tienpätkää myös.
Mutta tämä on rutiinibudjetti. Haluan pariin asiaan
puuttua. Perusradanpito ja perustienpito on puutteellista, mutta
sitten tällaiset asiat kuin vakuutusoikeuksien ruuhkien
purkaminen ja tarkastuslautakunnan toimintamenot, nämä määrärahat
ovat hyvin maltilliset, 500 000 ja 100 000 euroa. Nyt ihmisten
oikeusturva kärsii, ja nämä asiat ruuhkautuvat.
Etenkin sellaisten ihmisten, jotka ovat vaikeuksissa, asioiden käsittely
pitkittyy. Jotain inhimillisyyttä pitäisi olla.
Kyllä nämä sileäkätisten
asiat tuntuvat tässä salissa menevän
läpi kokoomuksen riemurinnoin tukemana — hyvät
vasemmistolaiset, jos teitä vielä on! Tässä alkaa
olla jo omasta asemoinnistaan pikkuhiljaa huolissaan, kun pientä ihmistä ei edes
puheissa puolusteta saati teoissa ja totuudessa. Mutta nämä ovat
esitykset, joista äänestää rätkäytetään
huomenna, ja kansa saa taas tietää, mitä mieltä siellä eduskunnassa
oltiin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle sen verran, että kiinnitin
huomion lähinnä näihin äänenpainoihin,
mitä ed. Oinonen käytti, (Ed. S. Lahtela: Vaisuja!)
kun hän sanoi, että on hyvin todennäköistä,
on enemmän kuin todennäköistä,
on erittäin todennäköistä, että lintuinfluenssa
saapuu Suomeen lähinnä muuttolintujen tuomana
ensi keväänä, ja on erittäin
todennäköistä, että se levittää pandemian
ja voimakkaan epidemian, joka aiheuttaa sen, että tämä tauti
leviää myöskin ihmisten kesken. Eli sisältö oli
aika kova, ja voisi sanoa, että tunsin oikein pelkoakin
edustajana, että näinkö tässä nyt on
sitten todella käymässä.
Mutta haluan kiinnittää erääseen
toiseenkin asiaan huomiota. Täällä on
vasemmistoliiton vastalauseessa 3 kiinnitetty huomiota näitten poikkeuksellisten
tulvien aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen. Haluan vaan sen verran
todeta, että aikaisemmissa lisätalousarvioissa,
muun muassa kun Pohjanmaalla on ollut tällaisia poikkeuksellisia
tulvia, valtiovalta on lähtenyt lisätalousarviossa
yleensä hyväksymään näihin
vahinkoihin määrärahoja. Hieman nyt kyllä ihmettelen
yhdenvertaisen kohtelun periaatetta, että nyt kun tämä koski
tällä kertaa Lappia, nämä hyvin voimakkaat
kevättulvat, ja olisi perusteltua korvata sielläkin
asukkaille täysimääräisenä nämä aiheutuneet
vahingot, niin tässä lisäbudjetissa niitä ei
kumminkaan jostakin syystä ole hyväksytty. Kuulen
varmasti valtiovarainvaliokunnan jäseniltä perustelut,
minkä takia eri puolilla Suomea tämä kohtelu
on näinkin erilaista. Minun mielestäni tämä vasemmistoliiton
vastalause on siinä määrin perusteltu,
että olisin valmis kyllä kannattamaan sitä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Puheeni oli ehkä, niin kuin ed.
Seppo Lahtela sanoi, vaisu. Kirjallisessa kysymyksessäni
ilmenee enemmän asiaan liittyviä näkökohtia.
Ne kaikki näkökohdat, mitä toin esille,
perustuvat julkisuudessa oleviin asiantuntijoitten näkemyksiin.
Tietenkään ei tarvitse mitään
hysteriaa eikä paniikkia asian suhteen missään
tapauksessa tulla, mutta lähden siitä, että meillä pitää olla
yhteiskunnan elintärkeitten toimintojen kannalta myös
tämän kaltaiseen uhkaan ennalta riittävä valmius, ja
hallitus on osoittanut sitä hyvin, kun on tämän määrärahan
varannut. Mutta tämän ohella pitää tiedostaa
myös lisätarpeet.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Tähän kohtaan ja erityisesti ed.
Seppo Lahtelan puheenvuoroon liittyen täällä sekä minä että ed.
Salo kiinnitimme huomiota nimenomaan tähän ed.
Oinosen puheenvuoron kohtaan, jossa hän todellakin johonkin
tietoon perustuen sanoi sen, että on erittäin
todennäköistä, että tämmöinen
uhka meitä kohtaa. Minä haluan korostaa sitä,
että meidän ei pidä tämän
vakavan asian osalta lietsoa kansakuntaan semmoista pelkoa, että tämmöinen
aalto olisi kohtaamassa suomalaisia.
Asia, mihinkä ed. Oinonen kiinnitti huomiota, on vakava
ja tärkeä. Me emme ole tässä kysymyksessä varmaankaan,
en ainakaan minä, eri mieltä, ja uskon, ettei
myöskään ed. Salo. Kysymys on vaan siitä,
miten tämä asia tuodaan julki. Tärkeätä on
se, että yhteiskunta tähän varautuu, niin
kuin nyt on varautunut. Siis suomalainen yhteiskunta tähänkin
asiaan on varautunut hyvin, ja sen tulee varautua tähän
kysymykseen edelleen vielä paremmin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On oikein hyvä, että löydetään
keskisuomalaisen ja pohjalaisen kollegan kanssa samansuuntainen näkemys
asiaan juuri varautumisesta ja sen velvoitteista, mitkä asiaan
liittyvät. Mutta kaikki puheenvuoroni näkökohdat
liittyivät julkisuudessa oleviin lääkäreitten
ja asiantuntijoitten näkemyksiin.
Yleiskeskustelu päättyy.