6) Hallituksen esitys laeiksi rikesakkomenettelystä annetun
lain sekä eräiden muiden lakien muuttamisesta
ajoneuvon haltijan vastuun toteuttamiseksi automaattisessa liikennevalvonnassa
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys 16/ 2005 ja lakivaliokunnan mietintö 14/2005.
Kyseessä on rikesakkomenettelystä annetun lain
muuttaminen, jota nyt on nimitelty linnunpönttölaiksi
ja vaikka miksikä julkisuudessa, kun asiaa on tässä muutaman
päivän aikana riepoteltu.
Ensiksikin kyseessähän on nimenomaan liikenneturvallisuuden
parantamiseen liittyvä lakiesitys. Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi rikesakkomenettelystä annettua lakia. Lakiin
otetaan uudet menettelysäännökset, jotka mahdollistavat
sen, että automaattisessa liikennevalvonnassa havaitusta
ylinopeusrikkomuksesta tai liikennemerkkien vastaisesta ajosta linja-auto-
tai raitiovaunukaistalla annettu rikesakkomääräys
voidaan lähettää rikkomukseen käytetyn
auton kuljettajaa selvittämättä ajoneuvon rekisteriin
merkitylle omistajalle tai haltijalle. Jos rikesakkomääräyksen
saanut henkilö kiistää syyllistyneensä rikkomukseen,
hänen tulee määräajassa vastustaa
saamaansa rikesakkomääräystä,
jonka jälkeen asiassa suoritetaan esitutkinta ajoneuvon
kuljettajan selvittämiseksi. Jos rikesakkomääräystä ei
määräajassa vastusteta, rikesakko on
maksettava ja se voidaan panna täytäntöön
lainvoimaisen tuomion tavoin.
Lakiin otetaan lisäksi ylimääräistä muutoksenhakua
koskeva säännös. Sen mukaan uusien menettelysäännösten
mukaisesti rikesakkomääräyksen saaneelle
henkilölle, joka ei määräajassa ole
voinut vastustaa saamaansa rikesakkoa, on hakemuksesta palautettava
menetetty määräaika. Uutta menettelyä sovelletaan
silloin, kun liikennerikkomus on havaittu ajoneuvoa pysäyttämättä.
Näin ollen se soveltuu etenkin automaattisessa liikennevalvonnassa
paljastuviin nopeusrajoitusten rikkomisiin. Automaattinen liikennevalvontahan
kattaa tällä hetkellä vajaat 800 kilometriä yleistä päätieverkkoa,
ja tavoitteena on seuraavien neljän vuoden aikana kolminkertaistaa
tämä määrä, niin että jo
2 500 kilometriä olisi vuosikymmenen lopulla rakennettu.
Automaattisen valvonnan nopea laajentaminen edellyttääkin
lakivaliokunnan mielestä, että myös liikennesääntöjen
rikkomisesta tulevien seuraamusten määräämiseen
liittyviä menettelyjä kehitetään nykyistä joustavammiksi.
Lakivaliokunta yhtyi mietinnössään
liikennevaliokunnan lausunnossaan esittämään
kantaan, jonka mukaan automaattisen valvonnan lisääminen
ei saa johtaa perinteisen liikennevalvonnan voimavarojen vähenemiseen.
Automaattinen valvonta tuleekin lakivaliokunnan mielestä nähdä ennen
kaikkea liikenneturvallisuutta edistävänä lisänä,
jota voidaan käyttää jo vakiintuneiden menetelmien
rinnalla. Liikennevaliokunnan tavoin lakivaliokunta piti mietinnössään
myös tärkeänä, että automaattisen
valvonnan lisäämisen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen
seurataan. Liikennevaliokunnan esityksen mukaisesti lakivaliokunta
ehdottaa edellä mainittuja seikkoja koskevan lausuman hyväksymistä.
Sitten tarkastellaan vähän uuden menettelyn suhdetta
oikeusturvaan. Yksinkertaistetun menettelyn lähtökohtana
siis on, että rikesakko määrätään
sille henkilölle, joka ajoneuvoa kuljettaessaan on rikkomukseen
syyllistynyt. Lakiehdotuksessa ei siis ole luovuttu rikosoikeudellisesta syyllisyysperiaatteesta,
eikä se näin ollen merkitse siirtymistä puhdaspiirteiseen
ajoneuvon haltijan vastuuseen havaituista rikkomuksista. Lakivaliokunta
piti mietinnössään tätä hallituksen esityksen
perusratkaisua jo periaatteellisista syistä kannatettavana.
Uuden menettelyn keskeinen ajatus on olettama siitä, että ajoneuvon
omistaja tai haltija yleensä myös kuljettaa sitä.
Tämän olettaman varaan rakentuvat menettelysäännökset,
joiden mukaan rikesakkomääräys lähetetään ajoneuvoliikennerekisteriin
merkitylle omistajalle, haltijalle tai tilapäiselle käyttäjälle.
Tällaisen olettaman varassa toimiminen olisi lakivaliokunnan
mielestä ilman siihen liittyviä erityisjärjestelyjä saattanut
olla ongelmallista ja johtaa siihen, että rikesakkoja laajassa
mitassa määrätään tapahtuneeseen
rikkomukseen nähden ulkopuolisille henkilöille.
Lakivaliokunnan mielestä hallituksen esityksessä on
onnistuttu huolehtimaan tarvittavista oikeusturvatakeista hyvin.
Keskeistä on, että rikesakon vastustaminen on
uudessa menettelyssä tehty hyvin yksinkertaiseksi ja että vastustamista ei
tarvitse perustella. Lisäksi säädettävä laki
sisältää myös jo edellä mainitsemani
erityisen säännöksen menetetyn määräajan
palauttamisesta. Näillä perusteilla lakivaliokunta
katsoi mietinnössään, että ehdotetut
säännökset suojaavat riittävästi
yksilöitä aiheettomilta rikesakoilta vaarantamatta
kuitenkaan menettelyn joustavoittamisella saavutettuja hyötyjä.
Uudessa menettelyssä ongelmaksi muodostuvat tilanteet,
joissa rekisteriin ajoneuvon omistajaksi tai haltijaksi on merkitty
vain oikeushenkilö. Hallituksen esityksessä tämä pulma
oli ratkaistu käyttövastaavaa koskevalla sääntelyllä. Kun
auton omistajana tai haltijana on oikeushenkilö, rekisteriin
tulee uusien säännösten mukaan merkitä tiedot
käyttövastaavasta. Hän on henkilö,
joka olematta auton omistaja tai haltija on auton pääasiallinen
kuljettaja, tai, jollei autolla ole pääasiallista
kuljettajaa, se henkilö, jolla on tiedot auton kuljettajista.
Valiokuntakäsittelyn aikana käyttövastaavaa koskevat
ehdotukset saivat osakseen kritiikkiä. Käyttövastaavaa
koskevilla säännösehdotuksilla pyritään
kuitenkin siihen, ettei synny tilannetta, jossa auton omistajaksi
tai haltijaksi merkittäisiin hyvin usein vain oikeushenkilö,
jotta voitaisiin kenties mahdollisesti välttää rikosoikeudelliset
seuraamukset vähäisistä liikennerikkomuksista.
Lakivaliokunta piti tällaista tavoitetta hyväksyttävänä.
Valiokunnan enemmistön käsityksen mukaan käyttövastaavaa
koskevat säännökset myös käytännössä helpottavat
poliisin työtä, millä on merkitystä etenkin,
kun automaattisen liikennevalvonnan määrää on
tarkoitus, kuten aiemmin mainitsin, nopeasti lisätä.
Näistä syistä lakivaliokunnan enemmistö päätyi
puoltamaan käyttövastaavaa koskevien säännösten
säilyttämistä ja sisällyttämistä nyt
säädettävään lakiin.
Omalla kohdallani suhtauduin aluksi tähän käyttövastaavan
merkitsemiseen todella kielteisesti ja kriittisesti. Pidin käyttövastaavan
merkitsemistä byrokratian lisäämisenä enkä ole
vieläkään aivan täysin vakuuttunut
siitä, ettei tällä merkinnällä lisätä byrokratiaa.
Kävin kuitenkin useiden kuulemisten lisäksi pitkän
keskustelun ylikomisario Heikki Sepän kanssa, jossa hän
selvitti poliisin tarvetta tähän ja poliisin ajatusmaailmaa
tästä asiasta. Tukeuduin häneen ja hänen lausuntoihinsa
siitä, että käyttövastaava pitää merkitä.
Ongelmaksi eivät suinkaan tule tällaiset isot
kuljetusliikkeet ja bussiyritykset, joitten kohdalla varmasti käyttäjä löytyy
hyvinkin helposti. Poliisin mielestä suurimman ongelman muodostavat
tällaiset pienet yritykset, joittenka osoitteet saattavat
olla postilokeroita ym., jolloin ei aina tiedetä, mihin
päin Suomea ja mihinkä tahoon otetaan yhteyttä.
Taivuin, taikka myönnyin näillä perusteilla,
että Sepän perustelut olivat sen verran valaisevat
ja hyvät, joten hyväksyin tämän
käyttövastaavan.
Hallituksen esityksen mukaan oikeushenkilön ollessa
auton rekisteriin merkitty omistaja tai haltija, rikesakkomääräys
annettaisiin käyttövastaavalle. Lakivaliokunnan
mietinnössään esittämän
arvion mukaan tällöin korostuisi vaara, että rikesakkoseuraamus
ei kohdennu rikkomuksen tekijään. Epäkohtien
välttämiseksi valiokunnan enemmistö katsoi,
että käyttövastaavaa koskevaa sääntelyä tulee
muuttaa. Tämän enemmistön ehdottaman
muutoksen mukaan rikesakkomääräys voidaan
lähettää suoraan käyttövastaavalle vain,
jos kaikki rikkomukseen liittyvät seikat huomioon ottaen
voidaan pitää selvitettynä, että hän
on syyllistynyt rikesakon perusteena olevaan rikkomukseen. Kyseeseen
tulevat tällöin ikä, sukupuoli ym. vastaavat
tekijät. Muussa tapauksessa häneltä on
tiedusteltava, kuka autoa on rikkomuksen tekoaikaan kuljettanut.
Arvoisa puhemies! Puoltaessaan käyttövastaavaa
koskevien säännösten ottamista lakiin
lakivaliokunta kantoi huolta myös tällaisesta
uudistuksesta yrityksille aiheutuvista kustannuksista. Siksi lakivaliokunnan
mietinnössä erityisesti painotetaan, että käyttövastaavaa
koskevien tietojen osalta tulee luoda järjestelmä,
jossa nämä tiedot voidaan muuttaa ajoneuvorekisteriin
kaikkien autojen osalta yhdellä kertaa ja vain yksi maksu
suorittamalla. Esimerkiksi seitsemänsataa autoa omistava
liikenneyritys saa yhdellä napinpainalluksella ja yhdellä maksulla
muutettua tämän käyttövastaavan.
Merkintää ei mielestäni tarvittane varsinaiseen
rekisteriotteeseen, sähköinen merkintä rekisteriin
riittänee.
Rekisterin ajan tasalla pysymiseen tässä esityksessä ei
sinänsä oteta kantaa. Mahdollista on, että muutaman
vuoden päästä rekisteri ei kaikilta osin
pidä paikkaansa. Käyttövastaavaa koskeva merkintä otetaan
käyttöön kuitenkin vasta vuonna 2008,
joten Ajoneuvohallintokeskukselle jää runsaasti
aikaa toteuttaa tietohallintoon perustuvat muutokset ja muutoksesta
aiheutuvien kustannusten määrä lienee
hyvin pieni, koska tiedetään, että Ajoneuvohallintokeskus
ennen tätä tulee tekemään omaan
rekisteriinsä aivan perustavaa laatua olevia muutoksia.
Kokonaiskustannuksista, mitkä aiheutuvat ajoneuvon omistajille ja
merkinnän laittajille, ei osata vielä tässä vaiheessa
sanoa. Yleensä kuitenkin on, ettei ilmaisia töitä eikä ilmaisia
merkintöjä missään päin ole,
joten jäämme seuraamaan ja tarkkailemaan, miten
tämä asia etenee.
Lopuksi totean, että lakivaliokunnan mietintö ei
ole yksimielinen, vaan siihen liittyy vastalause, jossa ehdotetaan
nimenomaan käyttövastaavaa koskevien säännösten
poistamista lakiehdotuksesta. Luulenpa, että ed. Salo antaa
tästä sitten seuraavaksi hyvät kommentit.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mitä tulee äskeiseen
ed. Rönnin toteamukseen, että ed. Salo antaa hyvät
kommentit, totean, että ne eivät voi olla "hyvät
kommentit" siinä mielessä, että ne vastaavat
niitä ed. Rönnin esittämiä kannanottoja,
kun hän kertoi, että hän on suhtautunut
tähän asiaan valiokuntakäsittelyn yhteydessä todella
kielteisesti, nimenomaan tähän käyttövastaava-asiaan.
Lisäksi hän totesi äskenkin puheenvuorossaan,
että edelleenkään hän ei välttämättä usko
sitä, etteikö tämä lisää myöskin byrokratiaa
merkittävästi.
Arvoisa herra puhemies! Haluan kuitenkin todeta, että tämä hallituksen
esitys laiksi rikesakkomenettelyssä annetun lain sekä eräiden
muiden lakien muuttamisesta ja ajoneuvon haltijavastuun toteuttamiseksi
automaattisessa liikennevalvonnassa on toki tarpeellinen ja perusteltu. Tämä pääsääntö
kuitenkin
myöskin vastalauseen tekijöitten osalta täytyy
todeta. Automaattisen liikennevalvonnan laajentaminen on toki kannatettavaa,
jolloin myös seuraamuksen määräämiseen
liittyviä menetelmiä on uudistettava ja kehitettävä joustavammaksi.
Tämä peruslähtökohta meillä on
yhtenäinen.
Ongelmakohdan sen sijaan muodostaa tämä hallituksen
esityksessä mainittu käyttövastaavatiedon
merkitseminen ajoneuvoliikennerekisteriin. Esityksen mukaan ajoneuvolakia
tulisi muuttaa siten, että silloin, kun ajoneuvon omistajaksi
tai haltijaksi ei ole rekisteröity luonnollista henkilöä,
rekisteriin olisi ilmoitettava merkittäväksi käyttövastaava.
Käyttövastaava olisi luonnollinen henkilö,
joka olematta auton omistaja tai haltija on auton pääasiallinen
kuljettaja. Jos pääasiallista kuljettajaa ei voida
nimetä, käyttövastaavaksi tulisi ilmoittaa
luonnollinen henkilö, jolla on tiedot auton käyttäjistä.
Ajoneuvolakiin ehdotetut muutokset edellyttävät
myös ajoneuvoliikennerekisterilain tarkistamista niiden
tietojen osalta, joita rekisteriin saa tallettaa.
Myöskin liikenne- ja viestintävaliokunta on lakivaliokunnalle
antamassaan lausunnossa kiinnittänyt huomiota Euroopan
ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 2 kappaleeseen, jonka mukaan kaikilla
on oikeus tulla pidetyksi syyttömänä,
kunnes syyllisyys on laillisesti näytetty toteen. Oikeushenkilön
ollessa ajoneuvon omistaja tai haltija, ajoneuvolle määrätään
käyttövastaavaksi oikeushenkilön palveluksessa
oleva luonnollinen henkilö. Rikesakko kohdennettaisiin
ensisijaisesti henkilölle, joka ei ole ajoneuvoa kuljettanut
ja syyllistynyt rikkomukseen. Tällöin liikenne-
ja viestintävaliokunnan mielestä syyttömyysolettama
vaarantuu.
Lakivaliokunta otti mietinnössään
huomioon tämän lausunnon jollakin tavalla ja tämän
liikennevaliokunnan nostaman aiheellisen oikeusturvaongelman, ja
nyt lakivaliokunta ehdottaa käyttövastaavaa koskevaa
sääntelyä muutettavaksi siten, ettei
rikesakkomääräystä lähetettäisi
välittömästi käyttövastaavalle.
Tämän johdosta mietinnössä lakivaliokunta
ehdottaa 13 b §:ään lisättäväksi
2 ja 3 momentit. Lakiehdotuksen 2 momentin mukaan rikesakkomääräys
voidaan lähettää käyttövastaavalle
vain, jos voidaan pitää selvitettynä,
että hän on syyllistynyt rikesakon perusteena
olevaan rikkomukseen. Uusi 3 momentti säätelee
tiedustelun suorittamista sekä määräaikaa.
Arvoisa puhemies! Kuitenkin on aiheellista kysyä, millä tavalla
tämä uusi ehdotus poikkeaa nykykäytännöstä.
Valmistelun loppuvaiheessa tullut lisäys siitä,
että käyttövastaavana pidetään pääasiallisesti
kuljettajaa, herättää myös kysymyksen
siitä, mitä eroa on haltijalla ja käyttövastaavalla.
Lakivaliokunnan enemmistön kannattamassa mietinnössä linjattu
menettely ei objektiivisesti arvioidenkaan täytä uudelle
lainsäädännölle asetettuja ehtoja
nykyisen menettelyn yksinkertaistamisesta tai jouston lisäämisestä automaattiseen
liikennevalvontaan rikesakon saaneen henkilön oikeusturvaa
vaarantamatta. Olisi juridisesti ollut paljon kestävämpää miettiä,
tarvitaanko uudessa sääntelyssä keinotekoista
käsitettä käyttövastaava, kun
se jo ennen käyttöön ottoa herättää näinkin
ristiriitaisia tunteita, joita ed. Rönni myös
esitellessään valiokunnan enemmistön
mielipidettä totesi. Se tuntuu todella epäonnistuneelta
konstruktiolta, joka tulee taatusti aiheuttamaan lisää kustannuksia
ja myöskin merkittävästi lisää byrokratiaa.
Eurooppalaisen vertailun tuloksena voidaan todeta, että tätä kiistanalaista
käsitettä "käyttövastaava" ei
löydy minkään muun maan lainsäädännöstä.
Toistan tämän, että myöskin
ne edustajat, jotka ovat työhuoneissaan, huomaavat, että käyttövastaava-käsitettä
ei
löydy minkään muun maan lainsäädännöstä,
vaikka meillä muissakin maissa on tällaista samanlaista
lainsäädäntöä. Kaikissa
muissa Pohjoismaissa on syyllisyysperiaatteen mukaisesti vastuussa
vain tekijä. Esimerkiksi Norjassa ja Ruotsissa kuljettajan
selvittäminen alkaa aina ajoneuvon haltijalle lähetettävällä tiedustelukirjeellä.
Myöhemmin selvitetään todellinen kuljettaja,
jos on epäselvää, suppealla tutkinnalla.
Mikäli hallituksen esitys lakivaliokunnan mietinnön
tarkistuksin hyväksytään, ovat käytännön ongelmat
sekä yrityksille että yhteisöille lukuisat.
Yritykset sekä yhteisöt joutuvat määräämään
tai palkkaamaan tehtävään erityisen henkilön
hoitamaan poliisille rikosoikeuden yleisten periaatteiden mukaan
kuuluvia esitutkintatehtäviä. Miten esimerkiksi
valtakunnallisesti toimivassa yrityksessä kuljetusvastaavaksi
nimetty henkilö voisi olla koko ajan tietoinen siitä,
kuka kuljettaa yrityksen tai laitoksen eri puolilla maata liikkuvia
autoja, varsinkin kun näitä varikkoja löytyy
eri puolilta Suomea ja autot vaihtavat kuljettajaa ja kuormaakin
kesken matkan. Etenkin kuorma- ja linja-autopuolella samaa autoa
saattavat vuoden kuluessa kuljettaa kymmenet eri kuljettajat.
Tämä asia ei myöskään
ole mitenkään vähäinen. Huomattava
nimittäin on, että tämän uuden velvoitteen
piiriin tulisi noin 410 000 auton omistajaa tai haltijaa,
joten kysymyksessä ei todellakaan ole mikään
marginaalinen ryhmä tai pieni asia. On myös varmaan
aiheellista todeta, että käyttövastaavan
tehtävään ei käytännössä myöskään
ole helppo löytää tulevaisuudessa vapaaehtoisia
työntekijöitä yrityksen tai yhteisön sisältä tai
niiden ulkopuolelta. Käyttövastaavalta vaadittaisiin
B-luokan ajokortti, jonka on oltava voimassa koko käyttövastaavana
toimimisen ajan. Nyt esitetyssä sääntelyssä rangaistuksen uhalla
on määrättävä aina
uusi henkilö käyttövastaavaksi, jos edellinen
esimerkiksi menettäisi ajokorttinsa työtehtävässä toimimisensa
aikana. Uuden henkilön valinta ja maksullinen ilmoitus ajoneuvorekisteriin
merkitsisi yritykselle ja laitokselle tuntuvaa lisärasitusta
sekä turhan hallinnollisen paperityön että lisääntyneiden
kustannusten vuoksi. Toinen, joskin mittakaavaltaan pienempi ryhmä,
ovat kuolinpesien omistamat ajoneuvot. Myös kuolinpesien
tulisi määrätä ajokorttikriteerit
täyttävä käyttövastaava
ja rekisteröidä hänet lain velvoittamalla
tavalla.
Arvoisa puhemies! Oikeushenkilöihin kuuluvat yritysten
lisäksi siis kuolinpesät, kaikki meidän
yhdistyksemme, säätiöt, urheiluseurat,
kunnat, seurakunnat, ja siitä muodostuu tämä käsittämättömän
suuri määrä kuin 410 000 ajoneuvoa, ja
kaikkien näiden tulee asettaa käyttövastaava näille
autoille.
Suomen ajoneuvoliikenteessä on tällä hetkellä tiedot
jokaisen ajoneuvon omistajasta ja haltijasta. Useissa Euroopan maissa
ei ole käytössä kuin yksi ajoneuvon käyttäjää tai
haltijaa koskeva tieto. Jos hallituksen ja valiokunnan enemmistön
esitys hyväksytään, tulee Suomessa yleiseurooppalaisesta
tilanteesta poiketen rekisteriin merkittäväksi
useille ajoneuvolle kolminkertaiset tiedot: omistaja, haltija ja
käyttövastaava.
Alustavien arvioiden mukaan tietojärjestelmän
muutokset maksaisivat Aken mukaan, Aken asiantuntijan mukaan, miljoona
euroa samoin kuin tietojärjestelmän ylläpito
toiset miljoona euroa eli kustannukset olisivat mittavat. Nämä siis Aken
oman ilmoituksen mukaan, joka kuultiin asiantuntijalta lakivaliokunnassa.
Nämä luvut vain antavat osviittaa siitä,
kuinka paljon muiden sidosryhmien, kuten vakuutusyhtiöiden,
tietojärjestelmämuutokset sekä eri yhteisöjen
rekisteröintikustannukset tulisivat maksamaan. Kysymyksessä on
siis huomattavasti yrityksille ja yrittäjille, yhteisöille,
säätiöille ja kuolinpesille vaivaa aiheuttava
toimenpide, koska on luonnollista, että nämä rekisteröinnit
joudutaan tekemään rekisteriotteeseen joko katsastustoimipaikalla
tai postin välityksellä. On aivan turha väittää,
että nämä hoidettaisiin jollakin sähköisellä menetelmällä,
koska poliisihan seuraa nimenomaan rekisteriotteessa olevia merkintöjä ja
sen perusteella toimii eteenpäin.
Myös lakivaliokunnan enemmistö on mietinnössään
painottanut, että puoltaessaan käyttövastaavaa
koskevien säännösten hyväksymistä,
valiokunta pitää samalla välttämättömänä,
että näiden tietojen rekisteröintimaksujen
suuruus ei riipu siitä, kuinka monen ajoneuvon
kohdalla tiedot joudutaan muuttamaan, vaan että maksu peritään
samansuuruisena kultakin ilmoituskerralta. Tähän
haluan todeta, että on aivan selvää, että jos
rekisterimerkinnän tekijä ei maksa tätä 7 euron
maksua, niin se maksatettaisiin siinä tapauksessa muilla
ajoneuvon omistajilla. Tämäkään ei
voi olla järkevää. Olisi varmaan syytä tarkentaa,
millä tavalla on tarkoitus turvata, ettei oikeushenkilölle
tule kohtuuttomia ylimääräisiä kustannuksia
pelkästään viranomaisten työn
helpottamiseksi laadituista käyttövastaavasäännöksistä.
Lisäksi merkillepantavaa on, että lakivaliokunnan
mietinnössä esitetty vilpitön toivo jostain
maksuasetuksen muuttamisesta ei välttämättä johda
asetuksen muuttamiseen, koska eduskunta ei lailla puutu mihinkään
maksuasetukseen, vaan se perustuu edelleen liikenneministeriön
ja Aken välisiin sopimuksiin. Mikäli maksuasetusta
muutetaan ehdotetulla tavalla, voidaan taas aiheellisesti kysyä,
onko asetuksen hengen mukaista se, ettei maksu kata aiheutuneita
hallinnollisia kustannuksia, jotka siirtyvät muiden autoilijoitten
ja muitten luonnollisten henkilöitten maksettaviksi. Viime
kädessä näistä kustannuksista
maksavat kuitenkin kaikki autoilijat ja kaikki veronmaksajat.
Arvoisa puhemies! Yhteenvetona me vastalauseen tekijät
esitämme, että käyttövastaavatiedon
lisäämisestä ajoneuvoliikennerekisteriin luovuttaisiin
kokonaan. On aivan turha luoda lisää hallinnollisia
portaita ja sitä kautta lisätä byrokratiaa,
kustannuksia ja ylimääräistä vaivaa. On
myös syytä huomata, että voimaan tulisi
kaksi aivan erilaista rangaistusmääräysmenettelyä, koska
vanha sakkojärjestelmä toimii siten, että kun
ylittää nopeusrajoituksen 21 kilometrillä tunnissa,
se kuuluisi edelleen normaaliin rangaistusmääräysmenettelyyn
ja sen lain piiriin. Säästöt, mitkä saataisiin
poliisin voimavarojen mahdollisesti kohdentuessa muihin tehtäviin,
maksettaisiin moninkertaisesti takaisin toisaalta hallinnossa ja
yrityksissä. Käyttövastaavatiedon lisääminen
lainsäädäntöön kasvattaisi
byrokratiaa sekä hallinnon kustannuksia ja olisi lisäksi
uusien rikesakkomenettelysäännösten soveltamisen kannalta
täysin tarpeeton.
Vaihtoehtoinen toimintamalli olisikin, että silloin,
kun auton omistajana tai haltijana ei ole luonnollista henkilöä,
rikesakkomääräyksen sijasta oikeushenkilölle
lähetettäisiin tiedustelu auton todellisesta käyttäjästä.
Tiedusteltaisiin asiaa esimerkiksi puhelimella, kuten tänä päivänä.
Tunnistetulle käyttäjälle voitaisiin
lähettää järjestelmän
mukainen rikesakkomääräys. Tämä voidaan
myöskin varmentaa esimerkiksi lähettämällä kuva
tiedustelun mukana. Epäselvissä tilanteissa taas
poliisin tehtäväksi jäisi suorittaa suppea
esitutkinta ajoneuvon todellisen käyttäjän
selvittämiseksi, ja tämä malli vastaisi
suurelta osin nykymenettelyä.
Arvoisa herra puhemies! Tämän johdosta me vastalauseen
tekijät, allekirjoittaneen lisäksi edustajat Tiura,
Harkimo, Sirnö ja Soini, ehdotamme, että lakiehdotukset
hyväksyttäisiin vastalauseen mukaisesti, mikä tarkoittaisi
sitä, että yhdymme valiokunnan esitykseen 3. lakiesityksen
hylkäämiseksi, minkä lisäksi
esitämme, että 3. ja 4. lakiesitys hylättäisiin
ja että 1. lakiehdotuksen 13 b ja 13 d §:t ja
voimaantulosäännökset hyväksyttäisiin
vastalauseen esittämässä muodossa.
Ehdotan siis, että käsittelyn pohjaksi otetaan vastalauseen
mukainen ehdotus.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemimes! Halusin tulla tänne puhujakorokkeelle
siitä syystä, että nimeni puuttuu täältä vastustajien
joukosta, jotka ed. Salo äsken mainitsi. Se johtuu siitä, että olen
maanpuolustuskurssilla neljä viikkoa enkä ole
voinut ottaa osaa kaikkina päivinä tuohon käsittelyyn.
Olen ainoa täällä salissa oleva, joka
on voinut käsitellä tätä rikesakkoasiaa
sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan varajäsenenä että lakivaliokunnan
varsinaisena jäsenenä. Eli samat asiantuntijat
on tullut kuunneltua sekä vasemmalta että oikealta.
Tässä asiassa minun täytyy sanoa,
että minä olen pettynyt, ed. Rönni. Te,
joka olette tähän saakka ollut kuin toteemi, olette
nyt kuin tuuliviiri, eli teidän päänne
kääntyi aina joka päivä lakivaliokunnan
käsittelyssä tässä asiassa.
Olen ehdottomasti vastaan tuota käyttövastaava-ajattelua.
Juuri, ed. Rönni, teidän puheenvuoronne aikana
keskustelin puhelimessa tuolla eteisaulassa Oulun suurimman bussiliikennöitsijän Rauli
Lindemanin kanssa, ja hän sanoi, että kun heille
kaksi vuotta sitten tätä poliisit ensimmäistä kertaa
esittelivät, niin silloin ei puhuttu mistään
käyttövastaavista mitään eikä heidän
mielestään semmoisella ole mitään
merkitystä.
Tämä ehkä saattaa jostakin kuulostaa
pieneltä asialta, mutta se lisää turhaa
byrokratiaa. Mielestäni käyttövastaava
on — Ajoneuvohallintokeskuksen Aken edustaja oli äärettömän
tiukkana lakivaliokunnassa, vai kummassa valiokunnassa, varmaan
molemmissa, jossa hän vastusti henkeen ja vereen tuommoista:
lisää byrokratiaa — ei mitään
muuta kuin lisää byrokratiaa.
Tietenkin siinä on semmoinen asia olemassa, että Suomen
lain mukaanhan kaikki ovat syyttömiä, kunnes toisin
todistetaan. Eli joku henkilö firmassa, joka pyydetään
todistamaan, kuka sitä autoa oikein on ajanut, joutuu todistajan
asemaan elikkä vannomaan valan ja kertomaan oikean tilanteen.
Olen ollut molempien valiokuntien keskusteluissa aiheesta sitä mieltä,
että ilman mitään lisäbyrokratioita
ja mitään kolmatta sektoria, omistaja—haltija—käyttövastaava,
tämä sama asia voidaan kysyä lähettämällä kyseiselle oikeushenkilölle
elikkä kyseiseen firmaan tiedustelu ilman mitään
käyttövastaavia.
Tämmöinen käyttövastaava
ei tule koskaan olemaan ajan tasalla, ei vuorenvarmasti, vaikka ed.
Rönni väitti, että yhden napin painalluksella se
onnistuu, vaikka olisi tuhat autoa. Se ei vaan mene ihan näin,
niin kuin ed. Rönnin pitäisi tietää alan
ammattilaisena, rekkojen kanssa jo pienestä pojasta puurtaneena,
ymmärtää. Kuten ed. Salo sanoi, niitä terminaaleja
ja näitä lähtöpaikkakuntia on
niin paljon monilla firmoilla, että mikään
yksi käyttövastaava siellä ei onnistu,
joten tulisi entistä enemmän byrokratiaa, koska suurissa
firmoissa käyttövastaavia täytyisi olla kymmeniä.
Eikö valokuva kerro enemmän kuin tuhat sanaa?
Siis entinen meininki: Koska sitä ei kuulemma mikään
tietosuoja kiellä, lähetetään
valokuva firman osoitteella, ja kyllä sieltä toimitusjohtaja osaa
ilman mitään käyttövastaavia
löytää semmoisen henkilön, kenelle
hän lyö kuvan kouraan ja kysyy, kukapas tuo on,
antakaapas vihje poliisille sakottaa tätä henkilöä,
kenen naama tässä kuvassa on. Olen itse aikoinaan
saanut tämmöisen linnunpöntön
kautta sakon ja tiedän, että vaikka siellä käyttäisi
minkä näköistä aurinkolippaa
alhaalla, niin ainakin ed. Rönnin ja minun nenät
tuntee sieltä aurinkolipan läpikin.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Siis tähänhän
tämä kristallisoituu, tähän
käyttövastaava-asiaan, koko tämän
lain problematiikka, ja sen takia me olemme esittäneet
tai olen ollut itsekin esittämässä sen
hylkäämistä.
Yleensä, kun tehdään lainsäädäntöä,
niin tärkeintä on se, että se käytännössä toimii,
eli se olkoon pontimena. Kun näitä asioita nyt
miettii, niin tämmöinen käyttövastaava
voidaan aina vaihtaa tarpeen tullen, ja mikäpä sen
estää, kun jollakin on jo kaksi lappua ja uhkaa
ajo-oikeuden menetys, niin vaihdetaanpa käyttövastaavaa. Tämä on
tietysti tällaista pientä vinoilua, mutta aina,
kun tehdään lainsäädäntöä,
jota kansa ei tunne kohtuulliseksi, niin aina alkaa vippaskonstien
ja poikkeuksien ja temppujen tie. Tämä on sitten
se. Mihinkä, kun minä ajattelen juuri firmoja,
vuokra-autoja, raskasta kalustoa, niin mihinkä tätä valvontaa
nyt halutaan lopulta ohjata? Nämä asiat tässä itseäni
askarruttavat ja nämä vaikutukset henkilön
ajo-oikeuteen.
Ja tämä oikeusturvakysymys, mikä on
tässä liikennevaliokunnan lausunnossa: Yleensä näistä Euroopan
ihmisoikeussopimuksista ja muista Euroopan hömpötyksistä nyt
en välitä tuon taivaallista, mutta jos tämä hölmöily
on vielä Euroopassa ainutlaatuista, niin sitä suuremmalla syyllä voitaisiin
jättää tämä pois. Sinänsä tätä lainsäädäntöä tarvitaan
päätöksenteon tueksi. (Ed. Salo: Juuri
näin!)
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kaikkea sitä täällä eduskunnassa
kuuleekin. Tehdään tällaista lainsäädäntöä eikä ole
ajateltu, ei pohdittu eikä arvioitu sitä, mihin
tämä johtaa, mitä tämä edellyttää,
mitä tämän takana seisoo ja on.
Ymmärrän erinomaisen hyvin, kun katsoo tätä asiantuntijakuultavien
listaa, keitä tässä on olemassa, että lakivaliokunta
on syvästi pitäytynyt siihen, että liikennepuolen
asiantuntemus on ed. Rönnin takana ja muitapa asiantuntijoita
siellä ei tarvitakaan. Mutta niin kuin ed. Salo tässä kuvaili,
niin ed. Rönni on ollut taitava muuttamaan mielipidettään,
ja sen takia tämä asiantuntijakuuleminen valiokunnan
sisältä on jäänyt vähäiseksi ja
lopputulokseen ei ole voitu vaikuttaa.
Ymmärrän erinomaisen hyvin, kun näitä asiantuntijoita
katsoo, keitä on kuultu, että tässä on kyllä virkamieskunta,
on syyttäjäpuoli, on hallintopuoli ja, ehkä voisi
sanoa, tämä lainsäädäntöpuolikin
vahvasti edustettuna, mutta aitoa liikenneyrittäjää,
joka toimii näitten asioitten parissa ja joka hoitaa ja
operoi siellä firmassaan, kuinka tämä asia
toimii, ei ole kuultu yhtään. Jos en tietäisi,
että eduskunnassa on riittävästi määrärahoja
olemassa ja tänne voidaan kutsua ketä tahansa,
niin ihmettelisin sitä, onko rahat loppu vai miten tämä näin
on käynyt. Mutta kyllä tässä täytyy jotakin
ministeriä viikolta lainatakseni todeta, että kyllä valiokunnassa
on varmaan tapahtunut tämmöinen nukahtaminen,
että aitoa kuljetusyrittäjää ei
ole kuultu eikä haluttu kuulla. Näin en ollenkaan
ihmettelekään, että on syntynyt tällainen
mietintö ja tällainen arvio, niin kuin täällä nyt
on kuultu, että hyvää ei ole seurannut
eikä tullut.
Hallituksen esitys lähtee siitä ja valiokunnan kannanotoista
nähdään, että esitystä kuitenkin
pidetään tarpeellisena ja riittävänä.
Tästä voisi sanoa, että on vielä valtiontaloudellisesti
jopa kannattavaa, kun tätä sakotusmenettelyä yksinkertaistetaan,
sillä olettaisin, että kun näitä linnunpönttöjä tuonne
tienlaitaan syntyy ja tulee — niitä nytkin parasta
aikaa monilla teillä pystytetään, kun
tienlaita on vielä sulaa — niin sieltä toivotaan
suurtakin automaattia valtion tulojen lisäämiseen.
Vaikka liikennevaliokunta lausunnossaan ottaa kantaa paljon siihen
suuntaan, että ajo-oikeuden menettämistä pidetään
suurempana tekijänä ja ylinopeuksia ehkäisevänä tekijänä kuin näitä yksinkertaisia
rikesakkoja, niin tuntuu kuitenkin, että kyllä tässä tämmöinen
rahastuksen maku on olemassa.
Keskustelu tänä iltana on varsin voimakkaasti kehkeytynyt
siihen asiaan, kuinka tämä käyttövastaava
ja käyttövastaavan merkitys tässä asiassa
olisi tarpeellinen ja kohdallaan, ja voisi sanoa, että sitä vähätellään
vähän täällä mietinnössä niin kuin
täällä lausunnossakin, mutta ei se ole
minusta vähäinen. Jos 410 000 autoa on
sellaista, jotka on rekisteröity erinäköisten
oikeushenkilöiden ja vastaavien nimiin, niin tätä määrää ei
voida pitää vähäisenä:
yli 223 000 henkilöautoa, yli 10 000
linja-autoa ja 176 000 kuorma-autoa, niin että on
tässä kyllä sellaista listaa, että määrä ei ole
vähäinen.
Jos ajatellaan, että hallitus kaikessa viisaudessaan — ainakin
yleisesti väitetään, että se
olisi viisas, mutta tässä tapauksessa se ei kyllä kovin viisas
ole ollut eikä tätä sisältöä tuntenut
eikä nähnyt — on antanut tämmöisen
esityksen ja lähtenyt siitä esityksessään
liikkeelle, että tämän käyttövastaavan
kautta saadaan operoitua ja hoidettua se, että autoja ei
rekisteröidä oikeushenkilöitten nimiin
niin, että nämä rikesakot ohjautuisivat
kuitenkin kuljettajan maksettavaksi, ja tämä käyttövastaava
ikään kuin apulaispoliisina kontrolloisi, hoitaisi
ja selvittäisi, kenelle se sakko kuuluu, ellei itse maksa
sitä rikesakkoa, jolloin tämä lainsäädäntö tulisi
valvottua näitten käyttövastaavien kautta,
niin minäpä tähän olisinkin
lisäämässä sitten, että ehkä heille
annettaisiin ainakin joku koppalakki sitä varten, että he
voisivat niin kuin viran puolesta selvitellä ja pohtia
poliisin apuna, kuka sitä nyt kuljetti ja missä se
toimi.
Ihmettelen, että hallituksen esityksessä ensinnäkään
eikä tässä mietintövaiheessakaan
ole otettu ollenkaan huomioon sitä, että myöskin vastaava
ongelma tulee esille niissä tapauksissa, kun on niin sanottu
riskikuljettaja, mitä kansanedustajana ainakin itse edustan.
Kun alkaa tulla semmoinen tuntuma, että kolme sakkoa alkaa
jo vuoden aikana keräytyä, niin eihän
se auton rekisteröinti silloin onnistu, haltijaksi muuttaminen,
tämän oikeustoimihenkilön kautta. Mutta minä ainakin
ymmärrän niin tätä lukien, että kun muutan
autoni omistajaksi tai ainakin haltijaksi yli 80-vuotiaan äitini,
niin käyttömaksu sinkoaa sinne ja ei ole mitään
ongelmaa, vaikka hänet tuomittaisiinkin ajokieltoon, koska
hän ei aja muutenkaan, jos oikein tätä tulkitsen.
Ei hänellä ole korttiakaan, mutta ei sitä tässä yksityisen henkilön
osalta tarvitakaan.
Sen sijaan tämän käyttövastaavan
osalta edellytetään, että on B-luokan
ajokortti ja että tämä kortti on myöskin
voimassa sinä aikana, kun henkilö on käyttövastaavana.
Mutta minäpä vaan luulen, että kun on
nämä 410 000 autoa ja vaikka siellä onkin
paljon niitä autoja samalla omistajalla, samalla oikeushenkilöllä,
kyllä poliisilla lienee suurempi vaiva ja suurempi ongelma
selvittää niitä rötöksiä,
ovatko käyttövastaavan tiedot ajan tasalla vaiko
ei, kuin se saatava hyöty, mikä sen kautta tulee.
Näin ajatellen tuntuu, että on liioiteltu
tätä asiaa. Erityisesti hallituksen esityksessä on
liioiteltu ja valiokunnassa muuttuneitten mielipiteitten kautta
on syntynyt semmoinen tuntuma, että ei ole voitu käyttää oikeata
asiantuntemusta ja järkeä, sitä tietoa,
mikä tässä olisi olemassa.
Täällä on ollut tapana aina julistaa
täältä puhujakorokkeelta, että oppositiosta
tehty vastalause on väärä ja väärin
perusteltu ja väärin argumentoitu. Enpä ole
aina sitä ollut valmis kertomaan, jos varsinkin vastalauseen
tiedot ja perusteet ovat hyvät ja oikeat. Näin
arvellen kun tätä nyt lukee, niin vaikkakin valiokunta
mietinnössään on vähän
pehmentänyt ja ikään kuin arvioinut sitä, onko
tämä käyttövastaava todistaja
vai syytetty, ehkä tämän tulkinnan, vähän
savolaistulkinnan ja hevosmiesten tulkinnan, mukaan minä voisin saada
sellaisenkin arvion, että tämä käyttövastaava
olisi enempi todistaja ja selvittäjä, kuten äsken
siihen koppalakkiin vetosin, kuin syytetty. Mutta kyllä kuitenkin
poliisin pitää saada nopeasti asiat eteenpäin,
ja siitä muodostuu käytännön
elämässä semmoinen ongelma, joka liittyy syytetyn
asemaan ja syytetyn luonteeseen. Näin arvellen harvoin
näen niin kansanläheistä ja myönteistä vastalausetta
kuin tähän on kirjoitettu.
Kun tässä tietenkin täytyy antaa
arvio ja lausunto lakivaliokunnan jäsenten työstä ja
kun äsken kuulin vielä, että ed. Rajalakin
on ollut samaa mieltä kuin ed. Soini, ed. Sirnö,
ed. Harkimo, ed. Tiura ja ed. Salo, niin tässä tietenkin
ymmärrän niin, että läsnä olevien
edustajien Tiuran, Harkimon ja Salon kautta on syntynyt semmoinen
yhteistyö, missä on saatu tällainen vastalause,
mikä on oikeudenmukainen, totuudenmukainen ja käytännön
elämään sopiva. Toivon niin, että tämän
asian ympärillä käytävä keskustelu johtaa
myöskin sellaisiin kirjauksiin ja pöytäkirjamerkintöihin
täällä eduskunnassa, että kun
tämän kanssa tulee ongelmia, niin minäkin
voin myöhemmin sanoa, että johan minä sanoin.
Näin ajatellen sydämeni ja sisimpäni
on niin lähellä tätä maailmaa
kuin ikinä voi olla, ja sitä hallituksen komentoa,
ankaraa rankaisu-uhkaa ja muuta ei synny, missä voisin
olla puolesta sekä tekemättä ja toteuttamatta
tähän vastalauseeseen yhtymistä. Eli
olen sydämestäni tämän puolesta.
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit, edustajaveljet
ja -sisaret! Täytyy surukseni tunnustaa, että huomenna,
kun tästä äänestetään, niin
minun puheenvuoroni jää puheenvuoron asteelle,
koska olen katsonut, että hallitus lienee muutenkin pystyssä,
kun itse siirryn tärkeämpiin tehtäviin
maakuntiin enkä voi olla läsnä. Mutta haluan
sen vielä tässä toistamiseen todistaa,
että ehdottomasti olen tämän takana ja
sormeni on myöskin sillä hengellä siihen
aikaan kello 13 maakunnassa painamassa tämän vastalauseen punaista
nappia.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy tähän alkuun
heti todeta, että on erittäin hyvä tilanne
tulla tänne hallituspuolueen edustajan Seppo Lahtelan jälkeen
käyttämään tätä omaa puheenvuoroani.
Aivan kuten ed. Lahtela omassa puheenvuorossaan sanoi, että sitten
jälkikäteen voi sanoa, että näinhän
minä sanoin, ehkä oma puheenvuoroni kuuluu myöskin
tähän kategoriaan, että mitäs
minä sanoin.
Moni hallituspuolueiden edustajista tuolla lakivaliokunnassa
aivan selkeästi osoitti, että he suhtautuvat erittäin
kriittisesti tähän hallituksen esitykseen, ja
jopa käyttivät sen kaltaisia puheenvuoroja, että suorastaan
vastustivat tätä hallituksen esitystä nimenomaan
koskien tätä käyttövastaava-merkintää,
joka, täytyy sanoa, lakivaliokunnan käsittelyssä koskien
tätä hallituksen esitystä nousi ehdottomasti
kaikkein vaikeimpana ja kaikkein, voi sanoa, problemaattisimpana
asiana esille, ja syystäkin. Täytyy todeta, että tämä käyttövastaava-merkintä tuo
tullessaan erittäin paljon ongelmia.
Ajatellaanpa, että vuoden 2008 alusta jokainen yritys,
jokainen yhdistys, mukaan lukien kaikki palloseurat, uimaseurat,
ry:t, ym., (Ed. S. Lahtela: Sekä martat!) kuolinpesät,
joilla on näitä Amerikan-tätejä ja
-setiä muun muassa, seurakunnat, kunnat, kaupungit, joutuvat
määrittämään autoilleen
oman käyttövastaavan. Ajatellaan esimerkiksi tämmöistä kuljetusfirmaa
tai esimerkiksi bussiyhtiötä, yritystä,
jolla on useita eri autoilijoita, useita eri autoja myöskin,
jokaiselle tällaiselle autolle pitää osoittaa
oma käyttövastaavansa. Jos ajatellaan sitten taas
päinvastoin ja ajatellaan sillä tavalla, että esimerkiksi
15 autolle osoitetaan yhteinen käyttövastaava,
niin voi ajatella, että päinvastoin siitä se
vasta sörsseli syntyykin tulevaisuudessa. Tosiasiahan on
se, että yrittäjien osalta tämä käyttövastaava-merkintä kyllä tuo
lisää paineita ja se tuo lisää byrokratiaa
yrittäjille.
Sitten perustellaan sillä, että se on vaan
7 euroa kerta, kun näitä rekistereitä muutetaan,
ja muutetaan näitä rekistereitä vain
siinä tilanteessa, kun tehdään joitakin
muita muutoksia, jolloin tämä kustannuskohtaanto
silloin yrittäjille ei tule niin kovaksi, mutta kyllähän
tosiasia on se, etteiväthän nämä rekisterit
tule ikinä olemaan ajan tasalla tästä näkökulmasta.
Sitten kun puhuttiin siitä, mitä tämä maksaa, niin
näiden laskelmien mukaan, mitä esimerkiksi lakivaliokunnalle
on esitetty, se tarkoittaa sitä, että se on noin
miljoona euroa, ensinnäkin näiden rekistereiden
luominen ja sitten vielä lisäksi näiden
rekistereiden ajan tasalla pitäminen. Tämähän
tarkoittaa byrokratian näkökulmasta sitä, että tähän
tulee kolme porrasta eli tulee ajoneuvon omistaja, haltija ja sitten
vielä lisäksi tämä käyttövastaava.
Tosiasia on se, että kyllä tulee todella viemään
yrittäjiltä ja yrityksiltä aivan turhaa
aikaa tämmöisen käyttövastaavan
pyörittely.
Herääkin kysymys siitä, miksi ei
tämä nykyinen käytäntö voisi
jatkua, koska ei siinä suurempia ongelmia kaiken kaikkiaan
ole todettu. Tosiasia on se, että monet hallituspuolueiden
edustajat myöskin meillä valiokunnassa olivat
aivan samaa mieltä tästä asiasta.
Ake, Kuorma-autoliitto, Linja-autoliitto ja sitten myöskin
liikennevaliokunta näkivät tässä asiassa
ongelmia. Voi sanoa, että Kuorma-autoliitto ja Linja-autoliitto
suorastaan vastustivat tätä esitystä.
Lisäksi Helsingin käräjäoikeus
vastusti tätä esitystä ja näki
tässä erittäin suuria ongelmia nimenomaan
siitä näkökulmasta, että oikeusnäkökulmasta
nämä sakot eivät välttämättä tule kohdentumaan
oikealle henkilölle ja oikealle auton ajajalle, käyttäjälle.
Tässä on aivan selkeästi olemassa tämmöinen
spekuloinnin vara siitä, että kun huomataan yrityksessä,
että esimerkiksi jollain kuskilla on kaksi sakkoa jo olemassa
ylinopeuden osalta, niin lähdetään siitä,
että osoitetaankin joku toinen henkilö tälle
autolle käyttäjäksi. Aina välttämättä nämä kuvat
nimittäin näiden kameroiden osalta eivät
ole niin tarkkoja.
Sitten ed. Rönni omassa puheenvuorossaan otti esille
sen, että tämmöiset postilokero-osoitteet
yritysten osalta ovat ongelmia, ja sitä varten oikeastaan
tämmöinen käyttövastaava-merkintä erikseen
tarvittaisiin. Eiväthän ne mitään
ongelmia todellisuudessa ole, koska kyllähän aina
näiden yritysten osalta on oltava luonnollinen henkilö,
joka on yrityksen puolesta tehnyt tämän rekisteröintimerkinnän.
Sitten yksi ongelma, joka tässä keskustelussa ehkä vielä korostetummin
ei ole noussut esille, on se, että meillähän
on aika paljon tämmöisiä niin sanottuja
yhden hengen yrityksiä. Ajatellaan esimerkiksi jotakuta
parturi-kampaajaa, joka on tämmöinen yksityisyrittäjä.
Hänellä on auto tai kaksikin autoa, ja hän
käyttää niitä ainoastaan omassa
käytössään. (Ed. Salo: Firman
nimissä!) — Nämä autot ovat
firman nimissä. — Hän joutuu silloin
aina rekisteritietoihin toimittamaan tämän käyttövastaava-tiedon.
Minkä takia? Miksi luoda tämmöinen aivan
turha järjestelmä yhden henkilön osalta
esimerkiksi?
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan kannattaa ed. Petri Salon tekemiä ehdotuksia
lakimuutoksiksi. Muutoin voi sanoa, että tämä hallituksen esitys
on sisällöllisesti hyvä ja sillä on
aivan oikea tarkoitus liikenneturvallisuuden näkökulmasta,
mutta nimenomaan yrittäjyyden ja yrittäjien näkökulmasta
tämä käyttövastaava-merkintä on
mielestäni erittäin problemaattinen.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Toivottavaa on, että oikeusministeriön lainvalmisteluosastolla
seurataan tätä keskustelua, mikä tästä lakivaliokunnan
mietinnöstä on täällä tänään
käynnissä.
On totta, että tällä lainsäädännöllä varaudutaan
lisääntyvään kameravalvontaan.
Tällä hetkellähän vajaa kymmenen
prosenttia ylinopeusrikkomuksista todetaan automaattisessa liikennevalvonnassa,
ja suunnitelmien mukaan nämä määrät
tulevat tulevaisuudessa lisääntymään.
Niin kuin täällä aikaisemmin käytetyistä puheenvuoroista
voi todeta, tämä asia kulminoituu tähän
käyttövastaavaa koskeviin säännöksiin. Niin
kuin useissa puheenvuoroissa on myöskin todettu, lakivaliokunnassa
käsittelyn aikana käyttövastaavaa koskevat
ehdotukset ovat saaneet osakseen paljon kritiikkiä. Täytyy
sanoa, että hallituspuolueidenkin edustajat kannattavat tätä oikeusministeriön
esitystä lähinnä katseellaan. (Naurua)
Tulevaisuus tulee näyttämään
sen, miten käytäntö sitten tulee tämän
osalta menemään.
Otetaan esimerkiksi sellainen yritys, jossa on kymmeniä autoja.
Yritys voi harkintansa mukaan tehdä ilmoituksen käyttövastaavasta
niin, että käyttövastaavana kaikilla
autoilla on yksi ja sama henkilö. Jos yritys ottaa ja ilmoittaa,
että hän on vaikka ajojen järjestelijä,
henkilö, jolla ei välttämättä itsellään
ole ajokorttia, niin on hivenen ristiriitaista se, että tässä on
nyt edellytetty, että henkilöllä on vähintäänkin
B-luokan ajokortti. No, silloin kun otetaan huomioon se, että on kyseessä kuljetusyritys,
rekka-autoja esimerkiksi, niin silloin on selvää,
ettei käyttövastaava voi olla auton käyttäjä,
koska hänen ajokorttinsa ei anna oikeutta auton kuljettamiseen.
Näin ollen tästäkin asiasta saattaa jatkossa
tulla ristiriitaisuutta.
Toivottavaa on, että esimerkit sitten hyvin nopeasti
tulevat antamaan sen suuntaiset viitteet, että turhasta
byrokratiasta tämän tyyppisissä asioissa
voitaisiin sitten jatkossa luopua.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä täytyy näköjään
nähdä tämäkin päivä,
että täytyy melkein yksistään
olla hallituksen esitystä puolustamassa täällä.
Mutta ensiksi, puhemies, muutamia huomioita ja korjauksia arvoisien
edustajien puheisiin. Ed. Salo, lähetekeskustelussa te
olette käyttänyt puheenvuoron, jossa te ilmaisitte,
että tämä on hyvä esitys ja
toivottavasti menee läpi ja mielestänne tässä ei
muutu mikään, muistaakseni jotenkin näin.
Asia sinänsä ok. Sanoin kyllä, että olen suhtautunut
tähän kriittisesti vielä tälläkin
hetkellä, en kielteisesti. Ja jotta nyt ei jäänyt
epäselväksi, ed. Rajala jos sattuisi kuulemaan,
harvinaista kyllä, en mielestäni tässä asiassa
kyllä mikään tuuliviiri ole ollut enkä ole
muissakaan asioissa. Minä suhtauduin kielteisesti valiokunnan käsittelyn
alussa ja kuten puheenvuorossani sanoin, ylikomisario Heikki Seppä sai
minut vakuuttuneeksi siitä, että poliisi tarvitsee
tämän järjestelmän.
Ed. Salo, te olette poliisi entiseltä ammatiltanne
ja ilmeisesti poliisi kyllä edelleenkin osaltaan ainakin,
vaikka nyt olette täällä. Mitä pitäisi
uskoa, jos sisäministeriön poliisiosastolta Heikki Seppä sanoo,
että poliisi tarvitsee tätä järjestelmää?
Siis vain puhtaasti sillä, että poliisi selvitti vakavasti
ja vakaasti tämän asian, käännyin
tälle puolelle, että suhtaudun kriittisen myönteisesti tähän
asiaan. Käsitän, että myöskin
keskustan eduskuntaryhmässä taikka lakivaliokunnan
ryhmässä on ollut yhtä kriittisiä äänenpainoja,
mutta myöskin tämän saman selvityksen
ansiosta sekä oikeusministeriön mutta viime kädessä nimenomaan
poliisin tekemiin kommentteihin ja argumentteihin perustuen me olemme
kääntyneet tähän myönteisiksi.
Ed. Salo vielä: mikä muuttuu? Tästä tulee
tavallaan poliisin puhelinluettelo, ja poliisin työ vähenee
siitä, mikä se tällä hetkellä on
näitten rikesakkomääräysten
lähettämisessä. Se täytyy sanoa,
että kuorma- ja linja-autoissa, elikkä kuljetusliikkeissä,
on ajopiirturit ja ajoneuvon rekisterinumero tulee siihen, päivämäärä tulee
siihen. Sieltä nähdään aina,
kuka on autoa ajanut milläkin hetkellä kyseisenä päivänä.
Se on selvä asia. Kun vielä tunnen hyvin tarkkaan
nämä yritykset, sillä tavalla sen menettelytavan,
niin tälläkin hetkellä kyllä rikesakkomääräykset
aina löytävät oikean osoitteen. Tulevaisuudessa
se löytyy kyllä yhtä helposti tämän
käyttövastaavan perusteella. Aina joku kuljetuspäällikkö nimetään
sen käyttövastaavan paikalle. Kun yritykseen otetaan
yhteyttä, niin aina sieltä joudutaan joku muutenkin hakemaan.
Ei se konttorissa työskentelevä puhelinvaihteen
ihminen tai joku muu koskaan sano, kuka sitä autoa on ajanut,
vaan se on yleensä se ajojärjestelijä tai
kuljetuspäällikkö, joka sieltä sitten
löytyy. Ja nimenomaan ei näitä rekisteriotteeseen
tarvitse merkitä, minkä takia? Kun tolpassa kamera
välähtää, niin ei sitä poliisi
pysäyttämässä ole, ei hän
tarvitse siitä paperista sitä rekisteriotetta
nähdäkseen, vaan hän ottaa yhteyden Ajoneuvohallintokeskukseen
sieltä poliisiasemalta. Kun tarkastetaan kameranauha, niin sieltä nähdään
ruudulta, kenenkä auto ja kuka on käyttövastaava.
Ei hän siitä paperista sitä rekisteriotetta
näe tälläkään hetkellä.
Ei sitä merkintää tarvita siihen yhtään.
Kustannuksista, kuten sanoin, saattaa olla, että miljoona
euroa voi tulla, näin Ajoneuvohallintokeskus arveli. Mutta
jos Ajoneuvohallintokeskuksen tietojärjestelmää uudistetaan
tällä hetkellä taikka ennen 2008:aa,
kuten on kerrottu, niin siinä yhteydessä voidaan
tietysti laskennallisesti katsoa, mitä se maksaa. Mutta
ei meistä kukaan osaa varmasti sanoa sitä, onko
se 10 000 euroa vai 100 000 euroa, mitä se muutos maksaa.
Siihen on hyvin vaikeata ottaa kantaa.
Ed. Rajala, tässä voidaan lähettää tiedustelu, siitähän
tässä nimenomaan on kyse, että pyritään välttämään
niitten kirjeitten lähettämistä edes sun
takaisin ja tiedusteluja siitä. Löytyy se puhelinnumero
tai löytyy se osoite, kehen otetaan yhteyttä.
Meillä on paljon semmoisia yksittäisiä yrityksiä,
joista välttämättä sitä omistajaa
ei selviä nimen perusteella, ja mihinkäs soitat,
kun et tiedä, kenelle tämä kuuluu?
Ed. Tiura, jos kampaamoyrittäjällä on
kaksi autoa ja hän käyttää niitä vain
omiin ajoihinsa, hänhän tekee väärin,
jos hän ostaa ne firman nimiin. Eihän hän
voi firman nimiin niitä ostaa, jos ei hän tarvitse
niitä firman ajoissa, vaan hän ajelee omia ajojaan
vaan, ja nehän pitää olla omalla nimellä.
Ei nämä niitä koske. (Ed. Tiura: Jos
ajaa firman ajoja firman autolla!) — Mitäs kampaamo
ajelee niitä firman ajoja, kuskaa niitä kammattavia,
vai?
Ed. Seppo Lahtela, teidän puheenne nyt oli kyllä normaaliin
tapaan niin, että ei viitsisi kommentoida, mutta sanon
suoraan, että ei tämä nyt mikään
kansanläheinen vastalause ole. Tässähän puhutaan
yrityksistä eikä yksityisistä ihmisistä. Nämähän
ovat yrityksiä, joihinka nämä merkitään,
ei tässä yksityisiä ihmisiä ole.
Sitten ed. Soini puhui tästä, kuka ottaa näitä sakkoja
vastatakseen. Minä luulen, että yksikään ihminen
Suomessa ei vapaaehtoisesti ota sakkoja maksaakseen ja laita nimeään
kirjaan ja paperiin sen takia, että kuittaa jonkun toisen
puolesta sakon. Ei niitä niin vaan tehdä. Tässä käy
niin kuin aikaisemmin. Minulla oli yksi hyvä kaveri, joka
oli vähän semmoinen koiranleuka ja meni Jämsän
käräjille todistamaan salakalastuksesta kaverinsa
puolesta. Kun siinä vähän oli epäselvyyttä,
niin tuomari kysyi: "Onkos tämä Möttönen
nyt nimenomaan tämän Mannisen puolesta täällä todistamassa?" — "Aivan
oikein, mutta jos linnaa tulee, sen Manninen haluaa käyvä ihan
ite lusimassa." — Tässä vähän
samalla lailla, että tokkopa sitä kovin moni haluaa
lusimaan lähteä, elikkä kyllä ne
varmasti kohdistuvat oikeille henkilöille. Ainakin kuljetusliikkeiden
kohdalla tiedän, että sieltä ei löydy
ketään, joka ottaisi niitä vastaansa.
Uskon, että tästä vielä — siis
hankaluuksia tässä varmasti tämän
käyttövastaavan kohdalta tulee, minä en
sitä epäile ollenkaan, mutta se on poliisin toivomuksesta
ja heidän työnsä helpottamiseksi, mistä me
olemme lähteneet. Eikä se yrityksessä vaikeata
ole vastata, kuka sitä autoa ajoi. Jos sinne lähetetään
kortti, niin kyllä se aika helposti ainakin ammattiliikenteen
osalta käy. Siellä on aina tarkat tiedot ja päivämäärät,
kuka on ollut milloinkin missä. Sen täytyy olla.
Eikä tarvitse kuin piirturin lippuja selata, niin sieltä löytyy.
Puhemies! Uskon, että osaltani tämä riittää.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Pieni asia, tärkeä asia,
merkittävä asia, vaikka se ei ole kuin pieni osa
tätä lakikokonaisuutta. On tietenkin mielenkiintoista
panna merkille nämä puheenvuorot, myöskin
hallituspuolueiden kansanedustajien puheenvuorot, niin ed. Seppo
Lahtelan kuin myöskin lakivaliokunnan jäsenen
ed. Lasse Hautalan puheenvuoron. Hän kuvasi oikeastaan
hyvin, kun hän kertoi jotenkin tähän
tapaan, että hallituspuolueen kansanedustajat tukevat tätä hallituksen
esitystä "lähinnä katseellaan", ja näin
se varmasti on. Kysymyshän oli ilmiselvästi arvovaltakysymyksestä.
Kukaan muista asiantuntijoista ei pitänyt tätä käyttövastaavaa
tärkeänä kuin ed. Seppä, jota
kuultiin vielä toisenkin kerran erikseen valiokunnassa
tämän asian johdosta, (Ed. Rönni: Kolme
kertaa!) — Kolme kertaa yhteensä. — Muut
asiantuntijat katsoivat, että tämä ei
ole järkevää, mutta hän piti siitä kiinni.
Tämä on sitten käännyttänyt
muun muassa kriittisen kansanedustajan, ed. Rönnin, tämän
lakiesityksen taakse. Minä väitän, että asia
on yksinkertaisesti vaan niin, että hallituksen pelisäännöt
kirjan mukaan olivat se, mikä aiheutti tämän kääntymisen,
koska nyt olen huomannut, että hallituspuolueiden kansanedustajat
eivät siis aidosti puolusta tämän lakiesityksen
järkevyyttä käyttövastaavan
osalta, vaan meille ilmoitettiin, että hallituspuolueiden
kansanedustajat ovat neuvotelleet ja ministeri on sanonut, että kirjan
mukaan mennään, ja se tarkoittaa sitä,
että lakivaliokunta tekee vaikka huonoa ja järjetöntäkin
lainsäädäntöä, jos
sen vaan pelisäännöt vaativat.
Tämä on minun vakaa tulkintani siihen. Voitte
sen kiistää pöytäkirjoihin,
mikäli se ei pidä paikkaansa. Kysymyksessä on
siis sellainen puhelinluettelo, ed. Rönni, että poliisimies,
joka saa tiedokseen sitten tämän ylityksen lähinnä kuvatallenteena,
toteaa tietenkin, että siinä näkyvät sitten
autossa olevien henkilöiden kuvat ja kuljettajan kuva,
mutta myöskin auton rekisteriote. Sen jälkeen
poliisi menee tietenkin ajoneuvohallintorekisteritiedostoon, jonne
on tallennettu auton omistaja, auton haltija ja tulevaisuudessa myöskin
erikseen tallennettu ajoneuvon käyttövastaava.
Näin Ajoneuvohallintokeskuksen henkilö ilmoitti.
Mutta missään muualla Euroopassa, kun näiden
järjestelmien pitäisi olla yhteensopivatkin, ei
ole sellaista järjestelmää, joka olisi kolmiportainen:
omistaja, haltija ja vielä käyttövastaava.
He kertoivat, että tästä kolmiportaisesta
järjestelmästä aiheutuu heille huomattavasti ylimääräisiä atk-kustannuksia
ja ylläpitokustannuksia.
Poliisin rekisteri voi olla silloin rikesakon antamisen jälkeen
ainoastaan Ajoneuvohallintokeskuksen antama julkinen rekisteri,
joka on tarkoitettu viranomaiskäytäntöön.
Ja jotta tänne julkiseen rekisteriin voidaan merkitä luotettava
tieto, joka on viranomaisen antama tieto, se tarkoittaa sitä,
että auton rekisteriote, joka ilmoittaa, kuka on ajoneuvon
omistaja, haltija ja käyttövastaava, joudutaan
tekemään joko postin välityksellä tai
käymällä katsastustoimipaikalla suorittamassa
tähän autoon tämä rekisterimerkintä. Sen
jälkeen se on myöskin sähköisesti
katsottavissa poliisin tiedostosta tämä ajoneuvohallintorekisteritiedosto.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä — siis
tiedän jo, kuinka tässä tulee käymään — että jokaisesta
tällaisesta merkinnästä peritään
maksu, niin kuin muistakin, Ajoneuvohallintokeskukseen. Vaikka peräkoukku
asetetaan henkilöautoon ajoneuvon rekisteröinnin
jälkeen, siitä maksetaan 7 euroa rekisteröintimaksua.
Ja näin tulee käymään tässäkin
tapauksessa, olen siitä täysin vakuuttunut. Jos
näin kävisi, se tietäisi sitä,
että valtio saisi ja yrittäjät menettäisivät
tästä uudistuksesta 2 870 000 euroa.
Mutta kuvitellaanpa sitten, että myöskin tämä rekisteriote
täytyy sieltä autosta ottaa, kuljettaa se joko
postiin tai katsastustoimipaikalle, ajaa sinne joko omalla autolla
tai julkisia liikennevälineitä käyttäen.
Kuvitellaan, että jokaiseen tällaiseen rekisteröintitoimenpiteeseen
kuluisi aikaa 1 tunti. Jos tuntipalkka on 20 euroa, niin tämä maksaa
jo 8 200 000 tähän päälle
yrittäjien kustannuksia, koska yksikään
rekisteriote ei mene itsekseen postiin tai itsekseen sinne katsastustoimipaikalle
ja maksu päälle. Ja aina kun ajoneuvon käyttövastaava
muuttuu, joudutaan tietenkin, jos halutaan rekisteri pitää päivän
tasalla, tekemään sitä koskeva muutos
samalla tavalla kuin alkuperäinenkin merkintä.
Näin minä uskon tässäkin asiassa
käyvän sen kokemuksen pohjalta, mitä olen
saanut Ajoneuvohallintokeskuksesta, koska olen erittäin
hyvin yrittänyt paneutua tähän lakiesitykseen.
Arvoisa puhemies! Ihan lopputiivistelmänä: Tämä laki
on erittäin hyvä. Lähetekeskustelussa en
ottanut kantaa käyttövastaavaan puolellakaan sanalla,
vaan totesin tämän pääperiaatteen,
jonka totesin myöskin edelleen, että automaattisen
liikennevalvonnan laajentaminen on kannatettavaa, menetelmiä on
uudistettava ja kehitettävä joustavammiksi. Olen
edelleen näitten ajatusten takana, mutta en olisi uskonut
sitä, että hallituksen pelisääntökysymykset,
arvovaltakysymykset tekevät näinkin pienestä asiasta
sellaisen, että meidän täytyy jo lähtökohtaisesti
hyväksyä lakiesitys, josta me tiedämme,
että se tulee olemaan huono ja aiheuttaa kustannuksia ja
byrokratiaa.
Olisin pitänyt eduskunnan arvovallan kannalta paljon
parempana sitä, kun selvästi oli havaittavissa,
että lakivaliokunnan enemmistö löytyy sen
esityksen taakse, että käyttövastaava-määritelmä poistetaan,
jatketaan samaa käytäntöä kuin rangaistusvaatimuksissa
eli näissä muissakin kuin rikesakkomenettelyissä,
koska nyt tulee kaksi erillistä järjestelmää,
ja mennään tämän pääperiaatteen
mukaisesti. Tällöin lakivaliokunta osoittaa erittäin
hyvää harkintaa, jos se korjaa hallituksen esitystä siltä osin,
jos ei se vastaa kansalaisten eikä myöskään
kansanedustajien todellista oikeustajua.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lakiesityksen
lähetekeskustelu suoritettiin 16. päivänä maaliskuuta
tänä keväänä, ja jos
en ihan väärin muista, niin tuossa lähetekeskustelussa
pidettiin yli kolmekymmentä puheenvuoroa yhteensä.
Muistikuvani on myös siitä, että lähetekeskustelussa
vallitsi syvä yhteisymmärrys, syvä yhteismieli
tästä lakiesityksestä. Kun se lakivaliokunnassa
on näinkin pitkään ollut, niin tietysti
voidaan arvella, että tätä on pyöritetty
ja kuultu toistakymmentä asiantuntijaa ja sen lisäksi
on vielä kaksi kirjallista asiantuntijaa saanut lausua
mielipiteensä. Todella tuo käyttövastaava-kysymys
oli meillä valiokunnassa se pullonkaula, kapeikko ja ongelmakohta,
jota ratkaistiin sitten tämän mietinnön
edellyttämällä tavalla.
Kyllä minulla, arvoisa herra puhemies, on kokonaisuutena
käsitys tästä lakiesityksestä ja
laista, että tässä todella valmistaudutaan
tulevaisuuteen, niin kuin ed. Rönni täällä omassa
puheenvuorossaan aiemmin sanoi, eli tässä pyritään
siirtämään poliisin resursseja todella
sinne liikennevalvontaan ja siihen käytännön
työhön, mikä lähempänä on.
Kriittisyydestä ja siitä, kuka on kääntänyt mieltänsä ja
kuka on ollut toista mieltä: Itsekin suhtaudun tähän
käyttövastaava-kysymykseen suhteellisen kriittisesti
niin kuin ed. Rönnikin aikoinansa. Mutta ylikomisario Heikki
Sepän asiantuntijalausunnon yhteydessä tulin myös
vakuuttuneeksi, että tämä on tarpeellinen,
ja tällainen mietintö lakivaliokunnasta on sitten
annettu eduskunnalle.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rönni todisteli, ettei
ole mikään ongelma, että kun firmaan
otetaan yhteyttä, niin pitää siellä joku
olla, kehen otetaan yhteyttä, ettei tämä keskustyttö voi
tietää, joka asioita selvittelee. Minäpä esitän,
ed. Rönni, teille vastakysymyksen: miten siellä nyt
sitten asiat on selvitetty, kun ei tätä ennen
tätä ole ollut? Luulen, että lisää byrokratiaa
ja turhaa toimintaa. Kyllä kokonaisuutena ed. Ahosen puheenvuorosta
poiketen voisin sanoa, että on huonosti valmisteltu ja
huonosti hoidettu koko hallituksen esitys ja siinä samassa hässäkässä,
mylläkässä, on myöskin tämä valiokunta
joutunut taipumaan tähän vielä yhtä huonoon
valmisteluun.
Tämän käyttövastaava-kohdan
osalta, kun todetaan, että kuolinpesissäkin se
tarvitaan — ja monta muutakin tämmöistä vastaavaa
sieltä tulee esille, mitä varmaan tänä iltana
ei ole vielä ehditty kommentoimaan — kyllä mielestäni,
ennen kuin kuolinpesässä voidaan joku vastaavaksi
nimetä, niin tarvitaan oikeuden päätös,
jos pesä on riitainen, tai yksimielisyys. Yleensäkin
nämä ovat kalliita ja monimutkaisia. Kyllä ne,
jotka siitä voivat hankkia, ovat juristit korkeintaan.
Asiat voivat olla tosi vaikeita ja monimutkaisia, kun sen sijaan
normaalihallinnon puitteissa ajatellen tämän asian
luulisi olevan aika yksinkertainen. Jos nyt sitten itse olisin kuolinpesän
osakkaana, siellä olisi vanhoja traktoreita jne., niin
on aika erikoista etsiä käyttövastaava
niille traktoreille, kuka niitä nyt käyttää ja
kuka niistä vastaa ja kuka niitten ajosta kirjaa pitää.
Tässä näin nähden ei tule tämä nopeusvalvonta
esille, mutta tämän sisällön
mukaan niillekin pitää semmoinen etsiä ja
kaivaa.
Herra puhemies! Vielä sen verran voisin todeta, että kun
täällä todetaan, että rikesakkoja
on määrätty 2000—2003 ylinopeuksista
5,5 miljoonaa, ja kun täältä ilmenee
vastalauseen kautta ainakin sekä myöskin esityksen
kautta, että tämä käyttövastaavavalmistelujärjestelmän
luominen maksaa yhden miljoonan ja ylläpito yhden miljoonan
vuosittain elikkä ensimmäisenä vuonna tulee
kahden miljoonan kulut, niin tämä on erittäin
huonoa kustannustaloutta, siis epätaloudellisuutta ja vaikeata.
Ei ihme, että valtiontalous suossa on, kun tämä tulopuolen
hankintakin on näin hataraa ja suurin kuluin tapahtuu.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Pettymyksestä, ed. Salo, täytyy
sanoa, että ei ole käyty mitään
pelisääntökeskusteluja hallitusryhmien
kesken, ei pienintäkään. On käyty
neuvotteluja, joissa on katsottu linjauksia, mutta emme me ole mitään
pelisääntökeskusteluja käyneet.
Kuten ed. Ahonen sanoi, niin emme me ole niin jäykkäniskaisia
ja umpimielisiä ihmisiä, ettei meidän
ajatusmaailmaamme voida muuttaa, jos meille hyvin argumentoidaan
asioita. Sen takiahan me kuulemme asiantuntijoita valiokunnassa, että me
saamme heiltä tietoa ja me voimme sen perusteella tehdä päätöksiä,
eikä suinkaan niin, että me olemme naulanneet
jonkun asian mieleemme ja se suunta on, että mennään
maailman tappiin sitä osoittaen, ei käännetä päätä,
vaikka tuotaisiin minkälaista paperia eteen.
Myöskin täytyy huomauttaa siitä,
että täällä nimenomaan lakivaliokunta
sanoo mietinnössään ja painottaa sitä,
että käyttövastaavaa koskevien tietojen
osalta tulee luoda järjestelmä, jossa nämä tiedot
voidaan muuttaa ajoneuvorekisteriin kaikkien autojen kohdalta yhdellä kertaa
ja vielä niin, että se muutos tehdään
muitten toimenpiteitten yhteydessä, että niitä ei
tarvitse erikseen käydä merkkailemassa. Kyllä nämä tämmöiset
pelottelut 20 kilometrin ajomatkoista ja monen tunnin käyttämisestä ovat
turhanaikaisia. Ne ovat pelkkää populismia ja
turhanaikaista pelottelua. Sitä on ihan turha luoda.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Rahkonen on sosialidemokraattisen ryhmän
valiokuntavastaava ja itse edustan siellä kokoomusta. Kun
puheenjohtajan johdolla kävimme tätä keskustelua,
koska tämä esitys viipyi, niin minulle annettiin
se käsitys, että ed. Rahkonen oli ollut yhteydessä oikeusministeri
Luhtaseen, jolta tuli tieto, joka tarkoitti, että mennään
esityksen mukaisesti. Tietenkään en ole mikään
kovin kokenut kansanedustaja, vajaat seitsemän vuotta, mutta
on yleensä tapa, jonka minä ymmärrän, että se
on niin sanottu pelisääntökysymys, että jos
esimerkiksi joku hallituspuolue vaatii, että mennään
hallituksen esityksen mukaisesti, sitä noudatetaan, vaikka
sitten vastoin tahtoa. Kerroinkin valiokunnassa, että minun
mielestäni tämä on niin pieni asia, että tätä voisi
lakivaliokunta korjata hallitukselta erikseen kysymättä, koska
mitään painetta hallituksen suunnasta ei tullut
minun ymmärtääkseni siihen suuntaan,
että tämä voisi olla tärkeä hallituskysymys,
(Ed. Rönni: Niinhän sitä muutettiinkin!)
vaan tämä on tarkoituksenmukaisuuskysymys.
Sitten lähinnä ed. Rönnin kertomasta,
että nämä tehtäisiin muiden
muutosten yhteydessä. Auton rekisteröinnin jälkeen
saattaa kestää useita vuosia, ennen kuin tehdään
muita muutoksia, peräkoukkua asennetaan tai joitakin renkaita muutetaan
tai jotakin muuta. Se tietäisi käytännössä sitä,
että meillä saattaisi olla useita vuosia auton
rekisteriotteessa vanheneva tieto tai tieto, joka puuttuisi sieltä kokonaan.
Anteeksi, herra puhemies, puheenvuoroni jatkuu, joten siirryn
puhujakorokkeelle.
(Korokkeelta) Arvoisa herra puhemies! Yritin tiivistää kahteen
minuuttiin tämän puheenvuoroni, mutta koska se
meni yli, niin jatkan sitä täältä puhujakorokkeelta.
Vielä ed. Rönnille lähinnä totean
tästä tiedosta, että mikäli
se tehtäisiin muitten muutosten yhteydessä, se
tietäisi sitä, että meidän julkiseen
rekisteriimme jäisi tieto joko kokonaan merkitsemättä tai
sitten se tieto olisi virheellinen, jossa ajoneuvon käyttövastaava
esimerkiksi olisi muuttunut. Jos edellinen käyttövastaava
olisi siirtynyt vaikka muihin tehtäviin, niin siellä olisi tämä väärä merkintä.
Näin ei voi, ed. Rönni, minun ymmärtääkseni
mikään julkinen rekisteri toimia, sellainen rekisteri,
jota viranomaiset käyttävät, että sinne
tarkoituksella jätetään tieto merkitsemättä,
joka on nyt sitten niin tärkeä, kuten olette kertonut,
tai että se jätettäisiin muuttamatta, jos
se osoittautuu virheelliseksi. Näiltäkin osin edelleen
olen sitä mieltä, että tämä tilanne
tulee etenemään niin, että jokaisesta
rekisterimerkinnästä peritään
luonnollisesti maksu ja viranomaiset pitävät huolen
siitä, että myöskin käyttövastaava,
jos se tähän lakiin vaaditaan, on ajan tasalla.
Arvoisa puhemies! Yksi toivo on vielä jäljellä,
ja sitäkin minä odotan. Kun tämä kokonaisuus
selviää oikeusministerille ja liikenneministeriölle,
mitä tästä aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia,
ylimääräistä vaivaa, niin saattaa
olla niin, että uusi eduskuntavaalien jälkeen
asetettava hallitus ja tuleva oikeusministeri toteaa, että hän tuokin
lakiesityksen, jolla käyttövastaava poistetaan,
ja sitä kautta tämä keskustelu olisi
kokonaan turhaa. Näin minä ainakin toivon.
Yleiskeskustelu päättyy.