6) Hallituksen esitys laiksi tilatukijärjestelmän
täytäntöönpanosta annetun lain
muuttamisesta
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on siis tilatukilaki,
jonka vilkkaasta keskustelusta pääsimme täällä osalliseksi
tällä viikolla aikaisemmin. Valiokunta teki mielestäni paljon
hyvää työtä. Tilanne parani,
mutta tällaisena päivänä on
erityisen sopivaa muistuttaa EU-järjestelmän perusluonteesta.
Pieni Irlannin kansa pistetään Nagani otsalla äänestämään
jo uudestaan perustuslaista, jonka se on hylännyt. (Ed. Kimmo
Kiljusen välihuuto) — Ei pelkästään
tästä syystä, ed. Kiljunen, vaan siitä syystä,
että ...
Puhemies:
Puhuja, ihan hetkinen, anteeksi. —Siirretään
nyt ne täysistunnon ulkopuoliset toimenpiteet täysistunnon
ulkopuolelle. — Olkaa hyvä.
Kiitos, arvoisa puhemies. — Tästä syystä uskon,
että itsenäinen Suomi, Suomen eduskunta, olisi
tässä ratkaisussa pystynyt parempaan kuin se,
mitä EU-komissio Suomelle lateli ja saneli. Se on saatu
parempaan muotoon kuin se oli alkuperäisesti, mutta itse
perusongelma ei ole poistunut. Maatalouspolitiikkaa tehdään
tietysti ajassa, ja ajat kylmenevät ja pahenevat. Ja kun
meille tulee vielä, ed. Jaakonsaari, maailmaan nälkä,
niin meidän täytyy pitää huolta
suomalaisesta talonpojasta, meidän täytyy pitää huolta
kotimaisesta elintarviketuotannosta. (Ed. Jaakonsaari: EU:n ulkopuolella
olisi vielä kylmempää!) — Aivan,
te varmaan olette sitä mieltä, mutta suomalaisessa
demokratiassa perussuomalaiset eivät tottele Brysselin
käskytystä, eikä sosialistien raivo vaikuta
tähän asiaan. (Ed. Skinnari: Onko Islannin tie
se meidän tie?)
Haluan sanoa selvästi sen, että suomalainen maatalous
menee kuoleman tietä tällä menolla. Miksi
sanon näin? Sanon siksi, että katsokaa, mitä pieni
Irlanti teki. Se saa sentään jotain etuja ja poikkeuksia,
kun se vaatii jotain etuja. Mutta Suomi, mitä se vaati
141:ssä, 142:ssa? Vähintä mitä olisi
pitänyt tehdä, olisi ollut vaatia ne pysyviksi,
mutta ei mitään, ollaan vaan, möllötellään ja
köllötellään.
Arvoisa puhemies! Täällä mietinnössä on erinomainen
kohta, joka kertoo, mistä on kysymys. Suora siteeraus,
tämä on parasta antia, kuunnellaas hetkinen: "Valiokunta
ilmaisee kuitenkin tässä yhteydessä voimakkaan
tyytymättömyytensä yhteisön
menettelyyn muuttaa sen säännöksiä tavalla,
joka ei ota huomioon eri jäsenvaltioiden erityisolosuhteita."
Voiko tätä suoremmin sanoa? Tämä on
totta, ei oteta huomioon suomalaisen maatalouden erityisolosuhteita. Täällä käyttivät
puheenvuoron ed. Kiviranta, puheenjohtaja Leppä, ja kyllä kokoomuksestakin vielä joku
leivän hajun ja maun tunsi ja tiesi, mistä tässä on
kysymys, ehkä ed. Ollila kenties.
Eli tässä asiassa Suomelle on pistetty saneluratkaisu
käytännössä, ja siitä on
nyt sitten tehty sen verran hyvä kuin siitä saatiin.
Töitä on tehty, sen myönnän,
ja tämä on paljon parempi kuin alkutulos, mutta
se on perussuomalaiseen ajatusmaailmaan mahdoton hyväksyä,
että ulkomailta päätetään
meidän maataloudestamme. Me saamme aina siellä polvet
ruvella olla kerjäämässä, mitä me
saamme omassa isänmaassamme tuottaa ja mitä mieltä olla.
Ja vielä lopuksi, erityisesti kiitän edustajia
Kiviranta ja Söderman, jotka erinomaisella tavalla valottivat
omaisuudensuojaa, EU:n lainsäädäntöä myös
perusoikeuksien kannalta. Näihin lausuntoihin kannattaa
tutustua, en niitä käy nyt tässä siteeraamaan,
mutta toki meillä on oikeus vaatia, että me saamme
tehdä omia asioitamme omalla tavallamme. Se on suorastaan
meidän velvollisuutemme suomalaisina kansanedustajina.
Toivotan sille tielle kannatusta ja onnea, jotta me jatkossa entistä enemmän
uskallamme nojata omiin perustuslakeihimme ja oikeuksiimme, vaikka
meille sanotaankin, että EU-lait menevät kansallisen
lain ohi, mutta kai Suomen perustuslaki sentään
vielä jotakin merkitsee. Aivan niin kuin ed. Esko Kiviranta,
joka on tämän alan asiantuntija, nimenomaan myös
eurooppalaisen oikeuskäytännön ja perussopimusten
kautta tätä asiaa esitti.
Arvoisa puhemies! Näillä mainituilla perusteilla
esitän, että lakiehdotus hylätään.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Soinin puheenvuoroa kuunnellessani mietin
järkyttyneenä, onko puhumassa perustuslaillisten kansanedustaja
vai se perussuomalaisten kansanedustaja, joka ainakin on kertonut
historiallisen perinteensä olevan Suomen maaseudun puolueesta.
Siksi järkyttävä tuo lähestymiskulma
oli.
EU:n komissio puuttui Suomen maataloustukipolitiikkaan nimenomaan
aktiiviviljelijöiden, pienviljelijöiden, vuokramaata
aktiivisesti viljelevien nuorten tuottajien näkökulmasta.
Siis komission ansiosta Suomen maatalouspolitiikan ydin nousi myös
kriittisesti meidän omien tukiratkaisujemme osalta täällä esille.
Sosialidemokraatit ovat useassa yhteydessä kantaneet
huolta siitä, että kun Ahon hallitus aikoinaan
pani muun muassa maitokiintiöt vapaan kaupan kohteeksi,
niin siitä luotiin luopujien, eläköityvien
ekstrabonusjärjestelmä. Nuoret viljelijät
joutuivat velkaantumaan jopa 100 000—200 000
euroa saadakseen työoikeuden, tuotantokiintiöitä.
Tässä tapauksessa tämä kysymys
on myös vuokramaan osalta näkynyt niin, että kun
tilakokoa pitäisi kasvattaa, nuoret kotieläintuottajat, maidontuottajat
eivät tahdo saada vuokramaata mistään,
tai jos saavat niin saavat kalliilla hinnalla ja lyhyillä vuokrasopimuksilla,
jolloin he eivät pysty perusparantamaan, he eivät
pysty ta- loutensa perustaa laittamaan kuntoon.
Kyllä yhteisön maatalouspolitiikassa on ihan hyvä,
että siinä Suomen tällainen kansallinen luopujien
ekstrabonusjärjestelmä joutuu kriittiseen tarkasteluun.
Eikö meidän pitäisi tukea meidän
omia aktiivituottajiamme, työvaltaisen maatalouden vuokramaan
varassa eläviä nuoria tuottajia?
Tältä osin sosialidemokraatit nimenomaan edellyttivät
ja pystymme yhtymään tähän mietintöön,
kun tähän liitettiin nimenomaan seuraava kannanotto:
"Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että tuet
kohdistuvat maataloustoimintaa harjoittaville aktiiviviljelijöille.
Erityisesti nuorten viljelijöiden asema tulee turvata.
Tämän vuoksi voimaantulo- ja siirtymäsäännösten
4 momentin poistaminen lakiehdotuksesta edellyttää siitä vuokralaisen
asemaan aiheutuvien vaikutusten selvittämistä."
Meidän mielestämme, jos me kannamme maaseudun
selviytymisestä ja maataloustuotannosta huolta, meidän
on erityisesti katsottava, ettei luoda uusia, ehkä MTK:n
ja ministeriönkin piirissä pyörineitä,
jopa joutomaan tukijärjestelyjä 600 euroa hehtaarilta.
Meidän on turvatta aktiiviviljelijöiden kannattavuus
ja pärjääminen.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Soini viittasi niihin viesteihin,
mitä Brysselistä on tänä päivänä ja
eilen tullut, eli että Irlannissa järjestetään
uusi kansanäänestys ja että Irlanti on
myöskin saanut tahtonsa läpi.
Haluan vain palauttaa mieliinne, minkälaista keskustelua
tässä salissa käytiin silloin, kun me päätimme
hyväksyä tämän perussopimuksen. Silloin
hallitus antoi ymmärtää, että ei
pienintäkään mahdollisuutta saada minkäänlaista
muutosta siihen. Nyt Irlanti saa ei ainoastaan komission jäsenen
vaan myöskin erityistakuita harjoittaa tietyssä laajuudessa
omaa verotuspolitiikkaansa (Ed. Tennilä: Mutta tehän
hyväksyitte sen hallituksen esityksen!) ja turvallisuuspolitiikkaansa.
Liisa Jaakonsaari /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa
Anttila, teillä on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus perustella
Suomen eduskunnalle, Suomen kansalle kaikkea sitä, kertoa
niistä mahdollisuuksista, mitä Euroopan unionin
jäsenyys Suomen maataloudelle antaa. Ei anneta tuon ed. Timo
Soinin yksin hallita sitä EU-vastaista ilmapiiriä.
Me voimme olla EU-kriittisiä, mutta mitä kaikkia
mahdollisuuksia Euroopan unionin jäsenyys on Suomelle antanut
myös maatalouden suhteen ja mikä Suomen maatalouden
tila olisi ilman EU-jäsenyyttä? Teidän
velvollisuutenne on kertoa siitä enemmän, ja hallituksen
velvollisuus on puhua enemmän Euroopan unionin politiikasta,
myös niistä asioista, joita Suomi sai Lissabonin
sopimuksessa. (Ed. Soini: Mitään ei saatu, ei mitään!)
Suomi on saanut erittäin paljon siellä läpi
asioita, ja hieno asia, että tämä ...
(Ed. Soini: Koska Suomi saa uudestaan äänestää!)
Nyt on hyvä näille EU-vihamiehille — te
sanotte, että te olette EU-kriittisiä, mutta oikea
sana on "vihamiehille" — todeta se, kuinka paljon esimerkiksi Islanti
ja tällä hetkellä monet unionin ulkopuolella
olevat maat myös tämän finanssikriisin
seurauksena hakeutuvat Euroopan unionin jäseneksi. Ruotsissa
Emu-jäsenyyden kannatus kasvaa (Puhemies: Nyt on minuutti
mennyt jo!) ja Euroopan unionin vetovoima ylipäätään
kasvaa. Minusta on aivan oikein olla kriittinen, mutta on turhaa
semmoista väärää vihaa ja pelkoa
luoda unionia kohtaan.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä mietinnössään
valiokunta on selkeästi mennyt Suomen perustuslain mukaan,
Suomen kantojen ja Suomen erityisolosuhteiden mukaan ja niiden vaatimusten
mukaan, joita Suomessa oikeutetusti on esitetty. Siksi ihmettelenkin
kyllä ed. Soinin ajatusta siitä, että te nyt
haluatte hylätä sellaisen lakiehdotuksen, joka on
selkeästi Suomen kannalta parempi ja on ei nyt vastainen
EU-lainsäädännön kanssa mutta selvästi
noudattelee ja menee hyvin lähellä niitä rajoja,
mitä me voimme tehdä, ettemme ole kerta kaikkiaan
ongelmissa. Siksi ihmettelen. Te aina puhutte täällä,
että meidän pitää tehdä isänmaallisia
päätöksiä. Tässä teillä nyt
on sellainen, ja nyt te äänestätte sitä vastaan,
ja kyllä tätä ihmettelen. Suomi on saanut
poikkeuksia, vaikkapa pariviikkoinen terveystarkastussäädös,
onhan se selvästi poikkeava Suomen eduksi. Eli kyllä meillä on
näitä poikkeuksia myöskin erittäin
voimakkaasti. 142 on pysyvä jne. jne., eli ihmettelen kyllä nyt
tätä näkökulmaa, ed. Soini ja
perussuomalaiset, jos lähdette tätä hylkäystä esittämään
tosissanne.
Puhemies:
Täysistunto keskeytetään ja sitä jatketaan
kello 15.
Täysistunto keskeytettiin kello 13.27.
Täysistuntoa jatkettiin
kello 15.02
Puhetta johti toinen varapuhemies Johannes Koskinen.
Keskustelu päiväjärjestyksen
6) asiasta jatkui
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Soinin tekemää hylkäysesitystä.
Tilatukilaki on tyypillinen EU-järjestelmän tuottama
ratkaisu, jossa Suomen maatalouden erityisolosuhteita ei tarpeeksi
oteta huomioon.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hylkäysesitys
on aika vaikea ymmärtää siitä syystä,
että nyt hallituksen esitykseenhän tehdään
olennaisia muutoksia ja suomalainen järjestelmä voidaan
varsin pitkälle pitää voimassa. Aikanaan,
kun direktiivi hyväksyttiin, se oli jossain määrin
ongelmallinen Suomen kannalta ottaen huomioon Suomen maatalouden
rakenneolosuhteet, mutta nyt se, mitä tehdään,
on se, että tietysti, kun tukioikeusjärjestelmä muuttui,
ei voitu vuokrasopimusten osalta aina arvioida, miten tällaiseen
tilanteeseen pitäisi varautua, mutta nyt päästään
tilanteeseen, jossa laissa on sovittelusäännös,
jolla voidaan turvata se, että jos on ollut perusteltuja
odotuksia tehtäessä vuokrasopimusta, niin sekä vuokranantajan
että vuokralaisen perustellut odotukset voidaan ottaa sovittelussa huomioon
ja tällä tavalla päästä sopimuksen
kannalta oikeudenmukaiseen lopputulokseen, juuri sellaiseen lopputulokseen,
mitä asian osapuolet ovat tarkoittaneet. Tällainen
mahdollisuus sovitteluun on myöskin sitten Euroopan unionin
maatalouslainsäädännössä ja
yleisessä lainsäädännössä.
Sen lisäksi olennaista on myöskin se, että kun hallitus
esitti, että lakia sovellettaisiin takautuvasti, niin tältä osinhan
perustuslakivaliokunta totesi, että se ei ole perusoikeuksien
mukaista. Perustuslakivaliokunta todellakin viittasi meidän
omaan perustuslakiimme mutta myöskin siihen, että Euroopan
unionissa turvataan perustuslakioikeuden periaatteet, jotka ilmenevät
Euroopan ihmisoikeussopimuksessa mutta myöskin Euroopan
unionin valtiosääntöperinteessä ja
nimenomaan jäsenvaltioitten valtiosääntöperinteessä.
Tältä osin katsottiin, että ne sopimukset, jotka
on tehty nyt voimassa olevan lain aikana silloin hyväksyttyjen
sääntöjen mukaisesti niin, että vuokranantaja
saa pitää tuon tukioikeuden, säilyvät
voimassa ja tällä tavalla voidaan pitää huolta
siitä, että perusoikeudet toteutuvat. Näitten
muutosten jälkeen on vaikea ymmärtää,
että joku täällä salissa tekee
vielä hylkäysesityksen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä jollakin tavalla ed. Soinin
retoriikan ymmärrän, ja tämä EU-retoriikka
on ollut ja demagogiakin osittain hyvin loogista sillä tavalla,
että jos tuon linjan omaksuu jatkuvana linjana, niin ok.
Mutta silloin, arvoisa puhemies, pitää myöskin
katsoa, mikä on kohde ja millä tavalla rinnastuksia
tehdään. Jos rinnastaa Irlannin suhtautumisen
Lissabonin sopimukseen ja tämän nyt käsittelyssä olevan
asian, niin maalit menevät aika tavalla pahoin toistensa
ohi kerta kaikkiaan. Tarkkuus, tarkkuus, ed. Soini, on heikentynyt. Mutta
minä ymmärrän sen, että se on
meillä kaikilla iän myötä ongelmana
ja se tietysti vaikuttaa aina välillä minunkin
puheissani, mikähän osumatarkkuus nyt oikein on.
En halua millään tavalla asettautua tässä ed.
Soinia etevämpään asemaan.
Mutta tässä erityisessä tapauksessa
haluan huomauttaa ed. Soinille siitä, että Lissabonin
sopimuksen suhteessa Irlannin hyväksyntään
Eurooppa-neuvosto ja komissio ovat ne keskustelukumppanit, joittenka
kanssa käydään tätä poliittista
debattia ja iltalypsyä, joka muuten maata-louskulttuuriin
kuuluu, aina on kuulunut kunnon iltalypsy, mutta tässä tapauksessa
iltalypsy ei ole nyt se oikea väline ja kohdekin on aivan
kokonaan muu kuin komissio tai Eurooppa-neuvosto. Nimittäin
tällä hetkellä tilanne on se, että asia menee
EY-tuomioistuimeen ja siinä ei ole mitään
muuta kuin se, että Suomen eduskunta päättää omasta
suhtautumisestaan tähän asiaan, ja jos se vastaus,
minkä eduskunta komissiolle antaa, ei ole sitä tyydyttävä,
niin sen kai eurooppaoikeuden tuntijat osaavat paremmin sanoa, johtaako
se automaattisesti, onko siinä edes harkintavaltaa EU-komissiolla,
että se vie sen sitten EY-tuomioistuimeen, joka ratkaisee
sen, onko se oikein vai väärin. Ed. Soini, kun
käytiin vuonna 1994 näitä jäsenyyspippaloita,
niin silloin tässä salissa käytettiin
ilmaisua "juna menee nyt justiin" tai "se meni jo just nyt". Nyt
tässä tapauksessa, arvoisa puhemies, palautan
vuoden 1994 retoriikkaa mieleen. Juna meni, ed. Soini, tässä suhteessa
jo ohi.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan jatkaa tuosta erinomaisesta ed. Pulliaisen alustuksesta.
Se on juuri näin: tässä keskustelussa
mennään nyt äärestä laitaan,
jos tämä asia rinnastetaan koko EU:n tulevaisuuteen.
Haluan muistuttaa myöskin siitä, että itse
tilatuki tukimuotona, joka on sovellettu tähän
aikaan, on itse asiassa kyllä kohennus siihen EU-politiikkaan, mitä on
tukimuodoissa aikaisemmin harjoitettu. Kysymys on sen soveltamisesta
ja siirtymäsäännöksistä,
ja tässä on ongelmia. Tässä on
kieltämättä suuriakin ongelmia.
Olen samaa mieltä siitä, miten ed. Sasi täällä toi
esille, että tämän siirtymisen järjestelyt
ovat parantuneet ja ne korostavat näitä sovittelun
elementtejä, plus että siellä on mahdollisuus
korvata myöskin kansallisesta varannosta niille, jos tämä sovittelu
ei johda tulokseen. Myöskin nämä kansallisen
varannon resurssit ovat tässä yhteydessä parantuneet.
Ihmettelen kyllä, miksi tämä lakiehdotus
pitäisi hylätä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vanhat puolueet ilmeisesti voivat kuitenkin
olla aika rauhallisin mielin. Teidän pillin mukaanhan EU-politiikkaa
Suomessa tehdään, ja todennäköisesti
saatte tahtonne läpi ja tästä tulee eduskunnan
päätös.
Se oli hyvä, mitä ed. Sasi sanoi, että taannehtivuus
saatiin pois. Tilanne myöskin parani maatalousvaliokunnassa
matkan varrella.
Ed. Pulliainen, kyllä varmasti, kun isolla pensselillä vedetään,
rapa roiskuu. Myös ed. Soinin osumatarkkuudessa on varmaan
parantamisen varaa. Mutta sitten se ydin, mihinkä myös
ed. Pulliainen viittasi aivan oikein: Jos tulee ristiriitaa Suomen
ja komission välillä, niin siellä EY-tuomioistuimessa
tavataan, missä lampaankääpä päässä tulkitaan
sitten, miten asiat ovat. Siinä on sen koko EU-teologian
summa sitten, että sen mukaan pitää elää.
Ed. Soini ja suomalainen talonpoikakin varmaan, jos käräjille
joutuu, olisi mieluummin Suomessa käräjillä,
suomalaisten tuomareiden, suomalaisen oikeuskäytännön edessä kuin
jossain vieraskielisen lampaankääpätuomariston
edessä anomassa itselleen oikeutta, joka kuuluu suvereenille,
itsenäiselle valtiolle, ja tämä tässä närästää.
Aivan hyviä puheenvuoroja oli ed. Kivirannalla ja ed.
Södermanilla. Valistuin ja ehkä viisastuinkin
tämän prosessin aikana. Myönnän senkin
aivan avoimesti, minkä ed. Pulliainen sanoi, että tämä Irlannin
tapaus minua närästää. Minua
todella närästää se, että pienelle
kansakunnalle Nagani otsalla sanotaan, että äänestäkää uudestaan,
ja Suomikin hurraa mukana, että äänestäkää uudestaan.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä tilatukilaki on ollut
erittäin hankala kysymys. Pidän erittäin
hyvänä, että maa- ja metsätalousvaliokunta
on päätynyt yksimieliseen mietintöön.
Mietinnössä korostuvat nimenomaan aktiiviviljelijöiden
ja myös vuokranantajien edut ja se, että myös
mahdollisesti vuokraviljelijälle kuuluvat lisäosat
voidaan varmistaa, mutta myös vuokranantajan taikka hänen
perillistensä mahdollisuudet jatkaa viljelyä tilalla.
Tässä suhteessa valiokunta on tehnyt hyvää työtä.
Erittäin tärkeää on, että kansallisen
varannon riittävyys ja toimivuus voidaan varmistaa, ja
sitähän lausumassa edellytetäänkin,
että hallitus antaa selvityksiä valiokunnalle.
Edustajat Sasi ja Pulliainen käyttivät hyvät
puheenvuorot tämän asian kysymysten taustoista. Kyllä minä epäilen,
että ed. Soinin hylkäysesitys, jos se voisi toteutua,
olisi kyllä suomalaisten viljelijöiden kannalta
todella suuri vahinko.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä puhuttiin
siitä, jos asia menee EU-tuomioistuimeen. Olisin huomauttanut,
että minun mielestäni tällä hetkellä oikeastaan
on se ristiriita, että komissio ei ole halunnut soveltaa
EU:n perusoikeuksia tai kuunnella sitä, että Suomi
yrittää niitä soveltaa, kun Suomen hallitus
on asiasta yrittänyt huomauttaa. Perustuslakivaliokunta
on asettautunut yksimielisesti sille kannalle lausunnossaan 4/2008
vp, että niitä tulisi soveltaa. Lausunnossa on
oikeastaan erinomaiset perustelut, ja komissio ja Suomi ovat samalla
lähtöviivalla tuomioistuimen edessä.
Tuomioistuin on viime aikoina hyvin paljon kallistunut tulkitsemaan
perusoikeuksia. Minä en usko, että siellä on
mikään varma tappio edessä. Minun on
hirveän vaikea uskoa, että komissio olisi niin
pikkusieluinen, että se lähtisi viemään juttua
Suomea vastaan tässä asiassa, jossa vuodet ovat
kuluneet ja joka koskee hyvin pientä joukkoa ihmisiä.
Luulisin, että kysymys on kuitenkin vanhoista ja suhtkoht
pientilallisista. Minua on vain ärsyttänyt se,
että suomalaiset EU-asiantuntijat ovat aina rähmällään.
EU-oikeushan lähtee siitä, että se koskee
EU:n kansalaisia eikä vaan instituutioita. Asiantuntijat
näkyvät lähtevän siitä,
että jos instituutio on jotain mieltä, niin se
on käsky, mutta näin asia ei ole, vaan asiantuntemusta
pitäisi myös käyttää kansalaisten
hyväksi.
Kun ed. Soini puhui Irlannista, niin sehän on harvinaisen
itsepäinen kansa. En ole ollenkaan niin varma, miten siinä uudessa
kansanäänestyksessä käy. Jos
käy niin, että se johtaa Lissabonin sopimuksen
hyväksymiseen, se tarkoittaa ilmeisesti sitä,
että Suomi samalla saa oman komissaarin. Sen vuoksi kai
Suomen hallitus on sitä mieltä, että sitä tietä voitaisiin
edetä.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Söderman on käyttänyt
täällä erinomaisia puheenvuoroja liittyen
oikeuskäytäntöihin, miten ne ovat suhteessa
suomalaiseen lainsäädäntöön ja
perustuslakiin ja komission asetuksiin ja määräyksiin.
Huomautan kahdesta asiasta, erityisesti ed. Soinin puheenvuorosta
johtuen. Jos me nyt säilyttäisimme ennallaan sen
tilanteen, joka tällä hetkellä on, jossa
meillä on jo oikeusprosesseja tämän nykyisen
käytännön voimassa ollessa tullut useampia,
se jatkuisi.
Ja toinen asia: Edelleenkin jäisi voimaan se mahdollisuus
tukien takaisinperintään, joka komissiolla on,
ja siksikin on minusta talonpojan asialla enemmän se, että me
teemme tämän muotoiluesityksen, joka perustuslakivaliokunnassa
ja maa- ja metsätalousvaliokunnassa on syntynyt. Se turvaa
sen, että näin ei tapahdu. Ja me olemme paljon,
paljon vahvemmilla tässä, ja silloin, jos milloinkaan,
ollaan kyllä Suomen asialla eikä EU:n asialla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Södermanille: Minä olen
hyvin samaa mieltä ed. Södermanin kanssa siitä,
mitä hän juuri äsken sanoi. Mutta tässä on
kuitenkin ollut pakko tarkastella asiaa tämmöisenä pragmaattisena
asiana sen kirjeenvaihdon perusteella, mikä on ollut Suomen
maa- ja metsätalousministeriön ja komission välillä,
juuri siinä katsannossa, ajaudutaanko tilanteeseen, jossa
nämä tuet, maksetut tuet, peritään
takaisin, kun ei ole selvillä se, jouduttaisiinko nämä tuet
perimään näiltä tuottajilta vai
maksaisiko kollektiivisesti Suomen valtio ne. Tähän
on yritetty saada vastausta, ja kun me emme ole saaneet siihen yksiselitteistä vastausta
— on
saatu kahdenlaisia vastauksia, täsmälleen — niin
sen takia on ollut pakko yrittää löytää tähän
nyt ratkaisu, ja se on nyt meidän käsittelyssämme.
Jacob Söderman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä en ole mikään
maata-louspolitiikan tuntija, ja minä en ole missään
nimessä halunnut moittia maatalousvaliokunnan käsitystä tässä kysymyksessä.
Aikoinaan kun minä tulin eduskuntaan — kauan,
kauan sitten — minä kysyin ed. Lyyli Aallolta,
joka oli maatalousvaliokunnassa, mistä minä opin
jotain maatalouspolitiikasta. Minä luulin, että edustajan
pitää osata kaikki alueet. Ed. Lyyli Aalto sanoi,
että hän valiokunnassa aina seuraa, mitä kepulaiset ehdottavat,
ja sitten hän on vastaan. (Naurua) Valitettavasti minä olen
jäänyt tälle tasolle maata-louspolitiikan
suhteen; en halua mitenkään arvostella teidän
käsitystänne.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Aallon linjalla olisi tietysti kiusaus olla,
mutta tämä ei johdu nyt tästä.
Mutta tästä, mitä ed. Söderman
totesi, että saisimme oman komissaarin: Varmaankin näin
tapahtuisi, jos Irlannin kansa sen meille hommaisi. Mutta se, mikä minua
tässä närästää,
on se, että silloin kun tuli tämä nykyinen
versio EU-perustuslaista — jota siis EU-perustuslaiksi
ei saa kutsua ja jonka siis Alankomaiden ja Ranskan kansat hylkäsivät
ja jota kansanäänestyksen perusteella muutettiin
prosentin kymmenyksen verran, jolloin se vietiin parlamenttiin uutena
sopimuksena, jolloin kansa ei siitä saanut enää äänestää ja
parlamentti sen ratifioi — eli silloin kun meille tuli
tämä nykyinen esitys, jonka siis Irlannin kansa
hylkäsi, sanottiin, että tämä on
aivan erinomainen, vastaa Suomen tavoitteita, vaikkei saatukaan
komissaaria. Mielelläni kuuntelisin nyt, jos se komissaari
tulee, kuinka tämäkin on taas aivan erinomainen,
vaikka se on täysin vastakkainen, ja jälleen vastaa
täysin Suomen periaatteita.
Kyllä tämä Suomen EU-politiikka yhtä torjuntavoittojen
ilotulitusta on. Tuli sieltä putkesta mitä tahansa,
aina meidät on otettu huomioon, aina kaikki on mennyt aivan
erinomaisesti, suorastaan sädehtivästi. Voi, kun
maailma olisikin tällainen, mutta kun ei se ole.
Toinen varapuhemies:
Lissabonin sopimus ei varsinaisesti kuulu tilatukijärjestelmän
täytäntöönpanoon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Liittyy tilatukijärjestelmään
tämä keskustelu siltä osalta, että juuri
sellaisessa kulttuurissa, jonka ed. Soini värikkäästi äsken
juuri kuvasi, me joudumme joustavasti EU-politiikkaa hoitamaan. En
tästä kyllä ilahtunut ole lainkaan henkilökohtaisesti,
mutta tämmöiseksi keppaloinniksi tämä on
mennyt.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Suomen kanta tässä on ehkä myöskin
jonkin verran kehittynyt. Silloin kun tehtiin Nizzan sopimusta, Suomessa
painotettiin tehokkuutta ja oltiin enemmän sillä kannalla,
että ei ole välttämätöntä,
että jokaisella maalla on oma komission jäsen.
Sen jälkeen on asioita arvioitu uudestaan ja ajateltu kansallista
legitimiteettiä ja tultu sille kannalle, että on
hyvä, että jokaisella maalla on oma komissaari.
Mitä tulee tämän tilatukiasian käsittelyyn,
niin mielestäni ed. Söderman aika hyvin kuvasi
sen tilanteen, että tässä on kuitenkin
yleisesti hyväksytyistä perusoikeuksista Euroopan
unionissa kysymys, ja kyllä sen pitäisi riittää siihen,
että komission pitäisi hyväksyä se
ratkaisu, joka täällä eduskunnassa tehdään
ja joka myöskin vastaa sitä oikeuskäsitystä ja
oikeudentuntoa, joka Suomen kansalaisilla EU-jäsenenä on.
Keskustelu päättyi.