11) Hallituksen esitys laiksi sairausvakuutuslain 2 luvun 3 §:n
muuttamisesta
Inkeri Kerola /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on
sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö numeroltaan 43
liittyen hallituksen esitykseen 183/2010.
Esityksen perusteluissa on arvioitu, että uudistus
voisi tehostaa tilojen käyttöä ja tarjoaisi
yksityisille terveydenhuoltopalvelujen antajille toimintamahdollisuuksia
myös niillä paikkakunnilla, joilla yksityisiä terveydenhuollon
käyttöön soveltuvia tiloja on heikosti
saatavilla. Samalla se lisäisi palveluiden saatavuutta
ja potilaan valinnanmahdollisuuksia. Valiokunta kävi tässä yhteydessä keskustelun
erityisesti syrjäisistä alueista ja totesi, että tämä laki
mahdollistaa muun muassa lääkäripalvelujen
runsaamman tarjonnan siellä, mikäli kiinnostusta
tähän tarjontaan tunnetaan.
Sairausvakuutuslain nykyisen 2 luvun 3 §:n perusteella
sairausvakuutuksesta ei korvata asiakasmaksulain nojalla perittyjä maksuja,
kunnan tai kuntayhtymän järjestämän
sairaanhoidon kustannuksia eikä kunnallisen sosiaali- ja
terveydenhuollon tiloissa järjestetyn sairaanhoidon kustannuksia.
Säännösten tarkoituksena on ollut pitää julkisen
ja sairausvakuutuksesta korvattavan yksityisen terveydenhuollon
keskinäinen suhde selkeänä sääntelyn,
työnjaon ja rahoituksen suhteen.
Valiokunta korostaa edelleen, että vuokrattaessa tiloja
itsenäiselle ammatinharjoittajalle tai muulle yksityiselle
palvelunantajalle palvelujen tila- ja aikajärjestelyiden
avulla tulee huolehtia siitä, että potilaalle
on aina selvää, hoidetaanko häntä julkisen
vai yksityisen sektorin toimesta. On huolehdittava myös
siitä, että potilaat saavat julkisen terveydenhuollon
palvelut yhdenvertaisesti tuloistaan, varallisuudestaan riippumatta eikä tilojen
vuokraus supista julkisen palvelun tarjontaa.
Esityksessä arvioidaan, että julkisen terveydenhuollon
palveluksessa oleville annettava mahdollisuus yksityisvastaanoton
pitämiseen kunnallisissa tiloissa voisi edesauttaa ammattihenkilöiden
sitoutumista julkisen terveydenhuollon virkoihin. Valiokunta pitää tätä tavoitetta
kannatettavana
ja korostaa, että esityksen lähtökohta
on ollut tilojen avaaminen ensisijaisesti itsenäisille
ammatinharjoittajille. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että vuokraustoiminta toteutetaan siten, että tiloista
perittävät vuokrat sisältävät
kaikki tilojen ja laitteiden käytöstä aiheutuvat
kustannukset. Tästä luonnollisesti seuraa, että kunnat
joutuvat tekemään entistä parempaa kustannusseurantaa
myös siitä, minkälaisia kustannuksia
heidän tiloistaan ja siellä olevista laitteistaan
peritään.
Yksityiselle ja julkiselle omistukselle asetettuja vaatimuksia
ei ole määritelty lainsäädännössä, vaan
ne ovat muodostuneet Kansaneläkelaitoksen korvauskäytännössä.
Tässä todettiin ongelmaksi se, että Kela
tunnistaa nämä piirteet. Monesti on syntynyt ongelmallisia
tilanteita siitä, mistä rajanveto suoritetaan,
kenelle korvataan ja kenelle ei. Tämän vuoksi
valiokunta pitää tarpeellisena, että laissa
säädetään, milloin palvelujen
antajaa pidetään sellaisena yksityisenä palvelun
antajana, jonka hoidosta potilas on oikeutettu korvaukseen. Tästä syystä valiokunta
ehdottaa, että 3 §:ään
lisätään säännös,
joka sisällöltään vastaa sairaanhoitokorvauksissa
noudatettua soveltamiskäytäntöä.
Tähän liittyy myös se, että valiokunta
sääti tämän lain yhteydessä,
että yhtiössä pitää olla
yksityistä omistusta vähintään 25
prosenttia. Tämä on siis uusi lisäys.
Arvoisa puhemies! Käynnissä olevien terveydenhuoltoon
liittyvien uudistushankkeiden sekä esityksen vaikutuksiin
liittyvien epävarmuustekijöiden johdosta valiokunta
pitää tarkoituksenmukaisena, ettei lainmuutosta
toteuteta pysyvänä, siis toisin kuin hallitus
ehdotti. Julkisen ter-veydenhuollon tiloissa annetusta yksityisestä sairaanhoidosta
voitaisiin maksaa sairaanhoitokorvaus määräaikaisen
lain nojalla neljän vuoden ajan. Määräaikaiseen
lainsäädäntöön tulee
liittää seuranta- ja arviointitutkimus, jotta
kokeilun vaikutukset pystytään kattavasti selvittämään
ja saatuja kokemuksia hyödyntämään
tulevissa uudistuksissa.
Lopuksi, arvoisa puhemies, valiokunta pitää tärkeänä,
että seurannan perusteella arvioidaan lainmuutoksen vaikutuksia
potilaiden asemaan, kunnallisiin palveluihin ja yksityisten toimijoiden
kilpailuasemaan. Elikkä seuranta on erittäin tärkeä tämän
lain sisällön osalta, että voidaan tehdä johtopäätöksiä sitten,
kun isompia uudistuksia terveydenhuollossa toteutetaan.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kiitän tässä aluksi
paitsi valiokunnan puheenjohtajaa myös varapuheenjohtajaa
Sirpa Asko-Seljavaaraa, joka kohteliaasti päästi
minut edelleen puhumaan aikataulujeni vuoksi.
Tässä hallituksen esityksessä siis
ehdotetaan muutettavaksi sairausvakuutuslakia niin, että kunnallisen
sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa annetusta yksityisestä sairaanhoidosta
voitaisiin maksaa sairaanhoitokorvaus sairausvakuutuslain perusteella.
Lakiehdotuksen tarkoituksenahan on tehostaa hallitusohjelman periaatteiden mukaisesti
julkisten tilojen käyttöä ja mahdollistaa
yksityisten terveyspalvelujen saatavuus alueellisesti nykyistä laajemmin.
Mielestäni tämä jälkimmäinen
on erittäin kannatettava tavoite. Joidenkin erikoislääkäripalveluiden
saatavuus on tälläkin hetkellä voimakkaasti
yksityispalveluiden piirissä. Jos esimerkiksi gynekologin
tai silmätautien erikoislääkärin
palveluja saa omalta paikkakunnalta terveyskeskuksen tai paikallissairaalan
tiloissa yksityiseltä iltavastaanotolta, niin potilaiden
ei tarvitse matkustaa yksityisille lääkäriasemille
maakuntien keskuspaikkakunnille.
Hallituksen esitys voi myös edistää terveydenhuollon
ammattihenkilöiden sitoutumista julkisen terveydenhuollon
virkoihin paikkakunnilla, joilla ammattitaitoisen henkilöstön
saatavuus on ollut ongelmallista, ja näitä ongelmiahan
maakunnissa on tällä hetkellä runsaasti.
Korostan sitä, että esitys ei muuta terveydenhuollon
monikanavaisen rahoituksen perusperiaatteita, ja siksi myös
itse tämän esityksen olen hyväksymässä.
Yksityisestä sairaanhoidosta maksetaan sairaanhoitokorvauksia,
eikä nyt esitetty laki merkittävästi
lisää yksityisen terveydenhuollon osuutta palveluista.
Näin asiantuntijat arvioivat.
Julkisissa tiloissa toteutuvasta yksityisestä terveyspalvelusta
on kuitenkin syytä tiedottaa selkeästi. Kyllä potilaan
tulee olla tietoinen siitä, asioiko hän nyt kunnallisen
lääkärin kanssa vai toimiiko palvelun
antaja yksityisenä ammatinharjoittajana julkisomisteisissa
tiloissa.
Tasapuolisten kilpailuedellytysten turvaamiseksi on erityisen
tärkeää se, millä ehdoilla ja kuinka
paljon kyseisiä tiloja tulee vuokrattavaksi. Eli avainasemassa
on sen varmistaminen, ettei tiloja vuokrata alihintaan vaan sellaiseen
käypään ja markkinaehtoiseen hintaan,
jolla vastaavia yksityisiä tilojakin vuokrataan.
Uudistuksen menestyksellisen toteuttamisen takaamiseksi tilojen
ja niissä olevien laitteiden kustannukset tulisi jakaa
selkeästi eri toimijoiden kesken, jottei tuo julkisen ja
yksityisen välinen rajanveto hämärtyisi.
Mikäli samoissa tiloissa on sama työvoima tai
muitakin potentiaalisesti yhteisiä kustannuksia, on tärkeää varmistaa, että yksityisen
puolen kustannuksia ei vyörytetä julkisen puolen
kustannuksiin. Tämä on toki myös erittäin
tärkeää yksityisen sektorin sisällä tapahtuvan
reilun kilpailun turvaamiseksi. Kilpailuneutraliteetin varmistamiseksi
eri toimijoiden kesken tulisi tilojen vuokraaminen suorittaa avoimella
ja syrjimättömällä menettelyllä.
Esitänkin, että tuohon 3 §:ään,
jossa käsitellään korvattavuutta koskevia
rajoituksia, tulisi lause, jossa edellytetään,
että tilojen vuokraajat tulee valita avoimella ja syrjimättömällä menettelyllä ja
tiloista perittävän vuokran tulee sisältää kaikki
ne kustannukset, jotka tilojen ja laitteiden käytöstä aiheutuvat.
Pidän myös myönteisenä sitä,
että valiokunta päätyi muuttamaan esitystä niin,
että se säädetään määräaikaiseksi.
Mielestäni kuitenkin kolmen vuoden määräaika
olisi parempi kuin valiokunnan esittämä neljän
vuoden, jotta jo hyvissä ajoin tulevalla vaalikaudella
päästäisiin arvioimaan lakiesityksen
vaikutuksia, sekä niitä mahdollisia kielteisiä seurauksia
että sitten näitä myönteisiä,
tavoiteltuja seurauksia.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt voimme ed. Särkiniemen kanssa
kahdestaan täällä puolustaa hallituksen
esitystä, sillä tämähän
on esitys, joka mahdollistaa kelakorvauksen julkisessa sairaanhoidossa.
Herra puhemies! Kelan kanssahan on sovittu, että kelakorvauksen
saamiseksi yksityistä omistusta tulee olla 25 prosenttia.
Tämä järjestyy aika hyvin, koska esimerkiksi
Husissa olemme suunnitelleet niin sanottua Hyks Oy:tä,
jossa siis pääomistaja olisi Hyks ja toinen omistaja
Hyks-instituutti.
Tällaisia suunnitelmia on lukuisia Suomessa, ja päätarkoituksena
on se, että julkisen terveydenhuollon ammattihenkilöitä sitoutetaan
paremmin julkisen terveydenhuollon virkoihin. Kyseessä ovat
erikoisalojen lääkärit ja mahdollisesti
myös hoitajat, joilla on erityistaitoja kuten sikiön
ultraäänitutkimuksen taito.
On yllättävää, että oppositiopuolueet
SDP ja vasemmisto haluavat hylätä tämän
lakiesityksen. Vasemmisto ei siis halua, että julkisen
ter-veydenhuollon palveluksessa olevat henkilöt pysyvät
viroissaan, vaan että loputkin lääkärit
ja taitavat hoitajat hakeutuvat yksityisiin yrityksiin ja pysyvästi.
Tällöin Terveystalo ja muut kansainvälisten
sijoittajien omistuksissa olevat varsin aggressiiviset terveyspalveluyritykset
pääsisivät paremmin hyötymään
suomalaisten potilaiden rahoista ja koko kansan verovaroista.
On esitetty pelko, että lääkäreiden
ja hoitajien vastaanotot julkisen terveydenhuollon tiloissa olisivat
verovaroin tuettuja, paitsi tietenkin nämä pienet
kelakorvaukset. Näin ei mielestäni missään
tapauksessa ole, vaan esimerkiksi Hyksissä on laskettu,
että Hyksin tiloissa oleva vastaanotto on kalliimpi kuin
esimerkiksi Dextrassa tai Terveystalossa. Se johtuu siitä,
että Hyksissä on varsin kalliit suuret tilat,
erittäin suuret vyörytykset, siis hallinto on
siellä kallista, siellä on suuret kiinteistömenot
ja suuret poistot. Potilaille on tietenkin tiedotettava, että he
ovat nyt yksityisen terveydenhuollon potilaina ja he joutuvat maksamaan
vastaanotostaan sen määrän, mikä on
aiemmin sovittu.
On myös epäilty, että kyseessä olisi
erikoismaksuluokan takaisintulo sairaaloihin. Tämä ei pidä ollenkaan
paikkaansa, sillä erikoismaksuluokka oli aivan toisenlainen
toiminta. Erikoismaksuluokan potilaita ei itselläni koskaan
ollut, ja se johtui siitä, että pidin erikoismaksuluokkaa kaikin
puolin epäoikeudenmukaisena. Erikoismaksuluokkahan oli
sellainen, että sairaala maksoi kaikki kustannukset ja
potilas maksoi ainoastaan vähän suuremman asiakasmaksun
kuin muut potilaat, ja sitten hän maksoi ekstraa lääkärille.
Tätä pidin epäoikeudenmukaisena, enkä sen vuoksi
koskaan pitänyt näitä eml-potilaita.
Tässä Hyks Oy:ssä taas tilanne on
ihan toisenlainen, ja olisi mielellään käyttänyt
tätä mahdollisuutta, koska meillä on
paljon erikoistaitoja omaavia lääkäreitä ja
hoitajia, jotka on hyvä pidättää täällä julkisen
terveydenhuollon tiloissa niin, että heidän ei
tarvitse lähteä muualle pitämään
vastaanottoa.
Pidän kelakorvauksen maksamista julkisen terveydenhuollon
tiloissa annetusta yksityisestä sairaanhoidosta erittäin
positiivisena, ja uskon, että se tulee piankin käyttöön.
Sitä ei kuitenkaan tulla koskaan laajentamaan suuriin ja
vaarallisiin leikkaustoimenpiteisiin vaan ainoastaan vastaanottoihin
ja pieniin toimenpiteisiin. Luotan täysin suunnittelijoihin
ja ammatti-ihmisiin suomalaisessa terveydenhuollossa. He osaavat
suunnitella tämän toiminnan niin, ettei siitä synny
muille veronmaksajille tai sairaaloille muita kustannuksia kuin
vähäiset kelakorvaukset.
Laki on määräaikainen, se oli keskustapuolueen
tahto, hyväksyimme sen.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
että jälleen kerran saan sanoa viimeisen sanan.
Se on kyllä toistunut aika usein minun elämässäni,
mutta niissä tilaisuuksissa on yleensä semmoinen
todellisuus, että minun lisäkseni ei ole ollut
muita eläviä paikalla, kun olen puhunut, mutta
sopii näin.
Jos me katsomme tällaista isoa kuvaa, niin suomalaisten
ei tarvitse olla yhtään häpeissään siitä,
mitä meidän terveydenhuoltomme maksaa. Jos sitä suhteutetaan
bruttokansantuotteeseen, niin olemme varmasti hyvää keskitasoa.
Siitä huolimatta sekä kansainväliset
asiantuntijat että myöskin kotimaiset asiantuntijat
antavat ymmärtää ja kaikki, jotka asioita
vähän ovat lukeneet, tietävät,
että meillä on rahoituksen monikanavaisuuden ongelma,
joka tekee palveluiden järjestämisestä ja
tuottamisesta — yksityisestä ja julkisesta — kokonaisuutena
aavistuksen verran sekavia. Ei oikein kukaan osaa sanoa, mitä maksaa ja
kuka maksaa.
Tässä mallissa on minusta positiivista se,
että se tuo lisää palveluita, se lisää valinnanmahdollisuuksia,
silloin kun se toteutuu hyvin, se voi sitouttaa henkilökuntaa
pysymään viroissa ja mahdollistaa ehkä ansaintalogiikkaakin
tavalla, jolla sitä tähän asti ei ole
ollut mahdollista tehdä. Se tehostaa laitteiden käyttöä ja
investoidun omaisuuden tehokasta käyttöä kokonaisuudessaan. Siinä mielessä se
on hyvä.
Puutteena on se, että se ei ratkaise sitä varsinaista
isoa ongelmaa, joka liittyy palvelurahoituksen rakenteeseen. Kilpailuneutraalisuuden
kannaltakin
tässä on varmasti ongelmia, koska tiedän,
että meillä on sellaisia kuntia, jotka eivät pysty
laskemaan käyttötalouden kuluja millään selväjärkisellä tavalla,
ja sen vuoksi voi olla, että muutamilla paikkakunnilla
voi tulla monenmoisia valituksia, ja saattaa olla, että ainakin
tuomarit niissä saavat hyvät tulot.
Kaiken kaikkiaan lakiesitys tässä muodossa kuuluu
siihen sarjaan, että jos meillä on hyviä lakeja,
semmoisia lakeja, jotka voidaan viedä läpi, ja
sitten semmoisia lakeja, joita ei sittenkään ehkä tarvitse
vastustaa, tämä kuuluu siihen viimeiseen, ja tyydymme
tähän.
Yleiskeskustelu päättyi.