Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomen asumisperusteista sosiaaliturvaa ollaan
avaamassa kolmansien maiden kansalaisille niin sanotulla yhdistelmälupadirektiivillä
ja siihen
liittyvillä hallituksen esityksillä. Kattavan sosiaaliturvan
piiriin pääsee jatkossa hyvin lyhyellä ja
vähäisellä työhistorialla, ja
erilaiset perhe-etuudet ulottuvat työntekijän
perheenjäseniin. EU-alueen ulkopuolelta tulevat henkilöt
työllistyvät usein matalapalkka-aloille, ja työntekijän palkka
ei välttämättä riitä edes
hänen omaan toimeentuloonsa, vaan hän joutuu turvautumaan toimeentulotukeen.
Kun lisäksi otetaan huomioon erilaiset perhe-etuisuudet,
aidosti työssä käyvänkin ulkomaalaisen
nettovaikutus julkiseen talouteen voi olla syvästi miinuksella.
Arvoisa herra puhemies! Julkisen sektorin rahoitus on jo nyt
helisemässä. Katsooko hallitus, että sosiaaliturvan
avaaminen kolmansien maiden kansalaisille ei edistä sosiaaliturvajärjestelmämme
kriisiytymistä tai romuta sen asumisperusteisuutta?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Todellakin Suomessa on asumisperusteinen
sosiaaliturvajärjestelmä ja EU:ssa on työperäinen.
On pitänyt miettiä sitä, miten näitä yhteensovitetaan.
Ei ole missään nimessä tarkoitus muuttaa
asumisperusteista sosiaaliturvaa vaan yhteensovittaa sitä näihin
direktiiveihin. Te kysytte, murentaako tämä päätös
sitä. Ei murenna, koska meillä kuitenkin pysyy tämä asumisperusteinen
sosiaaliturva.
Kun tästä on kuitenkin niin paljon erilaista mielipidettä ja
tässä on myöskin sijaa monelle populismille,
niin siitä syystä käynnistämme
selvityksen tästä. Ensi kevään
aikana katsomme, mitä on Suomen asumisperusteinen sosiaaliturva ja
miten siihen lisätään sitten tämä työperäinen sosiaaliturva,
joka on väistämättä meille tulossa.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Säästöjä tehtäessä priorisointi
on kaiken a ja o. On vaikea ymmärtää ja
hyväksyä sitä, että velkaantuva
Suomi on omaksumassa globaalin sosiaalitoimiston roolia. Tämä näkyy
niin valtakunnan tasolla kuin paikallisestikin. Esimerkiksi täällä Helsingissä vihreät,
sosialidemokraatit ja vasemmistoliitto ovat päättäneet
avata kaupungin julkiset terveyspalvelut maassa laittomasti oleskeleville
ihmisille. Maan hallituksessa samat puolueet ovat sitä mieltä,
että kunnille ei pidä sälyttää uusia
tehtäviä.
On selvää, että antelias sosiaaliturva
luo voimakkaan houkuttimen matalan elintason maista tuleville ihmisille.
Esimerkiksi Britannia on omaksumassa entistä tiukemman
linjan sosiaaliturismiin ja tulonsiirtojen hyväksikäyttöön.
Onko hallituksella käytössään
puolueettomia arvioita sosiaaliturvan avaamisen taloudellisista vaikutuksista,
ja onko se käyttänyt kaikki yhdistelmälupadirektiivin
soveltamisalassa sallitut kansalliset rajoitukset?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Minä ymmärrän
oikein hyvin teidän kysymyksenne, koska minä olen
itsekin joutunut pohtimaan tässä työssäni
sitä, miten ihan oikeasti tehdään se
yhteensovitus, ettei tule sellainen tunne ja sellainen mielikuva,
että tultaisiin tänne sosiaaliturvan vuoksi, koska
sen ei pidä olla se lähtökohta, vaan
nimenomaan lähtökohta on se työperäisyys — totta
kai meillä on tilanteita, joissa on tällaisia
hätätilatilanteita, jolloinka täältä haetaan
esimerkiksi turvapaikkaa, ja tämäntyylistä.
Meillähän on tarkat säännöt
siitä, miten sovelletaan erilaisia direktiivejä,
mutta todella on niin, että nyt on niin monenlaista direktiiviä,
joita pitää yhteensovittaa, että siitä syystä olen
päättänyt, että ihan tällainen
ulkopuolinen, puolueeton henkilö katsoo, mitä meidän
pitää tehdä, että me säilytämme
sen asumisperusteisen sosiaaliturvan Suomessa, joka on meidän
yhteinen pohjoismainen sosiaaliturvajärjestelmämme,
mutta miten siihen sitten sovelletaan sitä työperäistä sosiaaliturvaa.
Tästä valmistuu ensi kevään
aikana selvitys. Toivon, että sen jälkeen voitaisiin
ihan täällä salissa keskustella (Puhemies
koputtaa) siitä, miten se alkaa toimia.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Yhdistelmälupadirektiivillä avataan
suomalainen sosiaaliturva kolmansien maiden kansalaisille. Ihmettelen,
miksi tämän asian kokonaisvaikutuksia ja -kustannuksia
ei ole edes yritetty tuoda käsittelyn aikana esiin. On
vain leppoisia ja vähätteleviä arvioita
ja mututuntumaa. Kuitenkin muiden maiden esimerkit osoittavat selkeästi, mitä seurauksia
sosiaaliturvan avaamisella on ollut.
Tämä kaavailtu muutos luo todella vakavasti otettavia
ja vaikeasti ennakoitavia kustannuspaineita, mutta myös
paineita yhteiskunnallisesti. Päivä päivältä EU
ohjaa yhä vahvemmin meitä niin sanotusti kohti
terveydenhuollon ja sosiaaliturvan harmonisointia. Näin
viime kädessä päätöksenteko
kansallisista terveydenhuollon ja sosiaalipolitiikan päätöksistä,
uudistuksista sekä niihin liittyvä talousvalta
siirtyy Suomesta pois. Kysyn asianomaiselta ministeriltä:
hyväksyttekö te hallituksessa tämän
kehityssuunnan, ja jos ette, mitä aiotte asialle tehdä?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Edustaja kysyy yhdistelmälupadirektiivistä,
joka koskee nimenomaan EU- ja Eta-maitten ulkopuolelta
tulevien henkilöitten Suomessa saamia etuisuuksia. Tässä on menty
kyllä ihan niin tarkkaan kuin on vain voitu nimenomaan
pitää siitä Suomen kannasta kiinni siinä,
että me haluamme pitää määrätyistä asioista
sosiaaliturvassa itse kiinni, ja siinä, mitä me haluamme
tästä asumisperusteisesta turvasta jättää nimenomaan
Suomessa asuville.
Tässä nimenomaisessa direktiivissä on
todella tarkkaan katsottu sitä, että me voisimme
huomioida vain nämä välttämättömät,
ja on arvioitu, että tämä ei kovin montaa
henkilöä koske, ja siitä syystä niitä kustannuksia
ei ole katsottu kovin suuriksi.
Te kysyitte, olenko minä tästä huolissani. Minä olen
huolissani siitä, jos meidän asumisperusteinen
sosiaaliturva romuttuu, ja siitä syystä olen päättänyt,
että se selvitys pitää nyt tehdä, että kaikki
tietävät, mitä tämä tarkoittaa,
ja kaikki myös jatkossa pystyvät pitämään
kiinni siitä, että meillä asumisperusteinen
sosiaaliturva on se peruskivijalka, josta ponnistetaan.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisa ministeri, meillä on
esimerkkejä siitä, missä tilanteissa
Suomen kannasta kiinni pitäminen ei ole riittänyt — sille
enemmistölle, joka Euroopassa päätöksiä tekee
tavalla, jolla on vaikutuksia meihin, ei ole se meidän
kannanmuodostuksemme ja meidän vankka mielipiteemme riittänyt.
Yhtenä esimerkkinä, josta tämä prosessi
on lähtenyt liikkeelle, on se, kun Euroopan yhteisön
tuomioistuin päätti kotihoidon tuen osalta, että meidän
piti alkaa maksamaan kotihoidon tukea tässä muutama
vuosi sitten maailmalle, EU-maihin.
Arvoisa ministeri, on kiitettävää,
että te olette varma siitä, että meidän
asumisperusteinen sosiaaliturvamme säilyy. Niin minäkin
toivon ja tiedän, että keskustakin toivoo, mutta,
arvoisa ministeri, meidän suomalainen mallimme on aika yksinäinen
malli. Edes Ruotsista emme aina kaveria saa. Arvoisa ministeri,
te olette luvannut selvityksen, te olette luvannut keskustelun,
mutta mitkä ovat ne seuraavat etapit, joilla me turvaamme
suomalaisen asumisperusteisen sosiaaliturvan?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tämä on sekava asia,
ja tässä on niin monia erilaisia direktiivejä,
ja on aivan ymmärrettävää se,
että kun sieltä viidakosta tulee uusia direktiivejä,
aina katsotaan sitten yhtä kerralla. Nyt pitää ottaa
haltuun tämä kokonaisuus, ja uskon, että se
on meille ihan kaikille hyväksi. Se on se keino, että se
hallitaan kokonaisuutena ja päätetään
yhdessä, mitä me haluamme säilyttää ja
miten me sovellamme sitten työperäistä sosiaaliturvaa
tässä meidän järjestelmässämme.
On aivan totta, aivan kuten edustaja Rehula sanoi, että kun
niitä yksittäisiä sieltä tulee,
niin sitten on aina vaara, että joudutaan tekemään kompromisseja,
ja se näyttää huonolta Suomen näkökulmasta,
mutta sitä suuremmalla syyllä katson, että meidän
on nyt tämä eräänlainen perkaus
tästä kokonaisuudesta tehtävä.
Se vain olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Olemme Suomessa tällä hetkellä suuressa
rakenteellisessa sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa. Tämän
lisäksi olemme avaamassa asumisperusteista terveydenhuoltojärjestelmäämme
myös kolmansista maista saapuville kansalaisille. Ei myöskään
ole tiedossa, miten paljon suomalaisia terveyspalveluja käytettäisiin
ja kuinka paljon se lisäisi erilaisia kustannuksia. Arvoisa
ministeri, kerroitte äsken, että muutamat henkilöt,
mutta se ei riitä, tästä täytyisi
olla jonkinlaisia tarkempia laskelmia.
Myös Suomesta ulkomaille hoitoon hakeutuva maksaa ensin
hoitonsa kyseisessä maassa, minkä jälkeen
hän hakee Suomesta Kelalta jälkikäteen
korvauksia. Arvoisa ministeri, tämä esitys eriarvoistaisi
maamme kansalaisia, sillä vain varakkailla on tähän
varaa, lähteä ulkomailta hakemaan hoitoa.
Vanhusten laitos- ja sairaalapaikkoja supistetaan. Kotihoidossa
moni vanhus joutuu tinkimään usein jopa tarpeellisista
lääkkeistä. Katsotteko, ettei tämä saattaisi
ihmisiä eriarvoiseen asemaan?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! On totta, että meillä on
varmasti haasteita niin asumisperusteisen sosiaaliturvan kuin myös
terveydenhuollon osalta, mutta en pidä tätä asiaa
tai ilmiötä tässä vaiheessa kyllä sellaisena,
joka uhkaisi meidän suomalaisten palveluita kovin mittavassa
määrin.
Tässä aiemmassa keskustelussa viitattiin muun
muassa siihen, että eräissä kaupungeissa on
päätetty, että myös niin sanotuille
paperittomille henkilöille taattaisiin tietyt terveyspalvelut maksutta.
Mielestäni tämä kyllä on asia,
joka varmasti kiinnostaa meitä muitakin, sillä on
monia sellaisia sairauksia, joista meillä ei ole välttämättä tietoa
ja jotka saattavat olla sitten kansanterveydellinen ongelma, ja
on hyvin tärkeää, että myös
sellaiset henkilöt saavat asianmukaista hoitoa.
Siksi näissä asioissa pitää pitää mielessä tämä kokonaisuus,
ja aivan kuten ministeri Risikko tässä totesi,
näitä kyllä hyvin vakavasti pohditaan
hallituksessa.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Todella Helsingissä on käyty
paljon keskustelua siitä, tulisiko paperittomille turvata
samat terveyspalvelut kuin muillekin, ja kriisitilanteissa ja akuuttia,
vakavaa hoitoa vaativissa tilanteissa sitä on toki tarjottu
jo tähän saakka. Käytännössä sitten
hoidon on antanut Hus ja laskut on jätetty lähettämättä.
On hyvä kysyä ja pohtia, onko yksittäisen kunnan
tai kaupungin tehtävänä todella tehdä ratkaisut
ja sillä tavalla turvata sitten palvelut tarvittaessa myös
muualta tänne tuleville paperittomille vai tulisiko ratkaisuja
hakea ensin valtakunnan tasolla, jotta saataisiin jokin malli, joka
sitten otettaisiin kansallisesti käyttöön,
ja myös tätä on Helsingissä tiettyjen
puolueiden toimesta nostettu esiin.
Kysynkin ministeriltä: Tulisiko tähän
paperittomien terveydenhuoltoon nyt mielestänne löytää valtakunnan
tasolla kestävä ratkaisu, vai onko todella niin,
että Helsingin tulisi kantaa vastuunsa koko Suomen paperittomista
ja tämä todella vaatii vain kuntien päätöksiä?
Ja mikäli pitäisi (Puhemies koputtaa) löytää valtakunnan
tason ratkaisu, niin milloinkahan tällainen olisi tulossa?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! En tietenkään ole sitä mieltä, että Helsingin
pääkaupunkina tulee kantaa vastuu kaikista niistä ihmisistä,
jotka ilman asianmukaisia dokumentteja Suomessa oleskelevat. Mutta
tosiasia on se, että tällä metropolialueella on
iso määrä ihmisiä, joitten tietoja
meillä ei välttämättä ole
samalla tavalla saatavissa kuin muun väestön osalta.
Ja juuri täällä on aivan ensiarvoisen
tärkeää se, että myös
ne henkilöt, jotka tällä tavoin oleskelevat,
voivat kuitenkin tukeutua joihinkin palveluihin, jotta voimme pitää myös huolta
näistä kansanterveysasioista, joihin äsken tuossa
viittasin.
Mutta meillä on siis käynnissä tämän
asian pohdiskelu, ja on totta se, että varmasti tarvitaan myöskin
valtakunnallinen ikään kuin linja näihin
kysymyksiin, koska ei ole välttämättä järkevää se,
että edetään tällä tavalla
kuntakohtaisin päätöksin. Mutta sinänsä pidän
tätä Helsingin päätöstä aivan
järkevänä ottaen huomioon nämä perustelut,
joihin viittasin tässä kansanterveydellisessä mielessä.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Paljon on puhuttu virolaisista työmiehistä,
joille maksetaan lapsilisä Virossa asuville lapsille. Tämä johtuu
siitä, että Suomessa lapsilisä on sidottu
asumiseen eli Suomessa asuva saa lapsilisän, mutta EU-tasolla
lapsilisä on sidottu työhön eli lapsilisän
maksaa se maa, jossa henkilö tekee työtä.
EU:n laajentumisen myötä on kuitenkin EU:n sisällä jo
yli puolet jäsenmaista sellaisia, joissa lapsilisä maksetaan
juuri asumisen perusteella. Millaisia keskusteluja on käyty
siitä, että EU vaihtaisi tätä käytäntöä niin,
että jatkossa lapsilisä voitaisiin sitoa asumiseen?
Tämä poistaisi ehkä ne pienet väärinkäytöt,
joista nykyisellään paljon julkisuudessa puhutaan.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tämä on nyt yksi hyvä esimerkki
siitä, mikä joskus vähän mietityttää, että hetkinen,
mitä kaikkea tapahtuu ja miten vaikuttavat erilaiset direktiivit.
Siitä syystä nyt on tarkoitus, että katsotaan
nämä nyt ihan kaikki, että mitä kaikkia
etuisuuksia ja millä perusteella kenelläkin Suomeen
tulevalla henkilöllä on mahdollisuus saada, mikä direktiivi
siellä vaikuttaa, mikä on meidän oma
lainsäädäntömme, ja kun se selvitys
sitten valmistuu, niin siitä pystytään
näkemään se, mitä lainsäädäntöön
pitäisi tehdä muutoksia, joilla sitten torpataan
suuret ongelmat ja suuret kustannukset, mutta sitten myöskin pidetään
huoli siitä, että ei jää väliinputoajia
ja sitten taas toisaalta se on yhdenvertainen Euroopan alueella.
Meidän on myöskin pidettävä huolta,
että se yhdenvertaisuus säilyy.
Tämä on vähän kompleksinen
asia kieltämättä, mutta se johtuu siitä,
että meillä on kaksi järjestelmää,
monta direktiiviä ja liittyen siihen, millä perusteilla
Suomeen tullaan, kaikille on hieman eri säännöt.
Nyt siitä sitten tehdään se selkokielinen
päätös, mutta myöskin katsotaan, mitä meidän
lainsäädäntöön pitää tehdä.
Mutta siitä voitte olla ihan varma, että me kynsin
hampain (Puhemies koputtaa) pidämme kiinni asumisperusteisesta
sosiaaliturvasta.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tähän sosiaaliturvaan liittyvät
myös eläkkeet, ja aika paljon kansalaiset ovat
huolissaan siitä, miten EU-järjestelmä vaikuttaa
esimerkiksi meidän työeläkejärjestelmäämme.
Kun tämän meidän järjestelmämme
mukaan rahastoidaan nämä työeläkkeet
ja eläkkeellä olevat sitten saavat siitä maksua,
niin minkälaista uhkaa EU:n taholta sitä kohtaan
tulee? Olisi ihan hyvä kuulla nyt, onko se aivan varmaa,
että meidän työeläkkeemme eivät
ole EU:n jäsenyyden takia uhattuina.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Mehän olemme silloin jo aikaisemmin
tehneet sellaisen päätöksen, että on
määrätyt asiat, mistä meidän
pitää saada itse päättää,
ja se on sovittu. Esimerkiksi työsuojelu on yksi semmoinen
asia. Meidän pitää koko ajan niin kuin
vartioida sitä, että meillä on määrätty määräysvalta
itsellä, koska työsuojelu on aivan eri asia muissa
maissa kuin mitä se on meillä.
Tähän kysymykseen vastaus: kyllä,
sitä nyt pyritään varmistamaan, että näissä asioissa, määrätyissä asioissa,
me pystymme — vaikka meillä on yhdenvertaisuus
siinä liikkumistilanteessa, että pitää määrättyjen
sosiaalietuuksien seurata perässä — kuitenkin
näistä määrätyistä meille
omimmista asioista me haluamme pitää kiinni, ja
se on meidän sopimuksissa, mutta sen pitää olla
myöskin meidän lainsäädännössä.
Varmasti meillä tarvitaan lainsäädäntömuutoksiakin,
kun me sen kevään selvityksen saamme.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ulkomaalaislain mukaan maassa asuvan ulkomaalaisen
maassaolon edellytyksiin kuuluu kyky vastata ensisijaisesti itse
toimeentulostaan. Laki toimeentulotuesta kuitenkin kieltää sosiaaliviranomaisia
oma-aloitteisesti kertomasta maahanmuuttoviranomaisille, jos joku
turvautuu toistuvasti toimeentulotukeen. Laki toimeentulotuesta
siis tällä hetkellä estää ulkomaalaislain toteutumisen.
Pelkästään Helsingissä on noin 9 000
ulkomaalaista kotitaloutta, jotka ovat periaatteessa toimeentuloedellytyksen
piirissä mutta jotka siitä huolimatta ovat toimeentulotuen
asiakkaita. Vuonna 2012 näihin talouksiin maksettiin toimeentulotukea
yli 30 miljoonaa euroa, siis talouksiin, joilla ei ulkomaalaislain
mukaan ole maassaolon edellytyksiä. Kysyn hallitukselta,
pitääkö se ongelmana, että salassapitomääräykset estävät
ulkomaalaislain toteutumisen, ja aikooko se ryhtyä asian
tiimoilta toimiin.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tämä asia on noussut täällä eduskuntakeskustelussa
aiemminkin esille, ja olen jo silloin kertonut, että meillä on
parhaillaan työryhmä, joka selvittää myöskin
erityistilanteita, joissa toimeentulotukea maksetaan, ja tätäkin
asiaa tullaan tuossa työryhmän työssä tarkastelemaan.
Mitä sitten tulee tähän sosiaalihuollon,
sosiaaliviranomaisten mahdollisuuteen antaa näitä tietoja
esimerkiksi maahanmuuttoviranomaiselle, niin käsitykseni
on se, että sosiaaliviranomainen ei voi olla tässä asiassa
aloitteellinen. Sen sijaan maahanmuuttoviranomainen voi näitä tietoja
halutessaan sosiaalihuollon puolelta kyllä kysyä,
ja ne myös annetaan. Sitten sen lisäksi myöskin
sosiaaliviranomaisilla on mahdollisuus itsellään, jos
he katsovat, että ei ole välttämättä edellytyksiä,
toimia tässä asiassa, niin että kyllä meillä jo lainsäädännössäkin
on tiettyjä mahdollisuuksia, mutta tässä työryhmässä on
tarkoitus selvittää myös tätä kysymystä.
(Ben Zyskowicz: Miten sosiaaliviranomaiset voivat toimia?)