Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Huomisen itsenäisyyspäivän
jälkeisenä lauantaina monet syksyn ylioppilaat
painavat lakit päähänsä, ja
onnea heille tästä uurastuksesta.
Nyt kuitenkin on tilanne sellainen, että monet näistä ylioppilaista
ovat lukioittensa viimeisiä. Hallitus on antanut oman rakennepakettinsa,
johon sisältyy rajuja leikkauksia lukioverkkoon, ammatillisten
oppilaitosten verkkoon ja koko koulutussektoriin. Nyt haluaisin
kysyä ministeri Kiurulta, mitä hän ajattelee,
minkälaisia vaikutuksia tällä rajulla
verkkojen karsimisella on. Nuorethan joutuvat hakeutumaan kasvukeskuksiin,
taistelemaan siellä jo taistelua käyvien asuntojen
tavoittelijoiden kanssa, ja lisäksi elämisen kustannukset
siellä varmasti tulevat kalliimmiksi. Nyt, arvoisa ministeri:
onko näitä vaikutuksia mietitty, (Puhemies koputtaa)
ja jos on, mitä aiotaan tehdä tämän
asian eteen?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Se kuva, jonka edustaja Kerola maalaa, ei
ole se kuva, jolla itse olen ollut näitä päätöksiä tekemässä,
eli en ainakaan itse koe, että tuon kaltaista toisen asteen
kuvaa me olemme olleet rakentamassa. Haluan tyrmätä heti
alkuunsa edustajan oletukset siitä, että toinen
aste käydään jatkossa ainoastaan kaupunkien
keskustoissa. Se ei tule pitämään paikkaansa.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä nyt täytyy sanoa,
että meillä on täysin erilainen käsitys
ministerin kanssa tästä asiasta. Valtionosuusleikkauksilla
on leikattu jokaista oppilasta kohden yli 200 euroa, mikä tarkoittaa sitä,
että nämä kostautuvat nimenomaan pienille lukioille.
Sen lisäksi rakennepakettiin sisältyy lukioverkon
harvennusta ja ammatillisten oppilaitosten harvennusta. Siellä kerrotaan
näin.
Nyt, arvoisa ministeri, toinen asia: Te sanoitte, kun Pisa-tulokset
tulivat julki, että nyt käynnistetään
iso rakenteellinen uudistus peruskoulun sisältöjen
muuttamiseksi. Haluaisin kysyä, kun tätäkin
ilmeisesti tehdään ministeriövetoisesti,
sisältyykö tähän kenties tasokurssien
ottaminen ohjelmaan.
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Mielelläni vastaan siihen edustaja
Kerolan ensimmäiseenkin kysymykseen, mutta minä luulen,
että siitä käydään
vielä keskustelua, niin että jätän
sen tähän, eli siinä on niitä eriäväisyyksiä,
mistä olemme eri mieltä. Nimittäin me
emme ole keskittämässä toista astetta
ainoastaan kaupunkien keskustoihin, mutta käydään
siitä kohta lisäkeskustelua.
Mitä tulee sitten Pisa-tutkimustuloksiin, niin on hyvä todeta,
että kyllä meillä Suomessa on nyt aikamoinen
paikka miettiä, haluammeko me todella peruskoulussa muuttaa
opetuksellisia sisältöjä siihen suuntaan,
miten opetuksellista pedagogiikkaa tehdään vähän
eri tavalla kuin reilut kymmenen vuotta sitten, jolloin me vielä esimerkiksi
matematiikan tuloksissa pärjäsimme. Ne isot kysymykset
eivät edellytä edustaja Kerolan viittaamalla tavalla
tasotestien käyttöönottoa, koska meillä tänä päivänä on
jo tasoryhmät olemassa. Tosiasia on se, että vaikka
meillä on yhtenäiskoulu, niin silti meidän
kehitys on ollut viimeisten vuosien aikana pikemminkin päinvastainen:
30 prosenttia meidän kouluista käyttää jo
tasoryhmiä. Jos tämä on se tilanne, johon
ollaan jouduttu tämän viime vuosikymmenen kehityksen
jälkeen, niin varmaan jokainen ymmärtää, että se
suunta ei ainakaan ole oikea. (Martti Korhonen: Mistähän
se johtuu?)
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Osana tuota viime viikon hallituksen työlistaa, julistusta
tärkeistä asioista tälle hallitukselle,
te linjasitte myös oppivelvollisuusiän nostamisesta.
Julkisuudessa on ollut varsin ristiriitaisia tietoja niin ennen
noita neuvotteluja kuin niiden jälkeenkin vielä,
mitä tällä oppivelvollisuusiän
nostamisella todella on tarkoitettu. Olisinkin nyt tiedustellut
opetusministeriltä: Mitä tämä oppivelvollisuusiän
nosto oikeasti tarkoittaa, ja ketä se koskee? Onko teillä,
ministeri, henkilökohtaisesti sellainen ajatus, että tämä on
jonkinlainen suuntaus kohti kenties pidempääkin
oppivelvollisuusiän nostamista tai kenties ehkä meidän
toisen asteen koulutuksen yhdistämistä, lukion
ja ammatillisen opetuksen? Mihin tällä pyritään? Tärkein
kysymys, arvoisa opetusministeri: onko teillä faktanäyttöä siitä,
että tämä oppivelvollisuusiän
nostaminen kalliina hankkeena on todella tuloksekasta nuorten syrjäytymisen
ehkäisemisessä?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Kiitos tästä kysymyksestä.
On hyvä eduskunnallekin saattaa tiedoksi, kun täälläkin on
ollut paljon niitä, jotka ovat halunneet nostaa toiselle
asteelle menevien joukkoa sillä, että oltaisiin
tehty täsmätoimia. Minä itsekin olen
ollut pitkään täsmätoimien kannattaja,
mutta kyllä meidän täytyy myöntää,
että täsmätoimet kerta kaikkiaan eivät
vain yksistään toimi. Vuoden 85 jälkeen,
kun me olemme lukuisan joukon säätäneet
täsmätoimia, me olemme säätäneet
myöskin kolmenumeroisia miljoonasummia täsmätoimien
hinnaksi, niin tämä suuri joukko täsmätoimia
niiden kalleine euroineen on johtanut kuitenkin siihen, että tosiasiallisesti
toiselle asteelle siirtyvien joukko on pikkusen pienempi tai samantasoinen
kuin vuonna 85. Eli käytännössä sen
jälkeen, kun oppivelvollisuutta on edeltävän kerran
nostettu, Suomessa ei ole ollut enempää rytinää toiselle
asteelle. Tämä on valitettavaa ja kertoo siitä tarpeesta,
että jos me haluamme oppivelvollisuutta pidentää,
niin sillä 99 prosentin ennustettavuudella, joka aikaisemmista
oppivelvollisuuksien pidentämisistä on, se tarkoittaa
sitä, että 99 prosenttia ikäluokasta
käy sen lisävuoden, joka on osoitettu.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Jos noin 400 lukiosta sata poistuu, niin se
tarkoittaa sitä, että ryhmäkoot luokissa
kasvavat. Miten se vaikuttaa opetukseen? Jos tämä oppivelvollisuus tulee
siihen pisteeseen, että lisätään
tämä yksi vuosi lisää, niin
miten olette ajatelleet tämän vuoden oppisisällön?
Se porukka, joka sen lisävuoden sitten kävisi,
varmaan ei haluaisi pelkästään sitä teoriaa,
joten sisällön pitäisi vuodella olla
sellainen, joka kiinnostaa ja innostaa oppilasta enemmän.
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Itsekin yhdyn siihen, että kyllä me
joudumme miettimään, mikä on se tulevaisuuden koulu,
jota käydään, olipa se sitten peruskoulu
tai olipa se sitten lukio tai ammatillinen oppilaitos. Kyllä me
joudumme myöskin miettimään, että se koulu,
jota me olemme aikoinaan käyneet, ei voi olla enää se
malli, jolla tulevaisuuden koulussa käydään.
Tämä haastaa meidät ymmärtämään myöskin
tätä nuorta sukupolvea. Se ei ole aina helppoa,
koska tosiasia on myöskin se, että onko meillä vähän
käynyt Suomessa niin, että tämä meidän
vaatimustasomme myöskin ja asenteemme koulunkäyntiä kohtaan
on lipsumassa. Sitä kautta pitää kyllä tarkkaan
miettiä, millä tavalla me myöskin sitten
motivaatiota pidämme yllä mutta millä tavalla
me myöskin osaamme aikuisina ihmisinä vaatia,
että nuori sukupolvi kävisi koulunsa ja osallistuisi
siihen koulun arkeen niin, että todella sitten koetaan,
että oppiminen on kivaa, ja oppimista todella motivoidaan
myöskin kotoa käsin, että lapset ja nuoret
haluavat oppia jatkossakin ja tulla osaamistasoltaan maailman vahvimman
kansan osallisiksi.
Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallituksen kärkihanke
ja -tavoite on nuorisotakuu. Se on hyvä sana,
tärkeä sana, ja me kaikki allekirjoitamme sen,
että pitää olla koulutuspaikka tai työpaikka
jokaisella nuorella. Siitä on hyviä televisiomainoksia,
hyviä kadunvarsimainoksia, ne ovat vetoavia ja ansiokkaita.
Mutta, arvoisa puhemies ja arvoisa ministeri, mitä käytännössä tehdään?
Jo tehtyjen koulutusleikkausten lisäksi leikataan koulutuksen
alueellisesta saavutettavuudesta 200 miljoonalla eurolla — siis
lisätään epätasa-arvoa alueitten
välillä, oppilaitten välillä,
koulujen välillä, lisätään
epätasa-arvoa ja vesitetään nuorisotakuun
tavoitteita siitä, että kaikilla oppilailla olisi
koulutuspaikka. Ettekö te, ministeri, näe mitään
ristiriitaa tämän asian sisällä?
Samaan aikaan leikkausten kanssa te saitte kuitenkin tavoitteenne
läpi siitä, että koko ikäluokka
laitetaan ehkä tuollaiseen nuorisokoulun tapaiseen lukion
ja ammattikoulun yhdistelmään vuodeksi lisää.
Miten te ajattelette, että nämä asiat
ovat keskenään sopusoinnissa? Toivoisin myös,
(Puhemies koputtaa) puhemies, että pääministeri
vastaisi tähän kysymykseen. Onko kokoomuskin sitä mieltä,
että näin tulee toimia?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Tyrmätään nyt alkuun
yksi noista teidän väittämistänne:
me emme suunnittele nuorisokoulua. Me haluamme oppivelvollisuutta
lisätä, ja meidän rakennepoliittisen
paketin osanahan on nuorten työurien pidentäminen,
ja ainoa konkreettinen keino on 16-vuotiaitten ikäryhmässä nivelvaihetta
siirtää toisen asteen puoleen sillä,
että koko ikäluokka siirtyy. Ja niin kuin minä tässä totesin,
kaikella sydämellä, täsmätoimia
meillä on vaikka kuinka paljon, mutta niillä ei
ole saatu siirrettyä ikäluokkaa toiselle asteelle, ja
meidän ainoa mahdollisuutemme on, että meidän
lapset ja nuoret kävisivät yhä enenevissä määrin
toisen asteen koulutuksen.
On mahdotonta jatkaa niin, että meillä on
yli 100 000 nuorta alle 30-vuotiasta, jotka eivät
ole peruskoulun jälkeen mitään kouluja
käyneet. Ei meillä ole olemassa sellaisia työmarkkinoita, joille
tämä porukka olisi menossa. Tätä kautta oppivelvollisuuden
pidentäminen on tärkeää. Ja me
olemme esittäneet, että me voisimme lähteä liikkeelle
15 miljoonalla, ja minä en osaa oikein ajatella, että kun
yhden nuoren syrjäytymisessä menee 750 000
euroa, niin sen kääntöpuolella oleva
15 miljoonaa olisi jollakin tavalla sellainen summa, että suomalaisessa
yhteiskunnassa siihen ei olisi varaa. Siinä olisi muutaman
kymmenen (Puhemies koputtaa) nuoren syrjäytymisvaarasta
kysymys, ja minusta oppivelvollisuuden pidentäminen on
aika halpa keino vielä sitä näkökulmaa
ajatellen.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tähän on päädytty,
että oppivelvollisuus nousee 17 ikävuoteen, on
varattu 15 miljoonaa euroa rahaa. On lähdetty siitä,
että ensisijaisesti tavoitetaan ne nuoret, jotka eivät
syystä tai toisesta ole päässeet tai
eivät mene toiselle asteelle. Niitä on 5 000
joka vuosi, jotka ovat tippuneet sinne mustaan monttuun, niitä on
40 000 tässä yhteiskunnassa. Näitten
eteen meidän pitää tehdä töitä ja
tehdä tämä aukottomaksi.
Sitten täällä on haluttu todeta,
että mitäs tälle nuorisotakuulle käy.
Minä kerron: 75 prosenttia on saanut joko työn,
koulutuksen tai muun toimenpiteen kolmen kuukauden aikana, 94 prosentille
nuorista on tehty työllistämissuunnitelma. 25
prosenttia vielä toki valuu sen kolmen kuukauden yli, mutta
näitä lukemia me pystymme painamaan alas. Pohjois-Savo
johtaa nuorisotakuun toteuttamista: (Seppo Kääriäinen:
Se on selvä asia!) 100 prosentille on tehty työllistämissuunnitelma,
90 prosenttia on saanut koulutusta tai työtä tai
muita toimenpiteitä, ja vain 10 prosenttia valuu enää yli
kolmen kuukauden työttömyyden. Tällaista
maakunnallista yhteistyötä tarvitaan (Puhemies
koputtaa) muuallakin, ja siinä me tarvitsemme myös
teitä eri puolilla maata viemään Pohjois-Savon
mallia eteenpäin. (Välihuutoja)
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Työllistämissuunnitelmien
lisäksi tarvitsisimme työpaikkoja.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen nuorten syrjäytymisestä ja
sen suhteesta koulutukseen. Mielestäni tähän
syrjäytymiskierteen ehkäisyyn tulee lähteä jo
peruskouluissa. Toivoisin käytännön juttuja
sinne peruskouluihin lisää ja Jopo-opetukseen
panostamista ja sitä, että oppilaat voisivat suorittaa
kunnialla peruskoulun loppuun, niin että se toiselle asteelle
lähteminen olisi sitten helpompaa. Toivoisin myös,
että meillä otettaisiin tietyllä tapaa
uudistuksia, robotiikkaa ja soveltavaa matematiikkaa esimerkiksi
siellä toisella asteella ja jo peruskoulussa.
Mutta kysyn sen lisäksi: kun mennään
uuteen, voisiko niitä hyviä vanhoja käytäntöjä,
arvoisa ministeri, ottaa käyttöön: luokkia
takaisin, ryhmäytymistä, yhteisöllisyyttä ja
lisää lähiopetusta esimerkiksi sinne
ammattikouluihin?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Juuri tätä pohditaan tällä hetkellä,
eli Opetushallituksen johdolla on tekeillä myöskin ammatillisen
koulutuksen perusteisiin muutoksia eli siihen, millä tavalla
jatkossa ammatillisessa koulutuksessa opetetaan. Minusta me olemme liian
vähän valitettavasti poliittisesti halunneet tuohon
prosessiin osallistua. Ja allekirjoitan sen, että tämä on
aika iso mahdollisuus myöskin vaikuttaa siihen, millä tavalla
meidän nuoret jatkossa myöskin innostuisivat ammattikouluissa
opiskelemaan, siihen että se sisältö puhuttelisi.
Meidän iso haasteemme on siinä, että kun
valmistutaan ammatillisesta koulutuksesta, niin ne ammatillisen
koulutuksen sisällöt vanhenevat varsin nopeasti,
kun ne ovat liian kapea-alaisia, ja silloin se keskeinen haaste
tietenkin tulee siitä, millä me hankimme sellaisen
tutkinnon, joka sitten aikojen kuluessakaan ei nopeasti vanhene, koska
prosentuaaliset osuudet niistä, jotka sitten sen tutkinnon
saatuaan ovat alaansa vastaavassa koulutuksessa, ovat kuitenkin
yllättävänkin heikkoja.
Siltä osin minä kyllä olen itse valmis
siihen, että ammatillinen koulutus on (Puhemies koputtaa)
erittäin tärkeässä osassa ensi
vuoden keskustelua.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Kiuru, ymmärrän,
että opetusministerinä katsotte nyt ensisijaisesti
peruskoulua, mitä tulee näihin heikentyneisiin
oppimistuloksiin Pisa-tutkimuksen mukaan, mutta ongelmahan on paljon
laajempi. Huonontuneiden oppimistulosten taustalla on varmasti monia
syitä: kärsimättömyys lapsissa
on kasvanut, ja oppiminen tapahtuu levottomassakin ympäristössä.
Mutta peruskouluakin suurempi syy oppimistulosten huonontumiseen
löytyy kuitenkin yhteiskuntamme entistä suuremmasta
eriytyneisyydestä. Kaikki kodit eivät pysty huolehtimaan
lapsen perustarpeista, jotka ovat oppimisen edellytyksinä:
riittävä lepo, uni, riittävä huolehtiminen,
rakkaus.
Olette perustamassa laaja-alaista asiantuntijaryhmää pohtimaan.
Kuitenkin muistutan, että hallitushan on jo hallitusneuvotteluissa
tunnistanut ongelman ja laatinut koulutuksen kehittämissuunnitelman,
jonka tarkoituksena on vähentää osaamis-
ja koulutuseroja. Kysynkin ministeri Kiurulta: onko tämä koulutuksen
tasa-arvon toimenpideohjelma valmis, ja mitkä ovat ne toimet, (Puhemies
koputtaa) joihin hallitus on ryhtynyt koulutuksen kehittämissuunnitelman
mukaan osaamis- ja koulutuserojen tasoittamiseksi?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Aika ajoin on hyvä katsoa menneeseen, ja
varmaan se yksi opetus suomalaisen politiikan historiassa on ollut
se, että me olemme pystyneet kerran jo tekemään
ihmeitä, suomalaisia poliitikkoja on tarvittu siihen, että koulutuspoliittisesti on
pystytty sopimaan, mitä jatkossa yritetään,
ja siltä osin noiden 60-luvun lopun tapahtumien kannattaa
olla meille kaikille todella kovasti tuolla mielen ylimmissä tiloissa
mielessä. Nimittäin minusta se on ollut hienoa,
että me olemme pystyneet sopimaan peruskoulun käynnistämisestä,
ja 70-luvulla, kun sitä uudistusta vietiin eteenpäin,
me kaikki olimme yhtä mieltä siitä, että suomalainen
yhdenvertainen koulutusjärjestelmä, jossa kiinnitetään
erityisesti huomiota siihen, että käytetään
koko suomalaista osaamispotentiaalia hyväksi, on kantanut
maailmalla tulosta.
Me olemme Pisa-tutkimusten tulosten mukaan vieläkin
eurooppalaisessa ja OECD-vertailussa aivan, ihan kärkijoukoissa
olevia maita. Nyt aasialaiset ovat menneet ohi, ja meidän
täytyy muistaa vaan todellisuudessa se, että nyt
on tehtävä paremmin. Koulujen väliset
erot ovat (Puhemies koputtaa) merkittävässä kasvussa, opiskelijoiden
väliset erot merkittävässä kasvussa.
Nyt tarvitaan laaja-alaista mutta myöskin parlamentaarista
työskentelyä tämän asian ratkaisemiseksi.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Todellakin äskettäin julkaistun
Pisa-tutkimuksen tulokset ovat huolestuttavia, ja erityisesti 15-vuotiaiden
matematiikan taidot ovat heikentyneet vuodesta 2003, jolloin matematiikka
oli viimeksi Pisa-tutkimuksen pääaihe.
On huomattava, että matemaattiset taidot ovat äärimmäisen
tärkeitä meille, erityisesti viennistä ja
insinööritaidosta riippuvaiselle kansantaloudelle,
meidän vientiteollisuudellemme ja sille, että taataan
tulevia osaajia tälle alalle. Millä tavoin hallitus
nyt toimii parantaakseen matemaattisten ja luonnontieteellisten
aineiden opetuksen tasoa, jotta valmiudet sitten toisen asteen opintoihin
olisivat riittävät?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Meidän ikävä totuus
on nyt se, että matematiikassa on koko ikäryhmällä osaamistaso laskenut.
Meidän ei auta selittää, että vain
heikot eivät menesty tai vain parhaat ovat menettäneet osaamistaan,
vaan ongelma on se, että tämä keskustelu
on kääntymässä päälaelleen,
koska ennen me pidimme huolta siitä, että koulutuksellinen
tasa-arvo toteutuisi sillä, että tytötkin
innostuisivat ja alkaisivat osata entistä paremmin matematiikkaa.
Nyt kun tytöt ovatkin ensimmäistä kertaa
matematiikassa poikia parempia, niin kyllä me olemme saavuttaneet
tosi paljon, mutta samalla me joudumme myöntämään,
että jos pojat eivät matematiikastakaan enää innostu,
niin tämä on tietysti yhteiskunnallisesti kova
juttu.
Me olemme tehneet useita toimia, jotka ovat alkaneet jo, ja
voin toimittaa edustajalle listan jo aikaisemmista kehittämishankkeista,
joita matematiikan puolella toimii. Ja minun pitää sanoa, että matematiikan
opettajat ovat tehneet kyllä uraauurtavaa työtä.
He ovat itse halunneet tarttua siihen, että saataisiin
matematiikkaan tämä motivaatio takaisin.
Pisa-tutkimustulokset kertoivat auttamatta myös sen,
että meillä näyttää se
motivaatio korreloivan (Puhemies koputtaa) hyvin paljon osaamiseen,
ja tähän meidän täytyy puuttua.
Motivaatiota on lisättävä.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä uutinen,
että hallitus ei ole vielä päättänyt
oppivelvollisuuden venyttämisestä. On hyvin tärkeää,
että jokainen nuori saa sellaista osaamista, joka johtaa
työllistymiseen ja yrittäjyyteen. Ei niinkään
olennaista ole se, että saadaan tilastomerkintä,
että saadaan jokainen nuori hetkeksi oppilaitokseen. On
hyvä, että neuvottelu tästä vielä jatkuu.
Mutta, arvoisa puhemies, perusopetus on aina ollut laadukasta
sen takia Suomessa, että me arvostamme koulutusta, meillä on
pätevät, osaavat opettajat ja perusopetusta on
jatkuvasti kehitetty. Laskevat oppimistulokset ovat olleet jo joitain vuosia
tiedossa, ja sen takia aloitimme Perusopetus paremmaksi -hankkeen.
On tärkeää, että opetusmenetelmiä kehitetään,
aivan kuten opetusministeri on todennut. Mutta parhaillaan uudistetaan
perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita sen mukaan, mitä hallitus
päätti 2012 tuntijaosta ja perusopetuksen tavoitteista.
Kun opetusministeri on sanonut, että nyt ryhdytään
tositoimiin, niin mietimme tuolla Opetushallituksen puolella, onko
tarkoitus tähän prosessiin puuttua vai annetaanko
(Puhemies koputtaa) sen työn mennä eteenpäin,
mitä Opetushallituksessa tehdään opetussuunnitelman
perusteiden osalta.
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Jaan tämän vastaukseni kahteen
osaan, sillä lähden siitä, että sen,
minkä hallitus on päättänyt,
sillä linjalla pysytään, ja jos tulee
jollekin yllätyksenä, niin oppivelvollisuutta
on päätetty pidentää koko ikäluokkaan.
(Välihuutoja)
Arvoisa puhemies! Sitten jatkan toiseen osaan, joka oli se,
että millä tavalla tässä laaja-alaisessa
parlamentaarisessa työskentelyssä mennään
eteenpäin. Viittasin siihen, että me olemme poliittisesti
löytäneet toisemme useita kertoja aikaisemminkin
historiassa. Nyt täällä eduskunnassa
tarvitaan sellaista selkeää otetta, että puututaan
siihen, mitä suomalaisissa peruskouluissa voitaisiin tehdä jatkossa
paremmin. Minä todella toivoisin, että kaikki
haluaisivat siihen osallistua, ja niin kuin olen todennut, niin
sen pitää olla myöskin parlamentaarinen
luonteeltaan. Me tulemme näillä esityksillä aivan
pian, mutta me tarvitsemme myöskin sitä asiantuntemusta,
joka tiede- ja tutkimusmaailmalla on.
Tällä hetkellä, niin kuin edustaja
toteaa, meillä on Opetushallituksessa meneillään
varsin iso opetussuunnitelmien muutosprojekti. Jos me emme nyt tätä tilaisuutta
käytä, niin asiaan palataan todennäköisesti
noin kymmenen vuoden päästä uudelleen,
näin se historia on näyttänyt. Sen takia
näihin opetussuunnitelmiin, mihin edustaja Sarkomaa viittaa,
on saatava tämänkin talon ja koko tämän
kansallisen kierroksen evästykset mukaan, (Puhemies koputtaa)
ja Opetushallitus on ilmoittanut olevansa tässä projektissa mielellään
mukana.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Siteeraan hallitusohjelmaa: "Hallituksen
tavoitteena on nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi
vuoteen 2020 mennessä. Suomi sijoittuu OECD-maiden kärkijoukkoon
keskeisissä nuorten ja aikuisten osaamisvertailuissa, koulupudokkaiden
vähyydessä sekä nuorten ja työikäisten
korkea-asteen koulutuksen suorittaneiden väestön
osuudessa vuoteen 2020 mennessä." Kysyn herra pääministeriltä:
mihin toimenpiteisiin johtamanne hallitus on ryhtymässä julkaistujen
Pisa-tulosten perusteella, jotta hallitusohjelman tavoite saavutetaan
ja vähintään puolen lukuvuoden kestävyysvaje
kurotaan umpeen tänä syksynä kolmannen
peruskoululuokan aloittaneiden täyttäessä 15
vuotta vuonna 2020? Toivottavasti vastauksenne ei ole: Ruotsin tie
on meidän tie.
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Kyllä se on hyvä sanoa,
että Ruotsin tie ei ole meidän tie, koska Ruotsi-esimerkki
tässä suhteessa ei palvele Suomen tietä.
Mutta haluaisin mennä edustajan nostamiin yksityiskohtiin,
sillä se, mistä me voimme olla ylpeitä,
on se, että hallitus tavoittelee pääsyä maailman
osaavimmaksi kansaksi juuri tuohon vuoteen mennessä, ja
jos me katsomme muiden kuin tämänhetkisten 15-vuotiaitten
asetelmaa, niin siellä puolella meillä menee hyvin.
Reilu kuukausi sitten saimme tuloksia Piaac-tutkimuksesta, joka
on aikuisten osaamista mittaava OECD-maiden tutkimus. Siinähän
meillä meni erinomaisen hyvin. Voi sanoa, että me
olimme maailman osaavin kansa, kun nämä tutkimusalueet
lasketaan yhteen. Mutta hälyttävä merkki
oli se, että jo tuo tutkimus kertoi, että 15—19-vuotiaitten
ikäryhmässä osaaminen oli huonompaa kuin
yli 20-vuotiaitten ikäryhmissä. Niiden, jotka
olivat saaneet käydä suomalaisen peruskoulun 70-luvulta,
osaaminen oli maailman huipputasoa, niin että kyllä tämä systeemi
on toiminut. Nyt iso kysymys on se, olemmeko eduskuntana mukana
siinä, (Puhemies koputtaa) että päästään kehittämään
tätä tämän nykypolven koulunkäyntiä niin,
että hekin olisivat osa maailman parhainta kansaa.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Minun on todella vaikea uskoa ja ymmärtää sitä, että siellä salin
oikealla puolella halutaan sitä, että 16—17-vuotiaat
nuoret jäävät sohvalle makaamaan ja pelaamaan
pelejä. (Välihuutoja kokoomuksen ryhmästä)
Sen takia oppivelvollisuusiän nosto on niin tärkeä.
Mutta, edustaja Kalmari, te olitte oikeassa siinä asiassa,
kun nostitte keskusteluun meidän peruskoulun ja erityisesti
sen yläasteen koulutuksen kehittämisen. Siis oppivelvollisuusiän
nosto yksin ei ratkaise meidän nuorten ongelmia. Se motivaatio
ja kipinä, mitä nuoret tarvitsevat, pitää synnyttää jo
siellä peruskoulun yläasteella, jolloin on luonnikasta,
että jokainen nuori jatkaa toisella asteella. Sen takia
nyt on tärkeää, kun on käynnistetty
opetussuunnitelman uudistustyö, että siinä yhteydessä muun
muassa tätä työvaltaista pedagogiikkaa
kehitetään yläasteella, (Puhemies koputtaa)
jotta pojat ja enenevästi myöskin tytöt
saavat tekemällä oppia ja olla mukana. (Puhemies:
Jaha, edustaja Gustafsson, meillä on... — Naurua)
Ja se kysymys on: (Puhemies: Edustaja Gustafsson!) opetusministeri
varmaan huolehtii, että opetussuunnitelmassa huomioidaan
tämä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämä edustaja Gustafssonin loppupuheenvuoro
vähennetään hänen seuraavasta
puheenvuorostaan. (Naurua) — Tämä herätti
niin paljon mielenkiintoa, että sekä pääministeri
että opetusministeri haluavat vastata. Jos pääministeri
aloittaa ja sitten opetusministeri. Olkaa hyvä.
Pääministeri Jyrki Katainen
Kiitoksia, arvoisa herra puhemies! Vähän tuohon
edelliseenkin kysymykseen. Opetusministeri vastasi jo hyvin sisällökkään
vastauksen. Nuorisotakuu on yksi keino, jolla tähän
osaavimman kansakunnan tavoitteeseen vastataan, (Mauri Pekkarinen: 6 000
nuorta lisää työttömänä vuoden
aikaan!) eli jokaiselle nuorelle tarjotaan mahdollisuus opiskella
ja kouluttautua ja sitä kautta päästä myös
työhön.
Näiden Pisa-tutkimustulosten julkistamisen jälkeen
minä olen seurannut aika tarkkaan, oikeastaan vain julkisista
lähteistä, asiantuntijoiden keskustelua. Minusta
se on ollut erittäin hyvää ja herättävää.
Se on mennyt aika syvälle. Siellähän pohditaan,
ovatko nykyaikaiset opetusmenetelmät ihan ajan tasalla,
että voiko tulevaisuuden sivistykseen tähdätä menneisyyden
rakenteilla. Minä luulen, että meillä on
historiallisestikin sellaisia kohtia, joita kannattaa siirtää eteenpäin, esimerkiksi
hyvätasoinen opettajankoulutus tai opettajan rooli siellä luokkahuoneessa.
Mutta olisiko opetusmenetelmissä jotakin, mitä meidän
kannattaisi oppia, ehkäpä tuolta Aasian maista?
Nyt tätä kannattaa kyllä hyvin huolella selvittää.
(Puhemies koputtaa) Koko tämän tarkastelujakson
aikana rahahan on sinänsä lisääntynyt
perusopetuksessa. Nyt ei ole ensi sijassa ainakaan siitä kysymys.
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minä yhdyn kaikkiin edeltäviin
puhujiin. Minusta on tärkeätä se, että me
huomaamme, että meillä on myös varaa
parantaa. Mutta on hyvä lähteä liikkeelle
siitä, että meillä on maailman parhaat
opettajat. Mitä tahansa me haluammekin suomalaiselta peruskoululta,
niin kyllä meidän opettajat siihen pystyvät,
ja minusta se on tärkeä viesti, että tässä ei
ole mitään hätää siinä suhteessa.
Nyt pitää vain miettiä, millä tavalla
tämä tuleva sukupolvi pystyy kerta kaikkiaan saamaan elämälleen
sellaiset innostuksen lähteet sieltä koulusta,
että he jaksavat jatkaa opiskeluitaan, pidentää omia
henkilökohtaisia työuriaan, hankkimaan itselleen
hyvinvointia, joka tulee myöskin yhteiskunnan hyödyksi.
Nämä kaikki taidot opitaan myös kouluissa.
Eli tarvitaan yhteisöllisiä taitoja, tarvitaan
kipinää siihen, että jokainen kokee,
että hänelle löytyy koulunkäynnin
ajalla jo elämän tarkoitus, jota hän
sitten toteuttaa. Mutta tarvitaan myöskin innostusta sen
motivaation herättämiseen, niin nopeaa kuin hidastakin oppimista,
ja se haastaa meidät miettimään vähän
uudelleen tätä koko kuviota.
Mutta sitten pitää muistaa, että kaikki
ei ole, kuulkaa, koulun vika. Minua opetusministerinä vähän
harmittaa, että me emme katso myöskin tämän
yhteiskunnan asenteita. Kuinka moni muistaa kysyä, miten
meidän lapsilla ja nuorilla meni koulussa, mitä tänään
on opittu, ja kuinka moni omilla asenteillaan tukee sitä,
että kuitenkin suomalaisissa kouluissa eniten opitaan?
Se ei ole vain vapaa-aika, se ei ole vain internet ja harrastukset,
joissa opitaan. Ennen vanhaan se sosiaalinen media oli koulu ja
internet oli koulu. (Puhemies koputtaa) Miksi koulu olisi menettänyt nyt
omaa asemaansa? Minun mielestäni päinvastoin.
Koululla on vielä tärkeä oppimisen...
(Puhemies: Jaha, nyt taitaa olla jo minuutti tullut täyteen!)
Mikaela Nylander /r:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni hallitus on tunnistanut,
että tarvitaan hyvin erilaisia toimenpiteitä,
jotta pystytään auttamaan näitä nuoria,
jotka eivät pääse eteenpäin
joko opiskelemaan tai työelämässä. Meillä on
koko paletti erilaisia toimenpiteitä. Meillä on
oppisopimusjärjestelmää, työpajatoimintaa,
lisätään opiskelupaikkoja ynnä muuta. Mutta
silloin, kun luotiin tätä nuorisotakuuta, puhuttiin
paljon tästä kuntouttavasta toiminnasta, koska
moni nuori de facto tarvitsee tätä, ja tämä oli
osa tätä nuorisotakuuta silloin. Mutta nyt tämä,
että myös tällä tavalla tuetaan
nuoria, on jotenkin hävinnyt tästä keskustelusta,
ja moni nuori ei pysty vastaanottamaan oppisopimuspaikkaa tai opiskelupaikkaa,
koska voi niin huonosti. Mitä tälle on tapahtunut?
Talman! Jag är alltså orolig för
de ungdomar som inte har möjlighet och kapacitet att ta
emot studieplatser eller annat. Vad har hänt med den rehabiliterande
verksamheten som var en väsentlig del av ungdomsgarantin?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Ei missään nimessä ole unohtunut
tämä kuntoutusosio, koska sehän on yksi
tärkeä kivijalka tämän kaiken
onnistumisen kannalta, koska meillä todella on paljon sellaisia nuoria,
jotka eivät kykene ottamaan vastaan koulupaikkaa tai työpaikkaa,
ja siinä tarvitaan sitä kuntoutusta. Sillähän
suomalainen nuorisotakuu eroaa kaikista muista Euroopan maitten
nuorisotakuista, että meillä on myöskin
tämä kuntoutus.
No, mitä tälle ollaan sitten tehty? Meillähän on
paljon näitä järjestötoimijoita,
Raha-automaattiyhdistys tukee. Sitten me saimme ensi vuoden alusta
Kelan nuorten ammatilliseen kuntoutukseen kriteerien väljentämiseen
rahaa, ja sitä kautta tulee tätä ammatillista
kuntoutusta. Meillä totta kai on paljon vielä tekemistä,
ja meidän pitää saada yleensäkin
nämä toimijat puhaltamaan nyt nimenomaan näitten
nuorten puoleen ja nämä järjestötoimijat
myöskin. Tästä on tarkoitus vielä tulevassa
sosiaali- ja terveyspoliittisessa ministeriryhmässäkin
kuulla vielä nuorisotakuun edustajia TEMin puolelta ja
sitten tuoda se meidän sosiaali- ja terveysministeriön
näkökulma siihen. Tämä tullaan
kirkastamaan. (Puhemies koputtaa) Jos se on nyt ollut hävinnyt,
niin kyllä se tullaan tässä kirkastamaan
vielä ihan ulospäinkin. — Kiitos.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Vaikka oppivelvollisuusiän nostaminen
on tärkeä asia, niin se ei yksin ratkaise näitä ongelmia.
Sen vuoksi nuorisotakuussa on erittäin voimakkaasti painotettu etsivää nuorisotyötä:
sitä, että löydetään
ne nuoret, jotka putoavat koulutusjärjestelmien ulkopuolelle,
eivät pärjää koulussa tai edes
oppisopimuskoulutuksessa.
Toinen iso panostus on ollut nuorten työpajatoiminta.
Siellä nimenomaan lähdetään
ihan perusasioista: sosiaalisia taitoja opiskellaan, päivärytmiä,
sitä, että aletaan miettimään,
mikä voisi olla se kiinnostus. Sekä työpajatoiminta
että etsivä nuorisotyö on laajentunut
merkittävästi, ja tulokset ovat hyviä.
Esimerkiksi valtaosa nuorten työpajan läpikäyneistä nuorista
jatkaa siitä eteenpäin ja löytää sen
oman uran, niin että tämä on yksi keskeinen
osa nuorisotakuuta ja se toimii.
Sitten sen rinnalla on vielä ollut sitä, että vaikka
yli 99 prosenttia meidän nuorista suorittaa perusopinnot,
niin on niitä, jotka eivät pääse
läpi. Heille on räätälöity
omia hankkeita, joilla suoritetaan (Puhemies koputtaa) ensin se
peruskoulututkinto.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Pienen kansakunnan voima on sen sivistyksessä. Tämä viisaus
on näyttänyt suuntaa sille arvomaailmalle, jonka
varaan isänmaamme menestys kaikilla osa-alueilla on rakentunut.
Kun nyt on itsenäisyyspäivän aatto, on
syytä palauttaa mieliin, että kyllä se
juuri tämä henkinen voima on ollut se, jota Snellmanista
lähtien sivistykseksi olemme kutsuneet, joka on auttanut
tätä kansakuntaa selviämään
sen vaikeimmistakin kriiseistä.
Saattaa tuntua liian juhlalliselta aloittaa näin, mutta
kyllä tämä liittyy tähän
keskustan avaamaan keskusteluun koulutuksesta. Kun me puhumme sivistyksestä,
kun me puhumme peruskoulun laadusta, opetuksen taso ei parane, kun sieltä jatkuvasti
säästetään. Tästä me
puhumme, ja tästä on kysymys yleissivistävästä lukiosta
puhuessamme. Eivät tasa-arvoiset opiskelumahdollisuudet
parane, jos nuoret eivät pääse esimerkiksi
pitkien matkojen maakunnassa kotikunnassaan lukioon. Ei ammatillisen
koulutuksen taso parane, jos oppilaat lähetetään
koulusta kotiin (Puhemies koputtaa) niin sanottuun etäopiskeluun,
kun koululla ei ole varaa järjestää lähiopetusta.
(Puhemies: Jaha, nyt on aika täynnä!)
Onko hallitus tietoinen, arvoisa puhemies, että tällä politiikallaan
se horjuttaa paitsi osaamisperustetta myös kansakunnan
henkisen sivistyksen perustaa?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Itsekin tässä tulee juhlallinen
tunne, kun sain eilen olla jo itsenäisyyspäiväjuhliakin
viettämässä ja tästä tämä jatkuu
vaan. Täytyy sanoa, että meidän isoin
menestystekijämme suomalaisina on ollut se, että me
olemme ymmärtäneet panna aika paljon juuri tähän
sivistyksen ja koulutuksen koriin. Meillä ei ole öljyä eikä meillä ole
ollut paljon mineraalejakaan, joiden varaan heittäytyä, mutta
meillä on ollut tämä kansa, jonka osaamispotentiaalin
varaan me olemme laskeneet. Ja se know-how, jonka me olemme rakentaneet,
on maailman mittakaavassa tuonut meille menestystä ja talouskasvua,
ja minä yhdyn siihen samaan linjaan, että siitä kannattaa
pitää kiinni.
Mutta, edustaja, minä haluan teille kyllä vilpittömästi
sanoa, että minä toivon, että te ette
haluaisi nähdä tässä vain politiikan
siementä, koska jostain syystä alusta asti, kun
olen ollut melkein kuusi kuukautta näissä palvelutehtävissä uudella
ministeripallilla, on kyllä näyttänyt
siltä, että halutaan tahallaan ymmärtää asiat
väärin. Jotta meillä olisi mahdollisuus
näin vahvaan koulutukseen, meidän on pakko miettiä meidän järjestäjäverkkoamme,
ja siellä, missä meillä on järjestäjäverkkoa
toisella asteella, (Puhemies koputtaa) se ei voi olla 800 metrin
päässä enää, vaan kyllä meidän
täytyy lähteä siitä, että niillä alueilla,
missä nämä nuoret tarvitsevat koulutuspaikat,
sen järjestäjäverkon pitää olla
niin kuin ennenkin (Puhemies koputtaa) ja siellä, missä sitä ei
ole tai missä on liian paljon, meidän täytyy
tehdä uhrauksia.