3) Hallituksen esitys laeiksi tuloverolain ja eräiden
muiden verolakien muuttamisesta sekä valtion ja kuntien
kustannustenjaon tarkistuksesta aiheutuviksi muutoksiksi lainsäädäntöön
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä kokonaisuudessa käsillä on
hallituksen esitys laiksi tuloverolain ja eräiden muiden
verolakien muuttamisesta sekä valtion ja kuntien kustannustenjaon
tarkistuksista aiheutuviksi muutoksiksi lainsäädäntöön.
Tässä yhteydessä vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on
pyrkinyt omilla esityksillään verotuksen oikeudenmukaistamiseen.
Niitä kaikkia esityksiä, joita olemme halunneet
tässä yhteydessä tuoda käsittelyyn,
ei ole valiokunnan enemmistön tahdosta haluttu käsitellä.
Verotuksen oikeudenmukaisuus on hyvin kyseenalaista, ja tämä hallitus
ei ole verotusta kehittänyt oikeudenmukaiseen suuntaan,
päinvastoin. Kaikki tiedämme, mikä on
tämän epäoikeudenmukaisen verotuksen
karmein esimerkki tällä vaalikaudella. (Ed. Soini:
Varallisuusvero!) — Aivan oikein, ed. Soini, ensin varallisuusveron keventäminen
ja sitten kokonaan poistaminen on todella hämmästyttävä toimenpide.
Sen palauttaminen kuuluu vasemmistoliiton eduskuntaryhmän
vaihtoehtobudjettiin, ja sitä pyrimme myös tässä yhteydessä käsittelemään, mutta
se
torjuttiin.
Vastalauseessamme on viitattu myöskin komennusmiesten
tilanteeseen. Vaikka asiaan on yritetty puuttua lainsäädännöllä ja
muilla toimenpiteillä, niin edelleen tilanne on erittäin
ongelmallinen, ja nyt viimeiset tiedot ovat aivan yllättäviä.
Täällä Uudellamaalla on tehty sellaisia
tulkintoja verottajan toimesta — koskee telakkateollisuutta — että mikäli
Helsingin telakalla ovat olleet työntekijät lomautettuina
ja heidät on sitten sijoitettu Turkuun komennukselle, niin
tämä verottomuus on kiistetty heti alkuvaiheessa
jälkeen päin sillä perusteella, että he
eivät voi olla komennuksella, koska ovat olleet lomautettuina, elikkä että ei
voi mennä komennukselle, jos ei ole omassa työpaikassa,
omassa työkohteessa, töitä vaan on joutunut
sieltä lomalle. No, tätä selvitetään
varmasti liittojen toimesta.
Arvoisa puhemies! Sitten tähän sisältyy
tämä 5. lakiehdotus koskien kuntien ja valtion
välistä rahaliikennettä. Tässä on
aika hämmästyttävällä tavalla
kaksi erillistä asiaa liitetty toisiinsa. Valtionosuusjärjestelmäähän
on ajateltu muutettavaksi perusteellisemmin. Sitä on kiirehditty,
ja kuitenkin tosiasiassa tämä uudistus on nyt
sitten siirtynyt käytännössä seuraavalle
vaalikaudelle. Sitten on tämä pakkolainan takaisinmaksu
ja siihen liittyen ansiotulovähennys kunnallisverotuksessa.
Täällä on nyt todettu niin, että kun
tämä ansiotulovähennys sitten tehdään
verovelvollisen kannalta valtionverotuksen puolella, niin kunnille
tätä kautta tuleva hyöty leikattaisiin
sitten pois vähentämällä valtionosuuksia.
Tässä hallituksen esityksessä lähdetään
siitä, että vuoden 2008 alusta 185 miljoonaa valtionosuuksia leikataan.
Ei ole mitään perusteita jo tässä vaiheessa
ihan toiseen asiaan liittyen lähteä sitomaan valtionosuusjärjestelmää siten,
että tällainen leikkaus kuntien valtionosuuksiin
tehtäisiin, ja sen vuoksi, arvoisa
puhemies, ehdotan, että hallituksen esitykseen sisältyvä 5.
lakiehdotus hylätään.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallitus on pyrkinyt väittämään
veropolitiikkansa suosineen pieni- ja keskituloisia palkansaajia. Todellisuus
on kuitenkin toinen. Kun laskelmissa otetaan huomioon valtion tuloveroasteikon muutokset,
automaattiset verovähennyksen muutokset, sairausvakuutuksen
muutokset, palkasta suoraan perittävien sotumaksujen muutokset sekä keskimääräinen
kunnallisveroprosentti, niin tulos on aika mielenkiintoinen.
Muutama esimerkki verotuksen muutoksista tämän
hallituskauden aikana vuosina 2003—2007. Eduskuntahan päätti
viime perjantaina verolakien sisällön, joten laskelmat
on voitu tehdä myöskin vuoden 2007 osalta. Pienituloinen
pätkätyöläinen, jonka vuositulot
jäävät 5 000 euroon vuodessa,
saa kokonaisuudessaan tällä hallituskaudella käteen
lisää rahaa 108 euroa, jolloin lisäys
on noin 2,5 prosenttia, nettotulos. (Ed. Kallis: Se on hyvä asia!)
Pienipalkkainen, 15 000 euroa vuodessa ansaitseva esimerkiksi
palvelualojen kuten kaupan työntekijä saa vastaavalta ajalta
nettoansiota lisää 491 euroa eli 4,1 prosenttia.
Tässä myöskin jo nettoansio prosentuaalisesti
laskettuna lisääntyy enemmän, mutta tämä käteen
jäävä neljän vuoden veronalennuksen
määrä on todella vaatimaton edelleenkin.
Vastaavasti 30 000 euroa vuodessa ansaitseva työntekijä on hyötynyt
hallituskauden aikana veronalennuksista 970 euroa: 4,7 prosentin
nettotulolisäys. Suurituloinen johtaja, esimerkiksi Fortumin
johtaja Lilius, jonka vuositulot ovat suunnilleen 500 000 euroa,
on saanut nettotuloa lisää 11 550 euroa, joka
tekee 5,1 prosenttia nettotulon lisäyksenä. Ed.
Kallis, onko tämäkin oikein? (Ed. Kallis: Miksi
te minulta kysytte?) — Kun te olette aina sanonut, ed.
Kallis, että eikö se ole hyvä, niin minä vain
kysyin sitä, ed. Kallis. (Ed. Kallis: Se on hyvä asia,
että kansalla tulot lisääntyvät!)
Hallituksen veropolitiikka on yksilötasolla lisännyt
tuloeroja euromääräisesti, mutta myös prosentuaalisesti,
sillä tärkeintä meille jokaiselle on,
mikä jää käteen, mikä on
käteen jäävän nettotulon lisäys.
Ja suurituloisille tämä nettotulon lisäys
on todella ollut merkittävä. Pienituloisille sen
sijaan nettotulon lisäykset ovat olleet lähes minimaalisia.
Hallituksen veropolitiikka on suosinut suurituloisia, ja siinä mielessä vasemmistoliitto
ei ole voinut hyväksyä hallituksen veropoliittista
linjaa. Lisäksi hallituksen veropoliittinen linja vaarantaa
kuntien talouden pohjan erityisesti sitä vasten tarkasteltuna,
että kuntien palveluksessa olevien pienipalkkaisten työntekijöitten
palkkatasoa olisi välttämätöntä korjata.
Ilman verotuloja kunnat eivät pysty maksamaan parempia
palkkoja tai lisäämään henkilöstöä.
Se on aivan selvä asia.
Edellä olevat laskelmat, joita esitin, koskevat vain
palkkatuloja. Pienten sosiaalietuuksien saajilla verotus ei ole
keventynyt, vaan pikemminkin kiristynyt ainakin niissä kohdin,
kun kunnallisveroprosenttia on nostettu.
Vasemmistoliitto esitti verolakien säätämisen yhteydessä,
kuten täällä ed. Uotila totesi, sosiaalivähennystä sellaisille
sosiaalituloille, joille nyt ei myönnetä vähennystä lainkaan,
elikkä esimerkiksi työmarkkinatuen saajille.
Eläkeläisten verotus on vielä oma
kokonaisuutensa. Määrättyjen eläketulojen
kohdalla verotus on kireämpää kuin vastaavien
palkkatulojen. Hallitus on hyvin tietoinen eläkeläisten
kireämmästä verotuksesta vastaaviin palkkatuloihin
verraten, mutta korjausta ei eläkeläisille oltu hallituspuolen
taholta valmiita tekemään, vaan asia halutaan
siirtää tuleviin hallitusneuvotteluihin. Onkin
kysyttävä, miksi selvää epäkohtaa
ei haluta korjata erityisesti nyt, kun valtiontalouden asema antaisi
siihen kaikki mahdollisuudet.
Varallisuusveron poistaminen kohdistui Suomen varakkaimpiin
henkilöihin, ja tuloverojen alennukset ovat tällä hallituskaudella
suosineet eniten euromääräisesti kaikkein
suurituloisimpia. Mielestäni oikeudenmukaisuus verotuksessa
ei ole toteutunut. Lisäksi tämä komennusmiesten
verokohtelu on käsittämätöntä.
Kun halutaan työvoiman entistä joustavampaa käyttöä ja
jos sitä halutaan, niin kyllä siitä jokin
korvaus pitäisi myöskin työntekijöille
antaa niin, etteivät he joutuisi ylimääräisiä kuluja
itse kustantamaan ollessaan komennuksella jopa useita vuosia.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esitysnipussa
on viisi lakiehdotusta, ja esitän, että 4. lakiehdotus,
joka koskee verontilityslain 12 §:n muuttamista, hylättäisiin.
Siinähän kysymys on siitä, että yhteisöveron
jako-osuutta muutetaan vähän eri tavalla. Esitys
tietäisi sitä, että seurakunnat eivät
saisi sitä 11:tä miljoonaa euroa, mikä niille
muuten tulisi kunnallisveron ansiotulovähennyksen kautta.
Tiedämme, että seurakunnilla on myös
monia yhteiskunnallisia tehtäviä, joissa myös
kustannukset ovat nousseet, ja siinä mielessä on
tarpeetonta tehdä tämä muutos. Seurakunnatkin
ne rahat tarvitsevat, ja meillä on paljon pieniä seurakuntia,
jotka ovat myös taloudellisissa vaikeuksissa.
Samalla tavalla yhdyn myös siihen, mitä ed. Uotila
täällä esitti, että tämä 5.
lakiehdotus, joka liittyy niin sanotun pakkolainan takaisinmaksuun
ja jossa esitetään, että tämä 185
miljoonaa siirrettäisiin myös tulevaisuudessa
valtionosuusuudistuksen myötä kuntien rahoituspohjasta pois,
hylätään. Se on hassua, että kukaan
ei tiedä, mikä sen tulevan valtionosuusuudistuksen
sisältö on, mutta kuitenkin sitä paalutettaisiin
nyt jo tällä esityksellä 185 miljoonaa
euroa alemmaksi.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuoppa totesi , että verotus
ei mene oikeudenmukaisesti, kun veronkevennyksissä kaikki
eivät saa yhtä suurta euromääräistä kevennystä. Mielenkiintoista
olisi kuulla, onko ed. Kuoppa samaa mieltä silloin, kun
esimerkiksi kunnallisveroa korotetaan, että kaikille veronkiristysten pitäisi
olla euromääräisesti yhtä suuria,
niin pieni- kuin suurituloisillekin. Enpä usko, että tässä suhteessa
ed. Kuoppa olisi tätä mieltä, ja ed. Kuopan
logiikka ei toimi. On kohtuullista se, että otetaan huomioon
tulotaso, että kun meillä palkankorotukset ovat
suhteellisia, inflaatio on suhteellista, niin myöskin veronkevennykset
ja veronkiristykset tapahtuvat suhteelliselta pohjalta.
Arvoisa puhemies! Hallitus aikoinaan lupasi keventää verotusta
vähintään 1,12 miljardia euroa, ja hallitus
on pitänyt tämän lupauksensa aivan kiitettävästi.
Heti vuonna 2003 aivan poikkeuksellisesti jo kesken vuoden tehtiin
ylimääräinen tuloveronkevennys, ja tässä yhteydessä, kun
tupo tehtiin, tehtiin 1,7 miljardin euron tuloveronkevennys, ja
itse tässä asteikkolakiesityksessä vuodelle
2007 verotulot ovat 655 miljoonaa. Täytyy sanoa, että kyllä hallitus
tältä osin ylittää kaikki kokoomuksen
tavoitteet ja kokoomuksessa voidaan olla vain tyytyväisiä tässä suhteessa.
Tietysti täytyy sanoa, että Lipposen ykköshallitus
kevensi tuloverotusta 1,9 miljardia, Lipposen kakkonen 2 miljardia
ja Vanhasen hallitus nyt 2,2 miljardia, eli Vanhasen hallitus panee
kaikkein parhaimmaksi. Tosin erot eivät ole kovinkaan suuria.
Mutta nyt joku voisi sanoa, kuten ennen viime vaaleja sekä SDP:n että keskustan
edustajat sanoivat, että tämä vaarantaa
verotuotot, veropohjan, ja palveluista ei voida pitää huolta.
No, täällä kuitenkin valtiovarainministeri
Heinäluoma on todennut, että tämä hallitus
pitää palveluista erittäin hyvin huolta
ja nämä puheet ovat ristiriitaisia.
Mutta mielenkiintoista on se, että vuoden 1995 alusta
tässä maassa on harjoitettu melko selkeää veronkevennysten
politiikkaa ja veronkevennykset on kohdistettu nimenomaan ansiotuloihin.
Vuonna 1995 valtion verotuotot olivat 43,9 miljardia euroa ja 69
miljardia euroa vuonna 2006, eli kasvu on yli 50 prosenttia. Mistä se kasvu
tulee? Tietysti kansantalous on kasvanut, mutta kansantalous on
kasvanut erityisesti siitä syystä, että on
suosittu työn tekemistä ja yrittämistä ja
pyritty kaventamaan verokiilaa. Tässä suhteessa
täytyy sanoa, että se linja, jota kokoomus on
edustanut — kannustakaa työtä, kannustakaa
yrittämistä — on antanut selviä tuloksia. Verotusta
on voitu keventää, mutta verotuotot ovat huimasti
kasvaneet koko tänä aikana.
Mielenkiintoista on myöskin hallituksen esityksessä,
mitä tulee asteikkolakiin, se, että siinä poistetaan
yksi veroluokka, siirrytään neljään
veroluokkaan. En nyt sano, että kysymys on pyrkimyksestä tasaverojärjestelmään,
mutta kuitenkin se, että on vähemmän
veroluokkia, tekee tietysti pienemmiksi nämä erot
veroluokkien välillä, ja se on rakenteellisesti
hyvin mielenkiintoista ajattelua.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee sitten ihan tähän
hallituksen esitykseen, niin ed. Kuoppa oli kyllä oikeassa — harvoin
hän on oikeassa, mutta tällä kertaa hän
oli — kun hän puhui komennusmiehistä ja
ylipäätänsä toisella paikkakunnalla tehtävästä työstä.
Ongelma tänä päivänä on
se, että kun tehdään toisella paikkakunnalla
työtä, niin käytännössä kaikkia
kustannuksia ei saa vähentää. Täytyy
sanoa, että se on verotuksen perusperiaatteiden vastaista.
Kyllä lähtökohdan pitäisi olla
se, että jos tekee toisella paikkakunnalla työtä,
kaikki siitä aiheutuneet lisääntyneet elinkustannukset
pitää voida vähentää.
(Ed. Kalliksen välihuuto) Ongelma on ehkä kaikkein
... — Ylimääräiset elinkustannukset.
Tältä osin täytyy sanoa, että kaikkein
suurin kustannuserä on varmasti se, jos joutuu asumaan toisessa
asunnossa. Tämä toisen asunnon kustannus pitäisi
kyllä ehdottomasti voida vähentää kokonaisuudessaan.
Sitten pitää katsoa, mitä muita lisääntyneitä kustannuksia
on, ja periaatteessa ne pitäisi voida vähentää.
Mutta tietysti siellä pitää sitten verokäytännön
tai ohjauksen kautta pyrkiä siihen, että mitään
sellaisia kustannuksia, jotka eivät ole todellisia, kaiken
kaikkiaan ei saisi vähentää. Kokoomuksella
on tietysti tältä osin oma hyvä mallinsa,
joka koskee sitten sitä, että lisääntyneistä kustannuksista
saisi tietyn suuruisen vähennyksen, joka verotuksen hallinnon
kannalta on tarkoituksenmukainen ja hyvä.
No, tietysti hallituskin on tekemässä jotakin: työmatkakulujen
vähennysoikeus, muuttoavustus, mutta täytyy sanoa,
että ... No, työmatkakulujen vähennysoikeus,
sillä on ehkä ihan todellista merkitystä.
Tuo muuttoavustus, täytyy sanoa, on ehkä enemmän
kosmetiikkaa. Se on ehkä sitä tempputyöllistämistä,
että jotakin täytyy keksiä, keksitään,
markkinoidaan ja sitten sanotaan, että me olemme hyviä,
kun jotakin on saatu aikaiseksi, mutta vaikuttavuus on ehkä hieman
parempi kuin silloin, kun luvattiin maksaa palkkiota siitä, jos
joku löytää jollekin työtä,
joka järjestelmä ei kaiken kaikkiaan toiminut
juuri lainkaan.
Kaiken kaikkiaan lähtökohtana pitäisi
olla se, että verokiilaa tässä maassa
kevennetään eli että siinä,
mitä joutuu maksamaan työn teettämisestä,
ero nettopalkan ja maksettavan bruttopalkan ja työnantajakustannusten
välillä olisi mahdollisimman pieni, jotta tässä maassa
voitaisiin ostaa muun muassa palvelutyötä.
Sitten haluaisin lyhyesti vielä todeta kaksi asiaa.
Toinen on sosiaaliturvan ja verotuksen yhteensovittaminen. Se meillä on
kyllä aito ongelma, että verotus pohjautuu yksilökohtaiseen
verotukseen, sosiaaliturva kohdistuu kotitalousyksikkökohtaisesti
perheisiin. Se merkitsee sitä, että alemmilla
tulotasoilla tuloverotus ja sosiaaliset tulonsiirrot eivät
kohtaa toisiaan ja syntyy selkeitä tuloloukkuja. Tältä osin
täytyy katsoa, että jotakin ehdottomasti pitäisi
tehdä, ja luulen, että pitäisi jossakin
vaiheessa tehdä kunnon selvitys perheverotuksesta eli katsottaisiin,
voisiko pienillä tuloilla myöskin verotus olla
perhekohtaista, jos perhe itse niin haluaa, ei ketään
pakotettaisi, mutta jos perhe itse niin haluaa. Tällä tavalla pidettäisiin
siitä huolta, että sosiaaliturva ja verotus ovat
harmonisessa kokonaisuudessa ja näitä tuloloukkuja
kaiken kaikkiaan ei syntyisi.
Arvoisa puhemies! Haluan lämpimästi kannattaa
ed. Jari Koskisen tekemiä ehdotuksia, joilla pyritään
pitämään huolta muun muassa siitä, että seurakuntien
asema säilyisi kohtuullisena ottaen huomioon niiden julkiset
palvelutehtävät. Kokoomuksella on semmoinen periaate,
että myöskin seurakuntien vaalien jälkeen
edistämme hyviä asioita, emme edistä niitä pelkästään vaalien
alla.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olisihan se ollutkin jo kokoomukselta melkoinen
tunnustus, jos se olisi tunnustautunut myöskin käytännössä työväenpuolueeksi
ja pienituloisten ihmisten puolustajaksi, sillä ed. Sasihan
totesi täällä, että nämä verotusprosentithan
ovat aivan oikein. Ed. Sasin mielestä se on oikein, että 5 000
euroa vuodessa ansaitseva saa 2,5 prosenttia nettotulon lisäystä ja
150 000 vuodessa ansaitseva saa 5,1 prosenttia nettotulon lisäystä.
Se on kyllä minun mielestäni aika paljastava linja
ja kokoomuksella todellinen linja pienituloisia palkansaajia kohtaan:
pienituloisille palkansaajille vain kovat verot ja pienet alennukset,
suurituloisille palkansaajille suuret alennukset ja pienet verot.
Se on sitä kokoomuksen oikeistolaista politiikkaa ja mielestäni
paljastaa hyvin sen, mikä se teidän todellinen
linja palkansaajia kohtaan on.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen ja vasemmistoliiton ero tässä työmiehen
asiassa on se, että me haluamme luoda työpaikkoja,
te hävitätte niitä. Nimenomaan se, että pidetään
huolta siitä, että työnteko ja yrittäminen
kannattaa, luo työpaikkoja, ei se, että asetetaan
esteitä yrittämiselle. Silloin työpaikat
häviävät. Me olemme aidosti työmiehen
asialla. Te olette vain puheissa.
Mitä tulee tuloverotukseen, niin täytyy ensinnäkin
sanoa se, että kun meillä on inflaatiota, inflaatio
tapahtuu suhteellisesti. Jos esimerkiksi inflaatiotarkistuksia ei
tehtäisi suhteellisina prosenttimuutoksina, niin tietysti
se johtaisi jatkuvasti verotuksen kiristymiseen, ja näin
meillä oli 1970-luvulla, mikä johti siihen, että tuloverotus hyvin
rajusti ja nimenomaan marginaaliverotus kiristyi, ja tässä suhteessa
tietysti tämmöisiä tilanteita pitää pyrkiä välttämään.
Ja palkankorotukset, ed. Kuoppa: SAK tekee näitä sopimuksia,
ja ne ovat pääasiallisesti prosenttipohjaisia.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan ed. Sasilta kyllä kysyä,
mitenkä se pienituloisen euro on huonompi työllistäjä kuin
suurituloisen euro. Pienituloisilla ihmisillä on nimenomaan
tarpeita ostaa palveluja ja tarvikkeita. Suurituloiset ovat pystyneet
aina tähänkin asti ostamaan kaiken sen, mitä he
tarvitsevat, palvelua tai muuta. Pienituloisilla on se ongelma,
että heillä ei ole varaa ostaa, ja he nimenomaan
pystyisivät luomaan niitä uusia työpaikkoja.
Mielestäni tämä logiikka, mitä ed.
Sasi nyt esitti, ei pidä alkuunkaan paikkansa.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä maassa suurin osa
veronmaksajista on keskituloisia, ja heillä ei ole kyllä varaa
ostaa kaikkia mahdollisia palveluita. (Ed. Kuoppa: Miksi niitä alennetaan
vähempi kuin suurituloisilla?) Siinä suhteessa
se, että heidän ostokykyään
parannetaan, mahdollistaa myöskin sen, että meille
syntyy työpaikkoja, joita syntyy pelkästään
siitä, että on ostokykyä, jolla voidaan
tätä työvoimaa ostaa.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Kun ilmeisesti vallitsee epätietoisuutta
siitä, onko ed. Uotilan esitystä kannatettu, niin
sitä ei tämän puheenvuoron jälkeen
enää esiinny, koska minä kannatan ed.
Uotilan esitystä.
Mitä tulee tähän asiaan, niin nythän
me keskustelemme oikeastaan siitä, hyväksytäänkö vai hylätäänkö.
Pykälät on lyöty lukkoon. Ed. Kuoppa
tietää aivan varmasti, että kristillisdemokraateilla
on ollut koko tämän eduskuntakauden ajan, niin
kuin edellisellä kaudellakin, selkeä veropoliittinen
linja, joka on lähtenyt siitä, että osa
tuloveronkevennyksistä kohdistettaisiin elintarvikkeiden
arvonlisäveron alentamiseen, ja näin myöskin
tällä kertaa. Nyt tulee esimerkiksi tuloveroasteikosta
545 miljoonan verovähennys, jossa inflaatiotarkistus on
noin 150 miljoonaa. Esitimme ensimmäisessä käsittelyssä,
että tehtäisiin vaan inflaatiotarkistus ja 395
miljoonaa kohdistettaisiin elintarvikkeiden arvonlisäveron
alentamiseen. Mehän emme täällä voi
palkoista päättää, ja onneksi
on näin, ettei eduskunta päätä palkoista.
Veroista me voimme kyllä päättää.
Mitä tulee näihin prosentteihin, kyllä ne
ovat aika vaatimattomia. Ylimmissä tuloluokissa alennus
on noin 0,8 prosenttia. Tietenkin euroissa merkitsee paljon, merkitsee
vuositasolla. Jos vuositulot ovat 120 000:n luokkaa, niin
merkitsee se kyllä 1 000:ta euroa vuositasolla,
kun taas niissä pienissä tuloluokissa prosentti
on pikkaisen suurempi, mutta euromäärä selvästi
pienempi. Tietenkin kaikille pitää antaa. Onko tämä oikea
vai väärä? Niin kuin jo aikaisemmin totesin,
asteikolla olisimme tuon voineet muuttaa niin, että nykyinen
asteikko olisi säilynyt ja veronalennusvara olisi kohdistettu
sille ryhmälle, jolle veronalennus olisi paljon merkinnyt.
Mutta niin kuin sanoin, asteikko on lyöty lukkoon, pykälät
on lyöty lukkoon.
Kannatan myöskin Jari Koskisen esitystä 4. lakiehdotuksen
hylkäämisestä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ei ed. Kuopan kannattaisi olla kovin ankara
ed. Sasille. Ed. Sasilla on tässä asiassa vain
terminologinen ongelma. Hän puhuu verotuksesta tässä tapauksessa
puhtaasti matemaattisena suureena, josta seuraa ideologisia johtopäätöksiä.
Vasemmistoliitolle verotus on kuitenkin ennen kaikkea yhteiskuntapoliittinen
kysymys. Vasemmistoliiton ajattelu lähtee siitä,
että verotuksen tehtävä on huolehtia
yhteiskunnallisesta tasauksesta. Siitä syystä vasemmistoliitto
kannattaa oikeudenmukaisia veron muutoksia. Vasemmistoliitto kannattaa
suurituloisille suurempia veronkorotuksia kuin pienituloisille ja
suurempia veronalennuksia pienituloisille kuin suurituloisille. Tästä on
ensisijaisesti kysymys.
Siitä näytämme olevan ed. Sasin kanssa
samaa mieltä, että hallitus todellakin on toiminut juuri
kokoomuksen ohjelman mukaisesti tai vielä innokkaammin
ja toiminut niin, että suurituloiset ovat saaneet euromääräisesti — siis
euro on ainoa asia tai väline, jolla kaupasta voi jotain
ostaa — suuremmat veronalennukset kuin pienituloiset. Siitähän
ed. Kuoppa kritisoi hallitusta, ja siitä hallitusta on
tietysti syytä kritisoidakin.
Kun puhutaan työllisyydestä, niin ed. Sasin kannattaisi
tutustua nyt kansantaloustieteen alkeisiin esimerkiksi siinä asiassa,
mitä kerroinvaikutus on. Se tarkoittaa sitä, että pienituloisille
tulevat tulot aiheuttavat paljon voimakkaampia dynaamisia vaikutuksia
kuin suurituloisille tulevat tulot, koska heidän kulutusalttiutensa
on paljon suurempi kuin suurituloisilla.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Yksityiskohtaisessa käsittelyssä vihreä eduskuntaryhmä on
tehnyt omat esityksensä, joiden punaisena lankana oli alentaa
veroja vähemmän kuin näissä kahdessa
hallituksen esityksessä ja lisäksi kohdistaa veronalennukset
huomattavasti voimakkaammin pienituloisille kuin hallitus on tehnyt.
Siitä tässä salissa varmaan ollaan
yksimielisiä, kuten kokoomuslaisetkin ovat tuoneet julki, että hallitus
on tehnyt kokoomusta hyvin tyydyttävää veropolitiikkaa
koko tämän hallituskauden ajan, ja se, totta kai,
tekee kokoomuslaiset tyytyväisiksi.
Mielenkiintoista sekä asteikkolain että tämän tuloverolain
käsittelyn yhteydessä on ollut, että olemme
selvästikin kohta päättämässä tätä keskustelua
tilanteessa, jossa ainutkaan hallituspuolueen kansanedustaja ei
ole kummassakaan käsittelyssä ollut puolustamassa
näitä esityksiä, jotka ovat kuitenkin
taloudellisilta vaikutuksiltaan erittäin suuria. Tuloveroja
alennetaan 600 miljoonalla eurolla ja täällä käydään
pitkiä keskusteluja huomattavasti pienemmistäkin
summista. Olemme keskustelleet kulttuuriministerin 1,8 miljoonan
leikkauksista täällä tänä syksynä varmaan
tuntikausia niin, että sekä oppositioedustajat
että hallituspuolueiden edustajat ovat ottaneet asiaan
kantaa. Se on ollut tärkeä asia, mutta on mielestäni
erikoista, että edustajat hallituspuolueista eivät
näe tuloverolakeja niin tärkeiksi, että niitä olisi
syytä tässä salissa puolustaa.
Toinen kysymys, jonka tässä yhteydessä haluaisin
ottaa esiin, on se, että Suomen eduskunta ei kyllä mielestäni
ole ajan tasalla siinä, mitkä ovat oppositiopuolueiden
mahdollisuudet ... (Puhemies koputtaa — Puhuja siirtyy
korokkeelle)
(Korokkeelta) Arvoisa puhemies! En selvästikään
puhu tarpeeksi nopeasti — ... mitkä ovat oppositiopuolueiden
mahdollisuudet käyttää laskentamalleja
omien veroesitystensä tekemiseen. Esimerkiksi Ruotsin eduskunnassa
on aivan selvää, että siellä tietopalvelulla
on olemassa ne mallit, joissa erilaisia alennusmalleja voidaan kokeilla
sillä tavalla, että nähdään
kunnolla, mitkä ovat todelliset taloudelliset vaikutukset.
Suomessa nämä laskentamallit ovat tällä hetkellä vain
valtiovarainministeriössä ja niitä malleja
ei ole eduskuntapuolueiden käytettävissä,
mikä kyllä mielestäni ei edistä sitä,
että voisimme käydä hyvää keskustelua
siitä, mitkä ovat mahdollisia vaihtoehtoja sille,
millä tavalla esimerkiksi tuloverotustamme kehitämme.
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi puhui työn verotuksen ja
sosiaaliturvan yhdistämisestä. On selvää,
että korkeimmat marginaaliveroasteet meillä on
Suomessa nimenomaan hyvin pienillä tuloilla. Ne koskevat esimerkiksi
yksinhuoltajatalouksia. Ne eivät tietenkään
koostu pelkästään verotuksesta, vaan
osittain myös sosiaaliturvan rakenteista ja säännöksistä,
karensseista ja siitä, kuinka pitkän aikaa pitää odottaa
jotain päätöstä. Mutta meillä on
vieläkin paljon ihmisiä, jotka valitettavasti
eivät voi ottaa vastaan työtä sen takia, että se
on heille sekä hyvin hankalaa että ei ole välttämättä taloudellisesti
kannattavaa. Näitä kohtia olisi kyllä syytä tarkastella
ja katsoa, että sosiaaliturvamme voisi virtaviivaistua
sillä tavalla, että se olisi ihmisille ylipäätänsä helpommin saatavissa
ja paremmin ymmärrettävissä. Tietenkin
olisi myös hyvä, että työn vastaanottaminen olisi
ihmisille mahdollista.
Toinen itse näihin verolakeihin liittyvä kysymys
on kysymys ylipäätänsä suomalaisen
perusturvan tasosta. Vihreän eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjetissa
on esitetty useita päivärahaetuuksia korotettavaksi.
Tällä hetkellä meillä on tilanne,
että meidän minimietuutemme ovat erittäin alhaisella
tasolla. Myöskään meidän sosiaaliturvamme
ei ole oikeassa järjestyksessä siinä mielessä,
että hyvin monet ihmiset, jotka saavat jotain sosiaaliturvan
muotoa, joutuvat kuitenkin turvautumaan jatkuvasti toimeentulotukeen,
jolloin sosiaalityöntekijöillä ei itse
asiassa ole myöskään mahdollisuutta käyttää suurinta
osaa ajastaan sosiaalityön tekemiseen, vaan he laskevat
asioita.
On selvää, että esimerkiksi työmarkkinatukea tulisi
selvästi korottaa, pienintä äitiyspäivärahaa tulisi
korottaa, myös esimerkiksi opintotuki on liian alhainen.
Kaiken kaikkiaan on selvää, että yksi
seuraavan hallituksen tärkeimmistä tehtävistä on
uudistaa ja parantaa suomalaista perusturvaa sillä tavalla,
että ei jatkuisi se tilanne, jossa itse asiassa olemme
olleet pitkään, eli se, että suomalainen
köyhyysaste kasvaa.
Yksi näkökulma tähän on
se, että kun työn ja päivärahojen
verotusta on eriytetty sillä tavalla, että työn
verotusta on alennettu, mikä varmasti pienissä tuloissa
on ollut hyvä asia, niin tällä hetkellä meillä päivärahoja
verotetaan hyvin ankarasti. Olisi mahdollista korjata perusturvaa
myös sillä tavalla, että sosiaaliturvasta
tehtäviä vähennyksiä korotettaisiin,
jolloin ihmisille yksinkertaisesti jäisi suurempi osa näistä päivärahoista käteen.
Tämän tyyppinen esityshän pykäläkohtaisessa
käsittelyssä oli vasemmistoliiton eduskuntaryhmällä,
ja meidän ryhmämme sen puolesta myös äänesti.
Tätä asiaa valiokunnassa myös kuulemisen
yhteydessä käsittelimme, mutta tätä problematiikkaa
hallituspuolueet eivät halunneet sitten omaan mietintöönsä ottaa.
Mutta on selvää, että verotuksen
kautta tai jollain toisella tavalla meidän kaikkein pienituloisimpien
tilannetta tulee parantaa. Tässä yhteydessä on
kyllä niin, että mielestäni kun tämä hallitus
on perustellut näitä erittäin suuria
veronalennuksiaan sillä, että kotimainen ostovoima
on kasvanut ja tämä on tuonut dynamiikkaa talouteen,
niin ei se vielä kerro sitä, etteikö olisi voitu,
jos olisi haluttu, tehdä toisenlaista politiikkaa. Kyllä tämän
liikkumavaran olisi voinut jakaa myös toisin, niin, että veronalennuksissa
olisi painotettu pienituloisia siten kuin on sanottu, että on
tehty, vaikka ei ole tehtykään, ja että myös
perusturvaa olisi parannettu, koska myös nämä asiat
olisivat näkyneet kotimaisessa kysynnässä.
Ed. Eero Lämsä merkitään
läsnä olevaksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tätikin voisi olla setä,
jos ...
Mutta kun penättiin sitä hallituspuolueiden poissaoloa,
niin onneksi ed. Lämsä tuli tänne jelppaamaan,
koska joudutaan pitämään näköjään
hallitusta pystyssä tänä iltana, tällä hetkellä.
Ihmettelen kovasti, että täällä arvostellaan
kovasti tätä liikkuvuuden parantamista. On todettu, että se
on niin kuin jotenkin kielteinen asia. Nimittäin olen sitä mieltä ehdottomasti,
että jos kerta meillä edellytetään
sitä, että pitää käydä kaukaa
töissä, ja on markkinatulos hoitanut tämän jutun,
että meillä ei ole kaikilla työpaikkoja,
ja vaikka mitä tehtäisiin, ei todennäköisesti
tule olemaan koskaan niin, että siinä kotinurkilla
on just kävelymatkan päässä työpaikka,
joudutaan käyttämään erinäköisiä kulkuvälineitä ja
siitä tulee kustannuksia, ja kun tiedetään
tämä rakenne, mikä on olemassa, että yhä enemmän
joudutaan käymään kaukaa töissä,
niin minusta tämä hallituksen toimenpide, että tätä verovähennyksen enimmäisylärajaa
nostetaan, niin kuin tässä tehdään,
on tosi hyvä homma.
Sitten siellä näitä liikkuvuusavustuksia
muitakin tullaan maksamaan. Minusta se on myönteinen asia
eikä missään tapauksessa kielteinen,
jos halutaan, että ihmiset pystyvät liikkumaan
ja käymään töissä kauempaa.
Se on eri asia, onko se kestävän kehityksen näkemyksen
mukaan hyvä asia, että näin on tilanne.
Mutta pikkuhiljaa tämä vain on tapahtunut näin
päin, ja ihmisiä ei voi pakottaa muuttamaan eikä ole
syytäkään pakottaa muuttamaan. Nimittäin
minä näen, että on järkevää kuitenkin,
kun on arvonsa tuolla maaseudullakin, että siellä voidaan
käydä töissä jossakin kauempaakin
eikä tuoda kaikkia, ruuhkauteta tänne joihinkin
asutuskeskuksiin, joissa tulee taas muut ongelmat. Tasetta en tiedä,
mitä siinä tapahtuu. Jos mitataan kaikki henkiset
puolet ja tietysti ympäristöekologiset puolet,
mitä se tase mahtaa ollakaan kaiken kaikkiaan. Mutta kyse
on aika monimutkaisesta kokonaisuudesta, ja sen takia siinä mielessä puolustan
hallitusta kyllä.
Sitten toinen asia, mikä tässä on
kyseessä, tämä verovähennyksen
omavastuu: Minusta se olisi kyllä pitänyt poistaa,
koska tämähän kohtelee niitä ihmisiä huonommin,
jotka tekevät näitä pätkiä,
vaikka siinä onkin mahdollista määrätyllä tavalla
jaksottaa, pyytää verottajaa jaksottamaan se homma,
jos ollaan lyhyt aika pätkätöissä.
Mutta minusta olisi ollut selkeää ja istuu siihen
linjaan, että voidaan vähentää kaikki
kustannukset, mitä työpaikan ylläpidosta
ja työssäkäynnistä aiheutuu.
Sen sijaan kaivoin mielenkiinnolla esiin yhden kirjallisen kysymyksen,
kun kuuntelin ed. Sasin puheenvuoron tuossa, ja olen kuunnellut monesti,
kun kokoomus esittää tätä kakkosasunnon
kustannusten vähentämistä, jos se ehdottomasti
liittyy siihen työssäkäyntiin ja työssäoloon.
Vuonna 1999 tein kirjallisen kysymyksen kyseisestä aiheesta,
ja silloin ed. Sasi, en muista tarkkaan, mahtoi olla ministeri Sasi.
Silloin hallitus täällä vastasi — ja
Niinistö oli silloin valtiovarainministeri — että ei
ole vielä siinä tilanteessa aiheellista lähteä tämmöistä edes
pohtimaan, ja siinä mielessä ... (Ed. Pulliainen:
Mutta Niinistö tulee keväällä tänne
ja korjaa!) — Hän korjaa varmaan tämän,
ja tämä on hieno homma sinällään.
Tässä on vastaus siihen kysymykseen. Ja onneksi
tässä tulee nyt samanlaisia ajattelijoita lisää tänne,
jotka vuonna 1999 eivät olleet vielä ajankohtaisia.
(Ed. Virtanen: Niinistön—Lahtelan linja!) — Siinä muuten
oli Niinistön—Lahtelan linja aikanaan, kun lisärakentamisesta äänestettiin. — Nostan
Niinistölle hattua, että jotkut ministerit tulivat
mukaan, mikä lienee aika harvinaislaatuista, että ministerikin
tuli äänestämään yksittäisen
kansanedustajan aloitteen puolesta ja se kaadetaan. (Ed. Pulliainen
ja ed. Cronberg: Muistetaan!) — Joo.
Tämä kakkosasunnon verovähennysoikeus taas
siinä mielessä liittyisi oleellisesti näihin
liikkuvuutta edistäviin toimiin. Toivon, että kun
hallitus on hyviä esityksiä tehnyt, sama hallitus
voisi jatkaa jatkossakin. Todennäköisesti se tekisi samanlaisia
esityksiä, mutta joku toinenkin hallituspohja voi olla
mahdollinen, koska vaalithan siinä ratkaisevat, mutta nämä asiat
pitäisi pitää mielessä.
Sitten yksi asia, mikä ed. Sinnemäen puheenvuorossa
tuli hyvin esille — ja peilaan sitä tämän päivän
lehtijuttuun, jonka Karjalaisesta luin — oli se, jotta
ei ole semmoisia laskureita VM:stä käytössä,
miten lasketaan se, että kun liikautetaan jotain palikkaa,
niin mitä tapahtuu muualla. Nyt minä ymmärrän
sen vihreiden epävarmuuden, jota siellä seilataan.
Kansalaispalkan osalta heitetään hirveitä lukuja
ja sitten veropoliittisia juttuja. Sen perustulomallin osalta ei
ole vielä pitkä aika, varmaan oli vuosi sitten,
kun luvattiin, että 670 euroa kuukaudessa kaikille ei kun vaan
jaetaan ja se ei maksa mitään. Sitten kun vihreät
julkaisivat Pohjois-Karjalassa jotain ohjelmaansa kuukausi sitten,
se summa olikin 400 euroa, niin että eihän siinä ollut
kun vajaa 300 euroa eroa kuukaudessa. No, se ei taas maksanut mitään.
Sitten meni vajaa kuukausi aikaa, ja kansalaispalkka onkin semmoinen
450—500 euroa ja siihen työmarkkinatuki päälle,
ja siinä on se kansalaispalkka. Nyt minä luin
ihmeekseni, että nyt se on taas joku 450 euroa, mutta se
verotuspuoli siinä on jotenkin ihmeellinen.
Tämä on mielenkiintoinen homma, kun siinä lehdessä oli
esimerkkejä ja todennäköisesti se lehtimies
on kuvannut oikein sen tilanteen, koska ainakin siinä tarkkoja
lukuja oli. Siinä on kuvattu sillä tavalla, että on
tämmöinen 500 euroa hankkiva henkilö,
ja kun sitten siltä peritään 20 prosenttia
veroa, niin se on satanen, mutta siihen kun pannaan sitten se kansalaispalkka
päälle, niin sitten se saakin sen 750 niin kuin
tulona. Mutta siinä heti sen jälkeen puhuttiin,
että 1 000 euroa pitäisi olla niin kuin
verovapaa osuus. Siis ihmisen pitäisi tienata 1 000
euroa niin, että ei maksa yhtään veroja
kuukaudessa. Jotenkin tuntuu, että tässä kyllä sotkeutuu
jotkut käsitteet ihan perusteellisesti tai sitten logiikka
ei kyllä toimi jossakin hommassa. Mutta se 1 000
euroa on varmasti ihan hyvä. Mutta minä odotan,
että aika pitkään menee, ei se varmaan
ihan heti ensi vuonna mahdollisesti toteudu, että kunnallisverotuksessa
saataisiin 1 000 euroa verovapaata.
Se olisi hirveän hyvä asia, mutta se tarkoittaisi kyllä sitä,
kun siellä todettiin myös, että sitten siirrytään
ympäristöveroihin, että kyllä me
siirtyisimme ilmeisesti aika tasaverojärjestelmään. Sehän
tarkoittaisi sitä, että ne, ketkä ovat
pienempituloisia, köyhemmät, maksaisivat enemmän
siinä ja niille tulisi yhä kalliimmaksi eläminen,
koska ympäristöverot ovat tasaveroja kuitenkin.
Sitten täällä todettiin, että yli
5 000 euroa kuukaudessa ansaitsevilla — elikkä kansanedustajat
ovat siinä luokassa — verot kestäisivät
ennallaan, ei niitä kiristettäisi, vaan ne olisivat
niin kuin ennallaan.
Nyt minä ymmärrän sen, mikä tässä on
ongelma tässä hommassa; laskuria ei ole olemassa. Tämä on
mielenkiintoista keskustelua. Ja varmaan tuolla vaalikentillä tavataan
monissa asioissa, jotka nousevat esiin, tämmöiset
ihmeelliset asiat. Minä luulen, että siinä tapahtuu
semmoinen pikku vajaus jossakin tuossa, jos 1 000 euroa
olisi verovapaata tuloa, myös kunnallisverotuksessa. Se
olisi hyvä asia, mutta jossain kyllä raksuttaa.
Ed. Tapani Tölli merkitään
läsnä olevaksi.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtelan puheenvuoro liittyi näihin
hallituksen esityksiin melko ohuelta tarttumapinnalta, ja hänen
kommenttinsa oman puolueeni näkemyksistä ilmeisesti
sekin liittyi niihin suunnilleen samalla tasolla kuin tämä puheenvuoro
liittyi näihin hallituksen esityksiin.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sinnemäelle voisi todeta sen,
jotta minä yleensä uskon, mitä lehdissä kirjoitetaan
näistä. Kun sinne on kuitenkin ihan faktalukuja
laitettu ja sitä sitten vaan lukee tämmöiset
luvut, niin pakko sitä on uskoa, kun ei muuta ole olemassa.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten vihreiden esityksiin liittämät
vastalauseet ovat esittäneet ja kuten myös julkisuudessa
olemme esittäneet, olemme halunneet muuttaa verojärjestelmäämme
siten, että pieniä tuloja myös kunnallisverotuksessa
verotettaisiin huomattavasti vähemmän kuin tällä hetkellä.
Haluamme myös pitää kiinni veropohjasta,
koska arvostamme veroilla saatavia julkisia palveluja. Olemme katsoneet,
että verotusta tulisi siirtää ympäristöverojen
suuntaan. Tietenkin jos pienituloisia verotetaan huomattavasti nykyistä vähemmän
ja heidän rasituksenaan olisi joitain ympäristöveroja
enemmän kuin nyt, heidän kokonaistaakkansa ei
myöskään kasvaisi.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Kun täällä on yleisellä tasolla
puhuttu hallituksen harjoittamasta veropolitiikasta, niin kyllä voi
todeta sen, että kyllä se on suosinut hyvätuloisia
ja pienituloiset ovat joutuneet kyllä ihan mopen osalle siinä,
eli jos pienituloisilla joissakin tilanteissa nyt jää kuukaudessa
yksi euro enemmän käteen kuin aikaisemmin, niin
kyllä se tuntuu aika erikoiselta, jos taas pohditaan sitä,
mitä suurituloisten saama hyöty on.
Viime lauantaina kuuntelin Pohjanmaan radiossa nettikolumnia,
jossa ed. Vihriälä päivitteli , kuinka
huonosti ihmisillä tällä hetkellä menee
ja mitä pitää ottaa seuraavaan hallitusohjelmaan. Siellä oli
kyllä kaikki maan ja taivaan väliltä olevat
etuudet, joita piti korottaa ja ottaa seuraavaan hallitusohjelmaan.
Tuntuu aika erikoiselta se, että nyt kun olisi
ollut mahdollisuus äänestää toisin,
miksei äänestänyt, ja heti seuraavana päivänä on
haastattelu nettikolumnia varten, jossa kaikki on niin
huonosti, niin huonosti. Mutta mitään ei tehdä silloin,
kun on mahdollisuus. Sama tilanne on ruuan arvonlisäveron kohdalla.
Miksei sitä nyt keskusta nostanut esiin, kun
itse on vallan kahvassa?
Ja kun puhuttiin täällä minimietuuksista,
niin se on totta kyllä, että tällä hetkellä sosiaaliviranomaiset
joutuvat työskentelemään pääasiassa sellaisten
tehtävien kanssa, jotka eivät varsinaisesti minun
mielestäni heille kuuluisi, vaan ennalta estävät
toimet, ja se työllistää hallinto-oikeuksia
jne. Eli kyllä voi sanoa näin, että kyllä köyhää kansaa
on rokotettu, nimenomaan kun vielä ottaa huomioon, että välilliset
verot kohdentuvat vielä enemmän suhteessa näihin
kuin suurituloisiin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Mikä on oikeudenmukaista, on erittäin
hyvä kysymys. Silloin voidaan tehdä vertailuja
Suomen ja muitten välillä.
Mitä tulee tuloverotuksen tasoon, niin EU:ssa kun tehdään
näitä vertailuja, niin Suomen pienituloisen tuloverotus
on nyt juuri painunut EU:n keskiarvon alapuolelle. Sen sijaan, mitä tulee keski-
ja suurituloisiin, niin heidän verotuksensa on EU-alueen
kolmen ankarimmin verotetun maan joukossa. Tämä on
ehkä syytä pitää mielessä,
kun tehdään päätöksiä täällä.
Mitä tulee sitten koulutettuun suomalaiseen ja hänen
verotukseensa ja ostovoimaansa, Akavan selvitykset osoittavat, että koulutetun
suomalaisen ostovoima verotuksen jälkeen on yksi Euroopan
huonoimpia. Siinä on pikkuisen mietittävää myöskin,
pitäisikö tämän joukon osalta
tehdä jotakin tässä yhteiskunnassa.
Ed. Sinnemäki oli oikeassa siinä, että silloin, kun
siirrytään perusturvasta ihan pienelle, paremmalle
toimeentulolle, ottaen huomioon tuloverotus ja tulonsiirrot progressio
on äärimmäisen voimakas, ja se on ongelma,
johon tässä yhteiskunnassa pitäisi pyrkiä kiinnittämään
entistä enemmän huomiota.
Mitä tulee sitten verotuksen tasoon ylipäätänsä,
niin olennaista on katsoa se, onko verotus kasvun este, ja meillä on
Lafferin käyrä, joka hyvin selvästi osoittaa
sen, että jos meillä on liian korkea verotuksen
taso, se merkitsee sitä, että ei tehdä töitä,
ja silloin pitää pyrkiä optimoimaan sitä verotusta
ja siellä, missä se on liian kireätä, sitä pitää pudottaa,
jotta saadaan taloudellista kasvua aikaan. Kannattaa katsoa sitä,
miten Suomi sijoittuu Lafferin käyrällä,
ja tässä suhteessa on varmasti syytä juuri
katsoa, että siellä varsinkin paremmissa keskituloissa
tuloverotus alkaa olla jo melkoinen este työnteolle, ja
siinä suhteessa, jos taloudellista kasvua halutaan, niin
veronkevennysten painopisteen pitäisi ehkä paremminkin
osua sinne.
Lopuksi, puhemies, todettakoon vielä, että kun
katson veronkevennyksiä pienituloisten osalta, niin Sauli
Niinistön aikana ne olivat suhteellisesti suurempia kuin
nykyisen hallituksen.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasille toteaisin myös kuitenkin
sen, että kun vertailee niitä Euroopan unionin
jäsenmaita, joissa veroaste on suhteellisen korkea, otetaan
nyt vaikka läntinen naapuri tai otetaan vaikka Tanska, joissa
veroasteet ovat korkeampia, niin mikä on työllisyystilanne,
mikä on yhteiskunnan tilanne kaiken kaikkiaan. Ei niillä mailla
nyt niin hirveän huonosti mene.
Kun tällä vaalikaudella on tehty noin 2,5
miljardin veronkevennykset ja meillä työllisyys-
ja talouskasvu on hyvä, niin kukaan asiantuntija ei kyllä kerro,
että se olisi veronkevennysten syytä ja ansiota.
Se, että Kiinan talous kasvaa, on kasvanut koko ajan, se,
että öljyn hinta on korkealla, mikä on
nostanut esimerkiksi Venäjän talouskasvua, tuonut
tänne Suomeenkin vetoa sitä kautta, se on kyllä tapahtunut
näistä veronkevennyksistä riippumatta.
Näiden analyytikkojen selkeä johtopäätös
on, että suuret veronkevennykset eivät koskaan
tule takaisin työllisyyden ja talouskasvun muodossa kokonaisuudessaan.
Pieni merkitys niillä on, mutta kokonaisuudessaan ne eivät
koskaan tule.
Itse asiassa on hyvä, että on työllisyyskehitys ja
talouskasvu ollut tätä luokkaa, muuten tässä oltaisiinkin
aika vaikeassa tilanteessa näin suurten veronkevennysten
vuoksi eikä olisi kaukana se, että ryhdyttäisiin
puhumaan mahdollisista leikkauksista menopuolelle. Onneksi talouskasvu
ja työllisyyden paraneminen ovat sallineet näinkin
suuret, liian suuret, veronkevennykset tässä toteutuneessa
taloustilanteessa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Hämmästyttävää,
että ministerit ovat koko päivän poissa
täältä, vaikka käsitellään
perustärkeitä asioita: EU:n perustuslakia ja nyt
veropolitiikkaa. Eivätkä hallituspuolueitten kansanedustajiakaan
näytä nämä asiat kiinnostavan.
Puheenvuoroja ei kummassakaan joukossa juurikaan
ole ollut.
Tämä verotuskysymys on todella tärkeä,
ja kyllä täällä on jonkin verran
käyty keskustelua tämän harjoitetun veropolitiikan
tuloksellisuudesta. Kyllä täytyy sanoa, että enemmän
yhdyn ed. Uotilan juuri esittämiin näkemyksiin
kuin ed. Sasin esittämiin näkemyksiin. Minä uskon,
että toisella tavalla painotetulla veronkevennyspolitiikalla
olisi saatu vielä enemmän työllisyyttä parannettua,
kasvua talouteen kuin on saatu nyt. Näillä kaikkein
suurituloisimpien veronkevennyksillä ei ole kotimaista
kulutusta kasvatettu juurikaan, eikä ole tätä kautta
luotu uusia työpaikkoja. Jos osa tuosta veronkevennysvarasta, joka
nyt on uhrattu kaikkein suurituloisimmille, olisi annettu pieni-
ja keskituloisille, niin aivan varmasti meillä olisi parempi
kansantalouden tilanne, vielä parempi kuin on nyt. Mutta
nämä ovat toki mielipiteitä, eikä näistä ole
tutkittua tietoa riittävästi ehkä olemassa.
Hallituksen veropolitiikka on saanut täällä kokoomuksen
varauksettoman tuen ja kiitoksen, niin että joku ulkopuolinen,
jos olisi kuunnellut tätä keskustelua, luulisi,
että kokoomus on hallituspuolue ja kaikki muut ovat oppositiossa.
Tällä tavalla täällä on
esiinnytty. (Ed. Soini: Kokoomus on konsensuspuolue!) Kuitenkin siitä huolimatta,
että kokoomuksen edustajat ovat täällä vuolaasti
hallituksen veropolitiikkaa kiitelleet, niin ehkä tuleva
pääministeri tai ainakin tuleva kansanedustaja
Niinistö tänään sanoi, että hänen
perintönsä on vajaassa neljässä vuodessa
hukattu talouspolitiikassa. Mikä on kokoomuksen linja sitten
loppujen lopuksi? Mikä on Niinistön linja suhteessa
tämän päivän kokoomuksen linjaan,
sitä voi kysyä, koska esimerkiksi menokehykset
ovat niin tiukat, että kaikkialla on vain kuristusta ja
ahdinkoa, ja toisaalta veropolitiikka on ollut kokoomuslaisempaa
kuin kokoomuksen oma malli ja Niinistö kuitenkin moittii,
että pieleen on kaikki mennyt. Linja on tietysti hukassa.
Samalla tavalla kyllä joutuu kysymään,
että mikähän se vihreiden talous- ja
veropolitiikan linja on. Nämä viimeiset uutiset
tuolta Joensuusta kertovat kyllä aika ihmeellistä näkemystä, mutta
ehkä on niin, että niitä laskentamalleja
ja ohjelmia ei ole käytössä. Siksi tällaiselle
asiaan huonosti perehtyneelle on jäänyt epäselväksi, ajavatko
vihreät todella tasaveroa ja panevatko he mökinmummot
maksamaan entistäkin kovempia energiaveroja jne. vai mikä verotuksen osalta
tämä malli mahtaa olla. Tasaveroon ei ole syytä mennä,
on se sitten vihreitten malli, kokoomuksen malli tai hallituksen
malli. On syytä säilyttää verorasitus
siellä, missä on veronmaksukykyä, ja
helpottaa sieltä, missä sitä veronmaksukykyä ei
ole. Nyt se edellyttää kyllä linjan muutosta
seuraavalta hallitukselta oikeudenmukaiseen suuntaan.
Arvoisa puhemies! Tämä kuntien pakkolainan
maksutapa on nyt kyllä aika erikoinen ja maksun tapahtuminen
vuonna 2008. Siltä osin täytyy ihmetellä,
että Vanhasen hallitus on tällä tavalla
tätä asiaa hoitamassa.
Ehkä vielä enemmän ihmetyttää ja
hämmästyttää tämä eläkeläisten
kohtelu tämän hallituksen aikana. (Ed. Vistbacka:
Täysin käsittämätön!)
Se on edesvastuuton suorastaan. 5 euron korotuksia annetaan kansaneläkkeisiin,
ja sitten on tämä eläkeläisten
kireämpi verotus melko pientäkin eläketuloa
saavien osalta, ei kaikkien pienimpien mutta kuitenkin melko pientä eläkettä saavien
osalta kireämpi verotus kuin vastaavalla palkansaajalla.
Ei tätä voi millään perustella,
että nyt, kun annetaan miljardien veronkevennyksiä,
niin tällaista asiaa ei korjata. Se on hämmästyttävää.
Keskustan, sosialidemokraattien ja Rkp:n veropolitiikka ja eläkepolitiikka,
eläkeläisten kohtelu, saa tältä osin
kyllä aivan käsittämättömän
leiman, ja tämä on syytä eläkeläisten nyt
havaita. Neljä todella vahvaa talouskasvun vuotta ja tällaiset
epäkohdat jäävät elämään
ja luvataan ehkä sitten joskus. Miksi ei nyt? Miksi meidän
sen sukupolven, joka on tämän maan rakentanut,
taistellut tämän vapauden puolesta ja ansaitsisi
kohtuullisen, oikeudenmukaisen, tasapuolisen kohtelun, asiaa ei
hoideta nyt kuntoon?
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin kyllä hämmästelen
tätä veropolitiikkaa etenkin siltä osin,
että suurrikkaille on annettu varallisuusvero anteeksi.
Nythän tällä varallisuusverolla olisi
ollut käyttöä. Kun Wahlroosit ja monet
muut, Liliukset ja muut, ovat jättipotteja kaapineet optioilla
ja muilla, niin sitä varallisuutta alkaisi kertyä,
jota sitten voisi verottaa. Tämä on käsittämätöntä.
Jotenkin sen ymmärtää, että juppikokoomus
tällaista linjaa ajaa — mutta ei pystynyt ajamaan
sitä läpi ollessaan hallituksessa — mutta
sosialistit, nuo köyhien ystävinä esiintyvät
uuden Euroopan rahaihmiset — kyllä on käsittämätöntä.
Ed. Esa Lahtela, te olette ryhdikkäitä poikkeuksia,
mutta mitenkä tuolla voidaan, sosialidemokraatit, esittää oikeudenmukaista
veropolitiikkaa, kun suurrikkaita suositaan ja eläkeläisiä kurmuutetaan?
Ei riitä sinne alapuolille minkään
näköistä sympatiaa, mutta soppatykki
ajaa jälleen asemiin ja haaleata Saludoa pahvimukista jaetaan kansalle
ja nosket pettää, niin kuin vasemmistoliittolaisilla
ja kommunisteilla on ollut tapana sanoa, ja kepu loistaa poissaolollaan,
niin kuin täälläkin. Kirjoitetaan taas
kolumni lehteen, että ensi vuonna kaikki hyvin. Se on sama
tilanne kuin se, kun Aku Ankka meni Roope Ankan puheille: siellä oli
kyltti takana, ei tänään, tule huomenna, ja
Aku tuli huomenna, ja sama juttu, ei tänään, tule
huomenna. Koska kansa herää tähän
kepuharhautukseen? Toivottavasti päivää ennen
maaliskuun vaaleja.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta ed. Soinille voisi todeta, jotta
koskaan minun soppatykissä ei ole ollut kylmää kahvia. Päinvastoin,
aina eläkeläiset valittavat, että se polttaa
suuta, sen takia tämä pitää korjata
tässä. Mutta se on Saludo-kahvia ja pahvimukissa.
Keskustelu päättyy.