16) Hallituksen esitys vanhempainpäivärahoja
ja työnantajakustannusten korvaamista koskevan lainsäädännön
muuttamiseksi
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen ensimmäinen
käsittely käytiin viime torstaiaamuna klo 02.20—03.05.
Kun turnauskestävyyteni ei riittänyt sinne saakka,
niin lausun tästä muutaman sanan. Sen lisäksi
esitän tietysti lausumaehdotukset.
Arvoisa puhemies! Tämä on muiltakin osin aika
mielenkiintoinen laki kuin pelkästään
käsittelyajankohdaltaan. Tässähän
hallitus joutui muuttamaan lakiesitystä sen jälkeen,
kun se oli käynyt perustuslakivaliokunnassa. Lakiesityksen
pyrkimys on oikein hyvä: tällä pyritään
toisaalta parantamaan vanhempainetuuksia ja toisaalta tasaamaan
myöskin äitiydestä työnantajille
aiheutuvia kustannuksia. Sinänsä voi tietysti ikään
kuin hieman sivusta todeta, että entisenä pienipalkkaisten
naisten, ylipäätään naisten, työnantajana
ihmettelen työnantajia, jotka eivät palkkaa parasta
työntekijää niistä, jotka ovat
tarjolla, jos on olemassa vaara, että hän saattaisi synnyttää lapsen.
Joka tapauksessa pitää toivoa, että tämä hallituksen
esitys edistää tällaisen, sinänsä epätoivottavan,
käyttäytymisen vähenemistä.
Tältä osin kuitenkin epäilen, että tämä lakiesitys
on oikean suuntainen, mutta riittämätön. Osittain
tältä osin esitys heikkeni. Kun siis alkuperäinen
esitys oli, että isille 80 prosentin vanhempainraha ja äidille
70:n, niin nyt se muuttui sitten 75—75. Parempi ratkaisu
olisi mielestäni ollut se, että olisi uhrattu
hieman enemmän rahaa ja päädytty 80—80-jakoon.
Nämä pykälämuutokset, joita
vastalauseessani esitin, tulivat valitettavasti perjantaina hylätyiksi,
ja niinpä keskityn nyt kahteen asiaan, ensinnäkin
minimipäivärahoihin. Se, että en tee
alkuperäisessä rinnakkaislakialoitteessani olevaa esitystä,
johtuu valiokunnassa esiintyneistä tulkinnoista siitä,
kuuluvatko minimipäivärahat ylipäätään
tämän esityksen piiriin. Kun aloite otettiin käsittelyyn,
silloin mielestäni ne kuuluivat, mutta valiokunnassa ei
näin käynyt, ja siksi olen tehnyt minimipäivärahoista
vain lausumaesityksen ja totean vain, että minimipäivärahojen
matala taso tältä osin on kansallinen häpeä.
Se liittyy siihen, mistä täällä jo
aiemmin oli veroasteikkojen osalta keskustelua. Ed. Sinnemäki
totesi silloin, että näin matalat minimipäivärahat
aiheuttavat muun ohella myöskin erilaisia tuloloukkuja puhumattakaan
siitä, että ne saattavat pienituloiset yksinhuoltajaperheet
kohtuuttomaan tilanteeseen. Siksi olen tehnyt lausumaehdotus ykkösen:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
valmistelee sairausvakuutuslain muutokset, joilla minimiäitiys-,
isyys- ja vanhempainraha nostetaan 22,31 euroon päivältä -
-." Esitän tämän hyväksyttäväksi.
Tämä itse asiassa on myöskin vastalauseessani,
mutta kun tämä ja tämä toinen
lausumaehdotus, joka koskettaa ottovanhempien vanhempainrahakauden
ulottamista kymmenvuotiaita nuorempiin lapsiin, olivat siinä yhdessä,
olen ne näissä pöydälle jaetuissa
esityksissä erottanut. Tämä toinen lausumani
todellakin koskee ottovanhempien vanhempainrahakauden pidentämistä.
Ottovanhemmuuteen liittyy siinä määrin merkittäviä rasitteita,
että tämä on perusteltua, ja siksi esitän
toisen lausumaehdotuksen:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
valmistelee sairausvakuutuslain - - muutoksen, jolla ottovanhempien
vanhempainrahakausi ulotetaan koskemaan 10 vuotta nuorempia lapsia."
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on kannatettava. On hienoa, että kannustetaan
perheitä jakamaan lasten hoitoa ja kannustetaan myös
isiä käyttämään enemmän
vanhempainvapaata. Mutta en voinut kertakaikkiaan ymmärtää sitä,
miten hallituksen esityksessä tasa-arvoministeri Tuula
Haatainen haksahti esittämään isille
korkeampaa vanhempainrahaa kuin äideille. Senhän
sanoo jo maalaisjärkikin, että näin ei
voi olla, ja onneksi tämä asia on nyt sitten korjattu.
Naiset ovat muutenkin kymmenen vuotta jäljessä urakehityksessä ja palkkakehityksessä
verrattuna
miehiin.
Mutta miten kannustaa miehiä käyttämään enemmän
vanhempainvapaata, siinäpä kysymys. On tutkittu
tätä asiaa ja todettu, että tulot ovat
se suurin este ja toinen ovat kyllä ura ja asenteet. Korkeakoulutetut
miehet käyttävät enemmän tätä vanhempainvapaata
kuin vähemmän koulutetut. Työpaikoilla
pitäisikin puuttua entistä enemmän näihin
arvoihin, joita siellä on. Niihin ei välttämättä lainsäädännöllä kylläkään voida
vaikuttaa, mutta lainsäädännöllä voidaan kannustaa
sinnepäin.
Mutta miten tämä kaikki hyvä rahoitettaisiin, siitä on
kokoomuksella vähän poikkeava näkemys.
Kokoomus on sitä mieltä, että sitä ei
pidä rahoittaa nostamalla työnantajamaksuja ollenkaan,
sillä pitäisi nimenomaan mennä toiseen suuntaan.
Suunta nykyisin on siis väärä. Sen sijaan
pitäisi alentaa työnantajamaksuja, jotta työllistymisen
kynnys olisi matalampi. Eli tämä kaikki pitäisi
maksattaa valtiolla entistä enemmän, ja se ei
kovin suurta kustannuserää merkitsisi, vain 70
miljoonaa euroa me tähän esitämme.
Jotta asia menisi eteenpäin, esitän vastalauseen
1 mukaista lausumaehdotusta, jossa eduskunta edellyttää,
että hallitus valmistelee esityksen, jossa perhevapaakustannuksista
työnantajille ja työntekijöille syntyvät
kustannukset siirretään nykyistä enemmän
valtion korvattavaksi.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Ed. Vahasalon
esitys ei liene yllättänyt salissa ketään.
Kokoomuksen linjanahan on laittaa myös verot valtion maksettaviksi.
Mutta varsinaisesti tästä mietinnöstä ja
siihen liittyvästä syystä.
Itse odotin erittäin innokkaasti perhevapaauudistusta,
erityisesti niitä kannustavia tekijöitä, millä isät
uskaltaisivat jäädä ja jäisivät
sinne kotiin nykyistä useammin. Erityisen ilahtunut olin siitä,
että nykyinen hallitus ja itse asiassa jo pääministeri
Jäätteenmäen hallitus kirjasi erittäin kauniisti
tasa-arvoa edistäviä tekijöitä omaan hallitusohjelmaansa,
ja ehkäpä siksi, siitä syystä, jäinkin
odottamaan jotakin uskomatonta, jotakin erittäin hyvää,
etenkin vielä kun tämä nykyinen hallitus
lupasi suvata eli katsoa sukupuolivaikutukset kaikista esityksistään.
Mutta kuten tässä jo ed. Vahasalon puheenvuorossa
todettiin, ensimmäinen tänne saliin tullut versio
ei todellakaan edistänyt tasa-arvoa, vaan itse asiassa
edisti miesten ja naisten välistä epätasa-arvoa
mitä suurimmassa määrin, ja siksi olen
erittäin iloinen, että perustuslakivaliokunta
niinkin näyttävästi kiinnitti huomiota
asiaan.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä lopputuloskin jatkaa
kenties erittäin hyvää tarkoittavaa,
mutta silti ainakin jossakin määrin epätasa-arvoa
jakavaa linjaa. Itse puutun pariin kolmeen
epäkohtaan.
Taannoin muutama vuosi sitten pääministeri Vanhanen
julisti kiertäessään Suomen maata, että Suomen
kansan suurin tehtävä on lisääntyä. Valitettavasti
tällä hetkellä ongelmana on se, että pieni
lapsi on selkeä köyhyysriski ja erityisesti nuorissa
perheissä. Joka kahdeksas lapsi elää jo tällä hetkellä alle
köyhyysrajan, ja olisin tietysti olettanut, että juuri
näitten lapsiperheitten asiaa puolue, jonka pääministeri
ja puheenjohtaja kehottaa lisääntymään,
hoitaisi.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta kiinnitti omassa mietinnössään
erityisesti huomiota siihen, että tämä kokonaisuudessaan
lähtee ansiosidonnaisista etuuksista ja niihin puuttuvista
asioista, ja huokaili mietinnössään minimiäitiys-,
isyys- ja vanhempainrahan pienuutta, mutta ei ryhtynyt minkäänlaisiin
toimenpiteisiin. Sekin on tyypillistä tälle hallituskaudelle.
Tällä hallituskaudella on painotettu ansioon perustuvia
oikeuksia, ei minimi- tai perusturvaan liittyviä oikeuksia.
Senpä vuoksi olen myös ilahtunut, että työ-
ja tasa-arvovaliokunta kiinnitti huomiota tähän
minimiäitiys-, isyys- ja vanhempainrahaan ja ehdotti sitä peruspäivärahan
tai työmarkkinatuen suuruiseksi. Ilolla voinkin siltä osin
kannattaa ed. Virtasen tekemää lausumaa.
Toinen kohta, johon kiinnitin huomiota itse jo alkumetreillä,
olivat adoptioon liittyvät kiemurat, jotka alkuperäisessä esityksessä olivat
vähintäänkin olemattomia. Olen aina nostanut
hattua ihmisille, jotka uskaltavat kasvattaa toisen ihmisen synnyttämiä lapsia,
varsinkin jos tämä lapsi on vielä saattanut
elää joitakin vuosia toisenlaisissa olosuhteissa,
toisenlaisessa perheessä. Rohkeus kasvattaa toisen lasta
vaatii myös sitä, että lapselle ja vanhemmille
mahdollistetaan sitä yhteistä aikaa, jossa lapsen
perusturva rakennetaan kenties aivan uudelleen. Monta kertaa adoptoidun
lapsen kohdalla kyse saattaa olla myös traumoista, joita
pitää työstää pitempään
kuin kenties normaalissa lapsi—äiti-suhteessa
tai lapsi—isä-suhteessa. Ja tietysti kansainväliset
adoptiot tuovat omat kiemuransa myös näihin adoptioihin.
Aina lapsen ongelmat tai lapsen hätä eivät näy
ensimmäisinä päivinä, ne saattavat
näkyä vasta useampien kuukausien aikana. Adoption kohdalla
tarve vanhempien ja lapsen yhteiseen aikaan ei rajaudu vain pelkästään
naperoikään. En sano, että se kenenkään
lapsen kohdalla rajautuu vain siihen, mutta erityisen tärkeää on
adoptiotilanteissa varmistaa, että vanhemmilla ja adoptoidulla
lapsella on mahdollisuus kehittää yhteistä suhdetta.
Siksi myös kannatan ed. Virtasen tekemää toista
lausumaesitystä.
Kolmas kohta, josta olisin toivonut jo tässä vaiheessa
jotakin puhuttavan, on sijaisvanhemmat. Tämän
hallituskauden ja kenties edeltävienkin hallituskausien
aikana on harjoitettu sen verran epäonnistunutta perhepolitiikkaa,
että se on johtanut erittäin epäinhimillisiin
olosuhteisiin tietyissä perheissä, jotka ovat
puolestaan johtaneet siihen, että sijaisvanhempien tarve
on kasvanut huomattavasti. Ja toivoisinkin, että kun jatkossa
mietitään perhevapaita, niin samalla tehdään
sijaisvanhemmat yhdenvertaisiksi muitten vanhempien kanssa, koska
useimmiten vielä sijaisvanhempien kohdalla ne ongelmat
ovat moninkertaisempia. Ja toivon, että jatkossa samastaminen
muihin vanhempiin koskee yhtä lailla erilaisia oikeuksia
ja tukia kuin vaikkapa palveluita. Tällä hetkellähän
sijaisvanhemmat eivät ole oikeutettuja muun muassa päivähoitopaikkaan.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tästä hallituksen esityksestä 112
voi sanoa, että se on perhevapaauudistuslaki, siis todella
myönteisestä laista on kysymys. Tavoitellaan tasa-arvoa ja
perheille hyvinvointia, mutta kuitenkaan kaikkea sitä,
mitä tässä ehkä monet ovat odottamassa,
että perheille tasa-arvoisuus lisääntyisi,
tämä laki ei kyllä mahdollista. Sitä,
että tässä laissa on heikkoja kohtia,
osoittaa se, että tästä on tässä salissa äänestetty
pykäläkohtaisessa, yksityiskohtaisessa käsittelyssä ja
eri vastalauseissa on paitsi pykälämuutoksia myös
lausumaehdotuksia. Erityisesti tämän lain heikko
kohta mielestäni on se, että jos tasa-arvosta
puhutaan, niin tässä laissa ei ole riittävästi
otettu huomioon erityisesti adoptioperheiden ja monikkoperheiden
tilannetta, miten heidän tilannettaan voitaisiin vahvistaa ja
nähdä tasa-arvoisuuden toteutuminen muihin perheisiin
nähden. Tasa-arvoinen oikeus osallistua lapsen hoitoon
vakuutettujen perhetyypistä riippumatta ei siis edelleenkään
toteudu ottolapsiperheissä, monikkoperheissä eikä erityisesti perhehoitoa
antavissa perheissä, joissa on siis sijoituslapsia.
Esityksellä pyritään vaikuttamaan
vanhempainetuuksien nykyistä tasa-arvoisempaan jakautumiseen.
Ensimmäisenä olisi tullut poistaa vanhempainrahasta
se ilmeinen kohtuuttomuus, että minimimäärä on
edelleen pienempi kuin matalin työttömyyskorvaus,
minimiäitiyspäiväraha. Tämän
täällä ed. Virtanen on ottanut myös
lausumaehdotukseksi. Se on erittäin hyvä, ja kannatan
sitä, että tässä laissa olisi
kiinnitetty jo tähän huomiota, mutta on erittäin
tärkeää, että on lausumaesitys,
jossa edellytetään, että hallitus tähän
puuttuu. Tiedämme siis, että äideistä noin
neljäsosalla on alle työttömän
peruspäivärahan suuruinen vanhempainraha ja viidesosalla
minimimäärä 15—20 euroa. Esitetyt muutokset
vaikuttavat entistä selvemmin vanhemmuuden arvottamiseen
sen perusteella, mikä on vanhemman tulotaso. Esitys ei
kannusta millään tavoin esimerkiksi vähätuloista
opiskelijaisää pitämään
taukoa opinnoissaan ja hoitamaan lastaan.
Arvoisa puhemies! Erityisesti nyt tämä ottovanhempien
asema: Adoptiovanhemmat eivät ole esitetyn muutoksen jälkeenkään
tasavertaisessa asemassa biologisten vanhempien kanssa. Ottovanhempi
ei voi käytännössä hyödyntää lain antamaa
maksimiaikaa eli 234:ää arkipäivää lapsen
syntymää seuraavasta arkipäivästä,
koska Suomessa syntynyt lapsi muuttaa perheeseen yleensä vasta
biologisen äidin 8 viikon harkinta-ajan jälkeen.
Kansainvälisessä adoptiossa nuorimmat lapset ovat
jo muutaman kuukauden ikäisiä perheeseen tullessaan.
Lapsen kehityksen kannalta olisi kuitenkin tärkeää saada
kiinnittyä uuteen perheeseen adoptiosuhteen tärkeinä ensimmäisinä kuukausina.
Ottovanhempien vanhempainrahakauden vähimmäiskestoa
olisikin tullut nykyisestään lisätä,
ja tästä olemme tässä salissa
jo äänestäneet.
Mutta toinen ottovanhempiin liittyvä, adoptioperheisiin
liittyvä asia on tämä ikäkysymys. Täällä ed.
Virtanen nosti myös sen lausumaehdotukseksi. Vastalauseessa
3 on myös lausumaehdotus, jossa vanhempainvapaan ulottaminen
aina 9-vuotiaina adoptoituihin lapsiin toisi käytännössä lähes
kaikki ottolapsiperheet etuuden piiriin. Suurin osa ottolapsista
ainakin adoptiojärjestöjen esityksen mukaan on
alle 9-vuotiaita, ja se kohta tulisi korjata.
Vielä ihan viimeiseksi, arvoisa puhemies, muutama sana
perhehoitajista, koska 2. lausumaehdotus vastalauseessa 3 koskettaa
perhehoitajia. Sairausvakuutuslain muutoksessa olisi tullut ottaa
erityisesti huomioon niiden vastasyntyneiden asema, joita hoidetaan
perhehoitolain 312/92 mukaisen toimeksiantosopimuksen perusteella perhehoitajan
kodissa. Perhehoitoa antavalla henkilöllä ei ole oikeutta vanhempainpäivärahaan,
vaikka hoidettava olisi
vastasyntynyt. Erityisesti vauvaikäisen sijoitetun kannalta
olisi olennaisen tärkeätä turvallisen
kiintymyssuhteen muodostumiselle taloudellinen mahdollisuus kotihoidossa.
Alle 3-vuotiasta sijoitettua lasta hoitavalle perhehoitajalle tulisi
antaa oikeus myös lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta
annetun lain mukaiseen kotihoidon tukeen.
Näistä 1. lausumaehdotus siis koskee perhehoitajia:
"Eduskunta edellyttää sairausvakuutuslakia ja
lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annettua lakia muutettavaksi
siten, että perhehoitolaissa tarkoitetuille perhehoitajille
annetaan oikeus perhevapaisiin heidän hoitaessaan vauvaikäistä sijoitettua
lasta ja että alle kolmivuotiasta lasta hoitavalle perhehoitajalle
annetaan oikeus kotihoidon tukeen."
Tämä 2. lausumaehdotus koskettaa ottovanhempia:
"Eduskunta edellyttää hallituksen ryhtyvän
toimenpiteisiin, että oikeus ottovanhemman vanhempainrahaan
ja osittaiseen vanhempainrahaan laajennetaan koskemaan vakuutettua,
joka on ottanut hoitoonsa yhdeksää vuotta
nuoremman lapsen." Nämä lausumaehdotukset ehdotan lisättäväksi
mietintöön.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies: Perheillä tulisi olla
nykyistä suurempi valinnanvapaus perhevapaiden käytössä. Äitiys-
ja isyysvanhempainetuus tulisi yksinkertaistaa ja yhtenäistää. Mielestämme
vanhempainrahakauden tulisi olla vuoden mittainen ja siitä kuukauden äiti
ja isä voisivat käyttää yhtä aikaa.
Sukupuolisidonnaiset korvamerkinnät perhevapaista tulee
poistaa kokonaan lukuun ottamatta kuukauden mittaista synnytyksestätoipumislomaa.
Tällöin sekä isän että äidin
mahdollisuus hoitaa lastaan paranisi nykyisestään.
Arvoisa puhemies! Näkisin, että perheille
tulisi suoda omaa harkintaa ja valinnanvapautta entistä enemmän
ja myös tukea perhepolitiikkaa entistä enemmän.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kannatan ed. Rauhalan tekemiä lausumaehdotuksia.
Totean, että tämä lainsäädäntö on
hyvä avaus oikeaan suuntaan, ja siitä on annettava
hallitukselle kiitos ja tunnustus, että on päästy
asiassa eteenpäin. Mielestäni tämä rahoitusmallikin,
jota täällä on arvosteltu, on kuitenkin
varsin perusteltu, ja se kai on sovittukin kolmikannassa tai ainakin
vastaavasti.
Sen sijaan ikävänä yksityiskohtana
tässä lainsäädännössä pidän
sitä, että hallitus on jo esityksessään
ulottanut tämän vanhempainvapaajärjestelmän
koskemaan myös naisparien ja miesparien osaa. Tälle
ei ole mitään juridista eikä biologista
perustaa. Tämä on askel sillä tiellä,
jonka edellinen hallitus otti ja jota Vanhasen hallitus valitettavasti
on vienyt eteenpäin ja tälläkin uudistuksella
vie eteenpäin. Tämä tie minun arvomaailmani
mukaisesti romuttaa sitä kestävää perhepolitiikkaa
ja sitä perustaa, joka on yhteiskunnan kannalta kuitenkin
tärkeä ja arvokas.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun puhuimme näistä rekisteröidyssä parisuhteessa
olevien tai naisparien oikeudesta synnyttää lapsia,
niin silloin oltiin sitä mieltä, että se
on lapselle pahasta, että kasvuolosuhteet eivät
ole hyviä, ja sen takia jotkut halusivat sitä vastustaa.
Nyt on pikkuisen vaikea ymmärtää, että ne,
jotka halusivat vastustaa tätä, koska lapsella
ei ole hyvä olla näissä perheissä heidän
mukaansa, haluavat vielä entisestään
vaikeuttaa näitten perheitten asemaa. Eikö tämä ole hiukan
nurinkurista ja hiukan sodi tuota alkuperäistä periaatetta
vastaan?
Ed. Rauhalan ajatukset olivat muilta osin hyviä, mutta
jos sijoitusperhe olisi oikeutettu kotihoidon tukeen siltä samalta
kunnalta, jolta se saa jo palkkaa, miksi osa siitä palkasta
pitäisi maksaa kotihoidon tukena ja osa muuten? Siinä tulee pieniä vaikeuksia,
jos perheellä on myös omia lapsia, jolloin taas
tämä korvaus sijoitusperhelapsesta jäisikin
pienemmäksi.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean vain, että sanoin, että on
ikävää, että Vanhasen hallitus tälle
tielle on lähtenyt, ja tämä on askel
siihen suuntaan, mistä väitettiin, että tälle
ei mennä, kun homo- ja lesbopareille annetaan näitä oikeuksia ja
etuja. Lasten kannalta ymmärrän, että menetellään
näin, kun tälle väärälle
tielle on lähdetty.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Vahasalon ehdotuksen mukaista
lausumaa vastalauseessa 1, sillä työnantajamaksuja
ei pitäisi enää lisätä.
Kannatan myös vastalauseessa 3 sen 2. lausumaa , joka
parantaa adoptiovanhempien asemaa.
Olen myös sitä mieltä, että jos
vanhemmat ovat samaa sukupuolta, ei heiltä voi kieltää vanhempainrahaa,
sillä näitä pareja alkaa olla yhä enemmän
ja lapsi kasvaa tämmöisessäkin perheessä erittäin
mainiosti.
Pehr Löv /r:
Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! Den
här reformen är mycket välkommen och
en reform i rätt riktning. Det är inte många
i oppositionen som lyft upp fördelarna. Jag är
tacksam för att ledamot Kankaanniemi och ett par andra
har nämnt att det här är ett steg i rätt riktning.
Det är bra så men vi är inte i mål,
det håller jag med om.
Tämä uudistus on todella tervetullut, ja se
on parannus oikeaan suuntaan. Kovin moni opposition edustaja ei
ole sitä kehunut, vaikka nyt parista suusta on kehuja tullut,
ja siitä olen iloinen. Kun tällä tavalla
edetään, niin se on aina kompromissi. Kolmikantaiset
sopimukset ovat aina kompromissiratkaisuja. Mutta kuitenkaan ei päästä siitä,
että tämä nyt parantaa vanhempien mahdollisuuksia
hankkia lisää lapsia. Siis syntyvyys tulee nousemaan,
ja se tasoittaa naisvaltaisten ja miesvaltaisten yrittäjien
kustannustaakkaa tähän liittyen, elikkä se
on oikean suuntainen kaikessa mielessä.
Herr talman! Det blir nu så att ersättningen
för kostnaderna till arbetsgivarna för föräldraledigheterna
höjs, vilket förbättrar de kvinnodominerade
branschernas situation. Då moderskapspenningen under de
56 första dagarna stiger från 70 till 90 procent
av lönen så innebär det för
de branscher som ofta är kvinnodominerade att de i tre månaders
tid får betydligt mindre löneutgifter, vilket
naturligtvis gynnar en förbättrad nativitet och
konkurrens för de här branscherna. Vi får alltså en
dubbeleffekt, föräldrarna får mera pengar
i handen inom vissa branscher och i andra situationer så jämnar
det ut skillnaderna mellan olika arbetsgivare.
Regeringen hade föreslagit att för att gynna pappornas
möjligheter att ta ut föräldraledighet skulle
penningen stiga till 80 procent under 50 dagar. Det här
fann grundlagsutskottet att var i strid med jämställdhetsbestämmelserna,
så nu blir det 75 procent i 30 dagar för båda
parterna och det är väl okej, det tror jag. På det
här sättet så får vi ändå en
förbättring av möjligheterna att ta ut
föräldraledighet. Det ger också en större flexibilitet
för pappan när han kan ta ut sin ledighet i ett senare skede, och det är alltid
välkommet.
Vi skall också komma ihåg att den lägsta
moderskapspenningen höjdes med ungefär 30 procent
2005, men jag hör nog också till dem som beklagar
att miniminivån är för låg om
vi jämför till exempel med arbetsmarknadsstödet
som ligger till och med lite över. Så där
har nog nästa regering och riksdag att
ta i tu med ännu, vi är inte i mål.
Talman! Jag vill ännu fästa uppmärksamhet vid
en paragraf, 16 § säger att i ett registrerat
parförhållande så skall den part som
inte är förälder ha rätt till
föräldraledighet. Den som icke är förälder
skall ha rätt till föräldrapenning. Det är
ganska förvånande att man i en sjukförsäkringslag förbigår
bestämmelserna om juridiskt föräldraskap
på det här sättet. Det är inte
fråga om att man inte skall se till barnets rätt
i alla skeden, men det är inte förenligt med god
förvaltningssed och logisk juridik att man går
den här genvägen.
Därför så röstar jag emot
den här paragrafen, men den kommer att gå igenom
i den slutliga behandlingen, det vet vi redan. Skulle man ha tagit bestämmelser
om intern adoption före det här, då skulle
man med tanke på barnet ha kunnat acceptera skrivningen,
det är helt klart. Jag vill inte med det här säga
att jag skulle ha stött det förslaget heller,
men i varje fall så har vi nu nog en konflikt som man inte i
lagstiftningsarbete borde se.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalo ed. Asko-Seljavaaran kannattamana esitteli
täällä kokoomuksen oman lausumaehdotuksen,
jossa esitetään, kuten ed. Sirnö jo totesi, veroja
valtion maksettaviksi eli sitä, että yritysten
sijasta valtio maksaisi tästä lakiesityksestä koituvat
kustannukset.
Siinä vaan unohtuu se, että valtio olemme
me. Jos yritykset eivät näitä kustannuksia
maksa, niin sitten ne maksavat muut veronmaksajat eli tässä tapauksessa
muitten ohella samat äidit ja isät, jotka näistä etuuksista
pääsevät nauttimaan. Ja on vaikea kuvitella,
millä tavalla se edistäisi naisten työllistymistä nimenomaan
tältä kannalta. Toisekseen, jos näin
menetellään, niin se ei muuta niitten yritysten
suhteellista etua, jotka ovat tähän saakka kärsineet
siitä, että heillä on paljon naisia töissä.
Kaiken kaikkiaankin tämä ilta on ollut aika mielenkiintoinen
tämän kokoomuksen veropoliittisen linjan kannalta.
Ed. Sasi täällä aiemmin vaati, että suurituloisten
pitäisi saada suurempia veronalennuksia kuin pienituloisten,
ja nyt täällä vaaditaan, että yritysten
ei pitäisi maksaa ollenkaan veroja. Kyllähän
tällä tavalla tietenkin verotkin jäävät
valtion ja erityisesti kaikkien pienituloisimpien maksettaviksi.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on
hallituksen esitys vanhempainpäivärahoja ja työnantajakustannusten korvaamista
koskevan lainsäädännön muuttamisesta,
jonka itse nostan yhdeksi tämän vaalikauden sosiaali-
ja terveysministeriön esittelemistä asioista tärkeimmäksi,
jos ei nyt ihan hoitotakuun rinnalle niin ei kauaksikaan.
Toisekseen, mikä ainakin osalta tässä keskustelussa
mukana olleista on unohtunut, on se, että takana on noin
puolentoista vuoden prosessi, johon hallitusohjelma antoi sykäyksensä.
Ensin oli selvitysmies, joka antoi mietintönsä muun
muassa rahoituksen osalta. Sen jälkeen oli laajapohjainen
työryhmä, joka teki oman esityksensä,
ja tämän jälkeen hallitus teki oman esityksensä.
On ollut mielenkiintoista kuulla kokoomuksen esitykset todellakin
siitä, miten tämä hanke olisi tullut
rahoittaa. Jos katsoo historiaperspektiiviä tältä osalta,
niin ensimmäinen selvitysmiehen esitys lähti siitä,
että kustannukset jaetaan työnantajien kesken.
Tämä hallituksen esitys, joka nyt on jo mietintömuodossa,
lähtee siitä, että vastuu jaetaan laajemmin.
Olen vasemmistoliiton edustajien Sirnö ja Virtanen kanssa
täsmälleen samaa mieltä: slogaani "verot
valtion maksettaviksi" tästä ulos tulee. (Ed.
Vahasalo: Entäs työllistyminen?) Jos se on sitten
se linja, jota halutaan eteenpäin viedä, niin
siitä vaan, mutta ainakin itselläni näin
keskustan kansanedustajana on vastuunjaosta hieman toisenlainen
käsitys.
Arvoisa herra puhemies! Tavoitteenhan tulee olla todellinen
perhevapaakustannusten tasaaminen miesten ja naisten välillä.
Me emme saa unohtaa tässäkään
keskustelussa, että maailma ei valmistu yhdellä lainsäädännöllä.
Toisekseen meidän eduskunnassa pitää pysyä siinä rootelissa,
joka meille kuuluu. Meillähän on jatkossakin useita
toimialoja, joilla ei esimerkiksi palkallista äitiyslomaa
tämänkään lainsäädännön
jälkeen ole. Se on työmarkkinapolitiikkaa, ja
se pidettäköön siellä, mutta
tämä asia ei saa unohtua. Meillä on jatkossakin
iso joukko naisvaltaisia aloja, joilla palkallista äitiyslomaa
ei ole.
Tavoitteen tulee olla pitkällä aikavälillä päästä siihen
todelliseen kustannusten tasaamiseen, ja minusta tämä lainsäädäntö,
jossa äitiysrahan määrää nostetaan
ensimmäiseltä kahdelta kuukaudelta 70 prosentista
90 prosenttiin, isälle maksettavaa vanhempainrahaa ja isyysrahaa
nostetaan, työnantajan palkkakustannukset alenevat ja valtio
tulee tuohon kustannusvastuuseen mukaan, on myönteinen
asia. Isän vanhempainvapaajaksoa joustavoitetaan.
Olen ollut eduskunnassa tilanteessa, jossa oli x määrä euroja
rahaa, taisi olla vielä siihen aikaan markkoja, joilla
piti saada isyysvapaaseen lisää, ja sillä tehtiin
muutos, joka oli jo alun alkaen erinomaisen hankala, saatikka sitten,
että sen käytön olisivat tavalliset ihmiset
ymmärtäneet. Näiltä osin mennään
selkeästi eteenpäin, ja ottovanhemmille maksetaan
jatkossa nykyistä pidemmältä aikaväliltä vanhempainrahaa.
Nämä ovat asioita, jotka eivät muuksi
muutu. Sellainen henkilö, joka lukee tämän
sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön vastalauseineen, saattaisi
saada sellaisen kuvan, että tässä on
jotakin pahasti pielessä. Vastalauseita on neljä kappaletta,
eikä kaukana ollut, että olisi ollut viisi. Mutta
tämä lakiesitys pohjimmiltaan maistuu näin
hallituspuolueen kansanedustajan näkökulmasta
siltä, että esitys on hyvä, mutta se
on vähän niin kuin sen vakituisen palopäällikön
aikanaan toteama tilanne VPK:n sammuttamasta tulipalosta, että väärin
sammutettu. Ja toisekseen, osittain, kun nuo vastalauseet lukee,
niin on jäänyt kyllä hieman muutakin
epäselväksi kuin se, miten kokoomus tämän
tyyppiset hankkeet haluaisi rahoittaa. Niin kuin totesin ja täällä esimerkiksi
ed. Kankaanniemi totesi, rahoitusmalli on hyvinkin perusteltu ja
vastaa ja viestittää kokonaisvastuuta.
Tasa-arvoisen lapsen hoitamisen ja huomioon ottamisen suurin
este siinä vaiheessa, kun lapset ovat pieniä,
ovat kuitenkin asenteet. Rahalla pystytään asioihin
vaikuttamaan. Varsinkin tilanteessa, jossa rahaa ei ole, se, että sitä on,
helpottaa olemista ja tekemistä, mutta meillä on
käsittelyssämme lakiesitys, joka on viesti valtiovallalta
tukea perheitä, ja se ei ole vähäpätöinen
asia.
Meidän on päästävä jatkossakin
eteenpäin. Niin kuin totesin omassakin puheenvuorossani jo,
tämä maailma ei näiltä osin
valmistu. Meillä on työelämä tilanteessa,
jossa kiire lisääntyy ja meinaa käydä niin
liian useissa tilanteissa, että perhe ja lapset joutuvat
kärsimään vanhempien työpaineesta
ja sen elämän arjesta, mitä työelämä vaatii.
Mutta toisinpäin osaltaan valtiovalta minun mielestäni
tämän lainsäädännön
kautta viestittää sitä tahtotilaansa,
että perheen parissa kannattaa ja pitää aikaa
viettää, ja tämä on edistysaskel
aivan kiistatta tähän suuntaan. Yksittäiset
elementit, kuten päivärahan tason nostaminen,
eivät suoranaisesti lisää tasa-arvoa,
mutta niillä on merkitystä silloin, kun päätöksiä tehdään,
ja toivoa sopii, että näiltä osin viesti,
jonka eduskunta näin joulun alla antaa, on perheiden osalta
kannatettava ja kannustava.
Asenteiden lisäksi on suuri merkitys silläkin, minkälainen
viesti tästä lakiesityksestä kaiken kaikkiaan
annetaan, ja neuvoloilla ja muilla lapsiperheiden kanssa työskentelevillä tahoilla
tulee olemaan oma merkityksensä myönteisen viestin
eteenpäin saattamisessa. Jos me haluamme kansanedustajina
todellakin viestittää, että tämä lakiesitys
on huono ja ei tästä mitään
tule, niin sekin on tietysti viesti. Itse en haluaisi tämän kaltaisessa
toiminnassa mukana olla, kun olemme tilanteessa, jossa pyritään
pitkälläkin aikavälillä tilanteeseen,
joka on nykyhetkeä parempi.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On varsin merkillistä, että vasemmistoliitto,
keskustapuolue ja varmaan Rkp:kin siellä vanavedessä haluavat
mennä ja käydä yritysten kukkarolle ja
ulosmitata sieltä joka ikisen sentin. Kyllä se
vaan niin on, että te puhutte työllistymisen tärkeydestä,
mutta sitten teette kuitenkin sellaisia lakiesityksiä,
jotka estävät työllistymistä.
Pitäisi nähdä tämä kokonaisuutena,
kun lakimuutos yhtäältä saattaa aiheuttaakin
yllättäviä muutoksia toisaalla. Esimerkiksi
kunnallisverovähennyksen muutos aiheutti sen, että eläkeläisillä verotus
kiristyikin, mikä ei ollut varmaan ehkä tarkoitus,
mutta näin siinä vaan kävi, ja tässä käy
ihan samalla tavalla. Eli kun haluatte puhua tasa-arvosta ja tasapuolistamisesta
ja kaikesta tällaisesta, niin ette huomaakaan, että samalla
myöskin vähennätte työllistymismahdollisuuksia.
Firmoille pitää antaa edellytykset työllistää.
Sehän tässä on oleellista.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rehula sanoi, että tätä lakia valmisteltiin useita vuosia.
Mitenkähän sinne saattoi pujahtaa
semmoinen "pieni" virhe, että isälle maksetaan
korkeampaa vanhempainrahaa kuin äidille? Se sitten jouduttiin
korjaamaan. Onkohan muitakin virheitä?
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aivan oikein, ed. Vahasalo, pitää nähdä kokonaisuuksia.
Teille suosittelisin tämän lakiesityksen lukemista
perusteluineen. Nimittäin kun käydään
yrittäjien kukkarolla, niin valtiovalta tulee vastaan merkittävällä osuudella
siihen kustannusten nousupaineeseen, jonka tämä esitys
olisi tuonut mukanaan, ellei valtio olisi tullut tähän
mukaan. Eli kannattaa, ed. Vahasalo ja ed. Asko-Seljavaara, lukea
näitä esityksiä, kun tulee väittämään,
että yrittäjien kukkarolle taas kerran mennään.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tekee mieli jatkaa siitä, mihin ed.
Rehula lopetti. Tässähän annetaan yrityksille
rahaa, koska yritykset itse asiassa saavat siltä ajalta,
kun työntekijät ovat äitiyslomalla, nämä päivärahat.
Kun niitä lisätään, niin se
kompensoi sitä, mitä yrittäjät
joutuvat näitten kustannusten kattamiseksi maksuja maksamaan.
Tässähän itse asiassa kysymys on siitä,
että tässä vain yritysten välisiä suhteita
muutetaan sen edistämiseksi, että ne yritykset,
joissa on enemmän synnytysikäisiä naisia
tai naisia yleensä kuin miehiä, pääsisivät siitä huonommasta
asemasta, missä ne ovat nyt olleet. Kyllä tätä nyt
todella kannattaa katsella kokonaisuutena.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä hallituksen
esitys on tarkkaan luettu, ja siitä syystä juuri
meidän onkin ollut pakko tehdä tämä ponsiesitys
tähän, jotta tämä suuntaus menisi
parempaan ja oikeaan suuntaan. Suuntauksen pitäisi olla
se, että työnantajamaksuja pitäisi vähentää eikä sitten
taas joillain kepulikonsteilla tasoittaa tai mahdollisesti myöskin
lisätä.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vahasalo voi vilkaista myös
oman puheenvuoroni viime viikon välikysymyskeskustelusta, jossa
annoin ihan euromääräisen esimerkin tästä, mitä se
työnantajalle voisi tuoda, naisvaltaisen alan työnantajalle
esimerkiksi, tämä esitys. Mutta ei siitä sen
enempää.
Tällä tosiaan tasataan vanhemmuudesta aiheutuvia
kustannuksia työnantajille, mutta samalla korotetaan sitten
vanhemmille tulevaa äitiys-, isyys- tai vanhempainrahaa
tietyiltä osin. Samalla tällä esityksellä vähennetään
naisten keskinäistä eriarvoisuutta tietyissä tapauksissa
riippuen siitä, miten työehtosopimuksessa on määritelty
tuo työnantajan maksama palkka työsuhteessa sinä aikana,
kun on äitiysvapaalla.
Mutta haluan korostaa tässä yhteydessä myös sitä,
että vuoden 2005 alustahan nostettiin jo minimiäitiys-,
-isyys- ja -vanhempainpäivärahoja noin 30 prosenttia
eli noin 100 eurolla kuukaudessa. Tämä oli erittäin
hyvä suunta ja osoitus siitä, että kun
keskusta vaalien alla puhui paljon perhepolitiikasta, niin näitä asioita
on myös tässä hallituksessa toteutettu.
Mutta on totta myös se, että myös tätä uudistusta
täytyy jatkaa seuraavankin hallituksen, jotta päästään
edelleen kohti tuota työmarkkinatuen tasoa. Tiedän
kyllä, että se kustannusvaikutus olisi noin 50
miljoonaa euroa, jos siihen kerralla mentäisiin.
On myös hyvä, että tämän
esityksen myötä isyysvapaan käyttöä joustavoitetaan.
Siitä ainakin itselleni on tullut paljon palautetta myös
tuolta kentältä, että se jäykistyi
tietyllä tavalla viimekertaisen uudistuksen myötä,
joten hyvä näin.
Mutta en tosiaan näihin korotusprosentteihin ja muihin
sen enempää mene, koska välikysymyspuheenvuorossani
siitä jo puhuin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihmettelen kokoomuksen arvostelua tässä hommassa, koska
tässähän jaetaan kustannuksia, niin kuin tässä on
edellä todettu. Itse en ole osannut hahmottaa sitä,
mitä se tarkoittaa jollakin naisvaltaisella alalla. Nythän
muut osallistuvat tähän, niin että sitä en
voi sillä tavalla tässä hetkessä kuvitella,
mitä tämä jollakin työpaikalla
voisi vaikuttaa työantajan kustannuksiin. Mutta kun tässä laajenee
tämä piiri ja tosin eräiltä osin
tulee yhteiskunta vastaan erinäköisin tavoin,
niin todennäköisesti se kustannus ei ole hirveän
iso ainakaan.
Mutta syy, miksi tätä tehdään,
tietysti on, jotta meidänhän pitäisi
saada syntyvyyttä kasvatettua, ja kyllä minä näen,
että se on myös firmojen yhteiskuntavastuun piikissä,
jos yleensä puhutaan yhteiskuntavastuusta, nimittäin
kun tiedetään kuitenkin, jotta meillä työntekijät
vähenevät. Kun kohta joudutaan ja nytkin joudutaan
ulkomailta tuomaan ihmisiä, toivotaan, että sieltä siirtyisi
työntekijöitä tänne, ja kaikki
temput tehdään ja toivotaan, että ihmiset
jaksaisivat pitempään työmarkkinoilla,
niin kyllä minusta tässä on yhteinen
ponnistus siinä, jos aiotaan turvata jatkossa, että meillä on
henkilöstöä yrityksissä, sitten
meillä on myös maksajia, jotka maksavat meidän
tulevat eläkkeet. Kyllä tässä pitäisi
kaikkien olla mukana eikä noin yksisilmäisesti
ajatella kuin kokoomuksessa nyt ajatellaan, jotta okei, yrityksiltä kaikki
vastuut pois ja valtio maksaa verot ja samalla ne ihmiset, jotka
tietysti saavat tätä etuutta, maksakoot korkeampia
veroja siinä hommassa. Tämä on yhteiskuntavastuun
paikka.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Vastalauseessa 3, jossa esitämme
paitsi lausumia ja näitä pykälämuutoksia,
perustana on nimenomaan tämä tasa-arvoisuus sillä tavalla,
että meillä nyt on perheitä, joissa nimenomaan
minimitoimeentulolla ollaan ja eletään, ja sen
vuoksi olemme kiinnittäneet huomiota tähän
minimiäitiyspäivärahaan. Se nyt jää tästä,
ja olisimme nähneet, että siihen olisi ainakin
vahvemmin puututtu tässä laissa.
Toinen on nämä erilaiset monikko- ja adoptioperheet:
ne olisi pitänyt ottaa edelle, kun täällä on sitten
nämä rekisteröidyt parisuhteet. Rekisteröidyssä parisuhteessa
olevan kumppanin vanhempainraha on otettu tähän
16 §:ään, ja me olemme sitä esittäneet
poistettavaksi, ja perusteluna vielä sekin, että kyllähän
se valiokunnassa tuli selkeästi esille, että sitä ei
kolmikannassa tehty yksimielisesti, vaan se oli ministeri Haataisen
tuomana, tämä pykäläkohta. Näin
näimme, että tasa-arvoa laajemmin ja kokonaisvaltaisemmin
ajatellen tämä ei olisi se ensimmäinen,
joka tulisi. Eettisinä perusteluina näen vahvasti
sen, että meidän tulisi hyvinkin lähteä miettimään
arvonäkökulmasta, minkälaista perhekäsitystä me tuemme
erityisesti silloin, kun me tasa-arvosta puhumme. Ei ole kysymys
siitä, että näitten lasten asioita halutaan
huonontaa, vaan nimenomaan tästä eettisestä näkökulmasta,
miten suhtaudumme perhekäsitykseen.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Keskustelimme siitä, kenen
tämä uudistus pitäisi maksaa, ja ed.
Vahasalo peräsi sitä, että tämä asia
pitää nähdä kokonaisuutena.
Ed. Vahasalo, tämä todellakin pitää nähdä kokonaisuutena.
Tässähän on yhtenä suurena tavoitteena
madaltaa kynnystä naisten työllistämiseksi.
Täällä verokeskustelussa ed. Sasi
syytti hallitusta kikkailusta ja temppuilusta ja viestitti kokoomuksen tahtoa
synnyttää todellisia työpaikkoja. Kun
hahmottaa kokonaisuuden, niin tässä on kyse eräästä lainsäädännöstä,
jolla on tavoite synnyttää niitä aitoja
työpaikkoja. Pidän kannatettavana tätä kokonaisvastuuseen
perustuvaa rahoitusmallia, niin että me yhteisvastuullisesti
huolehdimme tämän tyyppisten asioitten eteenpäinviemisestä.
Toiseen asiaan, herra puhemies, kommentti: Täällä vasemmistoliitto
on tehnyt lausumaesityksen vähimmäispäivärahojen
tasoon liittyen. Tässä yhteydessä haluan
muistuttaa, että yksi kuluvan vaalikauden perhepolitiikan
käytetyistä elementeistä ja keinoista
on ollut se, että pienimpiä vanhempainrahoja ja äitiys-,
isyyspäivärahoja nostettiin 92 eurolla kuukaudessa.
Maailma ei valmistunut näiltäkään
osin tällä yhdellä korotuksella, mutta
kyse on merkittävästä asiasta, jolla
on liikuttu oikeaan suuntaan.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen perusteluista kyllä käy
ilmi, kun sen lukee, että yksittäisten työnantajien kannettavaksi
jää kuitenkin edelleen merkittävissä määrin
vanhemmuudesta syntyviä kustannuksia, edelleen jää sinne.
Eli teidän yhteisvastuunne tässä asiassa
koskee vain firmoja, ja meidän yhteisvastuumme koskee koko
yhteiskuntaa. Vanhempainvapaat ja muut pitäisi katsoa myös laajemmasti,
niin kuin ed. Rauhala tässä sanoi, että se
on väestöpoliittinen asia, eikä pelkästään pienestä näkövinkkelistä.
Siinä mielessä tämä olisi erittäin
suuri ja tärkeä signaali, että valtio
ottaisi tämän kontolleen eikä sälyttäisi
näitä asioita edelleenkin sinne työnantajille.
Keskustelu päättyy.