24) Hallituksen esitys Saimaan kanavan Venäjälle
kuuluvan osan ja siihen liittyvän alueen vuokraamisesta
Suomen tasavallalle sekä Saimaan kanavan kautta tapahtuvasta alusliikenteestä Venäjän
kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi
sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja sopimuksen soveltamisesta
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! En malta Saimaan kanavaa 20 vuotta
käyttäneenä olla muutamaa sanaa sanomatta.
Viime keväänähän kirjoitettiin
valtiosopimus kanavan yläjuoksulla Lappeenrannassa Saimaan kanavan
Venäjälle kuuluvan osan vuokraamisesta Suomelle.
Sopimusta hierottiin pitkään ja hartaasti, ja
monelta kanavan käyttäjältä meinasi loppua
usko kesken. Teollisuus- ja vesiliikenneyrittäjät
ovat joutuneet lykkäämään investointejaan
kanavaliikenteen osalta pitkän epävarmuuden aikana.
Neuvoteltu lopputulos on kuitenkin mielestäni kohtuullisen
onnistunut, ja kannatan tietysti sopimuksen hyväksymistä.
Tällä varmistamme kanavaliikenteen jatkumisen
seuraavaksi 50 vuodeksi. Tietysti tässä on mahdollisuus
molemmilla osapuolilla sanoa se kanavaliikenne vuoden irtisanomisajalla
poikki.
Vuokra ei ole halpa mutta minusta siedettävä. Se
mahdollistaa monenlaisen kanavaliikenteeseen liittyvän
yritystoiminnan jatkamisen ja kehittämisen edelleen. On
olemassa riski, että vuokrankorotukset kuitenkin yritetään
ottaa kanavan liikennöitsijöiden taskuista. Tältä osin
on tärkeää, että valtion rahoitus
pysyy jatkossakin samassa mittaluokassa. Saimaan kanavan vuokrasopimus
on tehty Suomen ja Venäjän valtioiden välille,
ja näin ollen valtion kuuluu kyllä myös
maksaa tuo korotettu osa vuokraa budjetistaan ainakin alkuvaiheessaan.
Arvoisa herra puhemies! Vesiliikenne on kovassa kilpailutilanteessa
muun liikenteen kanssa. Nykyisellä valtion kompensaatiolla
on käytännössä mahdollistettu
tavaraliikenteen jatkuminen kanavan kautta Eurooppaan ja myös
tietysti Saimaalle ja sen moneen satamaan. Väylä- ja
luotsausmaksujen huomattava korotus veisi pohjan toiminnan kannattavuudelta
ja johtaisi tavaraliikenteen siirtymiseen vesiltä kumipyörille pomminvarmasti.
On tärkeää muistaa kanavan tuomat
edut ja hyödyt. Kanavan vaikutuspiirissä on noin
7 000 työpaikkaa. Normaalilla käyttöasteella
kanavan kautta kulkee reilut 2 miljoonaa tonnia tavaraa vuosittain.
Tästä näkövinkkelistä katsottunakin kanavan
työllistävä vaikutus korvaa monin verroin
siitä maksettavan vuokran.
Sopimus uudistaa kanavan hallinnointia sekä linjaa
käytön ja liikenteen ehdot. Uudistusten myötä metsäteollisuus
voi tehdä omat arvionsa kanavaliikenteen hyödyistä.
Viime vuosina metsäteollisuuden osuus Saimaan kanavan liikenteestä on
ollut 25—40 prosentin luokkaa riippuen hivenen aina vuosista.
Aika suunnitelmille on kypsä myös siinä mielessä,
että biopolttoaineiden kuljetuksissa Saimaan alueella on
kasvupotentiaalia. Biopolttolaitosten raaka-aineelle tutkitusti
paras kuljetusmuoto on vesikuljetus. Tältä osin
tarvitaan nopeita päätöksiä,
sillä kerran maalla aloitetut kuljetukset eivät
tahdo enää siirtyä valitettavasti vesille.
Saimaan kanava on tärkeä osa laajaa vesistökokonaisuutta,
johon kuuluvat rajan takana Viipurinlahti ja Laatokka. Tämän
alueen logistiikkaa tulisi kehittää ennakkoluulottomasti
venäläisten ja suomalaisten virkamiesten ja yritysten keskuudessa.
Yksi iso huolenaihe vuokra-alueella on ylikuormitettu huoltotie,
joka ennen kaikkea talviliikenteen osalta on hengenvaarallinen nykyisillä liikennemäärillä.
Sen saaminen alkuperäiseen käyttöön
mahdollistuisi vain sillä, että Nuijamaalta Viipuriin
saataisiin kunnollinen valtatie.
Vielä, herra puhemies, lyhyesti: Ympärivuotisen
liikenteen mahdollisuudesta kanavassa on tehty useita tutkimuksia.
Liikennöinnin järjestäminen vaatisi arviolta
noin 40—50 miljoonan euron investoinnit. Lämmitys
onnistuisi Kaukaan tehtaan puhdistetuilla lauhdevesillä.
Iso ongelma ja este kanavaliikenteen ympärivuotisessa liikenteessä on
kuitenkin Viipurinlahden syvä jäätyminen.
Väylän pitäminen ahtojäistä puhtaana olisi
iso haaste, ja vastuu siitä todennäköisesti olisi
vain meidän piikissämme.
Herra puhemies! Kanavan merkitys Kaakkois-Suomelle logistiikkaketjussa
on aiemmin ollut huomattavan suuri, ja näin sen toivoisi
olevan jatkossakin. Vesistöjen käyttäminen
kulkureitteinä matkailu- ja virkistyskäytössä tulee
myös tulevaisuudessa lisääntymään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Vesiliikenne on ympäristöystävällistä,
ja siinä kulkee tavaraa edullisesti vähällä energialla.
Sen tietää jokainen, joka on vesillä liikkunut
ja kokeillut jotain raskasta liikuttaa, jotain alusta tai nippuja. Itse
olen uitossa ollut aikanaan nuorena poikana mukana, ja siinä yksi
mies liikuttaa tuhannen nipun erää ihan hyvin,
ja se liikkuu herkästi.
Tämä kuvaa sitä, jotta meidän
vesiliikennemahdollisuuksia pitäisi kehittää.
En sinällään vastusta tätä Saimaan
kanavan vuokrasopimusta, mutta tämä ilmeisesti
tarkoittaa nyt sitä, jotta sitten tämä Kymijoki—Mäntyharju-kanava,
jota on pitkästi puuhattu, voidaan huoletta heittää unholaan,
koska tämä Saimaan kanavahan vaatii investointeja,
jotta se saadaan nykyaikaisesti toimimaan ja uusille aluksille käypäseksi,
ja tämä tehdään vieraalle maalle.
Siinä mielessä tämä investointi,
joka tässä tullaan tekemään
... Olisi minusta ollut parempi, kun olisi saatu sen tyyppinen vaihtoehto
kuin tässä edellinen puhuja sanoi, että olisi
myös ympäri vuoden mahdollisuus pitää väylää auki,
ja se Suomen puolelle tehty kanava olisi niiden selvitysten mukaan,
mitä aikaisemmin kanavapuolueelle on esitetty ja virkamiehet
taikka konsultit tehneet työtä — taitaa olla
konsultti tutkimuksia tehnyt — mahdollistanut sen tyyppisen
toiminnan. Toivonkin tässä nyt, että sitä ei
kokonaan vielä haudattaisi, vaikka ilmeisesti näyttää tässä tilanteessa
kuitenkin, jotta kahta kanavaa ei varmaan Suomeen sovi eikä löydy
voimavaroja, kuka sen maksaisi.
Sitten tämä toinen näköala,
miksi sitten kannattaa vuokrata. Minulla on semmoinen visio aina
ollut tässä, jotta tämä Saimaan
kanava sinällään matkailullisesti olisi
hyvä, annettaisiin sen olla tuossa muodossa ilman isompia
investointeja, ja se olisi tavallaan tämmöinen
turisti-, matkailukanava ja sitten tämä toinen
kanava palvelisi teollisuutta, joka mahdollistaisi isommat alukset
ja isommat volyymit kuin mitä tällä hetkellä Saimaan
kanava tuossa muodossaan pystyy mahdollistamaan.
Sinällään, niin kuin totesin, antaa
mennä tämän, kun tätä näin
pitkälle on valmisteltu, ja toivoisi, että jatkossakin,
ketkä täällä eduskunnassa ovat,
siihen suuntaan veisivät tätä eteenpäin,
jotta saataisiin tämä vesiliikenne kuitenkin toimimaan.
Kun katsoo Keski-Eurooppaa tai vaikka itääkin,
niin siellähän hirveän paljon kuljetetaan vesiä pitkin
hyvin raskastakin tuotetta, ja se on edullista ja ympäristöystävällistä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan ensinnäkin tukea ed.
Paajasen ja ed. Lahtelan tuomia ajatuksia ja todeta omalta osaltani
sen, että Saimaan kanava ja sen toimivuus ja kehittäminen
on ehdottoman tärkeää Kaakkois-Suomen
elinkeinon kannalta. Toivoisin tästä syystä,
että luotsausmaksut ja muut maksut, joita kanavatoiminnassa
peritään, tullaan säilyttämään
kohtuullisella tasolla, jotta Saimaan kanavan toimintaedellytykset
pystytään edelleen turvaamaan. Toivoisin myös
sitä, että valtio olisi vahvasti tukemassa Saimaan
kanavan toimivuutta, ja siihen muun muassa liittyvät nämä asiakasmaksut,
joista äsken jo mainitsin.
Etelä-Karjalassa kehittyy tällä hetkellä erittäin
vahvasti uutena elinkeinona matkailu, ja Saimaan kanavalla on erittäin
suuri rooli ja merkitys myös siltä osin. Ne panokset,
jotka Saimaan kanavaan tullaan satsaamaan valtion osalta, tukevat
sekä sen alueen elinkeinotoiminnan kehittymistä ja
monipuolistamista että koko valtakunnan elinkeinoa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kanavista täällä nyt
laajemmin puhutaan. Tämä hallituksen esitys ja
valiokunnan yksimielinen mietintö sinänsä ovat
paikallaan, en niitä arvostele, mutta Suomi on yhä,
ennen kuin kasvihuoneilmiö ja ilmaston lämpeneminen
kovasti etenevät, pohjoinen ja kylmä ja jäinen
maa, ja siinä mielessä nämä kanava-
ja vesireitit ovat osan vuotta aina poissa käytöstä,
ja se hankaloittaa meidän elämäämme
tai Suomen olojen rakentamista sellaisiksi kuin jossakin Keski-Euroopassa tai
lämpimissä maissa.
Mutta täällä nousi esille myös
tuo Kymijoen kanavointi. Siitä on paljon puhuttu, ja varsinkin silloin runsaat
20 vuotta sitten, kun päätettiin tässä salissa
rakentaa Keitele—Päijänne-kanava — ja
se myös rakennettiin venäläisten toimesta korvauksena
venäläisten veloista Suomelle — puhuttiin
sen jatkamisesta merelle, mutta sitä ei ole tehty, ja se
kanava eli Keiteleen ja Päijänteen välinen
kanava on jäänyt kyllä varsin huonolle käytölle.
Siellä ei ole kuin muutamia huviveneitä vuosittain.
Siinä mielessä kyllä kanavahankkeita
kannattaa hyvin tarkkaan miettiä. Se, onko sitten puunjalostusteollisuus
esimerkiksi valmis uittoa käyttämään
siinä mitassa kuin mitä kanavan kannattavuus edellyttäisi
muualla kuin niillä alueilla, missä se on nyt
ollut mahdollista, on iso kysymys. Puu ui kuitenkin melko hitaasti,
ja yhdysliikenne vie voimavaroja ja edellyttää investointeja,
eli kanavointia pitää hyvin harkiten ajatella
Suomessa, Suomen oloissa. Mutta Saimaan kanava on, ja siihen varmaan
nyt sitten sijoitetaan lisää varoja. Toivottavasti
saamme sitä käyttää ja hyötyä siitä jatkossakin.
Keskustelu päättyi.