13) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lasten päivähoidosta
annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi lasten päivähoidosta
annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi. Tämä sama suomeksi on se,
että varhaiskasvatus siirtyy tämän lain
täytäntöönpanon, voimaantulon
jälkeen opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnoitavaksi.
Ensinnäkin tehtävien siirto ja sen toteuttaminen:
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että päivähoidon
yleiseen suunnitteluun, ohjaukseen ja valvontaan kuuluvat tehtävät
siirtyvät opetus- ja kulttuuriministeriöön.
Esitys perustuu pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelmaan.
Varhaiskasvatuksen suunnittelu-, ohjaus- ja valvontatehtävät
jakautuvat näin kahteen ministeriöön,
koska lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuet ehdotetaan edelleen
jätettäviksi sosiaali- ja terveysministeriön
ohjaukseen, niin kuin hallitusneuvotteluissa on sovittu. Lakiehdotus
päivähoitolain muuttamisesta velvoittaa STM:n
ja OKM:n yhteistyöhön niin päivähoidon
kuin koti- ja yksityisen hoidon lainsäädäntöä valmisteltaessa.
Valiokunta pitää yhteistyön toteutumista
välttämättömänä,
koska muutokset pienten lasten hoitojärjestelmän
yhdellä osa-alueella voivat aiheuttaa merkittäviäkin
palvelutarpeen muutoksia toisella osa-alueella.
Hallitusohjelman mukaan vaalikaudella säädetään
laki varhaiskasvatuksesta. Tavoitteena on antaa lakiehdotus eduskunnalle
vuoden 2014 kevätistuntokaudella. Varhaiskasvatuslain valmistelu
alkaa opetus- ja kulttuuriministeriössä välittömästi
nyt esitetyn toimivallan siirron tultua voimaan. Lakiehdotuksissa
esitetyt muutokset on valmisteltu siitä lähtökohdasta,
että kyse on välivaiheen ratkaisusta, ennen kuin
varhaiskasvatuslain valmistelun yhteydessä myös
päivähoidon hallinto- ja kehittämistehtävät
järjestetään pysyvämmin. Valiokunta
puoltaa tehtävien siirron toteuttamista ja lakiehdotusten
hyväksymistä jäljempänä esitetyin
huomautuksin.
Viranomaisten tehtävistä:
Sosiaali- ja terveysministeriön alaiset virastot, Terveyden
ja hyvinvoinnin laitos THL sekä Sosiaali- ja terveysalan
lupa- ja valvontavirasto Valvira jatkavat toistaiseksi nykyisiä tehtäviään. THL:llä
säilyisivät
päivähoitoon liittyvät asiantuntijatehtävät,
tilastointi, kehittäminen ja tutkimus nykyisessä laajuudessaan.
THL on tähän saakka vastannut varhaiskasvatuksen
sisällön ja laadun kehittämisen koordinaatiosta,
muun muassa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden laadinnasta
ja jalkauttamisen kuntatuesta, sekä erinäisistä muista
kansallisista ja kansainvälisistä tehtävistä.
Lakiehdotuksen mukaan THL toimii päivähoidon
asiantuntijatehtäviä hoitaessaan tarvittaessa
yhteistyössä Opetushallituksen kanssa. Valiokunta
ilmaisee huolensa siitä, miten THL tässä välivaiheessa
kykenee suoriutumaan varhaiskasvatukseen liittyvistä tehtävistään.
Resursseista on siis kysymys.
Valviran ja aluehallintovirastojen ohjaus- ja valvontatehtävät
ehdotetaan kirjattavaksi päivähoitolakiin nykyisen
laajuisina. Aluehallintoviraston toimivaltuudet opetushallinnon
toimintojen ohjaus- ja valvontatehtävissä ovat
suppeammat kuin sosiaalipalveluiden osalta. Toimivaltuuksien säilyminen
ennallaan on valiokunnan näkemyksen mukaan perusteltua,
koska olennaista on turvata valvonnan jatkuvuus, jottei syntyisi
riskiä toiminnan laadullisesta heikkenemisestä.
Asiantuntijakuulemisessa ovat monet tahot esittäneet
vakavan huolen päivähoidon ohjausjärjestelmän
monimutkaistumisesta sekä kehittämistyön
heikentymisestä. Valiokunta korostaa, että nyt
esitettävä malli koskee lyhytaikaista välivaihetta
ja eri viranomaisten tehtäviä tullaan arvioimaan
varhaiskasvatuslain valmistelussa osana uudistuksen kokonaisuutta.
Samalla arvioidaan kotihoidon tuen ja yksityisen hoidon tuen suunnittelu-,
ohjaus- ja valvontatehtävien siirtämistä opetus-
ja kulttuuriministeriöön. Olennaisena osana tehtävien
siirtoa tulee arvioida opetus- ja kulttuuriministeriön
sekä Opetushallituksen resurssitarpeet ja turvata ne riittävästi.
Kehittämistyön turvaamisesta:
Valiokunta toteaa, että hallinnon järjestely
esitetyllä tavalla jättää päivähoidon
kehittämistyön rakenteet hyvin ohuiksi. Hallituksen
esityksen mukaan sosiaalialan osaamiskeskusten lakisääteisiin
tehtäviin ei siirron jälkeen enää kuuluisi päivähoidon
kehittäminen, koska päivähoito ei enää ole
sosiaalialaa ja osaamiskeskusten lakisääteiset
tehtävät rajautuvat sosiaalialan kehittämistoimintaan.
Valiokunta katsoo kuitenkin, että päivähoitoon
liittyvät kehittämistehtävät
tulisi lisätä osaamiskeskuksista annettuun lakiin,
koska päivähoidon lakatessa olemasta sosiaalipalvelua
ei kehittäminen itsestään selvästi
kuulu enää osaamiskeskukselle. Säännös
osaamiskeskusten roolista päivähoitoon liittyvässä kehittämistyössä on
perustelluinta sisällyttää osaamiskeskustoiminnasta
annettuun lakiin ottaen huomioon vireillä oleva sosiaali-
ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus, jossa tullaan ottamaan
kantaa kehittämistyön rakenteisiin. Tarkoituksena
on, että hallinnonalan siirto ei päättäisi
sitä työtä, jota osaamiskeskukset ovat
tähän mennessä tehneet päivähoidon
ja varhaiskasvatuksen kehittämiseksi osana lasten, nuorten
ja perheiden hyvinvoinnin edistämistä ja palvelujen
kehittämistä.
Päivähoito osana muita palveluita:
Päivähoidon siirtäminen opetus- ja
kulttuuriministeriöön tukee niin lapsen, perheiden
kuin hallinnonkin näkökulmasta eheän
varhaiskasvatuksen kokonaisuuden muodostumista, jolloin päivähoitopalvelujen,
esiopetuksen, perusopetuksen ja koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan
laadukasta jatkumoa ohjataan ja kehitetään kokonaisvaltaisesti.
Kuten sivistysvaliokunta lausunnossaan toteaa, päivähoidon
siirto osaksi kasvatus- ja koulutusjärjestelmää tukee
lasten yhtenäisen, sujuvan opinpolun kehittämistä varhaiskasvatuksesta
esiopetuksen kautta perusopetukseen. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
yhtyy myös sivistysvaliokunnan toteamukseen, että varhaiskasvatus
luo merkittävän perustan lapsen oppimiselle ja
että jo tässä vaiheessa tunnistettavat
oppimisen ongelmat ovat tärkeitä syrjäytymiskehityksen
ehkäisemisessä.
Kuten esityksen perusteluissa tuodaan esiin, suomalaisen päivähoitojärjestelmän
vahvuus on ollut sen tarjoama mahdollisuus tasoittaa lasten elinolosuhteista
seuraavia eroja ja tarjota kaikille lapsille yhtäläiset
mahdollisuudet kehittyä omien edellytystensä mukaisesti.
Päivähoito on tärkeä lapsiperheiden
palvelu, jolla voidaan merkittävästi vaikuttaa
lasten ja perheiden hyvinvointiin, mahdollistaa vanhempien osallistuminen
työelämään sekä edistää sukupuolten
välisen tasa-arvon toteutumista. Päivähoidolla
on näin perhe-, sosiaali-, koulutus-, työvoima-
ja tasa-arvopoliittisia tehtäviä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että päivähoito nähdään
jatkossakin osana edellä kuvattua laajempaa yhteiskuntapoliittista
kokonaisuutta varhaiskasvatusjärjestelmää kehitettäessä.
Arvoisa herra puhemies! Valiokunta on edellä kerrottuun
liittyen lisännyt yhden lakiesityksen, 7. lakiesityksen,
tähän lakikokonaisuuteen, jolla nykytilannetta
muutetaan niin, että kun päivähoito siirtyy
ikään kuin pois sosiaalialan kehittämiskeskusten
toimialasta, se kuitenkin ainakin tämän siirtymävaiheen
ajaksi sisällytetään soske-keskusten
tehtäviin. Tässä on, arvoisa herra puhemies,
yksi vastalause, joka esitellään keskustelun kuluessa.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Olemme nyt säätämässä lakia
ja keskustelemassa sellaisesta hallituksen esityksestä,
joka koskee niitä suomalaisia, jotka rakentavat tätä maata
tulevaisuuden vuosikymmeninä. Me olemme tekemässä lakia,
jossa vähintäänkin epäsuorasti ja
pohjimmiltaan aika ideologisellakin tavalla määrittelemme
käsityksemme siitä, millaista on lapsen hyvä hoito,
näemmekö lapsen elämän ensimmäiset
vuodet osana koulutuksen varhaista polkua vai näemmekö sen
ennemmin hoivan ja hoidon tarpeena, mitä päivähoidolla
tarkoitamme ja mitä se on.
Tätä syvällistä ja tunteita
herättävää keskustelua on suomalaisessa
yhteiskunnassa ja kasvatuksen piireissä käyty
jo useiden vuosien ajan. Kataisen hallitus hallitusohjelmassaan
päätti tämän väännön
ratkaista siten, että hallinnonalasiirto, niin että päivähoito
kuuluu jatkossa sosiaali- ja terveysministeriön sijaan
opetus- ja kulttuuriministeriöön, toteutuu nyt
tämän hallituksen esityksen myötä.
Keskusta ei lähtökohtaisesti tätä esitystä vastusta.
Pidämme tärkeänä, että asia
vihdoin saadaan ratkaisuun, mutta kiinnitämme erittäin
kriittisesti huomiota lain muutamaan erityiseen kohtaan ja myös
tapaan, jolla lakia on valmisteltu.
Keskustan mielestä lapsen eri hoitomuodot ja siihen
keskeisesti liittyvä perheiden valinnanvapaus on suomalaisen
perhepolitiikan kovaa ja tärkeintä ydintä.
Me olemme vaalineet sellaista järjestelmää,
jossa perhe on saanut omaan tilanteeseensa parhaiten sopien valita,
hoitaako lasta kotona itse, onko joku muu hoitamassa lasta kotona
vai viedäänkö lapsi päiväkotiin,
perhepäivähoitoon, ryhmäperhepäivähoitoon
jne.
Nyt hallituksen esityksessä tämä tasa-arvoinen
hoitomuotojen vaihtoehtojen kirjo eriytetään siten,
että hallinnonalasiirto, käsite varhaiskasvatus,
koskee tästä lähin vain päivähoitoa,
siis sitä, jota mielikuvissamme miellämme nyt
päiväkodeiksi lapsilaumoineen ja lastentarhanopettajineen,
päiväkodin arkirytmeineen. Sen sijaan kotihoidon
tuki, yksityisen hoidon tuki ja osittainen hoitoraha jäävät
tässä hallituksen esityksessä edelleen
sosiaali- ja terveysministeriöön.
Pidämme tätä hyvin merkittävänä linjavalintana,
jossa keskusta olisi toiminut toisin. Me näemme varhaiskasvatuksen
isona kokonaisuutena, jossa nämä kaikki eri tavat
hoitaa pientä lasta kuuluvat saman varhaiskasvatuksen ison
käsitteen ja sateenvarjon alle. On ensinnäkin
tärkeää, että päivähoidosta
ja varhaiskasvatuksesta ei puhuta synonyymeinä. Varhaiskasvatus
on isompi käsite, päivähoito tapa sitä toteuttaa
käytännössä. Me olemme laatineet
hallituksen esitykseen tästä hallinnonalasiirrosta
vastalauseen.
Saattaa olla niin, että osa ajattelee tämän
olevan vain hallinnollista tekniikkaa — kunnissahan näin
on jo monin kohdin tehtykin: päivähoidon asiat
ovat siirtyneet sivistystoimen alle sosiaalitoimesta — mutta
meidän mielestämme tämä on tärkeä periaatteellinen
keskustelu varsinkin nyt, ajassa, jossa hallituksen ohjelmaan vihdoin kuuluu
tässä yhteiskunnassa jo pitkään
kaivattu päivähoitolain uudistus varhaiskasvatuslaiksi, johon
ministeri Gustafsson on vihdoin nimennyt työryhmän.
Sen sisällöstä voidaan olla montaa mieltä,
mutta pidämme erittäin tärkeänä,
että tämä työryhmä reippaasti
työskentelee, valottaa näkemystään
laadukkaasta päivähoidosta ja siihen varattavasta
rahoituksesta ja määritelmistä mahdollisimman
pian. Sen suomalaiset lapset ansaitsevat.
Arvoisa puhemies! On myös syytä huomata, että kun
nyt tässä hallituksen esityksessä päivähoito
siirtyy osaksi koulutuksen ketjua, tämä suhde
sosiaalitoimen alla olevaan neuvolatyöhön eriytyy.
Tähän kannattaa kiinnittää huomiota
kuntien käytännön toiminnan tasolla,
koska neuvolapalvelut ja päiväkodin saumaton yhteistyö tuottavat
monesti niitä hiljaisia signaaleja näkyväksi,
jotka varoittavat ajoissa perheen ongelmista, ja aivan yhtä lailla
tavallisen hyvin toimeentulevan perheen arjen apuna neuvolan ja päiväkodin
saumaton yhteistyö on tärkeää.
Keskustan mielestä tästä hallinnonalasiirrosta on
lain valmisteluvaiheessa puuttunut kokonaisnäkemys. Tässäkin
laissa hallituksella tuli kiire. Se näyttää olevan
päivän teema hallituksen esityksistä keskusteltaessa.
Kaikkein huolestuttavinta tässä on se, että puhumme
nyt ilmeisesti hallituksen edustajienkin suulla jonkinlaisesta välivaiheesta,
jossa kehitystyö saattaa nyt pysähtyä joiksikin
vuosiksi. Keskustan mielestä suomalaisessa varhaiskasvatuksessa
tähän ei ole varaa. Kukaan ei oikein tiedä,
mitä tapahtuu seuraavaksi, ja emme voi hyväksyä emmekä ymmärtää sitä,
miksi tätä siirtoa ei tehty kokonaisuutena niin,
että kaikki varhaiskasvatuksen alla tapahtuvat hoidon muodot
kuuluisivat yhteen pakettiin.
Arvoisa puhemies! Siksi keskusta esittääkin vastalauseessaan
tähän kokonaisuuteen mielestämme kaikkein
toimivimman ratkaisun, mitä olemme jo vuosia halunneet
pitää esillä, ja sen haluamme myös
jonain päivänä toteuttaa. Me haluamme,
että Suomeen muodostuu lasten, nuorten ja perheiden laaja-alaisen
hyvinvoinnin palveluketjun sujuvuuden vuoksi perheministeriö. Edellytämme
vastalauseen lausumaehdotuksissa, jotka myöhemmin tarkemmin
esittelen, että tätä perheministeriötä hallitus
ryhtyy valmistelemaan nyt, kun valtioneuvoston toimintaa, sitä hallinnon
ylintä tasoa, muutenkin uudelleen järjestellään.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Jos ihan henkilökohtaisesti
kommentoin edustaja Saarikon ja keskustapuolueen visiota lapsiperheiden
palveluista, niin asiallisesti tuen tätä esitystä hyvinkin
pitkälle. Toivoisin — tämä on
minun oma subjektiivinen, henkilökohtainen näkökantani — että tulevaisuudessa
me kehittäisimme lapsien ja lapsiperheitten palveluita
nimenomaan heidän näkökulmastaan ja hallinnon rajat
me voisimme rikkoa. On sitten minkälainen se organisaatio,
kaiken keskiössä täytyy olla lapsi ja
lapsiperhe ja sitä kautta näitä palveluita
pitää lähteä kehittämään.
Sen takia näen osaltaan, että tämä on
toivottavasti yksi vaihe siihen suuntaan. Toivon, että tämä ei
ole se lopullinen vaihe, jossa varhaiskasvatus tai päivähoito
tullaan tulevaisuudessa kehittämään.
Mutta se on jo varmaan vuosien päästä olevaa
visiota, ja en välttämättä ole
itse enää tässä keskustelemassa
niistä aiheista.
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelman mukaisesti päivähoidon
yleiseen suunnitteluun, ohjaukseen ja valvontaan kuuluvat tehtävät
siirtyvät opetus- ja kulttuuriministeriöön.
Varhaiskasvatuksen suunnittelu-, ohjaus- ja valvontatehtävät
jakautuvat näin kahteen ministeriöön,
koska lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuet jäävät
sosiaali- ja terveysministeriöön. Jo pelkästään
tämä hallinnollinen kahtiajako tarkoittaa, että sosiaali-
ja terveysministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön
on tehtävä vahvasti yhteistyötä hyvän
ja laadukkaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon
puolesta. Yhteistyön on toteuduttava saumattomasti, koska
hoitojärjestelmä muodostaa kokonaisuuden, josta
perheiden on voitava valita heidän elämäntilanteeseensa
parhaiten sopiva ja lasten hyvää kasvua tukeva
ratkaisu. Pienetkin muutokset pienten lasten hoitojärjestelmän
yhdellä osa-alueella aiheuttavat helposti kiireellisiä palvelutarpeen
muutoksia toisella osa-alueella. Siksi koordinaation on pelattava hyvin.
Arvoisa puhemies! Yhteistyö on tärkeää myös hoidon
ja kasvatuksen sisällön näkökulmasta. Hallinnonalasta
riippumatta sosiaalipuolen ja opetuspuolen hyvä osaaminen
on turvattava lapsen ja perheen parhaaksi tulevassa varhaiskasvatuslaissa.
Päivähoidossa lapsen hoito, kasvatus ja opetus
yhdistyvät. Toisaalta kyseessä on perheen kasvatusvastuuta
tukeva hyvinvointipalvelu, joka mahdollistaa myös vanhempien
osallistumisen työelämään. Näin
pitää olla jatkossakin. Me tarvitsemme hyvää palvelua
niin hoivaan, kasvatukseen kuin opetukseenkin, ja toisaalta on tarjottava
vanhemmille mahdollisuudet saada lapselle turvallinen ja pysyvä hoitojärjestely, joka
tukee vanhempien työssäkäyntiä.
Päivähoito on lapsiperheille tärkeä ja
arvostettu palvelu, jolla voidaan vaikuttaa merkittävästi
lasten ja perheiden hyvinvointiin ja sosiaalisen eriarvoisuuden
vähentämiseen. Päivähoito tasoittaa
lasten elinolosuhteista aiheutuvia eroja ja luo näin ollen
lapsille yhtäläiset ja tasa-arvoiset mahdollisuudet
kehittymiseen. Hallinnon muutoksissa nyt ja tulevaisuudessa näitä päivähoidon
hienoja piirteitä ei saa hävittää.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön alaiset
virastot Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL sekä Sosiaali-
ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira jatkavat toistaiseksi
nykyisiä tehtäviään. Asiantuntijakuulemisessa
monet kuultavat esittivät huolen päivähoidon
ohjausjärjestelmän monimutkaistumisesta sekä kehittämistyön
heikentymisestä. Onkin tärkeää, että eri
viranomaisten tehtävät arvioidaan varhaiskasvatuslain
valmistelussa osana uudistuksen kokonaisuutta.
Hallituksen esitys jättää valitettavasti
päivähoidon kehittämistyön rakenteet
hyvin ohuiksi. Esityksen mukaan päivähoidon kehittäminen
ei enää jatkossa kuuluisi sosiaalialan osaamiskeskusten
lakisääteisiin tehtäviin, koska päivähoito ei
enää ole sosiaalipalvelu ja osaamiskeskusten lakisääteiset
tehtävät rajautuvat nimenomaan sosiaalialan kehittämistoimintaan.
Onkin tärkeää, että päivähoidon
kehittäminen kirjataan osaamiskeskuksista annettuun lakiin,
koska päivähoidon lakatessa olemasta sosiaalipalvelu
ei kehittäminen itsestään selvästi
kuulu enää osaamiskeskukselle. Mietinnössä valiokunta
esittää, että säännös
osaamiskeskusten roolista päivähoitoon liittyvässä kehittämistyössä on
sisällytettävä osaamiskeskustoiminnasta
annettuun lakiin ottaen huomioon vireillä oleva sosiaali-
ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus, jossa tullaan ottamaan
kantaa kehittämistyön rakenteisiin. Tarkoituksena
on, että hallinnonalan siirto ei päättäisi
sitä työtä, jota osaamiskeskukset ovat
tähän mennessä tehneet päivähoidon
ja varhaiskasvatuksen kehittämiseksi osana lasten ja nuorten perheiden
hyvinvoinnin edistämistä ja palvelujen kehittämistä.
Arvoisa puhemies! Jatkossa varhaiskasvatus muodostaa kokonaisuuden,
jossa päivähoidon, esiopetuksen, perusopetuksen
ja koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan laatu
ja palvelun saumattomuus turvataan. Tällaisessa kokonaisvaltaisessa
palvelussa lapsia ei hukata ja oppimiseen liittyvät ongelmat
tunnistetaan varhaisessa vaiheessa. On tärkeää,
että päivähoito nähdään osana
laajempaa yhteiskuntapoliittista kokonaisuutta, kun varhaiskasvatusjärjestelmää kehitetään.
Laitoshoidon palveluiden kehittämisessä etusijalla
tulee olla lapsen ja perheiden yksilölliset tarpeet. Kunnissa
yhteistyötä pitää edelleen kehittää erityisesti
neuvolatoiminnan, lastensuojelun ja perheitä tukevien palveluiden
välillä. Vaikka varhaiskasvatus on perusteltua
liittää opetuksen ja koulutuksen yhteyteen, tulee
varhaiskasvatus kytkeä myös lapsiperheiden palveluiden
kokonaisuuteen.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Varhaiskasvatuksen suunnittelu-, ohjaus-
ja valvontatehtävien jakautuminen kahteen ministeriöön
ei pysyvänä ratkaisuna ole kannatettava. Tämä lakiesitys
onkin tarkoitettu tilapäiseksi. Hyvästä yhteistyöstä huolimatta
asioiden hoitaminen kahdessa ministeriössä voi
aiheuttaa ongelmia ja jopa toiminnan tehottomuutta. Laki varhaiskasvatuksesta
on kuitenkin tarkoitus antaa eduskunnalle vuoden 2014 kevätistuntokaudella
ja sen valmistelu käynnistyy opetus- ja kulttuuriministeriössä tämän
lain toimeenpanon jälkeen. Välivaiheen ongelmia
voi tulla muun muassa siitä, että Terveyden ja
hyvinvoinnin laitoksella säilyvät edelleen päivähoitoon
liittyvät asiantuntijatehtävät, tilastointi,
kehittäminen ja tutkimus nykyisessä laajuudessaan,
mutta varhaiskasvatuksen kehittämistyössä tarvittavat henkilöstöresurssit
siirtyvät opetus- ja kulttuuriministeriöön.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ilmaisi kannanotossaan vakavan
huolensa siitä, miten Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
tässä välivaiheessa kykenee suoriutumaan
tehtävästään. Lisäksi
valiokunta esitti mietinnössään huolensa
siitä, että päivähoidon kehittämistyön
rakenteet jäävät puutteellisiksi. Kuten
täällä on todettu, hallituksen esityksen
mukaan sosiaalialan osaamiskeskuksen lakisääteisiin
tehtäviin ei siirron jälkeen kuuluisi enää päivähoidon
kehittäminen. Sosiaalialan osaamiskeskusten toiminnassa
voisi kuitenkin jatkossakin olla päivähoitoon
liittyviä ja päivähoidossa toteutettavia
kehittämishankkeita niiden liittyessä lasten,
nuorten ja perheiden sosiaali- ja terveyspoliittisten tavoitteiden
edistämiseen.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa mietinnössään,
että päivähoitoon liittyvät
kehittämistehtävät tulisi lisätä osaamiskeskuksista
annettuun lakiin. Päivähoidon lakatessa olemasta
sosiaalipalvelua ei kehittäminen itsestään
selvästi kuulu enää osaamiskeskuksille.
Hallinnonalan siirto ei saisi päättää sitä työtä,
jota osaamiskeskukset ovat tehneet päivähoidon
ja varhaiskasvatuksen kehittämiseksi osana lasten, nuorten
ja perheiden hyvinvoinnin edistämistä ja palveluiden
kehittämistä.
Arvoisa puhemies! Sinällään päivähoidon
siirtäminen opetusministeriöön tukee
niin lapsen, perheiden kuin hallinnonkin näkökulmasta
eheän varhaiskasvatuksen kokonaisuuden muodostamista, jolloin
päivähoitopalveluiden, esiopetuksen, perusopetuksen
ja koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan laadukasta
jatkumoa ohjataan ja kehitetään kokonaisvaltaisesti.
Suurimmassa osassa Suomen kuntia tämä yhdistäminen on
lautakuntatasolla tapahtunut jo aiemmin, ja kokemukset ovat erittäin
hyviä.
Päivähoito on tärkeä lapsiperheiden
palvelu, jolla voidaan merkittävästi vaikuttaa
lasten ja perheiden hyvinvointiin, mahdollistaa vanhempien osallistuminen
työelämään sekä edistää sukupuolten
välisen tasa-arvon toteutumista. Päivähoito
tasoittaa omalta osaltaan lasten elinolosuhteista johtuvia eroja
ja tarjoaa lapsille yhtäläiset mahdollisuudet
kehittyä omien edellytystensä mukaisesti. Jotta
tämä tavoite toteutuisi optimaalisesti, on kuntatasolla
oltava kiinteä yhteis-työ opetustoimen ja sosiaali-
ja terveystoimen välillä. Yhteistyötä tulee
kehittää erityisesti neuvolatoiminnan, lastensuojelun
ja perheitä tuke-vien palveluiden välillä.
Kunnissa tulisikin entistä enemmän harkita niin
sanottujen lasten ja nuorten hyvinvointilautakuntien perustamista, joiden
alaisuuteen koottaisiin kaikki lasten ja nuorten palvelut. Näin
päästäisiin todelliseen yhdessä tekemiseen,
jota on vaikea toteuttaa lasten ja nuorten asioiden hoidon ollessa
eri hallintokunnissa. Jatkossa toki samanlainen toimintamalli toivottavasti
toteutuu myös ministeriötasolla, mutta tällä hetkellä tärkeintä olisi
saavuttaa yhdessä tekemisen kulttuuri kuntatasolla.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmaan kirjattu tavoite varhaiskasvatuksen
ja päivähoitopalvelujen lainsäädännön
valmistelun, hallinnon ja ohjauksen siirtämisestä opetus-
ja kulttuuriministeriöön on kauan odotettu ja
tarpeellinen uudistus ja muutos. Hallinnon siirto on sinänsä kylläkin
vain välivaihe uudistamisen kokonaisuudessa, mutta sillä edesautetaan ja
valmistetaan sitä jatkotyötä, joka tästä käynnistyy
seuraavaksi. Tärkeimpänä tavoitteena
on laadukas ja saavutettavissa oleva varhaiskasvatus ja se, että esiopetus
taataan koko ikäluokalle.
Ministeriössä on käynnistetty varhaiskasvatuksen
osalta uuden lain valmistelu työryhmää kokoamalla.
Työryhmällä onkin mittava urakka, kun
varhaiskasvatuslaki nyt vihdoin päästään päivittämään
tämän päivän tasolle. Sivistysvaliokunnan
asiantuntijakuulemisessa tuli hyvin esille, että tehtävää on
vielä muun muassa käsitteiden selkeyttämisessä,
päivähoidon ja varhaiskasvatuspalvelujen tavoitteiden
ja keskeisten sisältöjen määrittämisessä lainsäädännössä.
Meillä tulee olla selkeä käsitys siitä,
mitä on päivähoito ja mitä on
varhaiskasvatus muun muassa.
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunta oli myös huolestunut
siitä, että vielä tähän
esitykseen eivät mukaan päässeet ihan
kaikki kokonaisuuden vaatimat asiat. Toisin sanoen päivähoidon
tulonsiirrot ovat edelleen jäämässä sosiaali- ja
terveysministeriöön. Tähän asiaan
on varmasti hyvä palata jatkokäsittelyssä.
Samoin varhaiskasvatussuunnitelman ja yleisesti kehittämistyön
osuuden tulisi myös sijoittua hallinnollisesti Opetushallitukseen.
Näin ollen töitä tämän lainsäädännön
puitteissa riittää vielä monella taholla
ja tämä välivaihe vaatii hyvää yhteistyötä muun
muassa Opetushallituksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen
välillä.
Tutkimusten mukaan varhaiskasvatus vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen
enemmän kuin mikään koulutus enää myöhemmin
elämässä. Varhaiskasvatuksen toteutumisen
saavutettavuudessa on edelleen lasten kohdalla huimia eroja. Laadukkaalla
varhaiskasvatuksella voidaan parhaimmillaan tasoittaa erilaisista
perhetaustoista johtuvia lähtökohtaeroja ja estää eriarvoistumista
sekä tietenkin löytää yhteys
kasvatusketjussa, joka lähtee liikkeelle hyvässä yhteistyössä kodin
ja päiväkodin kanssa.
Arvoisa puhemies! Tämäkin esitys kertoo siitä,
että tämä hallitus tekee kauaskantoisia
ratkaisuja ja tulevaisuusorientoitunutta politiikkaa, vaikka elämme
taloudellisestikin haastavia aikoja, mutta juuri lastenkasvatukseen
ja perhetaustoista johtuvien erojen tasoittamiseen on tärkeä kohdistaa
huomiota. Näillä asioilla rakennetaan tulevaisuuden
välittävää Suomea.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Peltonen totesi, miten hallitus
tekee kauaskantoisia päätöksiä ja
kauaskantoista politiikkaa. Kun tämän lain lukee,
niin ensinnäkin voi hämmästellä sitä,
mikähän ihmeen kiire tällekin laille
tuli tuoda eduskuntaan vastoin eduskunnan antamia aikatauluja — muutaman
pykälän muuttaminen tilanteessa, jossa hallitusohjelman
kirjaus on täysin selkeä. Tietysti tässä on
todistustaakka jollakin muulla kuin minulla, mutta joku ihmeen kiire
tähänkin saatiin, vaikkei ollut mitään
syytä.
Sitten toinen asia. Kun lukee tämän lain,
niin tämä on kyllä kaikkea muuta kuin
tulevaisuus-orientoitunut. Tämä on henkäys,
jos ei nyt ihan 50-luvulta niin 70-luvulta hallintokulttuurista, jossa
lain tasolla pitää kirjoittaa, että ministeriöitten
on tehtävä yhteistyötä, henkäys
menneisyyden maailmasta yhteistyön välttämättömyydestä asiassa,
jossa toki on kyse hallintomuutoksista. Tässä ollaan
siirtämässä osa meidän päivähoitojärjestelmäämme
opetus- ja kulttuuriministeriöön varhaiskasvatuksen
otsikon alla. Mutta tästä tavasta, jolla lakia
on jouduttu syystä tai toisesta kirjoittamaan, valiokunta-asiantuntijakuulemisten
jälkeen jäi jonkun verran sellainen olo, että olisi
pitänyt vielä enemmän kirjoittaa näkyviin velvoitteita
yhteistyölle, sen oloinen tuo meidän kuulemisemme
oli. Mutta näillä eväillä mennään.
Arvoisa herra puhemies! Käytän tämän
puheenvuoron yhden asian takia, ja se asia on se, että suomalainen
päivähoitojärjestelmä on ennen tämän
lain kirjoittamista, voimaantuloa kokonaisuus, johon kuuluu päivähoitoa
päiväkodissa, ryhmäpäivähoidossa,
perhepäivähoidossa, ja siinä on kotihoidon
tuki, yksityisen hoidon tuki ja osittainen hoitoraha mukana.
Me olemme Euroopan tuomioistuimessa hävinneet. Me olemme
hävinneet tilanteessa, jossa valitettiin siitä,
pitääkö kotihoidon tuki maksaa myös
Suomen rajojen ulkopuolelle, kun tietyt edellytykset täyttyvät.
Olemme puolustaneet kotihoidon tukea osana päivähoitojärjestelmää.
Kun mennään aikaan, jolloin naiskansanedustajien
ja naisvaikuttajien vahvan toiminnan jälkeen puoluesihteerit
Kääriäinen ja Liikanen tekivät
kompromissin siitä, että Suomessa aletaan maksaa
kotihoidon tukea, siitä tuli osa meidän päivähoitojärjestelmäämme.
Tilanteessa, missä olemme, me ikään kuin
myönnämme, että Euroopan tuomioistuin
on ollut oikeassa. Ei olekaan kyse päivähoitojärjestelmän osasta,
kun puhutaan kotihoidon tuesta, vaan puhutaan sosiaalietuudesta.
Onko tämä tarkoituksellista vai onko tämä vahinko?
Kysyin lähetekeskustelussa perusteita sille, miksi tämä jakaminen
tehdään. En ole saanut tähän
päivään mennessä muuta vastausta
kuin sen, että tässä nyt on välivaihe
ja kokonaisarviointi tehdään myöhemmin.
Minulle tämä asia näyttäytyy
isona periaatteellisena asiana, jossa ei olla yksin kansallisen lainsäädännön
kanssa tekemisissä vaan myös ikään
kuin hyväksytään myös kansallisesti
se tilanne, johon me olemme joutuneet tilanteessa, jossa Euroopan
EU-tuomioistuin on päätöksiä tehnyt.
Toinen, periaatteellisempi asia vielä. Tässä valmistelussa
on hieman sellaista makua, että nyt siitä osasta
päivähoitoa, joka siirretään
opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnoitavaksi, tulee
jotenkin parempaa. Tässä katkaistaan yhteyttä sosiaalityöhön,
neuvolatoimintaan tavalla, jossa toivon mukaan on kyse myös
välivaiheen ratkaisusta. Tästä tulee
tätä kautta ikään kuin parempaa
lapsista huolehtimista. Päivähoito ja varhaiskasvatus
eivät ole synonyymejä. Varhaiskasvatuksen sisällä on
ja tulee olla jatkossakin päivähoitoa, jossa on
kyse lapsesta välittämisestä, ryhmäytymisen
oppimisesta, sosiaalisesta kanssakäymisestä jne.
Se kehitys, jota tällä ajetaan ja jolle perusteluja
toki löytyy, on, että lapsi on kokonaisuus, niin
kuin sen tulee olla. Lapsi nähdäänkin
jatkossa myös lainsäätäjän
näkökulmasta oppijana, jopa vanhakantaista sanaa
käyttääkseni koululaisena. Pidän
tätä kehityssuuntaa ei-toivottavana.
Mutta, arvoisa herra puhemies, varmuuden vuoksi, kun sitäkin
on ainakin eduskunnan käytävillä epäilty,
ihan henkilökohtaisesti kannatan tätä päivähoidon
hallinnon siirtoa opetus- ja kulttuuriministeriölle sosiaali-
ja terveysministeriöstä. Toivon mukaan se välivaihe,
josta nyt mietinnössäkin puhutaan, jää mahdollisimman
lyhytaikaiseksi. Toivon mukaan laki valmistellaan huolella mutta
nopeasti. Nimittäin me tarvitsemme tähän
maahan varhaiskasvatuslain, joka tunnistaa myös päivähoidon
ja tunnistaa päivähoidon kokonaisuuden, jossa
on päiväkodissa tapahtuvaa hoitoa, ryhmäpäivähoitoa,
perhepäivähoitoa, ja myös kotihoidon
tuen, yksityisen hoidon tuen ja osittaisen hoitorahan.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Esittelin aiemmassa puheenvuorossani tämän keskustan
vastalauseen. Haluan vielä tähdentää nyt
täälläkin käydyn hyvän
keskustelun loppupuolella, että minusta on ollut hyvä kuulla
myös hallituspuolueiden edustajia, jotka ovat avoimesti
myöntäneet, että tämä laki
ei ole sellaisenaan yksiselitteinen ja takaa autuutta ja onnea varhaiskasvatuksen
kehittämisen tulevaisuudelle.
Haluan vielä korostaa, että keskustan päätarkoitus
tämän eriävän näkemyksen
jättämisestä tässä hallituksen
esityksessä perustuu siihen, että me haluamme
suomalaiseen lapsi- ja perhepolitiikkaan laajan kokonaisnäkemyksen.
Meillä on vilpitön usko siihen, että tässä salissa
on eri puolueissa ihmisiä, jotka ymmärtävät
tämän katsoessaan suomalaisten perheiden tilannetta,
katsoessaan lapsiperheiden ongelmia, huostaanottotilastoja, meidän
lastensuojelun painetta, josta juuri viime viikolla sosiaali- ja
terveysministeriö julkaisi raportin, toisaalta myös
kaikkia niitä hyviä asioita, joita suomalaisissa
kodeissa tapahtuu, mutta yhtä lailla perheiden yhtäläistä toivetta
parempaan perheen ja työn yhteensovittamiseen, jossa juuri
päivähoito on itse asiassa kaikkein keskeisimmässä roolissa,
sen toimivuus, joustavuus ja laatu.
Me kaipaamme suomalaiseen perhepolitiikkaan kokonaisnäkemystä ja
kokonaisohjausta, saumattomia palvelun ketjuja, ja näemme,
että hallinnollisesti tämän asian paras
ratkaisu olisi kokonaisvaltainen perheministeriön perustaminen,
lapsi-, nuoriso- ja perheministeriö. Toki se on vain hallintoa.
Tämän lisäksi tarvitaan asennetta, lapsilähtöistä politiikantekoa,
vahvaa tulevaisuusajattelua ja myös rahaa tämän
lain toteuttamiseksi.
Lisäksi vielä haluamme lähettää erittäin
kannustavat terveiset valiokunnan lausumassamme ja koko vastalauseen
tekstissä opetusministeri Gustafssonille, joka tämän
hallinnonalasiirron myötä nyt saa varhaiskasvatuksen
vastuulleen, että lakiehdotus, aivan kuten edustaja Rehula
totesi, varhaiskasvatuksen tulevaisuudesta valmistuu nopeasti, valmistuu
niin nopeasti, että päivähoidon laatu,
johon nyt monet vanhemmat esittävät kriittisiä huomioita
esimerkiksi ryhmäkokojen, (Puhemies koputtaa) päiväkotien
homeongelmien ja muiden osalta, vihdoin saataisiin kuntoon.
Yleiskeskustelu päättyi.