Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ja sitä tarkalleen
vastaava valtiovarainvaliokunnan mietintö jättävät
oven auki kansainvälisten veroparatiisien hyväksikäytölle. Keskustan
valiokuntaryhmä lähtee mietintöön
sisältyvässä vastalauseessaan 2 siitä,
että pitäisi rajoittaa tiukemmin kuin hallitus
esittää EU- ja Eta-maiden ulkopuolisten veroparatiisien
hyödyntämismahdollisuutta.
Vastalause sisältää pykälämuutosehdotuksen, jonka
mukaan muissa kuin Suomen kanssa verosopimuksen tehneissä Euroopan
talousalueen ulkopuolisissa maissa sijaitseville konserniyhtiöille
maksetut korot ovat vähennyskelpoisia vain, jos korkotuloa
verotetaan saajayhtiön tulona vähintään
10 prosentin verokannalla. Tämän muutoksen myötä Euroopan
talousalueen ulkopuolella sijaitseviin veroparatiiseihin maksetut
korot olisivat useimmiten vähennyskelvottomia.
Toinen keskustan mietintöön sisältyvän
vastalauseen tiukennus on se, että keskustan käsityksen
mukaan äsken selostetulla tavalla muutettu laki elinkeinotulon
verottamisesta tulisi saattaa voimaan jo vuoden 2013 alusta, kun
hallitus lähtee siitä, että sen oma esitys
tulisi voimaan vasta vuoden 2014 alusta. Tämä voimaantulon
viivyttely on keskustan käsityksen mukaan täysin
aiheetonta.
Lakiin jää pahoja aukkokohtia, jos se hyväksytään
hallituksen esittämässä muodossa, muun muassa
se, että esitys ei koske lainkaan tuloverolain mukaan verotettavia
yhtiöitä. Kysymyksessä on elinkeinoverolain
muutos, jota tietenkin sovelletaan ainoastaan elinkeinotulon verotuksessa.
Lakimuutos ei siis koskettaisi lainkaan muun muassa kiinteistöyhtiöitä.
Kansainvälistä kiinteistösijoitustoimintaa
harjoittavat yritykset jäävät hallituksen
esittämän lain soveltamisalan ulkopuolelle. Esimerkiksi
kauppakeskusten ja suurten kiinteistöjen omistajat voivat
jatkossakin ohjata korkovähennysoikeuden avulla tuloksensa
Suomen verottajan ulottumattomiin. Keskustan käsityksen
mukaan pitää ryhtyä välittömästi
toimenpiteisiin, joilla estetään muun muassa juuri
näiden kansainvälisten kiinteistöyhtiöitten
mahdollisuus verokeinotteluun.
Arvoisa puhemies! Keskusta edellyttää lisäksi,
että hallitus seuraa tarkoin lakiuudistuksen vaikutuksia
Mankala-periaatteen mukaisesti verotettavien yhtiöiden
asemaan ja ryhtyy tarvittaessa nopeisiin toimenpiteisiin, joilla
turvataan Mankala-periaatteella verotettavien yhtiöiden asema.
Keskustan eduskuntaryhmä tulee tekemään lain
ensimmäisessä käsittelyssä,
yksityiskohtaisessa käsittelyssä vastalauseen
2 mukaiset muutosehdotukset. Teen nämä ehdotukset
selvyyden vuoksi tässäkin.
Keskusta esittää tähän hallituksen
elinkeinotulon verottamista koskevaan lakiesitykseen muutosta 18 a §:n
1 momenttiin, ja tämän sisältö on siis
se, että muissa kuin Suomen kanssa verosopimuksen tehneissä Euroopan
talousalueen ulkopuolisissa maissa sijaitseville konserniyhtiöille maksetut
korot ovat vähennyskelpoisia vain, jos korkotuloa verotetaan
saajayhtiön tulona vähintään
10 prosentin verokannalla.
Esitämme myös voimaantulosäännöksen
muutosta. Voimaantuloa esitämme tapahtuvaksi 1. tammikuuta
2013, ja lakia sovellettaisiin vastalauseemme mukaan ensimmäisen
kerran vuodelta 2013 toimitettavassa verotuksessa.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Laki elinkeinotulon verottamisesta
ja verotusmenettelystä elikkä siis korkovähennysrajoituksen malli
on perusteltu, toivottu, odotettu lakiesitys jo usealta vuodelta.
Tavoitteena on lisätä verotuksen ennustettavuutta
ja sääntelyn tehokkuutta, mutta ei vähäisimpänä,
tietenkin, on tarvetta ja syytä puuttua myös näin
veronkiertoon ja sen mahdollisuuksiin. Tämä on
myös osa kokonaisuutta, jossa liikutaan harmaan talouden
liepeillä siinä epäilyksessä,
menevätkö kaikki hyödyt, joita Suomen valtion
kautta annetaan, ihan oikeisiin ja laillisiin tarkoituksiin, ja
tietysti toinen osa tätä lain perustetta on verotulojen
saanti valtion kassaan. Verotulojen osalta tavoite, 70 miljoonaa,
joka tässä lakiesityksessä on, on asiantuntijoiden
mukaan arvioitu jopa alakanttiin, mutta keskustan vaihtoehdossa
olevan 300 miljoonan euron toteutuminen ei taas ehkä ainakaan
kaikkien asiantuntijoiden mukaan ole realismia.
Erilaisia malleja suitsia näitä hyötyjä on
otettu käyttöön jo monissa eri maissa,
ja tässä meidänkin versiossa on viitattu
muun muassa Ruotsin malliin ja Saksan malliin. Mutta pitää huomioida,
että jokaisessa maassa verotuksen kokonaisuus on erilainen,
jotenka suoraan vertausta ei voida maasta toiseen ottaa, ja siitä syystä on
hyvä, että on voitu tehdä tämmöinen
suomalainen malli.
Ainoa muutos, joka tehtiin valiokunta- ja jaostokäsittelyssä,
oli tämä voimaantulo, ja 2013 voimaantulo ei ole
asiantuntijoiden mukaan mahdollista siitä syystä,
että yritysten tilikaudet eivät lopu vuodenvaihteessa,
vaan on olemassa tilikausia, jotka menevät tammikuun, helmikuun puolelle,
ja siitä syystä hallituksen muutosesitys siitä,
että laki tulee nyt mutta sovellus alkaa 2014, on välttämätön.
Esitys on erittäin hyvä ja toimiva ja tervetullut uudistus
lähes kaikkien asiantuntijoiden mukaan. Joitakin kriittisiä kohtia
sinne on tietenkin myös sisällytetty. Muun muassa
rajaukseen 500 000 euroon on joissakin asiantuntijalausunnoissa
toivottu korotusta, mutta vastapuolelta on tullut riittävää informaatiota
siitä, että tämä raja nettokorkomenojen
ylittäessä puoli miljoonaa on perusteltu. Toinen
rajaus on sitten tämä 30 prosenttia yrityksen
voitosta. Nämä rajaukset olivat hallituksen esityksestä ja
ne ovat myös valiokunnan tahtona.
Erilliskysymyksinä käsittelimme muun muassa
tätä Mankala-yhtiöiden asiaa, ja ehkä suurin epäilys
ja ajatus siinä on, miten se toimii EU-säätelyn
osalta, jos irrotamme jotkut yhtiöt, jotka pystyisivät
olemaan tästä ulkopuolella. Toinen syy siihen
on se, olisiko näin meillä kädenojennus
kiertää verotusta perustamalla Mankala-yhtiö.
Asiantuntijoiden mukaan Mankala-yhtiöistä ei tätä huolta
ole kannettu niin paljon, sillä omistus on usein eri tavalla
kuin näissä yhtiöissä, jotka
tätä hyödyntävät, ei
ole niitä etuyhteyskytkentöjä samalla
tavoin. Samoin esimerkiksi energiayhtiöiden kohdalla tässä tapauksessa
on käsittelyssä muun muassa tämä vakuutussääntelymuotoilu,
ja sitten taas oman pääoman ja taseen suhdeluku
ei Mankala-yhtiöiden osalta sitten edes tuota tätä ongelmaa.
Siitä syystä Mankala-yhtiöt on jätetty
tässä saman lain piiriin niin kuin muutkin yhtiöt.
Sitä vastoin luotto-, vakuutus- ja eläkelaitokset
ovat tämän lakiesityksen ulkopuolella, ja tähän
perusteena on se, että heillä on toimintaa sekä vakavaraisuutta
säätelevät muut lait, ja myöskin
näiden yhtiöiden valvonta, johon liittyy myöskin
heidän konserniensa valvonta, toteutuu aika paljon tiukemmin
kuin normaalien muiden yhtiöiden.
Kiinteistöyhtiöt, joihin täällä jo
viitattiin, on iso kysymys, ja siitä syystä valiokunta
on kirjoittanut ponnen, jonka loppuosan luen tässä.
"Eduskunta edellyttää lisäksi, että valtiovarainministeriö arvioi
lain kehittämistarpeita saadun tiedon sekä elinkeinoverotuksen
asiantuntijatyöryhmän työn perusteella
ja ryhtyy tarvittaviin toimiin lainsäädännön
edelleenkehittämiseksi. Arvioinnissa tulee kiinnittää huomiota
erityisesti kiinteistösijoitustoimintaa harjoittavien yritysten
veroasemaan." Tämä on perusteena siksi, että nyt tässä kohtaa
eivät olleet kiinteistösijoitustoiminta ja kiinteistöyhtiöt
mukana, mutta asia on tiedostettu ja tämä asiantuntijaryhmä on
parhaillaan tätäkin asiaa pohtimassa.
Yleiskeskustelu päättyi.