7) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi satovahinkojen korvaamisesta
annetun lain muuttamisesta, satovahinkojen korvaamisesta annetun
lain kumoamisesta ja poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien vahinkojen
korvaamisen hallinnoinnista
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Elikkä tässä ehdotuksessa
esitetään, että satovahinkojen korjaamisesta
annettua lakia muutetaan ja sitä muutetaan niin, että varsinaisista
satovahinkokorvauksista luovutaan ja ne siirretään
vakuutuspohjaisiksi. Tämä on kaiken kaikkiaan
todella iso periaatteellinen muutos, ja tässähän
valtiontalouden kannalta tapahtuu niin, että nykyisellään
nykyisen lain voimassa ollessa nykyinen meno muuttuukin yllättäen
valtion tuloksi sen kautta, että näistä kaikista
maksetaan 24 prosentin vakuutusvero.
Puhemies! Valiokunta painottaa, että tarkoituksena
on tosiaan luoda vakuutuspohjainen satovahinkokorvausjärjestelmä,
joka tarjoaa keinoja korvata poikkeuksellisten sääolojen
ja tulvien aiheuttamia vahinkoja. Tähän liittyen
on esillä ollut kysymys mahdollisuudesta myöntää tukea vakuutuksen
ottamisen edistämiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että uusi vakuutuspohjainen korvausjärjestelmä saadaan
luotua mahdollisimman nopealla aikataululla, ja korostaa sitä,
että päätökset mahdollisesta
uudesta tukijärjestelmästä tulee tehdä hyvissä ajoin
ennen voimassa olevan korvausjärjestelmän päättymistä.
Valiokunta myös toteaa, että vakuutusmaksuveron
korkea verokanta, 24 prosenttia, vaikuttaa korottavasti vakuutusmaksuihin,
mikä heikentää maatalouden kannattavuutta
edelleen ja saattaa vähentää tuottajien
kiinnostusta satovahinkokorvausten hankkimiseen. Valiokunta edellyttääkin,
että mahdollisuudet edellä mainitun veron välttämiseksi
tai palauttamiseksi uudessa korvausjärjestelmässä selvitetään
mahdollisimman pian. Tästä valiokunnalla on myös
lausumaehdotus.
Puhemies! Meillä on kokemuksia jo kasvinterveyslain
osalta siitä, että olemme siirtyneet vakuutuspohjaiseen
järjestelmään. Kun tuo järjestelmä tuli,
meillä ei ollut silloin voimassa olevaa vakuutustuotepalettia,
ja sitä ei oikeastaan ole vieläkään
siltä osin olemassa. Tuo kasvinterveyslaki astuu voimaan
vuoden alussa, ja meillä ei oikein kunnollisia tuotteita
siellä vielä edelleenkään ole.
Siksi valiokunta kiinnitti aivan erityistä huomiota tässä,
että meillä tämän siirtymäkauden
aikana varmistetaan kaikilla tavoin, että meillä on
niitä vakuutustuotteita tarjolla, ne ovat kohtuuhintaisia,
ne ovat riittävän kattavia ja toimintajärjestelmä kaiken
kaikkiaan saadaan sellaiseksi, että viljelijät
niitä myöskin itselleen hankkivat. Se on oleellisen
tärkeä asia.
Tosiaan, se lausumaehdotus, joka valiokunnalla on, on se, että tarkastellaan
myös sitä, onko tässä järkevää — ja
valiokunnan mielestä on järkevää — arvioida
sitä, että tuo vakuutusmaksuvero, yleinen vero,
24 prosenttia, voisi näissä tapauksissa olla huomattavasti,
paljon alempi. Siellä on tällä hetkellä useampia
eri verokantoja, hyvinkin matalia, ja valiokunnan mielestä tässä tapauksessa
on syytä selvittää mahdollisuudet mahdollisimman
matalaan verokantaan, jotta nuo vakuutukset aikaan saadaan ja niille
riittävä kattavuus.
Puhemies! Tähän lakiesitykseen sisältyy
koko lakiesityksen hylkäävä lausumaehdotus,
joka esitellään sitten omana asianaan.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten valiokuntaryhmä on
jättänyt tähän käsiteltävään
lakiesitykseen vastalauseen.
Esityksessä ehdotettiin muutettavaksi satovahinkojen
korvaamisesta annettua lakia siten, että lakia voitaisiin
edelleen soveltaa seuraavina vuosina 2014 ja 2015 ja sen jälkeen
satovahinkokorvaukset muuttuisivat vakuutusperusteisiksi. Kokonaisuudessaan
esityksen tavoitteena on siirtyä sektorilla valtion vastuulta
olevasta satovahinkojen korvausjärjestelmästä vakuutuspohjaiseen järjestelmään.
Tämä tapahtuisi vuoden 2016 alusta. Yhtenä isona
tekijänä uudistuksen taustalla on Euroopan unionin
maatalousuudistus sekä sen edellyttämät
vaatimukset.
Perussuomalaisten valiokuntaryhmä suhtautuu varsin
kriittisesti koko esitykseen, sillä viljelijöiden
toimeentuloa ja selviytymistä on ajettu järjestelmällisesti
alas maassamme koko Euroopan unionin jäsenyyden ajan. Samaten
maamme istuva hallitus on omilla toimillaan sekä keskittämispolitiikallaan
heikentänyt johdonmukaisesti myös viljelijöiden
sekä koko maaseudun selviytymistä ja säilymistä.
Tällaista kehitystä valiokuntaryhmämme
ei voi olla tukemassa.
Toisaalta olemme myöskin huolissamme siitä kehityssuuntauksesta,
että yhteiskunnan vastuita ollaan nyt tällä hetkellä siirtämässä vakuutusyhtiöille,
joilta on turha odottaa hyväntekeväisyyttä viljelijöitä ja
muita maataloustuottajia kohtaan. On aivan varmaa, että jos
vakuutusyhtiö korvauksiin joutuu, niin se kyllä huolehtii
omista saamisistaan. Toisin sanoen valiokuntaryhmämme pelkää hintojen
nousua entisestään tällä alalla.
Se saattaa aiheuttaa myöskin ruuan hintojen nousua. Maataloussektori
on jo niin ahdingossa Suomessa, että yhtään
lisähaastetta ei kaivata tai tarvita.
Valiokuntaryhmäämme huolestuttaa myös
se näkökohta, että koko maatalouden satovahinkojen
niin sanottua vastaavuusjärjestelmää,
vakuutusjärjestelmää, ei ole vielä edes
kehitetty, ei vakuutusyhtiöiden eikä muidenkaan
toimesta. Tästäkään syystä emme
voi uudistusta kannattaa, sillä siirtymäajat on
jätetty liian lyhyiksi. Muutoinkin hallituksen esityksessä jää liian
paljon asioita avoimeksi. Vakuutusverokanta on 24 prosenttia, mikä myös
vaikuttaa heikentävästi suoraan maataloustuloon
korkeiden vakuutusmaksujen vuoksi.
Jää myöskin arvailtavaksi, joutuvatko
esimerkiksi jokivarsien ja vesistöjen rantojen asukkaat erilaiseen
asemaan vakuutushinnoittelussa ja joutuvatko he yksin vastaamaan
korkeampina vakuutushintoina siitä, että sattuvat
asumaan rannoilla tai mahdollisten voimayhtiöitten juoksutusten
alueella.
Voi myöskin arvioida, että Keski-Suomen ja pohjoisemman
Suomen hallanaremmilla viljelysmailla saattaisivat vakuutusmaksut
nousta suuremmiksi. Ovatko nyt eteläisen Suomen tai muun
Suomen viljelijät velvollisia kompensoimaan näitä oloja?
Eikö olisi tasapuolisempaa, jos valtio edelleen vastaisi
näistä korvauksista?
Valiokuntaryhmämme edellä olevan perusteella
ehdottaa, että hallituksen esitykseen sisältyvä lakiehdotus
hylätään. Esitän hylkäystä.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä olevan
lakiesityksen taustalla on Euroopan unionin maataloustukiuudistus
ja siitä johtuvat vaatimukset. EU vie, ja Suomi seuraa
ja vikisee. Missä EU, siellä ongelmat. Kuuluisat
ongelmat ovat tällä kertaa eritoten maataloudessa.
Lakiesityksen päällimmäinen tarkoitus
on lopettaa valtion vastuulla oleva satojen korvausjärjestelmä ja
siirtyä vakuutuspohjaiseen järjestelmään,
tiivistäen sanottuna siirtää maksut ja
kulut viljelijöiden kontolle.
Tähän saakka valtio on maksanut korvausta vahingosta,
joka on aiheutunut kasvavalle tai korjuuvaiheessa olevalle sadolle
hallan, raesateen, kaatosateen, rajuilman, poikkeuksellisten tulvien
tai muun vastaavan viljelijästä riippumattoman
poikkeuksellisen suuren luonnonolojen vaihtelun vuoksi. Nyt valtio
on pesemässä käsiään
vahingoista ja jättämässä asian
kokonaan viljelijöiden kontolle. Lain voimaantulon jälkeen saavat
meidän jokapäiväistä leipäämme
tuottavat viljelijät selviytyä parhaaksi katsomallaan
tavalla. Yksi yrittää selviytyä luottamalla
säiden haltijaan, toinen hakee turvaa vakuutusyhtiöistä. Mikäli
turvautuu jälkimmäiseen vaihtoehtoon, on syytä todeta,
että tällä kertaa ei välttämättä saa sitä,
mitä tilaa, koska tällä hetkellä vakuutusyhtiöillä ei
taida edes olla kyseisiin tarpeisiin räätälöityjä vakuuksia.
Me olemme nyt laatimassa lakia, jolla ahdistamme viljelijät
ottamaan vakuutuksia, mutta me emme tiedä, millaisia vakuutuksia
edes on tarjolla, emmekä sitä, mihin hintaan.
Erikoinen marssijärjestys ja outo menettelytapa, kun puhutaan huoltovarmuudenkin
kannalta erittäin merkittävästä asiasta
elikkä ruuasta.
Täytyy sanoa, että lakiesitys on mittatilaustyönä räätälöity
vakuutusyhtiöiden tarpeisiin. Ymmärtäisin
lakiesityksen helpommin, mikäli markkinoilla jo olisi valmiita
vakuutuksia, joista viljelijät voisivat valita omiin tarpeisiinsa
sopivimmat. Nyt ollaan luomassa tarve vakuuttamiseen, mutta me emme
vielä tiedä, mitä se viljelijöille
maksaa. Sanalla sanoen hallitus on ajamassa viljelijöitä takaperin
puuhun.
Moni miettii itse tykönään, että tämähän
on normaalia yrittäjäriskiä, joka pitää jokaisen
yrittäjän tiedostaa ja suunnitella yritystoimintansa sen
mukaisesti. Ehkä näin on, mutta valitettavasti
maatalousyrittäjä ei voi mitenkään
suojautua mahdolliselta yritystoimintaansa kohdistuvalta uhalta,
koska maatalousyrittäjä ei voi vaikuttaa ilmojen
haltijaan eikä tässä tapauksessa oikein vakuutusyhtiöihinkään.
Nyt avautuu vakuutusyhtiöille niin sanottu tuhannen taalan
paikka hinnoitella vakuutuksensa sellaisiksi, jotta varmasti jää katetta.
Arvoisa puhemies! Mielestäni lakiesitys on torso myös
toisessa mielessä, sillä toteutuessaan laki ajaa
ihmiset eriarvoiseen asemaan. Tapaturma- taikka liikennevakuutuksen
ottaja voi omalla toiminnallaan ja käyttäytymisellään
vaikuttaa turvallisuuteensa ja näin minimoida vahingon määrän,
mutta nyt puheena olevassa lakiesityksessä vakuutuksenottajan
riski riippuu kokonaan siitä, missä hänen
viljelyksensä ovat. Pohjalaisilla talonpojilla on tästä karvaita
kokemuksia, sillä heidän viljelyksensä jäävät
tulvan alle joka kevät ja joka syksy. Kun viljelijän
maat ovat tulvaherkällä alueella, hän
joutuu ottamaan vakuutuksen, toisin kuin viljelijä, jonka
maat ovat korkeammalla ja näin tulvalta turvassa. Tämä jos
mikä asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Onkin perusteltua
syytä kysyä: tätäkö hallitus
haluaa?
On syytä myös pohtia tilannetta, jossa viljelijä on
neuvottelemassa vakuutusta peltolohkolleen, jonka satoa vakuutusyhtiö erittäin
todennäköisesti joutuu korvaamaan joka kevät
ja joka syksy. Mikä on tällaisen vakuutuksen hinta?
Mikäli hinta pidetään edes jotenkin siedettävänä,
tulee vakuutusyhtiöille kyseisestä vakuutuksesta
tappiota. Koska vakuutusyhtiöiden tavoite on tuottaa voittoa
omistajilleen, otetaan tulvavahinkojen tappiot pois muilta vakuutuksenottajilta
vyöryttämällä korvausvastuita
myös heidän vakuutuksiinsa. Näin vakuutusyhtiö,
joka joutuu korvaamaan runsaasti tulvavahinkoja, joutuu todennäköisesti
korottamaan myös muiden asiak-kaidensa vakuutusmaksuja.
Arvoisa herra puhemies! Minä kannatan edustaja Heikkilän
tekemää lain hylkäysesitystä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustajat Heikkilä ja Hongisto käyttivät, totta
kai, hyvin perustellut ja näkemykselliset puheenvuorot.
Itse päädyin kuitenkin kannattamaan tätä hallituksen
esitystä nyt ensinnäkin siitä raadollisesta
syystä, että mitä ilmeisimmin EU:n valtiontukisäädökset
tulevat estämään nykyisen kaltaisen satovahinkokorvausjärjestelmän.
Sen lisäksi tämän lain osalta on kuultu
satovahinkoneuvottelukuntaa ja maatalouden keskeisiä toimijoita,
jotka ovat kaikki pitäneet pääosiltaan
tätä tehtyä hallituksen esitystä järkevänä ja kannatettavana,
joten ainakin minun on jo tältä pohjalta vaikea
lähteä tätä esitystä tyrmäämään. Mutta
on aivan selvää, että on varmistuttava
siitä, että meille löytyy todella tällainen
korvaava järjestelmä riittävän
ajoissa, kun tämä nykyisen kaltainen satovahinkokorvausjärjestelmä poistuu.
Eli tässä tapauksessa vakuutuspohjainen järjestelmä on
pakko saada aikaan. On tärkeää tietysti
varmistaa, että järkevät vakuutustuotteet syntyvät
ajoissa, ja on oleellista, että nämä järkevät,
riittävän edulliset vakuutusmaksutuotteet syntyvät
myös niille alueille, joilla on esimerkiksi vuosikymmenien
saatossa todettu mittavat tulvariskit. Eli on aivan välttämätöntä,
että myös tällaisille alueille saadaan
tuotteet, joita alueen tuottajat voivat käyttää.
Sitten on totta kai välttämätöntä,
niin kun tässä puheenjohtaja Leppäkin
totesi, että on löydettävä sellaiset
tuotteet, jotka myös hinnaltaan ovat sellaisia, että kannattavuuskriisissä oleva
maatalous pystyy niitä käyttämään.
Eli tätä taustaa vasten ajatellen tämä valiokunnan
lausumaehdotus, "eduskunta edellyttää, että mahdollisuudet
vakuutusveron välttämiseksi tai palauttamiseksi
uudessa korvausjärjestelmässä selvitetään
mahdollisimman nopeasti", on erittäin kannatettava lausumaehdotus
ja se pitää toteuttaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! "Pane leipään puolet petäjäistä,
kaksin verroin minä ojaa kaivan", lausui Saarijärven
Paavo vaimolleen Johan Ludvig Runebergin runossa. Tässä maatalouden
kannattavuuden tilanteessa minulla on tämän lain
kohdalla sellainen tunne, että maanviljelijä laitetaan
kaivamaan kaksin verroin ojaa näitä vakuutusmaksuja
maksaessaan.
Perussuomalaiset ovat esittäneet lain hylkäämistä.
En vastusta sinänsä mitään vakuuttamista lähtökohtaisesti
enkä periaatteellisesti, mutta tässä maatalouden
kannattavuuden tilanteessa ja yleensä talouden tilanteessa — maataloudenkin näen
tärkeänä osana Suomen kansantaloutta — minä olisin
halunnut tämän lain valmistellummin tänne
eduskuntaan käsiteltäväksi. Niin kuin tässä on
moneen kertaan tullut mainituksi, meillä ei ole vakuutustuotteista
juurikaan tietoa tällä hetkellä. Yleisesti
kyllä tiedetään, miten vakuutusjärjestelmät
toimivat, ja tiedetään, niin kuin valiokunnan
puheenjohtaja totesi mietinnön esittelyssä, että lausumassa
on kiinnitetty huomiota, että tähän vakuutusveroon
täytyy kiinnittää huomiota. Mutta vakuutuspohjaiseen
järjestelmään siirtyminen ilman asianmukaista
esittelyä vakuutustuotevalikoimasta ei mielestäni
ole hyvää lainvalmistelua maatalouden kohdalta.
Vakuutusmaksuverosta on todettava vielä, että vaikka
me tässä kauniisti kirjoitamme mietinnössä,
niin epäilen, että verokarhu pitää omastaan
kiinni ja maatalouden kannattavuus jää siinä mitä ilmeisimmin
toiseksi.
No, se on ehkä totta, että tämä on
Euroopan unionin lainsäädäntöön
perustuva lakiesitys, mutta mistään ei minulle
ainakaan asiantuntijakuulemisissa tullut kuitenkaan esille, että tässä olisi
vielä ollut kiire tämän lainsäädännön
osalta. Eli siksikin tätä olisi voitu tarkastella
paljon perustellumminkin. Elikkä jos vakuutusvero pysyy sellaisenaan
kuin se tällä hetkellä on ja valiokunta
ei toiveistaan huolimatta saa siihen muutosta, se on, niin kuin
valiokunnan varapuheenjohtaja totesi, maatalouden kannattavuuteen
suoraan vaikuttava tekijä.
Eli kyllä tässä on Saarijärven
Paavon tunnelma, ei siitä, että kaksin verroin
kaivaa ojaa, vaan Paavo totesi vielä lopuksi, että vielä syvemmän ojan
hän kaivaa, eli maataloudelle on mitä ilmeisemmin
melkoinen savotta ojankaivuuta edessä.
Lars Erik Gästgivars /r:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on problemaattinen, jos
tulvavakuutukset tulevat niin kalliiksi, etteivät perheet
voi ostaa eivätkä edes saa ostaa tulvavakuutuksia.
Monessa Etelä-Pohjanmaan paikassa on hyvin usein tulvia
ja talot uivat lähes joka vuosi tulvavedessä.
Syy ei ole asukkaissa. Syy on monesti siinä, että ely-keskukset
ja luonnonsuojelijat eivät hyväksy eivätkä anna
lupaa ruoppauksiin. Kysyn: kuka tulee silloin perheen apuun?
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Vakuutustuotteita ei tietenkään
synny, jos ei niille ole markkinoita. Kun pitkä siirtymäaika
nyt todennäköisesti alkaa kohti vakuutuspohjaista
korvausjärjestelmää, silloin vasta alkaa
vakuutustuotteiden suunnittelu. Näin se on tapahtunut muinakin
kertoina.
Sitten meillä on myös hyviä kokemuksia
vakuutuspohjaisista järjestelmistä. Otan esille
vain yhden, ja se on salmonellavakuutus. Sen ovat käytännössä ottaneet
kaikki suomalaiset kotieläintuottajat. Maksu on erittäin
edullinen, ja se vakuutusturva on erittäin kattava. Se
on myös joustava, paljon joustavampi kuin mitä olisi
satovahinkokorvausjärjestelmä. Se on selvää,
että siinä on myöskin hyviä puolia.
Asialla on aina vähintäänkin kaksi puolta.
Se, mikä on ihan selvää keskustan
osalta — sanon sen nyt jo tässä hyvin
selkeästi — on se, että keskusta ei hyväksy
sitä, että tälle määrättäisiin
24 prosentin vakuutusvero. Se on päivänselvä asia.
Vakuutusveron tällä kohdalla pitää olla alemmalla
tasolla kuin tuo 24, tai muuten tämä asia ei ainakaan
keskustan puolesta tule edistymään.
Yleiskeskustelu päättyi.