Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Kiitos, puhemies! Jos sopii, kun se seuraava asia on myöskin
samaa sukua tälle, niin voitaisiin esitellä ne
yhtä aikaa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Jos ne ovat läheistä sukua, niin se onnistuu.
Kiitoksia, kiitos paljon. — Arvoisa puhemies! Tässähän
on nyt kysymyksessä yhteisen maatalouspolitiikan uudistamisen
toimeenpanolaista kaksi suurinta elikkä suorat tuet ja
kansalliset tuet ja sitten viljelijäkorvaukset ja ohjelmaperusteiset
tuet.
Lähdetään liikkeelle siitä,
että Euroopan unioni asetti mittavat ja hyvät
tavoitteet maatalouspolitiikkansa uudistamiselle, jossa haluttiin
järjestelmiä yksinkertaistaa, kannustavuutta ja
kilpailukykyä eurooppalaiselle maataloudelle ja ruuantuotannolle
lisätä ja myöskin myönteisiä ympäristövaikutuksia
aikaansaada.
Puhemies! Yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksen lopputulos
on aivan päinvastainen kuin mitä tavoitteet olivat.
Tämä on erittäin huonoa eurooppalaista
lainsäädäntöä, ja valiokunta
kävi tätä erittäin seikkaperäisesti
läpi, täysin yksimielisesti. Olemme sitä mieltä ja
voimakkaasti sanomme, että Euroopan unionin täytyy
uudistaa päätöksentekoa niin, että se
saa aikaiseksi myöskin sellaisia päätöksiä,
mitä se tavoittelee, eikä niin, että lopputulos
on aivan eri mitassa kuin mitä se tavoiteltu ja alkuperäinen
esitys on. Tässä on käynyt juuri näin,
ja tämä vaikuttaa erittäin voimakkaalla
tavalla myöskin suomalaiseen ruuantuotantoon ja maatalouteen,
ja ymmärrämme hyvin valiokunnassa sen, että hallitus
on ollut tämän eurooppalaisen tulkinnan ja lopputuloksen vanki
ja sen myötä tehnyt tämän oman
esityksensä näistä laeista, ja siksi
valiokunta on erittäin voimakkaalla tavalla myöskin
ohjeistanut näiden lakien toimeenpanoa ohi sen, mitä varsinaiset
lakipykälät sanovat. Muutamaa lakipykälääkin
on muutettu, mutta nämä molemmat mietinnöt
pitävät sisällään erittäin
paljon alempiasteisen säädöstön
ja asetusten muutoksia, mitä valiokunta edellyttää tai
esittää eduskunnalle edellytettäväksi.
Tämä on aika poikkeuksellista, mutta juuri siitä syystä,
että tuo uudistus meni niin kauaksi siitä varsinaisesta
tavoitteesta ja Suomen tavoitteesta, valiokunta näin voimakkaalla
tavalla haluaa tähän oman viestinsä tuoda.
Käyn, puhemies, ihan lyhyesti läpi ne asiat, mitä tässä on
viestitetty eteenpäin valmisteluun ja hallitukselle.
Aloitan kansallisesta varannosta. Valiokunta haluaa, että kansallista
tukivarantoa käytetään mahdollisimman
joustavalla ja yksinkertaisella tavalla ja niin, että se
palvelee suomalaisen ruuantuotannon ja suomalaisen maatalouden kehittämistä ja
kehittymistä. Aktiiviviljelijän määritelmän
suhteen ei ehdoteta otettavaksi käyttöön kansallisia
lisäkriteereitä verrattuna siihen, mitä Euroopan
unioni esittää.
Tässä yhteisessä maatalouspolitiikan
uudistuksessa tuli esille muutamia asioita, jotka rajaavat pois
tukioikeudet. Siellä on muun muassa maneesiyrittäjät,
jotka uhkasivat jäädä ulkopuolelle, aika
merkittävissäkin määrin, maataloustuista,
vaikka heillä olisi maneesiyrittämisen lisäksi
merkittävästi myöskin muuta maataloutta, ja
siksi täällä on sitten saatu aikaiseksi
kolme eri kohtaa, jotka määrittelevät
sen, miten myös maneesiyrittäjät voivat
olla edelleenkin maataloustukien saajina. Muutoinkin valiokunta
edellyttää hallitukselta toimia hevostalouselinkeinojen
kehittämiseksi.
Aktiiviviljelijä-määritelmästä valiokunta
ehdottaa, että tuo hallituksen ehdottama raja, josta sanotaan,
että suoria tukia edellisenä vuonna saisi enintään
2 000 euroa, muutettaisiin, ja sen vuoksi valiokunta ehdottaa
jäljempänä säädöksen
muuttamista siten, että tuo raja nousee 5 000 euroon.
Tämä on yksi niistä lakimuutoksista,
joita valiokunta ehdottaa.
Puhemies! Neljäntenä asiana viherryttämistuki.
Tässä valiokunta toteaa, että EU:n maatalouspolitiikan
keskeisenä tavoitteena oli maatalouspolitiikan säädösten
yksinkertaistaminen. Tämän tavoitteen osalta uudistus
epäonnistui. Erityisesti viherryttämiseen liittyvä säädöstö muodostui
hyvin monimutkaiseksi ja myös meille Suomeen täysin
sopimattomaksi. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat
pysyvät nurmet, ja Euroopan unionin tuomioistuin 2. päivänä lokakuuta
antoi suorastaan käsittämättömän
päätöksen, ja myöskin komissio
antoi jäsenvaltioille työasiakirjan, joka on samansisältöinen
kuin tuo Euroopan unionin tuomioistuimen päätös.
Valiokunta pitää täysin tuomittavana
komission edellä mainituista työasiakirjoista
ilmenevää menettelyä, jossa takautuvaan
tarkasteluun perustuen aiheutetaan viljelijöille menetyksiä peltojen
tukikelpoisuutta muuttamalla. Valiokunta ei hyväksy työasiakirjan
mukaista menettelyä, ja siksi on välttämätöntä,
että hallitus vielä käy neuvotteluja
komission kanssa menettelyn muuttamiseksi. Valiokunta edellyttää hallituksen
siis neuvottelevan komission kanssa pysyvien nurmien osalta sellaisen
ratkaisun, että tuotantosuunnan muuttaminen tai pellon
omistuksen taikka hallinnon siirtäminen eri tuotantosuuntaa
harjoittavalle tilalle on jatkossa mahdollista ilman pysyvistä nurmista
aiheutuvia lisärajoitteita. Viljelijöiden, jotka
ovat viljelleet nurmia osana normaalia viljelykiertoa, on aina ilman
seuraamuksia voitava vaihtaa kasvilajia.
Peruslohkojen määritelmä on yksi
asia, jossa alkuperäinen esitys oli sellainen, että peruslohkojen
yhteiskäyttö ei olisi enää ollut
mahdollista. Valiokunta muutti tätä tulkintaa
toisenlaiseksi, ja peruslohkojen yhteiskäyttö on
mahdollista edelleenkin, ja tämä tulee erityisesti
erikoisviljelyssä kysymykseen.
Edelleen kasvulohkojen piirtäminen sähköiseen
järjestelmään tulee pakolliseksi, ja
tässä valiokunta pitää täysin
välttämättömänä,
että niin piirtämisessä kuin tukihaussa
muutoinkin käytettävät tietokoneohjelmat
ja sovellukset kehitetään helppokäyttöisiksi
ja virheitä ennakolta estäviksi. Niiden täytyy
olla toimintavarmoja ja sellaisia, että kun hakuaika aikanaan
sitten tulee, tukia pystytään myöskin
noissa hakuaikojen puitteissa hakemaan. Jollei näin tapahdu,
tukihakuaikoja on jatkettava ja nuo järjestelmät
on viipymättä korjattava.
Puhemies! Muutos, mikä tässä myöskin
tapahtuu, on se, että pienin tuettava peltoala muuttuu
3 hehtaarista 5 hehtaariin lukuun ottamatta puutarhakasveja ja joitakin
saaristoalueita.
Puhemies! Tukijärjestelmien monimutkaisuudesta jo totesinkin:
valiokunta pitää tukijärjestelmiä äärimmäisen
monimutkaisina ja erittäin paljon hallinnollista rasitusta
lisäävinä niin hallinnon kaikille portaille
kuin ennen kaikkea viljelijöille, ja siksi edellytys on
se, mikä on myöskin kirjattuna valiokunnan lausumiin:
näitä järjestelmiä on pakko
yksinkertaistaa, ja niitä täytyy myöskin
Euroopan unionin kanssa välittömästi ryhtyä uudistamaan — sitä säädöspohjaa,
joka sieltä tulee.
Puhemies! Ihan lopuksi luen vielä nämä lausumaehdotukset,
joita valiokunta eduskunnalle ehdottaa:
Ensimmäiseksi: "Eduskunta edellyttää tukijärjestelmän
pysyvän nurmen säilyttämisvelvollisuuteen
liittyen, että maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietinnössä nurmikierron katkaisemisesta todettua
noudatetaan tukisäännöksiä sovellettaessa."
Toiseksi: "Eduskunta edellyttää, että hallitus toimii
aloitteellisesti EU:n maatalouspolitiikan yksinkertaistamiseksi
ja tukien hallinnointiin liittyvän byrokratian karsimiseksi."
Kolmanneksi: "Eduskunta edellyttää, että maatalouden
suorat tuet, kansalliset tuet kuin myös Manner-Suomen maaseudun
kehittämisohjelmankin mukaiset tuet maksetaan ajallaan
ja siinä aikataulussa kuin nykyisinkin, mikäli
EU:n säännöksistä ei suoranaisesti
muuta johdu."
Neljänneksi: "Eduskunta edellyttää esityksen pohjalta
säädettävien lakien tulkinnan seuraamista
ja maa- ja metsätalousministeriön varmistavan,
etteivät lakien perusteella annettavat valtioneuvoston
asetukset, ministeriön asetukset, maaseutuviraston määräykset
tai soveltamisohjeet ole ristiriidassa valiokunnan mietinnössä esitettyjen
linjausten kanssa, ja että maa- ja metsätalousministeriö toimittaa
valiokunnalle vuosittain selvityksen lakien soveltamisesta."
Eli tällä halutaan, puhemies, vielä toistan,
ohjeistaa koko meidän koneistoamme niin, että se toimii
sen mukaan, mitä me lainsäätäjät
haluamme. — Kiitoksia.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on siis tällä hetkellä,
yhden aikaan yöllä, käsittelyssä käytännössä suomalaisen maatalouden
kannalta yhdet maatalouspolitiikan merkittävimmistä laeista
eli kaksi isoa puitelakia, joilla käytännössä toimeenpannaan
yhteisen maatalouspolitiikan tukijärjestelmät
tilatasolle Suomessa. Lait ovat puitelakeja, joissa erittäin ongelmallista
lainsäätäjän näkökulmasta
on se, että molemmat lakikokonaisuudet ovat EU-asetusten
kautta hyvin tiukasti rajattuja ja sillä tavalla eduskunnan
kädet ovat monellakin tavalla sidottuja. Mutta erittäin
myönteistä on ollut nyt valiokunnan käsittelyn
aikana se, että valiokunta on kyllä hyvin määrätietoisesti
ja päättäväisesti pyrkinyt hakemaan
niitä rajoja, joita käytännössä pystytään
löytämään ja hakemaan.
Erityisen ongelmallista näitten lakien osalta on muun
muassa se, että käytännössä EY-tuomioistuin
alkaa vaikuttaa maatalouspoliittiseen lainsäädäntöön:
ei pelkästään valvo lain toteuttamista
vaan vaikuttaa myös lainsäädäntöön.
Tämän myötä syntyi muun muassa
paljon puhuttanut niin sanottujen pysyvien nurmien ongelma, koska
tuomioistuin todella alkaa määräämään myös
suomalaisille tiloille täysin vierasta viljelytapaa. Erityisen
ongelmallista on, että tuomioistuin pyrkii säätämään
suomalaisille tiloille niin sanottua takautuvaa lainsäädäntöä,
eli maatilojen olisi pitänyt jo vuonna 2010 tässä tapauksessa
tietää, millaista viljelykiertoa vuosittain olisi pitänyt
harjoittaa, jotta vuonna 2015 tilat täyttäisivät
tuomioistuimen vuonna 2014 tekemät kyseenalaiset linjaukset.
Tätä ei missään tapauksessa
voi hyväksyä.
Valiokunta pyrki hakemaan mietinnössään hyvässä yhteistyössä viljelijöitten
kannalta myönteisiä ratkaisuja hyvin monimutkaiseen
lakikokonaisuuteen, mutta on pakko todeta, että ei näillä lakikokonaisuuksilla
kyllä saavuteta yhteisen maatalouspolitiikan tavoitteita
hallinnollisen taakan vähentämisestä ja
ruuantuotannon kannustettavuudesta. Näiden lakien käsittelyn
yhteydessä viranomaisohjeet muuttuivat usealtakin kohdin,
toimeenpano-ohjeitten osalta viljelijöitten kannalta myönteiseen
suuntaan, hyvä niin. Mutta toki tässäkin
on syytä kysyä, miksi ministeriö ei alun
alkaen ohjeistanut hallintoa paremmin lukuisissa yksityiskohdissa,
muun muassa niin sanottujen pysyvien nurmien määrittelyssä tai
vaikkapa tukimaksatusten suorittamisessa ajallaan. Tässä on
syytä korostaa sitä, että koko ajan maataloushallinnon,
-ministeriön on pyrittävä toimimaan niin,
että me Suomessa pyrimme käyttämään
kaiken yhteisen maatalouspolitiikan liikkumavaran viljelijöitten
hyväksi.
Arvoisa puhemies! Maatalouden tukijärjestelmät
muuttuvat voimakkaasti ensi vuoden puolella. Siksi on välttämätöntä,
että hallinto tekee kaiken mahdollisen sen eteen, että maatilat
kykenevät selviytymään muun muassa ensi
kevään hakuruletista. Tämä tarkoittaa
muun muassa sitä, että niin peltolohkojen piirtämisessä kuin
tukihaussa muutenkin käytettävät atk-ohjelmat
ja atk-sovellutukset toimivat. Tämä on kyettävä toteamaan
hyvissä ajoin ennen kevään hakuajan alkamista.
Valiokunta on näistäkin lausunut hyvin selkeästi.
Puhemies! Kuten puheenjohtaja Leppä tuossa totesi,
valiokunta kirjasi eduskunnan päätettäväksi
neljä hyvin selkeää lausumaa. Otan lyhyesti
ainoastaan neljännen esille. Eli valiokunta kirjasi lausumaksi
muun muassa: "Eduskunta edellyttää esityksen pohjalta
säädettävien lakien tulkinnan seuraamista
ja maa- ja metsätalousministeriön varmistavan,
etteivät lakien perusteella annettavat valtioneuvoston
asetukset, ministeriön asetukset, maaseutuviraston määräykset
tai soveltamisohjeet ole ristiriidassa valiokunnan mietinnössä esitettyjen
linjausten kanssa, ja että maa- ja metsätalousministeriö toimittaa
valiokunnalle vuosittain selvityksen lakien soveltamisesta." Eli
tämä osoittaa sen, että valiokunta haluaa
erittäin tarkasti seurata hallinnon toimintaa suhteessa
maatiloihin, ja uskon ja toivon, että hallinnossa otetaan
tämä valiokunnan kirjaus hyvin tarkkaan huomioon.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyse on todella isosta ja merkittävästä asiasta,
todella suurista rahasummista ja työmääristä viljelijöille
ja virkamiehille. Tässä salissa on monesta paljon
paljon pienemmästä asiasta keskusteltu hyvin monet
tunnit. Tässä on kyse viljelijän isommuksista
asioista, mitä on. Tältä tukiuudistukselta
odotettiin paljon. Mikä oli tulos? Tulos oli se, että byrokratia
lisääntyy, vaikeudet vain tulevat kasvamaan ja
maatalous hukkuu kohta omaan paperishow’hunsa.
Kuten edustaja Leppä toi esille, uudistusmuokkaus on
saatava pikaisesti liikkeelle, sillä ei todellakaan voi
olla tarkoitus, että maanviljelijöitten pitää olla
paperibyrokraatteja ja hallinnon kustannuksiin alkaa menemään
jo huomattava osa koko maatalouspuolen rahoituksesta. Ei meidän
valtiontalous kestä tämmöistä,
ei EU:n talous kestä tämmöistä,
ja viljelijät eivät jaksa tätä systeemiä.
Muutaman asian otan tästä esityksestä esille, mikä on
erityisesti meillä pohjoisessa otettu todella huolestuneena
vastaan.
Ensimmäinen asia meillä poronhoitoalueella on
se, että tuettava pinta-ala nousee 3 hehtaarista 5 hehtaariin.
Tämmöisiä tiloja on ilmeisesti jopa 250,
mutta poronhoitoalueista minulle on sanottu, että niitä olisi
noin 100 kappaletta. Oli sitten määrä mikä tahansa,
mutta satakin tilaa poronhoitoalueella on, kuulkaa, niin iso määrä,
että kyse on todella monen poromiesperheen olennaisesta
osasta heidän tulojansa. Toisille tuo voi kuulostaa pieneltä asialta,
mutta porotalous elää pienillä rahoilla,
pienillä kokonaisuuksilla, ja tässä se,
että on tukirajan piirissä, on todella merkittävä asia.
Olisin toivonut, että valiokunta olisi yrittänyt
tätä vielä voimakkaammin laittaa esille, sillä minä katson
omasta mielestäni sen, että poronhoitoalue olisi
voitu rinnastaa esimerkiksi tavalla tai toisella saaristoalueeseen.
Muita asioita meille pohjoisen ihmisille tässä on
tämä pysyvä nurmi. Tietenkin tämä pysyvä nurmi
koskettaa koko Suomea, mutta erityisesti meitä pohjoisen
ihmisiä, koska lähes kaikki viljeltävä pinta-ala
on heinää eli nurmea, ja vaikka se uusittaisiinkin,
niin siitä tulleepi sen jälkeen kuitenkin pysyvää nurmea.
Tulee ihan käsittämättömiä rajoituksia.
Esimerkiksi meillä kotona on viljelty aikaisemmin — aina
vuosien mukaan, miten näyttääpi — välillä ohraakin
jopa tai on perunaa viljelty jopa myyntiinkin asti, mutta tällä hetkellä,
kun meidän pellot ovat kaikki nurmiviljelyssä,
me emme pysty enää viljelemään ohraa.
Me emme pysty laittamaan isompaa perunamaata myyntiin, koska ne
ovat pysyvällä nurmella kaikki ja pysyvän
nurmen pinta-alaa ei saa mennä vähentämään.
Tätä meistä ei kukaan todellakaan
toivonut, ja tämä tuli meille viljelijäpuolen
ihmisille täytenä sokkina. Mistä hullusta
tämmöinen tuli esille? Onko tarkoituksena se,
että Suomen peltopinta-alaa vähennetään?
Tulipa mieleen sekin, että lähes kaikki Suomen
turvepellot ovat nurmella, käytännössä kaikki
turvemaan pellot ovat nurmella, mikä tekee vähitellen
sen, että meillä ei kohta enää vanhaa
jänkää elikkä suopeltoja pysty
edes uusimaankaan, eikä niitä kannata kohta enää uusiakaan,
ne menetetään muuksi alueeksi, suoksi takaisin,
ihan niin kuin luonnonsuojelujärjestöt ovat toivoneetkin.
Byrokratia tulee siis pahasti lisääntymään. Toivon,
että me saisimme jollakin tavalla muutoksia aikaiseksi
jatkossa. Ja maksuaikataulu, tämä täytyy
saada kuntoon. Vaikka tässä salissa on pari viikkoa
sitten luvattu, että osa rahoituksista saadaan hoidettua
jo ensi vuoden puolella, niin kyllä ne kaikki rahoitukset
pitäisi saada maksuun jo ensi vuonna, mitä ikinä vain
mahdollista, sillä hyvin monella viljelijällä tulleepi
tämän systeemimuutoksen takia olemaan ensi syystalvesta
todella vaikeat taloudelliset tilanteet.
Yleiskeskustelu päättyi.