Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
saa ihan pääksytysten kehua hallituksen esityksiä.
No, eipä tämä kovin suurta herkkua ole
ollut tässä vaalikauden aikana, mutta tästä lakiesityksestä täytyy
sanoa, että tämä on ajatukseltaan erittäin
kaunis. Mutta mitenhän tämä mahtaa käytännössä sitten
toimia, kun aika iso osa kuitenkin — vaikka äskeisessä asiakohdassa sanoin,
että eivät ne kaikki reppanoita ole — näistä tekijöistä on
varattomia tai vähävaraisia, niin mistä nämä rikosuhrirahat
silloin revitään? Aina kun tämmöinen
järjestelmä rakennetaan, minä pelkään,
että se vain lisää sitä byrokratiaa
ja homman kankeutta ja se tulee sitä kautta paljon kalliimmaksi
kuin se hyöty, joka on ajateltu tästä säädetystä asiasta
saatavan.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Esityksen mukaan otettaisiin käyttöön
rikoksen tekijältä perittävä uusi
maksu, rikosuhrimaksu. Lain tarkoituksena olisi vahvistaa rikoksen
uhreille suunnattujen tukipalveluiden valtionrahoitusta rikosuhrimaksun
tuottoa vastaavalla määrällä.
Lakiesityksessä todetaan myös, että Suomessa
toimii järjestöjä, jotka tuottavat rikoksen
uhreille kohdennettuja tukipalveluita. Esityksessä todetaan
myös, että palveluja tuottavien järjestöjen
toiminta perustuu pitkälti vapaaehtoistyöhön.
Eihän se näin saa olla. Valtakunnallisesti merkittäväksi
lakiesityksessä mainitaan erityisesti Ensi- ja turvakotien
liitto ry. Olen huolissani myös siitä, mikä esityksessäkin
mainitaan, nimittäin se, että turvakotipalveluista
ei ole laissa säädetty. Turvakotipalvelujen todetaankin
saavan rahoituksensa pääosin kunnilta. Todellisuudessa
kunnat ovat kuitenkin tiukassa taloustilanteessa päätyneet
siihen, että turvakotipalveluita ostetaan mahdollisimman
vähän. Tämä on ajanut monien
ensi- ja turvakotien toiminnan taloudelliseen ahdinkoon.
Ilolla luin tätä lakiesitystä, koska
siinä otetaan kantaa myös turvakotien rahoitukseen.
Esityksessä todetaankin, että sosiaali- ja terveysministeriössä on
valmisteltu lainsäädäntöä,
jolla turvakotien rahoitus siirrettäisiin hallituksen rakennepoliittisen
ohjelman mukaisesti valtion vastuulle ensi vuonna. Lailla on tarkoitus
säätää turvakotipalvelujen rahoittamisesta
valtionavulla. Tavoitteena on turvata turvakotien toiminta ja lisätä turvakotipaikkojen
määrää Suomessa.
Suomessa on tällä hetkellä vain 123
turvakotipaikkaa. Euroopan neuvoston suositus on kuitenkin yksi
perhepaikka 10 000:ta asukasta kohden. Suomessa tämä tarkoittaisi
noin 530:tä turvakotipaikkaa. Jotta määrä saataisiin
edes puoleen suosituksesta, vaatisi toiminta 20 miljoonan euron vuosittaisen
rahoituksen. Arvostamani ministeri Huovinen onkin todennut, että määrärahatarve on
jopa 32 miljoonaa euroa, joten vielä on pitkä matka
siihen, että turvakotien toiminta oli taloudellisesti turvattu.
Jotta turvakodit voisivat tarjota edelleen laadukkaita ja äärimmäisen
tarpeellisia palveluita rikosten uhreille, vaatii turvakotien rahoitus
vakaan pohjan. Lakiesityksessä todetaan, että rikoksen
uhreille kohdennettujen turvapalveluiden tuottaminen edellyttää rahoitukselta
jatkuvuutta ja pysyvyyttä. Siksi perusrahoi-tus olisi tarkoituksenmukaisinta
toteuttaa valtion talousarvion kautta. Ehdottomasti näin
pitäisikin olla.
Arvoisa puhemies! Lakiesityksen taloudellisissa vaikutuksissa
mainitaan, että rikosuhrimaksuista kertyvät tulot
riippuvat maksun suuruudesta ja maksuvelvollisten rajaamisesta sekä siitä, miten
maksut tulevat maksetuiksi tai saadaan perityiksi, ja siitä,
kuinka monta henkilöä vuodessa tuomitaan rikoksista,
joista on vankeusuhka. Vuoden 2012 tilastotietoihin pohjaava karkea
arvio määräytymisperusteiden mukaisista
rikosuhrimaksuilla saatavista tuloista olisi noin 7,4 miljoonaa
euroa vuodessa, jos maksu saataisiin kaikilta siihen määrätyiltä.
Lakiesityksessä oletetaan, että toistuvasti lyhyisiin
vankeusrangaistuksiin tuomituilta ei rikosuhrimaksua todennäköisesti
saada perittyä ja että osalta minimipäivä-sakkoon
tuomituista ei saataisi ulosmitattua ri-kosuhrimaksua, jos se olisi
maksunsaantijärjestyksessä viimesijainen. Maksujärjestelmästä aiheutuisi
myös kustannuksia, muun muassa tietojärjestelmistä,
sakkolappupohjien muutoksista sekä rikosuhrimaksujärjestelmän
käyttöönottoon liittyvästä tiedottamisesta
ja viranomaisten koulutuksista. Kertaluonteisten menojen arvioidaan
olevan noin 0,5—1 miljoonaa euroa. Eli näillä rikosuhrimaksuilla
ei vielä makseta järin laajoja tai syvällisiä palveluita.
Arvoisa puhemies! Lakiesityksessä todetaan, että rikoksen
uhriksi joutunut voi käytännössä tarvita
useita kunnan sosiaali- ja terveyspalveluita, kuten sosiaalipäivystystä,
sairaalahoitoa, fyysistä kuntoutusta, psykososiaalista
tukea, mielenterveyspalveluita sekä toimeentulotukea. Rikos-uhrien
tarvitsemat palvelut on siis saatava rahoituksen osalta kuntoon.
Rikosuhrimaksujärjestelmän todetaankin olevan
vain yksi osa keinovalikoimaa, jolla pyritään
takaamaan uhrien tuki-palveluiden tarpeidenmukainen saatavuus ja maksuttomuus.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun äkkiseltään
katsoin, tämä hallituksen esitys on oikeinkin
hyvä ja kannatettava. Sen sijaan kun hiukan tarkemmin tähän
tutustuu, niin tässä on kyllä monenlaisia
puutteita, tai sanotaan, että oikeastaan kysymyksiä,
ei ehkä niinkään puutteita vaan kysymyksiä.
Rikoksen uhrin asemahan on hyvin usein hyvinkin heikko. He tarvitsevat
monentasoista apua, kuten tässä edustaja Louhelainen
toi esiin, on se sitten lainopillista, psykososiaalista, taloudellista
tai terveydenhuoltoon liittyvää, ja ilman muuta
Raha-automaattiyhdistyksen työtä ei voi laisinkaan
vähätellä eikä myöskään
Rikosuhripäivystyksen. Rikosuhripäivystys Riku
tekee erittäin arvokasta ja tuettavaa työtä,
ja jatkossakin sitä varmasti tarvitaan. Tiedämme
varmasti kaikki, että moni on sen kautta saanut todella
arvokasta apua.
Sitten tähän itse esitykseen: Oikeastaan nämä suurimmat
kysymykset nousevat juuri tästä, kuinka paljon
tällä on nyt viime kädessä ajatus sitten
kompensoida näitä säästötoimenpiteitä, joita
tässä esimerkiksi turvakotien osalta ja turvakotien
rahoituksen osalta tuotiin esiin, että niiden rahoitus
on täysin riittämätön. Kuten
tässä esityksessä koskien näitä taloudellisia
vaikutuksia tuodaan esiin, kun katsoo näitä laskelmia,
joita täällä on tehty, niin voidaan kyllä hiukan
epäillä, kuinka paljon tällä pystyttäisiin
keräämään sitten viime kädessä sitä vuosikertymää.
Täytyy nyt kyllä hiukan epäilys esittää,
mutta jos tämä nyt saadaan aidosti toteutettua
ja hyvin, niin kyllä olen ehdottomasti sen kannalla, että hyvä esitys.
Keskustelu päättyi.