12) Hallituksen esitys eduskunnalle talous- ja rahaliiton vakaudesta,
yhteensovittamisesta sekä ohjauksesta ja hallinnasta tehdyn
sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja sopimuksen soveltamisesta sekä julkisen talouden monivuotisia
kehyksiä koskevista vaatimuksista annetun lain muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Vaikka hallituksen esityksen esittelytekstin
pääasiallinen sisältö pituudessaan
ei ole mikään tavattoman iso, niin tämä kuitenkin
liittyy äärimmäisen tärkeisiin
asioihin. Sanotaan, että tämä koskee
talous- ja rahaliiton vakautta, yhteensovittamista sekä ohjausta
ja hallintaa. Silloin kun puhutaan siitä ohjauksesta ja
hallinnasta, niin päästään kyllä asian
ytimeen, kun muistaa, että meillä on olemassa
jo talouskurisopimus. Tämän vuoden budjettikirjassa
ensimmäisen kerran lukee, että talouskurisopimus
koskee myöskin Suomea. Muistan hyvin, että silloin
kun siitä keskusteltiin täällä salissa,
niin sanottiin, että eihän tämä nyt
ainakaan Suomea koske. Samalla tapaa meidän talousarvioesitys
lähetetään ennakkotarkistukselle Brysseliin.
Kun muistaa, mitkä meidän Euroopan vakausmekanismisitoumukset
ja muut tukikahleet ovat, niin kyllä me aika pitkälle tässä talousintegraatiossa
olemme edenneet.
Sinällään se, että talousennusteet
ja niiden tekijät ovat riippumattomia, on ihan oikea tavoite mutta
panee kyllä miettimään, että kun
se kaiken kattava hokema tänä päivänä on
kestävyysvaje, niin jo siinä eri tutkimuslaitosten
ja -organisaatioitten ekonomien arviot heittävät
4 miljardista yli 10 miljardiin euroon, mikä on valtava
virhe, niin että se ei normaaliin vaihteluväliin
mahdu.
Sitten kun täällä sanotaan esityksessä vielä, että tällä halutaan
tehdä selväksi virkamiehen, hänen esimiehensä ja
ministereitten keskinäiset suhteet, niin ei vieläkään
ole kyllä selvinnyt se, kuka antoi Kreikan vakuussopimuksen
salaamisesta määräyksen. On päivänselvä asia,
että virkamies ei omana päätöksenään
sitä tee, varmistaa selustansa. Mutta vielä ei
ole tullut yhtään ministeriä julkisuuteen,
joka olisi kertonut sen, että hän antoi määräyksen
lainvastaisella tavalla salata Kreikan vakuussopimuksen.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tosiaan tämä eduskunnan
enemmistöhän meni hyväksymään
tämän EU:n talouskurisopimuksen, joka silloin
ikään kuin räätälöitiin
Etelä-Euroopan hulttiomaita varten.
Mutta nythän on tämä tilanne, ja
siinä mielessä olenkin ihmetellyt näitä puheita,
mitä ovat erityisesti vasemmistoliiton edustajat esittäneet
siitä, että pitää velkaantua
lisää, kun on itse hyväksynyt tämän
sopimuksen, jossa on se, että julkisen talouden rakenteellinen
alijäämä saa olla korkeintaan prosentin.
Minä en tiedä sitten, minkä ennustelaitoksen
mukaan vasemmistoliitto elää, mutta siinä suhteessa
just voi ollakin hyvä, että nyt, kun tässä esitetään,
että tämän ennustetoiminnan pitäisi
olla riippumatonta, niin tuntuu, että ainakin meillä Suomessa
on tälle, ikävä kyllä, tarve,
koska todella olen kuullut sellaisia puheita, että voidaan
lisää elvyttää ottamalla lisää velkaa
ja ehkä lisäämällä vielä sitä velkaantumisvauhtia.
Toisaalta aika vähän on näkynyt viime
aikoina niitä julkisia puheenvuoroja, joissa nimenomaan
nostettaisiin nyt esille tämä EU:n talouskurisopimus.
Sehän on niin, että jos Ranskan annetaan laistaa
siitä sopimuksesta, niin tietenkin sitä voidaan
tulkita monella tavalla. Mutta minun mielestäni Suomen
ei nyt lähtökohtaisesti kannata tuudittautua siihen,
että me ikään kuin päästäisimme
syntymään sellaisen tilanteen täällä tahallamme,
että joudumme EU:n ohjaukseen, koska sitten sieltä varmaan
myös kerrotaan ne keinot, ikävä kyllä,
mitkä sitten Suomen eduskunnan pitää panna
täytäntöön, ja mielestäni
se ei ole kyllä Suomen itsemääräämisoikeuden
kannalta järkevää politiikkaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, ei se nyt ihan niin suoraviivaista
ole, se kurisopimuksen sisältö.
Kun edustaja Saarakkala tässä ryhtyi arvioimaan,
miksi vasemmistoliitto, vasemmistoliiton eduskuntaryhmä,
haluaa elvyttää velalla, se johtuu siitä,
että siinä talouskurisopimuksessa ja itse asiassa
kaikessa taloustarkastelussa, jossa arvioidaan, mikä se
todellinen tilanne on, pitää tietenkin ottaa huomioon
ikään kuin sen laskelman molemmat puolet. Tarvitsemme
elvytystä siitä syystä, että saisimme
työtä, ja tuloja syntyy ja kaikki arvonlisäys
syntyy vain työstä. Ja sitä kautta tilanteessa,
jossa lainojen korkotaso on tällä hetkellä kutakuinkin
nolla eli saamme korotonta lainaa, jopa talouskurisopimuksen toimenpiteitten
välttämiseksi saattaa olla hyvin perusteltua ottaa
lainaa, jotta talouden pyörät alkaisivat pyöriä nopeammin
ja pystyisimme parantamaan tätä taloudellista
tilannetta. Suomen ongelmat, kuten nyt aika monen muunkin maan ongelmat,
eivät suinkaan johdu siitä, että olisi
kulu-tettu liikaa, vaan pikemminkin siitä, että tuloja
on ollut liian vähän, ihmisiä on työttömänä ja
silloin veronmaksukyky pienenee ja sitä kautta koko talous
hidastuu. Kannattaa miettiä, mitä kannattaa missäkin
tilanteessa tehdä.
Ei Suomen talous vielä siinä tilassa ole,
että velkaantumisemme olisi karkaamassa käsistä, koska
se nyt edelleenkin taitaa olla yksi Euroopan pienimmistä,
mutta ellemme pysty vapautumaan tästä noidankehästä,
jossa talous sakkaa jatkuvasti, niin sen jälkeen saatamme
olla siinäkin tilanteessa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Arvoisat edustajat, minulla on käsissäni tämä hallituksen
esitys, ja minusta keskustelu alkaa loitontua tästä asian
ytimestä. Pyydän palaamaan tähän
hallituksen esityksen substanssiin seuraavissa puheenvuoroissa.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vain täsmentää sen,
mikä jäi edellisestä puheenvuorosta sanomatta.
Eli valtiontalouden vakauteen, ohjaukseen ja hallintaan liittyy
kyllä se, että päättäjillä — jotka myös
lukevat sitten niitä talousennusteita ja arvioivat, pitävätkö ne
kutinsa — silloin kun he arvioivat niitä, tulee
olla tieto myöskin siitä, mitkä ovat
senhetkiset valtion sitoumukset. Ja minä pidän
hälyttävänä sitä, että kun
taloudesta pitää saada mahdollisimman hyvä kokonaiskuva
ja mieluusti vielä niin, että siinä pystyy
kurkistamaan sitten vähän tulevaankin aikaan,
että ainakin ne perusasiat ja ennusteet pitävät
paikkansa, niin jos tätä ei ole, se, mikä voi
realisoitua ja mikä vaikuttaa kaikkeen talouden vakauteen
ja ohjaukseen, on se, että ne riskit lähtevät
purkautumaan jostakin laidasta. Otan esimerkiksi Euroopan vakausmekanismin
sitoumuksen, joka on 11 miljardia euroa, ja se on maksettava vaadittaessa,
siinä ei ole meillä enää minkäänlaista
harkintavaltaa. Se maininta on valtion budjettikirjasta poistettu.
Aiemmin se siellä oli, ei ole enää — en
tiedä, onko se häveliäisyyssyistä otettu. Hälyttävää on,
että poliitikolla ei ole näin vahvat sitoumukset,
valtavat sitoumukset käytännössä tiedossa,
auki kirjoitettuna silloin, kun he tekevät kovia päätöksiä.
Ja aika kuvaavaa on, että tämä vaietaan,
huomiota ei kiinnitetä siihen sitoumukseen vaan siihen,
että tämän ennusteen tekijän
pitää olla täysin riippumaton. Epäilen,
että se liittyy siihen, että kun halutaan vetää talouden
nyöriä tiukalle uusliberalistisin opein, niin
silloin voidaan sanoa, että siellä teidän
maassannehan on se virkamies, joka on täysin riippumattomana
sanonut, että nyt on tullut pää vetävän
käteen ja nyt pitää alkaa harjoittamaan
sitä talouspolitiikkaa, mikä Euroopan unionista
sanellaan.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Siinä, mikä on valtiontalouden
rakenteellinen alijäämä tällä hetkellä,
ei kyllä kauhean suurta tulkintaa ole. Se prosentin raja
saattaa paukkua jo tulevana vuonna, ja siihen nähden hallituksen
politiikka on kyllä riittämätöntä.
Me voimme olla montaa mieltä siitä, kannattaako
ottaa halpaa velkaa ja näin ja ikään
kuin sitä kautta sitten alijäämiä saada
pienemmäksi, mutta joka tapauksessa sillä hetkellä kuitenkin
saattaa se mittari näyttää, että nyt
se alijäämäsääntö rikkoutuu
Suomen osalta, ja silloin me joudumme unionin ohjaukseen. Ja mielestäni
se kannattaa vasemmistoliiton Virtasenkin huomioida, että jos näin
käy, niin sen jälkeen meidän ikään
kuin päätäntävaltamme heikkenee
ja vähenee kuitenkin.
Siinä mielessä ne sopimukset, mitä on
allekirjoitettu, on otettava kuitenkin vakavasti riippumatta siitä,
ovatko ne hyviä — ainakin nyt sellaisten tahojen,
jotka ovat hyväksyneet sen sopimuksen, pitäisi
suhtautua siihen vakavasti. Itsehän en ole sitä sopimusta
ollut hyväksymässä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt edustaja Virtaselta, miten
tämä talous- ja rahaliitto vakautetaan ja Suomen
työllisyyttä on sillä parannettu, että me
EVM:ään maksoimme pääomaa sen
1,4 miljardia euroa suoraan. Kun puhuitte työllistämisen
vaikutuksista ylipäätänsä tässä samassa
yhteydessä, ja lisäksi, kun muistetaan se, että me
olemme myös...
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Niikko, tämä asia koskettelee siis
valtiovarainministeriön ennustetoiminnoista vastaavan osaston
päällikön itsenäistä ratkaisuvaltaa. Tässä ei
käydä debattia vasemmistoliiton talouspoliittisesta
linjasta.
Niin, puhemies, tässä nyt kuitenkin on annettu
tämä valtuutus eduskuntaa ohittamalla hallitukselle,
ja hallitus on käyttänyt sitä valtaa kyllä erinomaisesti,
ja siinä mielessä kuitenkaan se ei edistä Suomen
talouden kestävyyttä. Edustaja Virtaselle halusin
tämän asian esittää.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen käsittelyssä oleva
asia on sillä tavalla minun mielestäni hyvä,
että tämä ennuste annetaan virkavastuulla,
ilman poliittista ohjausta.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen mukaan
valtiovarainministeriössä ennustetoiminnasta vastaavan
osaston päällikkö ratkaisisi itsenäisesti
esittelystä asiat, jotka koskevat valtion talousarvioesityksen
ja julkisen talouden suunnittelun perustana olevia, makrotalouden
kehitystä koskevia ennusteita. Tätä asiaa on
valmisteltu valtiovarainministeriön työryhmässä,
ja sieltä pyydettiin lausuntoja monelta taholta. Suurin
osa lausunnonantajista ei ottanut kantaa ennustetoiminnan riippumattomuuteen,
ja muutama lausunnonantaja ei pitänyt selvänä,
että valtiovarainministeriöön sijoitettu
ennustetoiminta täyttäisi riippumattomuuden vaatimukset.
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Mustajärvikin totesi,
niin poliittisten päättäjien pitää saada
mahdollisimman laaja kuva talouden tilanteesta.
Keskustelu päättyi.