2) Hallituksen esitys vuoden 2004 kolmanneksi lisätalousarvioksi Hallituksen esitys vuoden
2004 kolmannen lisätalousarvioesityksen
(HE 207/2004 vp) täydentämisestä
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyseessähän on tämän vuoden
kolmas ja viimeinen lisätalousarvio. Voidaan todeta, että valtiontalous
tämän lisätalousarvion jälkeen
näyttää olevan hyvin lähellä tasapainoa
ja todennäköisesti onkin kokonaisuutena. Tällä tavalla
valtiontalous on 1,3 miljardia paremmassa jamassa kuin budjettia
tehtäessä.
Menosäännön alaisista menoista jää käyttämättä noin
80 miljoonaa euroa. Uudessa kehysmenettelyssä myös
lisätalousarvioesitykset sisällytettiin kehyksiin.
Valtiontalouden hoidossa useassa yhteydessä koetaan tärkeäksi
kiinnittää huomiota sovitun kehystason ja budjetoitujen määrärahojen
väliseen niin sanottuun jakamattomaan varaukseen. Tämä liikkumavara
on sitä varten, että hallitus voi reagoida ennakoimattomiin
menopaineisiin ja esittää eduskunnalle välttämättömiksi
katsomiaan määrärahan lisäyksiä talousarviovuoden
aikana.
Tässä tämän vuoden kolmannessa
lisätalousarviossa ja sitä täydentävässä esityksessä,
joista valiokunta on antanut yhteisen mietinnön, on ulkoministeriön
pääluokkaan esitetty 10 miljoonan euron lisäystä,
josta on saadun selvityksen mukaan tarkoitus käyttää miljoona
euroa momentin selvitysosassa todettuun vapaaehtoisrahoitukseen
YK:n Irakin-turvajoukoille. Valtiovarainvaliokunta ei näe
estettä sille, että momentin määrärahasta
käytetään edellä todettu osuus vapaaehtoisrahoituksena
YK:n Irakin-turvajoukoille, mikäli tämä poliittisesti
ja eduskunnan päättämien linjausten mukaisesti
nähdään tarkoituksenmukaiseksi.
Sisäasiainministeriön pääluokkaan
ehdotetaan 550 000 euron lisämäärärahaa
Porkkalan merivartiostoaseman rakentamiskustannusten nousun johdosta.
Valtiovarainvaliokunta pitää kustannusarvion ylittymistä merkittävänä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan viime aikoina tehdyt rakennushankkeiden
kustannusarviot ovat poikkeuksetta ylittyneet. Tilastokeskuksen mukaan
rakentamiskustannusten nousuvauhti on viime aikoina kiihtynyt. Porkkalan
merivartiostoasemahankkeessa kustannusarvion ylittymiseen vaikuttaa
lisäksi Pääkaupunkiseudun erittäin
vilkas rakennustilanne.
Puolustusministeriön pääluokkaan
ehdotetaan puolustusmateriaalihankintoihin tarkoitetun momentin
käyttöperusteluja muutettavaksi siten, että Suomen
sotataloudellisen valmiuden kehittämiseksi myönnetyllä 168
miljoonan euron suuruisella tilausvaltuudella voidaan hankkia ulkomailla
valmistettuja tykistön ja kranaattiheittimistön
kuorma-ammuksia. Edellytyksenä on, että kotimainen
puolustusvälineteollisuus on näissä hankinnoissa
osavalmistajana tarkoituksenmukaisella tavalla. Eduskunta on edellyttänyt,
että vähintään 50 prosenttia
Puolustusvoimien materiaalihankinnoista suuntautuu kotimaahan ottaen
huomioon vastakaupat ja materiaalin elinjaksokustannukset, mihin
myös hallitus on sitoutunut. Tästä on
syytä kiinni pitää jatkossakin.
Valtion pukutehtaan tukemiseen ehdotetaan 2,7 miljoonan euron
määrärahaa yhtiön rahoitusasemaa
helpottaviin toimenpiteisiin, kuten lainojen ja muiden velkojen
erääntyneisiin lyhennyksiin ja korkoihin sekä työntekijöiden
irtisanomisajan palkkoihin, siltä osin kuin yhtiön
omat varat eivät riitä näiden velkojen
maksamiseen.
Valiokunta pitää Valtion pukutehdas Oy:n toiminnan
lopettamista valitettavana. Lopettaminen on pitkälle seurausta
siitä, ettei tappiolliseen kehitykseen puututtu ajoissa
ja ryhdytty riittäviin toimenpiteisiin. Valiokunta katsookin,
että myös valtion suoranaisesti tai välillisesti
omistamien yhtiöiden johtamiseen on tällaisten
tapausten estämiseksi kiinnitettävä kasvavaa
huomiota.
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousministeriön
pääluokassa valtiovarainministeriöstä saadun
selvityksen perusteella ehdotetaan satovahinkojen korvaamiseen 4
miljoonan euron lisäystä hallituksen alkuperäiseen
esitykseen, joten yhteensä momentille myönnetään
13 miljoonaa euroa. Kuluva vuosi on ollut poikkeuksellisen sateinen.
Valiokunta kiirehtii maksatuksia erityisesti tulvista pahiten kärsineillä alueilla.
Toivottavaa olisi, että valtaosa korvauksista voitaisiin maksaa
jo tämän vuoden puolella.
Puun tuotannon kestävyyden turvaamiseen tarkoitettuun
tukeen valiokunta ehdottaa miljoonan euron lisäystä,
sekä määrärahaan että myöntämisvaltuuteen.
Lisävaltuus ja lisämääräraha
aiheutuvat muun muassa nuoren metsän hoitotöistä,
energiapuun korjuusta ja haketuksesta. Valtiovarainvaliokunta on
kiinnittänyt energiapuun tukeen ja energiapuuketjulogistiikkaan
huomiota useissa yhteyksissä, viimeksi kuluvan vuoden ensimmäisessä lisätalousarviosta
antamassaan mietinnössä. Valiokunta on pitänyt
ongelmana sitä, että energiapuun käytön
lisäämiseksi kaavaillut toimet on tarkoitus rahoittaa
puun tuotannon kestävyyden turvaamiseen tarkoitetulta momentilta,
joka on jo tähän saakka osoittautunut riittämättömäksi
tarpeeseen nähden. Valtiovarainvaliokunta katsoo, että metsien
hoidon ja käytön suotuisasta kehittämisestä on
syytä huolehtia myös jatkossa.
Petoeläinten aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen hallitus
on esittänyt miljoonaa euroa. Valiokunta ehdottaa tämän
lisäksi momenttiin lisättäväksi
vielä 500 000 euroa. Tämä on
tarkoitus käyttää korvausten maksamiseen
ammattikalastajille, hylkeiden aiheuttamiin saalisvahinkoihin.
Vöyrinjoen perkaamiseen valiokunta ehdottaa 300 000
euroa lisää määrärahaa.
Vöyrinjoki on tulvinut säännöllisesti
useiden vuosikymmenten ajan. Suuret tulvat kuluvan vuoden elokuussa
johtivat vahinkoihin, joiden yhteismäärän
arvioidaan nousevan noin 5,5 miljoonaan euroon. Vahingot olisi suureksi
osaksi voitu välttää, jos Vöyrinjoki
olisi perattu. Hankkeen avulla tulvahaitat vähenisivät
kunnan keskeisillä viljelysalueilla ja keskustaajaman 40
talouskeskuksen suojaustaso myöskin paranisi.
Liikenne- ja viestintäministeriön pääluokkaan valiokunta
ehdottaa perustienpitoon lisäyksenä 500 000
euroa sateiden vaurioittamien teiden peruskorjaukseen. Lisäksi
Valtatie 5:n Joroinen—Varkaus-hankkeen sopimusvaltuutta
korotetaan 1 miljoonalla eurolla, mikä johtuu muun muassa maanpuolustuksen
tarpeisiin rakennettavan varalaskupaikan sisällyttämisestä hankkeeseen.
Kauppa- ja teollisuusministeriön pääluokkaan ehdotetaan
muun muassa lisättäväksi noin 13,6 miljoonaa
euroa avustusten maksamiseen suomalaisille telakkayhtiöille
uusien aluksien rakentamiseen ja peruskorjaukseen. Valiokunta pitää avustuksen
myöntämistä tärkeänä työllisyyden
ja telakkateollisuuden kilpailukyvyn kannalta. Valiokunta korostaa
myös sitä, että laivanrakennusalan ja
siihen liittyvän alihankintatyön menestys perustuu
innovaatioihin ja pitkäjänteisen kehitystyön
aikaansaamaan osaamiseen.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietintöön on
jätetty kaksi vastalausetta: kokoomuksen valiokuntaryhmä ja
myös vasemmistoliiton valiokuntaryhmä ovat jättäneet
oman vastalauseensa.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Kolmas lisäbudjetti on hyvin rutiininomainen,
ja siinä ehkä päähuomio on kiinnitetty
tulva- ja satovahinkojen korvaamiseen. Sen sijaan esimerkiksi liikenneministeriön
lisäys on todella vaatimaton siihen tarpeeseen nähden,
minkä tierahat olisivat tarvinneet. Sinne olisi tarvittu
huomattavasti enemmän määrärahoja,
jotta olisi voitu tyydyttää sitä tarvetta
eikä tieverkko rappeutuisi, kuten nyt jatkuvasti on tapahtumassa.
Herra puhemies! Eräs ei rahallisesti kovin suuri asia
mutta periaatteellisesti suuri asia on, että ulkoministeriön
hallinnonalalla on ulkoasiainministeriön hallinnonalan
muut menot. Lisätalousarviossa esitetään
tälle momentille 10 miljoonan euron lisäystä Suomen
maksuosuuteen YK:n rauhanturvajoukoille sekä vapaaehtoisrahoitukseen
YK:n Irakin-turvajoukoille, ja tämä summa on miljoona
euroa. Nämä turvajoukot ovat käytännössä Yhdysvaltain,
Ison-Britannian ja mahdollisesti muiden Irakia miehittävien
liittoutumamaiden joukkoja. Sinnehän on pyydetty vapaaehtoisjoukkoja,
mutta ainoastaan Georgia on ilmoittanut halukkuutensa lähettää joukkoja Irakiin.
Näin ollen Irakia miehittävän liittouman joukoista
muodostettaisiin tämä YK:n turvajoukko ja nämä joukot
tulisivat myöskin liittoutuman komennon alaisuuteen, käytännössä Yhdysvaltain
komennon alaisuuteen. Tällaisten rahoittamiseen mielestäni
Suomen ei ole syytä osallistua. Suomea halutaan tavalla
taikka toisella tähän Irakin kriisiin osapuoleksi
ja myöskin maksumieheksi. (Ed. Ala-Nissilä: Ei
tässä siitä ole kysymys!) — Tässä on
nimenomaan siitä kysymys, sillä tällä miljoonan
euron määrärahallahan ei mitään
muuta saada kuin tällainen moraalinen sitoutuminen vaan
tähän toimintaan.
Yhdysvaltain johtaman liittoutuman hyökkäys
Irakiin oli YK:n peruskirjan ja kansainvälisen oikeuden
vastainen, eikä sitä voida perustella sen enempää sodan
uhan torjumisella, hyökkääjän
itsepuolustuksella kuin sellaisena humanitäärisenä interventiona,
jolla olisi torjuttu välitön inhimillinen katastrofi.
Hyökkääjät eivät antaneet YK:n
asetarkastajien suorittaa tehtäväänsä loppuun,
jolloin olisi voitu todeta, että joukkotuhoaseita Saddamilla
ei ollut. Näin ollen tämä miljoonan euron
määräraha tulee tästä lisäbudjetista vähentää.
Toisena kohtana käsittelen puolustusministeriön
hallinnonalan pääluokkaa. Tässähän
on ensinnäkin se, että nyt näiden kuorma-ammusten, joista
valiokunnan puheenjohtaja kertoi, kokoonpano tullaan suorittamaan
ulkomailla, vaikka alun perin se piti toteuttaa kotimaassa. Se vähentää näitten
kotimaisuusastetta ja tietenkin sitä myöten myöskin
vähentää työllisyyttä siltä alalta.
Toisena asiana täällä on myöskin
periaatteellinen asia: VPU Pukutehdas Oy:llä elikkä Valtion pukutehtaalla
on yli 80-vuotinen historia Puolustusvoimien ja muiden valtion laitosten
vaatehuollossa. Valtion pukutehtaan lakkauttaminen on johtamassa
yli sadan työpaikan menettämiseen Hämeenlinnan
tehtaalla sekä yhtiön myymälöissä.
Mielestäni tässä tilanteessa olisi edelleen
etsittävä keinoja yhtiön toiminnan jatkamiseen.
Lisäbudjettiesityksessä todetaan, että yhtiön
toiminnan hallitun alasajon turvaamiseen tarvitaan 2,7 miljoonaa
euroa, elikkä ollaan valmiita maksamaan 2,7 miljoonaa euroa
siitä, että tehdään sata uutta
työtöntä Suomeen.
Rahaa riittää uusien työttömien
tekoon mutta ei työllistämiseen. Sadan uuden työpaikan
luominen teollisuuteen vaatii mielestäni kyllä paljon
enemmän rahaa kuin tämä 2,7 miljoonaa
euroa, ja mielestäni, jos olisi tarvittu vaikka enempi
rahaa, olisi pitänyt se raha hakea eikä lähteä tämän
tehtaan alasajamiseen. Tämän johdosta tulen esittämään
asian yksityiskohtaisessa käsittelyssä, että tämä perustelu
muutettaisiin kuulumaan niin, että määrärahaa
saa käyttää avustuksen maksamiseen VPU
Pukutehdas Oy:lle yhtiön toiminnan turvaamiseksi ja kehittämiseksi
rahoitusasemaa helpottaviin toimenpiteisiin, kuten yhtiön
lainojen ja muiden velkojen erääntyneisiin lyhennyksiin
ja korkoihin, sekä työntekijöiden palkkoihin
siltä osin kuin yhtiön omat varat eivät
riitä näiden menojen maksamiseen. Elikkä lähdetään
siitä, että turvataan nämä työpaikat
ja tämä toiminta ja varmistetaan myöskin
se, että valtiolla on Suomessa sellainen varusteiden, vaatteiden,
hankkija, joka on Suomessa ja jolta voidaan saada laadukkaita ja
hyviä tuotteita Puolustusvoimille, Rajavartiolaitokselle,
poliiseille jne.
Kolmas kohta kuuluu kauppa- ja teollisuusministeriön
hallinnonalaan ja yrityspolitiikkaan. Vilppulan ja Mäntän
alue on tunnustettu kriisialueeksi suurten työpaikkamenetysten
takia. Kun esimerkiksi Uusikaupunki ja Raahe ovat joutuneet suuren
työpaikkakadon kohteeksi, niin niille kunnille on annettu
kriisiapua eikä pelkästään myötätuntoa,
elikkä euroja. Nyt Mäntän—Vilppulan
seutu on todettu tämmöiseksi kriisialueeksi mutta
ei ole oltu valmiita antamaan mitään muuta kuin
lämmintä kättä käytännössä.
Tämän johdosta esitän ed. Rönnin
raha-asia-aloitteeseen perustuen, että asianomaiselle momentille lisätään
1,5 miljoonaa euroa tämän alueen työllisyyden
vahvistamiseksi ja kriisialueen hankkeitten toteuttamiseksi.
Ed. Heidi Hautala merkitään
läsnä olevaksi.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Globalisaatio on päivän
sana. Lisätalousarviossakin on FinChi-innovaatiokeskuksen
perustamiseen 1 miljoonan euron määräraha.
Suomi haluaa olla mukana globaalissa kehityksessä, ja perusteluissa
onkin mainittu, että vastaavanlaisia yhteistyömalleja
voidaan kehittää myös muille kasvualueille.
Kiina, Intia, Brasilia ja Venäjä ovat ennusteiden
mukaan globalisaation myötä nopeimmin kasvavia
alueita. Maailmalla Kiina-ilmiö on saanut mielestäni
hieman yliammuttua huomiota niin tiedotusvälineissä kuin
täällä eduskunnassakin. Tuntuu erikoiselta,
että talouden kehitys valtamerien takana on kiinnostavampaa
kuin meidän naapurimaassamme Venäjällä,
jonka kanssa meillä on yhteistä rajaa 1 340
kilometriä. Meidän tulisi suunnata katseemme lähellä olevaan Venäjään.
Maamme yritysten tulisi käyttää etsikkoaikansa
hyvin niin, että Suomi olisi mukana siinä vahvassa
kehityksessä, joka eittämättä tulee
tapahtumaan Venäjällä 5—10 vuoden
sisällä. Toivoisin, että hallituksessa
ymmärrettäisiin myös, kuinka tärkeää on
infran kehittäminen niin, että tuotteiden ja raaka-aineiden,
esimerkiksi puun, kuljetus ei vaikeutuisi huonojen teiden ja rautateiden
vuoksi.
Olisin mielelläni nähnyt Kuutostien kunnostusmäärärahan
Imatran ja Lappeenrannan välillä oleviin pullonkauloihin
sisällytetyn budjettiin. Kuutostie on elintärkeä Etelä-Karjalan
liikenteen toimivuuden ja liikenneturvallisuuden kannalta. Etelä-Karjalan
elinkeinoelämän keskeisenä edellytyksenä on
toimiva ja monipuolinen liikenneinfrastruktuuri. Alueen mittavan
metsäklusterin olemassaolo lepää Valtatie
6:n varassa. Lappeenrannan ja Imatran välinen tieosuus tarvitsee
kokonaisratkaisun täyttääkseen sille asetetut
vaatimukset pääväylänä,
kuljetusväylänä ja kansainvälisen
liikenteen väylänä. Tietysti tässä vaiheessa
toivoo, että kun tuponeuvottelujen yhteydessä on
puhuttu tästä infrapaketista, edes sinne tämä Kutostie
otettaisiin mukaan, koska se on meidän koko valtakuntamme
kannalta niin merkittävä.
Vaikka tavaraliikenne kuormittaa eniten tieverkkoa Etelä-Karjalassa,
rautatieliikenteellä on rahtiväylänä valtakunnallisestikin
myös merkittävä rooli, ja rautateiden
merkityksen kuljetusväylänä arvioidaan
tulevaisuudessa kasvavan entisestään. Etelä-Karjalan
maailmanlaajuisestikin merkittävän metsäkeskittymän
kasvuedellytysten vahvistaminen edellyttää runkoväylän
parantamisen lisäksi myös sujuvaa ja kapasiteetiltaan riittävää rautatieverkkoa,
ja näin ollen tietysti kaksoisraide Luumäen ja
Imatran väliseen raideosuuteen olisi ratkaisu tähän
ongelmaan. Imatra on tehnyt vahvaa yhteistyötä Svetogorskin, Käkisalmen
ja Pietarin kanssa, ja yhteistyön seurauksena voi sanoa,
että tässä yhteistyössä ovat kaikki
osapuolet voittaneet. Näin ollen tässä yhteistyössä olen
myös tämän Venäjän
kehityksen jo ollut havaitsevinani.
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävässä lisätalousarviossa
niin kuin varsinaisessakin budjetissa Venäjän
merkitys Suomen kasvulle on mielestäni kuitattu aika kevyesti.
Varsinaisessa budjetissa on noin 24 miljoonan euron määräraha
avustuksena ulkomaankauppaa edistäville järjestöille,
muun muassa Suomalais-Venäläiselle kauppakamarille
ja Finpro ry:lle. Toki lisäbudjetissa olevat velkakonversiot
pitää suorittaa valtion takausrahastolle. Sopimuksen
mukaan Venäjän julkista velkaa Suomelle kuitattaisiin
maahamme tulevilla tavara- ja palvelutoimituksilla. Tämä ei
riitä, ja toivoisinkin, että hallitus paneutuisi
erityisesti siihen, mitä mahdollisuuksia Suomella olisi
olla mukana globalisaation seurauksena naapurimaassa tapahtuvassa
kehityksessä ja miten me voimme hyödyntää tietotaitoamme
ja osaamistamme niin, ettei Suomi olisi sivustakatsojana, kun Venäjän
kehitys lähtee nousuun.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Sopiiko, että puhun paikaltani?
Puhemies:
Voitte puhua paikaltanne.
Kiitoksia! Herra puhemies! Tämä on käytännössä toinen
lisätalousarvio. Sanon näin sen vuoksi, että se
virallisesti toinen lisätalousarvio keskittyi lähinnä yhteen
asiaan, eli siinä palautettiin VR:n osingot täysimääräisesti
radanpidon hyväksi. Koen, että se oli tällainen,
pesäpallotermillä, hallinnollinen huti: korjattiin
nopeasti aikaisemmin tapahtunut pieni menettelytapavirhe. Mutta
se siitä.
Tämä kolmas lisätalousarvio saa hyvät
tyylipisteet. Siinä on aika paljon tyypillisesti sellaisia asioita,
jotka ovat nimenomaan lisätalousarviomenettelyyn kuuluvia,
tyyppiä tulvavahingot, satovahingot, joita ei voi siis
ennakolta mitenkään arvata. Tällä lisätalousarviolla
saadaan, aivan niin kuin täällä valiokunnan
puheenjohtaja ed. Ala-Nissilä jo totesi, tämän
vuoden varsinainen talousarvio lähes tasapainoon, ja se
on merkki hyvästä taloudenhoidosta. Tämä ei
kuitenkaan poista sellaisia paineita ja tarpeita, jotka liittyvät ensi
vuoden talousarvioon. Nyt tässä mielessähän
me olemme vasta polun alkupäässä, ja
ne pienet jännitteet ja paineet, jotka liittyvät
aina tähän joulunalusbudjettityöskentelyyn,
ovat tässä edelleen olemassa.
Kiinnitän huomiota Valtion pukutehdas Oy:n alasajoon.
2,7 miljoonaa euroa on työntekijöitten kannalta
siinä mielessä hyvä, että he
saavat heille kuuluvat palkkarahansa; valitettava tapaus sinänsä,
että yritystoiminta ei ole onnistunut. Mutta tämän
asian yhteydessä tulee väistämättä näillä raunioilla
miettineeksi sitä, minkälaista elinkeinopolitiikkaa
ylipäänsä maassa harjoitetaan. Tässä tapauksessa
annetaan ikään kuin saattohoitoa julkisin varoin
ja huolehditaan Pukutehdas Oy:n arvokkaasta lopusta.
Meillä on myöskin elinkeinotukia, jotka kohdistuvat
sillä tavalla, että kansalaiset eivät
voi sellaista tukipolitiikkaa ja sen perusteita ja periaatteita
hyväksyä. Viittaan esimerkiksi tilanteisiin, että maksetaan
julkisista varoista elinkeinotukia, jotta yritys voi maksaa osinkoa
omistajilleen tai vastaavana aikana irtisanoa työntekijöitään.
Tämä menettely sotii ihmisten oikeustajua vastaan.
Se näyttäytyy hyvin karulla, kylmällä, tylyllä tavalla.
Tässä mielessä lähettäisin
hallituksen kammareihin viestin, että pitäisi
miettiä, millä tavalla myös elinkeinoelämän
edustajat sitoutuvat tähän isänmaan kehittämiseen.
Ajatellaan esimerkiksi vaikkapa liikenneinfrastruktuurin kehittämistä,
usein siellä taustalla on elinkeinoelämän
toiveet ja tarpeet. Mutta elinkeinoelämä ei välttämättä sitoudu
niissä yhteyksissä kuitenkaan sitten ylläpitämään
esimerkiksi työpaikkoja, työllisyyttä,
vaikka yhteiskunta tekee satsauksia. Nämä satsaukset
monasti ovat välillisiä, mutta niitä on
edelleenkin jossakin määrin myös suoria
tukia. Tämä on aihepiiri, jonka osalta soisi,
että myöskin maan hallitus olisi ajan hermolla
ja pyrkisi näihin asioihin omalla tavallaan vaikuttamaan.
Ymmärrän, ettei näistä ihan
voi kivitauluun lakejakaan kirjoittaa, vaan kysymys on myös
toimintakulttuurista.
Sitten vielä muutama sana tämän lisätalousarvion
sisällöstä. Erittäin hyvänä pidän
siitä, että Vöyrinjoki saa starttirahansa
300 000 euron määräisenä.
Kuriositeettina voidaan todeta, että ed. Miapetra Kumpulan
aloite oli summaltaan pienempi. Hän muistaakseni esitti
170 000:ta. Tässä tulee hyväksytyksi
raha-asia-aloite lähes kaksinkertaisena, mutta selvyyden
vuoksi on todettava, että kyseessähän
on siis aloitusraha tärkeään kohteeseen.
Hyvää on sekin, että EU:n sallimat
hyljevahinkokorvaukset nostetaan tässä nyt EU:n
sallimalle ylärajalle. Tämä aihepiiri
on myös sellainen, että tulisi vakavasti pohtia,
millä tavalla suomalaiset kalastajat ylipäänsä pärjäävät
kilpailussa hylkeitten kanssa. Siellä on vakava tilanne. Asiantuntijakuulemisen
yhteydessä on moneen kertaan tuotu esiin, että hyljekanta
on niin runsas, että siellä olisi tarve jo sitä harventaa.
Metsätalouden edistämiseen esitetty miljoona euroa
ei sekään ole ihan niitten tavoitteitten mukainen,
mikä eduskunnan suunnalla on ollut. Esimerkiksi valtiovarainvaliokunnan
maa- ja metsätalousjaosto on ollut vähän
korkeamman summan kannalla, mutta tämä on kuitenkin
askel parempaan suuntaan.
Teiden tulvavahinkoihin tässä yhteydessä saadaan
500 000 euroa hallituksen esitykseen vielä lisää.
Todellinen tarve asiantuntijoitten mukaan olisi ollut 2 miljoonaa
euroa, kun tässä yhteydessä nyt kokonaissummaksi
jää miljoona euroa.
Aivan lopuksi, herra puhemies, aika tärkeä hallinnollinen
seikka, joka liittyy tieinvestointien valtuusmenettelyyn. Se pulpahti
tässä esiin konkreettisella tavalla Orivesi—Muurame-urakoinnin
yhteydessä, kun 43,7 miljoonan euron urakka ylittyi 3,7
miljoonalla eurolla. Tässä törmättiin
tähän hankintamenettelybyrokratiaan. Sellaiset
hankkeet, jotka ovat alittaneet valtuusmenettelyssä esitetyn
kustannusarvion, eivät juurikaan näy listoilla.
Mutta siinä tapauksessa, kun hanke ylittää kustannusarvionsa
ja menee siis sopimusvaltuuden yli, se on hallinnollisesti aika raskas,
ja nämä hankkeet kiertävät sitten
eduskunnan kautta. Kuten tässä mietinnössä todetaan,
hallituksen tulee mahdollisimman pian selvittää mahdollisuudet
muuttaa isojen kehittämisinvestointien sopimusvaltuuskäytäntöä siten, että hankintamenettelyt
olisivat nykyistä joustavampia ja kustannustehokkaampia.
Tämä on se vakava viesti, joka tästä nyt
lähtee hallinnon suuntaan. Yksi tapa käsitellä näitä olisi,
että hankkeita ei tarkasteltaisi hankekohtaisesti, vaan voisi
olla useamman hankkeen kokonaisuus, sellainen ohjelma tai kori,
miten sitä halutaan sanoa, ja valtuus koskisi sen ohjelman
läpivientiä. Se antaisi sinne ohjelman sisään
joustoja. Tämä on yksi vaihtoehto, mutta niin
kuin sanottu, tässä on hallitukselle tällainen
läksy, ja toivotaan, että se naula lähtee
vetämään.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Lisätalousarviosta joitakin poimintoja,
joilla on vähän laajempaa merkitystä nyt
ja tulevaisuudessa.
Ensinnäkin puolustushallinnon osalta kannan syvää huolta
siitä, että eduskunnan edellyttämä tavoite
hankintojen suhteen kotimaiselta puolustustarviketeollisuudelta
on romuttumassa. Nythän tässä esitetään,
että niitä määrärahoja,
mitä on tarkoitettu kotimaisille hankinnoille, siirretään
nimenomaan kuorma-ammushankinnan toteutettavaksi niin, että työ tulee
pääosin tehtyä ulkomailla. Kotimaisuusaste
näitten hankintojen osalta, joissa on kysymys 19 miljoonan
euron hankinnasta, on vain 40 prosenttia. Meillä on ollut
kaiken aikaa sellainen käsitys valtiovarainvaliokunnan
turvallisuus- ja puolustusjaostossa ja puolustusvaliokunnassa, että nämä kuorma-ammukset
hankitaan kotimaasta. Ymmärrän hyvin nämä perustelut,
miksi näin ei ole voitu tehdä, mutta kyllä niin
on, että tämän asian täytyy
olla hyvin voimakkaasti meillä ja puolustushallinnolla
mielessä, kun näitä hankintoja tehdään.
Tietenkin se tarkoittaa sitä, että täällä kotimaassa
Suomessa me panostamme puolustusvälineteollisuudessa tutkimukseen
ja kehittämistoimintaan, jotta pystytään
olemaan mukana kilpailussa. Aivan selvää tietenkin
on se, että pitää olla kilpailukykyisiä.
Se, että Suomi liittyi nyt Euroopan laajuiseen hankintavirastoon,
puolustusvirastoon, on ymmärtääkseni
Suomen kannalta positiivinen asia. Se tarkoittaa sitä,
että me pääsemme laajemmille markkinoille
Eurooppaan ja sitten myöhemmin maailmanlaajuisesti sillä tavalla,
että pystytään eurooppalaista työnjakoa
järkevämmin toteuttamaan ja tulemaan edelleen kilpailukykyisemmiksi.
Valtion pukutehtaan osalta täytyy olla surullinen,
että näin on käynyt. Täytyy
olla surullinen. Kovasti olen ihmetellyt ja näin myöskin
valiokunnassa asiantuntijakuulemisen yhteydessä, miksei
ryhdytty voimakkaampiin ja vakavampiin toimenpiteisiin, kun tiedettiin
se, mihin suuntaan Valtion pukutehtaan talous-, työllisyys-
ja markkinatilanne on kehittymässä. Osittain valtio
itse on syypää siihen, että omalle tuotantolaitokselle
on näin nyt käynyt ja käymässä siten,
että se ajetaan alas ja siihen tarvitaan tuo 2,7 miljoonaa
euroa saattohoitona. Nimittäin hallintokunnat ovat tilanneet
materiaalia, tässä tapauksessa pukineita, hyvin
paljon ulkoa. Tietenkin on niin, että näin ollen
kun volyymi täällä on pienentynyt, se
ei ole mahdollistanut sitten meidän oman tehtaamme kehittämistä.
Tämä on surullinen tarina ja antaa tietenkin sitten
eräille tahoille mahdollisuuden jälleen hyökätä valtiota
ja valtion yritystoimintaa kohtaan siinä mielessä,
että me emme pysty valtion omistuksessa kehittämään
omia yrityksiämme. No, tämä on poikkeus monien,
monien valtion yritysten joukossa, mutta surullista tämä kerta
kaikkiaan on. Kyllä kävi ilmi se, että ei
ole ollut tuossa yhtiössä riittävästi liiketoimintaosaamista.
Sitten, puhemies, liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonalaan:
Aivan oikein valiokunta teki, kun esitti, että sateiden
vaurioittamien teiden peruskorjaukseen lisätään
500 000 euroa. Tarve olisi huomattavasti suurempikin. Tämä tarkoittaa
tietenkin sitä, että siellä tiepiirit
joutuvat nyt sitten keräämään omista
määrärahoistaan lisää noitten
teiden kuntoon saattamiseen. Mutta samalla minusta tämä kertoo
huolen siitä, että meidän perustienpitomme
määrärahat eivät ole asianmukaisella
tasolla. Ymmärrän sen, että tässä on
kysymys lähinnä yksityisteistä, mutta
tämä on kuitenkin jonkunlainen osoitus siitä,
että tuolla harvaanasutulla alueella, maaseudulla, meidän
perustiemme eivät ole kunnossa.
Tästä tulen siihen, että on välttämätöntä nyt eduskunnassa
ryhdistäytyä siten, että meillä inframäärärahoja,
maantieliikenteen ja raideliikenteen määrärahoja,
nyt nostetaan. Se on merkittävä asia meidän
yritystoiminnallemme, meidän elinkeinopolitiikallemme,
meidän työllisyydellemme, ylipäätään
taloudelliselle toimeliaisuudelle. Toivon, että nyt kun
käsitellään myöskin samanaikaisesti
valtiovarainvaliokunnassa vuoden 2005 budjettia, me voisimme tehdä sen, mikä tehtiin
kolme neljä vuotta sitten: suoritettiin perustienpidon
määrärahoihin tasokorotus, merkittävä tasokorotus,
joka sitten ohjataan niille alueille, kuten Keski-Suomeen, missä on
matalamman tason tieverkostoa enemmän kuin missään
toisessa maakunnassa, sen verkostoon kuntoon saattamiseen.
Samalla näitten isojen tiehankkeitten osalta välttämätöntä on
toteuttaa ministeriryhmän ehdotukset meidän tiestöinvestointiemme
suhteen. Nämä isot hankkeet on toteutettava. Minusta
tämän hallituksen uskottavuus tältä osin,
myöskin aluepolitiikan suhteen, on kyllä nyt sitten
suurennuslasin alla, toteutuuko tämä vai ei. Minä olen jossakin
yhteydessä sanonut, että kun valtiovarainvaliokunnassa
on kyllä puolueisiin katsomatta halua näitä inframäärärahoja
nostaa, meidän pitää luoda jonkunlainen
yli puolueiden menevä verkosto, vähän
samantapainen verkosto kuin naisverkosto, joka lähtee näitä infra-asioita
viemään voimallisemmin eteenpäin. Näihin
on yksinkertaisesti löydettävä ratkaisu,
ja rahoitusmalleja kyllä on.
Tässä tullaan taas siihen, että on
välttämätöntä kyllä arvioida
valtion myyntitulojen käyttöä. Se 10
prosentin sääntö siellä on sellainen
asia, jota pitää tarkastella kriittisesti, ja
sitä tulee nostaa korkeammalle tasolle. Samalla tietenkin
pitää huolehtia siitä, että tutkimukseen,
koulutukseen, kehittämiseen panostetaan. Tällä hetkellä ensisijainen
tavoite ei myyntitulojen osalta voi olla se, että ne ohjataan
pääsääntöisesti valtionvelan
lyhentämiseen. Nyt tarvitaan investointeja, ja kun yksityinen
puoli ei niitä tee merkittävästi, ne
on meidän tehtävä.
Täällä on erikseen mainittu tämä Orivesi—Muurame-tiehanke,
ja tässä on todellakin käynyt niin kuin
valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtaja Saarinen totesi,
että hankkeen lopulliset kustannukset nousivat noin 3,7
miljoonaa euroa. Minusta tässä valiokunta ja jaosto ovat
ottaneet ihan oikean kannan. Kysymys on selvitettävä perusteellisesti,
ennen kuin mennään myöntämään
lisää valtuuksia, ja katsottava se, miten nyt
sitten näitä isoja hankkeita viedään eteenpäin,
mikä tämä järjestelmä on.
Tietoon on tullut se, mihin valiokuntakin kiinnittää huomiota,
että liikennehankkeiden nykyiseen varsin kankeaan ja joustamattomaan
budjetointimenettelyyn on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalalta teknologia-
ja innovaatiopolitiikka on tärkeä alue. Uskon,
että täällä kauppa- ja teollisuusjaoston
puheenjohtaja tulee tähän asiaan omassa puheenvuorossaan
erityisesti kiinnittämään huomiota, mutta
haluan tässä yhteydessä ihan viitteenomaisesti
vaan sanoa, että tästä alueesta meidän
on myöskin huolta kannettava. Panostuksia on sinne merkittävästi
lisätty erityisesti Lipposen ykkös- ja kakkoshallitusten
aikaan. 90-luvun puolestavälistä alkaen meidän
t&k-panostuksemme nousivat todella merkittävästi.
Nyt pitää hoitaa myöskin se alue niin,
että kun tiedetään, että yritysten
alkuvaiheen rahoitukseen ei tahdota saada rahoitusta — eivät
pankit eivätkä muut rahoittajat lähde
helposti mukaan — tämä on julkisen vallan
tehtävä. Siinä mielessä tarvitaan
pääomitusta lisää esimerkiksi
Teollisuussijoitukselle ja ehkä tarvitaan Teollisuussijoituksen
ja Finnveran ja muiden toimijoiden välistä työnjakoa.
Nythän näitä selvityksiä on
myöskin tehty.
Telakkatuen osalta tämä on välttämätön
toimenpide, mikä nyt tehdään. Minua on
tässä yhteydessä hivenen ihmetyttänyt
se, että kyseinen yritys, mihin tuki nyt ollaan ohjaamassa,
on ilmoittanut merkittävistä saneeraustoimenpiteistä Helsingissä ja
Turussa mutta myöskin Raumalla. Kun nyt tämän
valtuuden puitteissa tilauksia tultaneen saamaan neljän
aluksen verran, joista kolme ohjautuu Raumalle, ymmärtääkseni
niiden työllistämisvaikutus on niin merkittävä,
ettei ole tarvetta kyllä siellä mihinkään
henkilöstön vähentämistoimenpiteisiin.
Tämä on tässä yhteydessä pakko
sanoa.
Täällä ministeri Kalliomäki
aikaisemmin kyselytunnilla totesi sen, että myöskin
Euroopan unionissa on telakkatuen osalta nyt tapahtumassa edistymistä,
toivottavasti siihen suuntaan, että meidän telakkateollisuutemme
pystyisi edelleen kehittymään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti haluaisin vain yhteen
kohtaan eli kala-, riista- ja porotalouden kohtaan viitata. Tässähän
petoeläinten aiheuttamien vahinkojen korvaamismäärärahaa,
siirtomäärärahaa, lisätään
1,5 miljoonaa euroa, ja se on paikallaan. Mutta kun kysymyksessä todella
on tässä tapauksessa nimenomaan hylkeiden ammattikalastajille
aiheuttamat vahingot, niin tällöin on painotettava
nimenomaan hyljeturvallisten tai niin sanotusti -varmojen rysien
käyttöönottoa ja sen mahdollistamista.
Mitä tulee petovahinkoihin laajemmin, niin suurpetovahingoissa,
joita aiheuttavat esimerkiksi sudet tai karhut, maakotka ja ahma,
edelleen sovelletaan omavastuuosuutta, joka tulee siis vahingon
kärsineen henkilön maksettavaksi, jonka eläin
on joutunut suurpedon saaliiksi tai vahingoittamaksi. Tässä viittaan
siihen täällä usein muuten lausumaani
ja muidenkin lausumaan tavoitteeseen, että omavastuuosuudesta
on päästävä ja se olisi poistettava.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Käytän tästä paikalta
lyhyen puheenvuoron. Sinänsä valtiovarainvaliokunta
on tehnyt hyvän lisätalousarvion ja monta kannatettavaa
ja hyvää asiaa siinä on mukana.
Ed. Laitinen pitkähkösti luetteli näitä,
ja voisin sanoa, että muun muassa tuon Orivesi—Muurame-tien
valmistumista seurasin ja sen rakentamista ja voin kyllä ymmärtää,
että pitkäksi meni. Ymmärsin kyllä,
että viestit siitä olivat sen suuntaisia, että sitä tehtiin
moneen otteeseen kahteen kertaankin.
Valtion pukutehtaasta voisi sanoa, että se osoittaa
surkuhupaisasti sen, mihin joskus Neuvostoliiton-toimitusten aikoina
totuimme, että tänä vuonna vietiin vasemman
jalan saapasta ja ensi vuonna viedään oikean jalan
saapasta, ja mitään ei kehitetty eikä tarvinnut
tehdä. Jos olisi ajoissa lähdetty mukaan, niin
varmasti se pukutehdas voisi pyöriä vieläkin
ja toimittaa hyviä ja laadukkaita välineitä sinne,
mihin tarvitaan.
Itse asia, mihin halusin puuttua, on se, että jo toisessa
lisätalousarviossa esitin kauppa- ja teollisuusministeriön
hallinnonalalle, että valtiovarainvaliokunta antaisi Mänttä—Vilppula-alueelle
niin sanottua kriisirahaa, kun tuonne Raahen ja Vakka-Suomen alueelle
sitä keväällä ensimmäisessä lisätalousarviossa
annettiin, mutta kuuroille korville meni toisella kertaa, ja niin
näyttää menevän tässäkin
kohtaa, eli ainoastaan oppositio on ottanut asian esille. Ihmettelen
kovasti hallituksen toimenpiteitä siinä, että jos
kerran nimetään alue joksikin kriisialueeksi,
pelkkä nimeäminen ei valitettavasti riitä.
Kyllä jotain pelimerkkejäkin pitää olla,
että asia pystytään hoitamaan ja tällaisesta
ilkeästä nimestä pääsisimme eroon.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä kolmannessa lisätalousarviossa
on monia hyviä pieniä asioita, tulee lisää rahaa
muun muassa tienpitoon, satovahinkoihin ja metsänparannukseen,
sen lisäksi Kainuun hallintokokeilun tietojärjestelmiin
1,7 miljoonaa euroa. Tämä on erittäin
tärkeä asia. Jos ajatellaan suomalaisen tietoyhteiskunnan
etenemistä, olisi ollut erittäin valitettavaa,
jos tämä Kainuun hallintokokeilu ei olisi voinut
edetä tällä alueella, jolla nimenomaan
tietotekninen ympäristö yhteensovitetaan ja sillä tavalla
voidaan saada hyödynnettyä niitä tekijöitä ja
lisätehokkuutta, lisätuottavuutta, mitä palvelutuotannossa
nämä yhteensovitetut tietojärjestelmät
parhaimmillaan voivat merkitä.
Arvoisa puhemies! Haluan muutamin ajatuksin tarkastella tätä kauppa-
ja teollisuusministeriön hallinnonalaa. Edellä ed.
Rönni otti esiin näitten erityisalueiden, kriisialueiden,
tilanteen ja nimenomaan Mänttä—Vilppula-alueen.
Olisin halunnut ed. Rönnille välittää ne
terveiset, että vaikka tässä lisätalousarviossa
ei ole suoraan osoitettu rahaa sinne kyseiselle alueelle, niin jos siellä on
hyviä yrityshankkeita, on paikallaan käydä sikäläisen
te-keskuksen kanssa keskustelua, voitaisiinko löytää sellaista
ratkaisua, jossa tämä erityistukialue otettaisiin
tavanomaista paremmin huomioon. Nimittäin tästä on
osittain ollut kysymys muun muassa esimerkiksi Raahen seudun osalta,
elikkä tiettyjen investointihankkeiden osalta on tultu
valtion toimesta mukaan.
Tässä lisätalousarviossa on todella
muutama merkittävä asia. Telakkateollisuuden kilpailuedellytysten
turvaamiseksi on varattu noin 13,6 miljoonaa euroa avustusten maksamiseen
suomalaisille telakkayhtiöille uusien alusten rakentamiseen
ja peruskorjaamiseen. Haluan kiinnittää tähän
huomiota nimenomaan sen vuoksi, että tässä vuosien
saatossa on käyty, ei vain Suomessa vaan Euroopan unionin
puitteissa, keskustelua siitä, voidaanko telakkateollisuuden
tukea jatkaa. Minusta erittäin merkityksellistä on
se, että Eurooppa säilyisi myös laivanrakennusteollisuuden
alueena. Nimittäin se kilpailu, mikä tulee ennen
kaikkea Kaakkois-Aasiasta, Kaukoidästä, merkitsee
erittäin kovaa haastetta myös laivanrakennusteollisuudelle.
Totta kai siellä pitää kehittää teknologiaa,
yhä kilpailukykyisempää tuotantoa, mutta
samanaikaisesti on hyvä huomata, että esimerkiksi
Ruotsista on ihan lyhyellä aikajänteellä menetetty
noin kolmisenkymmentätuhatta tämän toimialan
työpaikkaa.
Nyt ei ole kysymys vain näistä suoranaisista työpaikoista,
vaan voidaan karkeasti sanoa, että 3,5—4:llä voidaan
kertoa se kokonaistyöllisyysvaikutus, mikä tällä laivanrakennusteollisuudella
on Suomessa, erittäin korkeatasoista osavalmistusta, alihankintatoimintaa,
joka on hajasijoittunut eri puolille Suomea. Tässä mielessä ajattelen
yhtenä esimerkkinä, mitä merkitsee se, että tämmöinen
osaaminen säilytetään Suomessa, ja ajattelen,
että kaikesta huolimatta tämäntyyppistä kilpailukykyisten
toimialojen vaalimista meidän pitää eri
tavoin harkita tässä avoimessa kilpailutilanteessa.
Jos ajatellaan, että meiltä laivanrakennusteollisuus
loppuu, kyllä vaaditaan valtavaa ponnistusta tässä kansainvälisessä kilpailutilanteessa,
mikäli tämmöinen teollisuudenala sitten
uudelleen pyrittäisiin palauttamaan Suomeen.
Arvoisa puhemies! Ydinasia, minkä tämän
puheenvuoron osalta haluan nostaa esille, on se, että meillä hallituksen
toimesta on tehty nyt erilaisia selvityksiä, on globalisaatioselvitys
"Suomi maailmantaloudessa", sitten on kauppa- ja teollisuusministeriön
osalta laadittu selvitys aloittavien innovatiivisten yritysten siemenrahoituksesta,
ja molempien näiden johtopäätöksenä todetaan,
että suomalainen innovaatiotuotanto on maailman huippua,
mutta valitettavasti vain pieni osa innovaatioista johtaa uusiin
kasvuyrityksiin ja sitä kautta merkittävään
työvoiman lisääntymiseen. Valiokunta
katsookin ja kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että taloudellisen kasvun ja kilpailukyvyn paranemisen
kannalta onkin erityisen kiireellistä vahvistaa niitä toimenpiteitä,
joilla tuetaan aloittavia innovatiivisia yrityksiä ja niiden
pääsyä kansainvälisille markkinoille.
Tässä mielessä on tärkeää se,
että nyt löydetään riittävää rahoitusta
myös tälle alueelle. Valiokunta ottaa lisäksi
kantaa siihen, että meidän tulisi kiinnittää jatkossa
erityistä huomiota valtion osakemyyntitulojen käyttöön
ja niiden käyttöä koskeviin rajoituksiin.
Valiokunta katsookin, että valtion osakemyyntitulojen käyttöperiaatteita
tulee joustavoittaa. Osaltani toivon, että todella käydään
hallituspuolueiden eduskuntaryhmien ja hallituksen välillä keskustelua
siitä, että jos valtion myyntitulojen taso tulee
säilymään näinkin korkealla
tasolla, millä se tänä vuonna esimerkiksi
tulee olemaan, noin miljardin euron luokkaa, voitaisiinko tätä käytäntöä,
mikä on kehyspäätöksen yhteydessä tehty,
joustavoittaa sillä tavalla, että tämä 10
prosentin taso nousisi edes sinne 20—30 prosenttiin, jolloinka
meille tulisi suuruusluokkaa 50—100 miljoonaa euroa lisää käytettäväksi.
Silloin varmasti nämä infrahankkeet, joihin on
edellä viitattu, ovat yksi osa, mutta toinen keskeinen
osa on se, millä tavalla me vahvistamme näitten
alkavien yritysten ja kasvuyritysten toimintaedellytyksiä ja
tuomme sinne lisää kärsivällistä rahaa,
että se kehitysmahdollisuus, mikä on välttämätöntä tässä voimakkaassa
kansainvälisessä kilpailussa, voisi toteutua.
Tällä tavalla suomalainen vientiyritystoiminta
vahvistuu, ja tätä kautta vaikutetaan myös työllisyyteen.
Ed. Annika Lapintie merkitään
läsnä olevaksi.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on käsittelyssä vuoden
kolmas lisätalousarvio, ja täytyy ilolla todeta
se, että tämä lisätalousarvio
voitiin viedä valtiovarainvaliokunnassa ja sen jaostoissa
arvokkaalla tavalla läpi ja tehdä siellä myöskin
eräitä muutoksia, eikä käynyt
niin kuin tämän vuoden puolessavälissä olleessa
ensimmäisessä lisätalousarviossa juhannuksen
alla, jossa näyteltiin mielenkiintoinen parlamentaarinen
näytelmä. Tämä ei nyt toistunut,
ja tästä voimme olla tyytyväisiä myöskin hallituspuolueiden
ja minusta myöskin koko eduskunnan osalta, että nyt
voitiin käsitellä tämä asiallisesti
ja myöskin täällä parlamentarismi
nyt toteutuu, parlamentaarinen demokratia.
Herra puhemies! Ihan pääluokittain muutama ajatus.
Tästä Valtion pukutehdas -asiasta, jota täällä on
käsitelty ja josta ed. Rönni käytti mielenkiintoisia
kielikuvia: Pitää paikkansa, että tämä 2,7
miljoonaa euroa, jota nyt on esitetty, on hoitoa sille, että pystyttäisiin
edes jollain tavalla tässä työntekijöiden
asemaa turvaamaan, mutta kyllä niin on, että pukutehtaan
toiminta on ollut pitkään jo sillä mallilla,
että siihen olisi pitänyt aikaisemmin puuttua,
ja kun ei ole mitään merkittäviä uudistuksia
tehty, niin nyt tilanne on se, mikä on. Me olemme tosiasioiden
edessä.
Sitten, herra puhemies, tässä lisäbudjetissa, niin
kuin lisäbudjetissa pitääkin olla, tuodaan yleensä ennalta
arvaamattomia menoja, mitä on syntynyt. Ennen kaikkea maa-
ja metsätalousministeriön pääluokassahan
näitä on aika runsaasti. Se johtuu nimenomaan
viime kesästä, kuluneesta kesästä.
Ennen kaikkea siellä on poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien
vahinkojen korvaamiseen 4 miljoonaa euroa. Se ei varmasti suinkaan kaikille
riitä, mutta on myönteistä se, että maksatuksia
näiden osalta ollaan nyt jo aloittamassa joulukuun aikana.
Tämä on erittäin hyvä asia ennen
kaikkea yksityistalouksien kohdalta, jotka joutuivat vaikeuksiin
niin täällä Etelä-Suomen alueella
kuin ennen kaikkea ruotsinkielisellä Pohjanmaalla eräissä kunnissa.
Toinen asia on myöskin satovahinkojen korvaus, joka
täydentyi vielä budjetin käsittelyn aikana.
Siellä on yhteensä 13 miljoonaa euroa. Näistähän
suurimmat vahingot olivat Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan,
Pohjois-Pohjanmaan, Uudenmaan ja Hämeen te-keskusten alueilla. Minusta
sekin on hyvä, että nämä voitiin
tässä lisäbudjetissa nyt ottaa esille.
Sitten paljon puhuttuna on ollut niin sanotut metsänparannusvarat
eli puuntuotannon kestävyyden turvaaminen. Hallitus esitti
miljoona euroa, mutta valiokunta lisäsi sinne toiset miljoona euroa
ja myöskin myöntämisvaltuuksia saman verran.
Tarve olisi ollut asiantuntijakuulemisten perusteella 6,2 miljoonaa
euroa. Nimittäin monissa metsäkeskuksissa työt
ovat jo pysähtyneet, mutta toivon mukaan tämä nyt
edesauttaa sitä, että ne lähtevät
käyntiin. Parempi tämäkin on kuin ei
mitään. Tämä sektori on sellainen,
että siellä kyllä työllistäviä työpaikkoja
voidaan pienelläkin rahalla aikaansaada.
Herra puhemies! Sitten tämä hyljevahinkojen korvaaminen.
Tämäkin on ollut pitkään esillä,
ja siihen nyt esitetään 1,5 miljoonaa euroa. Hallitushan
esitti miljoonaa ja valiokunta lisäsi vielä puoli
miljoonaa euroa. Varmasti tältä osin nyt tämä asia
on ainakin näiden hylkeiden kohdalta loppuun käsitelty
eikä tähän tarvinne enää palata.
Herra puhemies! Sitten kohtaan Vesivarojen käyttö ja
hoito. Täällä on noussut esille tämä lisäys,
mikä tehtiin. Hallitushan esitti sinne 1,8 miljoonaa euroa
johtuen myöskin kesän sateista, ennen kaikkea,
että ne vesistöt saataisiin kuntoon, joissa tulvat
ovat olleet pahimmillaan. Sitten täällä on
Vöyrinjoen tulvasuojelu- ja kunnostamishanke. Tämä hankehan
on ollut esillä jo vuonna 97, suunnitelmat ovat valmiina,
mutta luvat tähän hankkeeseen tulivat vasta tämän
vuoden syyskuussa — syyskuun alussa kai saatiin virallinen
lupa, kun Länsi-Suomen ympäristölupavirasto
antoi luvan tämän hankkeen toteuttamiseen. Minusta
oli erinomainen asia, että tämä lisäbudjetissa
nyt hoidettiin. On varmasti aika historiallista, että kun
ed. Miapetra Kumpulan ja yhdentoista muun Vaasan vaalipiirin edustajan aloitteessa
oli 170 000 euroa, niin tämä nousi valiokunnassa
300 000 euroon. En ainakaan jaksa muistaa valtiovarainvaliokunnan
jäsenenä liki kahdeksaltatoista vuodelta, että näin
olisi käynyt, mutta ainahan niitä tehdään
uusia asioita, ja mielestäni erittäin hyvä ja
tärkeä päätös. Pitää muistaa,
että nämä tulvat aiheuttivat juuri Vöyrin
seudulla erittäin suuria vahinkoja viljelijöille, mutta
ne aiheuttivat niitä myöskin yksityistalouksille,
ja tämä alajuoksun perkaus on aivan välttämätön.
Juuri tässä mielessä nämä lisäbudjetit ovat
hyviä, että niillä voidaan puuttua tämmöisiin
akuutteihin ongelmiin.
Herra puhemies! Sama koskee myöskin sitten tätä perustienpidon
momenttia. Nyt siihen lisättiin puolella miljoonalla eurolla,
ja ennen kaikkea tämä nyt yhteensä niin
sanottu miljoona euroa on tulvien aiheuttamiin vahinkoihin perustienpidolle.
Arviohan tiepiireistä oli, että tarve olisi 2
miljoonaa euroa, mutta tästäkin vain puoleen päästiin.
On helppo yhtyä niihin ajatuksiin, mitä täällä on
jo esitetty tämän perustienpidon kohdalla. Kun
me varsinaista talousarviota käsittelemme, niin toivoisi
tietenkin sitä, että tuporatkaisu syntyisi, sellainen
hyvä tuporatkaisu, jota voitaisiin edesauttaa myöskin
näillä infrahankkeilla. Silloin nimenomaan perustienpitoon
tarvitaan pohjiin lisää rahaa jokaisen tiepiirin
kohdalla. Sen lisäksi nämä monet teemahankkeet,
joita tässä infraryhmän mietinnössä on,
ovat erittäin paikallaan ja hyviä. Siellä on
rahoitusta kevyen liikenteen väyliin jne. Minä luulen,
että tässä salissa on tavattoman suuri
yksimielisyys siitä, että jos jotakin nyt löytyy,
niin juuri tähän perustienpitoon pitäisi
saada. Se on myöskin parasta aluepolitiikkaa, mitä me
voimme tehdä, jos me pystymme lisäämään
perustienpidon rahoitusta.
Herra puhemies! Vielä haluan todeta, että myönteistä on
myöskin täällä kauppa- ja teollisuusministeriön
pääluokan kohdalla, minkä jo jaoston
puheenjohtaja toi esille, myöskin se, että kyläkaupoille
tulee nyt lisätukea, haja-asutusalueiden vähittäiskauppojen
investointitukeen eli kyläkaupoille, myymäläautoille
ja myymäläveneiden investointihankkeisiin. Tämä on
erittäin pieni asia valtiontaloudellisesti, mutta sillä on
tavattoman suuri merkitys haja-asutusalueella olevalle yritystoiminnalle
ja kauppatoiminnalle. Toivoisikin, että näitä rahoja
löytyisi, aina kun tarvetta on, entistä enemmän,
jotta voitaisiin työpaikkoja ja ennen kaikkea palveluja
myöskin haja-asutusalueella turvata. On erittäin
hyvä, että täällä on
nyt tämä 1,8 miljoonaa euroa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä edellä ed.
Vihriälä toi esille, valtiovarainvaliokunta on
tehnyt hyvää työtä: rahoja lisää sen
päälle vielä, mitä hallitus
on esittänyt, ja ne on kyllä kohdennettu ihan
hyviin ja tarpeellisiin kohteisiin, erityisesti — mitkä täällä on
nostettu esiin — kyläkaupoille, myymäläautoille jne.
ja perustienpitoon. Tietenkin erityisesti tästä perustienpidosta
me kaikki tiedämme sen, että on hyvä,
että sinne saatiin lisää ja vielä määrättyihin kohteisiin.
Mutta niin kuin täällä on tullut esille, se
ei ole riittävää ja siihen tulevaisuudessa
on todella syytä ja tarpeellista edelleen kiinnittää huomiota,
että voitaisiin jo varsinaisessa budjetissa saada perustienpitoon
tarvittavat välttämättömät rahat
investointiin jne.
Valtiovarainvaliokunta on todella mietintöä tehdessään
päässyt hyvään tulokseen. Käsittelyssä on
ollut kolme varsinaista lisätalousarvioaloitetta, joista
yksi, niin kuin täällä on tullut esille, on
saanut myönteisen päätöksen
ja vielä saanut erittäin hyvän myönteisen
päätöksen: siihen on saatu rahaa enemmän
kuin lisätalousarvioaloitteessa pyydetään.
Mutta kylläkin ymmärrän hyvin, että se
on perustellusti siihen lisätty, tämä määräraha
Vöyrinjoen perkaukseen ja kunnostukseen. Se määrä,
mikä siinä on, on aivan oikein.
Arvoisa puhemies! Se, minkä vuoksi tämän puheenvuoron
haluan tässä yhteydessä pitää,
on se, että täällä on vastalauseessa
nostettu esille kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalalle tämä Mänttä—Vilppula-alue
eli tämä alue, joka kipeästi odottaa
työllisyyden vahvistamiseen rahaa. Kun tämä alue
on nostettu kriisialueeksi, niin näkisin, että se
todella vaatisi myös pikaista vastausta ja pikaista rahoitusta.
Tiedämme, että Mäntän ja Vilppulan
alueella kumpainenkin kunta on joutunut nostamaan tuloveroprosenttinsa varsin
korkealle tänäkin vuonna, Mänttä 19:ään ja
Vilppula 19,25:een. Vilppulan tilannetta heikentää vielä se,
että kunnan vuosikatteet, joilla investoinnit pitäisi
pystyä rahoittamaan, ovat useana vuonna olleet etumerkiltään
hyvinkin negatiiviset. Molemmat kunnat ovat myös olleet maan
keskivertoa vaikeammin velkaantuneita tulorahoituksensa määrään
nähden. Näen, että nämä perusluvut,
mitkä näissä kummassakin kunnassa on,
ovat niin hälyttäviä, että kriisikunnat
todella tarvitsisivat nyt valtion kädenojennusta.
Oman tulorahoituksen riittävyyttä kuvaavina nämä luvut
kertovat, että väestöään
ja veronmaksajiaan menettäessään sekä Mänttä että Vilppula ovat
sellaisessa tilanteessa, että näitä välttämättömiä investointeja
ei kyetä rahoittamaan. Tiedämme, että keskeisimmät
ongelmat näissä molemmissa kunnissa ovat niitä samoja,
mitä on monessa muussakin heikosti selviytyvässä kunnassa.
Voimakas väestötappio ja väestön
ikääntyminen heikentävät alueen
elinvoimaa ja kuntien mahdollisuuksia selvitä velvoitteista,
ei mistään uusista tai joistakin erityisistä,
vaan nimenomaan puhtaasti lakisääteisiä velvoitteita
ei ole helppo toteuttaa.
Tiedämme, että näissä molemmissa
kunnissa Pirkanmaan maakuntaliiton myötä on tehty
vahvaa kehittämistyötä, suunnitelmia,
asioitten ratkaisemiseksi, mutta tiedämme myös
sen, että ne eivät ole nyt rahaa lisää tuoneet.
Kunnissa kyky työllistää ei siis riitä,
ja näissä kunnissa ei väestön
pysyttäminen paikkakunnalla eikä myöskään uuden
väestön houkuttelu ole onnistunut. Uusia toimialoja
ja niiden työpaikkoja ei ole kovinkaan voimakkaasti syntynyt,
vaikka tiedämme, että Mäntässä esimerkiksi
it- ja kulttuuritoimialojen avaukset ovat osin olleet lupaavia,
että niitä on siellä syntynyt; maaliin
saakka ei ole päästy.
Kuntien elinkeinorakenne on myös todettu vähän
naistyöpaikkoja tarjoavaksi, mikä rajoittaa kokonaisten
perheiden kiinnittymistä alueelle, kun molemmille puolisoille
ei helposti löydy työtä. Suuryritysvaltaisen
elinkeinorakenteen on arvioitu johtaneen kehittymättömään
itsensä työllistämiseen ja yrittäjyyden
kulttuuriin. Elinkustannuksiltaan alue olisi edullista, kunnalliset palvelut
ovat ainakin toistaiseksi varsin kohtuullisella tolalla, ja viihtyisiä asuinmahdollisuuksia
olisi
tarjolla. Omalta osaltaan alueen houkuttelevuutta asuinpaikkana
ovat kuitenkin heikentäneet suhteellisen heikot tie- ja
ratayhteydet ja pitkät matka-ajat lähimpiin suuriin
keskuksiin, esimerkiksi Tampereelle ja Jyväskylään.
Nämä rajoittavat Mäntän ja Vilppulan
kehittymistä suurempien keskusten työpaikkoihin
voimakkaammin nojaaviksi pendelikunniksi.
Voi sanoa, että Pirkanmaalla se, mikä vetää, tietenkin
on Tampereen seutu ja sen lähikunnat. Pirkanmaan alueella
on hyvin voimakkaasti kasvavia, menestyviä kuntia, mutta
nimenomaan tämä seutu matkojensa ja tämän
infrastruktuurin ja työllisyyden heikentymisen myötä on
nyt todella kriisissä, ja sinne sitä rahaa olisi
tarvittu. Niinpä on erittäin hyvä, että kuitenkin
täällä nyt on oppositiosta valtiovarainvaliokunnan
mietintöön nostettu vastalause, jossa tämä asia
on esillä, eli sinne ehdotetaan lisää rahaa.
Tämä summa varmasti siellä tulisi vahvistamaan
työllisyyttä, ja sen avulla pystyttäisiin
kriisialuesuunnitelman, joka siellä on valmiina, hankkeet
toteuttamaan.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Ihan muutama sana liittyen tähän
Mänttä—Vilppula-alueeseen. Erinomaisesti
niin ed. Rönni kuin ed. Rauhalakin toi esille niitä ongelmia
tämän alueen osalta. Yhdyn kyllä siihen
käsitykseen, että kun valtioneuvosto on tehnyt
päätöksen itse asiassa 15. tammikuuta
siitä, että Mänttä—Vilppula
liitetään myöskin kriisialueiden joukkoon
ja kriisialueen osalta tehdään suunnitelma, niin
sen suunnitelman mukaisten hankkeitten rahoittamisessa täytyy
kyllä valtion olla mukana. Tätä ehdotusta
ei valtiovarainvaliokunnassa sivuutettu vain olankohautuksin, vaan
todettiin se, että tämän asian osalta
meillä ei ole riittävästi vielä perustietoa
olemassa sillä tavalla, että määrärahoja tässä yhteydessä voidaan
nyt Mänttä—Vilppula-alueelle eri hankkeisiin
osoittaa. Mutta on tietenkin aivan luonnollista, että kun
siltä alueelta tulee sellaisia ehdotuksia, missä valtion
rahoitusta tarvitaan, niin valtio on niissä mukana.
Minä uskallan sanoa sen, että kyllä vilpitöntä tahtoa
valtiovarainvaliokunnasta, sen kauppa- ja teollisuusjaostosta, löytyy,
jotta näitä ongelmia myöskin tuolta alueelta
pystystään poistamaan. On tietysti hyvä se,
että alueen kansanedustajat ovat tehneet yhteisen aloitteen
jo tässä yhteydessä. Ehkä se
olisi vaatinut sitten vielä vähän enemmän
ponnisteluja nimenomaan valiokunnan jäsenten osalta siten,
että tietoisuus tuon alueen probleemista olisi tullut paremmin
julki.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Haluan vaan lyhyesti todeta sen, että tähän
valtiovarainvaliokunnan mietintöön ja ennen kaikkea maa-
ja metsätalousministeriön pääluokkaanhan täällä,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja esitteli, on myöskin
vastalause. Eli kokoomus on jättänyt vastalauseen
nimenomaan metsänparannusvaroihin, puuntuotannon kestävän
kehityksen turvaamiseksi 4 miljoonaa euroa. Tämä on aivan
totta, niin kuin puheessani sanoin, että tarve olisi suurempi,
mutta suurempaan ei nyt päästy siinä keskustelussa,
mikä valiokunnassa käytiin, eikä sille
muutenkaan saatu tukea. Totean vain tässä sen,
että nyt käsittelemme tätä kolmatta
lisätalousarviota ja ainakaan en ole huomannut, että kokoomuslaisia
valtiovarainvaliokunnan jäseniä olisi täällä nyt
sitten käymässä tästä keskustelua.
Kyllähän tämä menee ilman oppositionkin
edustajia, hallituksenhan täällä pitää esityksiään
puolustaa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Laitinen tuossa toi hyvin esille, että hyvää tahtoa on,
ja keskustelua on käyty varmasti ihan hyvässä hengessä,
ja hyvä näin. Tietysti nyt jäin surulla
kuuntelemaan sitä, että keskustelussa ehkä ei riittävää painotusta
sitten ole kuitenkaan ollut. Mistä kaikesta se sitten johtuu,
niin tietenkin tässä on ollut asioita, jotka on
pitänyt laittaa riviin ja niiden painoa sitten katsoa,
millä se on se suurempi paino. Mutta tässä erityisesti
se, jos ei riittävästi niitä kaikkia
asioita, mitä juuri tämän kriisialueen
sisällä on, ole ollut tiedossa, on tietysti harmi,
koska ne ovat kuitenkin tietysti ainakin meillä siellä Pirkanmaan
alueella ja meillä kansanedustajilla täysin tiedossa.
Aivan samalla tavalla kuin työttömien henkilöitten
kohdalla jos on pitkään joku asia, niin voi kysyä,
minkälainen merkitys sillä tälle alueelle
on, että se kehitys menee koko ajan huonompaan tai on pysähdyksissä,
kun aika kuluu ja kuluu. Toivon nyt vaan, että mänttäläiset
ja vilppulalaiset jaksavat odottaa ja tehdä ehkä tässä väliaikana,
niin kauan kunnes rahaa tulee, jotakin sellaista, mitä tässä nyt
on vähän peräänkuulutettu, että seuraavassa budjetissa
sitä rahaa sitten tulisi.
Yleiskeskustelu päättyy.