Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti koetan esitellä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnön 28/2004 vp, joka
liittyy tähän hallituksen esitykseen. Ensin on
syytä todeta, että esityksessä ehdotetaan
muutoksia, joilla nopeutettaisiin työtapaturma- ja liikennevahinkopotilaiden
hoitoonpääsyä ja työelämään
paluuta. Nopea toipuminen ja työkyvyn palauttaminen on
työtapaturma- ja liikennevahinkopotilaiden edun mukaista.
Esityksen tavoitteena on ehkäistä vakuutusjärjestelmälle
hoidon viivästymisestä aiheutuvia tarpeettomia
korvauskustannuksia ja vaikuttaa myös näin työnantajien
työvoimakustannuksiin.
Tätä esitystä on pidetty myönteisenä ja
tarpeellisena noin yleisesti, mutta tämän asian
valiokuntakäsittelyssä on noussut esille muutamia asioita,
jotka on syytä ottaa tässä esille. — Sitten vielä jatkoksi
edelliselle, että esitys liittyy valtion vuoden 2005 talousarvioesitykseen
ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen
yhteydessä.
Valiokunnan kannanotoissa yleisperusteluissa todetaan, että hallituksen
esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaakin lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin, joista muutaman keskeisen kohdan
käyn lävitse.
Valiokunnan mietinnön osalta nämä muutosehdotukset
liittyvät 4. lakiehdotukseen, sen 1 §:ään,
ja niissä itse asiassa vaan tarkennetaan tätä yhdellä ainoalla
sanalla. Kun aikaisemmin siellä teksti on ollut "Suomessa
asuvalle sellaiselle henkilölle, johon sovelletaan tämän
lain osalta Suomea sitovaa sosiaaliturvasopimusta tai sosiaaliturvaa
koskevaa kansainvälistä säädöstä", niin
nyt tänne on tullut sitten "Suomessa asuvalle sekä sellaiselle
henkilölle - -", mikä laajentaa tätä 1 §:n
soveltamisalaa.
Myös 6. lakiehdotuksen 13 a §:ään
valiokunnan kannanotossa liittyy muutos. Aikaisemmin tähän
tekstiin on kuulunut seuraava sisältö: "Jos palvelun
käyttäjä saa hoitoa kunnan ylläpitämässä terveyskeskuksessa,
sairaalassa tai muussa terveydenhuollon toimintayksikössä,
tarkoitetaan palvelun järjestämisestä aiheutuvilla
kustannuksilla maksua, joka kansanterveyslain 22 §:n 2 momentin
nojalla perittäisiin toisesta kunnasta olevan potilaan
kotikunnalta." Valiokunnan kuulemisessa on vahvasti noussut esille,
että tähän pitää lisätä myöskin
kuntayhtymät, ja niin valiokunta onkin sitten muotoillut
tämän tekstin niin, että tämä uusi
muotoilu pitää sisällään
ilmauksen "kunnan tai kuntayhtymän".
Sen lisäksi valiokunta on esittänyt lausumaa, joka
on kirjoitettu tänne mietinnön loppuun ja kuuluu
näin: "Eduskunta edellyttää, että hallitus selvittää pikaisesti,
miten pysyvän laitoshoidon kustannukset sisällytetään
tapaturma- ja liikennevakuutuksen täyskustannusvastuun
piiriin, ja antaa eduskunnalle esityksen tarvittavista lainsäädäntömuutoksista."
Me kävimme valiokunnassa aika pitkän keskustelun
siitä, onko syytä tätä tilannetta
nyt tämän lain valmistelun yhteydessä yleensäkään
jättää tälle tasolle, että osa
näistä ihmisistä, jotka tapaturma- ja
liikennevahinkopotilaiksi luetaan, rajattaisiin vakuutuslaitosten
korvausvelvollisuuden ulkopuolelle. Kun tätä asiaa
sitten Tapaturmavakuutuslaitosten liiton kautta käytiin
tarkastelemaan, kuinka montaa Suomen kansalaista tai kansalaista
yleensä saattaisivat kohdata tämäntyyppiset
tilanteet, niin tämä selvitys antoi meille semmoisen
vastauksen, että näitä on koko maassa
noin 20—30, mikä on melko mitätön määrä lukumääräisesti,
mutta näitten ihmisten osalta jääminen
tämän korvauksen ulkopuolelle sitä vastoin
on iso asia.
Me menimme jopa niin pitkälle, että valiokunnan
ensimmäisen käsittelyn yhteydessä laadimme
pykäläkohtaiset muutokset ja sen jälkeen
lähetimme ministeriöön tarkastettavaksi,
olisiko ministeriön käsityksen mukaan mahdollisuus
jo nyt menetellä valiokunnan esittämällä tavalla. Tähän
sitten sosiaali- ja terveysministeriö vastasi niin, että se
johti siihen, että valiokunta päätyi sitten
kuitenkin keskustelujen jälkeen tähän
lausumaan ja hallituksen esityksen mukaiseen linjaan. Tässä ovat
nyt sitten taustalla olleet monet asiat. En tiedä, kuinka
vakavasti tätä asiaa valmisteltaessa esimerkiksi
on tähän asiaan ja rakenteeseen paneuduttu, mutta
yksi seikka, jota meille perusteltiin, on se, että vaikka
tilastollisesti näyttää pysyvän
laitoshoidon tapauksia olevan vuodessa, niin kuin totesin, 20—30
kappaletta, joista yhteensä maksetaan vuositasolla 0,5
miljoonaa euroa, niin — ministeriö totesi — tämä ei merkitse,
että tästä aiheutuva vakuutusriski kymmenen
ensimmäisen vuoden aikana olisi vähäinen,
ja meille esitetyn näkemyksen mukaan se olisi tietysti
ollut kymmenkertainen, jos tämä, niin kuin on
syytä olettaa, meille annettu selvitys pitää paikkansa.
Me nyt toivomme valiokunnassa, että tämän lausuman
kautta voitaisiin tätä asiaa ministeriössä selvittää ja
mahdollisuuksien mukaan tehdä siihen korjaukset.
Tähän ei nyt tältä osin
ole muuta esiteltävää.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymys on niin sanotun laastariveron poistamisesta.
Kuten valiokunnan puheenjohtaja totesi, se on perusteltua siltä osin,
jos ja kun sillä voidaan nopeuttaa potilaitten pääsyä hoitoon,
kun ei tarvitse arvuutella sitä, mihin hoitopaikkaan nyt
laitetaan, sen mukaan, kenelle kustannukset koituisivat. Tähän
kuitenkin liittyy vastapainona tietysti riski siitä, että potilaan
oikeus itse valita hoitopaikkansa heikentyy. Kun vakuutusyhtiöstä tulee
välitön maksaja, niin on tietysti pelättävissä, että se
myöskin etenkin tapaturmavakuutuksen osalta sanelee sen,
mistä sitä hoitoa sitten heidän kustannuksellaan
tarjotaan. Tästä syystä, mitä valiokuntakin
korostaa, potilaan oikeus itse valita hoitonsa on jatkossakin turvattava
ja sitä pitää seurata. Tähän
liittyy myöskin se vaara, että jos potilas ja
vakuutusyhtiö eivät pääse yksimielisyyteen,
siinä voi käydä sillä tavalla
hassusti, että kunta joutuu maksumieheksi, ja myös
se pitää voida välttää.
Tämä pysyvä laitoshoito, mistä ed.
Valto Koski puheenvuorossaan mainitsi, oli todellakin sillä tavalla
mielenkiintoinen, että me valiokunnassa päätimme
tämän vain kuulemma muutamaa ihmistä koskevan
ongelman poistaa siirtämällä pysyvän
laitoshoidon tähän mukaan, mutta sitten ministeriö ilmoitti,
että ei muuta kuin vedätte takaisin kuin myllymatissa,
ja näin sitä sitten kuuliaisesti tehtiin.
Tähän liittyy myös vaara siitä,
että kunta joutuu maksumieheksi, ja sitä ei voi
pitää perusteltuna. Tämä on
itse asiassa hyvä esimerkki jatkoksi tuohon kyselytunnillakin
käytyyn keskusteluun siitä, miten nämä kunnille
koituvat lisäkustannukset lainsäädännön
seurauksena itse asiassa syntyvät. Tänne tulee
tällaisia pieniä uhkia eri puolilta. Sitten ne
kasautuvat. Kymmenen kertaa 0,5 miljoonaa on 5 miljoonaa. Yhtä hyvin olisi
voitu perustella, että sadan vuoden aikana tulee sata kertaa
0,5 miljoonaa eli 50 miljoonan uhka. Ne tulevat tietysti tässä tapauksessa
vakuutusyhtiölle, mutta ne voivat tulla yhtä hyvin
kunnalle. Tällä tavallakin kuntien talous valtion
toimin on vaarassa joutua entistä suurempiin vaikeuksiin.
Ed. Bjarne Kallis merkitään
läsnä olevaksi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tähän samaan, koska valiokunta
teki hyvää työtä, päätyi
yksimieliseen mietintöön. Tässä haluan paitsi
nostaa tietysti nämä muutosesitykset myös haluan — kun
emme tehneet sitä muutosesitystä sitten tähän,
niin kuin ensin oli ajatus, ihan pykälämuutoksiksi
saakka, vaan se nyt sitten on lausumaehdotuksena tämän
laitoshoidon osalta — tässä puheenvuorossani
korostaa sitä, että minä toivon, että tämä on
niin sanottu turvalauseke tai lausuma, joka otetaan vakavasti, niin
että se selvitetään ja nimenomaan ministeriössä se
ei jää vaan sellaiseksi, että aika kuluu
ja sitten tulee näitä joitakin selvityksiä vaan,
jotka jäävät johonkin mappiin. Eli tällä yksimielisellä,
hyvällä työllä me todella toivomme,
että tämä jatkokin tulee hyväksi,
koska paitsi potilaan tulee saada hyvää hoitoa
myös tässä on kysymys siitä,
niin kuin edellä ed. Virtanen toi tämän
maksuvelvoitteen, kuinka paljon kunnat tästä joutuvat
sitten maksamaan, jos tässä ei päästä hyvään
tulokseen. Näen erittäin tärkeänä tämän
lausumaehdotuksen ja sen toteutumisen, että sitä selvitetään mahdollisimman
pikaisesti.
Yleiskeskustelu päättyy.