10) Puhemiesneuvoston ehdotus eduskunnan päätökseksi
eduskunnan työjärjestyksen muuttamisesta Lakialoite laiksi Euroopan neuvoston Suomen
valtuuskunnasta
annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puhemiesneuvosto ehdottaa eduskunnalle, että eduskunnan
työjärjestystä täydennettäisiin
sellaisella säädöksellä, jonka
mukaisesti eduskunta asettaa puhemiesneuvoston ehdotuksesta valiokunnat
uudelleen valtioneuvoston tultua nimetyksi. Tarkoitus olisi siirtyä käytäntöön,
jonka mukaan kansliatoimikuntaa lukuun ottamatta muut vaalikauden
vaihteessa asetettavat toimielimet valittaisiin pääsääntöisesti
vasta valtioneuvoston nimittämisen jälkeen. Tämän
lisäksi tässä ehdotuksessa ja lakialoitteessa
esitetään, että eräitten eduskunnan
toimielinten toimikautta pidennettäisiin vaalikauden mittaiseksi
eikä niitä valittaisi enää valtiopäivien alussa
aina vuoden jaksoksi kerrallaan. Tarkoitus on, että ehdotus
tulisi voimaan seuraavan vaalikauden alussa eli maaliskuussa 2007.
Arvoisa puhemies! Kuten tiedämme, eduskuntavaalien
jälkeen nykyisellään eduskunta järjestäytyy
heti kokoonnuttuaan mahdollisimman nopeasti. Jo ensimmäisessä istunnossa
valitaan puhemies ja varapuhemiehet ja valiokunnat ja muut toimielimet
valitaan niin pian kuin eduskuntaryhmät ovat asettaneet
ehdokkaansa niihin, yleensä viikon kahden kuluessa. Neuvottelut käydään
välittömästi vaalituloksen selvittyä,
ja tänä päivänähän
valinnat perustuvat kahteen vaaliliittoon, joitten kesken paikat
jaetaan.
Hallituspohjan muuttuminen eduskuntavaalien jälkeen
merkitsee kuitenkin muutoksia valiokuntalaitoksen kokoonpanossa.
Osa ministereistä palaa eduskuntaan hoitamaan kansanedustajan
tehtäviä ja osa kansanedustajista siirtyy valtioneuvoston
jäseneksi hoitamaan ministerin tehtäviä,
ja tämä aiheuttaa paineita valiokuntalaitoksen
koostumuksen muuttamiseen. Voidaan sanoa, että aika usein
nämä muutokset ryhmien uusien päätöksien johdosta
ovat suhteellisen laajoja.
Puhemies! Eduskunta toimittaa perustuslain 37 §:n 2
momentin mukaan valiokuntien ja eduskunnan muiden toimielinten vaalit.
Ne asetetaan ensimmäisillä valtiopäivillä koko
vaalikaudeksi. Näin sanoo pykälän 1 momentti.
Eduskunta voi kuitenkin vaalikauden aikana puhemiesneuvoston ehdotuksesta
päättää asettaa toimielimen
uudelleen. Tämän mahdollisuuden myöskin
perustuslaki sallii jo tänä päivänä eduskunnalle,
ja tämä tulee kysymykseen hallituksen esityksen perustelujen
mukaan uudeksi perustuslaiksi esimerkiksi silloin, jos toimielimen
tehtävät muuttuvat olennaisesti kesken vaalikauden,
eli kynnys uudelleen asettamiseen on nykyisen perustuslain puitteissa
varsin korkea.
Aikaisemmin perustuslaissa, aikaisemmassa valtiopäiväjärjestyksen
40 §:ssä, oli selkeät säännökset
siitä, että vaalit tulee toimittaa seitsemän päivän
kuluessa ensimmäisten valtiopäivien avaamisesta.
Nykyisessä perustuslaissa ei ole aikaa koskevia säännöksiä,
mutta kuten totesin, valinnat tapahtuvat varsin pian.
Puhemiesneuvoston ehdotuksessa todetaan, että käytännössä asettaminen
tapahtuu kahdessa vaiheessa eli välittömästi
eduskunnan kokoonnuttua ja toinen asettaminen sen jälkeen,
kun valtioneuvosto on asetettu ja paikkojen täydentämiseen
on tarvetta. Useinhan ryhmissä sovitaan siten, että tietyt
edustajat ottavat tietyt tehtävät vastaan ja sitoutuvat
siihen, että ovat valmiita luopumaan näistä tehtävistä sen
jälkeen, kun valtioneuvosto on asetettu. Kaiken kaikkiaan
vaalikauden alussa eduskunta asettaa valiokunnat mukaan lukien 27
toimielintä.
Puhemiesneuvosto on nähnyt tiettyjä ongelmia
siinä, että tämä toinen asettaminen
ei ole merkittävä sääntö tänä päivänä,
vaan se on enemmänkin poikkeussääntö pääsääntöön
eli valiokuntien asettamiseen heti valtiopäivien alussa. Lähtökohta
kuitenkin perustuslaissamme on se, että eduskunnan tulee
olla jatkuvasti toimintakykyinen. Kun eduskunta on valittu, sen
tulee olla toimintakykyinen ensimmäisestä hetkestä asti,
ja se edellyttää toimintakykyistä valiokuntalaitosta.
Aikanaan oli eduskunnassa tämä toimikunta, joka
pohti järjestelyä, jossa olisi asetettu vain muutama
valiokunta, kuten EU-asioitten valiokunta, perustuslakivaliokunta
ja ulkoasiainvaliokunta, ja puhemiesneuvosto olisi koostunut näitten
valiokuntien puheenjohtajista. Täytyy sanoa, että tuolloin,
kun pyydettiin valiokuntalausuntoja myöskin perustuslakivaliokunnalta,
niin perustuslakivaliokunta totesi, että kun eduskunta kokoontuu,
sen pitää kokoontua välittömästi
ja sen pitää olla toimintakykyinen alusta asti,
ja sen tyyppinen järjestely ei ollut hyvin yhteensopiva perustuslain
asianomaisen säännöksen kanssa, mutta
ei myöskään kovin hyvin yhteensopiva
sen kanssa, että eduskunta on korkein valtaa käyttävä elin
Suomessa.
Tärkeätä on tietysti kaikissa tilanteissa
se, että pitäisi olla täysilukuinen puhemiesneuvosto,
jotta eduskunnan toimintaa voidaan johtaa, koska se on eduskunnan
toiminnan kannalta aivan keskeinen toimintaelin. Mutta kuten aikaisemmin
jo totesin, perustuslain 37 § mahdollistaa valiokuntien
uudelleen asettamisen vaalikauden kuluessa, ja se on tarkoitettu
lähinnä poikkeuksellisissa tilanteissa sovellettavaksi,
ja puhemiesneuvosto nyt lähtee siitä, että itse
eduskunnan työjärjestyksessä tätä säännöstä avattaisiin
tietyllä tavalla, niin että se ei olisi aivan
poikkeustilanteitten säännös.
Puhemiesneuvosto ehdottaa lähinnä sitä,
että jotta voitaisiin viestittää eduskunnan
toimijoille ja tiedotusvälineille, että valiokuntien
kokoonpano ei ole pysyvä ensimmäisen valinnan
jälkeen, enemmänkin olisi pääsääntönä se,
että valiokunnat asetetaan uudelleen hallituksen muodostamisen
jälkeen tässä niin sanotussa valiokuntien
järjestäytymisen toisessa vaiheessa. Tietysti
siinä yhteydessä, jos valiokunta asetetaan uudelleen, sen
jäsenet asetetaan uudelleen, itse valio-kuntakin järjestäytyisi
uudelleen valiten uuden puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan valiokunnalle.
Perustuslakivaliokunta on käsitellyt tämän
puhemiesneuvoston ehdotuksen ja puoltaa ehdotuksen hyväksymistä.
Perustuslakivaliokunta kuitenkin toteaa, että kun tässä puhemiesneuvoston
ehdotuksessa todetaan, että pääsäännöksi muodostunee,
että puhemiesneuvosto ehdottaa kaikki valiokunnat uudelleen
asetettavaksi valtioneuvoston tultua eduskuntavaalien jälkeen
nimitetyksi, niin perustuslakivaliokunta katsoo, että tällaiseen
käytäntöön ei ole kuitenkaan
syytä pyrkiä, vaan puhemiesneuvoston on aina harkittava
erikseen eduskunnan valiokunnan uudelleen asettamista. Valiokunnan
uudelleen asettaminen voi vaalikauden alussa järjestäytymistoimenpiteen
yhteydessä tulla perustuslakivaliokunnan mielestä kysymykseen
lähinnä sellaisissa tilanteissa, joissa tavanomaista
täydennysvaalia ei saada aikaiseksi tai vaali ei muista
syistä ole tarkoituksenmukainen keino muutosten tekemiseksi
valiokunnan kokoonpanossa.
Eli jos tätä pyrin jossain määrin
avaamaan, tarkoituksena on lähinnä se, että jos
on jokin valiokunta, jonka enemmistö ei muodostu hallituksessa
olevien puolueitten kansanedustajista, niin ei ole tarkoituksenmukaista,
että meillä on valiokunta, jossa on opposition
pysyvä enemmistö, varsinkin jos hallituksen enemmistö on
selkeä, jotta eduskuntatyön jouhevuus voitaisiin
tältä osin turvata. Tietysti jos ryhmissä on
päätetty vaihtaa valiokunnan jäseniä ja
henkilöt, jotka istuvat valiokunnassa eivät eroa
tuosta valiokunnasta, niin tällaisessakin tilanteessa saattaisi
tulla kysymykseen se, että valiokunta voitaisiin sitten
kaiken kaikkiaan uudelleen asettaa.
Mutta olennaista on se, että perustuslakivaliokunnan
kannan mukaisesti puhemiesneuvoston pitää arvioida,
puhemiesneuvosto tekee ehdotuksen, ja lähtökohtana
on se, että pitää kyetä perustelemaan
hyvin se, minkä takia valiokunta asetetaan uudelleen, ja
lähtökohtana ei tulisi olla se, että automaattisesti
kaikki valiokunnat asetetaan uudestaan ja tuo ehdotus tuodaan sitten
eduskunnan suureen saliin. Tässä on tietty periaatteellinen
kysymys, joka koskee eduskunnan asemaa ja eduskunnan vallankäyttöä.
Tältä osin täytyy sanoa, että jos
eduskunta pidettäisiin toimintakyvyttömänä niin,
että valiokuntia ei asetettaisi aina siihen asti, kunnes
hallitus on muodostettu, se merkitsisi sitä, että voimasuhteet
hallituksen ja eduskunnan välillä kääntyisivät
selvästi nykyisestä hallituksen suuntaan. On tärkeätä,
että Suomessa on vahva ja voimakas parlamentarismi, ja siitä syystä on
erittäin tärkeätä, että eduskunta
on täysin toimintakykyinen ensimmäisestä hetkestä lukien,
kun eduskunta on aloittanut toimensa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Puheenjohtaja Kimmo Sasi esitteli hyvin tämän
perustuslakivaliokunnan kannanoton, ja totean, että tuo
lopussa esiin tullut perustuslakivaliokunnan käsitys siitä,
että ei pidä automaattisesti kaikkia valiokuntia
uudelleen asettaa, on tärkeä ja oikea.
Edelleenkin toteaisin, että tämä asia
on ollut varsin pitkään käsittelyssä eduskunnassa
ja se alkuperäinen ajatus, että kaikki valiokunnat,
lukuun ottamatta muutamaa täällä mainittua
keskeistä valiokuntaa, asetettaisiin vasta sen jälkeen,
kun hallitusneuvottelut ovat johtaneet valtioneuvoston muodostamiseen,
ei ollut kestävä. On hienoa, että tästä on
nyt päädytty tähän vaihtoehtoon,
joka on selvästi parlamentarismin kannalta parempi. Aivan
oikein, ei voi ajatella, että eduskunta on riippuvainen
hallituksen toimista tai hallituksen tilanteesta, vaan toki hallituksen pitää olla
riippuvainen eduskunnasta, ja näin ollen tämä jo
aikaisemmin perustuslakivaliokunnan puheenjohtajan toteama asia
pitää paikkansa ja asiaa on katsottava juuri näinpäin,
järjestyksen on säilyttävä oikeana:
eduskunta ensin.
Puhemies! Näin ollen tämä on hyvä esitys,
ja toteaisin lopuksi, että on varsin todennäköistä, että monikin
valiokunta pystyy lähes alkuperäisessä kokoonpanossaan
jatkamaan työtään senkin jälkeen,
kun hallitus on nimitetty.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista, että 100-vuotisen
eduskuntauudistuksen aikana olemme tässä eduskunnassa
itse asiassa käyneet hyvinkin vähän keskustelua
demokratiasta, kansanvallasta, parlamentarismista, ja jotenkin tuntuu,
että kun sitten olemme täällä käyneet
keskusteluja, niin meillä on kuitenkin selvästi
jonkin sorttisia näkemyseroja sen suhteen, mitä itse
kukin tarkoitamme asialla. Siitä syystä, arvoisa
puhemies, haluan omasta puolestani tässä yhteydessä hiukan
pohtia näitä kysymyksiä, koska itse asiassa
puhemiesneuvoston ehdotus alkuperäisessä muodossansa
oli mielestäni monessa mielessä pulmallinen.
Haluan aloittaa ensinnäkin sanomalla, että eduskunta
on juuri kokoontunut hiljattain Kauhajoelle ja Suomen eduskunta
on ollut ainoa eduskunta, joka on toiminut myöskin sodan
aikana. Se osoittaa siis sitä, että eduskuntalaitoksemme perinteet
velvoittavat meitä siihen, että työskentelemme
kaikenlaisissa olosuhteissa, myöskin sellaisissa olosuhteissa, joissa
mahdollisesti hallitusneuvottelut ovat kesken. No, tietenkin tämä vertaus
on ontuva, mutta haluan vain sanoa sen, että perinteemme
ikään kuin lähtevät siitä, että eduskunta
toimii kaikissa olosuhteissa ja sitten muut asiat järjestyvät
sen mukaan.
Mielestäni valiokuntamme puheenjohtaja ed. Sasi hyvin
kuvasi vahvan kansanvallan ja parlamentarismin näkökulmasta
niitä painotuksia, joita valiokunnan mietinnössä on
tuotu esille ja joiden vuoksi valiokunta on sitten todennut tämän lauseen,
jonka nyt tässä vielä haluan todeta,
että me emme pidä tarkoituksenmukaisena, että hallituksen
muodostamisen jälkeen pitäisi pyrkiä siihen,
että kaikki valiokunnat asetettaisiin uudelleen, vaan lähdemme
siitä näkemyksestä, että eduskunta
vaalien jälkeen järjestäytyy ja aloittaa työskentelynsä ja
jos tarvetta on, niin tietysti sitten voidaan valiokuntien kokoonpanoa
uudelleen tarkastella. Tämä mielestäni
lähtee siitä aivan oikeasta parlamentaarisesta
näkemyksestä, että eduskunnan luottamuksella
hallitus toimii, ja jos olisi niinpäin, että eduskunta
odottaisi järjestäytymistään
ja työskentelynsä aloittamista hallitusneuvottelujen
kautta, mielestäni parlamentarismin keskeinen periaate
menisi päälaellensa.
Jotkut ovat sitä mieltä, että parlamentarismi on
sitä, että hallituspuolueilla pitäisi
olla kaikissa olosuhteissa enemmistö ja että tästä syystä ikään
kuin pitäisi odottaa eduskunnan järjestäytymistä,
että voidaan nähdä, että hallituspuolueilla
on valiokunnissa enemmistö. Onhan se tietysti näinkin,
mutta Suomen perustuslaki on siitä kiinnostava, että itse
asiassa me tunnemme toki kyllä hallitusryhmät
silloin, kun esimerkiksi perustuslaissamme kuvataan hallituksen
muodostamisprosessia, mutta perustuslain 29 § mukaan kuitenkin
kansanedustaja on velvollinen kaikissa toimissaan noudattamaan oikeutta
ja totuutta ja noudattamaan perustuslakia eikä häntä sido
muut määräykset. Eli jossain määrin
meillä on kaksinainen malli. Meillä on paitsi
kansanedustajan suvereeni valtuutus kansalta — onhan kansanvalta
sitä, että me käytämme kansalta
saamaamme valtaa edustuksellisessa muodossa kokoontuessamme valtiopäiville — mutta
toisaalta toimimme myöskin poliittisissa ryhmissämme.
Nyt onkin kiinnostavaa ajatella, miten parlamentarismi näkyy
eri eduskuntaryhmissä, kun ne kerran ovat olemassa ja ovat
olennainen osa kansanedustuslaitoksen työtä,
ja tässä uskon, että hallitusryhmissä, oppositioryhmissä, missä tahansa eduskuntaryhmässä
pitäisi aika huolellisesti
käydä läpi, miten parlamentarismi itse
asiassa niissä toteutuu. Olen nimittäin sitä mieltä,
että parlamentarismi ei ole pelkästään
sitä periaatetta, että välikysymysäänestyksissä mittaamme
hallituksen luottamusta tai yksittäisten lakien käsittelyssä tai
vaikkapa äskettäin käydyssä äänestyksessä EU:n
perustuslain ratifioimisesta ja hyväksymisestä,
vaan kysymys on dialogista, koska modernissa yhteiskunnassa informaatio-
ja kommunikaatiosuhteet itse asiassa määrittelevät
hyvin pitkälti kansalaisten aseman ja tässä suhteessa
myöskin eduskunnan yksittäisen jäsenen
suhteen valtarakenteeseen eli tässä tapauksessa
eduskuntainstituutioon ja sen suhteen hallitusinstituutioon. Olen
sitä mieltä, että tässä suhteessa
meillä olisi korjattavaa. Parlamentarismi ei välttämättä toteudu
parhaalla mahdollisella tavalla esimerkiksi omassa eduskuntaryhmässäni,
jossa ilman muuta hallituksen keskeiset linjaukset ja lainsäädäntöhankkeet
tulisi etukäteisesti käsitellä ryhmässä ja
käydä keskustelua siitä, millä reunaehdoilla
niitä voidaan hallituksessa viedä eteenpäin
ja millä ehdoilla ne ryhmä voi hyväksyä.
Tässä mielessä mielestäni olisi
aika paljon kehittämistyötä tehtävä vielä eduskunnassa,
jotta pelisäännöt olisivat selkeät ja
vastaisivat niitä kansanvallan ja parlamentarismin ihanteita,
joidenka mukaan perustuslakimme on kirjoitettu, ja että jokainen
solu todella noudattaisi näitä samoja periaatteita
niin, että kansanvallan periaatteet olisivat kirkkaat.
Sen vuoksi, arvoisa puhemies, minusta olisi tarpeellista, että tulevalla
vaalikaudella eduskunnassa käynnistettäisiin yleisemmin
vielä valiokuntalaitoksen tarkastelutyö. Tämä ei
liity nyt äsken mainitsemiini parlamentarisminäkökohtiin, vaan
ylipäätänsä siihen, että vastikään
olemme perustaneet uuden valiokunnan, tarkastusvaliokunnan. Valiokuntien
jäsenmäärää on ehkä syytä arvioida.
Pitäisi ehkä myös arvioida sitä seikkaa
uudelleen, että kansainvälisestä yhteistyöstä on
tullut erittäin merkittävä osa eduskuntatyötä. Se
vie tällä hetkellä varmaankin jo noin
kolmanneksen itse kunkin työpanoksesta, ja osallistuminen
näihin toimielimiin pitäisi ehkä rinnastaa myöskin
valiokuntatyön kaltaiseksi eduskuntatyön velvollisuudeksi,
mitä se ei tällä hetkellä ole,
vaan on ikään kuin kaikkien muiden velvollisuuksien
päälle. Olisi myöskin tarpeellista katsoa
tosiaankin jäsenmääriä ja sitä,
onko vuonna 1991 hyväksytty valiokuntalaitos ajanmukainen ja
tarkoituksenmukainen. Mutta ennen muuta, arvoisa puhemies,
eduskuntaryhmissä pitäisi myöskin käydä keskustelua
siitä, mitä todella tarkoitamme parlamentarismissa
parlamentarismilla, miten huolehdimme omissa eduskuntaryhmissämme
siitä, että informaatio- ja kommunikaatiorakenteet
ovat sellaiset, että myöskin eduskuntaryhmissä parlamentaarinen
kontrolli suhteessa hallitusvaltaan järjestyy oikealla
ja keskustelevalla ja dialogisella tavalla.
Otan esimerkkinä lopuksi juuri käydyn perustuslaillisen
sopimuksen käsittelyn. Itse olin sitä mieltä,
että oli poliittinen virhearvio tuoda asia äänestettäväksi
täällä tänään,
mutta eduskuntaryhmämme keskustelu päätyi
toisenlaiseen johtopäätökseen, josta
syystä tarkistin myöskin omaa kantaani. Mutta
siitä huolimatta mielestäni kuitenkin minulla,
kuten myöskin ryhmäni muilla jäsenillä,
on suvereeni oikeus tässä asiassa ratkaista asia
omantuntonsa mukaan.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Tällä asialla on varsin
merkittäviä periaatteellisia vaikutuksia. Sinänsä puhemiesneuvoston
ehdotus on oikean suuntainen, mutta kuten täällä ed.
Alho totesi, tällä valiokunta-asettamismenettelyllä on yhteytensä luonnollisesti
parlamentarismin toimintaan ja demokratiaan laajemminkin. Kun ed. Alho
totesi, että keskustelu demokratiasta ja kansanvallasta
on ollut melko vähäistä tässä salissa, niin
hän on kyllä siinä aivan oikeassa. Tosin
sitten esimerkiksi eduskunnan yhteydessä toimiva Tutkijoiden
ja kansanedustajien seura on sitten tätä keskustelua
osaltaan edistänyt, ja sen tuleekin edistää.
Tulevaisuusvaliokunnassa, arvoisa puhemies, on tähän
ed. Alhon tärkeään asiaan kiinnittämä huomio
ikään kuin noteerattu sillä tavalla,
että eduskunnan 100-vuotisjuhlallisuuksiin liittyen valiokunnassa
on työstetty jo pitkään demokratian tulevaisuutta
koskevaa asiakirjaa demokratiaohjausryhmässä,
jota itse olen johtanut. Se työ valmistuu vuoden loppuun
mennessä tammikuun alkuun.
Siltä osin, arvoisa puhemies, kun tällaisilla
valiokunnan asettamiseen liittyvillä menettelyillä eduskunnan
työtä jäntevöitetään,
ehkä tehostetaankin, mielestäni on kuitenkin aina
muistettava, että niillä ei pitäisi luoda
ikään kuin uusia kerrostumia vallankäytön
mekanismeihin. Esimerkiksi jos järjestelmä olisi
niin, että vain muutama valiokunta asetettaisiin ensin
vaalien jälkeen ja muut jäisivät odotuslistalle,
sillä ei olisi kaikkinensa hyviä merkityksiä,
vaikka se voisi jotenkin hallitusmuodostukseen liittyviä asioita
edistää. Vaalien jälkeen äänestäjät
odottavat varsin nopeasti sitä tietoa, missä valiokunnissa
kansanedustajat toimivat, ja tältä osin tuo odotusaika voisi
muodostua jossain määrin myös kiusalliseksi
kansanedustajille.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys nyt tässä muodossaan
perustuslakivaliokunnan reunaehdot huomioon ottaen on kuitenkin
sen kaltainen, että sitä voi aidosti tukea, ja
vielä ed. Alhon puheenvuoroon liittyen totean, että eduskuntaryhmät ovat
todella merkittävä poliittinen toimija, jopa siten,
että eduskuntaryhmien poliittinen paino ja merkitys on
viimeisten 15—20 vuoden aikana selvästi lisääntynyt
verrattuna esimerkiksi puoluetoimistojen sinänsä tärkeään
työhön ja siihen liittyvään
painoon. Politiikan keskiöksi on muodostunut eduskunta
ja eduskuntaryhmät sekä media, siinä käytävä keskustelu.
Lopuksi, arvoisa puhemies, mielestäni tässä ehdotuksessa
on myös se hyvä kohta, että Euroopan
neuvoston parlamentaarinen yleiskokous ja siihen osallistuva Suomen
valtuuskunta asetetaan vaalikaudeksi. Se on hyvä. Se luo
jäntevyyttä siihen toimintaan meille, jotka siellä toimimme.
Arvoisa puhemies myöskin on siellä toiminut. Tämä on
tuntuva parannus, koska se työ itse asiassa vie enemmän
aikaa kuin suuritöisen valiokunnan työskentelyyn
osallistuminen.
Näin ollen se työ pitäisi ehkä rinnastaa
jopa vielä paremmin tässä talossa tehtävään
valiokuntatyöhön. Ajattelen esimerkiksi sitä,
että Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja ed. Elo — ja täällä ovat
myös ed. Sasi ja ed. Dromberg — on keskeisissä tehtävissä ja
esimerkiksi ed. Elon työmäärä on
kyllä mittava. Hän on poliittisen komitean jäsen,
hänellä on valiokuntia, hän on eduskuntaryhmämme
varapuheenjohtaja, ja siinä on neuvotteluja. Se kyllä lyö ajankäytössä laudalta
suurenkin valiokunnan johtamisen, ainakin samoihin vetää.
Tältä osin pitäisi myös rinnastaa.
Tiedän, että ed. Sasi on hyvin aktiivinen myös
Euroopan neuvoston politiikassa ja valmistellut, kuten ed. Dromberg
myös, useita raportteja, samoin ed. Hurskainen, kaikki
varsinaiset jäsenet ja ed. Kaikkonen.
Tämän halusin, puhemies, tähän
kuitenkin ottaa mukaan. Samoin Suomen Pankin tilintarkastajien toimikauden
vakiinnuttaminen vaalikauteen on hyvin perusteltu esitys.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Halusin juuri nimenomaan ottaa tämän
asian esille, että kansainvälinen toiminta on
meidän eduskunnassamme lisääntynyt huomattavasti sinä 24
vuoden aikana, kun olen istunut täällä. Eli
toisin sanoen nämä kansainväliset tehtävät ovat
entistäkin merkittävämpiä myöskin
siinä kehikossa, että suomalainen identiteetti
tulee myöskin sitä kautta selväksi. Me
tiedämme, että Välimeren maat löytävät
aina toisensa, mutta jotta tässä myös
se demokratia toimii koko Euroopan kannalta, on tärkeätä,
että arvostetaan sitä työtä, mitä kansainvälisesti
tehdään.
Haluaisinkin samalla lailla, kuin ed. Olin ja ed. Alhokin ottivat
esille tuon Euroopan neuvoston ja vastaavien elinten aseman, että niillä olisi samanlainen
asema alueista johtuen kuin on meidän valiokunnillamme.
Siellä yleiskokouksessahan toimivat tietysti kaikki ne
jäsenet, jotka eduskunta on sinne päättänyt
lähettää eduskunnan päätöksellä,
mutta jokaisella edustajalla on myöskin komiteat, joissa
he istuvat, ja se työ vaatii todella paljon tänä päivänä.
Siellä suomalaisten ääni on merkittävä,
kun ajatellaan Euroopan kehitystä ja tulevaisuutta. Siellä voimme
myöskin tuoda ne käsitykset kansainvälisesti
esille, mitkä ovat meille tärkeitä.
Pidän erittäin hyvänä sitä,
että nyt tähän tulee maininta siitä,
että jäsenet asetetaan neljäksi vuodeksi,
koska se työ on myöskin tavattoman pitkäjänteistä,
jota siellä tehdään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin myös painottaa tätä eduskunnan
lisääntynyttä kansainvälisyyttä.
Se ei ole tietenkään yhden tai kahden valiokunnan
tai meidän toimielintemme asia, se ulottuu läpi
moniin valiokuntiin, muun muassa ympäristövaliokuntaan:
ilmastomuutoskysymykset, kansainväliset kokoukset, biodiversiteettikokoukset,
YK-kokouksia yleensäkin hyvin paljon vuoden mittaan.
Mutta, puhemies, tämä eduskuntahan koostuu vihreistä ja
punaisista. Tämä on sellainen punavihreä koostumus,
se näkyy aina tuolta äänestystaululta.
Kun kansalaiset ajattelevat, että se on niin selkeästi
se napin painallus sen mukaan, onko hallituspuolueen vaiko opposition
kansanedustaja, ja ryhmäkurista puhuvat ihmiset usein ja
kritisoivat sitä, niin toteaisin, että tänäänkin äänestettiin
vähän eri tavalla tuossa ratifiointikysymyksessä.
Ei mennyt ihan läpi hallituksen ja sitten opposition linjausta
myöten tämä jako punaisiin ja vihreisiin.
Mutta ennen muuta valiokunnissahan tilanne on se, että siellä käydään
sitä dialogia, johonka täällä viitattiin,
ja keskustellaan ja siellä mielipiteet ovat hyvin erilaisia.
Diversio on kyllä toisenlainen kuin vain niin, että oppositiopuolueen kansanedustajat
puhuvat yhdellä tavalla ja hallituspuolueiden edustajat
toisella tavalla, vaan se on elävää keskustelua.
Nimenomaan tätä pitäisi tukea ja antaa
valiokuntalaitokselle resursseja, aikaa ja voimavaroja myöskin.
Kun täällä ed. Alho hyvin puhui siitä,
mitä on parlamentarismi, niin tavallaan pitäisi
vapaasti muodostaa sitä valiokunnan käsitystä,
ei niin, että sitten jostakin hallituksen, valtioneuvoston,
puolelta seurataan hyvin tarkoin, mitä siellä tapahtuu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Toivon hartaasti, että se menettely,
joka nyt hyväksytään, vastaa itse asiassa
sitä pyrkimystä, että eduskunta on valintansa
jälkeen mahdollisimman nopeasti toimintakykyinen. Minä vaan totean
karuna tosiasiana sen, että Suomesta on tullut Euroopan
yhteisössä yhä selvemmin nettomaksaja,
tämä on objektiivinen totuus, ja siitä on tullut
myöskin selvästi luopuja, siis etuuksistaan luopuja,
kansaan liittyen etuuksistaan luopuja. Silloin on tietysti vähintä,
mitä voi olla, että Euroopan yhteisön
lainsäädäntöhankkeitten osalta ei
tule katkosta siinä, että edes tiedetään,
mitenkä ollaan heikentämässä.
Siis valtioneuvostohan joka tapauksessa istuu siihen asti, kun uusi
valtioneuvosto tulee tehtäväänsä määrätyksi.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä oli useitakin puheenvuoroja,
ed. Olin, ed. Dromberg jne., jotka korostivat sitä, että eduskuntatyössä yhä suurempaa
roolia näyttelevät erilaiset kansainväliset
luottamustehtävät. Täällä puhuttiin
hyvin pitkään ja perusteellisesti Euroopan neuvoston
työstä, joka on varmasti yksi vaativimpia ja aikaa
vievimpiä niille edustajille, jotka Euroopan neuvoston
jäsenyyttä kantavat. Mutta meillä on
myöskin koko joukko muita kansainvälisiä tehtäviä,
joista Pohjoismaiden neuvosto on se perinteisin, mutta myöskin
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
puitteissa meille kansanedustajille, jotka niissä puitteissa työskentelevät, tulee
runsaasti sidonnaisuuksia.
Minä yhdyn niihin näkemyksiin, mitä tässä salissa
tuotiin esille, että me olemme tämän
perinteisen valiokuntalaitoksen vankeja muun muassa miettiessämme
palkkioperusteita ja erityyppisiä toimintoja, joita täällä tehdään,
unohdetaan itse asiassa se, että nämä erilaiset
kansainväliset tehtävät ovat vaativuusasteeltaan
ja työmäärältään vähintään
yhtä vaativia kuin monet tavallaan valiokuntien vetovastuuseen
liittyvät tehtävät.
Halusin, arvoisa puhemies, korostaa, että kyse ei ole
ainoastaan siitä, että me osallistumme kansainvälisiin
kokouksiin tai tapahtumiin, tilanteisiin, toimintoihin vaalitarkkailusta
alkaen, vaan myöskin siitä, että täällä kotimaassa
niille kansanedustajille, jotka ovat näissä kansainvälisissä tehtävissä,
lankeaa erittäin suuri kuorma, erittäin suuri
kuorma kansainvälisten vierailujen yhteydessä,
erityyppisten kokousten ja muiden puitteissa, myöskin kotoisesti
tämä vaativuusaste on erittäin suuri.
Minä haluaisin korostaa sitä seikkaa, että myöskin
tässä eduskuntatyön kokonaisuusarvostuksessa
tämä seikka paremmin kuin nykyisin otettaisiin
huomioon.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vain todeta, että edustajat
Pulliainen, Dromberg, Tiusanen ja Kiljunen painottivat oikeita asioita. Kun
itse toimin Euroopan neuvoston valtuuskunnassa varajäsenenä,
niin ehkä itselläni on vähän vapausasteita
enemmän sanoa, kun olen nähnyt, miten paljon tämä varsinaisten
jäsenten toiminta vie aikaa. Viittasin ed. Eloon, mutta
voisin luetella näitä muita. Todella sen olen
havainnut, että sitä työtä ei
oikeastaan ole riittävästi ymmärretty kuitenkaan
täällä talon sisällä.
Siellä on useita valiokuntia meillä, myös
varajäsenillä, ja niiden asioiden hoitaminen — totta
kai matkat ja muut on hoidettu hyvin, mutta sitten on muuta — pitäisi
rinnastaa kyllä valiokuntatyöhön tässä talossa. Itse
en ole myöskään puheenjohtaja missään,
eli olen ehkä oikea henkilö arvioimaan tätä.
Mutta näkisin, että niiden kohdalla, jotka Suomen
edustajista ovat niillä kärkipaikoilla, vähintään
se pitäisi rinnastaa kaikilta osin.
Ed. Pulliainen totesi hyvin, kun hän sanoi, että on
turvattava, että eduskunta on mahdollisimman nopeasti toimintakykyinen
vaalien jälkeen. Varmasti nyt tämä ehdotus
edesauttaa tätä tavoitetta.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Olen edellisten puhujien kanssa täsmälleen
samaa mieltä, että kansainväliset tehtävät
ovat eduskuntatehtävistä ehkä vaativimpia
tehtäviä, niissä tarvitaan monia taitoja.
Mutta mitä arvostukseen tulee, niin eduskunnan muodollisessa
järjestyksessä niiden arvostus ei näy
riittävästi. Täytyy sanoa, että kansalaisetkaan
välttämättä eivät ehkä osaa
riittävästi arvostaa niitä tehtäviä.
Kuitenkin Suomen kansainväliselle asemalle, Suomen maineelle
näillä tehtävillä on erittäin
suuri merkitys, ja suomalaiset edustajat yleensä näissä tehtävissä varsin
hyvin pärjäävät.
Mitä tulee vielä tähän puhemiesneuvoston
ehdotukseen, niin täytyy sanoa, että koko tällä hankkeella
on onnellinen loppu varsinkin, jos muistetaan se, mistä lähdettiin
aikanaan liikkeelle. Kun tuo työryhmä esitti,
että eduskunta ei oikeastaan käytännössä järjestäytyisi
alkuun lainkaan, olisi noin kuusi viikkoa tyhjäkäyntiä,
odotetaan, kun puoluejohtajat muodostavat hallituksen, ja sen jälkeen
aletaan katsoa, kuinka eduskunnassa toimitaan, niin tässä suhteessa
meillä on erittäin hyvä järjestelmä.
Perustuslakivaliokunta antoi jo lausuntonsa toimikunnan mietinnöstä,
ja professoreja Viljanen ja Hidén käytettiin asiantuntijoina.
He totesivat, että tämä ei kovin hyvin
sovi perustuslakimme periaatteisiin. Sen jälkeen puhemiesneuvostossa
muokattiin ehdotusta ja sitä on nyt tosiaan vielä täsmennetty
siten, että pääsääntö ei
ole se, että kaikki valiokunnat asetetaan uudestaan, vaan
lähtökohta on se, että jokaisen valiokunnan
osalta katsotaan tilanne, onko uudelleenasettamiseen tarvetta. Mutta jos
siihen selkeää tarvetta on, niin silloin puhemiesneuvoston
ehdotuksesta voidaan asettaa tuo valiokunta uudestaan. Tärkeätä juuri
tässä on se, että pyritään
eduskunnan kyky toimia heti alusta alkaen turvaamaan, ja se myöskin
lisää eduskunnan mahdollisuuksia seurata kaiken
kaikkiaan hallituksenmuodostamisprosessia, vaikuttaa siihen, ja
tässä suhteessa on olennaista se, että toimivassa
parlamentarismissa eduskunnan valvontamahdollisuus on mahdollisimman
hyvä. Se tapahtuu vain toimivan parlamentin kautta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin on hyvä painottaa
täällä, niin kuin esimerkiksi edustajat
Olin, Kimmo Kiljunen ja Sasi ovat painottaneet, kansainvälisten tehtävien
merkitystä. Niiden merkityshän myös kyllä ihmisten
mielessä kasvaa, ajatellaan nyt vaikkapa ilmastonmuutoskysymyksiä taikka
globaalia köyhyyttä, noita suuria haasteita. Kyllä tässä toisaalta
menemme oikeaan suuntaan myös yleisessä mielipiteessä,
media seuraa enemmän näitä kysymyksiä,
ja edelleenkin niin, että eduskunnan työjärjestys
on ottanut ne entistä paremmin huomioon muun muassa poissaolokirjausten
laadussa.
Mutta vielä tähän työhön,
mikä on ensisijaista. Kun vielä edustetaan maata
ulkomailla, vaikutetaan kansainvälisiin toimintoihin, päätöksiin,
niin toisaalta sieltä saadaan myös tietoa sen pohjaksi,
niiden lakien ja muiden säätämisen pohjaksi,
mitä me täällä teemme. Ilman
tuota tiedon saantia on aika huono sitten viedä hyvin täällä lainsäädäntöä eteenpäin.
Toinen asia tästä itse päätöksestä.
Todella, jos olisimme edenneet alkuperäisellä työryhmän
esityksellä, niin meillähän olisi ollut
tynkä puhemiesneuvosto todella kauan, mikä on
yksi hyvin kielteinen asia. Tässä haluan todeta,
että näiden oikeusoppineiden lisäksi
kyllä uskon, että se, että eduskunnan
pääsihteeri tässä asiassa ikään
kuin höristi korviaan, hänellä on kuulevat
korvat, auttoi tätä asiaa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Tässähän jotkut
puolueet lähinnä ajattelivat näitä vaikeuksia,
kun sitten hallitus muodostetaan ja tulee ministerinimityksiä ja
sitten joudutaan miettimään valiokuntapaikkoja
uudelleen. Tämä on ryhmän sisäinen
asia. Ryhmät ovat näistä haasteista selviytyneet
tähänkin asti ja selviytyvät tämän
jälkeenkin. Olisi ollut todella harmillista, jos tällaisten
käytännön ongelmien vuoksi olisi lamaannutettu
eduskunnan valiokuntatyöskentelyn käynnistyminen,
edustajien sitoutuminen ja asennoituminen valiokuntatyöhön.
On totta, ettei hallitukselta tule ensimmäisinä viikkoina
ehdotuksia, kun ei hallitusta ole, mutta valiokunnat voivat kuitenkin
jo tarttua työhön myös tänä aikana
ja ovat tärkeitä.
Olen samaa mieltä, että kansainväliset
tehtävät ovat entistä vaativampia, niihin
menee entistä enemmän aikaa, niitä pitää arvostaa
entistä enemmän. Mutta täytyy kuitenkin
muistaa, että se arvostuksen lisääminen
ei saa tapahtua sitten tämän perinteisen lainsäädäntötyön,
budjettien käsittelyn, muiden tässä talossa
tapahtuvien lainsäädäntötöiden
kustannuksella. Kyllä tämä on kuitenkin
tärkeintä, että eduskunta tekee lakeja, hyväksyy
niitä, käsittelee budjetteja jne., vaikkakin kansainväliset
toiminnat yhä enemmän vaikuttavat ja niiden merkitys
korostuu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaikilla hankkeilla on aina joku piste, johon
verrataan, ja tässä tapauksessa todellakin se
piste, johon verrataan, on työryhmän alkuperäinen
ehdotus. Siihen nähdenhän on ihan toisesta avaruudesta
tämä nyt tehtävä ratkaisu, kerta
kaikkiaan oikein. Tuli vaan mieleen se näistä kansainvälisistä tehtävistä — tätä ei
tarvitse ottaa kovin vakavasti — että me voisimme
ensin nämä tärkeimmät kansainvälisten
tehtävien edustajat valita jo heti välittömästi.
Nimittäin muistetaanpas sitä arvostuksen olemattomuutta,
kun kaikki Euroopan neuvoston tehtävissä olleet
edustajat eräässä vaiheessa putosivat
seuraavissa vaaleissa pois juuri sen takia, että oli luotu
sellainen kuva, etteivät siellä mitään
järkevää tee, ja on tehty suorastaan typerä henkilökohtainen
ratkaisu, että on sinne vetäydytty lepäilemään.
No, tilanne on siitä nyt jokseenkin paljon muuttunut, mutta
joka tapauksessa näitä kansainvälisiä tehtäviä voisi
joillakin tämmöisillä jipoillakin korostaa
ja tähdentää.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Minusta ed. Uotila kuvasi
hyvin sen tähän asiaan liittyvän puolen,
että kotimainen kenttätyö ja lainsäädäntötyö on
täällä luonnollisesti tärkeätä.
Mutta mainittakoon tässä yhteydessä,
arvoisa puhemies, että kun viime viikolla tapasin Ruotsin
viime vaalikauden puhemiehen von Sydowin, niin hän kertoi,
miten Ruotsissa on menettely. Esimerkiksi hän kertoi omalta
kohdaltaan, että hän valitsee vain Euroopan neuvoston
ja siihen liittyvän vähintään
kahden valiokunnan työskentelyn. Tämä tarkoittaa,
että Ruotsissa on mahdollista myös mennä näin,
että voidaan keskittyä ja se tieto sitten tuoda
tänne. Mutta halusin tämän kuitenkin
eräänä esimerkkinä kertoa.
Yleiskeskustelu päättyy.