Puolustusministeriön hallinnonala 27
Olli Nepponen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan yleisesti on todettava, että Puolustusvoimien
nyt budjettiin sisältyvät toimintamenot mahdollistavat
toiminnan ylläpitämisen vuoden 2008 tasolla, mikä merkitsee muun
muassa varsin mittavaa kertausharjoitusohjelmaa, niin kuin on ollut
tänäkin vuonna.
Puolustusvoimien henkilöstö on tällä hetkellä noin
15 800, ja puolustushallinto on toteuttanut osin pitkälti
myöskin ulkoistaen tuottavuusohjemaa suunnitelmallisesti
ja vaatimusten edellyttämällä tavalla.
Uusien vaatimusten mukaisesti vuoden 2015 loppuun mennessä on
kuitenkin vähennettävä asetetun uuden
lisätavoitteen mukaisesti 1 083 henkilötyövuotta.
Valiokunta on huolestunut siitä, että puolustushallinnon
henkilöstön määrä lähestyy
kriittiseksi arvioitua 15 000 henkilötyövuoden
rajaa, joka on laskettu tarvittavan nykyisen kaltaisen järjestelmän
minimitarpeeksi. Valiokunta myöskin korostaa, että tässä toteutettaessa
ulkoistamisia tuottavuusohjelmaa jatketaan edelleen hyvän
työnantajan periaatteita noudattaen muun muassa Rakennuslaitoksen osalta
ja muissa käynnissä olevissa kumppanuushankkeissa.
Jaosto kuunteli hyvinkin paljon asiantuntijoita varusmiesten
sosiaaliseen ja taloudelliseen asemaan liittyen ja kiinnittää huomiota
taloudellisen ja sosiaalisen aseman parantamiseen ja pitää erittäin
myönteisenä varusmiesten päivärahojen
korottamiseen esitettävää 4,7 miljoonan
euron määrärahaa. Edelleen pidämme
tärkeänä toimenpiteitä, joiden
avulla varusmiehet selviävät palveluksesta ilman
omarahoitusosuutta ja voivat siirtyä palveluksen jälkeen
sujuvasti takaisin normaalielämään. Myöskin
paljon oli keskustelua terveydenhuoltopalvelujen riittävästä turvaamisesta,
joka on ensiarvoisen tärkeää muun muassa
mielenterveyspalvelujen osalta ja palveluksen aikana tapahtuneiden
lisääntyneiden keskeyttämisien osalta.
Edelleen korostamme, että puolustusministeriön
ja sosiaali- ja terveysministeriön yhteistyössä tulee
pitää esillä varusmiesaikaisen eläkekertymän
ja kotiuttamisrahan suuruuden uudelleen tarkastelu ja palauttaminen
ohjelmiin.
Puolustusvoimien kiinteistöt ovat Senaatti-kiinteistöjen
hoidossa, ja siinäkin on painotettava, että riittävien
vuokrarahojen tulisi aina sisältyä budjettiesitykseen.
Kun nyt on myöskin lisätty Senaatti-kiinteistöille
noin 30 miljoonan euron lisämäärärahat,
jotka on tarkoitus kohdentaa lähinnä puolustushallinnon
tarpeisiin, kuten räjähdevarastojen rakentamiseen
ja kiinteistökannan korjaamiseen, niin siihen liittyen
valiokunta pitää välttämättömänä,
että samalla puolustushallinnon menokehystä korotetaan
ottaen huomioon investointien vuokravaikutukset.
Kun puolustushallinnon osalta on esillä ennakollinen
hinta- ja kustannustarkistus noin 1,5 prosenttia, niin on todettava,
että se ei kata kustannusnousuja ja liian pienenä tehty
ennakollinen tarkistus aiheuttaa turhaa epävarmuutta ja haittaa
Puolustusvoimien toiminnan tarkoituksenmukaiselle suunnittelulle.
Näin ollen tähänkin jatkossa tulisi enemmän
kiinnittää huomiota.
Puolustusvoimien varaosavaje on kumuloitunut erittäin
kriittiselle tasolle, ja sen arvioidaan olevan noin 70 miljoonaa
euroa, ja se on huolestuttava, koska materiaalinen valmius laskee
ja keskipitkällä aikavälillä toiminnan
tason ylläpito vaarantuu. Huoltoajat ovat pitkittyneet,
ja muun muassa lentokaluston seisonta-aikoja joudutaan pidentämään
huomattavasti edullisempien varaosien puutteen vuoksi. On äärimmäisen
ongelmallista, että miljardeja tulee uusiin hankintoihin
ja sitten puuttuu vaikkapa vain 100 000 euron määräraha,
jotta Hornet saadaan lentämään. Valiokunta
näkee, että normaalin toimintatason edellyttämien
varaosien hankintaan tarvittavien määrärahojen
tulee sisältyä vuosittaiseen rahoitukseen. Valiokunta
pitääkin myönteisenä asiantuntijakuulemisen
yhteydessä käytyä keskustelua, jonka
mukaan kehysehdotuksen laatimiseen liittyen puolustusministeriö tulisi
jatkossa sisällyttämään peruslaskelmaan
välttämättömät varaosahankinnat
siten, että ei kumulatiivista varaosavajetta enää synny
vuosina 2010—2013.
Huoltovarmuus on äärimmäisen tärkeä,
ja valiokunta nostaa esiin sen, että jatkossakin materiaalihankintaprojekteissa
tähdätään vähintään
50 prosentin kotimaisuusasteeseen järjestelmän elinkaaren
aikana, siis koko elinkaaren aikana. Valiokunta nostaa esiin myös
momentin, joka on sisällytetty puolustushallinnon pääluokkaan
julkisen hallinnon verkkoturvallisuuden edistämiseksi,
jolle on esitetty lähes 200 miljoonan euron määräraha.
Valiokunta pitää tärkeänä yhteiskunnan
elintärkeiden toimintojen kannalta turvallisen tietoliikenneverkon,
ensisijaisesti puolustushallinnon tietoliikenneverkon, varmistamista
ja korostaa, että tässä varmistustyössä tulee
ottaa huomioon myös olemassa olevat muut julkisen hallinnon
sekä muut yksittäisten toimijoiden verkkoratkaisut,
joihin monet puolustushallinnonkin verkoista perustuvat. Kaiken
kaikkiaan toteamme, että verkkoturvallisuuden edistäminen
parantaa kokonaishuoltovarmuuttamme.
Tilausvaltuudet ovat hyvin monimutkaiset ja pitkälle
ulottuvat. Budjettikirjassahan on niistä vain yleiset periaatteet
ja rahanjaot. Valiokunta hieman tukistaa asiantuntijoita siitä,
koska heti ensi esittelyssä olisi paikallaan, että ainakin eduskunnassa
esiteltäisiin riittävän pitkälle
menevät yksityiskohdat, tilausvaltuuksien sisällöt, etteivät
ne tule sitten julkisuuden kautta, niin kuin nyt Hornet-hankintojen
osalta tapahtui.
Tämä budjetointitapa on ongelmallinen, koska
siinä on monia eri valtuuksia, joissa tapahtuu viivästyksiä ja
aika ajoin joudutaan tuomaan tarkistusesityksiä niin lisä-
kuin varsinaisessakin budjetissa. Nyt puolustusministeriö on
asiantuntijakuulemisessa esittänyt budjetointitavan muutosta.
Ehdotuksen mukaan vuosittain hyväksyttäisiin yksi
teknisen tutkimuksen, tuotekehityksen ja hankevalmistelun tilausvaltuus
ja yksi Puolustusvoimien materiaalisen kehittämisen tilausvaltuus,
johon koottaisiin kaikki käynnissä olevat vanhat
tilausvaltuudet sekä uudet alkavaksi suunnitellut hankkeet.
Alkavia hankkeita koskevat menotiedot ilmoitettaisiin Puolustusvoimien
kehittämisohjelmatasolla, koska sillä on vaikutusta
nimenomaan tarjouspyyntövaiheessa. Valiokunta toteaa, että esitetyllä tavalla
voitaisiin yksinkertaistaa muutosten hallinnointia. Tällöin
talousarvioon sisältyisi vanhoista hankkeista tarkempaa
määrärahatasolla olevaa tietoa ja uusiin
alkaviin hankkeisiin suunnitellut määrärahat
pysyisivät salaisina tilausvaltuuksien hankintaprosessin
ollessa vielä kesken. Valiokunta pitää ehdotusta
harkittavana mutta korostaa kuitenkin, että valtuudet ja
niiden sisällä tapahtuvat muutokset tulisi esitellä yksityiskohtaisesti
eduskunnalle ennen päätöksentekoa.
Valiokunta lisäsi vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen
tukemiseen 500 000 euroa. On äärimmäisen
tärkeätä, nyt kun Maanpuolustuskoulutusyhdistyksestä on
tullut julkisoikeudellinen yhteisö ja se hoitaa lakisääteisiä tehtäviä,
että me turvaamme sille sekä myöskin
muille maanpuolustusjärjestöille riittävän
tukitason ottaen huomioon kustannuskehityksen.
Viimeisenä asiana, täällä on
käyty keskustelua sotilaallisen kriisinhallinnan osalta,
ja varmasti se keskustelu jatkuu, mutta totean, että kustannuspaineet
ovat äärimmäisen kovat ja sieltä rahojen
siirtäminen siviilikriisinhallintaan on varmasti mahdotonta.
Erittäin myönteisenä pidämme,
että sotilaallisen kriisinhallinnan tehtävien
palvelussuhteen ehdoista on päästy sopimukseen
ja tätä kautta voidaan taata riittävän
toimintakykyinen ja koulutason omaava henkilöstö vaativiin
tehtäviin.
Toinen varapuhemies:
Kyseessähän on nopeatahtinen keskustelu enintään
5 minuutin puheenvuoroin, ja jotta nyt tulisi joidenkin ryhmien
näkemyksiä edes, myönnän muutaman
puheenvuoron ennen ministerin väliintuloa.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Puolustushallinto on kantanut oman
kortensa kekoon valtion tuottavuusohjelman toteuttamisessa, ehkäpä joidenkin
mielestä liiankin tehokkaasti. Näyttää jo
hivenen huolestuttavalta, että henkilöstömäärä lähestyy
tuota kriittistä 15 000 henkilötyövuoden
rajaa, niin kuin ed. Nepponen äsken totesi. Sitä on
pidetty miniminä nykyisen kaltaisen järjestelmän
ylläpitoon.
Budjettiin varatut Puolustusvoimien toimintamenomäärärahat
mahdollistavat toiminnan tason säilyttämisen,
ja eväitä riittää tällä hetkellä myös
kertausharjoitusten ja lentotuntien ylläpitämiseen,
mutta myös varusmiesten päivärahoja pystytään
korottamaan. Varusmiesten päivärahojen korotus
on heidän oman elämisensä kannalta äärimmäisen
tärkeä ja iso asia. Myös kehittämisohjelmiin
on varattu kiitettävästi rahaa, ja puolustus-
ja turvallisuusstrategiaa toteutetaan.
Haluan kuitenkin korostaa, että suomalaisen puolustusvälineteollisuuden
kannalta on tärkeää turvata riittävät
tutkimus- ja tuotekehitysmäärärahat myös
seuraavalle vuosikymmenelle. Puolustusteollisuudessa on syytä kartoittaa
jatkuvasti yhteistyömahdollisuuksia kansainvälisellä tasolla.
Kotimainen kysyntä ei pelkästään
riitä pitämään puolustusteollisuutta
kannattavalla tasolla, vaikka Puolustusvoimien hankinnoissa noudatetaan
50 prosentin kotimaisuusastetta. Avain menestykseen on suomalainen
ammattitaito yhdistettynä erikoistumiseen.
Arvoisa puhemies! Hallituksen kehyspäätös sisältää hinta-
ja kustannustason kompensoinnin Puolustusvoimille. Vuoden 2008 hinta-
ja kustannustason ennakollinen indeksi, 1,5 prosenttia, ei kata
todellisia kustannusnousuja. Puolustusmateriaalien ja energian hinnat
ovat kallistuneet. Liian pienenä tehty hinta- ja kustannustarkistus aiheuttaa
ehkä turhaa epävarmuutta ja haittaa suunnittelua.
Rauhan ajan Puolustusvoimien käytössä olevan
kaluston toimintakunnon ylläpito on kaikilla kolmella puolustushaaralla
haasteellista. Huoltoajat ovat nousseet, ja akuutti varaosavaje
aiheuttaa ongelmia. Tämä näkyy esimerkiksi
Hornet-lentokaluston seisonta-aikojen pidentymisenä, joka
johtuu pitkälle varaosien puutteesta.
Arvoisa puhemies! Rahoitussyistä ei ole pystytty hankkimaan
myöskään tarvittavaa määrää varaosia,
ja tuo kumuloitunut vaje on tällä hetkellä 70
miljoonan euron kieppeillä. Lisärahoitus on siis
tarpeen, jotta käytössä oleva operatiivinen
kalusto pystytään pitämään
toimintakunnossa. Hyvin koulutetut sotilaat ja reserviläiset ovat
hyödyttömiä, jos heidän käytettävissään
ei ole tarpeellista välineistöä.
Lopuksi haluan kiinnittää vielä huomiota
varusmiesten kuntoon. Kun mittareina ovat fyysinen kunto ja henkinen
tasapaino, nykyisin palvelukseen tulevat varusmiehet eivät
pärjää vertailussa aiempien sukupolvien
kanssa. Nykyisin varusmiespalveluksen suorittaa loppuun vain noin 80
prosenttia ikäluokasta, josta keskeyttäneiden määrä on
huolestuttavan suuri. On ikävää, että nuorisomme
peruskunto on laskussa. (Ed. Laukkanen: 2 400 metriä Cooperin
keskiarvo!) Tähän huolestuttavaan trendiin olisi
kiinnitettävä isoa huomiota jo aiemmin kuin varusmiespalvelukseen
ollaan tulossa. — Ed. Laukkaselle totean, että 2 580
metriä juoksi puhuja viime syksynä.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten on kuultu, niin puolustusministeriön
hallinnonalan haasteet johtuvat pitkälti edellisen hallituksen
toimenpiteistä, ja onkin erinomaista, että puolustusministeri
Häkämies on toiminut aktiivisesti Puolustusvoimien
investointi- ja materiaalimäärärahojen
turvaamiseksi.
Suomen on pidettävä huolta uskottavasta puolustuksesta
sekä toimittava aktiivisesti kansainvälisissä operaatioissa.
Erityisesti oman puolustusmateriaalin hankinnat korostuvat, kun
emme ole päässeet yhteisymmärrykseen
Natoon liittymisestä. (Ed. Laukkanen: Kukahan tuon puheen on
kirjoittanut?) Punamultahallituksen leikkaukset puolustusbudjettiin
romahduttivat reserviläiskoulutuksen kuudennekseen entisestä ja
aiheuttivat monia muitakin haasteita harjoitustoiminnalle. Näitä jälkiä on
paikattu jo edellisen vuoden budjetissa, mutta korjaavia toimenpiteitä jatketaan
myös tässä budjetissa, jotta taso voidaan
palauttaa leikkauksia edeltäneelle vuoden 2005 tasolle.
Suomen osalta puolustuspolitiikan kehittäminen yhteistyön
suuntaan on tarkoituksenmukaista, ja maamme etu on ulkopoliittisesti
vahvempi Euroopan unioni. Kokonaisvaltainen kriisinhallinta sekä kansallisella
että kansainvälisellä tasolla on maallemme
mahdollisuus. Suomen puolustuksen kannalta on keskeistä,
että Suomi on mukana niin YK:n kuin Euroopan unionin ja
Naton rauhanturvaamistoiminnassa. Lisäksi Suomen on syytä olla
mukana Euroopan unionin ja Naton nopean toiminnan joukkojen päivityskierroissa.
Yhteinen eurooppalainen puolustuksemme turvaa pitkälti
Naton rakenteisiin, eikä meillä ole varaa jättäytyä pois
tästä yhteistyöstä. Suomen sodan
ajan vahvuuden säilyttäminen tavoitetasolla vaatii
kuitenkin merkittäviä panostuksia puolustustekniikkaan,
ja korkea kotimaisuusaste hankinnoissa on periaate, josta ei tule
tinkiä.
Arvoisa puhemies! On ilo huomata, että puolustusministeriön
momentille on lisätty määrärahoja
julkisen hallinnon verkkoturvallisuuden kehittämiseen.
Jokin aika takaperin Virossa valtionhallinnon tietojärjestelmät
joutuivat hyökkäyksen kohteeksi ja tukkeutuivat.
Tässä muodossa tapahtuvat hyökkäykset
ovat tämän päivän realistisia
turvallisuusriskejä ja uhkakuvia. Näihin Suomen
on varauduttava erittäin huolellisesti, jotta vastaavista
mahdollisista tilanteista selvitään. (Ed. Tennilä:
Suomen puolustus siis nojaa Naton rakenteisiin, niinkö?)
Varusmiespalveluksen kiinnostavuus on korkealla tasolla, mutta
huolta on aiheuttanut palvelukseen astuvien nuorten kunto. Sodan
ajan joukkomme tarvitsevat kaikki saatavilla olevat panokset, ja
varusmiespalveluksen suorittaneiden osuus pitäisi saada
säilymään yli 70 prosentissa. Hallituksen
periaatepäätös liikunnan edistämisen
linjoista on yksi oivallinen tapa vastata tähän poikkihallinnolliseen
haasteeseen, mutta on myös tärkeää,
että varusmiestoimikuntien ja Varusmiesliiton toimintaedellytyksistä pidetään huolta
eikä näiden tahojen toimintaa liiaksi ulkopuolelta
ohjata. On ollut hieno huomata, miten ministeri Häkämies
on rakentanut keskusteluyhteyttä näiden tahojen
kanssa ja toiminut yhteistyössä Varusmiesliiton
kanssa varusmiespalveluksen kehittämiseksi. Rakentavan
yhteistyön tuloksena varusmiesten päivärahaetuuksia
kehitetään ensi vuonna yhteensä 4,7 miljoonalla
eurolla. Jatkossa lienee tarpeen tarkastella edelleen varusmiesten
eläkekertymää ja kotiuttamismäärärahan
suuruutta. (Ed. Laitinen: Ministeri rupeaa kohta punastumaan!)
Vaikuttaa siltä, että lisäresurssitarpeista
huolimatta myös puolustusministeriön hallinnonalalle
kohdentuvat säästötavoitteet on otettu
vakavasti ja ne näkyvät erilaisina kustannustehokkuuden
kehittämistoimenpiteinä. (Ed. Laukkanen: Ei kestä enää yhtään
kehua!) Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö avaa
kiinnostavia mahdollisuuksia hallinnonalalle. (Ed. Pulliainen: Tapahtuuko
sekin puolustusministerin johdolla?) — Luen vaan budjetista,
siellä sitä sanotaan. — Yhteistyötä ja
erikoistumista on syytä kuitenkin tehdä mahdollisimman
tarkoituksenmukaisella tavalla tinkimättä puolustuksemme
ja sen ydintoimintojen laadusta, tehosta ja toimivuudesta. Kiitos
tarkkaavaisuudesta!
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama sana tähän
päälle, ehkä hieman eri teemoista.
Puolustusvoimat valmistautuu uuden turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon edellyttämien muutosten toteuttamiseen. Nykyinen
talousarviohan perustuu vielä vuoden 2004 selonteon linjauksiin.
On todettava, kuten ed. Nepponenkin täällä alustuspuheenvuorossaan
sanoi, että Puolustusvoimat ansaitsee todellakin kiitoksen
niistä toimista, joihin se on tuottavuuden toimenpideohjelman
myötä ryhtynyt uudistamalla keskeisiä hallintorakenteita
ja johtamisjärjestelmiään. Tietyllä tavalla
olen huolestunut siitä, kykenemmekö ylläpitämään
Puolustusvoimien nykytilaa myöskin tulevaisuudessa. Tulevaisuuden uhkat
ja sodankäynti edellyttävät aivan uudenlaisia
valmiuksia, aikaisempaa tiiviimpää kansainvälistä yhteistyötä.
Ne ovat haasteita, joihin meidän pitää joka
päivä pystyä vastaamaan yhä enenevässä määrin,
olkoon sitten kysymys EU-yhteistyöstä, Nato-yhteistyöstä tai
mistä muusta tahansa.
Julkisuudessa on käyty keskustelua Puolustusvoimien
resurssitarpeesta. Muun muassa ministeri Häkämies
on todennut resurssitarpeista, että vuoden 2008 puolustusbudjetin
rahoituksella olisi pohja, se lisättynä vuosittaisella
kustannusten nousua vastaavalla täysimääräisellä indeksikorotuksella
sekä muistaakseni 2 prosentin vuotuisella puolustusbudjetin
lisäyksellä kyettäisiin tämä kokonaisuus
kattamaan. Puolustusvoimien toiminta- ja suorituskyky kuitenkin
kyetään pitämään nyt
esitettävällä budjettirahoituksella kohtuullisen
hyvänä. Toiminta on monipuolista, ja se voidaan
ylläpitää ainakin tämän
vuoden 2008 minimitasolla. Lentotunnit, alusvuorokaudet, koulutetut
reserviläiset ja varusmiehet ovat tietysti keskeisimpiä mittareita
sille, mitä kyetään tekemään,
mitä kyetään toteuttamaan. Toinen merkittävä kysymys
on myöskin se, miten varusmiehet kykenevät harjoittelemaan,
ja tuo maastovuorokausien keskiarvollinen määrä,
40, on varsin hyvä.
Mitä tulee sitten materiaalivalmiuteen, valmiuden laskuun,
toiminnan tason ylläpitohan ei mahdollista riittävän
rahoituksen kohdentumista kunnossapitokustannuksiin ja varaosahankintojen
kattamiseen, kuten täällä jo aiemmin
on todettu. Tuo varaosahankintojen taso tietenkin huolestuttaa ja
ennen kaikkea se, miten se tulee sitten vaikuttamaan operatiivisesti
merkitykselliseen osakokonaisuuteen.
Sotilaalliseen kriisinhallintaan esitetyt määrärahat
mahdollistavat saadun selvityksen mukaan osallistumisen nyt tiedossa
oleviin kriisinhallintaoperaatioihin. Tosiasiahan on se, että Suomi
on tähän mennessä osallistunut kriisinhallintaoperaatioihin
vain pääsääntöisesti
Maavoimien joukoin. Nyt kuitenkin kansainvälinen yhteistyö myöskin
Ilma- ja Merivoimien puolella on lisääntynyt.
Tuosta on selkeänä osoituksena se, että Merivoimat
ovat olleet mukana muun muassa kansainvälisissä kriisinhallintaan
liittyvissä operaatioissa Välimerellä.
Arvoisa puhemies! Tässä tämä.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Meitä suomalaisia pidetään
hyvin rauhallisena kansana, (Ed. Laukkanen: Mutta ei pohjalaisia!)
mutta tarvittaessa tulee voida puolustaa koko maata — siis
tarvittaessa. Puolustamme ihmisiä, elinolojamme, elinkeinojamme ja
ympäristöämme. Tavoitteena on aina uskottava
puolustus, sen ylläpito ja kehittäminen. Yhteistyö muiden
viranomaisten kanssa, mistä tänään
on puhuttukin, on ensiarvoista Suomessa ja EU:ssa. Yleiset kriisinhallintavelvoitteet
vievät talousarviosta sievoisen summan. Puolustuksen tulee
aina perustua ajatukseen, että on puolustettavaa ja haluamme
sen myös tehdä.
Hallinnon tarpeellisesta rakennekehityksestä ja kustannusten
noususta ministeriö on joutunut nytkin etsimään
säästöjä. Ne on kuitenkin tehtävä ilman
tavoitteiden laskemista. Valiokunta viittaa 15 000 henkilötyövuoden
kriittiseen pisteeseen, jonka on arvioitu riittävän
nykyisen laajuiseen toimintaan puolustushallinnossa.
Suomalaiset rakastavat kotimaataan maailman ja Euroopan unionin
osana. Puolustuspolitiikka nojaa tähän henkeen.
Meille suomalaisille on myös tärkeää,
että vähintään puolen puolustusmenoista
tulee olla kotimaista alkuperää, kotimaisia hankintoja.
Maanpuolustushenki ja yleinen asevelvollisuus tasaavat vastuuta
meille kaikille ja lisäävät luottamusta
myös meille demokratiassa. Puolustusvoimien jakautuminen
koko maahamme on myös maanpuolustushengen kannalta tärkeää.
Arvoisa puhemies! Maanpuolustusjärjestöjen toiminta
on oleellinen tukijalka puolustustoiminnassamme. Järjestöjen
toimintaan esitetään ensi vuodelle 1,65 miljoonaa
euroa. Maanpuolustusjärjestöjen toimintaan ja
koulutustarpeeseen tulee varoja kuitenkin jatkossa lisätä.
Valiokunta on lisännyt varoja vapaaehtoiseen maanpuolustukseen
lakisääteisten toimintojen turvaamiseksi maanpuolustuskoulutusyhdistyksen
ja muiden järjestöjen kustannusten nousun kattamiseksi. Reserviläistoiminta,
kurssit ja ohjelmat yleistä turvallisuutta ylläpitävinä toimintoina,
tarvitsee tulevinakin vuosina vahvempaa panostusta.
Suomella ja Kauhavalla on loistavat edellytykset tarjota paikka
hyvälle lentokoulutukselle. Lentopetrolin hinnan noustessa
on kiinnitettävä huomiota lentokoulutukseen suunnattaviin
menoihin. Ilmavoimien lentotunnit tulee pitää vähintään
nykyisellään, koska niiden karsiminen aiheuttaa
myös kotimaisen puolustusteollisuuden työllisyydenkin
laskua.
Kustannusmuutosten menopaineet kohdentuvat valitettavasti varaosahankintoihin,
ja tämä viivyttää esimerkiksi
huoltoaikoja. Lentokaluston seisonta-ajat ovat kalliita, ja edullisten
varaosien saatavuuteen tulee kiinnittää huomiota. Vuosittaisen
varaosiin liittyvän määrärahan
tulee olla budjetissa varmana tekijänä. 70 miljoonaa
euroa on jo kriittisellä tasolla, niin kuin olemme kuulleet.
Kansainvälisen lentokoulutusyhteistyön toteuttaminen
Kauhavalla lisäisi mahdollisuuksia suomalaiselle puolustus-,
ilmailu- ja avaruusteollisuudelle.
Lakeuden taivaalla on tilaa lentää, ja lennoille sopiva,
ed. Ahonen, lauhkea vyöhyke on olennainen osa tätä toimintaa.
Matkustaja- tai muuta liikennettä ei ole häiriöksi.
Kauhavalla on pitkät perinteet ja osaaminen ilmailussa
ja puolustukseen liittyvässä toiminnassa. Uskon
Matti Vanhasen ja ministeri Häkämiehen hallituksen
käyvän edelleenkin tarmokkaasti keskusteluja eurooppalaisen
lentokoulutuksen saamiseksi Kauhavalle. Selkeitä toiminnan
kohdentamisia tähän suuntaan on jo vuosien saatossa
tehtykin.
Puolustusministeriön yhteiskunnallisena vaikuttavuustavoitteena
on parantaa uskottavaa puolustuskykyä, ennaltaehkäistä sotilaallista
turvallisuusuhkaa ja parantaa torjuntakykyä. Korkeista
tavoitteista ja päämääristä huolimatta
puolustusministeri on hoitanut taloudelliset vastuunsa oivallisesti.
Toivottavasti joukot kuitenkin harjoittelevat rauhan aikana eikä tarvita
kriisejä.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Kyllähän tässä tätä ylistystä on
kuunneltu, kuinka hyvin yhteistoiminta Naton kanssa sujuu jnp. Nato
on sotaliitto, ja tosiasiassa suuri osa Naton jäsenistä käy
sotaa Irakissa edelleenkin.
Hornet-hävittäjät aikoinaan hankittiin
torjuntahävittäjiksi. Niitä perusteltiin
torjuntahävittäjähankinnoilla tiedustelu-
ja torjuntatehtäviin. Nyt näitä torjuntahävittäjiä ollaan
muuttamassa rynnäkköhävittäjiksi,
elikkä niihin ollaan hankkimassa ilmasta maahan -ohjuksia.
Tämä kauppa ei ole kovin edullinen, se maksaa
paljon, tavattoman paljon. Toisekseen tässä myöskin
tehdään selvä strateginen muutos näille
koneille, koska ne muutetaan torjunnasta hyökkäysaseiksi.
(Ed. Korkeaoja: Ei, tämä oli väärä tulkinta!)
En pidä tämän suuntaista kehitystä oikeana.
Näin ollen tähän rahaan, jota täällä esitetään,
tulemme esittämään vastalauseen mukaisesti
vähennyksen.
Toinen asia on sitten se, että täällä aseostot
on sidottu indeksiin. Tietojen mukaan siinä on 5 miljoonaa
euroa nyt kyllä ensi vuodelle varattu, mutta on se aika
erikoista, että sosiaalipuolen etuuksia, joissa on kysymys
jokapäiväisestä leivästä pienituloisille
ihmisille, ei läheskään kaikkia ole sidottu
indeksiin, mutta aseostot kyllä sidotaan indeksiin. Näitä indeksikorvauksia
on maksettu joskus kyllä todella paljon enemmän, ensi
vuoden osalta on ilmeisesti arvioitu, että indeksit eivät
sitten niin paljon muutu. Näin ollen tulemme esittämään
tästä vastalauseen perusteluissa, että puolustusministeriön
pääluokasta vähennetään
95 miljoonaa euroa.
Sitten varusmiesten kohdalle. On tietenkin hyvä ja
välttämätöntä, että varusmiesten
päivärahoja nostetaan, mutta myöskin
varusmiesten kotiuttamisraha tulisi ottaa uudelleen käyttöön. Meillä on
sosiaali- ja terveysministeriön pääluokassa
siitä ponsiesitys, ja sitä on hyvä perustella vielä sillä,
että kun nyt on tämmöinen voimakas laskusuhdanne
tulossa ja työttömiä, lomautettuja on
kymmeniätuhansia, niin kotiutuvat varusmiehet jäävät
paljon helpommin työttömiksi. He ovat menettäneet
käytännössä työpaikkansa,
kun ovat lähteneet varusmiespalvelukseen. Heillä ei ole
työpaikkaa. Siinä mielessä olisi oikein
myöskin tätä taustaa vasten, että heille
maksettaisiin kotiuttamisraha. Valitettavasti hallitus ei ole kiinnittänyt
huomiota tähän kotiuttamisrahaan, kun varusmiehet
vapautuvat asepalveluksesta.
Me olemme vastustaneet osallistumista Nrf-joukkoihin ja vastustamme
myöskin nopean toiminnan joukkojen rotaatioon osallistumista. Mielestämme
tämä nykyinen järjestelmä on
jo aivan riittävä ja missään
tapauksessa sitä ei tulisi laajentaa. Emme pidä oikeana
sitä, että Suomea sidotaan yhä kiinteämmin
Nato-verkostoihin. Siinä on aina vaarana se, että kun
tarpeeksi kiinteästi Natoon sidotaan, niin jossain vaiheessa
me olemme niin tiukasti liekanarussa siinä, että olemme
siellä mukana, missä emme välttämättä haluaisi
olla ja missä ei olisi kansallisten etujen mukaista olla.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Muutama sana debatin pohjaksi.
Ensinnäkin haluan kiittää valiokuntaa
erittäin asiantuntevasta mietinnöstä.
Siinä kiinnitetään huomiota esimerkiksi
tuottavuusohjelmaan, varusmiesten sosiaaliseen asemaan nostamalla
esille tulevaisuutta ajatellen esimerkiksi kotiuttamisraha ja eläkekertymän
huomioon ottaminen, varusmiespalveluksen huomioon ottaminen eläkekertymää määriteltäessä,
puolustushallinnossa käytettävä indeksi,
tilausvaltuudet, varaosavaje, edelleenkin vapaaehtoiseen maanpuolustukseen suunnattu
lisämääräraha.
Tästä verkkoturvallisuudesta toteaisin, että on todettava,
että tuon rahamäärän sijainti
puolustusministeriön pääluokassa on enemmän
tämmöinen parkkipaikkakysymys. Kysymys on koko
julkisen hallinnon verkkoturvallisuuden varmentamisesta, mikä on
tietysti tärkeä asia, mutta koskettaa koko julkista
hallintoa, ei suinkaan vain puolustushallintoa.
Mutta sitten itse tuohon budjettiin. Puolustushallinnon budjetti
jakautuu kolmeen osaan. Kolmannes menee palkkoihin, kolmannes toimintaan
ja kolmannes hankintoihin. Tästä viimeksi mainitusta
eli hankintojen osuudesta on hyvä pitää kiinni.
Viime viikonvaihteessa pidetty kertausharjoitus hyvin osoitti
sen, että kertausharjoitusten merkitys yleiseen asevelvollisuuteen
sidottuna on aivan ensiarvoisen tärkeä. Olemme
nyt päässeet tyydyttävälle tasolle,
palauttaneet kertausharjoitusten vuorokaudet, koska ilman kertausharjoittamista
yleinen asevelvollisuus ei tietenkään toimi, jos
varusmiespalveluksen suorittamisen ja kertaamisen välille
jää liian pitkä aika.
Materiaalikysymykset ovat puhuttaneet myös viime aikoina.
Hyvin ajankohtainen asia on Pääkaupunkiseudun
ilmapuolustuksen vahvistaminen, joka etenee suunnitelman mukaisesti.
Hornetin osalta toteaisin, että kaikki ne toimet, joita tällä vaalikaudella
on tehty tai tehdään, ovat päätösperusteisia
ja perustuvat aikaisempiin selontekoihin ja aikaisemman hallituksen
päätöksiin. Tämä hallitus
ei ole tehnyt eikä tule tekemään uusia
päätöksiä Hornetien osalta.
Se on sitten seuraavan hallituksen asia pohtia, miten nämä hankkeet
etenevät. Mutta mitä tulee tähän
Hornetin ikään kuin elinkaaripäivitykseen,
ne todellakin perustuvat selontekoon ja etenevät aivan
selontekojen määrittelemien linjausten puitteissa.
Eräs ehkä huomionarvoinen asia on hankintapäätös,
joka liittyi maastokuorma-autoihin. Tuo hankinta kohdistui Sisu
Autolle kilpailun jälkeen, mutta sillä on ehdottomasti
merkittävä rooli kotimaisen kuorma-autoteollisuuden
työllistävälle vaikutukselle ja yleensä tuon
teollisuudenhaaran Suomessa pysymiselle.
Yleinen asevelvollisuus, sen tulevaisuus, on puhuttanut paljon
menneen kesän aikana ja varmasti tämän
syksynkin aikana, ja siitä varmasti puhutaan selonteon
yhteydessä. Tänä päivänä ikäluokasta
vain reilut 70 prosenttia suorittaa asevelvollisuuden, ja olemme
siis sillä tasolla, josta ei ole alaspäin menemistä.
Kuitenkin eduskunta, näin ymmärrän, aina
painottaa yleisen asevelvollisuuden merkitystä. Se on kustannustehokas
tapa järjestää puolustus, mutta sillä on
myöskin yhteiskunnallinen merkitys. Se hitsaa suomalaista yhteiskuntaa
oivallisella tavalla yhteen.
Neljäntenä ja viimeisenä asiana otan
esille kriisinhallinnan, jonka rooli osana ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa
aina vain vahvistuu. On tärkeää, että Suomi
on omalta osaltaan kantamassa kansainvälisen yhteisön
jäsenenä vastuuta kriisien ennaltaehkäisystä tai
sitten niiden hillitsemisestä. Perussääntönä voisi
todeta, että se vanha sääntö "tuhat
rauhanturvaajaa ja 100 miljoonaa vuositasolla" on eräällä tavalla
vanhentunut. Ensinnäkin rauhanturvaajien määrä ei
välttämättä ole tänä päivänä eikä tulevaisuudessakaan
tuota tuhatta, mutta sen sijaan kustannukset ovat jo tänä päivänä ylittäneet
tuon 100 miljoonan johtuen siitä, että kriisit
ovat yhä vaativampia, ovat yhä kauempana, ovat
yhä turvattomampia, joten näihin asioihin pitää panostaa,
kuten esimerkiksi ensi vuoden budjetissa panostetaan nimenomaisesti
turvallisuuteen.
On tärkeää huomata, että kriisit
ovat erilaisia. Siinä, missä Balkanilla sotilaallinen
kriisinhallinta on nyt liudentumassa ja tuo operaatio jatkuu siviilikriisinhallintana,
laki ja oikeus poliisimissiona, on selvää, että niin
Afganistanissa kuin Afrikassa tarvitaan kehitystoimien pohjaksi
sotilaallista kriisinhallintaa. Parhaillaan UM:n, ulkoministeriön,
johdolla laaditaan suomalaista laajan kriisinhallinnan konseptin
uudistamista, jonka ideana siis on, miten sotilaallinen ja siviilikriisinhallinta
sekä kehitystoimet voitaisiin entistä paremmalla
tavalla yhteennivoa ja voitaisiin saada sitä kautta parempia
tuloksia aikaiseksi.
Eli jos olen oikein ymmärtänyt, että täällä on esitetty
näkemys siitä, että sotilaallisen kriisinhallinnan
rahoja tulisi siirtää siviilikriisinhallinnan
puolelle, en voi totta kai siihen yhtyä, (Ed. Pulliainen:
Miksette?) mutta yhdyn siihen näkemykseen, että siviilikriisinhallinnan
rooli on äärimmäisen tärkeä.
Meillä on hyvä yhteistyö.
Mutta kaiken pohjana sotilaallisessa ja muussakin kriisinhallinnassa
on se ed. Haaviston usein peräänkuuluttama ajatus
siitä, että tarvitaan poliittinen sopimus. Tarvitaan
poliittinen pohja näille kriisinhallintatoimille, joita
sitten edistetään ja vahvistetaan, oli sitten
kysymys Afganistanista tai Afrikasta tai Balkanista. Haasteita tässä suhteessa
valitettavasti riittää, mutta mielestäni
Suomen rajallinen mutta tärkeä osuus on tulevaisuudessakin
entistäkin tärkeämpää.
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puolustusvoimien tila on tänä päivänä hyvä.
Puolustusvoimien korkea johto on tämän vuoden
aikana voinut todeta, että määrärahojen
lisäys kertausharjoitustoimintaan on ollut tärkeä tavoite
ja se on nyt toteutunut ja myös ensi vuoden budjetin osalta
voidaan edetä niin, että asetetut tavoitteet saavutetaan.
Meidän puolustuksemme keskeinen osa on, niin kuin ministerikin
totesi, yleinen asevelvollisuus, ja Suomen tuleekin kaikissa yhteyksissä, kun
mietimme kehittämistoimia, miettiä sitä, millä tavalla
ne vaikuttavat yleiseen asevelvollisuuteen. Tässä on
päivärahojen, kotiuttamisrahojen, eläkekertymän
lisääminen, se on tärkeätä, mutta
sen lisäksi pitää tietysti myöskin
miettiä asevelvollisuuden sisältöä ja
sen kehittämistä niin, että nuorten motivaatio
tulla asevelvollisuutta suorittamaan säilyy korkealla myös
tulevaisuudessa.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensinnäkin on todettava se, että ed.
Nepponen jaoston puheenjohtajana esitteli erinomaisella tavalla
tämän pääluokan. Sosialidemokraatit
eivät ole tehneet muutosesityksiä tämän
pääluokan kohtaan. Sen sijaan olemme kyllä arvostelleet
yleisperusteluissa tuottavuusohjelmaa.
Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Korkeaoja sanoi, noin pääsääntöisesti
Puolustusvoimien tila on tänä päivänä hyvä,
mutta sitä uhkaa merkittävällä tavalla
tuottavuusohjelma. On nimittäin niin, että edellisen
hallituksen tuottavuusohjelman mukaisesti tuottavuusvähennys puolustusministeriön
hallinnonalalle on noin 1 890 henkilötyövuotta
vuoteen 2011 mennessä. Nykyisen hallituksen valtion tuottavuusohjelmassa
puolustusministeriön hallinnonalalle asetettu velvoite
vähentää vielä lisää 1 083
henkilötyövuotta, elikkä yhteensä lähes
3 000 henkilötyövuoden vähennys
vuoteen 2015 mennessä, uhkaa meidän puolustustamme,
ja me olemme menossa siihen suuntaan, että henkilöstön
määrä (Puhemies: Minuutti kulunut!) putoaa
reippaasti alle sen 15 000:n, mitä on pidetty
kriittisenä rajana, jopa noin 14 000:een.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten jo totesin, jaosto kuuli paljon asiantuntijoita
varusmiesten tämän hetken tilanteesta, ja yhdyn
siihen huoleen, mikä puolustusvaliokunnan puheenjohtajallakin
on, että varusmiesten motivaatiotasoon ja kaikkiin niihin
etuisuuksiin on kiinnitettävä korostettu huomio
tulevaisuudessa, että yleisen asevelvollisuuden arvostus
säilyy kaikissa vaiheissa.
Toiseksi haluan ottaa kantaa ed. Kuopan toteamukseen Horneteista.
Ne eivät ole mitään rynnäkkökoneita.
Perustuu raskasasetutkimukseen ja edellisen selonteon mukaisiin
linjauksiin se, että kaukovaikutteinen ominaisuus niille
hankitaan.
Kolmantena oikeastaan esittäisin kysymyksen ministerille:
millä tavalla vaikuttaa edessä oleviin puolustusmateriaalihankintoihin
tekninen kallistuminen, joka on ollut varsin merkittävä ja
tulee varmasti jatkumaan tulevaisuudessa?
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Naton taistelujoukkojen kierrätykseen
osallistuminen, jota te suunnittelette, olisi uusi askel kohti Nato-jäsenyyttä. Tässä
on
selvästi olemassa työnjako. Te kuljette edellä lyhyin,
sipsuttavin mutta päättäväisin
askelin, ja kepu ja demarit tulevat perässä selkä edellä Natoa
kohti perääntyen. Ovat siellä vihreätkin
sen sekalaisen komppanian joukon jatkona.
Meihin teidän seireenilaulunne Nato-jäsenyyden
autuudesta ei tehoa. Me haluamme pitää Suomen
Naton ulkopuolella Suomen puolustusta kehittäen ja Suomen
osallistumista YK:n rauhanturvaoperaatioihin lisäten. Tässähän
on erikoinen tilanne. Te olette viemässä meitä Nrf:ään, te
haluatte viedä meidän sotajoukkojamme lisää Afganistaniin,
mutta kun YK pyytää Kongoon Suomelta rauhanturvavoimaa,
niin te sanotte heti "ei". Eli kyllä teidän linjanne
on nyt hyvin pahasti kallellaan sinne Natoon päin.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nimenomaan kriisinhallintalinjausten tekeminen
on nyt todellakin välttämätöntä.
Aivan oikein, ministeri, kuten sanoittekin, nyt on aika ryhtyä miettimään
tätä kokonaisuutta, millä tavalla siviili-
ja sotilaskriisinhallinnan voimavarat jaetaan, mikä on
kehitysyhteistyön rooli tässä kokonaisuudessa.
Kustannuspaine, niin kuin täällä jaoston
puheenjohtaja on moneen otteeseen sanonut, koskee kaikkea, koskee
siviilikriisinhallintaa, mutta myös sotilaallista mitä suurimmassa
määrin.
Operaatiot ovat äärimmäisen vaativia,
haastavia, ja siksi meidän täytyy tietysti olla
erilaisissa porukoissa, ed. Tennilä. Tähänhän
perustuu meidän yhteistyömme erilaisten nopean
toiminnan joukkojen kanssa. (Ed. Tennilä: Niin, nyt lähdetään
kierrätykseen!) — Siellä haetaan myöskin suorituskykyosaamista
näiden kautta Suomelle. Tämä on hyvin
olennaista.
Mutta ehkä ministerin olisi tässä yhteydessä nyt
paikallaan hieman vielä täsmentää näitä kriisinhallintalinjauksia.
Totta kai istutte tiukasti sotilaallisen kriisinhallinnan rahojen
päällä, mutta onko hallituksen piirissä pohdittu
sitä, mitä ministeri Väyrynen täällä on
esittänyt eilen, että kun vapautuu esimerkiksi
Länsi-Balkanilla sotilaallisen kriisinhallinnan voimavaroja,
niitä siirrettäisiin siviilikriisinhallinnan pariin?
Toiseksi lyhyesti, puhemies, ehkä tässä yhteydessä,
kun täällä nyt vasemmistoliitto avasi
tämän Nrf-keskustelun, on hyvä todeta
eduskunnalle, millä tavoin Nrf-kysymys aiotaan seuraavan
kerran vielä tuoda (Puhemies: Minuutti kulunut!) hallituksen
ja eduskunnan käsittelyyn.
Pekka Haavisto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä, että puhutaan yhtä aikaa
sotilaallisesta ja siviilikriisinhallinnasta ja nähdään
myös tämän siviilikriisinhallinnan kehittämisen
tärkeys.
Mutta olisin kiinnittänyt huomiota asiaan, jonka itse
asiassa ed. Tennilä myöskin mainitsi vastauspuheenvuorossaan,
eli Suomen rooliin YK-operaatioiden tukijana. Niin kuin tiedetään,
YK on monilla maailman kriisialueilla aikamoisissa vaikeuksissa
tänä päivänä. Siltä puuttuu
resursseja, siltä puuttuu miehiä näistä operaatioista. Tietysti
vika voi osittain olla YK:ssa, operaatiot eivät aina ole
olleet niin onnistuneita.
Mutta minusta on tärkeätä, että Suomi
miettisi myöskin vähän osana omaa YK-aktiivisuuttaan ja
osana alkavaa turvaneuvostokampanjaa sitä, miten voisimme
aktiivisemmin olla mukana tukemassa nimenomaan YK:n rauhanturvaoperaatioita.
Ehkä tämä Tšadin operaation
muutos YK-hatun alle tulee olemaan yksi näitä hetkiä,
joissa Suomi voi osoittaa aktiivisuuttaan enemmän YK:n
suuntaan. Mutta olisin mielelläni kuullut ministeriltä,
onko tätä mietitty laajemmin, miten Suomi voisi
olla aktiivisemmin tukemassa YK:n rauhanturvaoperaatioita.
Reijo Kallio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä edustajatoveri Laitisen
kritiikkiin tuottavuusohjelmasta. Varaosavaje on jo pitkään
hiertänyt ongelma, ja siihen täytyy saada kestävä kehitys.
Huolta on myös kannettava kotimaisen puolustusvälineteollisuuden
tilasta. Kotimaisten hankintojen pitäminen vähintään
50 prosentissa ja vastakauppavelvoitteiden tiukka noudattaminen
osaltaan varmistavat sen, että meillä säilyy
iskukykyinen puolustusvälineteollisuus. Toivoisin, ministeri Häkämies,
että vastakauppojen osalta te tiukasti pitäisitte
kiinni siitä, että kaikkiin yli 10 miljoonan hankintoihin
liittyy aina vastakauppavelvoite. Nyt tämä budjettikirjaus
mahdollistaa myöskin poikkeavan toiminnan.
Me tarvitsemme myöskin suurempia panostuksia tutkimukseen
ja tuotekehitykseen myös puolustushallinnon osalta, samoin
lisääntyvää kansainvälistä yhteistyötä.
Meidän yritystemme pitäisi olla enenevässä määrin
Euroopan puo- lustusviraston teknologiahankkeissa, ja meille tietysti tämä pohjoismainen
puolustusväline- ja -materiaaliyhteistyö on hyvin
luontevaa. Haluaisin siltä osin kysyä ministeri
Häkämieheltä, miten te näette
tämän tilanteen nyt varsinkin, kun Norja päätyi
lentokonehankinnoissaan yhdysvaltalaiseen vaihtoehtoon.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaksi kysymystä ministerille:
Toinen koskee näitä lisääntyneitä keskeytyksiä ja
niihin liittyvää motivaatiota, mistä edustajat
ovat täällä aikaisemmin kysyneet. Miten
tämän asian hoitaminen korostuu alkavana vuonna 2009
niin, että siinä saataisiin parempia tuloksia?
Toiseksi sitten, kun budjettikirjassa puhutaan vaikuttavuustavoitteista
ja kun siviilikriisinhallinnasta on paljon täällä puhuttu
ihan aiheellisesti, minä rupesin vertaamaan näitä lukuja,
mitä ilmoitetaan täällä kirjan
sisällä. Nimittäin valmius sotilaalliseen
kriisinhallintaan sen eri lohkoissa on 4, joka tarkoittaa "hyvä".
Mutta kun katsotaan vaikuttavuustavoitteita pari sivua aikaisemmin ihan
valtakunnallisen sotilaallisen suorituskyvyn osalta ja otetaan Maavoimat,
Merivoimat ja Ilmavoimat, niin siellä on lähes
kaikkialla alhaisempi, siellä on numero 3 pelkästään.
Mitä ajatuksia tämä herättää teissä?
Näiden lukujen perusteella näyttäisi
siltä, että nimenomaan perustoiminnoissakin tarvitaan
jotain lisää, ettei oikeastaan se riitä,
mitä nykyisellään on.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tärkeitä asioita on
otettu esille tässä debattipuheenvuoro-osuudessa,
ja yksi erittäin tärkeä asia, joka liittyy
paitsi tähän kotimaisuusasteeseen, liittyy myöskin
huoltovarmuuteen ja kotimaiseen puolustusvälineteollisuuteen.
Mietinnössä valiokunnan toteamuksena todetaan,
että "puolustusvoimien tilausvaltuudet on nykyisin esitetty
talousarviossa erittäin yleispiirteisesti". Tähän
voimme yhtyä. Elikkä tästä herääkin
kysymys siitä, onko suunnitelmia jo pitkälle aikavälille
ja pitkäjänteisesti nimenomaan huoltovarmuusasioiden
ja myöskin kotimaisten yritys- ja teollisuushaarojen tukemiseksi
myös Puolustusvoimien osalta.
Sari Palm /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaksi näkökulmaa, toinen
tuottavuusohjelmasta, joka on tällä alalla varsin
tiukalla myös. Olisinkin kysynyt, onko puolustusministeriössä selvitetty
tuottavuusohjelman henkilötiukkuuden lisäksi sitä,
miten tämä tuottavuusohjelma puolustushaaralla
suhtautuu sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseen,
joka on hallitusohjelman mukainen tavoite. Koskeeko tämä samalla
lailla, samassa suhteessa, naisia ja miehiä Puolustusvoimissa?
Sitten aivan toinen näkökulma. Ajattelen näin, että varusmiesten
palvelua tulee tukea kaikin mahdollisin keinoin ja se on se ensisijainen,
mihin panoksia pitää laittaa. Näen, että jatkossa meidän
tulee vakavasti keskustella kotiuttamisrahasta, ja pääsemme
siitä keskustelemaan tällä viikollakin
jo tai äänestämään.
Mutta haluaisin myös kysyä ministeriltä,
mitä ensi vuonna tehdään keskeyttäneiden
osalta jälkihoidon toimien yhtenäistämiseksi
valtakunnassa. Tiedän, että paljon on hyvää eri
puolilla, mutta miten parhaita käytäntöjä yhtenäistetään
tässä maassa?
Arja Karhuvaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin kysyä ministeriltä,
mitä aiotte tehdä varusmiesten sairastavuuden
vähentämiseksi esimerkiksi epidemia-aikoina. Olen
törmännyt seikkoihin, että niin yksinkertainen
asia kuin käsien desinfiointigeelit puuttuvat yhä edelleen
monesta ruokalasta ja käsienpesumahdollisuuksia syömään
tullessa ei ole myöskään järjestetty.
Syyksi on ilmoitettu se, että ei tiedetä, rahoitetaanko
ne keittiön budjetista vai ihan tavallisesta puolustusbudjetista.
Nyt haluaisin saada vastauksen, kummasta ne rahoitetaan ja onko
edes ajatusta tehdä jonkinlainen päätös
siitä, että ne säädetään
pakollisiksi jokaiseen ruokasaliin.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Hornet-hävittäjille on suunniteltu
käyttöä kaukana Suomesta tapahtuviin
rauhanturvatehtäviin. Ilmeisesti näihin suunnitelmiin
tarvitaan Horneteille ilmatankkauskyky ja sitä varten ilmeisesti
tarvitaan myöskin sitten tämä muutos,
että on ilmasta maahan ammuttavia ohjuksia. (Ed. Nepponen:
Ei todellakaan!) — No, ainakin tämmöisiä suunnitelmia
siellä on näkynyt joissakin vaiheissa ja julkisuudessakin esiintynyt,
että myöskin Ilmavoimia voitaisiin käyttää näissä rauhanturvatehtävissä.
(Ed. Nepponen: Se on totta!)
Sitten on tietenkin se, että varustelua yhdenmukaistetaan
Naton kanssa. Eihän se voi toimia, jos ei se ole piirulleen
samanlainen siellä, koska Nato-maathan siellä ovat
touhuamassa. Enkä pidä oikeana sitä,
että Suomi laajentaa tällä tavalla näitä rauhanturvaamistoimia,
koska ne eivät ole kovin tarkkoja ainakaan tuolla Afganistanissa.
Ne amerikkalaisten rauhanturvatoimet ovat menneet pääasiassa
siviilien niskaan. (Ed. Nepponen: Senkin operaation on eduskunta
hyväksynyt!)
Toinen varapuhemies:
Myönnän tässä vielä pyydetyt
kymmenkunta vastauspuheenvuoroa. Sen jälkeen ministerin
koottu kommentti- ja vastauspuheenvuoro.
Tanja Karpela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me ylläpidämme valmiuksia kansainvälisessä sotilaallisessa
yhteistyössä, ja tämä onkin
varsin välttämätöntä,
koska kuten tiedämme, me osallistumme jo nyt varsin moniin kriisinhallintaoperaatioihin.
Tästä syystä linjaus kansallisen puolustuksemme
linjauksen säilyttäminen siten, että meille
jää mahdollisuus liittoutumiseen, on mielestäni
välttämätöntä.
Ministeri otti puheeksi yleisen asevelvollisuuden, ja kuten
totesitte, aika moni nuori mies on varsin huonossa kunnossa, miltei
rapakunnossa, ja ei näin ollen asevelvollisuutta voi suorittaa
tahi edes aloittaa. Millä tavalla tämä huomioidaan budjetissa?
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suurella ja mahtavalla itänaapurillamme
ei varmasti ole toista tiukempaa tukijaa kuin ed. Esko-Juhani Tennilä ja
hänen aatetoverinsa, olivatpa siellä vallassa
sitten kommunistit tai riistokapitalistit.
Mutta minä olisin ministeri Häkämieheltä pyytänyt
ja toivonut, kuten ed. Laukkanen, kannanottoa tähän,
mitäs nyt tehdään, kun me emme pääsekään
päivystyksiin. Kun me suljimme päivystykset Nrf:n
päätöksestä ulkopuolelle, niin me
emme pääse mihinkään muuallekaan.
Miten tämä nyt korjataan? Tämä nyt
kyllä on yksi esimerkki siitä, että sekä ulko-
että puolustuspolitiikan johtosysteemi on vähän
sekaisin, siihen tarvitaan kyllä selkeyttä.
Sitten toinen asia, ministeri Häkämies: Miten te
olette vastannut Venäjän minun mielestäni aika
ihmeelliseen pyyntöön sotaharjoituksista, (Puhemies:
Minuutti!) minkälainen vastaus? 30 vuotta sitten syntyi
meteli Suomessa tämmöisestä esityksestä.
(Puhemies: Minuutti kulunut!) Nyt näyttää,
että se menee vaan ilman muuta läpi.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan tähän ed. Ukkolan
puheenvuoroon todeta, että minuakin ihmetyttää se
yksi iso asia, että naapurimaassa on systeemi vaihtunut,
mutta viholliset ovat vaan pysyneet ennallaan. Ettekö te
tiedä, ed. Ukkola, että siellä on markkinatalous
nykyään, ja olette vielä siellä sosialismin
ajoissa, jolloin teillä oli sitä sosialismia vastaan
jotakin hampaankolossanne? Mutta yhä vaan sama asenne sieltä kumpuaa.
(Ed. Pulliainen: Vääriä kapitalisteja!) — Niin,
että on vääriä kapitalisteja.
Saattaa olla, että ed. Ukkola tuntee ne paremmin kuin minä. — Minä vaan
pidän viisaana sitä, että aina naapureihin
suhtaudutaan asiallisesti. Se on aina viisasta, ja näin
pitää Suomen tehdä jatkossakin, oli se naapurin
systeemi, mikä on.
Esko Ahonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hyvä, luotettava ja uskottava
maanpuolustus muodostuu useasta palasesta, joista muun muassa yksi
on koulutus, yksi on materiaalihankinnat jne. Peruskoulutus on tietysti
se, mitä annetaan armeijassa, ja sen pitää olla
hyvää ja ennen kaikkea tietysti motivoivaa, mutta
kysyisin herra ministeriltä kertausharjoitusten tarpeellisuudesta
ja määrästä, koska itse olen
reservin yliluutnantti ja minulla on muutaman kerran ollut mahdollisuus
olla kertausharjoituksissa mukana. Sehän on sitä jatkokoulutusta, ja
näkisin sen erittäin tarpeellisena tulevaisuuden
kannalta, että määräväliajoin
annettaisiin erikoistehtävissä ja eri joukoissa
oleville reserviläisille kertausharjoituksiin mahdollisuus
ja kutsuttaisiin heitä.
Anne-Mari Virolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Budjetissa on 197 miljoonan euron määräraha
verkkoturvallisuuden edistämiseen. Ei liene liian korostettua todeta,
että turvallinen ja häiriötilanteissa
toimiva tietoliikenneverkko varmistaa yhteiskuntamme elintärkeät
toiminnot. Meillä on murheellisia esimerkkejä useista
lähes ikuisuushankkeiksi muodostuneista projekteista, muun
muassa henkilön sähköinen tunnistautumiskortti
ja Ajoneuvorekisterikeskuksen Palko-hanke. Ministeri Häkämies,
mainitsitte, että verkkoturvallisuus kuuluu usealle eri
hallinnonalalle, mutta haluaisin tiedustella: mikä on näkemänne
tavoiteaikataulu sille, että verkkoturvallisuutemme on
kokonaishuoltovarmuuden edellyttämällä tasolla?
Tero Rönni /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministerille semmoinen kysymys: Onko nyt
tosiaan muutettu näitä tilauskuvioita niin, että kotimaista
teollisuuttakin huomioidaan jossain muussakin määrin
kuin pelkän hinnan suhteen? Meillähän
on hyviä esimerkkejä muun muassa Forssasta, jossa
syksyllä loppui tehdas sen takia, että enää tilausta
ei tehty, ja itsellänikin on ollut tilaisuus muutaman kerran käydä katsomassa
eräissä yrityksissä, joissa ulkomaalaista,
kiinalaista tekstiiliä on tänne tuotu ja se palaa
kuin soihtu.
Samaten tuohon tuottavuusohjelmaan voisi sanoa, että nyt
kun puuhataan näillä kumppanuushankkeilla ja kaikennäköisillä kujilla
ja millogeilla, ties millä muilla, nehän ovat
puhtaasti ulkoistamiskuvioita, niin laitetaanko tällä Rakennuslaitoksen
siivoojien ulkoistamisella nyt sitten koko talous kuntoon ja ruvetaan
niitä romuja saamaan sieltä sitten parempaan kuntoon, että saadaan
näitä varaosia tilata? Minkälaista tavaraa
muuten on ostettu, kun me tarvitsemme varaosia tällaisen
määrän kaiken aikaa, että kymmeniä miljoonia
vuodessa pitäisi uhrata pelkästään
varaosien ostamiseen? Onko hankinnat tehty vähän
vääränlaisista tavaroista?
Susanna Haapoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Maailmassa tuntuu olevan aivan uudenlaisia
kriisejä, jotka perustuvat ehkä luontoon, ympäristöön
ja aika usein myös energiaan, ja sitten on tietysti ihmisen
toimesta tulleita katastrofeja, joihinka pitäisi pystyä vastaamaan
myös ennakoivasti. Kysyisin ministeriltä: Olisiko
mahdollista kehittää edelleen sekä ulko-
ja turvallisuuspoliittista että sisäistä kriisinhallintaa
ulkomaisessa yhteistyössä, koska uskon, että kokemuksia
myöskin näistä luontoon ja ympäristöön
ja energiaan liittyvistä kriiseistä on enemmän?
Mielestäni nämä kriisit pitäisi
huomioida myös sillä tavalla, että me
olemme yhteisessä veneessä, kun esimerkiksi tsunami
tai muunlainen asia joskus meitä kohtaa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä oli jo muutama kysymys
vähän sieltä päin, mitä ajattelin
ottaa esille. Nimittäin jos oikein kuulin tämän
aamun radiouutisista, niin Puolustusvoimilla on rättikannan
uusiminen lähdössä käyntiin.
Silloin tietysti tulee mieleen, että sen pitää olla
laatutavaraa, kun tänne Pohjolaan hankitaan, eikä ihan mitä sattuu.
Ja toisekseen, olisiko se mahdollista hankintafilosofiana toteuttaa
sillä tavalla, että se on viipaloitu niin, että suomalainenkin
teollisuus tässä pärjäisi?
Eero Reijonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tuottavuusohjelman toteuttaminen tuottanee
tuskaa myöskin ministerille. Se on puolustushallinnon osalta
aika mittava, ja ymmärrän näin, että ennen
kaikkea puolustushallinnon rakennuslaitoksen osalta se vaikuttaa
kyllä työilmapiiriin. Se on näkynyt tuolla
valiokunnan asiantuntijakuulemisessa.
Mutta erittäin iso ongelma meillä on varusmieskoulutuksen
suhteen, se alkaa olla kulminaatiopisteessä. Jos ajattelemme,
että saamme riittävän määrän
sodanajan joukkoja koulutettua, ja tilanne on se, että lähes
20 prosenttia varusmiespalveluksen aloittaneista keskeyttää siinä ensimmäisten
viikkojen aikana, niin joutuu kyllä kysymään,
mikä on järjestelmässä vikana vai
onko kynnys ilmoittautua pois lähteväksi liian
alhaalla. On totta, että siellä ei riitä kaikille
kädestä pitäjiä, mutta ehkä nyt
kannattaisi ministeriössä miettiä niitä toimenpiteitä,
joilla turvataan se, että sodan ajan joukkoja pystytään
riittävästi kouluttamaan.
Reijo Paajanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallinnonalan henkilöstömäärä vähenee
ensi vuonna noin 700 henkilötyövuodella. Tämä johtuu
suurelta osin siitä, että Maavoimien materiaalin
kunnossapidon siirto kumppanuussopimuksella annetaan Puolustusvoimien
ulkopuolisen palveluntuottajan Millog Oy:n tehtäväksi.
Kysyn ministeriltä: onko tuo vaihdos toteutumassa oikealla
tavalla? Sehän on ollut iso juttu Puolustusvoimissa.
Matti Kauppila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkin kyselisin näistä hankinnoista,
mitkä nyt on toteutettu, onko joku salainen EU-sopimus
taikka Nato-sopimus, että pelkkä kilpailuttaminen
ja halvin hinta pätee näissä kaupoissa,
koska jos mietitään varuskuntien merkitystä täällä siviilikriisinhallinnan
puolella, niin sehän nähtiin siinä, kun
nyt varuskuntia lopetettiin, minkälainen työllistäjä ne
ovat. Elikkä onko nyt näköpiirissä,
että meidän varuskuntapaikkakuntamme ja henkilöstö siellä pysyvät
suurin piirtein vähintäänkin nykyisinä,
taikka sitten onko mahdollista, että niihin väki
lisääntyy?
Juha Mieto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Min oon lähinnä huolissa Suomen
tulevaisuudesta. Ed. Reijonen vei osittain multa kysymyksen pois,
mutta kyllä mä haluaisin siihen samahan palata.
Nyt ku meillä oli puolustusvaliokunnassa kuultavana Puolustusvoimista
oleva lääkäri, vai mikä sen
korkia-arvoinen arvo oli, niin hän oli todella huolissaan siitä,
että tänä päivänä kynnys
lähtiä varuspalvelusta pois ensimmäisten
viikkojen aikaan on liian herkkä. Ei tarvittu ku tulla
pieni joukkohysteria siellä tai mua pikkusen ottaa päästä,
lähretähän. Onko, ministeri, tarkootus
tehrä selevitys ja puuttua tähän seikkaan?
Suomalaanen mies on jatkoski kova mies, ja meidän tulevaisuures
puolustus tuloo pohjautumahan tähän samahan ku
tähän asti eli varusmiespalvelukseen.
Outi Mäkelä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Poikkeusolojen huoltovarmuudesta on esiintynyt
jonkun verran epävarmuutta, kuten ed. Kerola täällä jo
esittikin. Erityisesti aluskapasiteetista ja sen ulosliputtamisesta
on kannettu huolta. Olisinkin kysynyt ministeriltä: minkälaisia
toimia on huoltovarmuuden osalta suunniteltu?
Markku Pakkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sotilaallinen kriisinhallinta on puhuttanut
myös tässä salissa, ja niin kuin tässä kerrotaan,
kulut ovat jo ylittäneet 113 miljoonaa ja sillä ei
sitä tuhatta miestä enää maailmalle
saada. Kysyisin ministeriltä: onko mietitty, että osallistuttaisiin
enempi näihin YK-johtoisiin operaatioihin, koska kiistatta
nämä Nato-johtoiset operaatiot ovat kalliita ja
ne ovat melko kaukanakin vielä, joten näissä YK-operaatioissa saatettaisiin
päästä tuolla samalla summalla, saatettaisiin
saada enemmän miehiä maailmalle ja enemmän
kokemusta ja ehkä enemmän aikaiseksikin?
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysyn puolustusministeriltä, onko
tästä suuresta ja kasvavasta varusmiespalveluksen
keskeyttämisosuudesta tehty tai onko aikeita tehdä kunnollista
selvitystä syistä. Itselläni on sellainen
kuva, että pelkkä fyysinen ja psyykkinen kunto
ei riitä selitykseksi tälle asialle, vaan kysymyksessä on
enemmän jonkinlainen kulttuurinen ja asenteellinen muutos,
ikään kuin motivaation puute. Tämä ainakin
on tullut muutamien niiden nuorten miesten kohdalla esiin, joiden
itse tiedän keskeyttäneen varusmiespalveluksen.
He ovat olleet periaatteessa ihan hyväkuntoisia henkilöitä,
mutta jonkinlainen motivaation puute on siellä takana.
Onko varusmieskoulutuksessa mahdollisuus puuttua tähän,
että tulisi riittävä motivaatio siihen
heti koulutuksen alkuun jatkaa se loppuun saakka?
Toinen varapuhemies:
Nyt ministerille 5 minuutin kommentti-, vastaus- ja yhteenvetopuheenvuoro.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Hyviä kommentteja ja hyviä kysymyksiä.
Yritän käydä niitä lävitse.
Ensinnäkin ed. Laitinen nosti esille tuottavuusohjelman,
jonka osalta on myönnettävä, että puolustushallinto
on aika tavalla osuuttansa tehnyt ja isolta osaltaan juuri ulkoistamalla
kumppanuuksien kautta, mistä täällä on
esimerkkeinä mainittu tämä kunnossapito
eli Millog, joka starttaa nyt vuodenvaihteesta. Rakennuslaitoksen osalta
täällä tuotiin esille tämä tuottavuusohjelman
200 henkilön vähentämistavoite. Sata
siitä hoituu luonnollisen poistuman kautta, ja sadalla puolestaan
on 4 vuoden suoja-aika siirtyessään uuden työnantajan
palvelukseen. Eli tässä suhteessa henkilöstöstä ihan
hyvän henkilöstöpolitiikan nimissä pidetään
kiinni.
Mutta selonteossahan loppujen lopuksi tämä asia
sitten viimeistään käsitellään.
Me olemme sinne esittäneet toiveen, että tuo 15 000
olisi sitten ehdoton kipukynnys ja raja, mutta eduskunta sanoo siinä sitten
viimeisen sanan. On myöskin sanottava, että ulkoistaminen
ei aina tarkoita suinkaan miinusmerkkejä, vaan esimerkiksi
Sodankylässä vaatetuskorjaamolla ovat työpaikat lisääntyneet
ja sillä on siinä kunnassa ja siinä työllisyystilanteessa
suuri rooli.
Ed. Nepponen kysyi tästä teknisestä kallistumisesta.
Kyllähän näin on, eli puolustusmateriaali
kallistuu vuotuisesti noin 7—8 prosenttia, ja juuri tästä syystä olemme
esittäneet selontekoon vuosille 2011—2015, että nykysuorituskyvyn turvaaminen
edellyttää nykyistä rahoitustasoa, inflaatiota
plus tämän lisäksi vielä 2 prosenttia, joka
on vuotuisesti noin 50 miljoonaa.
Ed. Tennilän puheenvuoron otin lähes kehuina,
kun hän sanoi, että määrätietoisin
askelin edetään, (Ed. Tennilä: Natoon!)
mutta tämä kysymys tästä osallistumisesta
Naton nopean toiminnan konseptiin on rinnan EU:n nopean toiminnan
konseptin kanssa. Edellinen hallitus aloitti nuo valmistelut, joita
nykyhallitus on vienyt eteenpäin. Pitää muistaa,
että kysymyksessä on täydentävä toiminta.
Tällaisen nopean toiminnan tarve kiistatta tässä kriisien
maailmassa on olemassa, mutta sitten on erilaisia syitä,
miksi esimerkiksi EU:n nopean toiminnan konseptia ei ole aktivoitu.
Sitten suomalaisen kriisinhallinnan tulevaisuudesta muutama
sana. Ensinnäkin jos katsotaan tänä päivänä pääoperaatioita:
olemme Balkanilla, Nato-johtoisessa Kosovossa, EU-operaatiossa Altheassa
Bosniassa, sitten olemme Afganistanissa, mikä on Nato-operaatio,
ja EU-operaatiossa Afrikassa Tšadissa. Tämän
osalta hallitus on päättänyt, että me
olemme YK:n tiedusteluun vastanneet positiivisesti eli haluamme
jatkaa Tšadissa maaliskuun jälkeen, jolloin tuo
EU-operaatio muuttuu YK-operaatioksi. Ja nyt jos vähän
visioidaan tulevaisuutta, jos asiat menevät suotuisasti,
niin Balkanilla todennäköisesti on nähtävissä lähivuosina
tilanne, että Suomi voi siellä rauhanturvaajien
määrää vähentää. Afganistanin
osalta päätöksiä ei ole tehty,
(Ed. Tennilä: Mutta mikä teidän kantanne
on siihen?) mutta on indikoitu, ed. Tennilä, on arvioitu,
että Afrikassa, esimerkiksi Tšadissa, voisimme
nostaa määrää tästä nykyisestä 60:stä jo
ensi vuonna esimerkiksi 100:aan ja kenties seuraavana vuonna 200:aan.
Äärimmäisen tärkeää tulee
olemaan myöskin pohjoismainen yhteistyö Afrikassa.
Tavoittelemme yhteistä koulutustoimintaa Afrikan unionin kanssa,
joka on tärkeä tekijä Afrikassa, koska
se korostaa omaa vastuutaan.
Täällä on nostettu esiin, voisiko
sanoa, kotimaiset hankinnat, vastakaupat, huoltovarmuus, ne ovat
yhteisiä kattotermejä tärkeälle
asialle. Erityisesti tässä taloudellisessa ja
työllisyystilanteessa täytyy kotimaisuus pystyä hyödyntämään, niin
kuin on tehtykin, ja tässähän puolustushankinnoissa
on käytettävissä tämä erikoinen
296 artikla, joka antaa mahdollisuuden tulkita hankinta sotilashankinnaksi.
Ed. Kuoppa, jos Horneteja joskus ulkomaille lähetetään,
se on eduskunnan päätös ja poliittinen
päätös tältä osin.
Venäläinen kollegani Anatoli Serdjukov esitti yhteisiä harjoituksia
terrorismin ja kriisinhallinnan saralla. Totesin vastauksessani,
että Puolustusvoimat ei harjoittele terrorismia vastaan,
vaan se toiminta kuuluu sisäministeriölle, mutta
sen sijaan yhteinen kriisinhallintaharjoitus esimerkiksi meriturvallisuuden
nimissä Itämeren alueella niin, että kaikki
Itämeren valtiot osallistuvat, olisi äärimmäisen
tärkeä.
Verkkoturvallisuus on nostettu aiheellisesti esille. Se on yhä haastavampaa.
Siinä, missä Suomi on tullut tietoyhteiskunnaksi,
se on yhä haavoittuvampi, oli sitten kysymys energia- tai kuljetusjärjestelmästä,
julkisesta hallinnosta. Sen vuoksi on tärkeää varmentaa
näitä verkkoturvallisuuden, voisiko sanoa, kriittisiä pisteitä.
Forssan maastopuvuista sen verran, että kyllä, puolustushallinnossa
siirryttiin uuteen käytäntöön,
päätettiin ostaa valmiita maastopukuja. Ne ostettiin
kotimaiselta valmistajalta, joka puolestaan tilasi kankaan ulkomailta.
Mutta mitä nyt tulee tähän Forssan kangastehtaaseen,
myöskin tämä Forssan kangastehdas on
perustanut vuonna 2007 Kiinassa tuotantolaitoksen ja oman ilmoituksensa
mukaan aikoo tulevaisuudessa valmistuttaa kankaansa Kiinassa. Eli
lopputulos on, että jos olet siinä käsityksessä,
että tilasit kankaan Forssasta, niin saattaa olla, että kangas
toimitetaan Kiinasta. Näin tämä globalisaatio
tässäkin suhteessa etenee.
Arvoisa puhemies! Mielestäni olen keskittynyt näihin
pääkysymyksiin. Kiitän kommenteista ja
kysymyksistä.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Suomella on YK:n rauhanturvaoperaatioissa tällä hetkellä 21
rauhanturvaajaa, 21 vain. Nyt kun Kongoon on pyydetty suomalaisia
rauhanturvaajia YK:n puolelta, te olette sanonut ei. Natolle te
sanotte aina kyllä, niin te olette Afganistanin osaltakin
sanomassa. Nyt te olette viemässä meitä sitten
vielä tähän Naton nopean toiminnan taistelujoukkojen
kierrätykseen, joka on uusi askel kohti Natoa. Älkää tätä kiistäkö,
ettekä te varmaan sitä kiistäkään. Mutta
erikoistahan tässä on se, että kepu ja
demarit seuraavat teidän perässänne selkä edellä samaan
Nato-suuntaan perääntyen "ei nyt Natolle" -puhetta
kuitenkin samaan aikaan pitäen. Tässä on
selvästi työnjako. Minusta meidän pitää sanoa
Natolle ei mutta olla YK:n rauhanturvaoperaatioissa enemmän
mukana.
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nato ja YK ovat ihan vastikään
tehneet keskinäisen sopimuksen, joka liittyy muun muassa
kriisinhallintatoimiin. YK tarvitsee Natoa kriisinhallintatoimissa.
Kiistän kyllä sen ajatuksen, että Nrf:ään
osallistuminen olisi askel Nato-jäsenyyteen. Sitä se
ei missään tapauksessa ole, mutta eri asia on
sitten arvioida kaiken kaikkiaan näitä nopean
toiminnan joukkoja, niin EU:n nopean toiminnan joukkoja kuin Nrf:ääkin.
Oma arvioni on se, että kun taloustilanne kiristyy kaikissa
maissa, niin tällainen melko kallis järjestelmä kuin
nämä — toistaiseksi on epäselvää,
miten niitä käytetäänkin — nopean toiminnan
joukot joutuu kriittiseen valoon kaikissa maissa, kun itse operaatioihin
tarvitaan joukkoja ja miehiä. Ajatukseni on kyllä,
että Suomen pitäisi keskittyä ja miettiä nimenomaan
mieluummin itse operaatioon osallistumista kuin lisätä nopean
toiminnan joukkoihin sitoutumista.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä tuli esiin
semmoinen väite, että YK:n rauhanturvaoperaatiot
olisivat kalliimpia kuin muut kriisinhallintaoperaatiot. Minä kyllä epäilen
tuota. Sitä nyt ei suoraan ole laskettu, mutta kyllä kaikki
operaatiot, olivat ne sitten YK:n lipun alla tai jonkun muun lipun
alla YK:n valtuuttamana, ovat varmasti yhtä kalliita. Jos
mennään Kongoon, se maksaa yhtä paljon kuin
jos mennään Tšadiin.
Miksi otin puheenvuoron: lähinnä haluan muistuttaa,
että me olemme vahvasti mukana myöskin YK:n rauhanturvaoperaatioissa
maksajana. Me maksamme 30 miljoonaa euroa osuuttamme rauhanturvaoperaatioista.
Se on 30 prosenttia siitä, mitä — noin
100 miljoonaa, nyt vähän enemmän — käytämme
muihin kriisinhallintaoperaatioihin. Se on tämän
100—130 miljoonan euron lisäksi maksuosuus YK:n
rauhanturvaoperaatioista. Tämä asia meinataan
yleensä unohtaa.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Riippumatta siitä, kuka johtaa näitä rauhanturvaoperaatioita,
ne ovat hyvin saman kaltaisia tänä päivänä.
YK, EU, Nato kokoontuvat hyvin paljon samassa pöydässä,
siellä pohditaan, minne lähdetään
ja kuka ottaa milloinkin vetovuoron. Sen takia tällaista
keskustelua, että näillä olisi jotain
erityisiä eroja tai kustannuseroja, on aivan turha täällä käydä.
Ed. Korkeaoja nosti täällä esiin
erittäin tärkeän näkökulman,
ja se on juuri se, että nopean toiminnan joukkojen osalta,
koskien sekä Eubg:tä että Nrf:ää,
varmasti on edessä uudelleenarviointi. Ed. Tennilä,
on hyvä muistaa, että meillä on eduskunnan
päätös Nrf:stä, meillä on
eduskunnan päätös. Olemme menossa sinne
hakemaan koulutusta ja koulutuskykyjä mutta emme ole osallistumassa
rotaatioon. On kokonaan toinen asia, jos hallitus aikoo ja haluaa
tätä arvioida uudelleen. Mitään
ei tapahdu ilman eduskunnan myötävaikutusta. Se
täytyy keskustella hallituksessa ja tuoda tänne,
eduskunta ottaa sitten uudelleen kannan. (Eduskunnasta: Mikä teidän kanta
on?) — Jos semmoista arviointia tarvitsee tehdä,
niin sitten otamme kantaa hallituksen esitykseen. (Puhemies: Minuutti
kulunut!) Sen takia on turha mennä tässä vaiheessa
tekemään liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta tämä on aika ihmeellinen
väite tai ihmeellinen kannanotto ed. Korkeaojalta, että pitäisi
luopua säästösyistä sekä EU:n
että Naton nopean toiminnan joukoista. Onko muissa EU-maissa
käsitelty tätä asiaa, niin että emme
nyt poikkeaisi sentään siitä joukosta,
mihin me kuulumme? Jos on, silloin minä haluaisin kyllä tietää,
mitkä maat ovat suunnittelemassa tätä ja
onko muita sellaisia maita, jotka eivät kuulu Natoon, lähtemässä pois
nimenomaan näistä Naton nopean toiminnan joukoista. Minusta
tämä on erittäin tärkeä asia
jopa Suomen imagon kannalta.
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En sanonut, että meidän pitäisi
luopua näistä, mutta tunnettua ja tiedossa on,
että muun muassa EU:n nopean toiminnan joukkojen käyttöä ja
koko konseptia joudutaan arvioimaan. Nythän on tilanne
muodostunut sellaiseksi esimerkiksi, että brittijoukot
käyttävät nopean toiminnan joukkovalmiusvuoroa
lepovuorona ja kun tulee Afganistanista joukko, niin sitten se on
kotona ja niin sanotusti valmiusvuorossa ja vain äärimmäinen
hätä, melkein kolmas maailmansota varmaan, tarvittaisiin,
että ne saataisiin lähtemään
sieltä. Eli tällä tavalla tämä konsepti
alkuperäisessä ajatuksessaan ei mielestäni
toimi sillä tavalla kuin piti. Sen takia meidän kannattaa
arvioida tätä asiaa uudelleen. Totta kai pidämme
sitoumuksemme, mutta tulevaisuutta ajatellen, kun on kova pula joukoista
itse operaatioissa, mielestäni on tärkeämpää keskittyä niihin
kuin näihin nopean toiminnan joukkoihin.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Lyhyesti, todellakin on näin, niin
kuin ed. Laukkanen totesi, että silloin, kun puhutaan kriisinhallintaan
osallistumista, se on aina eduskunnan päätös.
Eli kukaan ei tässä varmaan ole viemässä mihinkään muutoin
kuin eduskunnan antamalla mandaatilla.
Täällä on puhuttu näistä kustannuksista.
Ihan lyhyesti: rauhanturvaaja Kosovossa maksaa vuodessa 80 000
euroa, rauhanturvaaja Afganistanissa 145 000 euroa, rauhanturvaaja
Tšadissa 240 000 euroa. Tämä ei
suinkaan riipu siitä, onko operaatio YK:n alla tai EU:n
alla tai Naton alla, vaan siitä, missä nämä operaatiot
sijaitsevat ja kuinka paljon esimerkiksi turvallisuuteen ja logistiikkaan
joudutaan panostamaan.
Aivan kuten ed. Korkeaoja totesi, YK tarvitsee Natoa, mutta
niin Natokin tarvitsee YK:ta. Esimerkiksi Afganistanin osalta Isaf-operaatio
ja YK:n korkea edustaja Kai Eide toimivat tiiviissä yhteistyössä,
ja tämän yhteistyön onnistuminen hyvin
pitkälti tulee varmasti myöskin olemaan hyvin
keskeisellä sijalla sen osalta, mihin tuossa operaatiossa
päädytään.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä talousarvioasiaa voi
käsitellä tietysti monella lailla, ja kommentoin
muutamia tekstejä, mitä puolustusministeriön
hallinnonalalta on sanottu. Lähden oikeastaan liikkeelle
siitä, että kun maanpuolustuksellisista asioista
puhutaan, aina välillä tulee mieleeni vanha roomalainen
totuus "si vis pacem, para bellum", toisin sanoen "jos haluat rauhaa,
valmistaudu sotaan". Ja se ei tarkoita militarismia ja innostuneisuutta
sodasta, vaan sitä, että mikäli ne järjestelmät,
jotka rauhan aikana ovat käytössä, joutuvat
tositoimiin, ne pystyvät siihen, mihin niiden väitetään
ja luullaan pystyvän.
Tätä taustaa vasten kun lukee tätä tekstiä,
niin ensimmäisellä sivulla pääluokassa
27 ihan selvästi ilmoitetaan, että puolustusministeriön
hallinnonalan suurin haaste on suorituskykyjen kehittämisen
osalta resurssien riittävyys sekä teknologian
hankinnan, käytön ja ylläpidon kallistuminen.
Ne ovat kaksi ihan selkeätä asiaa. Ja kun mietin
tätä salikeskustelua, jota tässä äsken
on käyty, niin täällä on ollut
hämmästyttävän monta puheenvuoroa,
joissa itse asiassa on haluttu resurssien riittävyys laittaa
vähintään kyseenalaiseksi. Ja osa on
tykännyt, että sitäkin teknologiaa, mitä uusitaan
ja hankitaan, jotta ajan tasalla pysyttäisiin, pitäisi
jarruttaa. Toivoisin kyllä niiltä, jotka tähän
suuntaan tätä asiaa ajattelevat, parempia perusteluja
siitä, mistä he lähtevät liikkeelle.
He eivät voi lähteä liikkeelle siitä,
että tätä koko maata pystytään
jatkossakin puolustamaan, vaikka he sanovat, että yleistä asevelvollisuutta
meillä edelleen kannatetaan ja alueellinen maanpuolustus
on erittäin tärkeä asia. Koen heidän
viestinsä vähän, mitenkä nyt
sanoisin, vastakkaisina tai vain yleisluonteisena huomioina.
Itse asiassa tämän ensimmäisen sivun
perusteella, arvoisa puhemies, voi aivan hyvin jo huolestua koko
tästä puolustushallinnon alasta. Mihin suuntaan
se on menossa, jos me tosiaan kaiken näin hoidamme kuin
tässä kirjassa sanotaan? Päällisin
puolin kieltämättä näyttää hyvältä,
mutta moni asia on kyllä niin sanotusti suomen kielellä aivan
kiikun kaakun. Otan vain yhden esimerkin, ja se on tästä henkilöstösuunnitelmasta,
jossa yleisesti myönnetään, että 15 000
on se raja, jolla me pärjäämme. Sen alla
me emme pärjää. Onhan se tietysti rohkeasti
sanottu, että jos me olemme vähän yli
15 000:n, niin sitten me muka reteesti pärjäämme.
15 000, 16 000, 17 000 on suurin piirtein
sama määrä, jos näille taistelukentille
joudutaan, mitä toivoakseni ei koskaan kyllä tapahtuisi.
Mutta tässähän jäljet pelottavat,
miten se on, "vestigia terrent" latinaksi.
Tässä sotilaallisessa maanpuolustuksessa on maanpuolustustahto
erittäin tärkeä asia. Täällä on siihen
liittyviä havaintoja ollut jo tarpeeksi. Minkä takia
keskeytetään niin paljon? Ministeri ei siihen äsken
kerinnyt vastata. Minä tiedän, että hänellä on
ajatuksia, ja toivottavasti ne realisoituvat, niin että myöskin
motivaatiopuoleen pystytään enemmän panostamaan.
Se on pelkkää matematiikkaa, kuinka monta sotilasta
meillä on rivissä 20 vuoden kuluttua. He ovat
kaikki syntyneet jo. Ja jos heistä 20 prosenttia otetaan
pois, onko se tulevaisuudessa jopa 30, niin se on aika hurja mahdollisuus,
joka meille silloin kääntyy täällä eteen.
Jos ajatellaan vielä ihan tämän puolustushallinnon
sisällä siis armeijaan, sotilasmahtiin liittyviä asioita,
niin nämä vaikuttavuustavoitteet ovat kyllä mielenkiintoista
lukemista. Ne ovat Keltaisessa kirjassa sivulla 188 ja sitten vastaavasti
sotilaallisen kriisinhallinnan osalta sivulla 200. Ja kyllä se
nyt jonkinlaisia kelloja minussa ainakin herättää,
että Maavoimien osalta suorituskyky asteikolla 1—5
on 3. Siis se ei ole 4, joka olisi hyvä, vaan se on 3.
Se koskee Maavoimia, se koskee Merivoimia. Ilmavoimat on ainoa,
joka on nelosilla täällä, ja sekin on
kyllä heikko nelonen, kun ajatellaan, että välillä siltä loppuu
bensa, välillä sillä ei ole lentotunteja
ollenkaan tarpeeksi verrattuna vaikka Natojoukkoihin. Minä tiedän, että suomalaiset
lentäjät lentäisivät paljon
enemmän, jos vaan voisivat. Varaosista on pulaa, ja korkeatasoinen
kalusto ei pääse niihin lentoihin, mihin pitäisi.
Tätä numeroa pitäisi lukea paljon huolellisemmin
läpi. Pääesikunta myöskin 3. Mistä syystä?
Arvoisat edustajakollegat! Kiinnittäkäämme tähän
jatkossa enemmän huomiota kuin ehkä sitten sotilaallisen
kriisinhallintakyvyn parantamiseen, jossa on siviilikriisinhallinta
mukana. Se on tärkeä osalohko, mutta näiden
eri asioiden vertaaminen keskenään on tietenkin
... Jos tätä keltaista kirjaa käytetään
pohjana tälle keskustelulle ... Siellä vielä on,
minkä kerkiän sanoa tähän, kehittämisohjelma,
jossa on seitsemän eri alakohtaa. Jos ne kaikki tehdään,
niin kuin tässä on ajateltu, on aika hienosti,
jos tällä budjetilla pärjätään.
Meidän täytyisi muistaa, että pelkästään
7 prosenttia jo hankinnat nousevat jatkossa.