Puolustusministeriön hallinnonala 27
jatkui
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Päivän
keskustelu tästä puolustusministeriön
hallinnonalan pääluokasta 27 oli hyvin mielenkiintoinen.
Omalta kohdaltani se päättyi sellaiseen vaiheeseen,
kun keskustelussa esitin, onko erilaisilla operaatioilla erilainen
hinta, kun on kyseessä YK-johtoinen operaatio tai Nato-johtoinen
operaatio, ja siihen sain puolustusministeriltä, kiitos
hänelle, hyvän vastauksen. Operaatiot ovat erihintaisia,
se ei niinkään riipu siitä, kuka niitä johtaa,
vaan siitä, missä päin maailmaa niitä operaatioita
suoritetaan.
Tästä olisin halunnut jatkaa keskustelua.
Minusta on myös Suomen kannalta hyvin tärkeätä, mihin
suomalaisia rauhanturvaajia maailmalla lähetetään,
ja on syytä miettiä aina operaation hintaa — ministerin
kertoman mukaan hinnan ero voi olla kolminkertainenkin, tänään
kerrottiin, että se voi olla 80 000 euroa tai
240 000 euroa per vuosi per sotilas. Minne päin
maailmaa lähdetään, sillä on
mielestäni merkitystä myös.
Muutama havainto tästä pääluokasta
27. 4,7 miljoonaa euroa varusmiesten päivärahojen
korotukseen on erittäin myönteinen uutinen. Suomalaisilla
varusmiehillä on puolustustahto, sen me kaikki tiedämme,
mutta niin kuin päivän keskustelussa tuli selville,
puolustuskuntoa ei niinkään ole monellakaan. Yleiskuntoon
ja varusmiesten terveydentilaan on syytä kiinnittää huomiota,
ja toivottavasti tällä päivärahojen
korotuksella on oma myönteinen merkityksensä siihen.
Toisena asiana haluan nostaa tämän 30 miljoonan
euron rahanosoituksen Senaatti-kiinteistöjen investointiohjelmaan.
Toivon, että niistä ohjelmista muun muassa Haminan
varuskuntien kunnostukseen saamme osamme. Onhan siellä historiallisesti
merkittävät rakennukset, kaipaavat pientä ehostusta.
Maanpuolustusjärjestön toiminnan tukeminen
on tulevaisuudessa hyvin tärkeää. Maanpuolustuskoulutusyhdistys
on julkisoikeudellinen yhdistys, ja yhä enemmän
sillä on vaativampia tehtäviä. Koulutusmäärät
ovat kasvaneet noin 40 prosenttia, ja yhdistyksen valtionavun lisätarve on
613 000 euroa ohjelman mukaan.
Toivon, että näille asioille löytyy
myönteistä suhtautumista eduskunnassa, ja kaiken
kaikkiaan reserviläisjärjestön toiminta,
vapaaehtoinen maanpuolustus, on hyvin huomioitu tässä talousarvioehdotuksessa.
Sinällänsä reserviläistoiminnalla
on tänä päivänä erittäin
hyvä imago. 35 000 jäsenen järjestö nauttii
mielestäni hyvää luottamusta, sillä on
aktiivista toimintaa, ja se harjoittaa maanpuolustustahtoa ja -intoa
kehittävää toimintaa.
Täällä salissa keskusteltiin muun
muassa aselaista, ja toivon, että ensi keväänä,
kun aselaki tulee tänne saliin, siitä käydään
hyvin asiapitoinen ja varsin laaja keskustelu, että siinä ei
mennä liian tunteikkaalle tasolle, vaan pitäydytään
niissä tärkeissä asioissa, joissa pystytään
maanpuolustusjärjestöjen toimintaa ylläpitämään,
samoin kuin ampumaurheilua ja metsästysharrastusta.
Sitten ed. Tennilä kertoi täällä,
että täällä ollaan menossa selkä edellä Natoa
päin. Itse en kuitenkaan tunnustaudu tällaiseksi
reserviläiseksi, vaan saattaa olla, että joskus
tulee peräännyttyä, mutta ainakin täyskäännöksen
teen ja etenen sitten taas haluamaani suuntaan, että tällainen
selkä edellä liikkuminen ei kuulu mielestäni
suomalaisen sotilaan eikä reserviläisen toimenkuvaan.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Uskottavan puolustuksen lähtökohtana
on yleinen asevelvollisuus. Siihen perustuu suomalaisten Puolustusvoimain
toiminta. Se sopii meille palkka-armeijoita paremmin, koska se on
tehokas, halpa ja yhteiskuntaa kiinteyttävä järjestelmä.
Asevelvollisuusjärjestelmä on tuottanut ja tuottaa
sellaisia tuloksia niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin,
että niitä kelpaa esitellä kenelle tahansa
ja missä tahansa. Se on tae myös sille, että maanpuolustustahtomme
säilyy korkeana.
Jotta voimme tulevaisuudessa tukeutua yleiseen asevelvollisuuteen,
tulee varusmiespalvelusta suorittavien sosiaalisen ja taloudellisen
aseman tukemiseen kiinnittää erityistä huomi- ota.
Viranomaisyhteistyön ja poikkihallinnollisen yhteistyön
merkitys on kasvanut. Tämä näkyy niin
sanotusti uusien uhkien torjunnassa. Yhteiskunnan elintärkeiden
toimintojen turvaaminen on määritelty eli ministerien
ja viranomaisten vastuut häiriötilanteissa ja
poikkeusoloissa on selkeytetty.
Puolustushallinnon tehtävänä on vastata
sotilaallisesta maanpuolustuksesta resurssien puitteissa. Puolustusmenojen
tason pitäminen nykyisellä reaalitasolla mahdollistaa
Puolustusvoimien pitkäjänteisen kehittämisen.
Puolustushallinto antaa myös tarvittaessa virka-apua muille
viranomaisille. Puolustuskyvystä ei saa tinkiä uudelleenjärjestelyillä.
Puolustusvoimien on toimittava sekä rauhan että kriisin
aikana. Kaikilla toimilla on ylläpidettävä vahvaa
maanpuolustustahtoa. Yksi tällainen vahva maanpuolustustahdon
ylläpitäjä on kertausharjoitukset. Reservin
yliluutnanttina käsitykseni mukaan kertausharjoitukset
ovat jatkossakin edelleen reservin koulutuksen kannalta tärkeitä.
Reserviläisillä on keskeinen asema sodan ajan
joukoissa. Vakinaisessa palveluksessa olevien ikäluokkien
pienentyessä varsinaisten kertausharjoitusten tulee olla
reservin koulutuksen ydintä. Johtotehtäviin sijoitetut
reserviläiset on tärkeää käskeä säännöllisesti
kertausharjoituksiin. Kertausharjoitusten avulla varmistetaan, että reserviläisten
osaaminen on ja pysyy korkealla, sillä reserviläisillä on
jatkossakin keskeinen asema Suomen puolustuksen järjestelyissä,
sillä se on varmaa, että reserviläiset
kantavat lukumäärällisesti päävastuun
sodan ajan joukkojen tehtävissä.
Arvoisa herra puhemies! Tämän takia erityisesti
reservin päällystön korkeatasoinen osaaminen
on välttämätön edellytys paikallisten
ja maakuntajoukkojen toiminnalle. Kertausharjoituksia on korvattu
aika paljon vapaaehtoisilla harjoituksilla, mutta se on nähtävä osin
tilapäisratkaisuna, joka kai johtunee 1990-luvun talouspoliittisesta tilanteesta,
jolloin varsinaiset määrärahat varsinaisten
kertausharjoitusten järjestämiseen olivat vähäiset.
Se oli sen ajan hengen mukaan ihan hyvä ratkaisu, mutta
on selvästi ollut havaittavissa osallistujakato vapaaehtoisiin
harjoituksiin, sillä vähemmän innokkaat
reserviläiset ovat huomanneet, että harjoituksista
voi jäädä pois ilman välittömiä seuraamuksia.
Samoin on ollut havaittavissa, että eivät työnantajatkaan
ole suostuvaisia työntekijöidensä toistuviin
poissaoloihin ilman lain määräämää velvoitetta.
Tärkeänä, keskeisenä tavoitteena
tulee olla, että reserviläisille luodaan jatko-
ja täydennyskoulutusjärjestelmä, jolla
voidaan antaa täydellinen pätevyys niihin tehtäviin,
joita reserviläiset joutuvat sodan ajan Puolustusvoimissa
hoitamaan. Tämä on ehdoton edellytys sille, että reserviläisille
voidaan jatkossakin uskoa vaativia tehtäviä.
Korostan vielä kerran sitä, että varsinaisten kertausharjoitusten
tulee olla reservin koulutuksen ytimenä. Kaikki joukkoihin
sijoitetut reserviläiset tulee käskeä kertausharjoituksiin
säännöllisesti vähintään
joka viides vuosi.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyi.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallinnonalan budjettiesitystä voi
jopa kehuakin. Se on hyvin linjassa Matti Vanhasen toisen hallituksen
hallitusohjelman kanssa. On myös hyvä, että valtiovarainvaliokunta
on omassa käsittelyssään tehnyt hyvinkin
kannatettavia muutoksia.
Tosiasia kuitenkin on, että tulevaisuuden haasteet
puolustuspolitiikassa ovat varsin suuret. Kaikki tiedämme
sen, että noin suurin piirtein lähtökohtana
on se, että puolustusbudjetista yksi kolmasosa menee kalustoon,
yksi kolmasosa henkilöstökuluihin ja yksi kolmasosa
muihin kuluihin. Tiedämme sen, että puolustuksen
materiaalin, kaluston, käyttöikä lyhenee
eli se vanhenee varsin nopeasti samalla kun hankintahinta nousee.
Tässä on tulevaisuuden suhteen isot haasteet,
miten tämä puolustusbudjetti voidaan pitää uskottavalla
tasolla ja saada sinne riittävät määrärahat.
Tämä saattaa pitkässä juoksussa
johtaa siihen, että varuskuntaverkostoa arvioidaan jälleen
tulevina vuosina uudelleen.
Tuottavuusohjelmasta on puhuttu myös tämän
pääluokan osalta varsin paljon, ja sille perusteita
kyllä kieltämättä löytyy.
Nyt siellä ovat uhan alla puolustushallinnon rakennuslaitoksen siivoojat
ja myös mestarikunta on huolissaan tulevaisuudesta. On
tärkeätä, että me täällä eduskunnassa
myös linjaamme niitä tuottavuusohjelman tavoitteita
niin, että myös euromääräisiä säästöjä syntyy
eikä pelkästään henkilöstövähennyksiä.
Sotilaallinen kriisinhallinta on myös muutosten edessä.
Ensi vuoden aikana Kosovosta todennäköisesti kotiutetaan
merkittävästi joukkoja, ja on sitten hallituksen
ja eduskunnan asia, vahvistetaanko jollakin tietyllä alueella
joukkojen vahvuutta. Tosiasia on kuitenkin se, että euromääräiset
kustannukset per rauhanturvaaja ovat vuosien saatossa kohonneet
varsin paljon, ja tiedämme sen, että Tšadissa
tämä summa on kolminkertainen Kosovon joukkoihin
nähden.
Materiaalihankintojen kotimaisuusasteesta on tärkeätä pitää kiinni.
Me kaikki tiedämme sen, että puolustusteollisuudella
on paljon työpaikkoja Suomessa, ja on tärkeätä myöskin
huoltovarmuuden, varaosahankintojen, näkökulmasta
pitää huoli siitä, että puolustusmateriaalihankintojen
kotimaisuusaste säilyy vähintään
50 prosentissa.
No, ei kaikki ole hyvin. Jos meillä on hyvä kalusto
ja henkilöstöä jne., tärkeätä on
kuitenkin maanpuolustuksen näkökulmasta maanpuolustustahto.
Ilman tahtoa ei tule hyvää tulosta. Tahdon näkökulmasta
kertausharjoitukset ovat hyvinkin merkittävässä roolissa
ja myös se, että vapaaehtoiseen maanpuolustukseen
ja maanpuolustuskoulutukseen on osoitettu määrärahoja. Tämä varmasti
tuo tulevaisuudenuskoa kaikille suomalaisille. Toisaalta olen kyllä varsin
huolissani siitä, että ei pelkästään
varusmieskoulutuksessa ole ongelmia, vaan myös kun maakuntajoukkoja
perustettiin, siellä on ollut ongelmia miehistön
rekrytoinnin suhteen. Tämä on hyvin huolestuttava
asia monestakin näkökulmasta, ja tähän
tulisi löytää kyllä lääkkeitä aivan
oikeasti. Uskon, että tähän syvennytään
puolustusvaliokunnassa ensi vuoden aikana.
Varusmieskoulutuksesta on täällä puhuttu,
ja silloin kun puhumme yleisestä asevelvollisuudesta, alueellisesta
puolustuksesta, niin kyllä varusmieskoulutus on avain.
Kyllä me kaikki varmasti olemme huolissamme siitä,
jos varusmieskoulutettujen määrä alkaa
pudota alle 70 prosentin. Onko sitten tilanne niin, että suomalaisten maanpuolustustahto
ja isänmaallisuus ovat pikkuisen kateissa? Tähän
varmasti tulisi myös täällä salissa
kiinnittää huomiota, etsiä lääkkeitä,
miten tähän asiaan voitaisiin puuttua. Mutta suuntaus
on erittäin huolestuttava ja ikävä, ja
olemme varmasti kaikki täällä salissa
siitä huolissamme.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Käytän harkitusti toisen
puheenvuoron tästä puolustusministeriön
hallinnonalasta, en sen takia, että olisin tästä nykypäivästä jotenkin
huolissani meidän puolustusvoimiemme alalta, mutta kieltämättä olen
kyllä huolestunut siitä suunnasta, kun analysoi
näitä tietoja, mitä meille annetaan tähän
suureen saliin, kun niitä lukee. Suuri kysymys on se, onko
suunta oikea vai ei.
Valiokuntahan aloittaa oman mietintönsä sillä,
että Puolustusvoimien toimintamenot mahdollistavat Puolustusvoimien
toiminnan tason ylläpitämisen vuoden 2008 tasolla,
siis ylläpitämisen, mutta ei mitään
muuta. Silloin tulevat muun muassa mieleen ne puheenvuorot, mitä meidän nykyinen
puhemiehemme käytti aikanaan, kun hän oli puolustusministeri,
jolloin huolestuneisuus oli jo sangen suurta. Ei se ole mitenkään
jäänyt pois. En minä ainakaan ole unohtanut
teidän puheitanne ja sanojanne, ja me olemme samalla viivalla
todennäköisesti.
Kun valiokunta vähän myöhemmin sitten
vielä sanoo niin, että valiokuntakin on huolestunut siitä,
että puolustushallinnon henkilöstömäärä lähestyy
kriittiseksi arvioitua 15 000 henkilötyövuoden
rajaa, joka on laskettu tarvittavan nykyisen kaltaisen järjestelmän
minimitarpeeksi, niin kyllä koen inhottavaksi sen, että me
olemme aivan minimissä, ja itse asiassa siitä ei
sen suurempaa huolta täällä silloin tarvita.
Minä aikaisemmassa puheenvuorossani vertasin näitä vaikuttavuustavoitteita
ja niihin liittyvää sisäistä tietoutta.
Minusta, kun siellä katsotaan, minkälainen suorituskyky
on Maavoimilla, niin kun se on kolme asteikolla viisi, niin ei se nyt
mitenkään hyvä ole. Se on huolestuneisuuden
lähde minusta ilman muuta. Merivoimilla on aivan samainen
kolmonen suorituskyvyn osalta. Ilmavoimilla se on nelonen, mikä tarkoittaa,
että se olisi hyvä.
Mutta siihen on taas sisäänrakennettu sitten asia,
jota vähän jään ihmettelemään,
miten näin on, sillä käytännössähän
siis tässä tarkoitetaan lentäviä ilmavoimia
eikä varsinaisesti ilmapuolustuksen nykytilaa kokonaisuudessaan.
Siitä on meidän selonteossamme ihan selkeä määritelmä, miten
se on puolustuspoliittisessa selonteossa. Mutta kuitenkin on niin,
että se on hyvin ilmavoimapainotteinen ja resursseista
pääosa on käytetty lentokalustoon ja
toimintaan, ja hyvä on, että niin on. Siinä ei
ole mitään outoa. Mutta kun 2000-luvulla minun
tietojeni mukaan on radikaalisti supistettu ilmatorjunnan resursseja,
niin kyllä uhkakuvan mukaan, kun niitä olisi pitänyt
lisätä, tämä on yksi havainto
siihen, onko suunta meillä ollenkaan oikea vai onko vähän
piilossa jotain muuta. Kuinka moni tämän on aistinut
ja kuinka moni ei?
Nimittäin puolustusselonteon mukaan ilmatorjuntaa tarvitaan
joka paikkaan suojaamaan pääkaupunkia sekä Maa-,
Meri- ja Ilmavoimia. Vaatimus on tietenkin ihan oikea ja enemmän kuin
kohdallaan, mutta resurssit eivät kyllä taas vastaa
tätä vaatimusta enää. Ja mitkä ovat
nämä reaktioajat ja muut, mitä meidän
Ilmavoimillamme nykyisin on, jos äkillisesti joku uhka
ulkopuolelta tänne tulee? Näistä minusta
liian vähän puhutaan, varsinkin kun ajattelee,
miten niitä valiokunta voisi mahdollisesti käsitellä.
Sanon vielä ilmatorjunnasta sen, että sehän
on huipputekninen aselaji, jolla pitäisi olla riittävästi
ammattisotilaita. Strateginen ilma- ja ohjusisku voidaan toteuttaa
hyvin äkillisesti, joten ilmapuolustuksen pitäisi
olla suuressa valmiudessa. Sitä se ilmeisesti nykyaikana
kuitenkaan ei ole.
Tämän lisäksi tässä lyhyessä puheenvuorossa haluaisin
vielä mainita sen, että varsinaisten Puolustusvoimien
ohella meillähän on kansallisen turvallisuuden
takaamiseksi myöskin laaja-alaisesta kokonaismaanpuolustuksesta
kysymys. Siinä on laaja-alaista viranomaisyhteistyötä,
jota tarvitaan, ja yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen
suojeleminenkin on iso haaste. Siihenhän kuuluvat valtion
johtaminen, ulkoinen toimintakyky, sotilaallinen puolustus, sisäinen
turvallisuus, talouden ja yhteiskunnan toimivuus, väestön
toimeentulo ja toimintakyky sekä henkinen kriisinkestokyky.
Paljon tehtäviä, arvoisa puhemies, jotta yhteiskunnalliset
resurssit osattaisiin oikealla tavalla yhdentää,
ja silloin suuri kysymys on, riittääkö tämä budjetti,
jos tällä mennään eteenpäin vain
inflaatiokorjausten varassa. Todennäköisesti ehkä ei
riitä.
Tähän myöskin liittyy se, että naisten
mahdollisuus tulla mukaan toimintoihin maanpuolustuksessa tulisi
nimenomaan kokonaismaanpuolustuksen kautta hyvin järkevästi
toteutettua.
Viimeisenä asiana palaan tähän samaiseen
asiaan kuin muun muassa ed. Reijonenkin. Meillä on lisääntynyttä keskeyttämistä niiden
varusmiesten joukossa, jotka saapuvat palvelukseen. Se on suuri
huolenaihe. Se tarvitsee ihan selkeästi paremman projektin
kuin tähän mennessä on pystytty tekemään.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Vuodesta 2004 alkaen puolustushallinnossa
on alkanut laaja toimintojen uudelleenjärjestäminen. Niin
sanottujen kumppanuussopimusten avulla toimintoja on ulkoistettu
monilla toiminta-alueilla, ja lähes kaikissa kumppanuushankkeissa
Puolustusvoimien oma henkilökunta on siirtynyt näiden
palveluntuottajien leipiin. Tällaisen laajan kumppanuusohjelman
tai kumppanuustoiminnan tarkoituksena olivat laajat kokonaistaloudelliset,
jopa 10—15 prosentin säästöt.
Arvoisa puhemies! Henkilöstöjärjestöiltä tulee
hyvin huolestunutta palautetta Puolustusvoimien kumppanuustoiminnasta.
Mielestäni tulevana vuonna onkin syytä tarkistaa
jo yksistään tuottavuusohjelman paineenkin vuoksi,
miten kumppanuuteen perustuvat toimintamallit ja nämä hankkeet
ovat onnistuneet ja erityisesti, miten nämä tavoitteet
ovat vaikuttaneet.
Sanomattakin on selvää, arvoisa puhemies, että yhdyn
tähän valtiovarainvaliokunnan lausuntoon, jossa
valiokunta siis korostaa sitä, että puolustushallinnon
tulee noudattaa hyvän työnantajan periaatteita
näissä kumppanuushankkeissa.
Yleiskeskustelu pääluokasta 27 päättyi.