Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Maankäytössä ja
kaavoituksessa kysymys on moninaisista intresseistä. Näitä ovat
muun muassa ympäristönsuojelu, energiatehokkuus,
ilmastonmuutoksen torjuminen, päästöjen
vähentäminen, väestön ikääntymisestä johtuvat
uudet tarpeet, asukkaiden elinympäristön viihtyisyys,
kuntien omien palvelujen sijoittaminen, elinkeinoelämän
ja kaupan etujen huomiointi, monipuolisen yritysrakenteen kehittäminen,
uusien ja eri toimialojen yritysten sijainnin ohjaus.
Kaavoituksessa korostetaan ja tullaan tulevaisuudessa yhä enemmän
korostamaan ympäristönsuojelua, energiatehokkuutta,
ilmastonmuutoksen torjumista. Päästöjä voidaan
torjua etenkin liikennemäärien vähentämisellä,
johon voidaan pyrkiä yhdyskuntarakenteen eheyttämisellä.
Ilmastonmuutosta torjutaan myös energiansäästöllä,
energiatehokkuutta lisäämällä sekä uusiutuvan
energian käytön edistämisellä.
Ennen taantumaa oli vuoteen 2020 mennessä tarkoitus
rakentaa liiketilaa 5,2 miljoonaa kerrosneliömetriä.
Pidän huolestuttavana ja erittäin tyhmänä kehitystä,
jossa liiketilaa suunnitellaan rakennettavaksi tarpeisiin nähden
kaksinkertainen määrä. Onneksi asuntoministerimme
on realistinen tässä asiassa.
Vuoteen 2020 mennessä suunnitelluista liiketilan rakentamishankkeista
alle 50 000:n kerrosneliömetrin hankkeita oli
133, yli 50 000:n kerrosneliömetrin hankkeita
oli 22 ja yli 100 000:n kerrosneliömetrin hankkeita
oli 10. Suunnitteilla oli yhteensä 38 kauppakeskusta, joista
uusia oli 29. Nyt Suomessa on yli 60 kauppakeskusta. Uusista kauppakeskuksista
45 prosenttia suunniteltiin sijoitettavaksi keskustojen ulkopuolelle.
Niiden vaikutus on valtava, koska ne heikentävät keskustojen
elinvoimaisuutta.
Arvoisa puhemies! Liikerakentamisen mittakaavan suureneminen
vaikuttaa yhdyskuntiin ja liikenteen järjestelyihin. Perheiden
koon pieneneminen ja väestön ikääntyminen
muuttavat kulutus- ja asiointikäytäntöä.
Läheltä saatavien palvelujen merkitys kasvaa,
kuten on muuallakin Euroopassa kasvanut. Onkin tarkasti arvioitava,
kuinka kaupan rakenteen ja jakelujärjestelmien kehitys
vastaa kulutuskäytäntöjen muutoksiin.
Kauppakeskusten sijoittumista on arvioitava monista näkökulmista,
kuten suhteessa asutukseen, nykyisiin kauppapalveluihin sekä kevyen ja
raskaan liikenteen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Näyttää siltä,
ettei nykyisiä maakunta- ja seutukaavoja ole valmisteltu
kauppakeskusrakentamisen määrää silmällä pitäen.
Kaavoituslainsäädännön uudistamistarve
on ollut erityisen suuri juuri vähittäiskaupan
kahden suuren yksikön kanssa. Pidän lakiesityksen
tavoitetta hyvänä, ja tästä suuri
kiitos kuuluu asuntoministeri Vapaavuorelle.
Lakiesityksen 71 c §:n 1 momentin
mukaan vähittäiskaupan suuryksiköiden
ensisijainen sijaintipaikka on keskusta-alue, ellei muu sijainti kaupan
laatu huomioon ottaen ole perusteltu. Tässä ilmeisesti
viitataan tilaa vaativien erikoiskauppojen tarpeisiin. Pitäisin
tärkeänä, että pykälässä mainittaisiin
tilaa vaativat erikoiskaupat. 71 c §:n
2 momentin mukaan merkitykseltään seudullisen
vähittäiskaupan suuryksikön sijoittaminen
maakuntakaavan keskustatoiminnoille tarkoitetun alueen ulkopuolelle
edellyttää, että vähittäiskaupan
suuryksikön sijoituspaikaksi tarkoitettu alue on maakuntakaavassa
erityisesti osoitettu tähän tarkoitukseen. Kolmantena, 71 d §:n
1 momentin mukaan vähittäiskaupan suuryksikköä ei
saa sijoittaa maakunta- tai yleiskaavan keskustatoiminnoille tarkoitetun
alueen ulkopuolelle, ellei alue ole asemakaavassa erityisesti osoitettu
tätä tarkoitusta varten.
Arvoisa puhemies! Arveluttavaa pykälien muotoilussa
on se, että niissä on takaportteja, jotka ovat
seuraavia: ensimmäisenä maininta, että ellei
kaupan laatu huomioon ottaen ole perusteltua sijoittaa keskustan
ulkopuolelle, toisena, että keskustan ulkopuolinen vähittäiskaupan
suuryksikön sijainti on maakuntakaavassa osoitettu tähän
tarkoitukseen, sekä kolmantena, että ellei alue
ole asemakaavassa erityisesti osoitettu tähän
tarkoitukseen. Nämä ovat niitä takaportteja, joita
vähittäiskaupan suuret ketjut tulevat hyödyntämään
perusteluina sille, että kaupan suuryksikköjä sijoitetaan
jonnekin muualle kuin keskustoihin.
Olennainen kysymys on, toimiiko kuntien yritysten sijainninohjaus
tämän jälkeen vai haluavatko kunnat edelleen
kaavoittaa vähittäiskaupan suuryksikköjä keskustojen
ulkopuolelle. Toinen lähivuosien kaavoitukseen liittyvä kysymys
on, miten tiivistetään nykyisiä yhdyskuntarakenteita
merkittävästi, jotta voidaan vähentää päästöjä.
Toivon, että yhdyskuntarakenteiden tiivistämiseen
pyrkiviä lainmuutoksia valmistellaan lähivuosina.
Kiitän asuntoministeri Vapaavuorta, joka on kaikin
voimin pyrkinyt siihen, että kaupan suuryksiköitä pitää sijoittaa
keskustoihin. On toivottavaa, ettei eduskunta lievennä tätä lakiesitystä, koska
lakiesitys jo nyt on varsin lievä tavoitteisiin nähden.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan totean, että vähän
samalla tavalla kuin ed. Laxell haluan kiitellä tässä asuntoministeri
Vapaavuorta siitä, että tätä kaupan suuryksiköitä koskevaa
lainsäädäntöä täsmennetään
ja terästetään tällä tavalla
kuin tässä esitetään. Pääkohdiltaan
tämä on oikean suuntainen. Tämähän
tuo kaupan suuryksiköt nykyistä tarkemmin suunnittelun
piiriin. Maakuntakaavassa pitää osoittaa ne paikat,
jos ollaan liikkeellä keskusta-alueiden ulkopuolella, ja
toisin kuin julkisessa keskustelussa on esitetty, niin tämähän
ei todellakaan tarkoita edes sitä, että peltomarketit
kiellettäisiin, vaan sitä, että niitä koskeva
suunnittelutyö on tehtävä kunnolla ja
pitää pystyä perustelemaan, jos on jotain
erityistä syytä sijoittaa näitä keskusta-alueiden
ulkopuolelle.
Sinänsä tähänhän
on johtanut tarve siihen, että liikkumistarvetta saataisiin
pienenemään. Peltomarketit aiheuttavat melko runsaasti
autoliikennettä. Toisaalta tarvetta tälle lainsäädännölle
on sitäkin kautta, että palvelujen saatavuudesta myös
asuinalueiden läheisyydessä pitää pitää huolta.
Nyt myös tähän on vaikuttanut toki tämä kaupan
rakennemuutos sillä tavalla, että nämä vanhan
lain määrittelyn mukaiset tilaa vievän
vähittäiskaupan suuryksiköt ovat muuttaneet
luonnettaan sillä tavalla, että rajankäynti
on vaikeata. Nämä ovat pääosin
kohdallaan. Ainut yksityiskohta, mitä hiukan mietin tuon
tilaa vievän kaupan osalta, on autokauppa. Se on kuitenkin
luonteeltaan säilynyt ehkä perinteisen kaltaisena,
joten täytyy katsoa, miten tämä lakiesitys
autokaupan sijoittumiseen sitten vaikuttaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Oliko tässä joku aika sitten
juuri tämä asia esillä kyselytunnilla,
kun kokoomuksen kansanedustajat pitivät omaa ministeriään
Jan Vapaavuorta tosi tiukoilla. Se liittyi, jos muistan oikein,
Pieksämäen Ideapark-hankkeeseen, joka oli tullut tyrmätyksi,
ja ministeri Vapaavuori lupasi, että tänne ennen
joulua vielä tulee esitys, joka mahdollistaa Pieksämäen
Ideaparkin ja Kiimingin Ideaparkin ja luoja ties minkä parkin.
Elikkä toisin sanoen siis elämme tämmöisessä reaalimaailmassa,
jolla on selvä poliittinen tarkoitus, joulurauha kansallisen
kokoomuksen eduskuntaryhmään.
Arvoisa puhemies! Tähän liittyy perustelujen osalta
semmoinen pikantti yksityiskohta: mitä on sinä aikana
tapahtunut, kun aikaa on eletty siitä kyselytunnista tähän
hetkeen, jolloinka tämä lähetekeskustelu
on menossa? On tapahtunut sellaista, että raakaöljyn
tynnyrihinta on noussut 10 dollaria barrelilta. Se on hyvin paljon.
Ja tähän aikaan liittyy vielä semmoinen
asia, että Iea eli tämä maailman energiajärjestö on
ilmoittanut, että tämäkin — 91
dollaria oli tämän eilisen päivän
noteeraus — on dumping-myyntiä. Itse asiassa se
oikea hinta olisikin tällä rahan arvolla — mitä se
nyt onkaan se rahan arvo tällä hetkellä — 115
dollaria barrelilta elikkä 159:ltä litralta. Ja tähän
todellisuuteen tehdään tällaiset mahdolliseksi.
Arvoisa puhemies! Ei tässä mitään
järkeä ole!
Keskustelu päättyi.