Juha Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Käsillä oleva hallituksen
esitys on kauan odotettu, voisinko sanoa, jopa parikymmentä vuotta odotettu
lakiesitys. Kysymys on tässä siis autoverolain
muuttamisesta siten, että autoverolain niin sanottuun muuttoautopykälään
saadaan osin täsmennyksiä ja osin kokonaan uusi
pykälä. Tämä asiakokonaisuushan
oli edellisen kerran esillä maaliskuussa 2009, kun tekemäni
lakialoitteen tuolloin allekirjoitti 125 kansanedustajaa. Tämä hallituksen
esitys, joka on nyt käsittelyssä, luonnollisesti
poikkeaa hieman tuosta silloin tekemästäni aloitteesta
mutta on kuitenkin perusrakenteeltaan yhdenmukainen tuolloin tehdyn aloitteen
kanssa.
Lähtökohtana ja perusteluina tuolle lakialoitteelle
nostin tuolloin esiin kriisinhallinnan onnistumisen myös
siitä näkökulmasta katsottuna, millainen
on kriisinhallintahenkilöstön halukkuus hakeutua
ja palvella ammattikoulutustaan vastaavissa tehtävissä kriisialueilla.
Muutama vuosi sitten oli nimittäin havaittavissa selvää laskua
hakijoiden määrässä. Kautta
aikojen muuttoauto on koettu motivaatiota kohottavana tekijänä,
jos sen näin voisin kuvailla. Samalla on kuitenkin todettava,
että autovero ei ole eikä sen pidä olla
palkanlisä eikä suoranainen palvelussuhteen etu,
mutta todellisuudessa se kyllä mielletään
lisäporkkanaksi.
Aloitteen ensisijaisena tarkoituksena oli poistaa keinotekoista
byrokratiaa ja selkeästi vanhentunut käytäntö niin
sanotun muuttoajoneuvon verotuksen osalta siltä osin, että ajoneuvo
viedään ulkomaille niin sanotusti käyttöä varten.
Keinotekoisen siitä aiemmasta käytännöstä teki
se, että kriisinhallintatehtävissä työskentelevät
rauhanturvaajat joutuivat viemään tuon mahdollisen muuttoajoneuvonsa
esimerkiksi palveluspaikan naapurimaahan odottelemaan oman palveluksen loppumista.
Näin tehtiin vuosikymmenet, voisinko sanoa, yli kaksi vuosikymmentä,
mutta hyöty siitä on mennyt pääsääntöisesti
ulkomaalaisille huolinta- ja laivayhtiöille.
Nyt käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä autoverolakiin lisätään
muutama pykälä. Keskeisin muutos mahdollistaa
alennuksen autoverotuksessa myös niissä tapauksissa,
joissa ajoneuvoa ei voi terrorismin tai sotatilan vuoksi tai muista
näihin rinnastetuista syistä oleellisesti heikentyneen
turvallisuustilanteen vuoksi käyttää tai
säilyttää. Lisäksi on hyvä todeta,
että hallituksen esitys sinällään
sisältää siis tämän
edun myös muille kuin kriisinhallintatehtävissä toimiville.
Kyse on siis yhdenvertaistamisesta siten, että kaikki ne,
jotka työskentelevät tällaisella alueella
kriisinhallintatehtävissä, oli kyseessä sitten siviili-
tai sotilaskriisinhallinta, ovat oikeutettuja edellytysten täyttyessä autoveron
alennukseen. Tähän tulevat myöskin mukaan
ne henkilöt, jotka työskentelevät humanitäärisissä tehtävissä kyseisen
kaltaisilla kriisialueilla.
Arvoisa rouva puhemies! On myöskin tässä kohtaa
paikallaan esittää toive siitä — kun
luin tuota hallituksen esitystä, joka sinällään
on aivan oikea ja erittäin hyvä kokonaisuus, mutta
kuitenkin on tärkeää huomioida eräs
asia — että kun sitten aletaan määrittelemään
tuota kriisinhallinta-aluetta tai -paikkaa, jossa palveltuaan henkilö on
oikeutettu ajoneuvon tänne tuomaan, ei voi nimittäin
olla niin, että jokainen tapaus arvioidaan sen hetkisen
alueen tilannearvion perusteella juuri sillä hetkellä,
kun tullausmuodollisuuksia täällä tehdään.
Nimittäin tässä hallituksen esityksessä viitataan
muun muassa ulkoministeriön matkustusohjeisiin, ja pidän
varsin kaukaa haettuna sitä, että viittaus ulkoministeriön
matkustusohjeisiin olisi määrittely sille, voidaanko
katsoa paikka kriisialueeksi tai yleensäkin tällaiseksi. Ohjeet
eivät tietääkseni ole tarkoitettuja niille henkilöille,
jotka työskentelevät kyseisellä alueella,
vaan niille henkilöille, jotka sinne matkustavat, joten
on hyvin kaukaa haettua, että tällainen otettaisiin
oikeusperusteeksi, kun arvioidaan tätä kokonaisuutta.
Tätä samaa asiaa kun pohdin, tulin siihen
lopputulokseen, että kyllä lähtökohta
mielestäni on se, että jos esimerkiksi YK pyytää henkilökuntaa siviilikriisinhallintatehtäviin
tai sotilaallisiin kriisinhallintatehtäviin jollekin alueelle,
niin ei sitä varmastikaan Suomen tullin tarvitse enää pohtia,
olikohan tuolla alueella kriisi vai ei. Ja tämä minusta
on lapsus, että täällä lukee,
että ulkoministeriön matkustusohjeet ovat jokin
kriteeri sille, koska tämä on käytössä.
Jokainen meistä varmasti tässä salissa — ainakin
me kolme, edustajat plus puhemies — olemme sitä mieltä,
että jos YK pyytää kriisinhallinta-apua
(Ed. Pulliainen: Ministeri!) — anteeksi, ministeri Pekkarinenkin
on vielä paikalla — niin ei varmasti ole Tullin
tehtävä sitten pohtia kansallisella tasolla sitä,
onko alueella kriisi vai ei.
Tähän kokonaisuuteen vielä tietysti
täytyy todeta se, että jos aletaan sitten paikallisesti
arvioida, onko alueella kriisi vai ei, mitkä ovat olosuhteet,
niin jokainen, joka on joskus käynyt tuolla alueella, tietää,
että välillä ollaan tilassa, missä käydään
rauhanneuvotteluja, ei välttämättä sada mitään
kranaatteja niskaan tai ei ole tulitaistelu käynnissä,
toisaalta taas voidaan olla hyvinkin, esimerkiksi Afganistanissa,
tämmöisten merkittävien tilanteiden alla.
Mutta kokonaisuudessaan tämä asia on mielestäni
ainoa sellainen asia tässä esityksessä,
mihin toivoisin, että asian valiokuntakäsittelyssä kiinnitettäisiin
huomiota, koska muutoin tilanne johtaa ennakoimattomuuteen ja ennen
kaikkea valituksiin. Me tiedämme jo historiasta, kuinka paljon
autovero aiheuttaa valituksia eri suuntiin ja se on ollut aina meillä perinteisesti
kiistakapula. En halua uskoa, että tähän
esitykseen olisi kätketty tällainen kiistakapula
mukaan, vaan lähden siitä, että tämä on
kenties pieni lapsus, mikä on tapahtunut, ja se olisi helppo
täällä valiokuntakäsittelyssä korjata.
Aivan lopuksi, arvoisa rouva puhemies, totean vielä,
että tässä hallituksen esityksessä on myös
lain 27 §:ään muutos, jonka
tarve tuolloin 1,5 vuotta sitten käydyssä lähetekeskustelussa tuli
ilmi ja joka liittyy muuttajan perheen käsitteistön
korjaamiseen. Sekin on korjattu tässä esityksessä.
Keskustelu päättyi.