Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa olevassa
hallituksen esityksessä ehdotetaan, että eduskunta
hyväksyisi jäänmurtoavustusta koskevasta
yhteistyöstä Itämerellä Venäjän
federaation hallituksen kanssa tehdyn valtiosopimuksen, joka allekirjoitettiin
viime syyskuussa. Sopimuksella annettaisiin Suomelle ja Venäjälle
mahdollisuus pyytää ja saada nopeasti jäänmurtoavustusta
sellaisessa tilanteessa, jossa sopimusmaan oma jäänmurtokapasiteetti
ei riitä.
Koska tätä sopimusta on tänään
julkisuudessa arvosteltu — viittaan vain Hufvudstadsbladetissa
olleeseen Maanpuolustuskorkeakoulun virkamiehen Jon von Weissenbergin
haastatteluun — on ehkä pari sanaa syytä lausua
taloudellisesta ja turvallisuuspoliittisesta vinkkelistä.
Ensinnäkin on todettava, että taloudellinen
yhteistyö Suomen ja Venäjän välillä on
hyvästä ja tässä suhteessa Venäjä on
Suomelle mahdollisuus. Toki joudumme ottamaan EU-sanktiot huomioon,
mutta sanktiot eivät koske jäänmurtajia,
ja niiden käyttöastehan kotivesillämme
on ollut verraten alhainen. Tällä sopimuksella
käyttöastetta voitaisiin nostaa, sillä Venäjällä on
tarvetta jään murtamiselle.
Toiseksi on otettava huomioon, kuten von Weissenberg mainitussa
haastattelussa, että on olemassa luvattoman tiedustelun
mahdollisuus, vaikka se tässä sopimusluonnoksessa
kielletäänkin, lähinnä koskien
sensoreitamme meren pohjassa. Kuitenkin esityksen valmisteluvaiheessa pääesikunta
antoi asiasta oman lausuntonsa ja totesi riskin pieneksi. Riski
Suomen kansalliselle turvallisuudelle on siis pieni, ja sitä on
harkittu. Muitakin ja varmasti mielekkäämpiä tapoja
tutkailla sensoreitamme on. Jäänmurtaja ei ole
paras mahdollinen tapa vakoilla.
Arvoisa puhemies! Laajempaan kokonaisuuteen liitettynä tämä esitys
on puollettavissa, jos kohta valiokuntakäsittelyssä kannattaakin
jossain määrin asian puolustuspoliittisellekin
tarkastelulle uhrata aikaa.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä jäänmurtosopimusta
järkevänä ja pidän myös
järkevänä sitä, että tätä viedään
eteenpäin huolimatta näistä EU:n pakotteista.
Silloin kun viime keväänä päädyttiin
tälle pakotelinjalle, oli juuri valmistumassa tai valmistunut
kolme liikennepuolen yhteistyösopimusta Venäjän
kanssa. Jäänmurtosopimus oli niistä yksi,
toinen oli maantieliikennesopimus ja kolmas rautateitä koskeva
yhdysliikennesopimus. Nyt tänä syksynä sekä jäänmurtosopimus
että maantieliikennesopimus ovat tulleet siihen pisteeseen,
että ne on allekirjoitettu ja nyt tämä valtiosopimuksena
on täällä eduskunnassa käsiteltävänä.
Jäänmurron osalta totean sen, että on
erittäin hyvä, että eri maat, joilla
on jäänmurto-osaamista, tekevät yhteistyötä.
Suomessa on nähty muutama vuosi sitten tilanteita, että meidän
oma jäänmurtokapasiteettimme ei ollut Itämerellä riittävällä tavalla
käytettävissä, kun olisi ollut tarvetta.
Olemme joutuneet miettimään sitä, miten
saamme turvattua meidän ihan henkivakuutuksen lailla olevan
jäänmurron meidän elinkeinoelämämme
kannalta, ja pidän tärkeänä,
että tätä yhteistyötä tehdään.
Toivon myös, että tämä yhdysliikennesopimus,
joka koskee rautatiekuljetuksia Suomen ja Venäjän
välillä myös muiden rajanylityspaikkojen
kuin Vainikkalan osalta, saataisiin vietyä eteenpäin.
Jäänmurrosta haluan vielä todeta
sen, että tämän hallituksen aikana suomalainen
jäänmurto on ollut erittäin poukkoilevaa.
Jos muistatte, niin vuonna 2012 budjetin hyväksymisen yhteydessä täällä salissa
hallitus ajoi läpi hallituspuolueiden turvin sen, että perinteinen
jäänmurtaja öljyntorjuntavarustuksella
hankitaan poikkeuksellisesti Liikenneviraston omaisuudeksi, ja laitettiin
125 miljoonaa euroa kiinni tällaisena aikana uuden jäänmurtajan
hankintaan. Nyt, kuten tiedätte, hyvät edustajakollegat,
tänä syksynä tämä päätös on
talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa kumottu. Nythän
on tarkoitus niin, että Suomen jäänmurrosta
vastaava Arctia Shipping Oy todennäköisesti on
ostajana ja ostaa tämän Liikennevirastolta, ja
se lähtee Liikenneviraston omaisuusmassasta pois. Pidän
uutta linjausta järkevänä.
Jäänmurron osalta on ollut hyvin erikoista myös
suhtautuminen offshore-toimintaan eli arktisten alueitten mukana
oloon jäänmurtokaluston, monitoimimurtajien osalta.
Muistatte sen, mitä vuosi sitten siinä tapahtui,
oli hyvin sekava käsittely täällä eduskunnassakin,
kun tätä arktisen alueen strategiaa täällä myös
salissa sivuttiin. Nyt senkin osalta on tehty uusi linjaus, eli
talouspoliittinen ministerivaliokunta onkin ruvennut vilkuttamaan
vihreää valoa sen mukaisesti, että suomalaisia
jäänmurtajia, monitoimimurtajia voitaisiin käyttää jäänmurrossa
ja muussa avustuksessa siellä arktisilla alueilla. Pidän
sitä myös erittäin järkevänä.
Näiltä osin tämä hallituksen
esitys koskee tätä Suomen ja Venäjän
välistä jäänmurtosopimusta, valtiosopimusta
ja sen eteenpäin menoa, ja pidän tätä oikein
järkevänä. Jos ajatellaan Itämerta, niin
sehän on melkein sisämeri, se on niin pieneltä osaltaan
auki tuonne isommille merille Juutinrauman osalta ja on maailman
ainoa jäätyvä meri. Joka talvi se tarvitsee
jäänmurtoja, ja on järkevää,
että kaikki kapasiteetti, mitä täällä merellisesti
voidaan käyttää jäänmurron
osalta, käytetään.
Keskustelu päättyi.