38) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion varoista maksettavasta
korvauksesta turvakotipalvelun tuottajalle
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Aluksi haluan kiittää valiokuntaa
hyvästä ja yksimielisestä mietinnöstä tähän
asiaan.
Hallituksen esityksen tavoitteena on vähentää kuntien
tehtäviä ja varmistaa turvakotipalveluiden rahoitus
valtion varoista ja näin varmistaa palveluiden saatavuus
jokaiselle sitä tarvitsevalle asuinpaikasta riippumatta.
Esitys on lähtökohtaisesti monin tavoin kannatettava,
ja uskon, että turvakotitoiminnan tärkeyttä ei
varmasti kukaan tässä salissa kyseenalaista.
Alueellisten palveluiden saatavuus tulee ottaa turvakotipalveluissa
vahvasti huomioon. Lapissa, jossa perheväkivaltaa koskevia
kotihälytyksiä tehdään Etelä-Suomen
alueisiin nähden lähes puolet enemmän,
turvakotipalveluita tarjotaan vain Rovaniemellä. Lisäksi
keskustelussa on hyvä nostaa esiin myös se seikka,
että turvakotipalveluihin tukeutuvat henkilöt
joutuvat usein turvautumaan myös muihin tukitoimiin, kuten Rikosuhripäivystyksen
palveluihin. Myös Rikosuhripäivystyksen
ja kaikkien muidenkin perheväkivallan uhreille tärkeiden
tukitoimien paikallinen saatavuus on jatkossakin turvattava. Kuitenkin
hallituksen esityksessä vuodelle 2015 varattu 8 miljoonan
euron määräraha on auttamatta liian pieni,
jotta sillä saataisiin taattua edes tämänhetkinen
palveluverkon laajuus. Jotta pystyisimme tarjoamaan edes nykyisen
kaltaisen laajuuden turvakotipalveluissa, on asiantuntijoiden mukaan
tulevalle vuodelle varattava määrärahoja
noin 11,5 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Turvakotipalveluja tarvitsevat henkilöt
tarvitsevat usein myös lukuisia muita palveluja selvitäkseen
takaisin inhimilliseen ja turvalliseen elämään
kiinni. Kävimme eilen täällä keskustelua
hallituksen esityksestä laiksi rikosuhrimaksuista. Vaikka
hallituksen esitys oli lähtökohtaisesti kannatettava,
esitin epäilykseni sen suhteen, paljonko sen avulla aidosti
saataisiin kerättyä taloudellista apua rikoksen
uhreille.
Uhrien asema ei ole yhteiskunnassamme helppo. Onneksi heitä varten
on kuitenkin olemassa tukiverkostoja ja toimijoita, joiden toimintaa meidän
päättäjien tulee kaikin tavoin tukea.
Kyse ei ole myöskään vain rikosten uhrien
asemasta tai tilanteesta, vaan asiat koskettavat aina myös
heidän läheisiään. Hyvin usein
näihin läheisiin kuuluvat myös lapset,
pienet tai isommat. Yhtä kaikki ne syyt, joiden vuoksi
turvakotipalveluihin turvaudutaan tai rikoksen uhri tai uhrit tarvitsevat
apua ja tukea, ovat traumatisoivia syitä.
Arvoisa puhemies! Väkivaltaa kokeneet tarvitsevat aikaa
ja tukea saadakseen elämänsä palaset
kasaan ja voidakseen löytää elämäänsä suunnan
kriisin jälkeen. Jotkut palaavat takaisin väkivaltaisen
puolison luo, emmekä me heitä voi tuomita. On
helppo sanoa, että lähde ja jätä väkivaltainen
puoliso, mutta lopullinen päätöksenteko
voi vaatia monia yrityksiä ja riittävän
vahvan tuen, mutta myös itsetunnon rakentamisen revityn
tilalle. On viisautta ymmärtää, että kukaan toinen
ei voi tehdä päätöksiä toisen
puolesta. Toinen voi ainoastaan auttaa ja tukea, kuunnella ja puhua,
olla läsnä ja olemassa.
Tilanne on luonnollisesti toinen, jos mukana on lapsia. Tällöin
myös lasten kokonaisvaltainen hyvinvointi ja turvallisuus
on suuressa vaarassa, ja tilanteet vaativat vahvempia toimia nopeammin.
On myös oleellista selvittää, ovatko
lapset väkivallan uhreja. Henkisen kyllä varmasti,
jos he joutuvat katsomaan vanhempiensa keskinäistä väkivaltaa,
mutta mahdollisesti lapset ovat myös fyysisen väkivallan
uhreja. Esimerkiksi niin sanottuja baby shake -tapauksia on paljon enemmän
kuin arvaammekaan, näin moni viranomainen on kertonut.
Näitä tapauksia on vaikea tunnistaa ja tilastoida,
sillä suurin osa niistä jää piiloon.
Ne tulevat esiin usein vasta, kun vammat ovat niin vakavia, että lapsi
on vietävä hoitoon. Vaikka neuvolahenkilökunnalla
on vahva osaaminen ja ammattitaito, kaikkea hekään
eivät voi havaita. Isommat lapset puolestaan eivät
helpolla kerro näkemästään tai
kokemastaan väkivallasta, sillä lapset ovat viimeiseen
saakka lojaaleja vanhemmilleen. Heidän kohdallaan asiat nousevat
esiin usein vasta, jos ja kun lapsi alkaa oireilemaan päivähoidossa
tai koulussa.
Nopeasti pääteltynä voitaisiin olettaa,
että yleisimmin äiti on turvautunut yhdessä lasten kanssa
turvakotipalveluihin heidän koettuaan perheväkivaltaa.
Miesten kynnys hakeutua turvakotipalveluihin on joidenkin tutkimusten
mukaan huomattavasti suurempi. Mies ikään kuin kokee
häpeää. Naisten ja äitien harjoittamasta väkivallasta
tulisikin uskaltaa puhua entistä avoimemmin ja uskaltaa
päästää irti siitä myytistä, että nainen
ja äiti on lähtökohtaisesti aina se hyvä ja
isä ja mies niin sanotusti paha. Tosielämässä näin
ei todellakaan ole. Väkivaltaan, ja hyvin raakaankin sellaiseen,
naiset ja äidit kykenevät aivan yhtä lailla
kuin miehetkin. Uskonkin, että niin kauan kuin tätä myyttiä vaalitaan,
on myös vahvempi puuttuminen naisten harjoittamaan väkivaltaan
ja sen seurauksiin hyvin vaikeaa myös ammattilaisille.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sarjassa lainsäädäntöä,
jossa lähtökohtaisesti ajatus on hyvä — mutta.
Toisekseen sarjassa lainsäädäntöä,
josta itse pidän siksi, että valiokunnan mietinnössä,
jos tämän jaksaa lukea, aidosti kerrotaan, mistä on
kysymys, mitkä ovat ongelmat.
Tämä edellä oleva kryptisyys suomeksi:
On kannatettavaa se, että olemme säätämässä lakia, jossa
turvakotipalvelujen rahoitus siirretään valtiolle.
Mutta sitten tulee se "mutta" ja se suoraan puhumisen osuus. Tässä on
suuri uhka ja vaara, että se palvelu, jota tänä päivänä on
saatavissa, onnistutaan, jos ei nyt ihan romuttamaan, niin vähintäänkin
merkittävällä tavalla heikentämään vain
siksi, että käytettävissä olevat
8 miljoonaa euroa eivät tule riittämään
nykytasoisen turvakotiverkoston ylläpitämiseen.
Täällä mietinnössä lukee,
että tarvittaisiin 11,5 miljoonaa euroa, ja asiantuntijakuulemisessa
on kuultu summa 14 miljoonaa euroa, jolla selviydyttäisiin
siitä, että se verkosto, joka laajassa maassa
on olemassa ja joka välttämättä tarvittaisiin,
voitaisiin aidosti ylläpitää ja paikkoja myös
lisätä sinne, missä tänä päivänä etäisyydet lähimpään
turvakotiin ovat liian pitkät.
Hyvää tarkoitetaan, tavoite on kannatettava, mutta
sitten lainvalmistelun yhteydessä on tapahtunut jotakin,
ja se jokin liittyy näihin taloudellisiin resursseihin.
Ei ihan tavallista ole, että valiokunnan mietinnössä kirjoitetaan
seuraavasti, suora lainaus: "Valiokunta pitää välttämättömänä,
että hallitus varautuu jo ensi vuoden aikana lisäbudjetilla
lisäämään rahaa turvakotitoimintaan."
Kuten puheenvuoroni aluksi totesin, kiitos siitä, että valiokunta
on avoimesti tämän asian kertonut. Suomeksihan
tämä kuitenkin käytännössä tarkoittaa
sitä, että se valmistelutyö, jota on
tehty, on jäänyt vajavaiseksi siksi, että on
selkeästi alibudjetoitu tämän toiminnan
vaatimat määrärahat. Nimittäin
selvää on, että äärimmillään
tämä tarkoittaa sitä, että kun
meillä on tällä hetkellä 20 toimipaikkaa
Suomessa, jossa näitä palveluja on tarjolla, tämä verkko
supistuisi merkittävästi. Valiokunnan mietinnöstä on
luettavissa myös se, että "valiokunta huomauttaa,
että vaikka maksettavat korvaukset sidotaan vuotuiseen
valtion talousarviossa olevaan euromäärään,
määrärahan pienentäminen niin,
että toiminta ei voisi vastata kriisiavun tarpeeseen tai
korvaus ei vastaisi kustannuksia, olisi vastoin lain tarkoitusta".
Täällä on tänään
keskusteltu YK:n ihmisoikeussopimuksen ratifioinnista, seköhän
se virallinen nimi oli. Tämän lain kohdalla puhutaan
niin sanotun Istanbulin sopimuksen ratifioinnista. Jotta voisimme
tuon sopimuksen ratifioida, se tarkoittaisi sitä, että tämän
lain osalta pitäisi askelen osua mieluummin lankulle kuin
että on reilusti yliastuttu se loikka, jota ollaan tekemässä.
Yksi häiritsevä tekijä vielä on
se, että lain toimeenpanoon jäävä aika
on lyhyt. Siksi tätä lakia on jouduttu muuttamaan
siirtymäkauden osalta. Lähtökohta on
nyt se, että kun tänä vuonna sopimukset
pitäisi ehtiä tekemään niin,
että tämä laki olisi voinut tulla voimaan
jo vuoden alusta, nyt mennään niin sanotusti entiseen
malliin ainakin alkuvuosi ja tämä laki tulee sitten
oikeasti voimaan kesän jälkeen.
Arvoisa puhemies! Se iso huoli tässä asiassa — siis
tämä on valiokunnan yksimielinen mietintö,
jossa meillä valiokunnalla on täysin yhteneväinen
käsitys — on se, että hyvää on
tarkoitettu, mutta pitkä matka tästä siihen
on, että tästä priimaa voisi tulla.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaisten mielestä on
hyvä, että turvakotien rahoitus siirtyy valtiolle.
Eli valtio maksaa jatkossa korvauksen turvakotipalvelujen tuottajille
akuutin kriisiavun kustannuksiin. Turvakotitoiminnan avohuollon
palvelut jäävät edelleen kuntien vastuulle.
Valtio on varannut ensi vuoden budjettiin 8 miljoonaa euroa
turvakotipalveluihin. Asian käsittelyn yhteydessä nousi
esille, ettei varattu määräraha riitä turvaamaan
edes nykyistä, reilua 120:tä perhepaikkaa, vaan
määrä tippuu tällä rahoituksella
noin 90 paikkaan.
Suomi on sitoutunut Istanbulin sopimukseen, jonka mukaan Suomessa
tulisi olla reilu 500 turvakotipaikkaa. Myös turvakotiverkoston
on oltava maan kattava, jotta apua saa asuinpaikasta riippumatta.
Perussuomalaiset edellyttävät, että Suomessa
tulee olla riittävästi turvakotipaikkoja, ja tämä vaatisi
asiantuntijoiden laskelmien mukaan rahoituksen lisäämistä.
Valiokunnan mietinnössä kiinnitettiin huomiota
rahoituksen riittämättömyyteen, ja lausumassa
painotettiin lain toimeenpanon seurantaa ja turvakotitoiminnan järjestämisvastuun
ja rahoituksen toimivuutta.
Perussuomalaiset yhtyivät valiokunnan mietintöön.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Viime marraskuussa, osana rakennepoliittista ohjelmaa,
päätettiin turvakotien rahoituksen siirrosta valtiolle.
Tällä hetkellä Suomessa on noin 20 turvakotia,
joiden perhepaikkaluku vaihtelee. Yhteensä perhepaikkoja
on noin 123.
Euroopan neuvoston suositusten mukainen turvakotien yhteenlaskettu
perhepaikkamäärä olisi Suomelle noin
530 paikkaa. Tämä edellyttäisi ministeri
Huovisen mukaan, muutaman vuoden takaisen laskelman perusteella,
32:ta miljoonaa euroa. Valtion talousarviossa tarkoitukseen osoitetaan
kuitenkin vain 8 miljoonaa euroa. Eli olemme varsin kaukana siitä rahoituksesta,
jolla turvakotitoiminta aikuisten oikeasti voitaisiin toteuttaa.
Arvoisa puhemies! Turvakotien tekemää tärkeätä työtä kukaan
ei kiellä, mutta kun tulee kyse siitä, miten toiminta
todellisuudessa voitaisiin rahoittaa, ei ymmärrystä riitä toteuttamaan
rahoitustarvetta.
Turvakotien tekemää tärkeää työtä hehkutettiin
myös eilen täällä istunnossa,
kun käsittelyssä oli hallituksen esitys, jossa
otettaisiin käyttöön rikoksentekijöiltä perittävä uusi
maksu, rikosuhrimaksu. Lain tarkoituksena olisi vahvistaa rikosten
uhreille suunnattujen tukipalveluiden valtion rahoitusta rikosuhrimaksun
tuottoa vastaavalla määrällä.
Vuoden 2012 tilastotietoihin pohjaava karkea arvio määräytymisperusteiden
mukaisista rikosuhrimaksulla saatavista tuloista olisi noin 7,4
miljoonaa euroa vuodessa, jos maksu saataisiin kaikilta siihen määrätyiltä. Lakiesityksessä
todettiin
myös, että Suomessa toimii järjestöjä,
jotka tuottavat rikoksen uhreille kohdennettuja tukipalveluita.
Erityisesti mainittiin Ensi- ja turvakotiliitto ry:n tekemä työ.
Arvoisa puhemies! Me käsittelemme täällä hallituksen
esityksiä, joiden tarkoitus on hyvä. Mutta se
tärkein varmistus, hankkeiden toteutuksen edellytyksen
pohja eli rahoitus, jää valitettavasti edelleen
avoimeksi.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä vielä nostaa
esiin loppuosan puheenvuorostani, joka äsken hiukan jäi
kesken, kun aika loppui kesken, ja jossa nostin viimeisimmäksi
esiin naisten harjoittaman väkivallan ja tämän
liiaksi vallalla olevan myytin, että naiset ja äidit
eivät kykenisi vakavaan väkivaltaan.
Toivoisinkin, että naisten harjoittamasta väkivallasta
puhuttaisiin yhtä rohkeasti kuin miesten tekemästä väkivallasta,
koska vain avoimuudella on mahdollista saada aikaan muutoksia ja puuttua
asioihin. Nainen ja äiti ei suinkaan aina automaattisesti
ole uhri. Uhri voi olla myös mies ja isä, lapsista
puhumattakaan.
Missään tapauksessa en tässä halua
vähätellä naisten kokemaa väkivaltaa,
päinvastoin. Peräänkuulutan ainoastaan
tasapuolisuutta ja avointa rehellisyyttä keskusteluun.
En halua, että kenenkään kokemaa väkivaltaa
vähätellään.
Lähisuhdeväkivalta voi olla myös
esimerkiksi aikuisen lapsen iäkkääseen
vanhempaansa kohdentamaa. Tästäkään
ei juuri käydä keskustelua. Ikääntyvien
kohdalla tämä väkivallan uhka on aivan
todellinen. Siitä kertovat myös uutiset ja tilastot.
Tämän tunnistaminen ja tunnustaminen vaatii myös
ikääntyvien kanssa työskenteleviltä vahvaa
osaamista löytää ne kohtaamisen keinot, joilla
asia saadaan esiin ja uhri autettavaksi.
Yhtä kaikki, varhainen puuttuminen näissäkin asioissa
on ensiarvoisen tärkeää, ja siihen me
tarvitsemme vahvaa panostusta. Jos emme panosta turvakotipalveluihin
saati muihin uhrien tarvitsemiin palveluihin riittävästi,
jätämme uhrit viime kädessä yksin,
ja tätä emme voi missään tapauksessa
hyväksyä.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Perustuslaissa on jo turvattu jokaisen oikeus
henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen sekä fyysiseen
ja henkiseen turvallisuuteen, ja ihmisten henkilökohtainen
turvallisuus on pohja elämänlaadulle. Väkivaltatilastojen
taakse kätkeytyy ihmisiä, ihmisillä on
pelkoja ja salaisuuksia, ja yksi hyvin vaiettu salaisuus tässä yhteiskunnassa
on edelleen lähisuhdeväkivalta.
Jos me ajattelemme Istanbulin sopimusta, joka nyt on ratifioitavana
eduskunnassa, niin itse asiassa meillä on turvakotipaikkoja
yksi neljäsosa siitä, mitä tuo sopimus
suosittaa, yksi neljäsosa suositusta. Tänään,
kun varhemmin keskustelimme YK:n vammaisten oikeuksien sopimuksesta, totesimme
tässä yhdessä, että meillä on
hyvä tapa siinä, että silloin, kun me
ratifioimme kansainvälisiä sopimuksia, me oikeasti
haluamme, että ne sopimukset ovat totta ja meidän
lakimme ovat kohdallaan. Tässä turvakotilaissa
tarkoitus on hyvä, ja sillä pyritään
siihen, että meidän lainsäädäntömme
olisi kohdallaan, mutta rahoitus on kerta kaikkiaan riittämätön.
Jos me menemme eteenpäin tällä 8 miljoonalla,
niin on totta, että meidän turvakotipaikkamme
vähenevät, vaikka Istanbulin sopimuksen ratifiointitekstissä sanotaan,
että me askel askeleelta kuljemme kohti tätä suositusta.
Sen vuoksi on ehdottoman välttämätöntä,
että vähintään tuo 11,5 miljoonaa
turvataan tasoksi silloin, kun lisäbudjetti tähän
taloon ensi vuoden puolella tulee.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Viitaten sekä valiokunnan puheenjohtajan
edustaja Rehulan että edustaja Filatovin tästä asiasta
käyttämiin puheenvuoroihin on pakko todeta, että tässä on
nyt hieman samanlainen ongelma uhkaamassa kuin on liittynyt tänään
päivällä suurin kiitoksin hyväksymäämme
vammaisten sopimuksen ratifiointiin. Sehän viivästyi
siksi, että kun halusimme, kuten edustaja Filatov tässä edellä totesi,
pitää huolen siitä, että siihen
liittyvä lainsäädäntö on
kunnossa, ja kun sen lainsäädännön
kuntoon saattamisen aika keskeisenä esteenä oli
se, että se olisi maksanut, niin niinpä sitten
tämä sopimuksen ratifiointi kesti aivan liian pitkään.
Nyt olemme ratifioineet Istanbulin sopimuksen, ja se edellyttää,
että nämä turvakotipaikat saadaan riittävälle
tasolle. Tässä lakiesityksessä, näin
kai voi sanoa, on olevinaan hyvä pyrkimys samaan suuntaan,
mutta kun rahat ovat jääneet aivan liian vähäisiksi,
niin suunta onkin väärä. On aivan välttämätöntä,
että sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöön
kirjattu valiokunnan yksimielinen ja yhteinen tahto riittävän
rahoituksen osoittamisesta turvataan. Sen jälkeen, kun tämä sali
on mietinnön käsitellyt, sehän on sekä Suomen
eduskunnan että Suomen kansan tahto.
Arvoisa puhemies! Lupaan, että en käytä tämän
jälkeen enää puheenvuoroja.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Lakiesitys hoputtaa turvakoteja sopeuttamaan toimintaansa
olemassa olevaan rahoitukseen. Käytännön
työssä sopeutus on kuitenkin mahdotonta tehdä ilman
toiminnan supistamista ja jopa turvakotitoiminnan lakkauttamista.
Tämän lain olisi tarkoitus tulla voimaan ensi
vuoden alusta, ja jotta valtiontukea voisi hakea, pitäisi
olla myös valmiit kriteerit, joilla valtiontukea voisi
hakea. Pitäisi olla myös selvillä, mitkä ovat
ne sopimusturvakodit, jotka tukea voivat hakea.
Nykyisin toimivilla turvakodeilla on siis paljon avoimia kysymyksiä:
miten toiminta käytännön tasolla taataan,
miten turvakotipalveluiden lisääminen saadaan
tehtyä hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti, ja miten
Istanbulin sopimus ja kansainväliset laatusuositukset onnistuvat?
Keskustelu päättyi.