Täysistunnon pöytäkirja 127/2014 vp

PTK 127/2014 vp

127. KESKIVIIKKONA 10. JOULUKUUTA 2014 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

15) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rakennusten energiatodistustietojärjestelmästä sekä rakennuksen energiatodistuksesta annetun lain muuttamisesta

 

Kulttuuri- ja asuntoministeri  Pia  Viitanen

Puhemies! Suoritetaan nyt kuuliaisesti omien lakien esittelyt, eli jatkan seuraavasta aiheesta. Tällä kertaa aihe on sitten energiatodistukset.

Tässä nimenomaan puhutaan nyt energiatodistuksia koskevasta tietojärjestelmästä, ja siitä on kaiken kaikkiaan kyse. Tässä esitetään muutettavaksi lakia siten, että tehdään säännökset tietojen rekisteröinnistä, mitä siis nyt Arassa parhaillaan tapahtuu.

Rakennusten energiatodistustietojärjestelmä on uusi tietojärjestelmä, ja sitä mainitusti hallinnoi Ara. Ara vastaa myös näiden energiatodistusten laatijoiden valvonnasta. Tietojärjestelmän tavoitteena on tehostaa rakennusten energiatodistusten valvontaa, ja tätähän myös eduskunta on korostanut omissa lausunnoissaan matkan varrella. Tämä rakennusten energiatehokkuusdirektiivi edellyttää riippumatonta valvontajärjestelmää, ja valvonnalle asetetaan myös määrällinen velvoite. Tietojärjestelmä kokoaa energiatodistukset yhteen palveluun ja lisää mahdollisuuksia todistustietojen vertailuun. Energiatodistusten tilaajat saavat myös nykyistä enemmän tietoa pätevöityneistä energiatodistusten laatijoista.

Tähän tietojärjestelmään sisältyy kolme rekisteriä. Laatijarekisteriin kootaan tiedot pätevöityneistä energiatodistusten laatijoista. Vain rekisterissä mainittu henkilö voi laatia energiatodistuksia. Direktiivi edellyttää yleisön saatavilla olevaa luetteloa energiatodistusten laatijoista. Energiatodistusrekisteri sisältää rakennuksia ja niiden energiatodistuksia koskevaa tietoa. Energiatodistuksen laatija tallentaa todistuksen tiedot tietojärjestelmään ja myös allekirjoittaa todistuksen sähköisesti. Energiatodistuksen voi tulostaa vain järjestelmästä, ja todistus saa järjestelmästä yksilöllisen todistustunnuksen. Vain allekirjoitettu ja todistustunnuksen sisältävä todistus on hyväksyttävä. Ja sitten on vielä valvontarekisteri, joka sisältää Aran tekemää valvontaa varten tarvittavia tietoja.

Tätä uutta lainsäädäntöä tarvitaan muun muassa siksi, että tietojärjestelmässä käsiteltävät tiedot katsotaan osittain henkilötiedoiksi. Yksityiselämän kunnioittamiseksi tietoja tulee niiden käsittelyssä suojata. Tällaisia tietoja ovat paitsi henkilöiden nimet ja sosiaaliturvatunnukset myös kaikenlaiset tunnistetut ja tunnistettavissa olevat luonnollista henkilöä koskevat tiedot. Esimerkiksi pientalon osoite ja rakennustunnus kuuluvat tällaisiin tietoihin.

Säännöksiä tarvitaan rekisterin käyttötarkoituksesta, sisällöstä, tietojen säilytysajoista ja luovuttamisesta edelleen. Rekisteröitävien henkilötunnusten käsittely edellyttää myös säännöksiä. Koska energiatodistuksen tiedot tallennetaan tietojärjestelmään ennen kuin todistus on olemassa, on syytä säätää myös siitä, milloin energiatodistus katsotaan toimitetuksi Aralle. Julkisesta tietopalvelusta eli tietojen avaamisesta verkkosivustolle tulee säätää. Laatijaluettelon pitäminen yleisön saatavilla verkkosivuilla edellyttää myös tätä kyseistä lainsäädäntöä.

Energiatodistusrekisterin tiedoista tulisi julkiseen tietopalveluun haettaviksi vain muitten kuin pientalojen yksittäisten energiatodistusten tietoja. Tämä johtuu taas mainituista tietosuojasäännöksistä. Todistusten vertailua helpottavat kuitenkin Aran koostamat yhteenvetoraportit.

Tässä siis tämän lain sisältö. Mutta, puhemies, sanon kaksi sanaa tähän lopuksi, koska energiatodistukset kiinnostavat.

Mehän olemme hyvässä yhteistyössä kansalaisaloitteen jälkeen ja myös eduskunnan käsittelyn jälkeen vieneet eteenpäin tätä pientalojen energiatodistuksen muuttamisasiaa siten, että Euroopan unionissa olen kirjelmöinyt komissaarille siitä, että vanhojen pientalojen energiatodistukset tulisivat vapaaehtoiseksi. Minusta se on tärkeää. Sain sieltä vastauksen, joka oli myönteisempi kuin ennalta odotinkaan, eli siinä todettiin sinänsä, että energiatodistukset ovat tarpeen, mutta vedottiin myös tähän samaan REFIT-hankkeeseen, johon itse puutuin kirjeessäni, ja sanottiin, että nyt sitten kevään REFIT-kierrokselle kirjataan nämä huomiot, mitä Suomi on esittänyt, ja sitä kautta meidän edunvalvontatyömme Euroopan unionissa jatkuu, eli kevättä kohti viemme sitten näitä terveisiä vielä painotetusti, alleviivatusti EU:hun päin.

Mehän emme tiedä, mitä siellä tapahtuu. Jotta voisimme nämä vapaaehtoiseksi muuttaa, tietenkin tarvitsisi EU:n toimia tässä, ja toivomme, että ne onnistuvat. Mutta sittenhän meillä on käynnissä myös kotimainen prosessi siten, että vanhojen pientalojen osalta tulemme selkeyttämään sitä energiatodistusjärjestelmää eduskunnan edellyttämällä tavalla, ja mielestäni se on tärkeää. Tässä alkusyksystä olemme käyneet läpi ministeriössä mahdollisuuksia siihen, niitä on erilaisia vaihtoehtoja, ja näistä olen keskustellut ympäristövaliokunnan sekä Omakotiliiton kanssa. Nyt olemme aivan hiljan perustaneet työryhmän, jonka tehtävänä on nämä vaihtoehdot käydä läpi, arvioida niiden plussia ja miinuksia sekä tehdä esitys soveltuvimmista vaihtoehdoista. Mielestäni on tärkeä asia, että tätä viedään ripakasti eteenpäin.

Eero Reijonen /kesk:

Herra puhemies! Tässä on hyviä asioita sinänsä. Tämä tietojärjestelmä energiatodistusten laatijoista on varmasti perusteltu, että ihan kaikki eivät niitä todistuksia kirjoita, koska tässä on ollut semmoinen riski, että siellä on kaiken maailman maalarit ja muurarit näitä antamassa. Nyt ammattitaito tulee tässä korotetusti esille, ja on tärkeätä, että se rekisteri myös säilyy ja sillä keinoin ammatillisuus tässä korostuu.

Se, että ministeri kertoi, että vanhojen pientalojen energiatodistusjärjestelmä on niin sanotusti vaiheessa, osoittaa sen, että kansalaisten viesti on otettu vakavasti. Tästä tietysti ministerille täytyy tunnustusta antaa.

Täällä nyt on selkeästi myös todettu, miten otetaan kantaa näihin katuosoitteisiin ja kiinteistötunnuksiin. Onhan se aika järkyttävää, jos sieltä tietokannasta voi jokainen katsoa, minkä verran naapurin talossa menee energiaa, ja käydä sitten sanomassa, että onpa hatara talo teillä, kun näin paljon menee energiaa. Näihin kannattaa kyllä kiinnittää huomiota. Ei kai lain tarkoitus ole tämmöinen, että nämä tietokannat tulevat sitten julkisiksi. Ne annetaan vain myyntitilanteessa, eikä niitä pääse muuten katsomaan. Mutta varmaan rekisteri energiatodistusten antajista on kannatettava.

Raimo Piirainen /sd:

Arvoisa puhemies! Vähän samansuuntainen kysymys oikeastaan tietojärjestelmiin liittyen, eli kun siellä on laatijat ja sinne tulee tietenkin sitten tiedot asunnoista, niin mitenkä on nyt ennen kaikkea tämä tietoturvahomma, mihinkä edustaja Reijonenkin viittasi. Mutta sitten myös muistan, että kun me käsittelimme energiatodistuskysymystä, niin siinähän hintahaitari vaihteli energiatodistuksissa muutamasta satasesta ihan jopa tuhansiin euroihin, ja nyt on 520 tuossa hallituksen esityksessä. Se on varmaan keskihinta. Kun tämmöinen järjestelmä tulee, onko sillä mahdollista saada hyötyjä tähän energiatodistushintaan?

Mika Niikko /ps:

Arvoisa puhemies! Olisin tästä asiasta halunnut vielä saada tietää jotain ihan konkreettista esimerkkiä siitä, miten näitten energiatodistusten kirjoittajien pätevyyttä pystytään seuraamaan ja määrittelemään. Tiedän, että se varmaan lainsäädännössä on vaikeata, mutta ilman sitä tällä alalla ei ole sellaisia standardeja, joista nämä kiinteistön omistajat hyötyvät.

Kulttuuri- ja asuntoministeri  Pia  Viitanen

Arvoisa herra puhemies! Tällä hetkellähän se pätevöitynyt, mihin tässä viitataan, luettelo pätevöityneistä, tulee sen kautta, että on tämä tenttisysteemi ja sitä kautta sitten luetteloidaan. Tietenkin Aralla on velvollisuus tätä valvoa. Ara voi esimerkiksi tehdä pistokokeita tai muuten selvittää, ovatko nämä asianmukaisia ja palvelevatko kuluttajaa parhaalla mahdollisella tavalla, ja tämän lain myötä minusta nämä velvoitteet vain mahdollistuvat paremmin kuin tätä päivää ennen. Siinä mielessä tämä on tietenkin myönteinen asia.

Edustaja Piirainen viittasi noihin hintoihin. Silloin aikanaan, kun tämä laki on annettu, arvioitiin silloisessa hallituksen esityksessä 500—700 euroa hinnaksi, ja nyttemmin seurantatiedon perusteella näyttäisi, että se on siitä tullut alaspäin. Kuulin juuri, että ensi vuoden alkupuolella on tulossa seuraava arvio Motivalta. Varmasti sitten aika näyttää, mille tasolle se hinta siitä tasoittuu. Tammikuun aikana ilmeisesti, tai alkuvuodesta joka tapauksessa, tulemme kaiken kaikkiaan kuulemaan lisää hintarintamalta.

Tätä esitystä laadittaessa on tosiaan hyvin tarkkaankin tietosuojavaltuutettu pitänyt ministeriötä tietoisena siitä, että tässä nimenomaan on tärkeää, että yksityishenkilöiden tietoja ei voi paljastua lisää. Sitten taas jos ajatellaan, miten järjestelmällä kuluttaja saisi vaikkapa vertailutietoa, miten tuon kaltainen kuluttaa, niin näistä ei vertailutietoja saa siten, että katsoo, että mitäs se naapurin talo kuluttaa, vaan siten, että Ara pystyy laatimaan erilaisia yhteenvetoja ja arviointeja siitä, minkä kaltaisissa taloissa ovat tulleet nämä todistukset, miltä ne näyttävät. Tämän kaltaista pitää sisällään ajatus energiarekisterilaista.

Keskustelu päättyi.