15) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rakennusten energiatodistustietojärjestelmästä
sekä rakennuksen
energiatodistuksesta annetun lain muuttamisesta
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Puhemies! Suoritetaan nyt kuuliaisesti omien lakien esittelyt,
eli jatkan seuraavasta aiheesta. Tällä kertaa
aihe on sitten energiatodistukset.
Tässä nimenomaan puhutaan nyt energiatodistuksia
koskevasta tietojärjestelmästä, ja siitä on kaiken
kaikkiaan kyse. Tässä esitetään
muutettavaksi lakia siten, että tehdään
säännökset tietojen rekisteröinnistä,
mitä siis nyt Arassa parhaillaan tapahtuu.
Rakennusten energiatodistustietojärjestelmä on
uusi tietojärjestelmä, ja sitä mainitusti
hallinnoi Ara. Ara vastaa myös näiden energiatodistusten
laatijoiden valvonnasta. Tietojärjestelmän tavoitteena
on tehostaa rakennusten energiatodistusten valvontaa, ja tätähän
myös eduskunta on korostanut omissa lausunnoissaan matkan
varrella. Tämä rakennusten energiatehokkuusdirektiivi
edellyttää riippumatonta valvontajärjestelmää,
ja valvonnalle asetetaan myös määrällinen velvoite.
Tietojärjestelmä kokoaa energiatodistukset yhteen
palveluun ja lisää mahdollisuuksia todistustietojen
vertailuun. Energiatodistusten tilaajat saavat myös nykyistä enemmän
tietoa pätevöityneistä energiatodistusten
laatijoista.
Tähän tietojärjestelmään
sisältyy kolme rekisteriä. Laatijarekisteriin
kootaan tiedot pätevöityneistä energiatodistusten
laatijoista. Vain rekisterissä mainittu henkilö voi
laatia energiatodistuksia. Direktiivi edellyttää yleisön
saatavilla olevaa luetteloa energiatodistusten laatijoista. Energiatodistusrekisteri
sisältää rakennuksia ja niiden energiatodistuksia
koskevaa tietoa. Energiatodistuksen laatija tallentaa todistuksen
tiedot tietojärjestelmään ja myös
allekirjoittaa todistuksen sähköisesti. Energiatodistuksen
voi tulostaa vain järjestelmästä, ja
todistus saa järjestelmästä yksilöllisen
todistustunnuksen. Vain allekirjoitettu ja todistustunnuksen sisältävä todistus
on hyväksyttävä. Ja sitten on vielä valvontarekisteri,
joka sisältää Aran tekemää valvontaa
varten tarvittavia tietoja.
Tätä uutta lainsäädäntöä tarvitaan
muun muassa siksi, että tietojärjestelmässä käsiteltävät
tiedot katsotaan osittain henkilötiedoiksi. Yksityiselämän
kunnioittamiseksi tietoja tulee niiden käsittelyssä suojata.
Tällaisia tietoja ovat paitsi henkilöiden nimet
ja sosiaaliturvatunnukset myös kaikenlaiset tunnistetut
ja tunnistettavissa olevat luonnollista henkilöä koskevat
tiedot. Esimerkiksi pientalon osoite ja rakennustunnus kuuluvat
tällaisiin tietoihin.
Säännöksiä tarvitaan rekisterin
käyttötarkoituksesta, sisällöstä,
tietojen säilytysajoista ja luovuttamisesta edelleen. Rekisteröitävien
henkilötunnusten käsittely edellyttää myös
säännöksiä. Koska energiatodistuksen
tiedot tallennetaan tietojärjestelmään
ennen kuin todistus on olemassa, on syytä säätää myös
siitä, milloin energiatodistus katsotaan toimitetuksi Aralle.
Julkisesta tietopalvelusta eli tietojen avaamisesta verkkosivustolle
tulee säätää. Laatijaluettelon
pitäminen yleisön saatavilla verkkosivuilla edellyttää myös tätä kyseistä lainsäädäntöä.
Energiatodistusrekisterin tiedoista tulisi julkiseen tietopalveluun
haettaviksi vain muitten kuin pientalojen yksittäisten
energiatodistusten tietoja. Tämä johtuu taas mainituista
tietosuojasäännöksistä. Todistusten
vertailua helpottavat kuitenkin Aran koostamat yhteenvetoraportit.
Tässä siis tämän lain sisältö.
Mutta, puhemies, sanon kaksi sanaa tähän lopuksi,
koska energiatodistukset kiinnostavat.
Mehän olemme hyvässä yhteistyössä kansalaisaloitteen
jälkeen ja myös eduskunnan käsittelyn
jälkeen vieneet eteenpäin tätä pientalojen energiatodistuksen
muuttamisasiaa siten, että Euroopan unionissa olen kirjelmöinyt
komissaarille siitä, että vanhojen pientalojen
energiatodistukset tulisivat vapaaehtoiseksi. Minusta se on tärkeää.
Sain sieltä vastauksen, joka oli myönteisempi
kuin ennalta odotinkaan, eli siinä todettiin sinänsä,
että energiatodistukset ovat tarpeen, mutta vedottiin myös
tähän samaan REFIT-hankkeeseen, johon itse puutuin
kirjeessäni, ja sanottiin, että nyt sitten kevään
REFIT-kierrokselle kirjataan nämä huomiot, mitä Suomi
on esittänyt, ja sitä kautta meidän edunvalvontatyömme
Euroopan unionissa jatkuu, eli kevättä kohti viemme
sitten näitä terveisiä vielä painotetusti,
alleviivatusti EU:hun päin.
Mehän emme tiedä, mitä siellä tapahtuu.
Jotta voisimme nämä vapaaehtoiseksi muuttaa, tietenkin
tarvitsisi EU:n toimia tässä, ja toivomme, että ne
onnistuvat. Mutta sittenhän meillä on käynnissä myös
kotimainen prosessi siten, että vanhojen pientalojen osalta
tulemme selkeyttämään sitä energiatodistusjärjestelmää eduskunnan
edellyttämällä tavalla, ja mielestäni
se on tärkeää. Tässä alkusyksystä olemme
käyneet läpi ministeriössä mahdollisuuksia
siihen, niitä on erilaisia vaihtoehtoja, ja näistä olen
keskustellut ympäristövaliokunnan sekä Omakotiliiton
kanssa. Nyt olemme aivan hiljan perustaneet työryhmän,
jonka tehtävänä on nämä vaihtoehdot
käydä läpi, arvioida niiden plussia ja
miinuksia sekä tehdä esitys soveltuvimmista vaihtoehdoista.
Mielestäni on tärkeä asia, että tätä viedään
ripakasti eteenpäin.
Eero Reijonen /kesk:
Herra puhemies! Tässä on hyviä asioita
sinänsä. Tämä tietojärjestelmä energiatodistusten
laatijoista on varmasti perusteltu, että ihan kaikki eivät
niitä todistuksia kirjoita, koska tässä on
ollut semmoinen riski, että siellä on kaiken maailman
maalarit ja muurarit näitä antamassa. Nyt ammattitaito
tulee tässä korotetusti esille, ja on tärkeätä,
että se rekisteri myös säilyy ja sillä keinoin
ammatillisuus tässä korostuu.
Se, että ministeri kertoi, että vanhojen pientalojen
energiatodistusjärjestelmä on niin sanotusti vaiheessa,
osoittaa sen, että kansalaisten viesti on otettu vakavasti.
Tästä tietysti ministerille täytyy tunnustusta
antaa.
Täällä nyt on selkeästi
myös todettu, miten otetaan kantaa näihin katuosoitteisiin
ja kiinteistötunnuksiin. Onhan se aika järkyttävää,
jos sieltä tietokannasta voi jokainen katsoa, minkä verran
naapurin talossa menee energiaa, ja käydä sitten
sanomassa, että onpa hatara talo teillä, kun näin
paljon menee energiaa. Näihin kannattaa kyllä kiinnittää huomiota.
Ei kai lain tarkoitus ole tämmöinen, että nämä tietokannat
tulevat sitten julkisiksi. Ne annetaan vain myyntitilanteessa, eikä niitä pääse
muuten katsomaan. Mutta varmaan rekisteri energiatodistusten antajista
on kannatettava.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Vähän samansuuntainen kysymys
oikeastaan tietojärjestelmiin liittyen, eli kun siellä on
laatijat ja sinne tulee tietenkin sitten tiedot asunnoista, niin mitenkä on
nyt ennen kaikkea tämä tietoturvahomma, mihinkä edustaja
Reijonenkin viittasi. Mutta sitten myös muistan, että kun
me käsittelimme energiatodistuskysymystä, niin
siinähän hintahaitari vaihteli energiatodistuksissa
muutamasta satasesta ihan jopa tuhansiin euroihin, ja nyt on 520
tuossa hallituksen esityksessä. Se on varmaan keskihinta.
Kun tämmöinen järjestelmä tulee,
onko sillä mahdollista saada hyötyjä tähän energiatodistushintaan?
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Olisin tästä asiasta halunnut
vielä saada tietää jotain ihan konkreettista
esimerkkiä siitä, miten näitten energiatodistusten
kirjoittajien pätevyyttä pystytään
seuraamaan ja määrittelemään.
Tiedän, että se varmaan lainsäädännössä on
vaikeata, mutta ilman sitä tällä alalla
ei ole sellaisia standardeja, joista nämä kiinteistön
omistajat hyötyvät.
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa herra puhemies! Tällä hetkellähän
se pätevöitynyt, mihin tässä viitataan,
luettelo pätevöityneistä, tulee sen kautta,
että on tämä tenttisysteemi ja sitä kautta
sitten luetteloidaan. Tietenkin Aralla on velvollisuus tätä valvoa.
Ara voi esimerkiksi tehdä pistokokeita tai muuten selvittää,
ovatko nämä asianmukaisia ja palvelevatko kuluttajaa
parhaalla mahdollisella tavalla, ja tämän lain
myötä minusta nämä velvoitteet
vain mahdollistuvat paremmin kuin tätä päivää ennen.
Siinä mielessä tämä on tietenkin
myönteinen asia.
Edustaja Piirainen viittasi noihin hintoihin. Silloin aikanaan,
kun tämä laki on annettu, arvioitiin silloisessa
hallituksen esityksessä 500—700 euroa hinnaksi,
ja nyttemmin seurantatiedon perusteella näyttäisi,
että se on siitä tullut alaspäin. Kuulin
juuri, että ensi vuoden alkupuolella on tulossa seuraava
arvio Motivalta. Varmasti sitten aika näyttää,
mille tasolle se hinta siitä tasoittuu. Tammikuun aikana
ilmeisesti, tai alkuvuodesta joka tapauksessa, tulemme kaiken kaikkiaan
kuulemaan lisää hintarintamalta.
Tätä esitystä laadittaessa on tosiaan
hyvin tarkkaankin tietosuojavaltuutettu pitänyt ministeriötä tietoisena
siitä, että tässä nimenomaan
on tärkeää, että yksityishenkilöiden
tietoja ei voi paljastua lisää. Sitten taas jos
ajatellaan, miten järjestelmällä kuluttaja
saisi vaikkapa vertailutietoa, miten tuon kaltainen kuluttaa, niin
näistä ei vertailutietoja saa siten, että katsoo,
että mitäs se naapurin talo kuluttaa, vaan siten,
että Ara pystyy laatimaan erilaisia yhteenvetoja ja arviointeja
siitä, minkä kaltaisissa taloissa ovat tulleet nämä todistukset,
miltä ne näyttävät. Tämän
kaltaista pitää sisällään
ajatus energiarekisterilaista.
Keskustelu päättyi.