16) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi laajarunkoisten rakennusten
rakenteellisen turvallisuuden arvioinnista sekä maankäyttö-
ja rakennuslain 117 i ja 166 §:n muuttamisesta
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa herra puhemies! Nyt menemme laajarunkoisiin halleihin.
Suomessa on viimeisen yli kymmenen vuoden aikana tapahtunut
lähes vuosittain vakavia rakennusten tai niiden osien sortumia.
Tämän nimenomaisen lakiesityksen käynnisti
Laukaalla 2013 tapahtunut maneesin sortuma, jossa yksi ihminen menehtyi.
Tapaus, ikävä kyllä, oli vain jäävuoren
huippu, nimittäin myös muita aiempia sortumia
arvioimalla voi todeta, että vain sattuma on voinut pelastaa
meidät joskus enemmiltä ihmisuhreilta. Monissa
tapauksissa henkilövahingoilta on vältytty esimerkiksi
siitä syystä, että rakennus on sortunut
ajankohtana, jolloin sen sisällä ei ollut ihmisiä.
Puhemies, silloin kun me puhumme tämänkaltaisista
asioista, ihmisten turvallisuudesta, hengestä, kaikesta
tästä, mielestäni tämä lakiesitys
on enemmän kuin tarpeen.
Sortumia ja rakenteellisia vaurioita on tapahtunut muun muassa
messuhalleissa, liikuntahalleissa, kaupparakennuksissa sekä maatilatalouden
eläinsuojina toimivissa laajarunkoisissa rakennuksissa.
Näin on tapahtunut, vaikka voimassa olevan maankäyttö-
ja rakennuslain 166 §:n mukaan rakennuksen omistajalla
on velvollisuus huolehtia rakennuksen kunnosta.
Ympäristöministeriö sekä kiinteistö-
ja rakennusala ovat koko viime vuosikymmenen työskennelleet
aktiivisesti rakennusten rakenteellisen turvallisuuden parantamiseksi.
Siksi kyseisistä sortumista ja niiden syistä on
tiedotettu laajasti niin kiinteistön omistajille kuin kiinteistö-
ja rakennusalalle. Vaativien rakennuskohteiden suunnitteluun ja
rakentamiseen on kiinnitetty huomiota rakentamista koskevissa säännöksissä niin
sanotulla erityismenettelyllä, joka otettiin käyttöön
vuonna 2006. Voidaan myös todeta, että kaikki
se, mitä vapaaehtoisin toimin on ollut saavutettavissa,
on pitkälti tehty.
Yhteisestä tahtotilasta ja toimista huolimatta näitä sortumia
on tapahtunut. Oikeusministeriön alainen Onnettomuustutkintakeskus
toisti Laukaan tapausta koskeneessa tutkintaselostuksessaan tammikuussa
2014 aiemmin vuonna 2006 antamansa sekä vuosina 2010 ja
2011 toistetun suosituksen rakennusten katsastusmenettelystä. Sen
mukaan ympäristöministeriön tulee kehittää yhdessä rakennusalan
toimijoiden kanssa rakennuksille katsastusmenettely, jossa olennaisena sisältönä olisi
rakenteiden turvallisuus. Nyt tämä valmisteltu
lakiesitys tarkastusmenettelystä vastaa näihin
suosituksiin.
Jotta tulevaisuudessa voitaisiin estää kuolemaan
ja aineellisiin vahinkoihin johtavat laajarunkoisten rakennusten
sortumisonnettomuudet, hallituksen esityksellä säädetään
kyseisten rakennusten omistajille velvollisuus huolehtia, että rakennuksen
laajarunkoisen osan rakenteiden turvallisuus arvioidaan asiantuntijan
toimesta. Laki koskee rakennuksia, joiden rakennuslupa on myönnetty
ennen lain voimaantuloa.
Arviointivelvollisuus koskee rakennuksia, joissa oleskelee paljon
ihmisiä, laajarunkoisia eläinsuojia sekä maneeseja.
Lakiehdotus sisältää säännökset
arvioinnin sisällöstä sekä arvioinnista
annettavasta todistuksesta. Arviointivelvollisuus ei koske rakennuksia,
joiden rakenteellinen turvallisuus on jo arvioitu rakennuslupavaiheessa,
rakennustyön aikana, erityismenettelyssä tai muuten
vapaaehtoisesti tätä lakiesitystä vastaavassa
laajuudessa.
Laajarunkoisella rakennuksen osalla tarkoitetaan kerrosalaltaan
vähintään 1 000 neliömetrin suuruista
osaa, jonka tehdasvalmisteisten kattokannattajien jänneväli
on vähintään 18 metriä tai paikalla
rakennettujen kattokannattajien jänneväli vähintään
15 metriä.
Jatkossa laajarunkoisen rakennuksen omistajan velvollisuus olisi
huolehtia myös, että rakennuksen käyttö-
ja huolto-ohje sisältää toimenpiteet
ja aikataulut, joilla seurataan kantavuuden kannalta keskeisten
rakenteiden kuntoa.
Laissa säädetään myös
asiantuntijan velvollisuudesta ilmoittaa välittömästä rakennukseen liittyvästä vaarasta
rakennuksen omistajalle ja haltijalle, kunnan rakennusvalvontaviranomaiselle
ja pelastusviranomaiselle. Samassa yhteydessä maankäyttö-
ja rakennuslain 166 §:ään ehdotetaan
lisäystä, jonka mukaan rakennuksen omistajalla
on yleinen velvollisuus seurata rakennuksen kantavuuden kannalta
keskeisten rakenteiden kuntoa.
Eero Reijonen /kesk:
Herra puhemies! Esitys on varmaan hyvin perusteltu, ja kun
näitä vahinkoja on sattunut, niin on äärettömän
tärkeää tietysti, että otetaan
nämä käyttö- ja huoltoasiat huomioon
ja päivitetään eli niille laitetaan aikataulut,
se on tärkeä asia.
Nämähän pääasiassa
johtuvat näistä kattokannattimien liitoskysymyksistä ja
hitsauksista ja niin edelleen. On tärkeätä,
että ne tarkistetaan tietyin välein. Välttämättä sekään
ei sitä onnettomuutta estä, jos on huono tuuri
olemassa. Näitten kattokannattimien jänneväli
ei ole ehkä se keskeinen asia vaan se, että ne
on asennettu oikein ja jäykistetty riittävästi,
se on ehkä se keskeisin asia tässä. Ne
ovat paljon isompia asioita kuin puhtaasti tämä jänneväliasia.
Tässähän olisi oppia myös
muuhun. Kun me täällä salissa hyvin usein
puhumme näistä kosteus- ja homeongelmista ja koska
ne pääasiassa ovat kuitenkin osittain käytöstä johtuvia,
niin kun käyttö- ja hoito-ohjeet annetaan aina
luovutuksen yhteydessä, niin kukaan ei seuraa, noudatetaanko
niitä ohjeita koskaan. Sitten tulevat ne ongelmat ykskaks
eteen. Pitäisi saada myös kosteus- ja homeongelmapuolella
semmoinen seurantajärjestelmä, että ihan
oikeasti niitä noudatetaan.
Tätä esitystä on kyllä ihan
hyvä kannattaa. Minä uskon, että tällä on
positiivisia vaikutuksia.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! On todella hienoa, että hallitus
on tuonut tämän esityksen eduskuntaan. Tein aiheesta
toimenpidealoitteen vuonna 2013, juuri silloin, kun ratsastushalli
romahti Laukaassa. Se oli helmikuuta, ja muistaakseni oli vielä kovasti
lunta joka paikassa, niin katolla kuin kaikkialla muuallakin, mikä varmasti
edesauttoi sitä, että tällainen hyvin
vakava onnettomuus pääsi tapahtumaan. Turmahallin
rakenteet oli suunnitellut sama insinööritoimisto,
joka suunnitteli myös ratsastushallin, joka romahti kevättalvella
2010 Liedossa tapahtuneessa onnettomuudessa. Samana vuonna romahti
myös Järvenpäässä liikuntahalli. Elikkä kyllä todella
on ollut aihetta ryhtyä toimiin.
Vuoden 2010 tapauksissa romahdukset johtuivat rakenteiden suunnittelussa
tehdyistä virheistä, ja myös tämän
Laukaan turman syy oli suunnitteluvirhe. Onnettomuustutkimuskeskus
totesi silloin, että Suomessa on satoja Laukaassa ja Liedossa
romahtaneiden kaltaisia liikuntahalleja käytössä,
ja nämä onnettomuudet ovat osoittaneet sen, että suunnitteluvirheet
voivat olla yleisiä ja että laajarakenteisten
kiinteistöjen kunnon valvonnassa on todellakin ollut vakavia
puutteita.
Silloin siinä toimenpidealoitteessa esitin, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin valtakunnallisten säännöllisten
rakennetarkastusten järjestämiseksi jo käytössä oleville
laajarakenteisille kiinteistöille, ja muistan kyllä,
että tekin, ministeri, reagoitte välittömästi
onnettomuuden jälkeen tähän asiaan. En
tiedä, kulkeeko toimenpidealoitteeni tämän
hallituksen esityksen mukana, mutta kivaa on kuitenkin ajatella
näin, että asia on kuultu ja huomattu ja ministeri
on tarttunut heti toimeen.
Kyllä turvallisuus on hyvin tärkeää.
Kun nuoret, lapset ovat palloiluhalleissa, ratsastushalleissa siellä alhaalla,
niin kaikkien pitää voida turvallisesti olla siinä rakennuksessa,
missä ovat. — Kiitos.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että hallitus alkaa toteuttaa
lakeja rakennusten turvallisuuden parantamiseksi, ja siinä mielessä ilolla
yhdyn tähän esitykseen. Kuitenkin olisin, nyt
ministerikin kun paikalla on, nostanut esille muutaman asian siitä,
millä tavalla asiat voitaisiin viedä vähän
pidemmälle.
Esimerkiksi tiedetään se, että kuntien
rakennusvalvonnat käytännössä ovat,
jos eivät nyt ihan kumileimasimia, niin aika lähellä sitä luokkaa. He
eivät käytännössä mene
muuta kuin nimensä laittamaan paperiin ja tarkastamaan
jonkun rakenteellisen osan, mutta ei heillä riitä aika
katsoa niitä kaikkia piiloon jääviä rakenteellisia
osia. Sen johdostahan meillä rakennetaan hyvin paljon sutta
ja sekundaa. Olenkin aikaisemmin sitä kysynyt, minkä tähden
tämmöisen lainuudistuksen yhteydessä ei
esimerkiksi mentäisi digiaikaan ja ruvettaisi ohjeistamaan
kuntia siinä, että he taltioisivat kaikki rakenteelliset
osat, jotka jäävät rakennuksessa piiloon.
Tämä olisi hyvin helppoa ja hyvin aikaa säästävä toimenpide.
Sitten halutessa aina voidaan palata siihen digipöytäkirjaan
ja katsoa, minkälaisia rakenteita siellä seinien
takana ja kattojen villojen seassa on.
Toinen asia, minkä olisin toivonut hallituksen myös
ottavan vakavasti huomioon, on se, että nämä käyttö-
ja huoltokirjat eivät kuitenkaan ole laissa säädettyjä pakollisia
toimenpiteitä monelta osin. Esimerkiksi on hyvin tyypillistä,
että kunnissa, kuten meillä Vantaalla, ei valitettavasti
huoltokirjoja täytetä ja seurata rakennuksen kuntoa
siinä määrin kuin se rakennus sitä vaatisi. Tämmöinen
säädös ja asetushan on omakotitalon rakentajalla,
heidänhän täytyy tätä huoltokirja
pitää, ja se pitää luovuttaa
kiinteistön myynnissä, mutta julkisten kiinteistöjen
osalta laki on kuitenkin aika harmaa siltä osin, että siinä ei
oikeastaan voida sitä vaatia.
Siinä mielessä tämmöiset
muutokset näiltä osin toisivat huomattavia yhteiskunnallisia
säästöjä ja vähentäisivät
huonon ilmanlaadun haitoista johtuvia sairauskustannuksia ja näitä muita. Elikkä siinä
mielessä kysyisin
ministeriltä: voimmeko me edetä pikkuhiljaa tähän
suuntaan, että mennään askel pidemmälle?
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Ennen maankäyttö- ja rakennuslakiahan,
niin sanotussa vanhassa rakennuslaissa, vastuu rakentamisesta oli
siihen aikaan rakennusvalvontaviranomaisilla ja tietenkin suunnittelijoilla
ja vastaavalla työnjohtajalla, ja heille saattoi seurata
sanktioita siitä, jos tapahtui virheitä.
90-luvun alussa, kun maankäyttö- ja rakennuslaki
tuli voimaan, tämä kohta muutettiin täydellisesti
niin, että rakennushankkeeseen ryhtyvä on sitten
vastuussa lähes kaikesta. Sitähän täydennettiin
puolitoista vuotta sitten, kun tarkastusvaliokunta esitti 14 pontta,
joista otettiin kohtia siihen, niin että suunnittelijalle
lisättiin kelpoisuusvaatimuksia ja niin edelleen. Eli vastuuta on
siirretty viime vuosina voimakkaasti rakennushankkeeseen ryhtyvälle,
ja kun nyt ollaan siirtämässä sitten
omistajalle velvollisuus huolehtia ja valvoa näitä,
niin kyllä ollaan aika kaukana siitä, että omistaja
pystyisi valvomaan ja tutkimaan rakenteita ja ajattelemaan, koska
ne ovat sortumassa.
Mielestäni ollaan aika kaukana todellisuudesta. Näenkin,
että tarvitaan rakennuslain kokonaisvaltainen muutos tähän
asiaan ennen kuin nämä asiat saadaan järjestykseen,
eli tällä sitä asiaa ei kyllä ratkaista,
arvoisa ministeri.
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa puhemies! Kyllä minä näen
tämän lain varsin tarpeellisena. Kyllähän
nyt jo rakennuksen omistajalla nykyisenkin lain mukaan on velvollisuus
huolehtia kunnosta, mutta siinä, että tulee systemaattisesti varmistettua,
että nämä asiat arvioidaan, niitä seurataan
ja pidetään huolta sitä kautta ihmisten turvallisuudesta,
tämä lainsäädäntö on
mielestäni erittäin tarpeen.
Oli erittäin hyvä kuulla tästä edustaja
Juvosen toimenpidealoitteesta, nimittäin nämä ovat
nyt sitten käsi kädessä varmasti kulkeneet,
ja on hienoa, että olette ollut aloitteellinen. Itse asiassa silloin,
kun tämä valitettava, ikävä tapahtuma sattui,
edeltäjäni Krista Kiuru oli vielä ministerinä,
ja hän käynnisti silloin nämä toimet,
jotka ovat nyt kulkeneet tämän prosessin läpi.
Silloin perustettiin toimintaryhmä, joka on laatinut tämän
hallituksen esityksen pohjan nyt sitten, ja samaan aikaan myös
lähdettiin todellakin tekemään kartoitusta
siitä, kuinka paljon meillä itse asiassa nyt on
tämänkaltaisia. Tässä on kyllä toimittu
heti, ja on tärkeää, että tämä asia
kaiken kaikkiaan edistyy.
Tässä rakennusvalvonta tuli esille, ja varmasti on
niin, että siellä on paljon vielä sellaista,
että on resurssipula, mikä voi olla aina syynä missäkin tapauksessa,
mutta mehän olemme nyt tätä koko rakennusvalvontasysteemiä myös
uudistamassa ja kehittämässä osana näitä rakennepoliittisia
toimia siten, että tulisi tällaisia laajempia
yksiköitä, joissa olisi enemmän voimavaroja,
asiantuntemusta ja voimaa. Toivon, että niiden kautta ainakin
osin tähän valvontapuoleen tulemme tulevaisuudessa
saamaan parantamista. Olen täsmälleen samaa mieltä edustaja
Niikon kanssa siitä, että ei voi olla loputtomiin
niin, että sutta ja sekundaa syntyy. Kyllä meidän
pitää pystyä petraamaan kaikissa kohdissa.
Ja miten saamme sen rakentamisen laatutalkoon tosissaan pystyyn?
Samaan aikaan meillä on käynnissä normienpurkutalkoo.
Meillä tehdään rakennusmääräysten
kokonaispurkua joustavammaksi — vähemmän
pykäliä, turha kaksinkertainen sääntely
roskakoriin — mutta olen aina sanonut ministerinä, että samaan
aikaan kun teemme tätä, meidän on pidettävä silti
huolta, että sellaiset säädökset
säilyvät, millä me turvaamme rakentamisen
laadun. Eli laadusta tinkimättä niin sanotusti
teemme tätä säännösten
uusimista kaiken kaikkiaan.
Täällä tuli, puhemies, ihan hyviä ideoita.
Mielestäni nämä ovat niitä asioita,
että kun olemme näin isojen, perustavaa laatua
olevien asioiden kanssa tekemisissä, kaikki ideat ovat
tervetulleita, enkä koskaan tyrmää mitään
etukäteen, ja siksikin minusta esimerkiksi tämä digipöytäkirja
on sinänsä ajatuksena varsin hyvä. Miksemme
digiaikana toimisi tällä tavalla, ja varmasti
voimme selvittää, minkäkaltaisia seikkoja
tarvittaisiin siihen, että näitä ideoita
voitaisiin viedä eteenpäin. Ihan yhtä lailla,
kun edustaja Reijonen puhui näistä kosteus- ja
homeongelmien seurantajärjestelmistä ja niiden
kehittämisestä paremmaksi, kaikkia niitä täytyy
tehdä.
Ja vielä kerran, puhemies, vaikka olen sen useasti
sanonut, niin haluan tässä edelleen sanoa, että mielestäni
esimerkiksi juuri tämä eduskunnan 14-kohtainen
mietintö homeasioista, mihin täälläkin
viitattiin, on erinomainen. Siitä kiitos eduskunnalle.
Olemme ympäristöministeriönä koordinoiva
ministeriö näiden toimenpiteiden eteenpäinviemisen
suhteen. Siellähän on paljon myös muiden
ministeriöiden toimialaan kuuluvia toimia, mutta se on
niin tärkeä asia, että rakentaminen on
laadukasta ja hengitysilma kunnossa, että me teemme hartiavoimin
töitä näiden asioiden eteen.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Ministeri Viitanen, olette harvinaisen avarakatseinen
ministeri, ja siinä mielessä kiitän teitä tästä myönteisestä suhtautumisesta
uusiin ajatuksiin.
Voisinkin tämmöisen ajatuksen ministerille jättää,
että uskoakseni Vantaalta varmaan löytyisi kokeiluhalua
siinä, että ruvettaisiin joitakin kohteita digitaalisesti
valvomaan ja pöytäkirjoja tekemään
sitä kautta. Uskoisin, että se edistyisi parhaiten,
jos ministeri itse tekisi tämän aloitteen ja ottaisi
yhteyttä Vantaaseen, istuisivat pöydän ääreen
ja aloitettaisiin tämmöinen kokeilu. Katsottaisiin,
että saataisiinko tästä tuulta alle koko
Suomeen, että mentäisiin askel pidemmälle.
Tämähän loppujen lopuksi ei varmasti
maksa juuri mitään, joten tämä olisi
varmasti hyvin helppo ja hyvä ratkaisu toteuttaa näin
vaikeina taloudellisina aikoina. Niin että kiitoksia tästä, ministeri
Viitanen.
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Kiitos edustaja Niikolle kiitoksista. En tiedä, oletteko
ihan jo siellä kaupungin puolella virallisesti miettineet
näitä, mutta tällä puheella:
voisitte vaikka pyytää ministerin kylään
sinne Vantaalle, niin voisimme keskustella näistä asioista lähitulevaisuudessa. —
Kiitoksia.
Keskustelu päättyi.