2) Valtioneuvoston selonteko suomalaisen sotilasosaston asettamisesta
korkeaan valmiuteen osana Saksan, Alankomaiden ja Suomen muodostaman
EU:n taisteluosaston valmiusvuoroa 1.1.—30.6.2007
Liisa Jaakonsaari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen turvallisuuspolitiikan linjan mukaista
on vastuun kantaminen myös kansainvälisestä turvallisuudesta
ja vakaudesta. Kysymys ei ole kuitenkaan yksinomaan solidaarisuudesta,
vaan osallistuminen Euroopan unionin sotilaalliseen kriisinhallintaan
vahvistaa myös Suomen omaa puolustusta ja turvallisuutta.
Maantieteellisesti kaukaiset konfliktit, poliittisesti ja taloudellisesti
epävakaat alueet, terrori-iskut ja ympäristökatastrofit
voivat vaikuttaa myös Suomen tilanteeseen. Monien Suomeakin koskevien
uhkien torjuminen on siksi aloitettava kaukana maamme rajojen ulkopuolella.
(Ed. Soini: Kongon viidakoissako?)
Euroopan unionin nopean toiminnan luominen on välttämätön
toimintamuoto nykyajan konfliktitilanteissa. Nopea väliintulo
kriisitilanteissa voi estää kriisien kärjistymisen
ja torjua vakavia humanitaarisia seurauksia. Euroopan unionilla
on nyt toiminnallinen kyky puuttua myös sellaisiin kriiseihin
ja katastrofeihin, joiden kehittymistä ei voida ennakoida.
Euroopan unionin turvallisuusstrategiassa unioni sitoutuu lisäämään
tukea YK:lle lyhytaikaisissa kriisitilanteissa ja korostaa YK:n
turvallisuusneuvostolla olevan pääasiallinen vastuu
kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden ylläpitämisestä.
Arvoisa puhemies! Taisteluosaston käyttäminen
ei luonnollisestikaan ole itseisarvo, mutta sen käyttämiseen
tulee olla sekä poliittista että toiminnallista
valmiutta kaikkien taisteluosaston toimintaan osallistuvien maiden,
Saksan, Alankomaiden ja Suomen, taholta. Taisteluosaston tulee olla
aidossa valmiustilassa, jotta siihen kohdistetut odotukset kriisinhallinnassa
voidaan tarvittaessa toteuttaa asianmukaisesti. Tätä edellyttää jo
se, että valmiusjärjestelmän ylläpitokustannukset,
noin 7 miljoonaa euroa ilman varsinaisia operaatiokustannuksia,
edellyttävät osaltaan todellista operaatiovalmiutta.
Kriisien seurannan kehittymisestä huolimatta on hyvin
vaikeaa, ellei mahdotonta ennakoida, mitkä kriisit kehittyvät
siten, että juuri Euroopan unionin sotilaallisen kriisinhallinnan
välineitä tarvittaisiin tai voitaisiin käyttää.
Tämän selonteon arvio taisteluosaston mahdollisesta
käyttökohteesta on siten yleisellä tasolla
ja suppea, ja näin pitää ilman muuta
ollakin. Valiokunta ei näekään suotavana
tai mahdollisena, että ennakolta pyrittäisiin
määrittämään taisteluosastojen
tarkkaa käyttökohdetta alueellisesti tai maakohtaisesti.
Mikäli kohteita rajattaisiin etukäteen, heikennettäisiin
koko taisteluosastoajatuksen perustaa ja sen toimintavalmiutta.
Valiokunta toteaa, että selonteossa tuodaan esille
joitakin Afrikassa meneillään olevia konflikteja,
mutta se ei sinällään valiokunnan näkemyksen
mukaan aseta näitä konflikteja etusijalle tai
sulje muita mahdollisia kriisejä pois osaston käyttökohteena.
Ennakointiin liittyvistä syistä johtuen valiokunta
ei tietoisesti itse lähtenyt käsittelemään
tai arvioimaan eri kriisejä lähemmin.
Valiokunta kuitenkin huomauttaa, että jo taisteluosastojen
rajattu koko sekä korkeintaan neljän kuukauden
kesto asettavat merkittäviä rajoituksia taisteluosastojen
käytölle. Joukon oman turvallisuuden arviointi
suhteutettuna kaavailtuun tehtävään on
selonteon mukaan keskeistä mahdollisista kriisinhallintaoperaatioista
päätettäessä. Taisteluosastokonseptissa
mainitun operaation pisin etäisyys on ohjeellinen. Suunnitteluetäisyys
on määritelty 6 000 kilometriksi Brysselistä.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston arvioon, että viime
kädessä se, missä ja miten taisteluosastoa
käytetään, on aina poliittinen päätös. Unionin
taisteluosastojen perustamisella ei laajenneta unionin kriisinhallintatehtäviä,
vaan nopeutetaan operaatiota koskevaa päätöksentekoa ja
toimeenpanoa. Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että EU:n
taisteluosaston tulee kyetä selviytymään
myös riskialttiissa tilanteissa, joten erityiskoulutuksen
ja valmistautumisen rooli korostuu. Suomalaiset joukot ovat valiokunnan
mukaan ammattitaitoisia ja motivoituneita ja heillä on
korkealuokkainen ja riittävä varustus sekä omasuoja.
Valiokunta yhtyy hallituksen kantaan, että YK:n turvallisuusneuvoston
valtuutus ei ole ehdoton edellytys operaation käynnistämiselle, mutta
lähtökohtana on toiminta joko YK:n valtuutuksella
tai pyynnöstä. Tässä mietinnössä viitataankin
valiokunnan aikaisempaan YK-valtuutusta koskevaan kattavaan arvioon.
Senhän me teimme kriisinhallintalain yhteydessä.
Valiokunta myös edellyttää, että EU:n
nopean toiminnan voimavaroja käyttävissä operaatioissa
eduskunnan todellinen, tosiasiallinen, vaikutusmahdollisuus varmistetaan,
kun operaatiosta päätetään Euroopan unionissa. Tämä edellyttää säännöllistä tiedottamista
ulkoasiainvaliokunnalle
valmiusjakson aikana, ja valiokunta pitää perusteltuna
selonteon kantaa, että ulkoasiainvaliokuntaa kuullaan asiasta
jo ennen EU:n poliittisten ja turvallisuusasioiden komitean päätöstä EU-toimien
tarpeellisuudesta. Valiokunnan tulee voida muodostaa kantansa, ennen
kuin neuvostossa hyväksytään niin sanottu
kriisinhallintakonsepti ja yhteinen toiminta. Tämä on
mielestämme tärkeää.
Sotilaallisen kriisinhallintalain mukaan Suomen osallistumispäätöstä tehtäessä kuullaan
aina ulkoasiainvaliokuntaa. Ulkoasiainvaliokunta on pitänyt
tätä yleissääntöä riittävänä ja
perusteltuna, mutta kuten selonteossa todetaan, myös täydentävän
selonteon antaminen on mahdollista.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! EU:n taistelujoukkojen luomisessa haiskahtaa
pyssyusko. Sillä opilla ei kuitenkaan turvallisuutta tälle
planeetalle luoda, sillä tuon pahenevan turvallisuustilanteen
taustalla on maailmanlaajuinen laaja köyhyys ja kurjuus
sekä epäoikeudenmukaisuus. Kun useita miljardeja
ihmisiä elää tällä planeetalla
surkeilla tuloilla, niin sieltä löytyy se tuki äärivoimille
ja myös terrorismille. YK:n tilastojen mukaan 3 miljardia
planeetan ihmisistä kitkuttaa alle 2 dollarin tulolla päivässä,
niin suunnaton on se vellova köyhyys, joka tällä yhteisellä planeetalla
nyt on olemassa. Siellä on todellakin taustaa tälle
pahenevalle tilanteelle, ja tälle ongelmalle pitää ruveta
jotakin tekemään. Tällä työmaalla
EU:n pitäisi olla pioneeri, ja siinä joukossa
myös Suomen, ja poistaa sitä köyhyyttä tosissaan
eikä vain sanoissa. (Ed. Zyskowicz: Eivät nämä ole
ristiriidassa!) — Kyllä ne ovat myöskin
ristiriidassa. 1 000 miljardia dollaria pannaan tällä planeetalla
nyt asevoimiin rahaa, siitä USA:n osuus on puolet, EU:n
170 miljardia. Kyllä se raha on poissa jostakin. (Ed. Ulla
Anttila: Paljonko rauhanturvaamiseen?)
Aseisiin on rahaa riittänyt ja näyttää riittävän. Koko
ajan vaan kiihtyy tämä rahavirta, joka asejärjestelmiin
menee. Mutta tällä köyhyyden torjumisen
ja poistamisen rintamalla on niukkuutta. Tämä näkyy
myös Suomen politiikassa. Meiltä löytyy
kyllä nytkin 7 miljoonaa näille taistelujoukoille,
tai ehkäpä 15 miljoonaa, jos operaatio eteen tulee,
mutta ei vaan etene se meidän bkt-osuutemme kasvattaminen
kehitysavun osalta, tai siellä sadasosamuutoksetkin tuntuvat
olevan suuria saavutuksia. Meillä on kuitenkin YK:n kanssa sitoumus, että 0,7
prosenttia bkt:stä käytetään
kehitysapuun, mutta siinä on vaikeuksia, ja niin kuin ymmärrän,
siellä oikealla tämä vastarinta tähän
asiaan on erittäin jyrkkä. Ei pidäkään
laittaa selvästi lisää rahaa. Aikaa on
ollut YK:n tavoitteen saavuttamiseen, mutta tulokset ovat surkeat
tältä osin, mutta kun taistelujoukoista puhutaan,
niin johan edustajat Zyskowicz ja Sasi innostuvat myöskin
rahoittamaan näitä operaatioita.
Erityinen ongelma näitten EU:n taistelujoukkojen osalta
on se, että EU on valmis perustuslakinsa pohjalta, jos
se joskus voimaan tulee, laittamaan niitä liikkeelle myös
ilman YK:n mandaattia. Tämä on nyt sitten Suomenkin
tilanteen ongelmallisin kohta, eli me lähdemme siitä vasemmistoliitossa,
että kyllä se YK:n turvallisuusneuvoston mandaatti
pitää aina olla. Vain se luo varman pohjan sille,
että operaatio voi olla onnistunut. Amerikkalaisten Irak-seikkailu
osoittaa, mihin YK sivuuttaen voidaan päätyä.
Siellä maailman mahtavin sotilasmahti on liikkeellä,
mutta ei tule tulosta, koska kestämättömin
perustein, hatarin tiedoin ja jopa väärin tiedoin
tämä sota käynnistettiin. Sellaiseen
EU ei saa ainakaan joutua, ja siksi tämä YK:n
turvallisuusneuvoston mandaatti on välttämättömyys.
On joskus varmasti vaikeankin tien takana se saada, mutta se on
kuitenkin turvallinen ja ainoa varma pohja kaiken näköiselle
sotilaalliselle toiminnalle.
Ehdotankin, arvoisa puhemies, että perusteluissa lausutaan:
"Eduskunta edellyttää, että Suomi toimii
EU:ssa siten, että EU:n taistelujoukkoja käytetään
vain sellaisiin operaatioihin, joilla on YK:n hyväksyntä,
ja että eduskunta ei hyväksy Suomen osallistumista
EU:n taistelujoukkoihin, jos joukot toimivat ilman YK:n valtuutusta."
Arvoisa puhemies! YK:n mandaatti on välttämätön,
mutta ei sekään aina ole riittävä edellytys mukaan
menolle. Afganistan näyttää, miten vaikeita
tilanteet voivat olla siinäkin tapauksessa, että YK:n
mandaatti on saatu. Siellä on muuttunut kylläkin
tilanne siitä, kun mekin sitä käsittelimme,
sikäli, että Nato siellä nyt vetää tätä operaatiota
ja ongelmat pahenevat koko ajan. Eteen saattaa hyvinkin tulla, että myös
Suomelta pyydetään lisää joukkoja
Afganistaniin. Vasemmistoliiton puolelta arvioisin asiaa niin, että me
tulemme hyvin vahvasti sanomaan "ei", jos vielä lisää suomalaisia
halutaan Afganistaniin. Siellä on myöskin ihan
toiset todelliset ongelmat kuin se sotavoiman lisääminen.
Sielläkin pitäisi ruveta tosissaan poistamaan
sitä köyhyyttä ja kurjuutta, mutta siihen
ei voimavaroja selvästikään riitä. Pyssyihin
riittää, se on myöskin Afganistanissa se
tilanne.
Liisa Jaakonsaari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilä on varmasti siinä oikeassa,
että epäoikeudenmukaisuus, köyhyys ja
demokratian puute aiheuttavat kriisejä. Se on varmasti
totta, ja onneksi me olemme, toisin kuin te olisitte halunnut, Euroopan
unionin jäseniä, joka on maailman suurin kehitysavun
antaja. Se on erittäin tärkeää.
Myös unionin toimet demokratian edistämisessä ovat
tärkeitä. Mutta, ed. Tennilä, jokaisen
sukupolven suuri pettymys on ollut se, että ihminen ei
ole muuttunut paremmaksi. On sellaisia kriisejä, jotka
valitettavasti vaativat myös sotilaallista kriisinhallintaa.
Meidän sukupolvemme on todistanut 90-luvulla, että Länsi-Balkanilla
oli keskitysleirejä ja naisten joukkoraiskauksia, jotka
eivät loppuneet muuhun kuin sotilaalliseen kriisinhallintaan.
(Ed. Dromberg: Aivan!) Juuri tämän takia Euroopan unioni
tarvitsee kehitysapua, se tarvitsee köyhyyden poistamista,
laajoja ohjelmia, mutta valitettavasti leijonat ja lampaat eivät
samalla laitumella kulje ja sen takia tarvitaan myös sotilaallista
kriisinhallintaa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Olen täysin ed. Jaakonsaaren
linjoilla. On varmasti niin kuin ed. Tennilä sanoi, että köyhyys,
tietämättömyys, kaikki tämä kurjuus
ruokkii kansainvälisiä kriisejä, ruokkii
terrorismia, luo kasvupohjaa ääriliikkeille. Mutta
on myös niin kuin minä välihuudossani
sanoin, ettei ole ristiriitaa siinä, että Suomi
ja Euroopan unioni pyrkivät poistamaan köyhyyttä ja
kurjuutta sekä vähentämään
tietämättömyyttä maailmassa
ja samalla kuitenkin valmistautuvat siihen, että olisi
olemassa humanitääristen katastrofien uhatessa
kapasiteettia, myös sotilaallista kapasiteettia, puuttua
kriiseihin, ennalta ehkäistä kriisien kärjistymistä,
ennalta ehkäistä siviilien ja syyttömien
surmaamista. Te otitte esimerkiksi Irakin. Se on hyvä esimerkki
siitä, mitä voi tapahtua, yllättäviäkin tilanteita,
mutta otetaan esimerkki Ruandasta tai, niin kuin ed. Jaakonsaari
teki, Balkanilta. Ne ovat myös esimerkkejä siitä,
mitä voi tapahtua, kun ei puututa asioihin ajoissa.
Simo Rundgren /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Köyhät ovat aina keskellämme,
se on totinen totuus. Nobelin rauhanpalkinto tänä vuonna
annettiin köyhyyden poistamiseen vastoin meidän
odotuksiamme. Me tarvitsemme sekä perinteistä rauhan
rakentamista että todellakin voimakasta tukea niille organisaatioille,
jotka tätä köyhyyttä poistavat.
Mutta yhtä totta on se, mitä ed. Jaakonsaari totesi
tässä juuri äskettäin, että samalla
laitumella eivät lampaat ja leijonat pysty elämään.
Sinne tarvitaan aitauksia väliin, ja kyllä parhaimmillaan
toimiessaan myöskin nämä kriisinhallintajoukot
voivat todellakin edesauttaa rauhaa ja vakaita oloja siellä, kun
niitä oikein käytetään.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä me kaikki olemme varmasti
samaa mieltä ed. Tennilän kanssa, että jos
me vaan pystyisimme auttamaan näitä köyhiä maita
niin, että ne saavuttaisivat saman elintason kuin mitä meillä on
Euroopassa, niin sodat vähenisivät merkittävällä tavalla.
Mutta aivan kuten edustajat Jaakonsaari ja Zyskowicz ovat todenneet,
kyllä sotia tulee. Emmekä me silloin, kun me olemme
nopean toiminnan joukkoihin menneet mukaan, ole lähteneet
siitä, että saisimme lähettää suomalaisia
sotilaita sotimaan, vaan kyllä laki lähtee siitä,
ja kyllä meidän kaikkien tavoite on se, että estämme
tulipalon syttymistä. On aivan varma, niin kun tässä jo
on todettu, että löytyy kohteita historiasta,
lähihistoriastamme, jolloin kansat ovat odottaneet, että voi
kun tänne tulisi sotilaita rauhoittamaan tilannetta, joka
on syntynyt. Eli tämä on aivan välttämätöntä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen hyvin paljon samalla tavalla lähestymässä tätä asiaa
kuin ed. Tennilä. Sillä rakenteellinen köyhyys
on juuri se, joka ruokkii sitä ilmapiiriä, että tulee
näitä terroristiliikkeitä sun muita.
Se on se olennainen syy, joka pitäisi poistaa, jota pitäisi
lieventää. Se mekanismi, jota nyt tarjotaan, on äärimmäisen
kallis tässä operaatiossa. Se on torjuntakeinona
ehkä se kaikkein teoreettisesti kallein mahdollisuus. 6 000
kilometrin päästä lähdetään
vieraisiin oloihin poliisiksi, jolla on sotilaan valtuudet. Kannattaisi
kerrankin analyyttisesti miettiä näitä vaihtoehtoja.
Ymmärrän, että on humanitäärisiä tilanteita,
joissa tämän laatuinen poliisitoiminta on paikallaan.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Myös suomalaisessa keskustelussa pitäisi
tunnustaa se, että Euroopan unionin jäsenmaiden
kesken on olemassa erilaisia, ja osin myös ristiriitaisia,
odotuksia EU:n taistelujoukoista ja niiden käytöstä.
Osa EU:n jäsenmaista lähtee siitä, että ne
ovat luonteeltaan interventiojoukkoja, joita voidaan käyttää ilman
YK:n hyväksyntää missä tahansa
päin maailmaa. Samalla juuri nämä samat
maat tavoittelevat näillä joukoilla sellaista
sotilaallista voimaa, joka mahdollistaisi tulevaisuudessa myös
EU:n oman puolustuksen kehittämisen. Toisaalta parhaimmillaan nämä taistelujoukot
voivat toimia, kuten ed. Jaakonsaarikin totesi, YK:n apuna ja tukena,
mutta juuri tästä syystä vasemmistoliitto
katsoo, että näillä joukoilla pitää olla
myöskin toimissaan YK:n hyväksyntä. Silloin
ne toimivat sen suuntaisesti, niiden tavoitteiden suuntaisesti,
joita EU:n kaikki jäsenmaat sanovat noudattavansa ja samalla
ehkäistään se, että EU:n taistelujoukkoja (Puhemies:
Minuutti!) käytettäisiin esimerkiksi entisten
siirtomaavaltojen todellisten tai kuviteltujen etujen ajamiseen.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Maailma on tavoitellut pysyvää rauhaa,
mutta se näyttää olevan yhtä kaukana
koko ajan, jopa kauempanakin, kuin toisen maailmansodan jälkeen.
Yli 4 miljoonaa ihmistä on kuollut eriasteisissa kriiseissä,
miljoonat ihmiset ovat joutuneet muuttamaan maasta toiseen. Totta
kai tarvittaisiin toimia köyhyyden poistamiseksi, mutta
tarvitaan koko laajaa kirjoa, kehitysapua, tarvitaan monia muita
toimenpiteitä, tarvitaan kriisinhallintaa. Ei sitä pelkällä rahalla
voida hoitaa, köyhyyttä poistamalla, valitettavasti.
Tämä on katala tämä maailma
ollut ja tulee olemaan.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Suomi on ollut YK:n puitteissa rauhanturvaamisen
suurvalta. EU:ssa Suomi on kääpiövalta,
ja siitä ei pääse mihinkään, nyt
ja tulevaisuudessa.
Mutta kun puhutaan Afrikasta ja Afrikan konflikteista, niin
tämä on todella suuri huolenaihe tämä Afrikka.
Sinne on kymmeniä vuosia kaadettu rahaa, ja edistystä ei
ole käytännössä tapahtunut ollenkaan.
Eli kyllä nyt täytyy todella miettiä,
että mitkä ovat syyt ja mitkä ovat seuraukset, ja
onko EU:lla tai Euroopalla joku yleinen malli, jonka mukaan kaikkialla
maailmassa muka pitää elää?
Kyllä se on näitten ihmisten siellä itse
ymmärrettävä nostaa oma yhteiskunta jaloilleen. Kun
eurooppalaiset veivät, ranskalaiset ja englantilaiset,
sinne imperialisminsa, niin ei siitä mitään
hyvää seurannut.
Ulla Anttila /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sota lisää köyhyyttä ja
estää kehitystä. Mielestäni
tämä näkökulma ehdottomasti
pitää muistaa, kun mietitään,
mihin EU käyttää rahaa tai mihin Suomi
käyttää rahaa vakauden, rauhan ja ihmisoikeuksien
lisäämiseksi. Tarvitaan siis lisää rahaa
kehitysyhteistyöhön, mutta tarvitaan myös
sitä, että EU pystyy nopeasti puuttumaan konflikteihin
YK:n toimintaa tukien. Näin ollen se, että EU
kehittää nopean toiminnan kykyä ja toimii
YK:n vuosituhattavoitteiden hyväksi, nämä kaksi
asiaa eivät ole ristiriitaisia toisiinsa nähden.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Valitettavasti viime vuosikymmenenkin ja vuosikymmenen
tapahtumat ovat opettaneet meille sen, että me tarvitsemme
hyvin monenlaisia toimenpiteitä, ja suuri haaste onkin
nyt näissä nopean toiminnan joukoissa, EU:n taisteluosaston
joukoissa se, että Eurooppa voisi itse ainakin lähialueillaan
estää erilaisten kriisien eskaloitumisen todella
vakaviksi ongelmiksi. Kyllä nämä Balkanin
muun muassa 5 000 ihmisen tappamiset — ihmiset
vietiin rauhanturvajoukkojen edestä käytännöllisesti
katsoen teloitettaviksi — osoittavat sen, että kyllä meillä pitää olla
enemmän välineitä auttaa nopeasti eri
maiden ihmisiä. Meidän pitää olla myös
valmiita siihen, että toista kautta autetaan myös
kehitysavun turvin, lisätään koulutusta
ja tietämystä ja sitä kautta autetaan
erilaisia kansoja huolehtimaan itse omista asioistaan. Mutta nämä eivät
todellakaan sulje pois toisiaan, vaan meillä on oltava
myös vastuuta rauhan ja vakauden luomisesta.
Jari Vilén /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Köyhyyden poistaminen ei onnistu
ilman riittävää turvallisuutta. Me voimme
rakentaa Afganistaniin koulut, sairaalat, auttaa sitä elinkeinoelämää käyntiin.
Mutta jos nämä koulut tuhotaan, sairaalat räjäytetään
ja pellot miinoitetaan, ei siellä voi saada aikaan myöskään vaurautta ja vakautta.
Tarvitaan molempia asioita yhdessä, ja sitä Suomi
omalta osaltaan on tekemässä; tasapainoa sekä sotilaallisen puolen
osalta että siviilikriisinhallinnan osalta.
Se, mikä minua hämmästyttää tässä vasemmistoliiton
kannassa, on tämä jatkuva takertuminen tähän
YK-mandaattiin, joka on perusteellisesti pohdittu ja arvioitu omalta
osaltaan. EU tulee toimimaan aina näiden perusperiaatteiden mukaisesti.
Minulla on enemmän tunne siitä, että vasemmistoliitolle
tämä YK-mandaatti on enemmän savuverho,
jonka takana on oma näköalattomuus; ei haluta
tunnustaa niitä tosiasioita, mitä yhteiskunnassa
on tapahtunut ja kuinka paljon maailmamme tänä päivänä on
muuttunut.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! On tunnustettava, että kyllä sotilaallista
kriisinhallintaa tarvitaan, ja pidän myös tärkeänä,
että Suomikin omalta osaltaan on kantamassa vastuuta ja
täyttää myös niitä sitoumuksia,
joihin se on poliittisesti sitoutunut.
Mutta ihmettelen vain sitä, miksi näitä samoja perusteluja
ei käytetä yhtä jämäkästi,
kun puhutaan siviiliauttamisen velvoitteista. Suomi on sitoutunut
vuoteen 2010 mennessä nostamaan kehitysavun 0,7 prosenttiin
bruttokansantuotteesta. Nyt ollaan 0,43:ssa, ja vauhti on jäänyt
noin kolmannekseen tarvittavasta lisäysvauhdista, tai sitten
juuri kuten äsken tuolla kyselytunnilla keskustelimme pakolaiskiintiöstä,
joka on jäänyt kymmenekseen tänä vuonna
siitä osuudesta, johon (Puhemies: Minuutti!) olemme sitoutuneet. Eli
siviiliauttamista korostan ja velvoitteita sotilaallisen kriisinhallinnan
rinnalla.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen täysin yhtymässä ed.
Jaakonsaaren käsityksiin, miten tässä asiassa
tulisi edetä. Siltä pohjalta, ed. Jaakko Laakso:
Te olette ollut Euroopan neuvostossa silloin aikanaan ja myöskin
varapuhemies, kun se Balkanin kriisi syntyi ja yritettiin päästä kaikenlaisin
diplomaattisin keinoin eteenpäin. Jos silloin olisi ryhdytty
tositoimiin ja pistetty järjestys, niin näin kauan
se kriisi ei olisi kestänyt. Olen istunut 14 vuotta siellä,
ja jatkuvasti käsitellään Balkanin kysymyksiä tästä kriisistä johtuen.
Silloin ne Balkanin maat olivat aika hyvässä vauhdissa
ja vauraudessa, ja mikä se tilanne sen jälkeen
oli, kun sotatila tuli sinne? Siis meidän vastuumme ja EU:n
vastuu tällä alueella on erittäin suuri
nimenomaan kriisien purkamisessa. Silloin, jos sinne olisi myöskin
lähetetty tarpeeksi vahvat kriisijoukot, sotilaalliset
joukot, niin se tilanne olisi huomattavasti nopeammin rauhoittunut.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Köyhyyden syyt ovat rakenteellisia.
Ne ovat demokratian, ihmisoikeuksien ja markkinatalouden puute.
Pahimpia ihmisen kurjistajia ovat olleet sosialismi ja sotilasdiktatuurit.
Siitä pitää pitää huolta,
että niitä ei pääse valtaan
missään maailmalla, jos me haluamme torjua köyhyyttä.
Mutta ihmisille kaikkein tärkein on oikeus elämään,
se, että he voivat säilyttää henkensä.
Siinä suhteessa kyllä tällaiset nopean
toiminnan joukot ovat erittäin tärkeitä,
että me pääsemme kriisialueelle ja kykenemme
suojaamaan ihmishenkiä siellä. Se on kaikkein
tärkeintä, kaikkein arvokkainta työtä.
Kyllä tässä on kysymys kansainvälisestä solidaarisuudesta.
Meidän täytyy olla avoimia, näyttää kaikille,
että me suojaamme ihmishenkiä. Tässä suhteessa
olen hieman huolissani siitä, että Suomi ei aio
osallistua Naton nopean toiminnan joukkoihin. Presidentti on käyttänyt
tämän tyyppisen puheenvuoron. Kun Ruotsi osoittaa
tämmöistä laajaa kansainvälistä solidaarisuutta
menemällä myös mukaan näihin
Naton nopean toiminnan joukkoihin, niin kyllä Suomen pitäisi
olla vähintään yhtä solidaarinen kuin
Ruotsi.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Älkää te, hyvät
naiset, sentään tähän pyssyuskoon
hurahtako. Ei sillä tiellä löydy mitään
ratkaisua tämän planeetan ongelmiin. Köyhyyden
poisto se on se, mistä pitää liikkeelle
lähteä ja asevoimiin lyödyt miljardit
ja taas miljardit vievät vaan resursseja siltä päätehtävältä.
Meidän peruseromme on suhtautuminen YK:n mandaattiin. Jos
tälle tielle lähdetään, mitä esitetään,
että ilman YK:n mandaattiakin voidaan sotatoimiin ryhtyä,
niin sillä tiellä mekin voimme päätyä Irakin
tapaiseen sotaan, johon Bush johti maansa ja muitakin maita (Ed. Sasi:
Me itse päätämme, lähdemmekö!)
puhumalla kauniita YK:sta, mutta sivuuttamalla tosiasiassa YK:n.
Me haluamme, että se ei ole mahdollista missään
tilanteessa. YK:n mandaatti on ratkaisevan iso asia.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän vuosikymmenen alussa
kanadalaisten kokoama työryhmä julkaisi raportin
The Responsibility to Protect. Raportin perusidea on suojeluvastuun
periaate: Kansainvälinen yhteisö ei saa jättää siviilejä ilman
suojelua missään tilanteessa, ei edes sellaisessa
tilanteessa, että valtio on hajonnut eikä kykene
kansalaisistaan kantamaan huolta. Mielestäni kysymys YK:n
mandaatista liittyy olennaisesti tähän suojeluvastuun
periaatteeseen. Kuten valiokunnan mietinnössä todetaan, näiden
kriisinhallintaoperaatioiden on oltava YK:n peruskirjan periaatteiden
ja tavoitteiden mukaisia. Kuitenkin käytännössä voidaan
joutua tilanteisiin, joissa YK:n mandaattia ei saada tai sen saaminen
hidastuu niin, että se tulee vasta myöhemmässä vaiheessa.
(Ed. Tennilä: Noinhan se Bushkin puhui!) Tällaisessa
tilanteessa mielestäni, jos kansainvälinen yhteisö katsoo,
että siviilejä on suojeltava, täytyy,
tietenkin tiukkaa harkintaa noudattaen, ottaa käytettäväksi
tämäkin vaihtoehto, että ilman YK:n mandaattia
mennään suojelemaan siviileitä. Esimerkiksi
tilanteessa, jossa kansanmurha uhkaa, nopealla toiminnalla voidaan
estää konfliktin eskaloituminen. Itse pidän
tätä hyvin tärkeänä periaatteena
ja jopa sellaisena, että sillä voidaan kenties
ehkäistä ennalta konflikteja. Jos kansainvälisellä yhteisöllä on
halua ja kykyä puuttua, tällöin myös
kriisin osapuolet ovat asiasta tietoisia eivätkä lähde niin
helposti sellaisiin sotatoimiin, joihin puuttumisesta saattaa olla
tälle sotivalle osapuolelle haittaa.
Arvoisa puhemies! Pidän hyvin tärkeänä sitä, että Suomi
on mukana EU:n nopean toiminnan joukoissa, ja tätä nyt
päätöksenteon alaisena olevaa asiaa hyvänä,
siis sitä, että tämän päätöksen jälkeen
Suomi asettaa valmiustilaan taisteluosaston yhdessä Saksan
ja Hollannin kanssa. Mielestäni tämän
toiminnan periaatteiden pitää olla humanitäärisen
oikeuden kanssa sopusoinnussa, ja kun puhutaan sitten siitä,
millä tavalla maailmasta tulisi hyvä ja parempi
paikka meidän kaikkien elää, täytyy
toki samalla pystyä keskustelemaan kehityspolitiikasta,
pystyä keskustelemaan siitä, miten rauhaa parhaiten
turvataan. Tämä nopean toiminnan kyky on yksi
osa sitä. Hyvin keskeinen kysymys on siviili- ja sotilasyhteistyö.
Esimerkiksi Afganistanissa, mihin tässä keskustelussa
on viitattu, ollaan tilanteessa, jossa siviilitoimijat eivät
pysty toimittamaan apua perille, koska maa on niin rauhaton. Näin
ollen esimerkiksi kysymys siitä, pitääkö Suomen
lähettää lisää joukkoja
Afganistaniin, asettuu hieman eri valoon kuin se, mitä ed.
Tennilä tässä keskustelussa sanoi. Jos
maata ei pystytä rakentamaan, niin silloin herää kysymys
siitä, kuinka tehokasta tuo toiminta tällä hetkellä on.
Jos avun saaminen on todella kiinni siitä, saadaanko lisää rauhanturvaajia
tuonne paikalle, niin mielestäni tätä kysymystä pitää miettiä siinä hengessä,
että Suomi osallistuu sellaiseen osaan tuota operaatiota, jolla
edistetään siviiliyhteiskunnan rakentamista. En
ole sitä mieltä, että Etelä-Afganistaniin, missä on
voimakkaat taistelut käynnissä, suomalaisia joukkoja
lähetettäisiin.
Totesin jo aiemmin, että sota lisää köyhyyttä ja
estää kehitystä. Toivon, että vasemmistoliiton eduskuntaryhmä perehtyisi
sellaiseen kirjaan kuin Sodan ja rauhan kartastot. Tämä on
ilmestynyt suomeksi aika hiljattain, ja siinä käsitellään muun
muassa sitä kysymystä, miksi sotia on enemmän
köyhissä maissa, miksi sotia käyvissä maissa
on keskimäärin vähemmän demokratiaa kuin
muissa maissa. Sotien syitä on mietitty, ja nämä niin
sanotut uudet konfliktit, joissa on mukana paljon ei-valtiollisia
toimijoita, ovat hyvin hankalia myös kansainvälisen
oikeuden kannalta. Mielestäni myös Suomen eduskunnan
pitää olla nöyrällä mielellä sen
suhteen, että näiden konfliktien edessä ei
välttämättä ole olemassa aivan
helppoja ratkaisuja. Meidän täytyy miettiä Puhemies
koputtaa: 5 minuuttia!) toimintatapoja ja kehittää niitä,
arvoisa puhemies, eteenpäin, jotta mahdollisimman järkevällä resurssien
käytöllä saisimme aikaiseksi mahdollisimman
paljon rauhaa.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Kannatan ensiksi ed. Tennilän tekemää esitystä.
Suomalaisessa keskustelussa kysymys Euroopan unionin taistelujoukkojen
ja Yhdysvaltain välisestä suhteesta on jäänyt
kokonaan käsittelemättä. Tämä on
aiheuttanut sellaisen väärinkäsityksen,
joka heijastuu usein ed. Jaakonsaaren ja eräiden muidenkin
edustajien puheissa, että Euroopan unionin taistelujoukot
voisivat toimia ilman Yhdysvaltain suostumusta. Monissa muissa Euroopan
unionin jäsenmaissa on hyvin yksiselitteisesti todettu,
että se mekanismi, joka Euroopan unionin taistelujoukoille
on luotu, on riippuvainen tällä hetkellä Yhdysvaltain
tuesta kahdellakin eri tavalla.
Yhdysvaltain ja Euroopan unionin välillä on Naton
puitteissa solmittu niin sanottu Berliini plus -sopimus, jonka lähtökohtana
on se, että kriisinhallintaoperaatioissa Euroopan unionilla on
mahdollisuus käyttää hyväksi
Naton voimavaroja. Naton voimavarojen käyttö EU:n
kriisinhallintatehtävissä vaatii kuitenkin Naton
päätöksen. Esimerkiksi Euroopan unionin
taistelujoukkojen käyttö kaikissa niissä tilanteissa,
joissa on kysymys vähänkin suuremmasta ja merkittävämmästä operaatiosta,
vaatii Naton hyväksynnän ja ennen kaikkea Naton
suurimman jäsenvaltion, Yhdysvaltain, hyväksynnän.
Muussa tapauksessa Naton voimavarojen käyttö EU:n
sotilaallisessa kriisinhallinnassa ei ole mahdollista. Eli on aivan
yksiselitteisesti todettava se, että sellaiset kuvitelmat,
että Euroopan unionin taistelujoukot olisi luotu siksi,
että jos Yhdysvallat YK:n turvallisuusneuvostossa estää YK:n
hyväksynnän, YK:n mandaatin, niin tässä tapauksessa
Euroopan unioni voisi toimia ikään kuin itsenäisesti
ja Yhdysvalloista riippumatta, ne kuvitelmat ovat silkkaa mielikuvitusta.
(Ed. Ulla Anttila: Kongoon mentiin ilman Natoa!)
Toiseksi on sanottava se, että Yhdysvallat myös
eurooppalaisten liittolaistensa kautta, monien Euroopan unionin
uusien jäsenmaiden kautta, mutta myöskin Englannin
avulla, varmasti pitää huolta siitä,
että Euroopan unionin taistelujoukkoja ei käytetä yhdessäkään
sellaisessa operaatiossa, jonka intressi olisi ristiriidassa Yhdysvaltain
tavoitteiden kanssa. Eli tämä keskustelu Yhdysvaltain
ja Euroopan unionin taistelujoukkojen välisestä suhteesta
olisi syytä käydä myös Suomessa.
Viittasin jo vastauspuheenvuorossani siihen, että Euroopan
unionin jäsenmailla näyttää olevan
Euroopan unionin taistelujoukkojen perustamisesta ja käytöstä ristiriitaisia
tavoitteita ja ristiriitaisia päämääriä.
Osalla EU:n jäsenmaista on lähtökohtana
se, että nämä joukot todellakin toimivat
YK:n tukena ja täyttävät ikään
kuin sitä aukkoa, joka YK:n kriisinhallintatoiminnassa
on. Luonnollisestikin tällaisessa tilanteessa Euroopan
unionin taistelujoukot toimivat YK:n hyväksynnän
pohjalta, YK:n toiveiden pohjalta ja toteuttavat niitä.
Mielestäni EU:n taistelujoukot ovat parhaimmillaan juuri
tällaisessa tilanteessa.
Mutta eräillä Euroopan unionin jäsenmailla näyttää olevan
myös toisenlaisia tavoitteita suhteessa taistelujoukkoihin.
Nämä joukot näyttävät ikään
kuin olevan tällainen Euroopan unionin oman puolustuksen
ydin, tällainen perusta, josta voidaan rakentaa Euroopan
unionille sotilaallinen vahva käsivarsi tavoiteltaessa
Euroopan unionille sotilaallisen suurvallan asemaa. Näille maille
EU:n taistelujoukkojen kehittäminen, nykyinen kehitysvaihe,
on vain välivaihe. Tavoitteena on luoda tulevaisuudessa
mittava, iskukykyinen, nopeasti liikuteltavissa oleva armeija, jolla
on lentotukialuksia, jolla on risteilyohjuksia, jolla on taisteluhävittäjiä jne.
jne. (Min. Tuomiojan välihuuto — Ed. Nepponen:
Nyt mielikuvitus laukkaa!) — Kun ulkoministeri Tuomioja sanoo
täällä, että tässä on
niin kuin mielikuvituksesta kysymys, niin ilmeisesti, ulkoministeri Tuomioja,
kannattaisi tutustua esimerkiksi näihin headline goals — tuleviin
tavoitteisiin.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
5 minuuttia!
Niissä puhutaan lentotukialuksista, risteilyohjuksista.
Niissä puhutaan nimenomaan armeijan luomisesta.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
5 minuuttia, ed. Laakso, on täyttynyt!
Haluaisin sanoa lopuksi, rouva puhemies, vielä sen,
että tämä YK:n mandaattikysymys on todella
tärkeä, koska näyttää kehitys
olevan se, että eräät Nato-maat edellyttävät
esimerkiksi Naton uusilta iskujoukoilta, Nato Response Force, sitä,
että ne tukeutuvat YK:n päätöksiin
ja YK:n hyväksyntään. Norjalla on tämänkaltainen päätös,
ja näyttää myös siltä,
että Saksan nykyinenkin hallitus on suurin piirtein tätä mieltä.
Samanaikaisesti eräät EU-maat ovat irtautumassa YK-mandaatista.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Kysymys on ollut nopeatahtisesta keskustelusta, jossa on puheenvuoron
pituus etukäteen varattuna 5 minuuttia.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aikaisemmin oli tapana sanoa "rautaa rajoille". Nyt
sanotaan reilusti ja avoimesti "rautaa rajojen sisäpuolelle".
Jo aikaisemmin olen todennut tältä samalta paikalta,
että näissä ulkoasiainvaliokunnan mietinnöissä on
yksi erinomaisen hyvä puoli nykyisin. Nämä ovat
läpinäkyviä, avoimia, asiat sanotaan
niin kuin ne ovat, vaikka ne sitten eivät kyllä paljon
miellytä mieltä eivätkä omaa ajatusmaailmaa,
mutta nämä ovat reiluja asiakirjoja. Nyt puhutaan
reilusti, että interventiorajojen sisäpuolelle,
kaikki avoinna, ja aivan selvästi sanotaan, että kysymys
on politisoimisesta, kaiken politisoimisesta ja poliittisista valinnoista.
Arvoisa puhemies! Kun otetaan huomioon se, mitä ed.
Ulla Anttila äsken tyyliinsä, hyvin perustellusti,
totesi, ja otetaan se myöskin vakavasti, niin sehän
tarkoittaa käytännössä sitä,
että maapallolla on suuri joukko niin sanottuja heikkoja
valtioita, joissa vallitsee tällä hetkellä juuri sellainen
tilanne, johonka sopii se, mitä ed. Ulla Anttila äsken
totesi. Perusteet, tunnusmerkistö interventioon, joka tässä on
nyt siis asiassa sisässä, ne ovat olemassa täydellisesti.
Siis toisin sanoen kaiken politisoiminen tässä yhteydessä näitten
sotilaallisten kriisinhallintajoukkojen osalta merkitsee sitä,
että joku tekee jossakin harvinaisen selvät valinnat,
missä heikoissa valtioissa, missä heikentyvissä valtioissa
operaatioihin ryhdytään, ja mitkä maat
jätetään sitten niin sanotusti tässä ajattelumaailmassa
oman onnensa nojaan. Tämä on äärimmäisen
mielenkiintoinen, sanoisinko, rauhanpoliittinen aikakausi maapallolla.
Ja tässä katsannossa toivoisi hartaasti, että tämä sama
reiluus ulottuisi myöskin tähän Nato-korttiin.
Viime kerralla silloin perjantai-iltapäivän myöhäisenä hetkenä,
jolloinka kävimme kymmenen edustajan voimin tätä keskustelua,
silloin sanoin jotakin siihen tyyliin, että Nato-tie on
aukaistu. Sitten sitä seurasi välittömästi
vahvistus tuolta asianomaiselta taholta, nimittäin George W.
Bush kruisaili Riikaan ja hänen esikuntansa ilmoitti, että näinhän
se on. Puolustusministeri Kääriäinen
totesi täältä ministeriaitiosta, että Potsdamissa
on tutkittu näitten suomalaisten nopean toiminnan joukkojen
valmiustila ja on todettu, että se on ehdottomasti "gut".
Toisin sanoen ollaan valmis näihin operaatioihin, ja siihen
sitten Naton vaste olikin, että tervetuloa Nato Response
Forces, Nrf-joukkoihin, johonka sitten jo itse asiassa Suomen valtionjohto
elikkä Utva oli ottanut kantaa vähän
niin kuin jo ennakkoon marraskuussa todeten, että harjoituksiin
voidaan tämän yhteensopivuuden vuoksi kyllä osallistua, mutta
operaatioihin ei. Siis toisin sanoen valmius, kaikki on olemassa,
mutta tämä poliittinen valinta on tehty tältä pohjalta.
Siis selvä peli. Olin siis oikeassa, ja kuinka minua sitten
mollattiinkaan silloin perjantai-iltapäivänä.
Tämä asia on nyt sitten vielä toistettu
Hesarin toimestakin, tämän viikon maanantain Hesarissa,
jossa on käyty tämä sama asia uudelleen
läpi.
Elikkä toisin sanoen olemme siirtymässä äärimmäisen
mielenkiintoiseen aikaan. Kun ed. Jaakonsaari UaV:n puheenjohtajana
(Puhemies koputtaa) tänne saapuu jälleen ilahduttamaan
läsnäolollaan tilaisuutta, niin kehun hänellekin
vielä hänen kuultensa sitä, että ulkoasiainvaliokunnan
mietinnöt ovat tässä suhteessa tulleet
avoimiksi, reiluiksi, läpinäkyviksi. Voimme puhua asioista
niiden oikeilla nimillä.
Olli Nepponen /kok:
Rouva puhemies! Ed. Laakso syytti muita mielikuvituksellisesta
ajattelusta, mutta tuntui syyllistyvän siihen itse. Mielikuvitus
oikein laukkasi kovaa vauhtia noissa erilaisissa asioissa, mutten
halua enempää mennä siihen. (Ed. Laakso:
Kannattaisi lukea pöydälle esiin tulevat paperit!) — Kyllä niitä on
luettu. (Ed. Laakso: Huonosti!)
Kriisejä syntyy yhä kauempana, ja niihin on pystyttävä vastaamaan
yhä nopeammin. Tämä vastaus, mitä Euroopan
unioni on nyt yhteisesti lähtenyt kehittämään,
on juuri tämä, että meidän on
pystyttävä ennalta ehkäisemään
kriisien leviäminen tai paikallisesti estämään
niiden aiheuttamat sellaiset tekijät, jotka me kohtasimme
Balkanilla tai Ruandassa tai monessa muussa maassa.
Tämä selonteko oli selkeä lähtökohta,
ja myöskin tehty mietintö antaa hyvän
kuvan siitä, mitä valmisteluja on tehty. Mehän
olemme korostaneet myöskin, että aina kaikki se,
mitä me panostamme kriisinhallintaan, tukee myöskin oman
maan puolustusta, ja niin se tekee myöskin tässä.
Se joukko, joka on koulutettu tähän tarkoitukseen,
on tehty hyvin. Se on varustettu hyvin, ja siitä on myöskin
tarvittaessa hyötyä, kun se sijoitetaan sitten
aikanaan meidän sodanajan joukkoihin. Nämä miehet
ovat myöskin erinomaista reserviä.
Tässä korostettiin sitä, ettei nimetty
kohteita. Niin kuin jo lähetekeskustelussa todettiin, hyvä näin,
mutta haluaisin nostaa esiin, että nyt kun olemme valmiusvuorossa,
tai Euroopan unionissa on nyt todella valmiusvuorossa joukkoja,
niin koko ajan ollaan selvillä eri puolilla maailmaa olevista
kriiseistä tai ennakoidaan niitä. Pitää olla selkeä järjestelmä,
jolla tiedustelutiedot kootaan, tilannearvioita suoritetaan ja tarvittaessa
sitten jo ennakoidenkin katsotaan, että pitäisikö tässä nyt tehdä jotakin.
Se on Euroopan unionille suuri haaste, pystyykö sotilasesikunta
tähän, pystyvätkö Euroopan unionin
elimet siellä sitten tällaiseen. Se on yksi kova
vaatimus, jotta pystytään sitten riittävän
nopeasti tekemään sellaisia toimenpiteitä.
Korostin tuota osastojen hyvää varustamista
ja Suomen osalta erittäin hyvää harjoittelua.
Puolustusvaliokunta sen sijaan kuuli asiantuntijoita ja totesi,
että tämä kolmen maan asettama osasto ei
ole yhtenäisesti ollut harjoittelemassa. Se on yksi huono
puoli tässä, koska kysymys on kolmesta maasta,
joissa, vaikka englannin kieli on yhteinen kieli, kaikki eivät
välttämättä hallitse sitä yhtä hyvin,
ja se saattaa aiheuttaa sitten todellisessa tilanteessa ongelmia.
Siksi yhteisharjoitus olisi ollut paikallaan. Sitten siihenkin,
että kaksi osastoa toimii samanaikaisesti, harvemmin kuitenkaan
samassa kohteessa, pitäisi tavalla taikka toisella varautua.
Nyt ensimmäisen valmiusvuoron aikana varmasti näitä asioita
myöskin tutkaillaan.
Lopuksi haluaisin todeta, että se päätöksentekojärjestelmä on
selkeä, joka hyväksyttiin kriisinhallintalain
yhteydessä. Mutta toistan sen, minkä puolustusvaliokunta
on toistanut: Jos suinkin on mahdollista, olisi varmasti paikallaan antaa
selonteko koko eduskunnalle. Se selkeyttäisi täällä sitä yhteistä ajattelua,
koska se antaisi hyvän selkänojan sille toiminnalle,
kun lähdetään. Silloin on kuitenkin tosi
kyseessä ja siellä on riskejä, jolloin
koko eduskunnalle annettu selvitys vahvistaisi sitten sen osaston
toimintaedellytyksiä. Kyllä tietenkin voidaan
toimia, niin kuin pitääkin pystyä, nopeassa
tilanteessa siten, että ulkoasiainvaliokuntaa kuullaan.
Mutta se on sen verran kova asia, jos menemme todelliseen kriisiin
ja todellisiin kohteisiin, että jotta sillä on koko
eduskunnan vahva ja laaja hyväksyntä, se voidaan
saavuttaa selonteon kautta. Mutta lähtökohdat
ovat selkeät tässä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Hieman tästä EU:n
roolista. EU ottaa nyt unionina YK:n tehtäviä.
Mitä sitten, jos Afrikan unioni rupeaa tekemään
samaa, Aasian unioni, eri puolilla maailmaa syntyy tällaisia
10:n, 15:n, 20 maan blokkeja. Sanotaan, että me rupeamme
nyt kriisinhallintaan, tietysti YK:n periaatteiden mukaisesti, mutta
jos nyt ei satu yksimielisyyttä olemaan, niin muodostamme
sen keskenämme. Tämä olisi syytä miettiä.
Sitten tämä kustannuspuoli. Jatkuvasti tulee sanoja
ja viestejä, että varusmiesten päivärahat eivät
nouse, metsäkeikoilla ei ole varaa käydä, kertausharjoituksiin
ei ole varaa ja varuskuntia on karsittu. Yhtäkkiä on
100 vanhaa miljoonaa tällaiseen keikkaan järjestää.
Kyllä tämä panee kysymään,
että missä on painopiste, tämän
kotimaan puolustamisessa, sen valmiuksissa, maanpuolustushengessä.
Kyllä meillä piisaa noita kohteita, jos Suomen
täytyy joka paikkaan lähteä.
Edelleen olen samaa mieltä siitä, että YK:n mandaatti
tarvitaan, 50 vuotta kunniakasta toimintaa erittäin hyvin
tuloksin. Mikäs sitten, kun EU:kin tuhrii kätensä ja
sitä ei pidetä puolueettomana. Kuka silloin menee?
Eli kyllä minä luottaisin tässä pitkään
perinteeseen. Jätän nyt tämän EU:n
tältä osin hieman vähemmälle
rauhalle, mutta pääsääntö:
missä EU, siellä ongelma, ei ratkaisuja vaan lisää ongelmia.
Seppo Lahtela /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun mietin, mitä tähän
asiaan pitäisi sanoa, niin tämä ajatus
syntyi tuossa lennossa tänne tullessani, kun ed. Laakso
antoi ymmärtää, että itärajan
turvaaminen olisi allekirjoittaneen puheenvuoron jälkeen
huonommissa kantimissa kuin mitä se nyt muuten on. (Ed.
Kekkonen: Päinvastoin, ed. Laakso on väärässä!)
Tämä ajankohtainen ajatusmaailma, mikä tähän
rakentuu, rakentuu siitä, että te, ed. Laakso, olette äkkipikaisesti
ja jyrkästi ollut sitä mieltä, että ennen
kuin johonkin turvaamaan lähdetään, ennen
kuin jossakin rauhaa rakennetaan, pitää olla aina
YK:n mandaatti. Kun sen asian kanssa pitää suhmuroida
kuukausitolkulla, jopa puoli vuotta, ennen kuin tämä mandaatti
tulee, niin silloin se kriisi kerkiää täältä mennä ohi
ja se itärajan turvallisuus ei siinä kasva. Tämä on
näin vähän nopeasti sanottu, mutta kuitenkin
havainnollistettu sitä, mitä se tarkoittaa.
Kun Suomi nyt sitten tänne EU:hun on mennyt — ja
jos oikein ymmärsin, ed. Soinikin on pehmentynyt tässä asiassa,
yritti äskeisessä puheenvuorossaan hakea jotakin
myönteistä pehmeyttä tähän — niin
sen pohjalta kyllä siellä täydessä mitassa
pitää olla. Tämä vastaava toiminta,
joka nyt tämän mietinnön ja eduskunnan
päätöksen kautta syntyy, mukanaolo tässä nopeassa valmiudessa,
nopeassa toiminnassa, niin sen kauttahan ujutettiin tämä EU:n
yhteistyö tämän taistelun ja taisteluosastojen
rinnalla, ja kun on kuunnellut näitä puheenvuorojakin
ja yleistä kansan keskustelua, niin on tullut vähän
sellainen käsitys, että taisteluosasto on niin
kuin käsite ja sen osalta oltaisiin vähän
niin kuin sotaan lähdössä, niin kuin
ollaankin. (Ed. Soini: Mutta ei tiedetä minne!) — Mutta
semmoisena ... Ed. Soini, Afrikkaan päin tuntuu olevan
jutut meneillään, niinhän tätä niin
kuin veivataan.
Mutta sellaisenaan tämä nimi edelleenkin vielä,
se on vähän tässä mietinnön
sisällössäkin, että taisteluosasto,
että lähdetään taistelemaan. Se
nimi tulee vain siitä, että on semmoinen osasto,
mikä kykenee itsenäisesti toimimaan, itsenäisesti
huoltamaan ja itsenäisesti myöskin palaamaan sieltä takaisin.
Näin arvellen tässä on minusta pikkaisen — tietenkin
johtuu vähän kielipohjasta, ei ole kyetty sitä kääntämään
niin kuin sille nimelle, jolle olisi pitänyt. Jos me ed. Kekkosen
kanssa, kun molemmat olemme Kaakkois-Suomesta, olisimme tämän
päässeet alun perin jalostamaan, olisimme löytäneet
sille paremmin kuvaavan kansanomaisemman nimen, ja näin
tätä olisi helpompi käsitellä ja
pohtia. (Ed. Laakso: Kävisikö hyökkäysjoukko?) — Niin,
ed. Laakso on oikeassa, tämä on niin kuin tämä nimi
antaa kuvan, hyökkäysjoukko; tämä rakentaa
rauhaa, rauhoittaa, pakottaa rauhan tilaan ja rauhan olosuhteisiin. — Varmaan
tässä nyt sitten vielä, jos voisi vähän
sitä filosofiaa ajatella, luodaan semmoista kuvaa, että kun tämmöinen
valmius nyt on olemassa, että täältä nopeasti
tulee Suomen, Saksan, Alankomaiden muodostama osasto, niin ne kyllä varmaan, jotka
näitä kriisejä rakentelevat, miettivät,
että sieltä on tulossa
tämmöinen osasto, mikä panee nyt kampoihin ja lopettaa
nämä kapinat, ja eivät varmaan alakaan
niitä kahinoita, joo. Ainakin tällainen haavekuva
tähän olisi olemassa.
Se, että kun tätä maailmaa katsotaan,
kun katsotaan, niin tämä 130 miljoonaa on iso
raha. Se on pois Suomen puolustuksesta ja kotimaan puolustuksesta,
niin kuin ed. Soini sanoi. Se on pois metsäkeikoista ja
kertausharjoituksista. Tämä on vakava asia. Mutta
mielestäni, jos tämä maailmalla mukanaolo
on niin tärkeä asia kuin se nyt on ja jos siellä pitää olla,
niin tässä vaan pitää eduskunnan
hoitaa, että Puolustusvoimat saa sellaisen määrärahan
lisää tänne kotimaan puolustukseen, jotta
nämä kaikki kertausharjoitukset, maastoharjoitukset
ja muut kyetään tekemään ja toteuttamaan.
Katselin tässä itsenäisyyspäivänä,
eilen suurena juhlapäivänä, Etelä-Saimaa-lehden
kirjoitusta siitä, kuinka presidentti oli nuuka myöntäessään ylennyksiä reservin
upseereille ja kuinka toista tuhatta ylennystä tuli vähemmän
kuin edellisenä vuonna ja näin. (Ed. Kekkonen:
Ed. Lahtelaa ei voi enää ylentää,
kun on jo korkein arvo!) — Eikä ed. Kekkostakaan
ainakaan nyt näissä oloissa, jos ei nyt säädöksiä muuteta. — Niin
tämä ei vaan johdu siitä, että presidentti
olisi ollut nuuka ja kitsas, vaan siitä, että ei
ole ollut semmoisia perusteita ja pohjia, ei ole ollut koulutusta
eikä tehtäviä, jotta ylennysrotaatio
olisi voinut kulkea eteenpäin. Näin tämä rahanpuute
vaan säteilee tähän kokonaisuuteen pitkässä juoksussa.
Jos nyt voisi verrata tähän itseäni
puhujana ja kaakkoissuomalaisten edustaja ed. Kekkosta suurena tykistöupseerina,
niin meitä nyt ei tämä ylennys motivoi
eikä käännä sinne eikä tänne. Me
toimimme aivan yhtä aidosti isänmaan eteen olemme
missä arvossa hyvänsä, mutta paljon on semmoisia
nuoria suomalaisia, joita motivoi se, että heitä arvostetaan
ja itsenäisyyspäivänä ylennetään.
Sen pohjalta asia ei ole mitenkään vähäinen
tai vähäpätöinen.
Rouva puhemies! Tämä mietintö, mikä nyt
on laadittu, on hyvä. Tässä on tämä riittävän
lyhyesti ja aidosti käsitelty ja hoidettu. Kun yritin löytää sellaisen
aasinsillan, että löytyykö täältä nyt joku
semmoinen yhtymäkohta niihin valiokunnan puheenjohtaja
Jaakonsaaren mainitsemiin eurooppalaisiin turvatakuisiin, alkuviikosta
keskustelimme täällä, niin ei oikein
löydy. (Ed. Kekkonen: Tämä on aivan eri
asia!) — Mutta tämä kuitenkin vapaasti
tulkittuna, vapaasti tulkittuna, ed. Kekkonen. Tämä on
aivan eri asia, mutta kuitenkin yksi osa sitä turvatakuuta
on se, että jos me oletamme jostakin maailmalta jotakin
tukea saavamme, Euroopasta joitakin sympatioita, jos täällä kriisi
syntyy, niin tämä osoittaa sitä, että me
olemme omalta osaltamme olleet hoitamassa yhteisvastuuta, kuittaamme
sitten sen jälkeen sitä, jos saamme. Meidän
on hyvä luottaa ja odottaa ainakin, että näin
tämä toimii ja pelaa. Siinä mielessä te,
ed. Jaakonsaari, olette urheasti puhunut, vaikka en kaikkea ole
uskonutkaan, niin tähän asiaan se kyllä erinomaisen
hyvin käy.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa on puolustusvoimat, näin
ainakin olen kuullut sanottavan. (Ed. Pulliainen: Nyt on hyökkäysvoimat!) — Sen
voi johtaa niin päin, niin kuin ed. Pulliainen tuossa totesi,
jotta nyt ollaan muodostamassa myös hyökkäysvoimia
elikkä enää Suomessa ei tyydytäkään
siihen puolustusvoima-käsitteeseen.
Kun olen katsellut yleisesti ottaen, niin useimmissa Euroopan
maissa on muuten puolustusvoimat. Sehän tarkoittaa sitä,
jotta silloinhan ei käytännössä sotia
pitäisi syntyä ollenkaan. Silloinhan kaikki vaan
puolustavat rajoillaan, ja kukas sinne silloin hyökkää,
kun kaikki vaan puolustavat? Nyt tässä ollaan
menossa niin perusteellisesti hakoteille kuin voi olla; nyt ollaan
muodostamassa semmoisia Euroopan hyökkäysvoimia
ja Suomen aikaisempi filosofia kokonaan murennetaan. Lähdetään
vielä tappelemaan, siis ei enää puolusteta
Suomea, vaan nyt lähdetään jo tuonne kaukaisiin
maihin hyökkäilemään ja sinne
uusia uria tekemään. Näin minä olen
tämän tulkinnut.
Sitten kun mietitään ihan oikeasti, mihin
meidän pitäisi kiinnittää huomiota,
niin kysehän on siitä, jotta mitä suuremmat
erot tuolla maailmalla eri valtioiden sisällä on,
siis eri kansanryhmien sisällä, ja mitä huonommin
siellä joitakin kohdellaan, sitä isompi riski
siellä maan sisällä on syntyä semmoinen
kriisi. Tai sitten valtioiden välillä: Mitä härskimmin
kohdellaan joitakin valtioita ja toiset riistävät
toista, sitä isompi se kriisimahdollisuus on olemassa.
Tai maanosien välillä. Silloinhan tämä ajatus,
että nyt tällä pyssyuskolla laukaistaan
nämä jutut, on ihan jostakin muualta reväisty.
Eihän näin voi olla.
Vaan nekin isot rahat, mitä tähän
ajatukseen laitetaan, eikö ne pidä kohdentaa niiden
todellisten syiden poistamiseen, siis jotta eroja ja köyhyyttä poistetaan
sieltä. Tämmöistä sortoa, mikä kohdistuu
muuhunkin kuin köyhyyteen, sitä pitää poistaa
näillä rahoilla eikä lähteä osoittelemaan
kivääreillä, singoilla, rypälepommeilla, joillakin
taisteluhelikoptereilla, kaikilla näillä panssareilla
tai Paseilla. Vielä tietysti koulutetut ihmisetkin Suomesta
lähtevät, jotka on opetettu tappamaan. Toimintatapa
on väärä. Ei tällä niitä poisteta.
Sillä tietysti vähän pelotellaan, mutta
ei se sitä syytä poista. Sen takia meidän
Suomessa pitäisi olla huolissamme siitä, miten
ne syyt poistetaan, eikä ajatella, jotta kun mennään
sinne ja pannaan vähän piippua sinne päin,
niin kyllä ne asettuvat siellä, koska hetkeksi
se tilanne voi rauhoittua, mutta ei se lopu. Sen takia sapelinkalistelulla
ja voimatoimilla ei hyvin pitkälle päästä. Se
hetken lämmittää, mutta ei pitkälle
poista näitä ongelmia.
Sitten tässä tämä toinen
näkökulma, joka on tullut, on tämä Nato-usko.
(Ed. Kekkonen: Ei sillä tämän asian kanssa
ole mitään tekemistä!) — Tässä sanotaan
sillä tavalla, jotta kaikkia näitä Nato-symboleja
ja -standardeja noudatetaan ja niiden mukaan tapellaan, otetaan
opit sieltä. Tässähän sanotaan
ihan suoraan: "EU:n taisteluosastot noudattavat Naton piirissä laadittuja
standardeja ja käytännön toimintatapoja." — Sitten
kun nämä ovat Nato-yhteensopivia, jopa kengätkin
ja villasukat ovat kuulemma Nato-yhteensopivia, että ei
voida hankkia ... (Ed. Pulliainen: Voi lainata naapurilta!) Tämähän
on täydellisesti sitä, että tässä solutetaan
pikkuhiljaa Natoon, elikkä sieltä otetaan kaikki
opit ja ... (Ed. Pulliainen: Eikä mitään
pikkuhiljaa!) — No, näin pitää nyt nätisti
sanoa, että on jo viety Natoon. Meillähän sanotaan
budjettikirjassa ... Joku vuosi sitten äänestettiin
siitä, jotta kaikki ovat Nato-yhteensopivia. (Ed. Laakso:
Sieltä on tulossa Nato-yhteensopivia villasukkia!) — Silloin
sehän tarkoittaa, jotta meiltähän on
mennyt siltä puolelta itsenäisyys. Me emme voi
tehdä itsenäisiä hankintoja, mitkä ovat
edullisempia. Vaikka ne villasukat olisivat jostakin toisesta paikasta
edullisempia, mutta kun ne eivät ole Nato-yhteensopivia,
ne pitää vaan hankkia sieltä samasta
paikasta, mistä Natoon nämä taistelujoukot
ne hankkivat. No, se villasukkakysymyksestä.
Mutta aseet ja muut kaikki nämä järjestelmät, kaikki
lentokoneet, kaikki on jo siihen standardiin kytketty. Todennäköisesti
meidän koneemme eivät lähde edes ilmaan,
jos Nato ei salli sitä. Näin olen ymmärtänyt,
koska se on kokonaan sinne ohjausjärjestelmiin kytketty.
Sen takia minä ihmettelen sitä intoa siinä ja
semmoista Nato-uskoisuutta, että me myymme itsenäisen ajattelun
kokonaan pois. (Ed. Soini: Se meni EU:n myötä!)
Myös kenraalit ovat samaa mieltä.
Tähän liittyen ihmettelen, miksi me aliarvioimme
YK-mandaatin. Miksi me olemme sitä mieltä täällä näköjään
valtaosa, että YK on niin hidas tekemään
ratkaisuja, että se ei pysty tekemään
tämmöisessä ratkaisuja? Silloinhan pitäisi kehittää sitä järjestelmää ja
sanoa, että hei, silloin pitää olla laajempi
kokonaisuus. Me otamme aika rohkean askeleen, kun sanomme, että kyllä me
suomalaisina lähdetään, ulkoasiainvaliokunta
kuulee ja sanoo, että nyt ei kun sinne sekaan vaan ja tappelemaan.
Otamme hirveän ison vastuun asioista. Suomi on mukana siinä jossakin
kriisissä, ja me olemme sitten ikään
kuin jo osapuolena. Sen takia minä kyllä näen,
jotta lievempi tässä on tämä YK:n
mandaatti, koska siellä voi jopa tulla jotakin järkeäkin
ajatteluun, jotta ei sumene, niin kuin meillä joskus Suomessa pienenä kansakuntana
voi käydä; lähdetään
milloin tekemään Suur-Suomea tai jotain tämmöistä ja
turpiinhan siinä tulee.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! YK on nimenomaan peräänkuuluttanut
sitä, että EU osallistuu sotilaalliseen kriisinhallintaan
niissä operaatioissa, joissa YK apua tarvitsee. Tämä on ollut
YK:n pääsihteerin pyyntö hyvin moneen
otteeseen. Lähtökohtana EU:n nopean toiminnan
ja kriisinhallinnan kehittämisessä on ollut nimenomaan
YK:n tukeminen.
Se, että Nato on kehittänyt erilaisia standardeja,
on merkinnyt sitten sitä, että EU:n ei ole tarvinnut kehittää omia
standardeja, mikä on helpottanut tämän kriisinhallinnan
eteenpäinviemistä.
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle haluaisin tässä yhteydessä todeta
vielä, että tarvitaan toki paljon konfliktin tutkimusta
ja myös näiden varhaisvaroitusmenetelmien
kehittämistä, jotta päästäisiin
sellaiseen tilanteeseen, että kriisejä voitaisiin
ehkäistä ennalta, ja jotta niihin tilanteisiin,
että esimerkiksi nopean toiminnan joukkoja tarvittaisiin,
jouduttaisiin erittäin harvoin, mieluiten ei lainkaan.
Tämänhän tietenkin pitää olla se
päämäärä, että muut
kuin sotilaalliset keinot otetaan ensin käyttöön.
Mitä sitten tulee resurssien käyttöön,
niin kun tämä asia oli lähetekeskustelussa,
totesin siinä vaiheessa, että Ruotsi ja Norja
aikovat laajentaa osallistumista kansainväliseen kriisinhallintaan. Norja
nojautuu aluepuolustuksessaan Natoon, ja Ruotsin arvio on, ettei
siihen kohdistu lähimpien kymmenen vuoden aikana sotilaallista
uhkaa. Suomessa puolestaan puolustusvaliokunta on arvioinut, että 95
prosenttia puolustusbudjetista pitää käyttää kansalliseen
aluepuolustukseen ja vain 5 prosenttia kansainväliseen
sotilaalliseen kriisinhallintaan. (Ed. Kekkonen: Se on ehdotus!)
Mielestäni tämä kysymys on sellainen, mikä pitää ottaa
uudelleenarvioitavaksi: Voisiko Suomi käyttää enemmän
resursseja puolustusbudjeteistaan kansainväliseen kriisinhallintaan
ja tällä tavoin edistää rauhantyötä?
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Ed. Tennilä sivusi jo Afganistanin
tapahtumia, suomalaista kriisinhallintaa Afganistanissa. Valitettavasti
ulkoministeri Tuomioja lähti pois. Mutta tämä kysymys
on sikäli tärkeä, että eduskunta yksimielisesti
antoi tukensa suomalaisten sotilaiden osallistumiselle YK:n hyväksymään
Afganistanin kriisinhallintaoperaatioon eduskuntaan erikseen tuodulla
selonteolla. Kun me luemme tämän selonteon tänään,
niin on todettava, että eduskunta antoi hyväksynnän
kokonaan toisen kaltaiselle operaatiolle kuin mihin suomalaiset osallistuvat
tänään.
Ensinnäkin silloin oli kysymys maaryhmän operaatiosta,
jolla oli YK:n hyväksyntä. Myöhemmin
tämä Afganistanin operaatio on muuttunut Nato-johtoiseksi,
kylläkin YK:n hyväksymäksi, operaatioksi.
(Ed. Kekkonen: Juuri näin, minusta tämä on
tärkeää!) Tämä on ensimmäinen
muutos.
Toinen muutos, ed. Kekkonen, on se, että eduskunta
päätti lähettää suomalaiset
sotilaat nimenomaan siviilisotilas- eli cimic-operaatioon. Puolustusministeri
Kääriäinen kävi jokin aika sitten
puolustusvaliokunnassa toteamassa, että tämä cimic-operaatio
on tällä hetkellä nollissa eli suomalaiset
osallistuvat tällä hetkellä muun kaltaiseen
toimintaan Afganistanissa kuin mihin eduskunta aikoinaan nämä sotilaat
lähetti. Nämä ovat kaksi ensimmäistä syytä,
miksi vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on esittänyt,
että eduskunnalle pitäisi tuoda uusi selonteko
Afganistanin tilanteesta.
Luonnollisesti se perussyy siihen, miksi me pidämme
tällaista selontekoa tarpeellisena, on perinpohjaisesti
muuttunut Afganistanin tilanne. Afganistanin tilanne on tänään
pahempi kuin se on ollut kertaakaan sen jälkeen, kun Suomi
on päättänyt osallistua tähän
operaatioon.
Oma käsitykseni on se, että osin tilanne on huonompi
siksi, että se tapa, millä Yhdysvallat ja Nato
käyvät sotaa Afganistanissa, synnyttää enemmän
vastarintaa kuin sammuttaa. Yhdysvallat ja Nato käyttävät
Afganistanissa suhteetonta ja sattumanvaraista väkivaltaa,
suhteetonta ja sattumanvaraista voimaa. Mieleen tuleen herkästi
tilanne Vietnamin sodan ajalta, jolloin jokainen kuollut vietnamilainen
oli kansallisen vapautusliikkeen taistelija. Nyt näyttää siltä,
että jokainen kuollut afganistanilainen on talebani. Näin
ei tietenkään ole. Lähestulkoon päivittäin kansainvälinen lehdistö kertoo
siviiliuhreista, joita Naton ja Yhdysvaltain pommituksissa Afganistanissa
on koitunut. Ongelma on se, että suomalaiset osallistuvat
nyt toisenlaiseen operaatioon kuin mihin eduskunta aikoinaan suomalaiset
lähetti. Siksi vasemmistoliiton kanta on se, että selonteko
olisi tarpeen.
Selonteko on tarpeen myös siksi, että Yhdysvallat
on esittänyt Suomelle koko joukon ehdotuksia, jotka koskevat
suomalaisten panoksen lisäämistä Afganistanissa.
Kaikkia näitä ehdotuksia ei ole eduskunnalle eikä eduskunnan
asianomaisille valiokunnille kerrottu. Yhdysvallat on esittänyt
muun muassa, että Suomi lisäisi joukkojaan Afganistanissa.
Yhdysvallat haluaa, että Suomi lahjoittaisi rynnäkkökiväärejä Afganistanin
hallitukselle. Afganistanin puolustusministeri ja presidentti tekivät
tätä koskevan ehdotuksen myös puolustusministeri
Kääriäiselle hänen vieraillessaan
syksyn alussa Afganistanissa. Yhdysvallat on esittänyt
myös, että Suomi ottaisi johtovastuun niin sanotussa
prt:ssä, tällaisessa alueellisessa ryhmittymässä.
Yhdysvallat on esittänyt myös sitä, että Suomi
antaisi Afganistanin armeijan käyttöön
sotilaskouluttajia. Tähän Suomi ei ole ainakaan
toistaiseksi ollut valmis. Joidenkin tietojen mukaan Yhdysvallat
on kiinnostunut myös siitä, että Suomi
lähettäisi Afganistaniin erikoisjoukkoja.
Olisi tietenkin luonnollista, että hallitus kertoisi
meille sen, mitä esimerkiksi Yhdysvallat esittää.
Meitä, eduskuntaa, toistaiseksi ei ole informoitu perusteellisesti
siitä, mitä Yhdysvallat on esittänyt.
(Ed. Nepponen: Valiokuntaa ainakin on!) — Ed. Nepponen,
minä olen esittänyt näitä kysymyksiä puolustusvaliokunnassa
ja niihin on saatu osittain vastaukset. (Ed. Nepponen: Ovat ne kirjallisinakin
luettavissa!) Selonteko olisi tarpeen juuri siksi, että me
tietäisimme, mikä se tilanne tällä hetkellä on.
Vasemmistoliiton kanta on se, että Suomen ei pitäisi
lisätä sotilaiden määrää ja
ottaa ikään kuin Natolta vastuuta, jotta Nato
voi käyttää omia joukkojaan taistelussa.
(Ed. Seppo Lahtela: Onko se yksimielinen kanta?) — Se on
yksimielinen kanta.
Samanaikaisesti Afganistania tietenkään ei pidä jättää yksin.
On välttämätöntä, että Suomi osallistuu
Afganistanin yhteiskunnan rakentamiseen. Kun täällä kuuntelee
eräiden naisten puheita, luulee, ettei mitään
muita toimintatapoja olekaan kuin sotilasvoiman lisääminen,
mutta toki on muitakin tapoja tukea Afganistanin kansalaisyhteiskunnan rakentamista
kuin sotilasvoiman
lisääminen. Ongelmana on se, että tällä hetkellä suomalaiset
joukot näyttävät työskentelevän
Afganistanissa tällaisena Naton apuvoimana. Kun lukee Naton
pääsihteerin viimeisimmän puheen Afganistanista,
jonka hän käytti Naton parlamentaarisen yleiskokouksen
yhteydessä, huomaa, että hän ilmoitti
vielä, että Nato suhtautuu kumppanuusmaihinsa
ensisijaisesti tällä hetkellä sillä perusteella,
miten valmiita ne ovat lisäämään
sotilaallista voimaa Afganistanissa. Eli Nato rankkaa tällä hetkellä kumppanuusmaat
sen perusteella, ovatko ne halukkaita tukemaan Naton sotilastoimia
Afganistanissa.
Rouva puhemies! Selonteko Afganistanista eduskunnalle on välttämätön.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Rupeamatta nyt polemisoimaan ed. Laakson
kanssa, kun hän mietiskeli ihan fiksulla tavalla sitä,
onko kriisi, joka on olemassa jossain, mihin on lähdetty,
muuttunut vai ei, niin se nyt vain on niin, rouva puhemies, että kriisi
on kriisi juuri sen takia, että se on ennakoimaton. Emme me
voi tässä salissa tietää, mihin
me menemme viime kädessä. Minusta se kuuluu tähän
kriisien logiikkaan, että me olemme aina hivenen harmaalla
alueella silloin, kun tämmöisiä päätöksiä tehdään.
Vaihtoehto tietysti on se, että me emme reagoisi niihin
mitenkään, mutta olen ymmärtänyt,
että myös ed. Laakson puolue on sitä mieltä, että tämmöisiin
asioihin pitää voida reagoida. (Ed. Laakso: Päätös
tehtiin yksimielisesti!)
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Soini käytti ihan kiintoisan
puheenvuoron. Hän puhui päivärahoista
ja metsäkeikoista, jotka ovat jääneet
hoitamatta näiden meidän kansainvälisten
velvoitteidemme takia. Haluan nyt vain korostaa sitä, että kun
meidän poikamme ovat maailman kriisipesäkkeissä,
niin he oppivat myöskin asioita, siis sitä, miten
kriisejä hoidetaan. Se on paljon tehokkaampaa oppia kuin
semmoinen klassiseksi muodostunut perinteinen kertausharjoittelu.
Se merkitsee ammatillisesti uutta oppia, ja se uusi oppi tulee tietysti
meidän oman armeijamme käyttöön
asiantuntemuksen lisääntymisenä, jos sellaisiin
tilanteisiin joskus joudutaan.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Afganistanin tilanne on sellainen, että mitään
hyviä ja helppoja vaihtoehtoja maan tilanteen rauhoittamiseksi
ei ole olemassa. Olen kyllä valmis siihen, että eduskunta
käsittelisi tämän selonteon. Sille, mitä ed.
Laakso ehdotti, on olemassa toki perusteita, mutta oma näkemykseni
on kyllä se, että Suomi voisi lisätä,
jos perustelut ovat hyvät, osallistumista tähän
Afganistanin Isaf-operaatioon. Perustelen tätä kantaa
ihan sillä, että humanitaarista apua, esimerkiksi
jälleenrakentamista, ei ole saatu viedyksi perille juuri
sitä varten, että maan turvallisuustilanne on
niin heikko. Olen valmis myöntämään
sen, että tuota operaatiota täytyy pystyä arvioimaan
sillä tavoin kriittisesti, että opitaan siitä,
millä tavoin maata paremmin avustettaisiin.
Ongelmanahan on ollut se, että apulupauksia ei ole
tullut riittävästi, niitä ei ole toteutettu
tarpeeksi, ja toisaalta sitten se, että tätä kriisinhallintaoperaatiota,
esimerkiksi tätä prt-ideaa, on lähdetty
toteuttamaan mahdollisimman kevyesti eli joukkojen määrä on
ollut suhteellisen pieni Afganistanin maantieteelliseen kokoon nähden. Tällä tarkoitan
nimenomaan näitä pohjoisosia, en etelä-
ja itäosia, missä taistelut ovat meneillään. Mutta
kokonaisuudessaan mielestäni olisi valheellista väittää,
että tilanne olisi jotenkin helposti ratkaistavissa. Mielestäni
Suomen on toimittava niin, että siviilit Afganistanissa
eivät kärsisi tästä nykyisestä tilanteesta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kommentti ed. Ulla Anttilan edellisen, minulle kohdistetun
puheenvuoron johdosta. Ed. Ulla Anttila, te vahvistitte oman puheenvuoroni
keskeisen sisällön, nimenomaan sen, että me
olemme valikoivan operoinnin kanssa tekemisissä tilanteessa,
jossa heikoissa ja heikentyvissä valtioissa näitä humanitäärisiä tarpeita
vaativia kehityskulkuja on vaikka kuinka paljon meneillään.
Seppo Lahtela /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun puolustusvaliokunta antoi tätä mietintöä varten
lausunnon, niin pohdiskelin itse siinä yhteydessä,
että kun tämä huippukoulutus, mihin on
valittu tasavallan paras väki, koulutetaan, varustetaan,
niin meneekö se hukkaan. Niin kuin täällä aikaisemmin
jo ed. Kekkonenkin puheenvuorossaan sivusi, oli todettu siellä asiantuntijoitten
taholta, että ei mene. Sitä kyetään
käyttämään, hoitamaan kaikessa
normaalissa päivittäisessä toiminnassa,
ja se muodostaa nopean rungon ja valmiin rungon, niin että kun
normaaleissa perinteisissä rauhanturvaoperaatioissa seuraavan
kerran väkeä tarvitaan, nämä ovat
valmiiksi koulutettuja, valmiiksi laitettavia jo alun perin sinne.
Mutta se, mitä tässä on mietiskellyt
ja pohtinut, niin kun tämä joukko, molemmat osastot, mihin
Suomi osallistuu, Suomesta käsin varustetaan parhaalla
mahdollisella tavalla ja parhaalla mahdollisella henkilökohtaisella
suojavarustuksella, parhailla nykyajan tekniikan laitteilla ottaen
huomioon, että nähdään pimeässä niin
kuin päivällä jne., ehkä tämä tuo
myöskin sellaista avaruutta tähän maailmaan
mukaan, että tiedetään, miten Nato parhaimmillaan
on varustettu ja kuinka siellä joukossa pärjätään
ja kuinka suomalaiset siihen sopeutuvat. Toivon, että maailmalta
tulisi semmoisia viestejä, että Suomen parhaiten
koulutettu joukko oli myöskin parhaiten varustettu. Sen
jälkeen meitä alettaisiin kunnioittaa vielä enemmän
kuin tänä päivänä kunnioitetaankaan.
Olli Nepponen /kok:
Rouva puhemies! Ihan lyhyesti vaan totean: Afganistanissa ei
ole oikeastaan kukaan pärjännyt. Historia osoittaa
sen karun todellisuuden, ja nyt YK:n mandaatilla toimivat joukot
ovat vähän samanlaisessa tilanteessa. Toivotaan,
että tilanne jollakin tavalla selkiytyisi.
Mutta varsinaisesti puheenvuoron pyysin ed. Ulla Anttilan esitykseen,
jota ed. Liisa Jaakonsaari tuki, siitä, että puolustusbudjetista
pitäisi irrottaa vielä enemmän kriisinhallintaan.
(Ed. Seppo Lahtela: Ei missään tapauksessa!) Minusta tämä on
varomatonta puhetta. Me käytämme noin 130 miljoonaa
ensi vuoden budjetista rauhanturvaamiseen ja kriisinhallintaan,
josta puolet tulee ulkoasiainhallinnolle. Mutta sisäasiainministeriön
ym. hallinnonalojen, joille kuuluu myöskin vastuuta, se
on yhteisvastuuta, pitäisi myöskin pystyä irrottamaan
kriisinhallintaan, eivätkä ole suinkaan vain puolustuksen
tehtävä nämä kehitysapuun liittyvät
toimet. Siitähän tässä periaatteessa
on kysymys. Kyllä tämä on vaarallinen
tie, jota nyt täällä ehdotetaan. Me tiedämme
ne kovat haasteet, mitkä puolustusbudjetin sisällä ovat
olemassa.
Ulla Anttila /vihr:
Puhemies! Heitin tämän kysymyksen puolustusbudjetin
eri toimialajaoista nimenomaan sitä varten, että Ruotsi
ja Norja ovat päätyneet erityyppisiin ratkaisuihin
kuin Suomi. Ne ovat kaksinkertaistamassa soti-laallisen kriisinhallinnan
budjettiaan. Aluepuolustuksessa Norja tunnetusti nojautuu Nato-jäsenyyteen
ja Ruotsi sotilaalliseen liittoutumattomuuteen ja siihen ajatukseen,
että seuraavan kymmenen vuoden aikana sotilaallista uhkaa
ei kohdistu Ruotsiin. Eli nämä kaksi maata ovat myös
kehittämässä keskinäistä yhteistyötään puolustusalalla,
ja mielestäni Suomen kannattaa mennä mukaan tähän
yhteistyöhön ja myös miettiä tätä resurssien
jakoa.
Mielestäni tämä liittyy myös
ihan meidän Puolustusvoimiemme rakennemuutokseen. Kun olemme
tietoisia siitä, mitä muut Pohjoismaat pystyvät
tekemään, niin kyllä meidän
täytyy kyetä arvioimaan tätä puolta.
Totta kai siviilikriisinhallintaan täytyy suunnata myös
resursseja. Se on hyvin tärkeä asia, ja olen esittänyt
vuosien varrella useampaan otteeseen, että siviilikriisinhallinnan
resursseja kasvatettaisiin myös.
Olli Nepponen /kok:
Rouva puhemies! Minä en oikein enää osaa
ajatella, kuinka paljon meillä nyt pitäisi sitten
lisätä tätä sotilaallista kriisinhallintaa.
Me olemme nyt jo suhteellisesti väkiluku ja muu huomioon
ottaen eniten joukkoja lähettänyt maa. Jos tästä vielä lisätään,
niin silloin on kyllä harhakuvitelma. Ruotsi, joka romuttaa
sodanajan puolustusvoimansa lähes täydellisesti, käyttää melkein
kaksinkertaisesti puolustusmäärärahoja
jo nyt, ja sillä on tietenkin varaa tehdä niin,
kun sen ei tarvitse kantaa huolta oikeastaan mistään.
Norjalla on öljyvarat, totta kai ne ovat pystyneet lisäämään
resursseja. Me olemme mukana näissä keskusteluissa,
mutta kyllä tämä keskustelu tällä tavalla
viritettynä, että me lisäisimme puolustusbudjetista
kriisinhallintaa, joka nyt on aivan jo huippuluokkaa, minusta ei
ole tähän päivään enää sovitettavissa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kannan todella syvää huolta
itsekin paikalla käyneenä Afganistanin kansan
tilanteesta. Se kansa on saanut kärsiä vuosisatoja,
ja kärsimykset jatkuvat, ja siinä mielessä tietysti
kaikki toimenpiteet, mitä kansainvälinen yhteisö pystyy
tekemään afganistanilaisten auttamiseksi ja tilanteen vakauttamiseksi,
pitää tehdä.
Mutta tuohon äskeiseen debatointiin siitä, kuinka
paljon voidaan esimerkiksi resursseja jatkossa suunnata
pienenä maana, jossa kuitenkin tämän
oman puolustuksen pitäisi olla ykkösasia:
Sitä pitää kaksi kertaa miettiä,
jos lähdetään esimerkiksi nykyisiä torjuntahävittäjiä muuttamaan, niin
kuin on päätetty, ilmasta maahan -käyttöön
sopiviksi ja mahdollisesti sitten myöskin lähdetään
osallistumaan tähän kansainväliseen kriisinhallintatoimintaan
tulevaisuudessa. Sama koskee kuljetushelikoptereita, joita nyt ollaan
pitkän väännön jälkeen
saamassa. Ne ovat äkkiä kalliita ratkaisuja ja
operaatioita, ja silloin tämä resurssikysymys
tulee kyllä hyvin äkkiä konkreettisena
ongelmana eteen.
Keskustelu päättyy.