9) Hallituksen esitys laeiksi työttömyysturvalain,
aikuiskoulutustuesta annetun lain ja vuorotteluvapaalain muuttamisesta
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
kysymys laista työttömyysturvalain, aikuiskoulutustuesta
annetun lain ja vuorotteluvapaalain muuttamisesta. Tavoite sinänsä tässä on
ihan hyvä. Ehdotetaan muutettavaksi siis työttömyysturvalakia,
aikuiskoulutustuesta annettua lakia ja vuorotteluvapaalakia. Korotetun
ansio-osan ja peruspäivärahan korotusosan, lisäpäiväoikeuden,
ansiopäivärahan korotetun määrän
lisäpäiviltä, koulutuspäivärahan,
aikuiskoulutustuen ja vuorotteluvapaan myöntämisen
edellytyksenä olevaa työssäoloaikavaatimusta
ehdotetaan tässä siis muutettavaksi, ja se määritetään
työeläkelakien alaisten ansioiden perusteella.
Tästä hallituksen esityksestä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta antoi lausunnon ja kiinnitti siellä huomiota
tähän jakajaan, millä tavalla nämä ansiot
muotoutuvat, ja esitti, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
muuttaisi pykälää. Näin ei kuitenkaan
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ole tehty, ja niin tähän
sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöön on
yksi vastalause, jossa olen mukana. Tässä nimenomaan
todetaan tämä, että valiokunnan enemmistö totesi
mietinnössään, että työssäoloaikaa
koskeva vaatimus lyheni kymmenestä vuodesta viiteen vuoteen
vasta neljä kuukautta sitten. Viittä vuotta lyhyempää työssäoloaikaa
ei ole vaadittu työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
eikä sivistysvaliokunnan kannanotoissa, eikä sen
tarvetta ole arvioitu tämän sisällöltään
teknisen hallituksen esityksen yhteydessä. Tämä ei
kuitenkaan ole mikään perustelu aikuiskoulutustuen
suuremmalle jakajalle, joka jäi siis tähän
mietintöön, niin kuin hallitus
sitä esittää. Tässä esitämme
423:a päivää jakajaksi, koska se ei pienennä vanhaan
tapaan määriteltyä kertymäaikaa
alle viiden vuoden. Eli tämä oli se muutos. Eli
tämä on 7 §:ssä aikuiskoulutustuen ansainta-aika.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulemme esittämään,
että tämä 7 § saisi tämän muodon.
Tässä nimenomaan on kysymys siitä,
että monta kertaa on kysymys määräaikaisista
työssäolosuhteista, pienipalkkaisista, osa-aikatyössä olevista,
ja monet heistä mielellään tietysti siirtyisivät
kokoaikaiseen työhön, jos sitä vain olisi tarjolla.
Monessa tapauksessa heillä on vain perusasteen koulutus,
ja koulutuksen avulla he voisivat merkittävästi
parantaa asemaansa työmarkkinoilla. Heidän rohkaisemisensa
koulutukseen olisi osaamisen parantamiseen liittyvien hallitusohjelmien
tavoitteiden mukaista ja edistäisi ammattitaitoisen työvoiman
saavuttamista, näin tässä nimenomaan
on arvioitu. Sen vuoksi tässä vastalauseessa esitämme
tätä pykälämuutosta, jotta nimenomaan
tässä kohdassa nämä määräaikaiset
minimipalkalla olevat osa-aikaiset eivät jäisi
huonommalle tämän hallituksen esityksen yhteydessä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnössä harmittaa yksi asia. Se on se, jotta
sosiaali- ja terveysvaliokunta ei ole halunnut ottaa huomioon työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoa, jossa todetaan, jotta tämä jakaja,
joka koskee aikuiskoulutustuen laskentaa, olisi otettu huomioon,
niin kuin me esitimme. Nimittäin tässä tulee
olemaan se ongelma pienipalkkaisten osa-aikatyötä tekevien
ihmisten osalta, jotta se johtaa huonompaan asentoon, mikä tällä hetkellä on olemassa.
Nämä henkilöthän ovat yleensä valtaosaltaan
naisia. He ovat pätkätöissä,
ja monessa tapauksessa heillä juuri olisi tarvetta koulutuksen
saantiin, jotta heidän työmarkkina-asemansa paranisi
ja voisivat saada parempaa työtä, parempaa palkkaa
ja enemmän turvaa itselleen.
Kysehän on siitä, jotta koko tässä järjestelmässähän
on isosta muutoksesta kyse. Tämä työssäoloehdon
kertyminen aikaisemmin laskettiin sillä tavalla, jotta
jos ihminen oli esimerkiksi sillä tavalla töissä,
jotta 1.1. jotain vuotta meni töihin ja oli 30.4. asti
töissä, esimerkiksi semmoisen pätkän,
siitä tuli neljä kuukautta hänelle työssäoloaikaa.
Siis laskettiin todelliset ajat, mitä ihminen oli töissä täysinä kuukausina
tai viikkoina,
ja siinä viikossa piti olla vähintään
18 tuntia työaikaa.
Nyt tässä muutetaan kokonaan tämä järjestelmä siten,
jotta se on rahapohjainen, siis ei enää katsotakaan
todellista työaikaa, vaan katsotaan se, jotta miten paljon
ihminen on hankkinut. Kun tämä jakaja tässä sitten
on 940 — se voi olla kiloja tai mitä hyvänsä,
mutta tässä pohjana ovat eurot, mutta kun sillä ei
ole merkitystä, mikä se yksikkö on, vaan
jakaja on 940 — sehän tarkoittaa sitä,
jotta jos ihminen tienaisi 940 euroa kuukaudessa, niin hänelle
tulisi juuri tarkalleen yksi kuukausi työssäolokertymää.
Jos nyt sattuisi sinä kuukautena tienaamaankin 2 000
euroa esimerkiksi, niin hänelle tulisi työssäolokertymää kaksi kuukautta
siitä yhdestä kuukaudesta. Siinä tapauksessa
tämä ongelma ei olisikaan mitenkään huono.
Mutta kun kyse on näistä osa-aikaisista naisista,
ja miehistäkin joissain tapauksissa, niin kun näillä tämä kuukausiansio
jää pienemmäksi kuin tämä 940
euroa — kuvitellaan henkilö, joka tienaa 300 euroa
kuukaudessa, on osa-aikatyössä — niin
nyt kun jakaja on tämmöinen, niin vaikka hän
olisi kolme kuukautta työssä, niin hänelle
tuleekin siitä sitten vain yksi kuukausi työssäoloehtoa.
Minä luulen, että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
ei ole joko ymmärretty tai ei ole haluttu ymmärtää sitä,
jotta nämä ihmiset joutuvat nyt huonompaan asemaan
kuin tänä päivänä. Näiden
osa-aikaisten ihmisten aikuiskoulutustuen saannin ehto nousee.
Työelämävaliokuntahan esitti semmoista
mallia, jotta — ei siis tämmöistä mallia,
mikä tässä vastalauseessa on, mutta minulle
käy kyllä tämä vastalausemallikin — niissä tapauksissa,
joissa on tämmöinen pienipalkkainen ihminen töissä, tehtäisiin
sellainen järjestelmä, jotta tämä työntekijä voi,
vaikka siinä 300 euron kuukausimallissa, vaatia tarkastelun
myös sillä tavalla, jotta katsotaan työajat,
siis montako kuukautta hän todellisuudessa on ollut työssä.
Se olisi se työssäoloehdon kertymä siinä eikä se,
niin kuin äsken kerroin, jotta jos on pienipalkkainen,
niin voi olla, jotta hän on kolme kuukautta töissä ja
hänelle kertyykin vain yksi työssäoloehtokuukausi
siitä. Eihän se voi näin olla.
Sen takia tämä sosiaali- ja terveysvaliokunnan
vastalauseessa oleva ajatus, että muutetaan sitä kerrointa,
on toisen tyyppinen. Tämä muutettaisiin sillä lailla,
että kerroin olisi 423, joka tarkoittaisi, jotta jos ihminen
tienaa 423 euroa tai enemmän kuukaudessa, siitä tulee
hänelle se työssäoloehtokuukausi, mutta
jos hän tienaisi esimerkiksi 900 euroa, niin hänelle
tulisikin jo kaksi kuukautta siitä. Sen takia minä kyllä kannatan
tätä vastalausetta ja toivon, että eduskunta hyväksyisi
tämän tässä muodossa, koska
tässä on kyse nimenomaan pienipalkkaisista ihmisistä, jotka
kaipaavat lisäkoulutusta, lisää oppia,
jotta heillä olisi parempi mahdollisuus työelämässä. Mutta
valitettavasti tämä nyt huonoon asentoon tässä enemmistön
kannalta on jäänyt.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta kyllä todella
keskusteli tästä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnosta ja pyrki löytämään
siihen ratkaisua. Siellä on mietinnön loppuosassa,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoo, että aikuiskoulutustuen
saamisen ehtoja ja koko ansaintaperiaatteen soveltuvuutta tuen saantiin
on syytä arvioida uudelleen selvitystyön yhteydessä.
Tämä on yleinen näkemys, että jos
ei tässä vaiheessa haluta lähteä muuttamaan
pykälää, jätetään
se selvitystyön varaan. Me, jotka halusimme tehdä tämän
vastalauseen, näimme, että näin ei kuitenkaan
tulisi tehdä, koska selvästi nyt tämä jakaja
toimii väärin, toimii epäoikeudenmukaisesti
juuri naisten ja pienipalkkaisten kohdalla. Sen vuoksi todella näen,
että tämä vastalauseen muoto pykälämuutokseksi
olisi oikeutettu.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! En viitsinyt tuohon asiaan puuttua, mutta
kun ed. Rauhala otti esille tämän selvitysajatuksen,
niin tähän voisi todeta sen, jotta jos joku asia
tiedetään etukäteen ihan selkeästi,
jos niin kuin noin yksinkertaisella argumentilla, mitä äsken
kuvasitte tuossa, voidaan todeta, ketkä ovat tässä uhreja,
ketkä joutuvat huonoon asemaan, niin miksi sitä tarvitsee
selvittää, kun tiedetään etukäteen,
keitä ne ovat ja mitä tämä tarkoittaa?
Se on jotenkin niin kuin pakenemista, niin kuin vastuun pakenemista
niiltä, jotka kirjoittavat, jotta tehdään
jokin ihmeen selvitys jutusta, kun tiedetään,
että se homma näin menee ja toimii ja vielä mikä on
kohderyhmäkin tällä hetkellä.
Sen takia odotan kyllä, että eduskunnasta
löytyisi semmoinen yhteinen tahto. Tähän
ei hallitus kaadu eikä tämä ole rahakysymys
millään muotoa, tämä on vaan
semmoinen oikeudenmukaisuuskysymys ja auttaa joitakin sitten mahdollisesti
parempaan työmarkkina-asemaan sitten, kun saavat parempaa koulutusta ja ammattitaitoa.
Yleiskeskustelu päättyy.