Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Kelan tutkimusosastolla on tutkittu nuorten
työmarkkinatuen rajoituksien vaikutuksia. Vuodesta 97 lähtien
käytössä on ollut järjestelmä,
jossa työmarkkinatuen ulkopuolelle rajataan vailla ammatillista
koulutusta olevat alle 25-vuotiaat, jotka eivät hae opiskelemaan,
töihin tai työharjoitteluun. Tammikuussa ilmestyneen
tutkimuksen mukaan työmarkkinatuen rajoittaminen ei ole
juurikaan vaikuttanut toivotulla tavalla. Lain tavoitteena oli aktivoida
nuoria, lisätä työllisyyttä ja
koulutukseen osallistumista. Kuitenkin positiivinen kehitys työllisyydessä on
ollut vähäistä. Kohderyhmä ei
ole aktivoitunut kontrolliryhmiä enempää.
Sen sijaan järjestelmällä on ollut haitallisia
sivuvaikutuksia. Ammattikorkeakoulut kärsivät
järjestelmän aiheuttamista niin sanotuista pakkohakijoista
eli uusista ylioppilaista, jotka tosiasiassa pyrkivät yliopistoon,
mutta järjestelmän pakosta hakevat ammattikorkeakouluun
vain keskeyttääkseen koulutuksen jossain vaiheessa.
He vievät koulutuspaikat sellaisilta, jotka haluavat suorittaa
tutkinnon loppuun asti. Kysynkin:
Suostuuko ministeriö myöntämään,
ettei järjestelmä ole saavuttanut tavoitteitaan?
Aiotaanko tutkimustulosten perusteella pakkohausta luopua?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tässä hiukan epäröitiin,
kumpi vastaa, opetusministeri vai minä.
Tämän velvoittavuuden osalta: Sen vuoksi, että pelkkä velvoittavuus
ei riitä, hallitus on rakentanut nuorten yhteiskuntatakuuta,
jonka tarkoituksena on ollut nimenomaan se, että nuorille tarjotaan
aktiivisia vaihtoehtoja. Koulutukseen hakeutuminen on ollut yksi
hyväksyttävä näkökulma
suomalaisessa yhteiskunnassa, koska me kaikki tiedämme,
että jos nuoret eivät hakeudu koulutukseen, niin
heidän tulevaisuuden asemansa työmarkkinoilla
tulee parantuneesta tilanteesta huolimatta olemaan heikko. Uskon,
että nuorisotyöttömyys, sehän
on laskenut hyvin voimakkaasti tämän hallituskauden
aikana, on osaltansa laskenut sen vuoksi, että tämä yhteiskuntatakuu
on olemassa, ja osaltaan sen vuoksi, että työmarkkinoilla
kysyntä on parantunut huomattavasti.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä tutkimuksessa tehtiin
myös se huolestuttava havainto siitä, että on
joukko nuoria, jotka jättäytyvät järjestelmän
seurauksena kokonaan työvoimapoliittisten toimenpiteiden
ulkopuolelle. Nämä nuoret ovat syrjäytymisvaarassa.
Kysynkin:
Mitä kohdennettuja toimia tälle nuorisoryhmälle
aiotaan tehdä, ja miten jatkossa aiotaan oikeudenmukaisemmin
ja inhimillisemmin parantaa nuorten työllistymistä?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tämä kokonaan työnhausta
luopuminen ja toimeentulotukiasiakkaaksi siirtyminen on erittäin
vakava ongelma osalla nuorista. Siinä tullaan kuntien tekemään
sosiaalityöhön, siihen, että se olisi
etsivämpää ja se tarttuisi näihin
tilanteisiin. Meillähän lainsäädännön
puolella on mahdollisuus käyttää sanktioita,
jotka leikkaavat toimeentulotukea, ja niitä onkin käytetty,
mutta se ei ole ratkaisu tähän itse ongelmaan.
Sosiaali- ja terveysministeriön puolella, työministeriön
puolella ja opetusministeriön puolella on etsitty niitä välineitä,
joilla nuorten syrjäytymiskehitystä voitaisiin
ehkäistä. Esimerkiksi nuorten työpajat
ovat toimineet tässä uudessa tilanteessa siten,
että sinne on tullut nuoria, jotka ovat olleet pelkästään
toimeentulotuen varassa eivätkä ole olleet aktiivisina
työnhakijoina. Mutta sen jälkeen, kun nuorten
yhteiskuntatakuu on tullut voimaan, nuoret ovat yksinkertaisesti
vaan kävelleet pajan luokse ja huomanneet tämän
yhteiskuntatakuun ja lähteneet sitä kautta erilaisiin toimenpiteisiin
mukaan joko opiskelemaan tai sitten työpajapaikan kautta
parantaneet muuten elämänhallintaansa ja myöhemmin
lähteneet opiskelemaan.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin jatkaa tästä nuorten
syrjäytymisen uhasta.
Eräissä kunnissa, muun muassa meillä Vammalassa
on käytetty sellaista järjestelmää,
että kun nuori valmistuu yläasteelta, niin sen
jälkeen selvitetään hyvinkin tarkkaan,
missä seuraavana syksynä ollaan. Ne nuoret, jotka
eivät ole missään, niin sitten heille
tulee kutsu työpajalle, ja myöskin selvitetään
ammatillisen koulutuksen kanssa yhteistyössä tämä.
Eli yhteistyössä toimivat sekä ammatillinen
koulutus että työvoimatoimisto että tämä työpaja
että sitten se yläaste. Kysyisinkin:
Onko mahdollista, että tällainen järjestelmä otettaisiin
laajemmin käyttöön, ja toimitaanko näin
tällä hetkellä myöskin muualla,
ja onko tätä kautta mahdollista jo heti alkuvaiheessa
katkaista tämä syrjäytymiskierre?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Jos puhutaan vaikeimmista tilanteista, niin silloin
todella on kyse nuorista, jotka eivät koulutukseen lähde
eivätkä myöskään työelämään, ja
silloin syrjäytymisen lähtötilanne on
huomattavan paljon aikaisemmassa vaiheessa elämää. Se
porukka on todella vaikeasti saatavissa kouluun ja työhön
takaisin. Siihen on kuitenkin pyritty juuri sen tyyppisillä toimilla,
joihin ed. Satonen viittasi. Kuntakohtaisia ratkaisuja on. Meidän
koulutusjärjestelmämmehän toimii sillä tavalla,
että meillä siirretään huomattavan
paljon, delegoidaan toimintavapautta ja valtaa kunnille ja itse
kouluille, mikä minusta on sinänsä hyvä asia.
Sitten, jos päästään siihen
nuorisojoukkoon, johon esimerkiksi työelämälähtöisellä koulutuksella
saadaan tartuntapintaa, niin silloin ollaan jo paremmilla vesillä,
ja se on itse asiassa nyt ollut keskeinen, lähes pääsuunta,
jolla on pyritty tämän ikäluokan nuorten
syrjäytymistä ehkäisemään.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellisessä kysymyksessä lähestyttiin
jo ydinasiaa, onko tämmöinen 16—17-vuotias
nuori, joka on nimenomaan syrjäytymisuhan alainen,
oikea henkilö nimenomaan työvoimahallinnon tilastoihin.
Pitäisikö kuntien sivistystoimen vastuuta määrätietoisesti
lisätä ja tätä kautta varmistaa, että nuorten
syrjäytymiskehitys saataisiin pysäytettyä?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Itse asiassa edustajan mainitsemia ikäluokkia
on hyvin vähän työhallinnon asiakkaina,
koska pääsääntöisesti
sen ikäiset nuoret ovat opiskelemassa tai sitten jos he
ovat työttömänä, niin he eivät
silloin ole vielä oikeutettuja työttömyysturvaan,
jolloin he eivät välttämättä edes
kirjaudu työvoimatoimiston asiakkaiksi. Mutta on itsestään
selvää, että nuorten kohdalla silloin,
jos syrjäytymiskehitys uhkaa, tarvitaan kaikkien viranomaisten
yhteistyötä. Ne nuoret, jotka ovat työhallinnon
asiakkaita, niin osassa, ei aivan kaikissa mutta osassa työvoimatoimistoja
ja kuntia heidät ohjataan asiakkaiksi näihin työvoiman
palvelukeskuksiin, joissa sitten löytyy laajempaa osaamista.
Siellä on sosiaalitoimen osaamista, terveystoimen osaamista,
Kelan ja työhallinnon osaamista. Toisaalta myös
tämä yhteiskuntatakuu pyrkii siihen,
että nuorelle löytyisi työpajapaikka,
jossa sitten taas löytyy hyvin monen eri toiminnon osaamista.
Voitaisiin käyttää esimerkkinä sitä Vammalan
hyvää esimerkkiä, johon muuten nuorten
osallistumishankkeella pyrittiin.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Filatov unohti nuorten yhteiskuntatakuusta
puhuessaan, että se ei takaa sitä kaikista oleellisinta
eli työpaikkaa, ja sama tilanne on pitkäaikaistyöttömien
yhteiskuntatakuussa. Aiemmin oli käytössä työllistämisvelvoite
eli henkilökohtainen oikeus työhön tietyn
työttömyysjakson jälkeen elikkä työttömälle
taattiin määräaikainen työpaikka.
Minä kysyn ministeri Filatovilta:
Miksi nuorten osalta ei ole harkittu samaa eli taattaisiin alle
25-vuotiaille nuorille työttömille määräaikainen
työpaikka, jos nuori ei sitä omin voimin kykene
saavuttamaan? (Ed. Vilkuna: Ja heti koulutuksen jälkeen!).
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Valtiolla ei ikävä kyllä ole
sellaisia työpaikkoja, joilla se voisi taata työpaikan
näitä työpaikkoja tarvitseville. Monissa
kunnissa esimerkiksi sosiaalitoimet ovat tehneet päätöksiä,
että toimeentulotuen sijasta ne työllistävät,
käyttävät valtion maksamaa kuntiin suunnattua
työllistämistukea ja työllistävät
nämä nuoret, jotka ovat alle 25-vuotiaita ja jotka
eivät ole löytäneet avoimilta työmarkkinoilta
paikkaa itsellensä. Usein ne ongelmat, joiden vuoksi nuoret
eivät löydä työtä,
vaihtelevat. Osan kohdalla on selkeästi kyse siitä,
että kyseisellä alueella ei ole riittävästi
työpaikkoja. Mutta yhä useamman nuoren kohdalla
on ongelmana myös se, että heillä ei
ole työmarkkinaosaamista. Silloin välttämättä se työpaikka
ei ole paras väline, vaikka se olisikin väliaikainen
ratkaisu. On parempi etsiä niitä välineitä,
joilla osaamista kehitetään, elämänhallintaa
kehitetään ja mahdollistetaan avoimille työmarkkinoille
työllistyminen, ja tähän yhteiskuntatakuu
pyrkii kokonaisuudessaan. Silloin kun on mahdollista (Puhemies koputtaa)
käyttää työllistämistukea,
jolloin nuori voisi päästä tukityöpaikkaan,
niin silloin tämä edustajan sanoma toteutuu.