15) Laki työsopimuslain 7 luvun 10 §:n
ja 13 luvun 4 §:n muuttamisesta
Paavo Arhinmäki /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vasemmiston eduskuntaryhmän tekemässä lakialoitteessa
esitetään sitä, että luottamusmiehen
asemaa vahvistetaan. Jos luottamusmiehen työsopimus irtisanotaan
tai puretaan ilman, että asiasta on käyty työnantaja- ja
työntekijäliiton väliset neuvottelut,
työsopimuksen päättämisen on
katsottava johtuneen luottamusmiesasemasta, ellei työnantaja
muuta näytä. Työnantajan laiminlyödessä neuvotteluvelvollisuuden
syntyisi oikeudenkäytöllinen olettama siitä,
että työsuhteen irtisanominen tai purkaminen on
johtunut työntekijän luottamusmiesasemasta. Vastaavantyyppinen
olettama sisältyy voimassa olevan työsopimuslain
säännökseen raskaana olevan henkilön
tehostetusta irtisanomissuojasta.
Arvoisa puhemies! Työntekijöiden kannalta on
ensiarvoisen tärkeää, aivan keskeistä,
että heillä on luottamusmiehet, jotka voivat toimia työntekijöiden
puhemiehinä ja puhenaisina ja jotka voivat puolustaa työntekijöitä.
Se on keskeinen osa meidän järjestäytymistä,
se on keskeinen osa meidän sopimusyhteiskuntaa. Hyökkäyksiä on
nähty tätä luottamusmiesjärjestelmää kohtaa
viime vuosina valitettavan paljon. Esimerkiksi metallialalla toistakymmentä pääluottamusmieheen
ja varapääluottamusmieheen kohdistuvaa irtisanomista
on tapahtunut sen jälkeen, kun viime sopimuskierroksella
todettiin, että pääluottamusmiesten,
luottamusmiesten ja heidän varahenkilöidensä työsuhdeturvaan
on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Haluan korostaa sitä, että neuvottelujärjestelmämme
perustuu siihen, että meillä on toimiva pääluottamusmies-
ja luottamusmiesverkosto. Jos tämä keskeinen osa tätä järjestelmää murtuu,
niin silloin murtuu koko sopimusyhteiskunta.
Arvoisa puhemies! Kun kolme viikkoa sitten vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä jätti tämän aloitteen,
emme voineet arvata, miten valitettavan ajankohtainen tämä on
tällä viikolla. Lehtitietojen mukaan noin vartti
sitten ovat ABB:n Pitäjänmäen tehtaan
työntekijät marssineet ulos tehtaan porteista,
pitävät vuorokauden mittaisen työnseisauksen,
ja sen jälkeen ylitöitä ei tehdä. Huomenna
useat Metalliliiton osastot osoittavat mieltä ABB:n Pitäjänmäen
tehtaan porteilla, ja mahdollisesti, lehtitietojen mukaan, työnseisauksia
ja protesteja voidaan nähdä muillakin työpaikoilla.
Nimittäin, arvoisa puhemies, kun itsenäisyyspäivänä aina
puhutaan siitä, miten meidän pitää puhaltaa
Suomessa yhteen hiileen, miten meidän pitää toimia
yhdessä Suomen eteen, niin on törkeää,
miten seuraavana arkipäivänä irtisanotaan pääluottamusmies,
pääluottamusmies, joka on viimeksi marraskuun
lopussa valittu uudelle kaudelle pääluottamusmieheksi.
Tällainen heti itsenäisyyspäivän
jälkeisenä ensimmäisenä arkipäivänä tehtävä irtisanominen
on hyökkäys järjestäytymisvapautta
vastaan, sitä vastaan, että työntekijät
saavat valita haluamansa henkilön, miehen tai naisen, pääluottamusmiehekseen.
Arvoisa puhemies! Kysymys ei ole vain metallialasta, vaikka
se on nyt noussut esille, samanlaisia ongelmia on yhtä lailla
muilla aloilla, esimerkiksi Pitäjänmäellä myös
Valiossa varapääluottamusmies irtisanottiin kolme
vuotta sitten. Tulee myös tietoja siitä, että työntekijöille annetaan
potkuja, kun he asettuvat edes ehdolle luottamusmieheksi. Meidän
pitää puolustaa sitä, että työntekijöiden ääni
kuuluu, työntekijät voivat toimia ja heillä on
henkilö, joiden kautta tuodaan työntekijöiden
näkemykset esille ilman, että on pelkoa irtisanomisista,
ulospotkimisista.
Arvoisa puhemies! Suomi ei ole mitenkään lakkoherkkä maa,
päinvastoin, meillä on varsin vahva työrauha.
Kun työpaikoilla tapahtuu lakkoja, työnseisauksia,
tämäntyyppisiä toimenpiteitä,
ne yleensä liittyvät paikallisiin asioihin, niin
myös ABB:n Pitäjänmäen osalla,
jossa pyrittiin muuttamaan järjestelmiä niin,
että tuntipalkat olisivat pahimmillaan voineet pudota jopa 3—4
euroa tunnilta. Kysymys on ennen muuta näistä ongelmista,
joita työelämässä nähdään — ei
siitä, että meillä olisi jotenkin lakkoherkkiä työntekijöitä,
vaan pikemminkin siitä, että paikallisella tasolla
työnantajat aiheuttavat konflikteja työpaikoilla.
Sen vuoksi työntekijöillä pitää olla
mahdollisuus reagoida, tuoda omat näkemyksensä esiin.
Ja ei voi olla niin, että työntekijöiden
valitsemat luottamusmiehet ovat vaarassa joutua irtisanotuiksi,
jos työntekijät päättävät
toimia.
Sen vuoksi tämän viikon uutiset ABB:n Pitäjänmäen
tehtaalta osoittavat, miten ajankohtainen ja tärkeä tämä lakialoite
on. Sen vuoksi todella toivon, että työ- ja tasa-arvovaliokunta
ottaa tämän käsittelyyn ja vahvistaa
meidän luottamusmiesten asemaa. Se on ainoa tapa — ei
ainoa, mutta tärkeä tapa — huolehtia
siitä, että meidän työntekijöillä on
puolustajansa työpaikoilla.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Arhinmäki toi sen
esille juuri niin hyvällä kuvauksella, juuri sen,
mistä tässä asiassa on kysymys. Haluan
omalta osaltani kuitenkin tuoda sen, että ABB:n pääluottamusmiehen irtisanominen
oli surunpäivä paikalliselle sopimiselle.
Suomen Yrittäjät on ponnekkaasti koettanut tulla
sille reviirille, jossa myös ne, jotka ovat järjestäytymättömiä yrityksiä,
voisivat tehdä paikallisia sopimuksia henkilöstönsä kanssa.
Järjestäytynyt työnantaja ABB, joka on
järjestäytynyt Teknologiateollisuus ry:hyn, vei
nyt maton alta tältä kaikelta kehitykseltä,
mikä olisi voinut olla mahdollista, jos pelisäännöistä oltaisiin
pystytty jollakin tavoin sopimaan. Kuka on se taho, joka enää uskaltaa
lähteä sopimaan paikallisesti työnantajan
kanssa? Surunpäivä siis paikalliselle sopimiselle.
Työnantaja yksipuolisella toiminnallaan on murtanut
uskottavuuden siihen, että me voimme paikallisesti sopia.
Kaikkien pitää uskaltaa katsoa, minkälainen
on Teknologiateollisuuden työehtosopimus rakenteeltaan.
Siellä lukee monessa kohtaa, erityisen monessa kohtaa,
"ellei paikallisesti toisin sovita tai muuta sovita". Nyt siltä sopijaosapuolelta,
joka edustaa työehtosopimuksen toista järjestäytynyttä osapuolta
eli työntekijöitä, siltä sopijalta,
joka sopii työnantajan kanssa, ollaan viety kaikki se,
mikä voi mahdollistaa paikallisen sopimisen. On aivan tavatonta
ajatella, että kuinka voidaan tästä eteenpäin
rakentaa mitään sellaista, joka yhdessä rakennetaan
työnantajan tuottavuuden, työntekijöiden
tulevaisuuden osalta, nimenomaan sen työnantajan tuottavuuden
kautta tulevaa pysyvää työpaikkaa, jos työnantaja
ei kunnioita sitä osapuolta vaan yksipuolisella sanelulla
pyrkii määräämään,
mikä hyväksi on.
Tässä vasemmistoliiton lakialoitteessa on
yksi toinen huomio, joka tarkoittaa sitä, että Suomi
on liikkeenluovutustilanteessa EU-tasosta jäljessä niin
pahoin, että tätä liikkeenluovutuksessa
olevaa direktiiviä ei ole sen implementointivaiheessa tuotu
suomalaiseen työsopimuslakiin täysimääräisesti,
vaan siellä ei osaston luottamusmiehillä ja luottamushenkilöillä liikkeenluovutustilanteessa
ole sellaisia oikeuksia, mitä EU-lainsäädäntö edellyttää.
Tällä ehdotuksella myös tämä asia
korjattaisiin eurooppalaiselle tasolle.
Olen aivan varma, että käyttämäni
puheenvuoron jälkeen seuraavan puheenvuoron käyttäjä tulee
tarttumaan aiheeseen ponnekkaasti. Mutta olen kyllä lukenut
jo ennakolta edustajan käyttämän lehtiartikkelin,
missä hän, valitettavasti hieman ennakoivasti,
viestitti sitä, että työtuomioistuimen
selkeällä päätöksellä tässä tapauksessa
todettiin pääluottamusmiehen kiihottaneen työpaikalla
työntekijöitä kolmeen laittomaan lakkoon.
Nyt varmasti on edustajallekin selvinnyt, että näinhän
ei toki ole, koska tämä asia ei ole ollut työtuomioistuimessa.
On tärkeää, kun tämmöisiä irtisanomisia
tulee — ehkä vielä näin ay-aktiivina
toivoisin — että tähänkin lainsäädäntöön
olisi tullut vielä se edellytys, että työsuhdetta
ei pidetä purettuna ennen kuin työtuomioistuin
on sen käsitellyt ja sen jälkeen ruvetaan määrittelemään
sitä, mitä sanktioita siitä rikkomuksesta
tulee niille osapuolille, jotka ovat syyllisiä.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa herra puhemies! Totean heti tähän
aluksi, että ay-liike on suomalaisessa yhteiskunnassa historian
varrella saanut paljon hyvää aikaiseksi ja meillä on
luottamusmiesjärjestelmä, joka minusta on tällä hetkellä erittäin
hyvä. Olen edelleen sitä mieltä, että sitä ei
kuitenkaan tarvitse sen enempää vahvistaa. Luottamusmiesten
asema on riittävän vahva.
Me tiedämme, että suomalainen yhteiskunta
ja varsinkin maamme talous on erittäin suurissa vaikeuksissa,
ja yksi syy, miksi tilanne on tämä, on se, että työmarkkinarakenteemme
ovat aivan liian jäykkiä ja meillä on
sääntöjä ja määräyksiä ynnä muuta
regulaatiota aivan yli oman kotitarpeen.
Edustaja Arhinmäellä on varmasti hyvä tarkoitus
tällä aloitteellaan, mutta katson ainakin omasta
puolestani, että tämä kyllä lisää jälleen sitten
sitä regulaatiota, sääntelyä ja
määräilyä, mitä tässä me
emme enää tarvitse. Uskon, että toimimalla
oikein työmailla niin työnantajan puolelta kuin
työntekijöidenkin puolelta meillä kyllä asiat
siellä pelaavat sujuvasti.
Näihin surullisiin tapauksiin, tai tähän
yksittäistapaukseen, johon edelliset edustajat puheenvuoroissaan
viittasivat, en osaa ottaa tarkemmin kantaa, koska en yksityiskohtia
todellakaan täysin tunne, mutta olen itsekin sitä mieltä,
että jos työtuomioistuin ei ratkaisua ole antanut,
niin tällöin ei välttämättä irtisanominenkaan
ole paikallaan — tai itse asiassa työsuhteen purku,
sehän on eri asia.
Minusta tulisi — ja uskon, että olemme varmasti
hyvin pitkälle samaa mieltä tästä asiasta — pyrkiä molemminpuolisen
luottamuksen herättämiseen, mutta se oikea tie
siihen ei kuitenkaan ole se, että me lisäämme
sääntöjä ja määräyksiä ja
jäykistämme rakenteita. Työpaikoilla
pitäisi päästä siihen tilanteeseen,
että siellä havaittaisiin, että työnantajat
ja työntekijät, molemmat osapuolet, ovat samassa
veneessä. Tavoite on yhteinen: kaikki haluavat tehdä töitä.
Tehdään paljon töitä, tuottavasti,
jotta yritykset menestyvät ja tuovat myös hyvinvointia
tälle yhteiskunnalle.
Arvoisa puhemies! En kannata tätä edustaja Arhinmäen
aloitetta. Mielestäni se on tarpeeton.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ei luo hallinnollisia,
lisäbyrokraattisia toimenpiteitä. Kysymys on vain
siitä, että työpaikalla sopijaosapuoleksi
määritelty työntekijöiden edustaja
voi olla sopija-asemastaan varma. Edustaja Kopra koettaa väittää käyttämässään puheenvuorossa,
että tällä lisätään
niin sanottua hallinnollista taakkaa taikka byrokratiaa, mutta se
ei todellakaan pidä paikkaansa. Kysymyshän on
vain siitä, että neuvottelujärjestelmää kehitetään
siten, että molemmat osapuolet voivat olla varmoja omasta
neuvottelija-asemastaan. Ei tällä lisätä mitään
erityisiä menettelyjä siitä, kuinka työpaikoilla
neuvotellaan. Päinvastoin: neuvotteluaseman molemminpuolinen
tunnustaminen, jolloin sillä toisella neuvottelijaosapuolella
on yhtäläiset oikeudet ja parempi luottamus siihen neuvottelupöytään
asettuessaan, vain hälventää sitä ja
nopeuttaa ja kehittää sitä neuvottelujärjestelmää.
Olen aivan varma ja tiedän oman aiemman työkokemukseni
perusteella, että niissä yrityksissä,
missä on avoin ilmapiiri, työnantaja näyttää tilauskirjat
ja kertoo, missä yritys menee, pääluottamusmies
ja henkilöstö ovat luottavaisin mielin ja rohkeita
tekemään niitä paikallisia sopimuksia.
Mutta on todella tärkeää, että työehtosopimuksen
kriteereitä noudatetaan järjestäytyneessä kentässä ja
vain ne osapuolet sopivat paikallisesti, joilla on se valtuutus,
ja työehtosopimuksella tämä valtuutus
on annettu pääluottamusmiehelle.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen samaa mieltä jälleen
edustaja Myllykosken kanssa siitä, että avoimuus
ja reilu peli ovat hyviä pelisääntöjä työpaikoilla
ja niillä keinoin se yhteistyö saadaan sujumaan
ja siitä hyötyvät kaikki. Tämä on
erittäin kannatettava ajatus.
Olen kuitenkin myös sitä mieltä,
että luottamusmiesjärjestelmän ja luottamusmiesten
asema on työsuhteessa riittävän vahva,
ja vaikkei tämän lain hyväksyminen lisää hallinnollista
byrokratiaa nyt välttämättä loisikaan,
niin se vähentää kuitenkin työnantajan
pelivaraa. Täytyy olla myös mahdollisuus joissain
tilanteissa purkaa kätevästi luottamusmiehen työsuhde,
esimerkkinä vaikkapa tällainen tapaus, kun ollaan
menty laittomaan lakkoon. Me muistamme, oliko se viime keväänä,
tapauksen, jossa Suomen satamat menivät kiinni tilanteessa,
jossa satamaan asiakkaaksi tulleen laivan henkilöstö lähetti
jonkun sataman luottamusmiehelle tiukkasävyisen sähköpostin,
ja tästä suututtiin niin kovin, että sitten pantiin
satamat kiinni. Minun mielestäni tämmöinen
on kyllä työnantajan toiminnan sabotoimista ja
koko suomalaisen yhteiskunnan toiminnan sabotoimista, ja tällaisissa
tilanteissa pitää kyllä työnantajallakin
olla keinot sitten puuttua luottamusmiesten asemaan, ettei lähdetä ihan keulimaan
pikkuasioista.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ei lisää sääntelyä eikä regulaatiota.
Tämä vain vahvistaa luottamusmiesten asemaa työpaikoilla
niin, että he voivat niissä paikallisissa tilanteissa
luottaa siihen, että kun vie työntekijöiden
asiaa eteenpäin, kertoo heidän näkemyksiään,
ei ole pelkoa siitä, että työnantaja
kätevästi purkaa, niin kuin edustaja Kopra sanoi,
työsuhdetta. Tämä on aivan oleellista.
Kyllä tässä selvästi näkyy,
että työnantajien toimet ovat koventuneet. Samaan
aikaan vaaditaan paikallista sopimista, mutta paikallinen sopiminen
ei ole mahdollista ilman työehtosopimuksia ja ilman sitä, että on
luottamusmiehiä, jotka pitävät huolta työntekijöiden
asemasta näissä asioissa.
Valitettavasti syy, miksi tämä on noussut
esille, on se, että ei kysymys ole yksittäistapauksista vaan — niin
kuin esittelypuheenvuorossani kerroin — pelkästään
metallin puolella on toistakymmentä pääluottamusmiestä tai
varapääluottamusmiestä irtisanottu, samalla
tavalla muillakin aloilla. Kyllä työntekijöillä pitää olla
oikeus ja mahdollisuus myös puuttua niihin vaikeisiin kriisitilanteisiin,
mitä työpaikalla tulee. Silloin heillä pitää olla
henkilö, joka voi toimia puhetorvena työntekijöiden
tunnoille, kertoa asian eteenpäin työnantajalle
ilman pelkoa siitä, että kätevästi
työsopimus sen jälkeen puretaan.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Olen aivan vakuuttunut siitä, että edustaja
Kopra ei tarkoittanut kätevyydellä aivan sitä,
minkälaisen kuvan tuosta sanonnasta sai, mutta siihen tarttuen
minä haluan uskoa, että edustaja Kopra ei halua
olla kätevä emäntä, joka tekee
asioista helpohkoja irtisanomisen ja työsuhteen purkamisen
osalta. Työsuhteen purkamiseen on erittäin raskas
kriteeristö, jotta kaikenkaikkinen luottamus voidaan menettää.
On hyvä huomata tässä tilanteessa
ja arvioida myös se, että luottamusmies ei sinällään
voi olla järjestämässä laittomia
lakkoja. Jos laittomien lakkojen järjestäjäksi
osoittautuu pääluottamusmies, joka ei nauti edustamiensa
työntekijöiden luottamusta, voidaan työsuhde
purkaa. Eli tässä kohtaa emme hae mitään
sellaista erityistä asemaa pääluottamusmiehelle,
jotta hänestä ei millään muotoa
voitaisi päästä eroon. Ei ole siitä kysymys,
vaan kysymys on juuri siitä, että luottamuksella
valitulle pääluottamusmiehelle tulee työsuhdeturva.
Mutta jos pääluottamusmies menettää edustamiensa
ihmisten luottamuksen, silloin ollaan toisessa asemassa ja silloin
puntaroidaan näitä asioita aivan erilaisessa kulmassa.
Ei pidä nyt sekoittaa tässä, että tällä lakiehdotuksella
luotaisiin jotakin aivan uutta asiaa luottamusmiehen turvaksi, vaan
kysymys on siitä, että neuvotteluasema, oikeudenmukaisuus
toteutuisi.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Ehkä sanan "kätevä"
tilalla edellisessä puheenvuorossa olisi voinut olla jokin
"käytännöllinen keino" tai muu vastaava.
Minusta kuitenkaan sekään, että työntekijät sitten
itse asiassa päättävät siitä,
kuka yrityksessä on töissä ja kenelle
työnantaja palkkaa maksaa tällaisessa tilanteessa,
niin kuin edustaja Myllykoski äsken ymmärtääkseni
sanoi, ei kyllä ole oikein. Kyllähän
työnantajan pitää voida päättää viime
kädessä sovituin ehdoin ja työsopimuslakia
noudattaen, keitä yhtiössä työskentelee.
Siinä mielessä tämä mielestäni
kyllä lisää työnantajan taakkaa
kohtuuttomasti.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Lupaan, että tämä on
viimeinen puheenvuoroni tässä asiakohdassa, mutta
edustaja Kopralle on pakko kyllä sanoa, että kuulee
ja näkee, mutta haluaa sanoa toista. Eli ei todellakaan
ole kysymys siitä, että halutaan lisätä millään
tavoin sitä taakkaa. Kyllä kysymys on nimenomaan
siitä, että se valittu pääluottamusmies
voisi uskottavammin olla sopijaosapuolena, että häntä myös kuunnellaan
ja hänen ei tarvitse tavallaan pelätä, että sitä paikallista
sopimusta voidaan tehdä, ja siihen paikalliseen sopimukseen
liittyvissä neuvotteluissa ollessaan sen henkilöstön,
joka hänet on valinnut, edustajana edustamassa sitä mielipidettä,
kun tehdään paikallista sopimista, työpaikkansa
turvaten.
Kysymys on nimenomaan luottamusmiehen uskosta siihen, että hän
voi tehdä työtään omassa ammatissaan
ja silti edustaa valittuna luottamusmiehenä niitä työntekijöitä,
jotka ovat hänet siihen asemaan äänestäneet.
Siitä on kysymys perimmillään, ja tällä lakiesityksellä ei
todellakaan luoda mitään uutta, hankalampaa byrokratiaa. Työnantaja
päättää, kenet hän
palkkaa, päättää myös
irtisanomisesta. Nyt on kysymys siitä, voiko purkaa työsuhdetta
ilman perustetta.
Keskustelu päättyi.