16) Laki asumisoikeusasunnoista annetun lain 4 f ja 16 c §:n
muuttamisesta
Paavo Arhinmäki /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me tarvitsemme Suomessa, erityisesti kasvukeskuksissa
ja erityisesti pääkaupunkiseudulla, lisää kohtuuhintaisia
asuntoja. Ihmiset tulisivat huomattavan paljon paremmin toimeen,
niin työttömyyden kohdatessa kuin palkkatyötä tehdessä,
jos asumiseen ei menisi niin kohtuuttoman suuri osa käteenjäävistä tuloista.
Me tarvitsemme siis kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja, mutta tarvitsemme
myös muita kohtuuhintaisia asumismuotoja. Tarvitsemme välimuodon
asuntoja, kuten asumisoikeusasuntoja tai osaomistusasuntoja ja esimerkiksi
Helsingissä käytössä olevia
hitasasuntoja.
Asumisoikeusasuminen järjestelmänä on
erittäin hyvä noin lähtökohtaisesti,
ajatuksena: asukas ostaa oman osuutensa ja saa sillä varmemman
asumisen kuin normaalissa vuokra-asunnossa, hän sijoittaa
omaa pääomaansa siihen. Tämähän
on erittäin hyvä lähtökohtainen
ajatus. Ongelma on se, että järjestelmä Suomessa
ei toimi, asukkailla ei ole riittävästi sananvaltaa,
päätöksentekovaltaa siinä asunto-osakeyhtiössä,
jossa he asumisoikeuden kautta omistavat osan asunnostaan. Meillä on
ollut erittäin paljon ongelmia näiden kanssa.
Vuokratasonhan pitäisi pikemminkin olla alhaisempi asumisoikeusasunnoissa kuin
vuokra-asunnoissa, mutta valitettavasti välillä se
on jopa korkeampi, ja samaan aikaan ihmisten pääoma
on kiinni siinä sijoituksessa, jonka he ovat tehneet asumiseen.
Arvoisa puhemies! Tällä lakialoitteella ehdotetaan
asumisoikeusasunnoissa asuvien ihmisten vaikutusmahdollisuuksien
parantamista. Asukkailla tulee olla äänioikeus
talot omistavien yhtiöiden yhtiökokouksissa ja
hallituksissa edustajiensa välityksellä. Asumisoikeusyhtiöiden
asukkaiden tulee olla päättämässä kaikilla
päätöksenteon tasoilla. Asukkaat ovat
ne, jotka tuntevat talon ja pihan parhaiten ja voivat parhaiten
päättää niitä koskevista
asioista, kuten siivouksesta, huollon tehtävistä,
hankinnoista ja korjaustarpeista. On tärkeää,
että asukkailla on asumisoikeusyhtiön hallituksessa
enemmistö äänistä ja näin he
saavat todellisuudessa äänensä kuuluviin.
Valitettavasti tilanne on nyt se, että asukkaat jäävät näissä aina
laitapuolen asemaan.
Arvoisa puhemies! Ongelmat ovat samantyyppisiä myös
osaomistusasunnoissa, joka voisi olla erittäin hyvä asumismuoto
erityisesti monille lapsiperheille. 300 000—400 000
euron lainan ottaminen asuntoon on kohtuuttoman kova taakka lapsiperheelle,
vaikka molemmat vanhemmat olisivat työssä. Osaomistusasunnossa pääsee
pienemmällä osuudella kiinni omaan asuntoon, sitä maksetaan
vuokran muodossa pois, ja lopussa on lunastusoikeus. Nämä itse
asiassa samat ongelmat, jotka ovat asumisoikeusasunnoissa, ovat
myös osaomistusasunnoissa: vaikka perheiden keskeinen omaisuus,
varat, on kiinni asunnossa, pitkän aikaa on niin, että he
eivät pääse vaikuttamaan tasapuolisesti,
tasa-arvoisesti siihen, miten kiinteistöistä pidetään huolta,
miten yhtiöitä hoidetaan.
Sen vuoksi, arvoisa puhemies, jotta me pystymme avaamaan näitä pullonkauloja,
joita meillä on asumisen hinnoissa, meidän pitää pystyä kehittämään
näitä välimuodon asumismuotoja, ja jotta
asumisoikeusasunnot ovat houkuttelevia ja kohtuullisia ja oikeudenmukaisia
niissä asuville, asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia pitää parantaa.
Toivon, että tämä lakialoite herättää keskustelua
ja ajattelua siitä, miten me voimme kehittää meidän
asumista monipuolisemmaksi ja mahdollistaa sen, että ihmisillä ei
mene kohtuuttoman isoa osaa käteenjäävistä tuloista
asumiskuluihin. Tämä on myös kansantaloudellisesti erittäin
suuri kysymys. Siksi toivonkin, että valiokunta käsittelyssään
suhtautuu positiivisesti näihin lakialoitteessa esiin nostettuihin
huoliin.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että kannetaan huolta
aso-asukkaitten äänioikeudesta yhtiössä,
ja siinä mielessä kaikki tämmöiset
parannusesitykset ovat mielestäni tervetulleita.
Mehän tiedämme sen, että monesti
asumisoikeusasuminen on niin sanottu — ainakin tavoitteena — väliaikainen
asumismuoto, jonne mennään asumaan, jotta kartutetaan
pääomaa oman asunnon ostamiseen, mutta monelle
se jää sitten vuosikausien, vuosikymmenten tai
loppuelämän asunnoksi. Tämähän
johtuu pelkästään siitä, että pääkaupunkiseudulla
varsinkin asuminen on äärettömän
kallista ja asuntojen ostaminen on kallista — juuri ehkä maan
hinnan johdosta rakennuskustannukset nousevat hyvin paljon mutta myös
sen takia, että monet rakentajat keinottelevat näitten
asuntojen vuokrien tasolla.
Esimerkkinä voitaisiin sanoa vaikka nämä niin
kutsutut yleishyödylliset asuntorakentajat VVO ja SATO,
joiden vuokrataso on kuitenkin hyvin lähellä markkinavuokratasoa
tai jopa yli markkinavuokratason, varsinkin jos sitä verrataan
vaikka kuntien omistamiin vuokra-asuntoyhtiöihin, siitäkin
huolimatta, vaikka rakentamisessa hyvin monesti saadaan Ara-tukea.
Siinä mielessä meidän tulisi tässä asuntopolitiikassa — nyt
varsinkin, kun on tämä maasopimus tehty pääkaupunkiseudun
kuntien kesken — pitää huoli siitä,
että me rakennamme oikeantyyppisiä asuntoja ja
aidosti kohtuuhintaisia asuntoja.
Me tiedämme, että Helsingissä jo
40 prosenttia kotitalouksista on yhden hengen kotitalouksia. Siinä mielessä on
kohtuutonta kuvitella, että he pystyvät muuttamaan
uusiin asuntoihin, jos niitten vuokrataso lähtökohtaisesti
on kohtuuttoman suuri.
Kuntien sekä valtion pitää ottaa
vastuunsa ja roolinsa siinä, että me aidosti rakennamme
tänne kohtuuhintaisia asuntoja. Aso-asunnoissa ennen kaikkea
pitäisi myös päästä semmoiseen
kuvaan, että se vuokran taso tuntuu jossain sen asumisoikeusasunnon
osaomistajalla. Monesti se vuokrataso on jopa yhtä suuri
kuin markkinavuokra vapailla markkinoilla. Siinä mielessä joku
tässä (Puhemies koputtaa) mielestäni
ei kohtaa, kun me valtion varoin kuitenkin tuemme näitä rakentamisia
paljon, mutta vuokran hinta karkaa käsistä toistuvasti.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Oli oikeastaan hienoa kuunnella edustaja Niikon
puheenvuoroja, jotka melkein pysyivät ladulla tämän
lakialoitteen kanssa, mutta miedosti sivuten. Ei kyllä edustaja
kehdannut sanoa, että aloite on hyvä. Oli kyllä kovasti
hyvin jäsenneltyjä huomioita, mitä vaikeuksia
meillä kaiken kaikkiaan on. Olen edustaja Niikon kanssa
samaa mieltä siinä, kuinka hän kuvasi
vuokra-asumisen kalleutta pääkaupunkiseudulla,
mutta itse asiassa haluan kyllä sanoa, että edustaja
Arhinmäen esittelypuheenvuorossa tuodut huomiot ja tämän
lakialoitteen tarkoituksenmukaisuus ovat erittäin kannatettavia.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Myllykoski, kyllä minulla
on varaa sanoa, että edustaja Arhinmäen aloite
on ihan hyvä ja kannatan myös sitä. Voin
tämän tehdä, ei tämä siitä pikkumaisuudesta
ole kiinni.
Erittäin hyvä, että kiinnitetään
huomiota myös aso-asunnoissa asuvien äänioikeuteen
ja oikeuteen tulla kuulluksi asioissa. Onhan se kuitenkin oikeutettua,
sillä kyllä he sinne pääoman
maksavat, ja heillä tulisi olla vähintäänkin
samanlainen vaikutusmahdollisuus kuin vaikka kuntien vuokrataloyhtiöissä.
Joskus on tehty niin keinotekoisesti vaikeaksi tämä vaikuttaminen
niille asukkaille, että oikeasti se ääni
ei kantaudu sinne päätöksentekoon saakka.
Keskustelu päättyi.