13) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Euroopan rahoitusvakausvälineelle
annettavista valtiontakauksista annetun lain 5 §:n
muuttamisesta
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt tällä hallituksen esityksellä haetaan
teknisesti kahden kuukauden lisäaikaa Kreikan ERVV-takauksille.
Se, miten tätä asiaa on hoidettu, johti siihen,
että eilisessä istunnossa pyysin tämän
asian pöydälle. Hommahan meni niin, että maanantaina
valtiovarainministeri sopi euroryhmässä tämän
Kreikan maksuohjelman kahden kuukauden jatkosta, vaikka Suomen laki
ei sitä salli. Tultiin siihen tulokseen, että lakia
Suomessa täytyy muuttaa, ja tähän perustuu
tämä hallituksen esitys.
Eilen iltapäivällä lisättiin
sitten listalle, aika myöhäänkin iltapäivällä,
lähetekeskustelu tästä aiheesta. Tämä menettelytapa
oli minun mielestäni virheellinen ja väärä senkin
takia, että ensistään kansanedustajilla
ei ollut käytettävissään mitään
tietoa tästä varsinaisesta asiasta, puhumattakaan
siitä, että kaikilla kansanedustajilla olisi ollut
edes tieto siitä, että tällainen lähetekeskustelu
eilen täällä olisi pidetty. Tämän
johdosta pyysin tämän pöydälle,
ja olen hiukan pettynyt kyllä, että tämä pöydällepano
ei sinällänsä tuottanut kovinkaan paljon
tulosta, että salissa ei ole tämän enempää sitten
puhujia.
Niin kuin sanottu, tässä nyt haetaan teknisesti kahden
kuukauden lisäaikaa Kreikan ERVV-takauksille. On kuitenkin
sovittu, että Kreikka saa tämän lisäksi
eräänlaisen luottolimiitin, jota se voi hädän
tullen käyttää. Tämä järjestely
tehdään EVM:ään eli Euroopan
vakausmekanismiin siinä yhteydessä, kun ERVV:stä luovutaan helmikuun
lopussa, eli Kreikka saa EVM:ään tämmöisen
velkalimiitin ja voi sitä tarvittaessa käyttää.
Tällä on tarkoitus nimenomaan vaimentaa markkinoiden
huolia, ja tällä pyritään siihen, että luodaan
mahdollisuus Kreikan paluulle velkamarkkinoille, mutta Kreikan todellinen
paluu velkamarkkinoille on kuitenkin tästä huolimatta hyvin
epätodennäköistä ja vie vielä pitkän
aikaa.
Kreikassa on poliittisesti epävakaa tilanne. Syrizan
voitto mahdollisissa tammikuun vaaleissa voi hyvin asettaa euroalueen
tilanteeseen, jossa Kreikka vaatii velkojen anteeksiantoa kokonaan
tai osittain. Vaihtoehdoksi lainojen anteeksiannolle voi jäädä euroalueen
hajoaminen. Voi olla, että Kreikan velkojen leikkausta
käsitellään vielä tällä vaalikaudella
tässä salissa.
Poliittinen paine Kreikassa on kova päästä eroon
troikan, siis EU:n, EKP:n ja IMF:n, ohjauksesta, vaikka maan talous
ei olisikaan siinä kunnossa. Kreikan ensi vuoden budjetti
on virallisten lukujen mukaan ylijäämäinen,
kun korkokustannukset on putsattu pois. Troikka on pitänyt
budjettia reilusti ylioptimistisena, ja markkinoilla on herännyt
epäilys siitä, että Kreikan hallitus
on taas painostanut tilastoviranomaisia kaunistelemaan virallisia
lukuja. Vaikka valtiovarainministeri Rinne sanoi tänään
kyselylytunnilla, että kreikkalainen kirjanpito on tehty
nyt kunnolla, todennäköisesti saadaan siitä selvyys vasta
myöhemmin.
Kreikan valtionvelan korkotaso on noussut koko tämän
syksyn ajan, ja se on tällä hetkellä noin
8 prosenttia kymmenvuotisen koron osalta. Jos vertaa sitä Suomen
maksamaan kymmenvuotisten lainojen korkoon, joka on 0,8 prosenttia,
se on Kreikassa siis kymmenkertainen. Kreikan paluu markkinoille,
jota siis troikan ohjelmasta irtautuminen tarkoittaa, ei ole todennäköinen
ainakaan niin kauan kuin Kreikassa tämä poliittinen epävarmuus
jatkuu.
Vaikka Kreikan talouden raju heikkeneminen on saatukin tasoittumaan,
on talouden tilanne kuitenkin Kreikassa edelleen heikko. Massiivinen
velkataakka, joka on tällä hetkellä 170
prosenttia bruttokansantuotteesta, tulee haittaamaan kasvua parhaimmissakin
skenaarioissa vielä vuosikymmeniä. Selvää on,
että Kreikka ei tule velkataakastaan selviämään
ja ei koskaan tule suurta osaa veloistaan maksamaan takaisin. Ehkä hiukan
yllättäen Kreikan tilanteen lievä parantuminen
on itse asiassa lisännyt todennäköisyyttä Kreikan
velkajärjestelylle ja euroerolle.
Jos Kreikka tosiaan saavuttaa edellä mainitun niin
sanotun budjetin perusylijäämän, pärjää se periaatteessa
omillaan, kunhan velkoja ei tarvitse maksaa takaisin. Näin
ollen Kreikan kannustin jättää vielä vuosikymmeniä sen
taloutta massiivisesti rasittavat velat maksamatta on itse asiassa
vain kasvanut. Jos Kreikan velkajärjestely toteutuu, koskee
se vain tukipakettilainoja. Yksityissektorin hallussa olevat Kreikan
valtion velkakirjat vaihdettiin vuonna 2012 velkajärjestelyssä sellaisiksi,
että niiden takaisinmaksun laiminlyönti on erittäin
vaikeaa.
Arvoisa puhemies! Eurokriisi ei ole ohi. Kriisi on edennyt uuteen
vaiheeseen, jossa kriisimaiden poliittiset tilanteet ovat suurimman
huolen lähteenä. Kreikka ei suinkaan ole tässä yksin.
Espanjassa uusi radikaali vasemmistopuolue Podemos on myös
gallupkärjessä, ja sekin ajaa muun muassa velkojen
uudelleenjärjestelyä ja EU:n taloussääntöjen
mitätöimistä, mutta ei eroa eurosta.
Ranskassa eurovaalit voittanut Front National ajaa muun muassa eroa
eurosta, ja Italiassa taas kaikki pääoppositiopuolueet,
mukaan lukien Berlusconin Forza Italia, kannattavat nyt avoimesti
eroa eurosta. Tällaisessa eurooppalaisessa tilanteessa
Suomen olisi vähintäänkin tehtävä suunnitelma
siitä, kuinka omaan valuuttaan siirrytään,
jos euroalue hajoaa.
Arvoisa puhemies! Jos osa siitä innosta, millä Suomen
hallitus hoitaa Kreikan taloutta, voitaisiin käyttää siihen
intoon, että hoidettaisiin Suomen taloutta, niin Suomellakin
menisi paremmin.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan Euroopan
rahoitusvakausvälineelle annettavista valtiontakauksista annettua
lakia muutettavaksi. Esityksen mukaan laissa tarkoitettuja valtiontakauksia
voitaisiin antaa myös sellaiselle Euroopan rahoitusvakausvälineen
varainhankinnalle, joka tehdään talouden sopeutusohjelman
pidennykseen sisältyvän rahoitustuen maksamista
varten. Päätös sopeutusohjelman pidennyksestä olisi
tehtävä ennen sopeutusohjelman päättymistä.
Tämä laki on tarkoitettu tulemaan voimaan ensi
tilassa.
Arvoisa puhemies! Lain halutaan tulevan voimaan siis ensi tilassa.
Tämä esitys putkahti eilen iltapäivällä täysistunnon
päiväjärjestykseen yllättäen
monet meidät edustajat. On se kumma, että joissakin
asioissa päätökset pystytään
tekemään kiireessä ja pikaisella aikataululla.
Huolestuttavinta on se, että tässäkin
on jälleen kyseessä rahoituksen varmistaminen
ulkomaille, ei kotimaahan. Syy, miksi tällä lakiesityksellä on
kiire, on se, ettei troikan ja Kreikan välisistä neuvotteluista
pystytty jälleen kerran saamaan Kreikan viidettä väliarviota
valmiiksi ennen vuodenvaihdetta. Siitä seurasi se, ettei
väliarvioon sisältyvää noin
1,8 miljardin euron lainaerää voitu maksaa vuoden
2014 loppuun mennessä, jolloin sopeutusohjelma päättyisi.
Arvoisa puhemies! Kreikka on jatkuvasti joko ollut myöhässä tai
ei ole pystynyt tekemään lainaohjelmien edellyttämiä taloudellisia
uudistuksia. Tästä huolimatta ja perussuomalaisten
vastustuksesta välittämättä Suomen
hallitus on muiden euromaiden kanssa jakanut Kreikalle aina uuden
lainaerän, maalle, jota ei olisi pitänyt hyväksyä euroon.
Kreikka palkitaan jälleen kerran siitä, ettei
se ole pitänyt kiinni siitä, mitä on
sovittu. Tässä esityksessä todetaan,
että mahdolliset uudet takaukset lisäisivät
Suomen takausvastuita.
ERVV:n helmikuussa 2012 hyväksytyn varainhankintaohjelman
määrä oli 241 miljardia euroa, josta
syyskuun 2014 lopussa käytössä oli noin
195 miljardia euroa Kreikan, Irlannin ja Portugalin sopeutusohjelmien
rahoitusta varten. Suomen laskennallinen takausosuus käytössä olevasta
määrästä oli noin 6,66 miljardia
euroa. Suomen kokonaistakausvastuu 65 prosentin ylitakauksineen
ERVV:n varainhankinnasta on noin 8,35 miljardia euroa, jos jäljellä olevan
46 miljardin euron varainhankinnan keskilaina-ajaksi oletetaan 5
vuotta ja koroksi 3 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Kreikan rahoitusvakausrahastoon on osana sopeutusohjelmaa
maksettu ERVV:stä varoja kreikkalaispankkien pääomitusta
varten. Kreikan rahoitusvakausrahaston varoja voi sopeutusohjelman
nykyisten ehtojen mukaan käyttää vain
pankkien tervehdyttämis- ja vakautustoimiin, siis vain
pankkien tervehdyttämiseen. Taustalla on varautuminen eräiden
pienten liike- ja osuuspankkien tervehdyttämistoimiin ennen
ohjelman päättymistä. Kreikan keskuspankki
suoritti nimittäin kansalliseen valvontaan jäävien
pienempien pankkien tasearviot ja stressitestit, eivätkä kaikki
pankit läpäisseet tätä kansallista
arviota.
Arvoisa puhemies! Kun Kreikalle nyt myönnetään
kahden kuukauden jatkoaika, jotta viides väliarvio runnotaan
keinolla millä hyvänsä purkkiin, mahdollistaa
se sen, että Kreikalla on halutessaan mahdollisuus hakea
myös ehdollista luottolimiittiä Euroopan vakausmekanismista.
Esityksen mukaan luottolimiitti lisäisi Suomen laskennallista
vastuuta Euroopan vakausmekanismissa noin 143—195 miljoonaa
euroa.
Arvoisa puhemies! Kreikan tilanne on edelleen niin sekava, että Kreikan
paluu velkamarkkinoille muuten kuin lähinnä symbolisesti
ei ole todennäköistä vielä pitkään
aikaan. Tässä esityksessäkin todetaan,
että sijoittajat eivät vielä luota talousuudistuksen
jatkumiseen maassa ilman sopeutumisohjelmaan liittyvää ehdollisuutta.
Olen edustaja Turusen kanssa samaa mieltä siitä,
että eurokriisi ei ole ohi, vaikka jotkut niin väittävätkin.
Tämä tämäniltainen lakiesitys
on siitä hyvä esimerkki.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan tähän ensi alkuun
ihmettelen samalla tavoin kuin edustaja Turunen sitä, että tämä kyseinen asia
koetettiin eilen muiluttaa hyvin kyseenalaisella tavalla pöytäjakeluna
illan hämärissä ilman arvoistansa keskustelua
lävitse. Toivon, että tämänkaltaista
pelleilyä ei enää tulevaisuudessa näin
tärkeässä asiassa nähdä.
Tämä eurokriisi on, yllätys yllätys,
jälleen kerran kansan huulilla, vaikka monta monta vuotta sitten
jo nykyinen pääministeri Alexander Stubb sanoi,
että on pölhöpopulismia väittää,
että se vielä keskuudessamme olisi, kun Kreikan
ensimmäiset paketit oli maksettu. Tämä Kreikan
tilanne tämän uuden presidentin nimittämisessä saattaa
todennäköisesti johtaa hallituksen kaatumiseen
ja uusiin vaaleihin jo heti ensi vuoden alussa. Gallupien ylivoimaisen
ykkösen eli tämän meidän vasemmistoliiton
sisarpuolue Syrizan keskeisin lupaus, minkä Kreikan kansalle
ovat antaneet, on tämä tukipakettivelkojen leikkaaminen,
ja se saattaa Suomellekin tarkoittaa useiden miljardien tappioita.
Tämä Kreikan talouden tervehdyttäminen
ei ole mennyt silleen niin kuin on ajateltu ja suunniteltu. Kreikka
on jatkuvasti joko ollut myöhässä tai
sitten alittanut ne tavoitteet näitten tukipakettien ehtona
olleiden uudistusten saavuttamisessa. Kaikesta tästä lupausten
jatkuvasta rikkomisesta huolimatta Suomi ja kaikki muutkin euromaat
ovat antaneet Kreikalle yhä uudestaan ja uudestaan lisäaikaa.
Eli tällainen maa, jota ei olisi koskaan edes pitänyt
tähän euroon mukaan hyväksyä,
palkitaan joka kerran siitä, että se ei ole pitänyt
kiinni siitä, mitä on yhdessä, yhteisesti sovittu.
Nyt siis ollaan hakemassa teknisesti kahden kuukauden lisäaikaa
Euroopan rahoitusvakausvälineen takauksille. On kuitenkin
erittäin todennäköistä, että Kreikalle
sovitaan tämän lisäksi eräänlainen
luottolimitti, jota se voi hädän tullen sitten
käyttää. Tällä yritetään
vaimentaa markkinoiden huolia ja mahdollistaa Kreikan uudelleenpaluu
velkamarkkinoille. Kreikan tilanne on kuitenkin erittäin
sekava, ja Kreikan paluu velkamarkkinoille muuten kuin lähinnä symbolisesti on
erittäin epätodennäköistä vielä erittäin
erittäin pitkän aikaa. Hallitus todistelee, että tämä ei muka
maksa mitään, mutta kaikenlainen takaus maksaa
aina jotain. Muuten sen takauksen saisi markkinoilta ilmaiseksi.
Jokainen teistä, joka on joskus lainaa ottanut, tietää tämän.
Kreikka on jatkuvasti joko ollut myöhässä tai alittanut
näitä lainaohjelmien edellyttämien taloudellisten
uudistusten tavoitteita, kuten sanoin. Tästä huolimatta
ja perussuomalaisten vastustuksesta välittämättä Suomen
hallitus muiden euromaiden kanssa jatkaa Kreikalle aina uusien lainaerien
maksamista.
Tämä Syrizan voitto — mistä myöskin
jo mainitsin tässä aikaisemmin — näissä mahdollisissa tammikuun
vaaleissa ja velkojen leikkauslupauksista tiukasti kiinni pitäminen
saattaa hyvinkin asettaa euroalueen tilanteeseen, jossa vaihtoehtona
on tulonsiirtounioni, joka on siis tätä Kreikan
velkojen täydellistä anteeksiantamista, tai sitten
seuraava vaihtoehto on tosiaan euroalueen hajoaminen.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Kreikka puhututtaa perussuomalaisia kovasti
ja toki myös muita veronmaksajia. Onhan tämä yksi keskeisiä vaaliteemojamme
siinä, että me emme halua luotottaa niitä maita,
jotka eivät kykene talouttaan hoitamaan saati velkojaan
takaisin maksamaan.
Tänään kyselytunnilla valtiovarainministeri Rinne
ohimennen mainitsi sen, että Kreikan lyhennysvapaa aika
on 8 vuotta ja lyhennysvapaa koskee myös korkojen lyhennyksiä.
Lisäksi kun tiedetään, että lainan
maksuaika on jotain 50 vuotta, jolloin aletaan todellisesti sitä lainaa
saamaan takaisin, ja inflaatio syö nämä rahat
ja monesti käy niin, että sitä ennen
lainat keretään antaa anteeksi, niin tässä vaiheessa
pitää kysyä: onko tämä suomalaisten
veronmaksajien etu? Itse en usko sellaiseen politiikkaan tai semmoisiin
puheisiin, että me puolustamme eurovaluuttaa yhdessä siten,
että me laitamme rahaa näiden mekanismien kautta,
oli se sitten ERVV:n tai EVM:n kautta, saati että me kahdenvälisiä lainoja
myönnämme valtioille, jotka eivät niitä kykene
maksamaan takaisin.
Suomen suorat saatavat ovat yli miljardi euroa, joka on se kahdenvälinen
laina Kreikalle, mutta sitten on näitä muita kanavia,
joiden kautta Suomi on rahoittanut, IMF:n kautta ja Euroopan keskuspankin
kautta, sekä takaukset. Pelkästään
IMF:n kautta meillä on noin 800 miljoonaa euroa — valtion
talousarvion taseessa lukee — luototettu yhdessä Kreikkaa,
Kyprosta, Irlantia ja Portugalia. Muut maat varmasti tästä vielä todennäköisesti
selviävät, Kypros on tosin kysymysmerkki, mutta
Kreikasta me tiedämme jo nyt sen, että emme me
niitä rahoja sieltä takaisin tule saamaan.
No, miksi me näin pessimistisiä olemme? Tämä perusasiahan
on tullut tänään jo muutaman kerran esille,
että Kreikka alkujaankin jo aika lailla väärää totuutta
antoi omasta taloudellisesta tilanteestaan, jotta se saatiin eurokuntoon. Tämän
lisäksi Kreikka on jatkuvasti ollut myöhässä lainaohjelmien
edellyttämissä taloudellisissa uudistuksissa ja
ei ole tähän saakka lupauksiaan pystynyt täyttämään.
Tämän tähden perussuomalaiset eivät
haluaisi jatkaa tällaista hallituksen esityksen kaltaista
lisäaikaa, jota nyt kahden kuukauden osalta taas halutaan
jatkaa.
Kreikkaahan ei olisi koskaan pitänyt hyväksyä euroon,
ja jos me oikeasti olisimme rehellisiä, niin Kreikan talouden
kannalta olisi paras, jos heidät päästettäisiin
takaisin drakmaan ja annettaisiin heidän taloutensa nousta.
Kreikan työttömyys on valtavan suurta, se on yli
25:tä prosenttia. Työttömyys on jonkun
verran laskenut, mutta se ei johdu siitä, että on
työpaikkoja syntynyt välttämättä,
vaan siitä, että kreikkalaiset ovat lähteneet
hakemaan töitä Euroopan muista maista.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset ymmärtää sen,
että valtiolla on roolinsa Euroopan unionissa ja teemme
yhteistä politiikkaa, mutta perussuomalaiset eivät
ymmärrä sitä, miksi me emme aja tiukemmin
oman valtion etua ensisijaisesti. Meillä on käyttöä niillekin
rahoille, mitkä tässä on nytten muille
maille ja pankeille annettu ja takaukset päälle,
ja siinä mielessä tämä logiikka
ei ole hyväksyttävää.
Arvoisa puhemies! Me uskomme, että Suomessa politiikka
tulee muuttumaan siltä osin, että me annamme muiden
isojen maiden hoitaa näitä lainoja jatkossa, sillä heillä on
niin paljon enemmän menetettävää kuin
meillä. Me tiedämme, että pääsyynä Kreikan
kaltaisen valtion pelastamiseen oli pankit, joilla oli valtavasti
saatavia Kreikasta. Siinä mielessä meidän
ei pidä näissä asioissa luulla, etteivätkö muut
suuret maat pelasta omia pankkejaan rahoittamalla vastaavissa kriisitilanteissa
olevia valtioita, ja ihan hyvällä omallatunnolla
Suomi voisi jatkossa niistä pidättäytyä.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Ei näy valtiovarainministeri Rinnettä,
vaikka tämä asiahan on ihan olennaisen tärkeä.
Tämähän on jatkumo tässä surullisenkuuluisassa
rahan lapioinnissa ulkomaille.
Ja taas kerran yömyöhään
tuodaan tämmöisiä järjestelyjä,
ikään kuin salaillen. Tekisi mieleni kysyä valtiovarainministeri
Rinteeltä, jos hän olisi täällä paikalla
käsittelemässä tätäkin
tärkeää asiaa, onko hän tutustunut
siihen valtiovarainministeri Urpilaisen neuvottelemaan takaus-,
vakauspaperiin, sopimukseen, mitä salamavalojen loisteessa
allekirjoitettiin ja sitten kassakaappiin piilotettiin. Mitä siinä oikeasti
tapahtuu Suomelle sen jälkeen, kun Kreikan velkoja anteeksi
annetaan ja niitä leikataan? Käykö tosiaan
niin, että siinä vaiheessa tämä sopimus,
mitä on niin ylistetty hallituksen suunnasta, on täysin
mitätön paperi ja Suomi ei saa siitä mitään
itselleen, menettää vain? Eli tahtoisin tietää,
onko valtiovarainministeri Rinne tutustunut valtiovarainministeri Urpilaisen
sisäpoliittisista syistä allekirjoittamaan paperiin
ja sopimukseen.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama huomio asiaan. Olen suuren valiokunnan
varapuheenjohtaja, ja tätä asiaa käsiteltiin viime
perjantaina suuressa valiokunnassa. Suuressa valiokunnassa on myös
neljä perussuomalaista edustajaa, jotka tekivät
vastaesityksen siitä, että emme anna tällaista
neuvottelumandaattia valtiovarainministeri Rinteelle, että lainaohjelmaa
voidaan jatkaa kahdella kuukaudella. Kysymyshän on siitä,
että lainaohjelma olisi päättynyt tämän
vuoden loppuun. Nyt sitä jatketaan kahdella kuukaudella.
Haluan sanoa tämän vain sen vuoksi, että tästä keskustelusta
sai semmoisen käsityksen, että tämä asia
olisi ilmestynyt jotenkin tänne eduskunnan pöydälle
salaa ilman, että sitä olisi mitenkään
käsitelty. Suuri valiokunta antoi valtiovarainministeri
Rinteelle mandaatin tähän lyhyeen paketin jatkamiseen.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee sitten Kreikan tilanteeseen,
niin kun hyväksyttiin Vanhasen—Kiviniemen hallituksen
aikana ensimmäinen lainapaketti tai ensimmäinen
ohjelma, jossa suoraan siirrettiin — se on ainoa kerta,
kun suoraan Suomesta on siirretty rahaa johonkin näistä kriisimaista — noin
miljardi euroa, niin silloinhan, muistan hyvin, pääministeri
Vanhanen sanoi, että tämä on Suomelle
hyvä bisnes, saamme korkean koron tästä lainasta.
Silloin jo vasemmisto sanoi, että saapa nähdä,
tullaanko näitä rahoja koskaan näkemään
ja tuskin tämä ainakaan hyvä bisnes on.
Voin sanoa, että valitettavasti olimme tässä kritiikissä oikeassa.
Itse asiassa se, mikä oli kaikkein suurin ongelma tässä Kreikan
ensimmäisessä paketissa, oli se, että siinä ei
ollut sijoittajan vastuuta. Nimenomaan eurooppalaiset pankit, erityisesti
saksalaiset ja ranskalaiset pankit, olivat riskilainoittaneet Kreikkaa
suurten voittojen toivossa, ja silloin kun haetaan suuria tuottoja,
niin siihen sisältyy aina suurempi riski. Arvioiden mukaan
Kreikalle annetusta tuesta 98,5 prosenttia ei ole mennyt Kreikalle
vaan pankeille. Eli tukipaketit eivät ole auttaneet niitä tavallisia
kreikkalaisia, jotka elävät todella vaikeissa
olosuhteissa. Palkkoja on leikattu, eläkkeitä on
leikattu, ihmiset ovat menettäneet koteja, ihmiset eivät
saa sairaanhoitoa, työttömyys on karmean korkealla
tasolla, erityisesti nuorisotyöttömyys. Eli lähdettiin
purkamaan tätä eurokriisiä ja finanssikriisiä aivan
väärästä suunnasta. Ei pelastettu
kreikkalaisia, vaan pelastettiin ennen muuta saksalaiset ja ranskalaiset
pankit.
Nyt tietysti kysymys tässä kohtaa on siitä, kannattaako
tämä nyt jo päätetty tukipaketti
pysäyttää kuin seinään
vai antaa kahden kuukauden lisäaika. Tästähän
tässä tosiasiassa on kysymys. Ymmärrän
hyvin, että tässä perussuomalaiset näkevät,
että ainoa mahdollisuus, jolla alaspäin menevää kannatuskäyrää voi
yrittää edes jollain tavalla nytkäyttää ylöspäin,
on nostaa kovaa kritiikkiä tästä, ja
ymmärrän sen hyvin. Se kuuluu politiikkaan. Mutta
täytyy sanoa, että kun kierrän viikoittain
(Välihuutoja) toreilla ja turuilla, niin Kreikka ei puhuta
ihmisiä niinkään näiden jo tehtyjen
virheiden vuoksi, pakettien, joissa ei ollut sijoittajan vastuuta,
jota alusta asti vaadimme, vaan ennen muuta ihmiset ovat nähneet, mikä hätä siellä
Kreikassa
on. Itse asiassa, jos nämä paketit olisivat auttaneet
Kreikkaa, niin Kreikan velkatasonhan olisi pitänyt laskea.
Tosiasiassa se on vain noussut, ja tämän vuoksi
muun muassa Kansainvälinen valuuttarahasto IMF on myöntänyt,
että näissä paketeissa troikan suosituksiin
ja vaatimuksiin liittyneet murskaavat leikkaukset ovat olleet väärää politiikkaa.
Ne arvioivat väärin, sekä IMF että OECD,
sen, mikä on näiden vaikutus talouden kasvuun.
Tämä heijastuu ylipäätänsä siihen
politiikkaan, mitä nyt niin Suomessa kuin Euroopassa pitäisi
tehdä. Tällä hetkellä sanotaan,
että kurjistamispolitiikka, leikkauspolitiikka eivät
ole se tie, millä Suomi ja Eurooppa saadaan talouden kasvuun,
jolla työttömyyttä saadaan nujerrettua, vaan
tie on se, että nyt pitää ryhtyä luomaan
töitä, ryhtyä elvyttämään.
Tämä on kansainvälisten asiantuntijoiden
ja suomalaisten asiantuntijoiden viesti.
On hämmästyttävää,
että hallituksessa varsinkaan pääministeri
Alexander Stubb ei tätä viestiä kuuntele.
Mielenkiintoista on se, että hän kyllä sanoo,
että on hyvä, että komission toimesta,
komissaari Jyrki Kataisen toimesta, tehdään tällaista
Euroopan laajuista elvytyspakettia, mutta sitten samaan aikaan hän
sanoo, että Suomessa tällaista ei voi tehdä.
Tämä on täysin epäloogista. Sen
vuoksi talouspolitiikassa tarvitaan muutosta.
Arvoisa puhemies! Lopuksi siitä, että olen tyytyväinen,
että tänään keskusteluissa on
noussut se, miten vasemmisto etenee Euroopassa. Syriza vanhan ystäväni,
toveri Alexis Tsiprasin johdolla todella on nousemassa parlamenttivaaleissa
suurimmaksi puolueeksi. Ihmiset ovat todella kyllästyneitä niihin
puolueisiin, jotka ovat 30 vuoden ajan Kreikkaa johtaneet: korruptoituneita
puolueita, jotka ovat siirtäneet paljon omille tileilleen
rahoja. Nyt on muutosta tulossa. Ja näen niin, että on
hyvä, että kansa nimenomaan demokraattisesti äänestämällä haluaa
muuttaa politiikan suuntaa ja haluaa Euroopassa muutosta.
Toinen täällä mainittu puolue Podemos
on tällä hetkellä Espanjan mielipidemittausten
kärjessä. Se on samalla tavalla lähtenyt
kritisoimaan sitä talouspolitiikkaa, joka on ajanut meidät
tähän tilanteeseen, missä me olemme Suomessa
ja Euroopassa.
Sen vuoksi tämä on osoitus siitä,
että politiikka on muuttumassa, ja olisi hyvä,
että Suomikin lähtisi hyvällä tähän
politiikan muutokseen mukaan. Sillä tavalla saadaan luotua
työpaikkoja niille 320 000 työttömälle,
jotka ovat virallisten tilastojen mukaan, 450 000 työttömälle,
joka on laaja työttömyys. Saadaan talouden kasvua.
Mutta suomalaisten työttömien aseman parantaminen
ei tapahdu sillä, että nyt lähdetään
sanomaan, että kreikkalaiset ovat jotenkin vastuussa suomalaisista
työttömistä.
Puhemies! Aivan viimeisenä huomiona, kun puhutaan eurosta:
Yksi meidän ongelma on ollut vientiteollisuuden osalta
se, että euro on ollut liian vahva suomalaisen vientiteollisuuden
näkökulmasta. Mutta miettikääpä,
kuinka vahva euro olisi ollut, jos siellä ei olisi ollut
näitä Etelä-Euroopan kriisimaita, jos
me olisimme olleet vain Saksan kanssa eurossa. Tämä on
asia, josta ei ole paljon puhuttu, mutta se on yksi seikka, (Ari
Jalonen: Vastustaako vasemmistoliitto?) jonka vuoksi euro, vaikka
se on ollut liian vahva meidän (Puhemies koputtaa) vientiteollisuudelle,
on ollut kuitenkin alhaisemmalla tasolla kuin jos me olisimme olleet
kiinni vain pelkästään Saksassa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Oli ihan mukava kuulla edustaja Arhinmäeltä vasemmiston
linjaa ja varmasti ihan aitoa huolta siitä, että kreikkalaisilla
ei ole töitä, nuorisotyöttömyys kasvaa
ja rahat menivät pankeille kansan sijasta, kun niitä ruvettiin
sinne siirtämään. Kuitenkaan te ette
ollut huolissanne tästä asiasta silloin, kun te
olitte hallituksessa. Te tiesitte, minne ne rahat menevät
silloin, kun näitä tukipaketteja ruvettiin järjestelemään
ja Suomi rupesi maksamaan omia eriään ostamalla
ikään kuin vakuuksia meille. Kyllä te
tiesitte, että ne rahat menevät pankeille. Silloin
ei ollut pihaustakaan, kolmeen vuoteen ei ollut mitään
hätää tässä asiassa,
mutta nytten, kun vaalit lähestyvät, ja nytten,
kun ollaan oppositioon lähdetty, kyllä ääni
muuttui kellossa.
Meillä perussuomalaisilla on ollut selkeä linja koko
ajan, me emme hyväksy tämänkaltaista
tukipolitiikkaa, ja tämä sulki meiltä myös
hallituksen ovet, me tiedämme sen. Se on iso hinta, jonka
me olemme joutuneet maksamaan siitä, ja siinä mielessä ei
ole reilua sanoa, että me yritämme vaalien alla
tässä nostaa jotain vaalikikkaa. Tämä on
täysin perussuomalaisten linja ollut alusta saakka ja tulee
loppuun saakka olemaan.
No, miksi me tässä kahden kuukauden asiassa haluamme
asettua poikkiteloin? Mehän kerroimme sen monen edustajan
suun kautta, mutta kerron sen vielä kerran: Suomen hallitus
on muiden euromaiden kanssa jakanut Kreikalle aina uuden lainaerän.
Elikkä aina on annettu periksi, aina on sanottu, että tehkää paperit
uusiksi, jotta ne näyttävät siltä,
että me voimme jälleen lisää lainata rahaa.
Nytten, kun me lainaamme sitä rahaa koko ajan lisää,
Suomen vastuuhan koko ajan kasvaa siellä. Suomi on takaamassa
niitä lainoja omalla osuudellaan, ja me emme halua, että se
potti kasvaa kohtuuttoman suureksi, koska joskus tulee maksun aika,
joku ne maksaa, jos ei Kreikka niitä pysty maksamaan. Elikkä kyllähän
meidän täytyy totuudessa pysyä, ajatella
sitä, mikä on Suomen etu. Väitän
myös, että jos niitä rahoja ei holtittomasti
anneta lainoina muille, kyllä sitä rahaa voisi
mahdollisesti olla täälläkin tärkeämpiin
asioihin laittaa, nimittäin sitä kautta, että me voisimme
ottaa enemmän riskejä myös suomalaisen
työllisyyden parantamiseksi, mistä edustaja Arhinmäkikin
myös mainitsi.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy nyt todeta, että puhun
tässä kansanedustaja Jari Myllykoskena enkä rupea
linjaamaan nyt tässä vasemmistoliiton näkemyksiä aiheesta.
Kun on ollut niissä hallitusneuvotteluissa niistä lähtökohdista,
joista Metallityöväen Liiton toimitsija tulee
kansanedustajaksi — on kokenut 2008 seinään
törmäämisen — täytyy
sanoa, että ei minulla ollut kyllä mitään
epäselvyyttä siitä, mitä tässä koetetaan
pelastaa.
Me halusimme hallituksessa ollessamme tukkia sen mahdollisen
pankkikriisin, joka vie tämän Suomen sellaiseen
täyspysähdykseen kuin 2008. Olin työehtotoimitsijana
silloin ja huomasin yhtäkkiä (Ari Jalonen: Se
on edessä vieläkin!) olevanikin työttömyyskassan
puhelinpäivystäjänä, kun 16 000
Metallityöväen Liiton jäsentä oli
ansiosidonnaisen päivärahan piirissä. Ne
toimet, joista lähdettiin liikkeelle, olivat sellaisia,
että vastuita pitää jakaa niille, joilleka
ne vastuut kuuluvat, ei niin, että ne tulevat ensisijaisesti
veronmaksajien vastuulle. Jos Kreikkaan on aiemmin lainattu rahaa
ilman vakuuksia, sen on tehnyt edellinen hallitus. (Ari Jalosen
välihuuto) Vasemmistoliitto lähti hallituksessa
siitä lähtökohdasta, että me
haluamme niitä vastuita niille tahoille, jotka ovat todellisia
vastuunkantajia.
Minun mielestäni on poliittisesti hieman, voisiko sanoa,
hassua perussuomalaisilta tässä vaiheessa lähteä enää koettamaan
väittää, että tämä on
meille vaalikikka. Kyllä vasemmistoliitto kantaa hallituksessa
olostaan täyden vastuun, ja olen nyt tosi tyytyväinen
siihen, että me pystyimme patoamaan eurooppalaisen kriisin,
joka olisi voinut viedä meidät vielä syvemmälle
kuin missä me nyt olemme.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puheenjohtaja! Ilahduin siitä, että edustaja
Niikko sanoi, että te olette myös huolestuneita
tavallisista kreikkalaisista ihmisistä. Nimittäin
muistan sen keskustelun, jota silloin käytiin, kun Vanhasen—Kiviniemen
hallitus päätti Kreikan ensimmäisestä paketista,
jossa ei ollut sijoittajavastuuta, jossa Kreikalle on suoraan mennyt
miljardi euroa, jota tuskin tulemme enää näkemään.
Silloin puheenjohtaja Soini puhui Zorbasta palmujen alla tanssivista
kreikkalaisista, kun me sanoimme, että me olemme hyvin
huolestuneita siitä, miten tavallisille kreikkalaisille
työssä käyville, eläkeläisille,
opiskelijoille ja sairaille käy.
Me emme ole ollenkaan kaikella tapaa tyytyväisiä siihen
europolitiikkaan, jota saimme hallituksessa edistettyä.
Olisimme toki halunneet vielä enemmän. Mutta se
iso, iso merkittävä ero ja se, mitä me
sanoimme jo ennen vaaleja, on se, että mitään
paketteja ei pidä tehdä ilman sijoittajavastuuta.
Tämä oli se suuri ero. Voi sanoa, että tässä meillä on
erilainen näkemys. Perussuomalaiset sanovat, että ei
euroakaan Suomen rajojen ulkopuolelle. Me sanoimme: emme hyväksy
paketteja, joissa ei ole sijoittajavastuuta. Sijoittajavastuuta
ei ollut Kreikka-paketissa eikä ollut myöskään
Portugali-paketissa.
Suomessa kansanäänestyksellä ollaan
aikoinaan liitytty Euroopan unioniin, myöhemmin eduskunnan
päätöksellä Emu-alueeseen, on
otettu euro valuutaksi. Pitää huomioida, että se,
että saadaan Suomen kantaa muutettua — missä vasemmisto
oli mukana, vaadimme kaikessa sijoittajavastuuta, niin että ne,
jotka ovat ottaneet riskejä, tehneet voittoja, myös
maksavat — toteutui. Mutta siihen pitää saada
myös muut euromaat mukaan.
Pitää muistaa, että Kreikan toisessa
paketissa (Puhemies koputtaa) velkoja leikattiin yli puolella — yli
puolella leikattiin velkoja. Se tarkoitti sitä, että sijoittajavastuu
toteutui. Siis leikattiin niitä velkoja, joita Kreikalla
oli, joten pankkien sijoittajavastuu toteutui tältä osin.
Eli tämä oli se iso muutos, mikä tapahtui
Vanhasen—Kiviniemen hallituksen ja Kataisen hallituksen
europolitiikan välillä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan olla niin hyväuskoinen tai
naiivi, että uskon, että vasemmisto hyvää hyvyyttään
ajattelee, että Suomen on oltava mukana esimerkiksi Euroopan
vakausmekanismin perustamisessa silloin, kun se 2012 lähdettiin
perustamaan ja nähtiin se riskittömänä toimenpiteenä ja
nähdään nähtävästi
teillä edelleenkin. Silloin esimerkiksi tässä valtiovarainministeriön
muistiossa 3.5.2012 sanotaan suomen kielellä aika hyvin,
ihan muistin virkistämiseksi tämä. Tässä puhutaan
siitä, että Suomen osuus siitä EVM:n
pääomasta on 1,7974 prosenttia elikkä 1,8
prosenttia, vähän vajaa. Tämä vastaa
12,58 miljardin euron osuutta. Siitä osastahan me annoimme
sen 1,44 miljardia euroa maksettua osakepääomaa
ja loput 11,14 miljardia euroa vaadittaessa maksettavana pääomana,
ja meillä on tämä vastuu niskassamme.
Kun tämä päätös
tehtiin, silloinhan täällä vakuutettiin
silloisen valtiovarainministeri Urpilaisen toimesta, että meillä on
niin valtavan hyvät vakuudet tälle 1,44 miljardille
ja se on hyvä bisnes, me saamme korkoa siitä,
ja kaikkia muita höpötyksiä tänne
annettiin. Te olitte silloin, vasemmisto, siinä mukana.
Te olitte mukana siinä hallituksessa. Te olitte siunaamassa
tämän päätöksen. Siinä mielessä nyt,
kun me katsomme, kun aikaa menee, me näemme tämän
tulevaisuudessa vielä, että jos nämä joskus
sattuvat laukeamaan, koska eurokriisi ei ole ohi, me emme tiedä koskaan,
mitä täällä tulee tapahtumaan
tällä taloussektorihommalla, niin meille laukeaa
pelkästään tämän kautta
silloin tämä 11 miljardia vielä maksettavaksi
tai osa siitä voi laueta.
Kun lähdetään velkoja järjestelemään,
velkoja antamaan anteeksi valtioille, jotka eivät pysty niistä suoriutumaan,
niin silloin me joudumme omalta osaltamme kaivamaan kukkaroa ja
silloin veronmaksajat maksavat. Tämän me haluaisimme
välttää, koska me emme luota eteläeurooppalaiseen
tapaan välttämättä hoitaa sitä taloutta
niin pedanttisesti kuin se Suomessa hoidetaan, saati että he
puhuisivat meille totuutta niissä asioissa, kun niistä rahoista
aletaan puhua, miten sitä tulee ja miten sitä menee.
Tämä on niin iso ero, (Puhemies koputtaa) kulttuuriero
Pohjoismaitten ja Etelä-Euroopan välillä,
että pelastakoot ne muut maat (Puhemies koputtaa) pankkinsa
siellä. Eivät he lopeta sitä tukipolitiikkaa, vaikka
Suomi jää kelkasta pois. Ei tämä 1,8
prosenttia ole niin iso hintalappu, etteivät he jatkaisi sitä politiikkaa.
Mutta me voimme valita, jatkammeko me sitä tukipolitiikkaa
vai emme.
Keskustelu päättyi.