5) Hallituksen esitys laiksi lapsiasiavaltuutetusta
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että esitys lapsiasiavaltuutetun
viran ja toimiston perustamisesta on vihdoin etenemässä.
Lapsiasiavaltuutettua on odotettu jo hyvin pitkään.
Jo valtioneuvoston ensimmäisessä selonteossa vuonna
95 esitettiin viran perustamista, selonteossa, joka koski lasten
asemaa. Asiasta on tehty matkan varrella myös lukuisia
lakialoitteita ja talousarvioaloitteita. Itsekin olen ollut asiassa
aloitteellinen. Asian taustalla on YK:n Lastenoikeuksien
sopimus, joka tuli voimaan vuonna 1990. Tämän
sopimuksen mukaan lapsia on kohdeltava tasa-arvoisina yksilöinä ja
heillä on oltava oikeus kehitystään vastaavasti
osallistua myös itseään koskevien asioiden
käsittelyyn. YK:n lasten oikeuksien komitea on kiinnittänyt huomiota
meidän lapsipolitiikkamme koordinaation puutteeseen ja
suositellut meille viran perustamista. Meillä lapsia koskevia
asioita tehdään hyvin monella eri taholla ja lasten
asema voi vaihdella myös maan eri osissa.
Olen kuullut kritiikkiä siitä, että lapsiasiavaltuutettu
toisi vain turhaa byrokratiaa eikä toisi merkittävää parannusta
lasten elämään. Itse kuitenkin näen
niin, niin kuin esityskin lähtee, että tällä tavoin
lapsiasiavaltuutetun viran kautta voimme saada päinvastoin
lisää tehoa meidän hallintoomme, lapsiasioiden
koordinaation kautta. Näin eri viranomaiset, jotka toimivat
lasten parissa tai lapsiin vaikuttavien päätösten
parissa, saataisiin yhteen ja saataisiin, mikä tärkeintä, myös
asennemuutos siihen suuntaan, että ajateltaisiin asioita
lapsinäkökulmasta käsin ja että asettaisimme
lasten näkökulman etusijalle päätöksenteossa.
Valtuutetun tehtäviin tulee kuulumaan lapsiasioiden
koordinointi hallinnon eri tasoilla ja lasten oikeuksien sopimuksen
toteutumisen seuranta sekä päätöksenteon
seuraaminen ja arvioiminen lapsinäkökulmasta.
Tapasin Ruotsin lapsiasiavaltuutetun eräässä tilaisuudessa,
ja hän kertoi — hän kiertää paljon
lasten parissa ja saa myös heiltä paljon postia — eräästä lapsesta, joka
kirjoitti siitä, kuinka hän kokee hyvin raskaaksi
matkustelun vanhempien eron jälkeen kahdella eri paikkakunnalla,
kahden eri kodin välillä. Hän piti sitä hyvin
raskaana tilanteena, ja niin varmasti, jos me aikuiset ajattelemme
vastaavaa tilannetta, että ilman omaa tahtoamme joutuisimme
reissaamaan viikoittain jatkuvasti kahden eri kodin välillä,
tilanne on kyllä stressaava kenelle tahansa aikuiselle.
Mutta jos ajattelemme asiaa lapsen näkökulmasta,
huomaamme monenlaisilla eri esimerkeillä sen, että katsomalla
asioita lasten näkökulmasta kaikki asiat lasten elämässä eivät
ole niin hyvin kuin aina välillä ajattelemme.
Toinen kritiikin paikka liittyy siihen, että lapsiasiavaltuutetulle
tulevilla voimavaroilla on vaikea vastata niihin kaikkiin suuriin
odotuksiin, joita lapsiasiavaltuutettuun kohdistuu. Lapsiasiavaltuutettu
ei ole patenttiratkaisu yksittäisiin ongelmiin, mutta tämän
viran avulla voimme aikaansaada toivottua asennemuutosta, jossa
järjestelmällisesti ryhdytään
miettimään asioita lapsinäkökulmasta
käsin ja kuullaan myös lapsia ja tuodaan tämä näkökulma
meidän päätöksentekijöidemme
tietoon ja hallintoon myös päätöksiä tehtäessä.
Ruotsissa, jossa tämä lapsiasiavaltuutettu
on ollut jo pitkään käytössä,
toimistossa työskentelee 25 henkilöä.
Meille taas on kaavailtu henkilökuntaa 3 kappaletta. Tämä on
aika vähän näihin toiveisiin ja odotuksiin
nähden. Tosin hallituksen esityksen mukaan valtuutettu
voisi hyödyntää myös muiden
viranomaistemme asiantuntemusta ja asiantuntijoita toiminnassaan.
Nyt kun kuitenkin saamme tämmöisen kauan odotetun uuden
instanssin käyttöön, en haluaisi himmentää tätä edistysaskelta
resurssipulasta puhumisella. Meillä politiikassahan on
tyypillistä, että kun saamme jotain hyvää ja
uutta aikaan, positiivinen edistysaskel saadaan näyttämään
yksinomaan negatiiviselta askeleelta, kun ryhdymme puhumaan näistä resursseista
ja siitä, kuinka niitä on liian vähän.
En haluaisi nyt tähän syyllistyä, ja
on hyvä, että resurssitilannetta seurataan ja siihen
tarpeen mukaan reagoidaan.
Lasten elämässä erityisesti minua
huolettavat nämä erilaiset huolto- ja tapaamisoikeusriidat, joiden
kohteeksi lapset joutuvat, samoin erilaiset huostaanottotilanteet,
joista näkyy, että osalla lapsista asiat eivät
ole niin hyvin kuin onneksi suurimmalla osalla lapsia. Lasten elämään
liittyy erilaisia stressitekijöitä, ja tietysti
ne ovat kytköksissä meidän aikuisten
elämään. Työelämä on
yksi näitä stressitekijöitä lisäävä asia.
Me aikuiset, jotka olemme kiireisen työelämän
kourissa, emme aina pysty antamaan kaikkea sitä aikaa lapsille,
jota lapset ansaitsisivat. Tässä tietysti meillä päätöksentekijöilläkin
on oma vaikutuksemme. Voimme vaikuttaa siihen, että työelämä ja
sen muutokset sekä yleinen perhe- ja yhteiskuntapolitiikka
olisivat sen kaltaisia, että voisimme saada enemmän
aikaa perheelle ja lapsille.
Lasten pahoinvoinnin yleistyminen ja hoitoonpääsyn
vaikeutuminen kertoo myös karua kieltään
kaikkein vaikeimmassa asemassa olevien lasten tilanteen vakavuudesta.
Ongelmien taustalla on päihteitä, perheväkivaltaa,
seksuaalista hyväksikäyttöä,
jopa itsemurhayrityksiä. Tällaisten vaikeimmassa
asemassa olevien lasten kohdalla ongelmat vaativat yhä enemmän osaavaa
tukea ja hoitoa sekä ammattilaisten entistä syvempää osaamista.
On kuitenkin sanottava, että lasten fyysinen terveydentila
on jatkuvasti parantunut ja suurimmalla osalla lapsista asiat näistä kaikista
paineistakin huolimatta ovat erittäin hyvin, mutta sitten osalla,
joilla ongelmia on, niitä löytyy enemmän psyykkiseltä puolelta
ja lasten psyykkisestä oireilusta. Nämä huolenaiheet
ovat juuri sosiaalisella ja psyykkisellä puolella. Tietysti
odotetaan, että lapsiasiavaltuutettukin voisi tämän
kaltaisiin asioihin omilla huomioillaan paneutua ja nostaa niitä esiin
ja me päätöksentekijät voisimme
hyödyntää sitten lapsiasiavaltuutetun
tietoja omassa päätöksenteossamme.
Lasten ja nuorten hyvinvoinnista huolehtiminen koostuu hyvin
monista eri osatekijöistä. Me tarvitsemme selkeää ja
kokonaisvaltaista lapsipolitiikkaa, joka ei rajoitu perinteisesti
pelkkään perhepolitiikkaan, kuten perheiden tulonsiirtoihin
ja palveluihin. Meidän tulisi arvioida yhä enemmän
asioita, esimerkiksi työmarkkinoiden kehitystä,
yhdyskuntasuunnittelua ja asuntopolitiikkaa, siinä suhteessa,
miten ne vaikuttavat lapsiin ja perheisiin. YK:n Lasten oikeuksien
sopimushan tässä on taustalla, ja se juuri edellyttää sitä,
että päätöksiä arvioitaisiin
lapsinäkökulmasta niin, että lasten etu
tulisi aina etusijalle. Tämän vuoksi pidän
hyvin positiivisena asiana tätä lapsiasiavaltuutettu-instituutiota.
Vaikka se ei yksittäisiä ongelmia kertaheitolla
paranna, tätä kautta saamme tätä ajattelua
uudistettua, saamme tätä ajattelua lapsikeskeisestä yhteiskunnasta vietyä eteenpäin
ja siten, että muistamme päätöksenteossa
aina erikseen miettiä, miten päätökset vaikuttavat
lasten asemaan, ja muistamme myös sen, että asetamme
lapsen edun aina etusijalle.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Rahkonen jo totesi, tätä lapsiasiavaltuutetun toimiston
ja tehtävän perustamista on ehditty odottaa varsin
pitkään ja tänä odotusaikana
tähän tehtävään on
ladattu todella suuria, ehkä osittain vähän
ylisuuriakin odotuksia. Olen samaa mieltä ed. Rahkosen
kanssa siitä, että on hyvä, että pää on
saatu auki. Mutta yhdyn todella siihen huoleen, jonka sosiaali-
ja terveysvaliokuntakin on tänne lausumaan kirjannut, että nämä resurssit,
ensi vuonna kaksi, seuraavana vuonna yksi lisää,
ovat aika vaatimattomat, jos katsoo lain yleisperusteluita ja yksityiskohtaisia
perusteluita siitä, mitä kaikkea tämän
lapsiasiavaltuutetun tulisi saada aikaan eli edistää lapsen
oikeuksien ja edun toteutumista yleisellä hallinnon, yhteiskuntapolitiikan
ja lainsäädännön tasolla, valvoa
YK:n Lasten oikeuksien toteutumista, kuulla lasten omia mielipiteitä,
nostaa uusia keskustelunaiheita esille, tehdä aloitteita
jne. Tämä luettelo vielä jatkuu.
Sen tähden mielestäni on tavattoman tärkeätä, että kun
tämä työ alkaa, ensimmäisiä tehtäviä mielestäni
pitäisi olla, että tämä lapsiasiavaltuutettu,
kuka hän sitten lieneekin, kävisi läpi
perusteellisesti kaikki ne eri ministeriöt, joissa ollaan tavalla
tai toisella suoraan tai epäsuoraan tekemisissä lasten
hyvinvointiin liittyvien toimintaedellytysten ja toimintaympäristön
kanssa. Minusta tämä vaatii vähän
samanlaista pioneerityötä kuin esimerkiksi lainsäädännön
sukupuolivaikutusten arviointi, joka on lähtenyt hyvin
vaivalloisesti ja yskien liikkeelle, mutta nyt se alkaa pikkuhiljaa
toteutua ja levitä.
Kun uusia lakeja ja asetuksia tehdään, siellä aivan
samalla lailla, kuin pitäisi olla esillä tasa-arvonäkökulman,
pitäisi olla esillä ympäristönäkökulman,
olisi vahvasti esillä myös lapsinäkökulma
ja asioita pohdittaisiin siitä näkökulmasta, miten
pienimmät lapset, miten alle kouluikäiset lapset,
miten pienet koululaiset otetaan huomioon, esimerkiksi vaikka tupopöydässä.
Millähän tavalla lapsi oli esillä tupopöydässä?
Edellisessä tupopöydässä lapsi
oli esillä sillä tavoin, että mietittiin
todella perheen ja työelämän yhteensovittamista
ja on saatu aikaan mahdollisuus lyhyempään työpäivään
alle kymmenenvuotiaiden lasten vanhemmille. Se on hyvä asia.
Mutta yksi tehtävä voisi olla riittävän
ajoissa herätellä kaikki ne tahot, jotka työelämän
pelisäännöistä päättävät
ja sitä säädöspohjaa suunnittelevat
ja mahdollisesti muuttavat, ymmärtämään,
että nämä seikat ovat äärettömän
tärkeitä.
Se asiantuntijuus, jota tämä lapsiasiavaltuutettu
ja hänen pieni esikuntansa tarvitsevat, on äärettömän
tärkeä. Siksi kaikissa niissä ministeriöissä,
joissa tehdään lapsen toimintaympäristöä, lapsen
hyvinvointia koskevia päätöksiä ja käytännön
työtä, tulisi nimetä yhteyshenkilö tai -henkilöt.
Minusta tällainen verkosto pitää myös alkajaisiksi
luoda. Väistämättä on kiteytettävä kaikkein
ensisijaisimmat, tärkeimmät tehtävät, koska
kolmen henkilön työpanos on väistämättä hyvin
rajallinen. Meillä on Suomessa hyvin arvostettu, perinteikäs
lastensuojelujärjestöjen verkko, Lastensuojelun
Keskusliitto katto-organisaationa, ja niiden toiminta on tietysti
tämän lapsiasiavaltuutetun toimintaa tukevaa,
ja toivottavasti sitä käytetään
täysimääräisesti hyväksi muun
muassa tässä neuvottelukunnassa, mihin myöskin
sosiaali- ja terveysvaliokunta on kiinnittänyt huomiota.
Pahinta, mitä tässä asiassa voisi
tapahtua, on se, että eri tahoilla ajateltaisiin, että no,
nyt kun meillä on tämä lapsiasiavaltuutettu,
ei meidän täällä omassa putiikissamme
tarvitse enää niin kovasti huolta kantaa lapsen
edun ja oikeuksien toteutumisesta. Tätä peikkoa
ei saa päästää valloilleen,
ja tämä pelko ei saa toteutua, vaan päinvastoin
lapsiasiavaltuutetun tärkein tehtävä on virittää,
herättää ja lisätä lapsitietoisuutta
ja avata lapsinäkökulmaa.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä kahteen edelliseen
puheenvuoroon. Niissä tulivat minusta hyvin olennaiset
asiat jo esille, mutta kannan vielä korteni kekoon. Olen
itsekin tavattoman iloinen, että esitys tästä lapsiasiavaltuutetusta
on nyt vihdoinkin tässä vaiheessa, kun ajatellaan,
että muissa Pohjoismaissa tämä lapsiasiamiesjärjestelmä on
otettu käyttöön jo kahden edellisen vuosikymmenen
aikana.
Olen ed. Perhon kanssa samaa mieltä myös tästä lapsiasioitten
suvauksesta. Minä tulkitsen tämän lain
perustarkoituksen sillä tavalla, että lasten asia
pitäisi kaikilla niillä tahoilla, kaikissa niissä ministeriöissä,
kaikkien niitten toimijoitten kohdalla, jotka päätöksiä lapsen
asioista tekevät, läpikäyvästi
muistaa ja ottaa huomioon, kuten tässä jo todettiin.
Myös Lastensuojelun Keskusliitto asiantuntijana omassa
kannanotossaan valiokunnassamme nosti tämän saman
asian sillä tavalla esille, että heidän
mielestään tavattoman suuri haaste tässä toiminnassa
on, miten lapsiasiavaltuutettu pystyy tuon neuvottelukunnan avustuksella
koordinoimaan lapsiasioita valtionhallinnossa. YK:n Lasten oikeuksien
komitea on päätelmissään Suomen
toisesta määräaikaisraportista Lasten
oikeuksien yleissopimuksen täytäntöönpanosta
ilmaissut huolensa sellaisten mekanismien puutteesta keskushallinnossa
ja paikallistasolla, jotka koordinoivat lapsia koskevia laajakantoisia
ohjelmia. Eli tämä yhteistyö ja koordinaatio
on avainkysymys ja minusta ratkaisee aika pitkälle sen,
kuinka hyvin jatkossa tämä lapsiasiavaltuutettu
onnistuu siinä tehtävässä, mitä varten
tämä laki on ymmärtääkseni
pantu nyt tähän malliin, että se on kohta
valmis.
No niin, lapsiasiavaltuutettu toimisi lasten etujen ja oikeuksien
edistäjänä yleisellä yhteiskuntapoliittisella
tasolla, ja kansalaiskeskustelussa valtuutetun tehtäviin
kuuluu muun muassa arvioida lapsen edun ja oikeuksien toteutumista
ja välittää lapsia koskevaa tietoa lapsille
ja lasten parissa työskenteleville. Kuten täällä myös
on todettu, lapsiasiavaltuutettu ei tämän esityksen
mukaan ottaisi käsiteltäväksi yksittäisiä henkilöitä tai
tapauksia koskevia asioita. Yhtenä erittäin keskeisistä tehtävistä lapsiasiavaltuutetun
tulee eri tavoin edistää YK:n Lasten oikeuksia
koskevan yleissopimuksen toteutumista.
Olen samaa mieltä siinäkin asiassa, että tehtävänkuvaan
nähden lapsiasiavaltuutetun resurssit alkuvaiheessa ovat
niukat, mutta pidän oivallisena ja hyvänä sitä,
että myös valiokunnassa totesimme yksimielisesti,
että resurssien riittävyyttä pitää seurata.
On hyvä, että jostakin lähdetään liikkeelle,
ja nyt lähdetään tällä tavalla
liikkeelle. Samoin sitten tietenkin täytyy seurata myös sitä,
miten hyvin lapsen edun huomioon ottaminen, lapsen oikeuksien edistäminen
eri hallinnonaloilla ja ne asetetut tavoitteet voidaan tällä järjestelmällä todellakin
sitten saavuttaa.
Neuvottelukunta lapsiasiavaltuutetun tukena on äärettömän
tärkeä. Sen tulee olla erittäin laaja-alainen.
Korostimme valiokunnassa kansalaisjärjestöjen
asemaa. Se on Suomessa pohjoismaisittainkin arvioiden poikkeuksellisen
merkittävä, emmekä me usko, että lapsiasiavaltuutetun viran
perustaminen tätä tilannetta millään
tavalla muuttaisi. Kansalaisjärjestöjen pitää tämän
esityksen perustelujen mukaisesti olla siis neuvottelukunnassa vahvasti
edustettuna.
Mutta olen tavattoman iloinen siitä, että tämä laki
meille vihdoinkin saatiin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustajat edellä ovat vakuuttavasti
todistaneet sen, että on hyvä asia, että asiassa
on saatu pää auki ja lapsiasiavaltuutetun virka
perustettu ja hänelle toimistokin. On ihan hyvä,
että suvauksen lisäksi syntyy myöskin
lavaus.
Mutta olin jo valiokunnassa huolissani ja olen edelleenkin huolissani
siitä, ettei vaan nyt käy niin, että kun
lapsiasiavaltuutettu saadaan, niin sitten todetaan, että lasten
asiat ovat sillä hoidetut. Näin se ei voi olla.
Ratkaisevaa on kuitenkin se, mitä esimerkiksi täällä eduskunnassa
yksittäisessä lapsia koskevassa lainsäädännössä säädetään.
Seuraavana on käsittelyyn tulossa laki, jossa perusteettomasti
leikataan muun muassa vanhempainrahaa. Odotan mielenkiinnolla, puuttuuko
lapsiasiavaltuutettu ensi vuonna, kun tätä samaa
lakia varmasti taas käsitellään, tähän
asiaan. Puuttuuko lapsiasiavaltuutettu esimerkiksi siihen, että toimeentulotukea
saavat lapsiperheet eivät saa heille tulevia lapsilisien
korotuksia, koska toimeentulotuki leikkaantuu? Tämän
vuoksi on tärkeää, että huolehdimme,
vaikka lapsiasiavaltuutettu nyt on tullut ikään
kuin tähän työhön lisäksi
ja avuksi, itse kuitenkin täällä lainsäädäntötyössä siitä,
että lasten asiat lainsäädännössä tulevat
hoidetuiksi niin hyvin, että voimme elää sovussa
oman omantuntomme kanssa.
Susanna Rahkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toivottavasti ed. Virtasen huoli ei ole mikään
peruste olla tekemättä mitään.
Eli tämä tietysti voidaan nähdä täysin päinvastoin,
ja niin mielestäni tuleekin nähdä, että tämä lapsiasiavaltuutettu,
jonka tehtävänä on muuten toimia yhteistyössä eri
viranomaistenkin kanssa, auttaa meitä päätöksentekijöitä,
ettemme unohtaisi tätä asiaa. Siinä mielessä näen,
että tämä huoli on toivottavasti aiheeton.
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jatkaisin vielä tähän,
että meillähän ongelma usein on se, että resurssit
ovat hyvin hajallaan ja koordinaatio puuttuu, ja sekin, että meillä on
tietyllä tavalla kohtuullisen hyvä palvelujärjestelmä,
mutta se ei keskustele keskenään. Minun mielestäni
tällainen lapsiasiavaltuutettu edistää juuri
tätä toimintaa, jota tarvitaan ihan kaikkialla
meidän päätöksentekokoneistossamme.
Yleiskeskustelu päättyy.