Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! On tietysti mukava, kun tehdään
ennätyksiä, ja epäilen, että tässä tavoitellaan
ehkä yhtä sellaista. Nimittäin eduskunta
säätää nyt kolmannentoista kerran
peräkkäin eräiden eläkemaksujen
ja palkansaajien työttömyysvakuutusmaksun huomioon
ottamista eräissä päivärahoissa.
13 vuotta sitten pääministeri Aholta kävi
käsky ja valtiovarainministeri Viinanen asian valmisteltuaan
pani sen sittemmin toimeenkin ja näin syntyi ensimmäinen
raippavero, joka tällä hetkellä on nyt
viimeinen raippavero. Viime vuonna kun eduskunta käsitteli
tätä lakia, ja aivan samalla tavalla edellisinä vuosina,
sosiaali- ja terveysvaliokunta laati täsmälleen
saman sisältöisen mietinnön kuin nytkin.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta laati saman sisältöisiä mietintöjä samasta
asiasta jo viime vuosisadalla.
Luen mietinnöstä valiokunnan yksimielisen
ja oikein hyvän kannan, jossa todetaan: "Päivärahojen
perusteena olevista työtuloista tehtävää vähennystä esitetään
jälleen jatkettavaksi yhdellä vuodella. Työntekijän
eläkemaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun
huomioon ottamisesta on vuodesta 1993 alkaen säädetty
yksivuotisella lainsäädännöllä.
Työtulosta tehtävä vähennys
on alun perin tarkoitettu väliaikaiseksi. Järjestelmän
selkeyden ja läpinäkyvyyden vuoksi poikkeussäännöksistä tulee
valiokunnan näkemyksen mukaan luopua. Valiokunta pitää edelleen
välttämättömänä,
että asiasta valmistellaan kolmikantaisessa yhteistyössä pikaisesti
ratkaisu niin, että päivärahojen määräytymisperusteista
säädetään pysyvällä lainsäädännöllä.
Kuten valiokunta on aiemmin todennut, on ensisijaisena vaihtoehtona
pidettävä sitä, että vähennyksestä luovutaan."
Ei tuota nyt paljon selkeämmin voi sanoa. Siitä huolimatta
se on sanottu näin selkeästi jo viiden vuoden
ajan. Aina vain säädetään väliaikainen
laki, jolla tätä raippaveroa jatketaan. Kun raippavero
aikanaan säädettiin, se säädettiin
tietenkin valtiontalouden säästösyistä.
Säästöt silloin 90-luvun alkupuolella
olivat ankarat, ja tämä oli yksi niistä keinoista,
joilla köyhät ja muuten onnettomat pantiin maksamaan
hieman aiemmin vietetyn hurvittoman elämän laskuja.
Nyttemmin ne olosuhteet ovat kuitenkin jo aikaa sitten muuttuneet,
eikä olisi mitään tarvetta enää pitää voimassa
tätä lainsäädäntöä,
paitsi tietenkin valtiontaloudelliset tai yritystaloudelliset syyt,
kun tällä tavoin sekä valtion että myöskin
työmarkkinaosapuolten maksuja pidetään
pienempinä ja maksatetaan ne sitten työttömillä,
sairailla, lapsia hoitavilla vanhemmilla ja onnettomuuksissa vahingoittuneilla.
Tätä on perusteltu myöskin tietynlaisella
solidaarisuudella. Kun työssä käyvät
joutuvat maksamaan työttömyys- ja eläkevakuutusmaksuja, niin
on kuulemma oikeudenmukaista, että päivärahoja
saaviakin sitten samalla tavalla "rangaistaan". Siinä vain
unohtuu se, että työssä olevilta leikkaus
kohdistuu täyteen työtuloon. Sen sijaan eri päivärahat,
jotka määräytyvät työtulon
mukaan, ovat korvaamassa juuri sitä, että ihmiset
eivät voi olla työssä, ja niitä korvauksia
ei makseta täysimääräisinä vaan
vain tietty prosenttiosuus palkasta. Nythän tässä käy
tänä vuonna niin, että itse asiassa työttömien,
sairaitten, lasten vanhempien tulot pienenevät, koska sitä pohjaa,
jolta näitten päivärahojen taso määritetään,
leikataan nyt enemmän kuin viime vuonna. Viime vuonna tilanne
oli sillä tavalla edes vähän positiivinen, että silloin
tätä prosenttia alennettiin, mutta tänä vuonna
sitä korotetaan. Minun on vaikea ymmärtää,
miksi tänä vuonna työttömiä pitää rangaista enemmän
kuin viime vuonna, ja tietysti ylipäätään
minun on vaikea ymmärtää, miksi työttömiä,
sairaita, lasten vanhempia tällä tavalla ylipäätään
pitää enää rangaista, koska
siihen ei ole mitään erityistä perustetta,
ei ainakaan niitä perusteita, joita on esitetty lain perusteluissa.
Tästä syytä tulen lain toisessa käsittelyssä esittämään, kuten
esitin myöskin valiokunnan mietintöön
jättämässäni eriävässä mielipiteessä,
että lakiesitys hylättäisiin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyssä tämä laki oikeastaan
seisoi hetken aikaa juuri sen myötä, että tätä prosenttiosuutta,
joka on ollut vaihtelevasti 1,5—5 prosenttia, mietittiin,
mikä se lopullinen mahdollisesti on. Niin ikävästi
sitten kävi, että tämä jäi
näin korkeaksi, että 2005 esitetään vähennettäväksi
5,1. Mielestäni on aivan oikeutettua vastalauseessa ed.
Virtasen esittämä, että tämä lakiehdotus
hylätään. Vaikka omaa nimeäni
siinä ei ole määrätyn prosessin
myötä valiokunnassa — ensimmäisessä vaiheessa
en päässyt siihen mukaan — niin tässä yhteydessä haluan
sen todeta, että tulen olemaan mukana silloin, kun tätä käsitellään
kakkoskäsittelyssä.
Mielestäni sosiaali- ja terveysvaliokunta myös tässä yksimielisessä mietinnössään
tuo hyvin selkeästi esille, että tätä vähennystä ei
tulisi tehdä, että tästä järjestelmästä pitäisi
luopua, niin kuin täällä sanotaan: "Valiokunta
pitää edelleen välttämättömänä,
että asiasta valmistellaan kolmikantaisessa yhteistyössä pikaisesti
ratkaisu niin, että päivärahojen määräytymisperusteista
säädetään pysyvällä lainsäädännöllä.
Kuten valiokunta on aiemmin todennut, on ensisijaisena vaihtoehtona
pidettävä sitä, että vähennyksestä luovutaan."
Kyllä valiokunnan kanta oli tämä, mutta on
ikävää, kun ilmeisesti valtiontaloudellista
ja työmarkkinataloudellista etua ajatellen tähän
nyt tässä päädyttiin, mutta
en tätä voi hyväksyä. Tulen
myöhemmin olemaan vastalauseen kannalla.
Yleiskeskustelu päättyy.