3) Hallituksen esitys laiksi eräistä Valtion asuntorahastosta
maksettavista avustuksista annetun lain muuttamiseksi
jatkuu:
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen lakiesitys eräistä Valtion
asuntorahastosta maksettavista avustuksista annetun lain muuttamisesta
sekä tähän liittyvä ympäristövaliokunnan
mietintö ovat mielestäni molemmat perusteltuja
ja hyviä. Valiokunta on päätynyt aivan
oikein perusteluissaan hyväksymään lakiesityksen.
Esitys liittyy köyhyyden ja syrjäytymisen ehkäisyn
toimenpideohjelmaan, ja tässä ehdotetaan laajennettavaksi
erään asuntorahoitusmuodon käyttömahdollisuutta
asunnottomuuden vähentämiseksi.
Asunnottomat keskittyvät, kuten lakiesityksen perusteluissa
todetaan, kasvukeskuksiin ja erityisen vaikea on löytää asuntoa
moniongelmaisille henkilöille. Lakiehdotuksen keskeisenä tavoitteena
on, että yleishyödylliset yhteisöt hankkivat
nykyistä enemmän vuokra-asuntoja asunnottomien
ja myös pakolaisten käyttöön. Tällä hetkellä asunnottomien
ja pakolaisten asuttaminen on 97-prosenttisesti kuntien harjoittamaa.
Jotta tavoite toteutuisi, on ympäristövaliokunnan
mielestä tärkeää, että asianomaiset
viranomaiset aktiivisesti markkinoivat omapääoma-avustuksen
laajennettua käyttömahdollisuutta ja avustuksen
määrän kasvua.
Toiseksi ympäristövaliokunta toteaa mietinnössään,
että asunnottomuuden vähentämiseen vaikutetaan
parhaiten yleisellä asuntopolitiikalla. Tärkeintä on
luoda edellytykset kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tarjonnalle
kasvukeskuksissa.
Arvoisa rouva puhemies! Raha-automaattiyhdistyksen avustusten
painopistealueena on jo useana vuonna ollut huono-osaisten asuttaminen ja
ongelmia ennalta ehkäisevä toiminta. Muita heikommassa
asemassa olevia ovat ne, joille sosiaaliset ja taloudelliset vaikeudet,
pitkäaikaistyöttömyys, päihde-
ja mielenterveysongelmat, epävarmuus, turvattomuus ja asumisongelmat, köyhyys,
ylivelkaantuminen, vammaisuus tai vaikeat pitkäaikaissairaudet
kasaantuvat.
Valtioneuvosto on juuri vahvistanut Raha-automaattiyhdistyksen
avustusten jaon tälle vuodelle, ja näillä avustuksilla
tämän ehdotuksen mukaan saadaan yhteensä 1 320
asuntoa, joista vanhusten palveluasuntoja 340, vammaisten, mielenterveys-
ja päihdeongelmaisten palveluasuntoja 360, erityisryhmien
tukiasuntoja 220 ja nuorisoasuntoja noin 400. Uusien palvelu- ja
tukiasuntojen avustamisvalmistelussa on huomioitu sosiaali- ja terveysministeriön
antaman ohjeen lisäksi kuntien, läänien
ja te-keskusten lausunnot palvelujen tarpeesta ja saatavuudesta.
Tukiasumisessa keskeisimmät kohderyhmät ovat päihde-
ja mielenterveysongelmaiset ja itsenäistymisvaiheessa olevat
nuoret. Tukiasuntojen hankkimisen lisäksi on avustettu
erityisesti asumisen tukemiseen liittyvien uusien toimintamallien
kehittämishankkeita.
Arvoisa puhemies! Tosiasia on se, että Lipposen hallitusten
aikana asunnottomuus on kasvanut. Mutta nyt tämän
lakiesityksen myötä on todella toivoa paremmasta.
Sosiaalista asuntotuotantoa maassa tarvitaan edelleen, tämä meidän
on syytä tälläkin hetkellä todeta.
Yhtä tärkeää on myöskin
se, että niin sanottu kolmas sektori voi tehdä hyvää työtä asunnottomuuden
poistamiseksi. Mutta tämä työ ei tapahdu,
ellei sillä ole myöskin merkittävää rahoittajaa,
kuten Raha-automaattiyhdistys. Julkisen vallan, valtion ja kuntien,
on pystyttävä tarjoamaan kansalaisille asunnot,
mutta Raha-automaattiyhdistystä ja sen tukemaa kolmatta
sektoria tarvitaan täydentämään niitä katvealueita,
joille ei yksityinen eikä julkinen raha ulotu. Valitettavasti
asuntopuolella näitä katvealueita on erittäin
runsaasti tänäkin päivänä.
Ed. Taipale käytti viime perjantaina erinomaisen puheenvuoron
asunnottomien asemasta. Hänkin näki nyt toivoa
paremmasta. Tähän näkemykseen voi helposti
yhtyä. Asunnottomuus on niin suuri yhteiskunnallinen ongelma,
että toivottavasti se voidaan poistaa mahdollisimman pian ja
viimeistään seuraavan vaalikauden aikana.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun ympäristövaliokunta
käsitteli tätä lakiesitystä,
niin valiokunnassa tehtiin kaksi muutosta, jotka tulivat jo kerran
perjantaina esitellyiksi, mutta toistan ne: 15 vuoden rajoitusaika oli
ympäristövaliokunnan kannanotto hallituksen 30
vuoden esitykseen, ja lisäksi valiokunta teki muutoksen,
joka pitää sisällään
sen, että yhteisö, joka hankkii tähän
käyttöön asunnon, ei ole velvoitettu
pitämään samaa osoitetta vastaavassa käytössä koko
aikaa, vaan voi tarvittaessa muuttaa osoitetta, mikä lisää joustavuutta.
Mielestäni oli hyvä, että ed. Vihriälä Raha-automaattiyhdistyksen
nykyisenä puheenjohtajana käytti puheenvuoron,
koska lain tarkoitus on edistää sitä,
että erilaiset järjestöt ja yhteisöt
tulisivat kuntien lisäksi asunnottomuuden torjuntaprojektiin
mukaan. Sen sijaan mielestäni oli kyllä kaukaa
haettua, ed. Vihriälä, se, kun totesitte, että Lipposen
hallituksen aikana asunnottomuus on vaikeutunut. Asunnottomuuden
taustatekijät Pääkaupunkiseudulla eivät
ole yhdestä hallituksesta ja sen toimista täysin
riippuvaisia. Takana ovat maapolitiikka ja myös osittain
vaikeudet, joita kunnilla itsellään on kaavoitustoimessa. Toki
Lipposen hallituksella jatkossa on kyllä voimakkaita paineita
siihen suuntaan, että valtion tulisi edistää asuntokelvollisen
maa-alueen saattamista kuntien käyttöön
vaihtomaina valtion ja kuntien kanssa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rakel Hiltunen käytti hyvän
puheenvuoron, mutta myöskin ed. Vihriälä hyvin
rakentavasti puhui asunnottomuuden poistamisesta. Rakentamisestahan
meidän kaikkien pitäisi tietysti puhua. Meillä on
10 000 asunnotonta ihmistä, Pääkaupunkiseudulla
pääosin. Ympäristövaliokunta
todellakin haluaa viestittää sitä, että meillä on
työkalupakissa tiettyjä välineitä,
mutta liian vähän. Me tarvitsemme yhä lisää lainsäädäntöä ja
yhä aktiivisempaa asuntopolitiikkaa. Osaomistusasuntoasia,
hallituksen esitys n:o 221, on edelleenkin ympäristövaliokunnan
käsittelyssä, joka jatkunee tulevalla viikolla,
mutta nykyiset välineet eivät vielä riitä.
Samalla on syytä todeta, että yhteiskunnan
tukema asuntotuotanto on kuitenkin ainut väline, jolla
tällä hetkellä tuotetaan esimerkiksi
Pääkaupunkiseudulla vuokra-asuntoja. Tässä mielessä yhteiskunnan
tuki ja toiminta on erittäin tärkeää.
Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk:
Puhemies! On kyllä tosiasia se, että asuntopolitiikan ongelmat
ovat viime vuosina Lipposen hallituksen molempina hallituskausina
pahentuneet siltä osin, että niillä alueilla,
kuten Pääkaupunkiseudulla ja jossakin muualla,
minnekä on muuttovoittoa, asunnottomuus on kasvanut. Sehän
näkyy luvuista. Toisaalta myöskin samanaikaisesti on
syntynyt uudenlainen ja paheneva ongelma niillä alueilla,
jotka ovat muuttotappiokuntia. Meillä on kokonaisia kerrostaloja
melkein tyhjillään ollut pitkän aikaa.
Tähänkin ongelmaan pitäisi löytyä jonkinlaisia
uusia ratkaisuja.
Tämä lakiesitys on siltä osin hyvä,
että se, kuten täällä on tullut
aikaisemmin esille, todella yrittää tuoda uusien
instrumenttien kautta parannusta asunnottomuuteen. Mutta ei pidä tuudittautua
missään tapauksessa siihen, että tämä lakiesitys
olisi hyvin iso ja merkittävä asunnottomuuden
poistaja. Sellainen se ei kyllä mielestäni todellakaan
ole, vaan antaa vain lisää valinnan mahdollisuuksia.
Positiivisena pidän sitä, jos kolmas sektori
tulee yhteiskunnan, valtion ja kunnan, ohella auttamaan niitä alueita,
joissa asunnottomuutta on. Uskon, että kolmannella sektorilla
on oma positiivinen merkityksensä tulevaisuudessa.
Riitta Korhonen /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa isoin ongelma on se, että asuntopolitiikka
on meillä yhtä kuin sosiaalipolitiikkaa, vaikka
toisaalta asuntojen rakentaminen on merkittävä osa
ympäristörakentamista, hyvää asuinympäristöä ja
itse asiassa rakennuspolitiikkaa ja arkkitehtuuripolitiikkaa. Mutta
hallituksen esitys ja valiokunnan mietintö vastaavat nimenomaan
siihen asuntopolitiikkaan, joka on yhtä kuin sosiaalipolitiikkaa,
minkä ed. Vihriäläkin omassa puheosuudessaan
totesi.
Haluaisin yhtyä niihin ympäristövaliokunnan jäsenten
kannanottoihin tässäkin salissa, että se, mitä me
tähän mietintöön teimme muutoksia
poiketen hallituksen esityksestä, on erinomaisen hyvää,
jotta tämä sosiaalipoliittinen tarve, joka tällä asuntopoliittisella
toimenpiteellä on, toteutuisi. Eli rajoituksen pudottaminen
15 vuoteen madaltaa kynnystä avustuksien käyttöönottoon. Kuitenkin,
kuten valiokunta huomautti, kun edelleen arava-asunnoissa on se
45 vuoden käyttörajoitus, joka niihin kohdistuu
näittenkin rajoitustoimenpiteiden päättymisen
jälkeen, asunnot tulevat pysymään siinä käyttötarkoituksessa,
mihin ne on rakennettu.
Lisäksi ympäristövaliokunta katsoi,
että vanhasta asuntokannasta hankittaviin yksittäisiin asuntoihin
tulisi voida soveltaa myöskin näitä toimenpiteitä,
jolloin estetään segregaatio eli se, että jotkut
alueet alkaisivat leimautua pakolaisten tai sosiaalisista ongelmista
kärsivien ihmisten asuntoalueiksi. Se taas toisaalta vaikeuttaisi niitten
asuntojen täyttämistä. Eli kaiken kaikkiaan
katson, että mietintö, minkä asian suhteen teimme,
oli erinomaisen hyvä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Päinvastoin kuin ed. Korhonen
minä en ole huolissani siitä, että asuntopolitiikka
on liikaa sosiaalipolitiikkaa. Olen sitä mieltä,
että asuntopolitiikka on ja asunnontarvitsijat ovat Suomessa
liikaa markkinavoimien armoilla. Markkinatilanne, markkinavoimien
ote, säätelee aika paljon myös sitä,
millä tavalla ihmiset pystyvät asuntoja hankkimaan
ja miten he asunnoissaan tulevat toimeen. Pääkaupunkiseudulla
markkinatilanne on nähtävästi nyt muuttumassa
siihen suuntaan, että toimitilarakentamisessa alkaa olla
ylitarjontaa. Tyhjien toimistoneliöiden määrä on
muun muassa Espoossa nousemassa 6—8 prosenttiin. Myöskin
kovanrahan asuntorakennustyömaita on pysähtynyt
kysynnän puutteen vuoksi. Se antaa toivoa siihen, että rakennuttajat,
jotka aina omasta mielestään valitsevat oikeat
kohteet, ryhtyisivät rakentamaan enemmän sosiaalista
vuokra-asuntotuotantoa.
Mutta valiokunta on ollut täysin oikeassa, kun se on
todennut, että myös asunnottomuuden suhteen paras
tapa on yleinen asuntopolitiikka. Kun tiedän, että tällä hetkellä neuvotellaan
tiiviisti aravalainaehtojen parantamisesta, toivon todella, että eduskunnan
tahdon mukaisesti aravalainaehtoja pystytään
parantamaan siten, että kohtuuhintainen asuminen mahdollistuisi,
asuntojen korjaustoiminta mahdollistuisi ja riittävä tuotanto
syntyisi, jotta kysyntä ja tarjonta paremmin kohtaisivat
erityisesti vuokra-asuntomarkkinoilla.
Riitta Korhonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me olemme joutuneet siihen tilanteeseen, että asuntopolitiikasta
on tullut sosiaalipolitiikan tärkein väline, juuri
siitä syystä, että meillä ei
ole harjoitettu niin sanottua yhdyskuntapolitiikkaa eli lähdetty
tarkastelemaan yhdyskuntia terveen yhdyskuntarakenteen ja kaavoitustoimen
kautta, vaan tämä on ikään kuin
tulipalojen sammuttamista jälkikäteen. Sellaisena sammutustoimenpiteenä tämä on äärettömän
välttämätön
ja tärkeä toimenpide.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Kommentoisin hiukan aiempia puheenvuoroja
siltä osin, että edustajatoverini Rakel Hiltunen
ehkä kuitenkin on väärässä ja
edustajatoverini Vihriälä oikeassa siinä,
että tämän ja Lipposen edeltävän
hallituksen aikana todellakaan asunnottomien määrä ei
ole vähentynyt. Se on jonkin verran ollut nousussa. Olen
korostanut myös pääministerille, kun
hänellä on erittäin hyvä tärkeyslista
ja hän edellyttää, että myös
muut tekevät tärkeyslistoja, että joidenkin
meistä tärkeyslista on hiukan toisenlainen kuin
hallituksella. Omassa listassa yksinäisten miesten aseman
kohentaminen on ykkönen ja asunnottomuuden vähentäminen
kakkonen.
Tämä laki, joka nyt on esillä, vähentää jonkin verran
asunnottomuutta, mutta se on nostanut ensimmäistä kertaa
seitsemään vuoteen tässä salissa
vakavan keskustelun asunnottomuuden puolittamisesta ja vähentämisestä,
ja vaikka emme vielä tiedä, mitkä hallituspuolueet
ovat tulevaisuudessa, tiedämme kuitenkin, että kaikki
puolueet, mukaan lukien tulevat hallituspuolueet, ovat nyt voimakkaasti
sillä kannalla, että asunnottomuutta ryhdytään
aktiivisesti vähentämään.
On muistettava, että pääministeri
Lipponen piti merkittävän puheenvuoron asunnottomuudesta,
kun Arska Parkkilan patsas vihittiin. Arska Parkkila, pultsareiden
kuningas, raitistui 59 eduskunnan portailla ja lähti hakemaan
roskalaatikoista ihmisiä omaan kotiinsa, pesi ja syötti
heidät, veti Lepakkoluolaa ja perusti sata kämppää jätkille.
Hänellä on nyt patsas, ja siinä yhteydessä Lipponen
paitsi tervehti Arskaa myös ilmoitti, että tässä tulee
jotain tapahtumaan. Ilman muita puolueita hän ei saa aikaan,
ja tänään hän tapaa kolmen suurimman
kaupungin johtajat, joissa on kokoomuslaisia ja demareita myös.
Espoo on ratkaisevassa asemassa, että se hoitaa edes omat asunnottomansa
lähettämättä heitä Helsinkiin.
Rakel Hiltunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Oikeassa tai väärässä;
mielestäni ed. Taipale on täysin oikeassa, kun
hän nostaa yhden kipeän ongelman esille, kun puhutaan asunnottomuudesta
nimenomaan Helsingissä. Haluan tähän
lisätä kuitenkin sen, että mielestäni Arska
on kyllä hyvä esimerkki siitä, mitä parhaimmillaan
tapahtuu, kun ihmisen elämä saa hyvät
puitteet, ensimmäiseksi asunnon ja sitten muut eväät
elämän rakentamiseen. Mutta mielestäni
ei aina pidä myöskään samastaa
sosiaalisia ongelmia ja asunnottomuutta, koska esimerkiksi Helsingissä on
yli 800 lapsiperhettä vailla asuntoa. Nämä tilanteet
syntyvät muun muassa avioerojen ja maahanmuuton kautta,
ja tavalliset työssäkäyvät ihmiset
ovat vailla asuntoa. Tällä hetkellä asuntojonoissa
on yksin Helsingissä 3 460 henkilöä.
Tarja Kautto /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Korhonen totesi, että asuntopolitiikka
on ollut yhtä kuin sosiaalipolitiikka. Minun myös
täytyy ilmoittaa, että olen eri mieltä hänen
kanssaan tästä asiasta. Nimenomaan se, että asunnottomien määrä on
kasvanut, on yksi osoitus tästä. On kyllä syytä muistaa
se, että asunnottomat ei ole mikään vakioporukka,
vaan kun edellisille saadaan järjestettyä asunto,
tulee jotain kautta uusia asunnottomia. Siinä mielessä ongelmaa
ei voida pysyvästi saada hoidettua pois pöydältä,
vaan siihen täytyy kiinnittää koko ajan
huomiota.
Toinen seikka, joka mielestäni tukee sitä,
että sosiaalipoliittisia näkökohtia ei
ole riittävästi otettu huomioon, on tietyillä asuntoalueilla
ilmenevät segregaatio-ongelmat. Se olisi nimenomaan tukemassa
sitä, että enemmän sosiaalipoliittisia
näkökohtia tulee huomioida.
Kolmanneksi mielestäni se, että nimenomaan kunnat
ovat joutuneet vastaamaan 97-prosenttisesti näiden henkilöiden
osalta tilanteen korjaamisesta, on osoitus siitä, että muu
yhteiskunta ei riittävässä määrin
osallistu. Tässä yhteydessä olen erittäin
huolissani nimenomaan yleishyödyllisten pienestä osallistumisesta
tämän asian ratkaisemiseen ja näen niiden
osallistumisen välttämättömäksi.
Viime perjantaina ed. Kokkonen toi esille samoin tärkeän
näkökohdan eli sen, että yhteiskunta
on itse tuottamassa myös asunnottomia nimenomaan siltä pohjalta,
että laitoshoitopaikkojen määrää on
vähennetty ja erityisesti mielenterveyspotilaat ovat joutuneet
herkästi asunnottomiksi. Samoin sosiaalipoliittista näkökantaa puoltaa
vielä se, että osa näistä ihmisistä on
joutunut asunnottomuuden kierteeseen nimenomaan työttömyyden
takia.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
aivan pakko tuoda esiin se, että tämä tärkeä asia
on tietysti hoidettava suurin piirtein sillä tavalla, kuin
valiokunta on mietinnössään todennut.
Mutta tässä hoidetaan jälleen kerran
ainoastaan seurauksia. Osiltaan syy on siinä, että ei
ole pystytty, haluttu tai osattu hoitaa aluepolitiikkaa niin, kuin
sitä olisi voitu tehdä. Vaikuttavampi aluepolitiikka
olisi varmasti helpottanut tämän asian käsittelyä;
jos tänne ja muihin kasvukeskuksiin ei olisi niin voimakas
paine, myöskin asuntoasiat olisivat helpommin järjestettävissä.
Toivonkin, että tämä sali kiinnittäisi paljon
enemmän huomioita itse syihin kuin seurauksiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä puhuttiin
yleisestä asuntopolitiikasta ja todettiin, niin kuin mietinnössäkin
todetaan, että asunnottomuuden vähentämisessä tärkein
keino on hoitaa hyvin yleistä asuntopolitiikkaa. Kun ympäristövaliokunta
on ajoittain ihmetellyt, minkä takia hallituksen esityksiä ei
tule, sanottaisiinko vaikkapa, kyllin nopeasti eduskunnan käsittelyyn,
syyksi on usein ilmaantunut se, että ympäristöministeriö toisaalta
ja toisaalta valtiovarainministeriö ovat käyneet
kädenvääntöä näissä asioissa.
Tämä liittyy ed. Uotilan mainitsemaan aravakorkopolitiikkaan
myös. Tällainen asia, puhemies, hidastaa näiden
asioiden selvittämistä ja niiden epäoikeudenmukaisuuksien
oikaisemista, mitkä ovat tällä hetkellä vallassa
ja toimivat, kuten myös se hankala tilanne, että aravakorkokanta
on selkeästi vapaarahoitteista korkokantaa ylempänä ja
korkeammalla tasolla. Tällä haluan sitä painottaa,
että todellakin valtioneuvoston kokonaisuudessaan pitäisi
olla mukana tässä asiassa ja tarvitsemme enemmän
myös eduskunnassa asuntopoliittista keskustelua.
Ed. Laukkanen merkitään
läsnä olevaksi.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta meidän on turha kiistellä siitä,
onko asuntopolitiikka osittain sosiaalipolitiikkaa vai ei. Minä näen
kyllä, että jokaisen paikkakunnan, niin kuntien
kuin ja kaupunkien, pitää kantaa oma vastuunsa
asunnottomista. Se vaihtelee eri paikkakunnilla hyvin paljon, mutta
se on hyvin paljon siitä kiinni, niin kuin ed. Leppäkin
totesi, millä tavalla muut asiat on hoidettu niiden ihmisten
kohdalla. Näkisin, että asunnottomuuden ja sosiaalirakentamisen
pitää olla oikeassa suhteessa jokaisella paikkakunnalla.
Jos jossakin mennään yli, se varmasti täyttyy,
mutta niitä pitää olla kohtuullisesti
saatavissa ja riittävästi yleensä. Sillä me
pystymme asian hoitamaan, mutta ei niin, että lähetämme
asunnottomia toinen toisillemme. Sillä tavalla näitä asioita
ei hoideta, vaan vastuuta pitää jokaisen kantaa
kuntien ja kaupunkien päättävissä elimissä.
Yleiskeskustelu päättyy.