4) Laki uusyrittäjyyden edistämisestä ja
tuloverolain muuttamisesta
jatkuu:
Leena-Kaisa Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Lähitulevaisuuden suurin haaste
on uusien yritysten ja työpaikkojen luominen. Kauppa- ja teollisuusministeriö koordinoikin
parhaillaan laajaa Yrittäjyys-hanketta, jonka tavoitteena
on vauhdittaa yrittäjyyden kasvua. Kotimaisten ja kansainvälisten
tilastovertailujen valossa suomalaisten halukkuus ryhtyä yrittäjäksi
on valitettavan pieni, ja se on laskussa. Erityisen huonosti vertailussa
pärjäävät suomalaiset naiset,
joiden yrittäjyysaktiivisuus on hyvin alhainen.
Suomesta löytyisi valtavasti yrittäjäpotentiaalia.
Ristiriita kärjistyy siinä, että meikäläisten asenteet
yrittäjyyttä kohtaan ovat myönteisiä, mutta
ne eivät toteudu käytännössä.
Lisäksi meiltä löytyy innovaatioita ja
korkeatasoista koulutusta. Silti olo tavallisena palkansaajana nähdään turvallisena
ja houkuttelevana vaihtoehtona. Outoa on myös se, että mitä koulutetumpi
henkilö on, sitä haluttomampi hän on
yrittäjäksi. Tätä taustaa vasten
yrittäjyyden edistämiseksi on todellakin tehtävä konkreettisia
toimenpiteitä; pelkkä retoriikka ei riitä lisäämään
työllisyyttä ja yritysten määrää.
Kyseessä oleva ed. Karjulan lakialoite osoittaa mielestäni
innovatiivisuutta ja todellista halua edistää yrittäjyyden
edellytyksiä. Tuen tätä aloitetta, sillä alkutaipaleen
rahoituksellisten ongelmien helpottaminen on ensiarvoisen tärkeää.
Syitä yrittäjyyshaluttomuuteen löydetään yleensä taloudellisista
syistä. On tärkeää saada nuoret
ja nuoret aikuiset kiinnostumaan yrittäjyydestä.
Myös yrittäjyyskasvatuksella on merkitystä.
Projektit, joissa koulu ja yritykset ovat yhteistyössä tai
joissa koululaiset opiskelevat yrittäjyyttä perustaen
omia yrityksiä, toimivat varmasti kannustaen, mutta myös
terveellä tavalla karsien. Käytännön
tasolla kokeileminen ja ohjauksen saaminen oikealta yrittäjältä on
hyvä kontaktipinta yrittäjyyden todellisuuteen.
Esittelyssään ed. Karjula sanoi, että yrittäjien ikärakenne
on huolestuttava — totta. Lähimmän kymmenen
vuoden aikana noin 60 000:lla suomalaisella perheyrityksellä on
edessään sukupolvenvaihdos tai omistajan vaihdos.
Vaikka sukupolvenvaihdoksia onkin helpotettu jo verotuksellisin
toimenpitein, on katsottu tarpeelliseksi etsiä myös
muita keinoja. Kuinka todellinen on tarve, ja mikä olisi
toimiva ja laajasti hyväksyttävä malli?
Nämä ovat kysymyksiä, joihin olisi löydettävä vastaus,
kun lakivaliokunta käsittelee hallituksen esitystä perintökaaren
muutokseksi.
Kuten sanoin, lakialoite on pääpiirteiltään kannatettava.
Näkisin sen hyvänä lisänä nykyisille
hankkeille ja jo tehdyille toimenpiteille. Yrityshautomot, uusyrityskeskukset
ja varsinkin naisyrittäjyyden saralla käyttöönotettu
mentorointityökalu toimivat hyvin ohjaten ja kannustaen
aloittelevia yrittäjiä. Näin vältetään
ja karsitaan yrityskuolemat jo yrittäjyyden alkutaipaleella.
Seppo Lahtela /kesk:
Rouva puhemies! Yhtyen äskeiseen puhujaan voisi todeta,
että tähän ei juuri ole mitään
lisättävää, mutta kuitenkin oman
sanani tässä asiassa olisin valmis lausumaan,
ja siinä mielessä, kun ed. Karjula, joka tunnetaan
yrittäjämyönteisenä, tulevaisuuteen katsovana
edustajana on rakentanut tällaisen aloitteen, katson, että muutama
sana sen puolesta kyllä tässä tarvitaan.
Aloitteen perusteet ovat sellaiset, että ellei asia nyt
tällä aloitteella lähde liikkeelle ja
ellei hallitus siihen tartu myöskin niin, että tämä eduskunta
sen toteuttaa, on turha puhua yrittäjyyden ja yrittäjien
katoamisesta tästä Suomenmaasta.
Yrittäminen ja yrittäjän asema on
sellainen tavallaan elämänmuoto, että se,
joka ei ole sitä kokenut, aistinut ja mieleensä imenyt,
ei voi siitä puhua, ei ainakaan voi ymmärtää sitä,
vaikka puheessaan tuntuisikin ymmärtävän.
Tässä aloitteessa erityisesti, kun todetaan
ja painotetaan alkupääoman luomismahdollisuutta, oman
pääoman kasvattamis- ja kerryttämismahdollisuutta,
on sellainen signaali, mikä pitäisi jokaisen kansalaisen
niin omia, miettiä ja aistia, että tähänkin
voisi tarttua ja lähteä matkaan. Erityisesti se
pitäisi aistia vanhemman jo työssäkäyvän
väen, joka jälkikasvullensa hankkii tulevaisuutta
ja tulevaisuuden mahdollisuuksia, niin että löytyisi
yhtenä toiminta- ja elämäntapana ja elämisen
mahdollisuuksia tarjoavana tapana yrittäjyys ja yrittäjän
asema.
Valitettavasti yrittäjän asema Suomenmaassa ei
ole ollut oikeastaan koskaan riittävän arvostettu.
Sitä asemaa on leimannut pitkälti takavuosina,
tai paremminkin voisi sanoa takavuosikymmeninä, se että vanhastaan
patruunanäköala oli sellainen, että yrittäjä koettiin
työntekijän riistäjäksi, pääomien
kerääjäksi ja parempiosaiseksi kansalaiseksi
kuin työntekijä. Tällä kertaa
työntekijäporras on onnistunut hoitamaan asiansa
oikein, kaikki kunnia siitä työmarkkinajärjestöille, mutta
samassa yhteydessä, kun tämä asia on
hoidettu järjestykseen, pienen yksittäisen ja
yksinäisen yrittäjän asemasta ei ole
oikein kannettu huolta eikä sille ainakaan ole riittävästi
annettu sellaista painoarvoa, että yrittäjä pärjäisi
riittävän hyvin, pärjäisi niin
hyvin, että työntekijäporras haaveilisi
yrittäjän asemasta ja pyrkisi sille rintamalle
ja siihen riviin mukaan.
Valitettavasti usein on niin, että työntekijän asema
on lakisääteisesti sekä myöskin
muun turvan puitteissa niin turvattu, että työntekijä voi yrityksessä usein
paremmin ja tulevaisuuteensa katsoen vahvemmin kuin työnantaja
eli yrittäjä. Näin tämä asetelma
ei saisi olla olemassa, vaan sen pitäisi olla tasapainoinen,
tasapuolinen ja niin vahva, että tämä yrittäjä yrittäjäpanoksensa osalta
saisi myöskin siitä yrityksestä tulosta
paremmin ja enemmän kuin työtätekevä,
jonka sijoitus siinä asiassa on oikeastaan vain työpanos ja
ahkeruus. Ilman ahkeruutta niin työtekijän kuin
työnantajankaan osalta ei tulla pärjäämään eikä voida
toimia.
Jos katsotaan yrittäjien aseman vähenemistä ja oikeastaan
yrittäjien lukumäärän kasvun
laskemista, yhtenä asiana voisi heittää,
onko sillä jotain tekemistä sen kanssa, että kun
maaseutu ei enää ole kasvattava osapuoli eikä väestöä lisäävä osapuoli
tässä yhteiskunnassa, niin sitä kautta kaupungeissa,
tiiviissä asutuksessa, ei ehkä pystytä kasvattamaan
sellaista nuorta väkeä, jolla yrittäminen
olisi veressä ja hengessä. Tulee mieleen ajatus,
että kun maaseudulla väki perinteisesti ennen
kasvoi niin, että oltiin työssä mukana,
alun perin äidin ja isän mukana, koko kasvu-, kouluikä ja
nuoruusikä, niin yrittäminen oli lähempänä tätä ajatusta
kuin se on täällä lähiöissä kasvaen.
Toivottavasti olen tässä väärässä,
mutta näihin johtopäätöksiin
olen itse tavallaan syntynyt ja tullut tässä asiassa.
Kun puhutaan, että yrittämisen kautta luodaan työmahdollisuuksia
ja työpaikkoja, se pitää erityisesti
paikkansa ja näin pitää olla olemassa. Mutta
tämän asian puitteissa ei ole syytä unohtaa myöskään
sitä asiaa, että nuorisoon ja nuorempaan kansaan
pitää luoda myöskin työhaluja.
Ellei ole vilpittömiä työhaluja, ei voi
menestyä sen paremmin työntekijänä kuin
yrittäjänäkään.
Tähän nähden luulen, että tälläkin
eduskunnalla on tässä asiassa vielä tavattoman
paljon tehtävää, tällä sekä tulevilla,
jotta me löytäisimme sellaisen tavan, että työssäolo
palkittaisiin paremmin kuin ilman työtä vippaskonstein
eläen ja elettäisiin työtä tehden
yrittäjänä ollen paremmin kuin ne, jotka
työtä karttavat ja elävät joillakin
muilla tuilla tai toimeentulomuodoilla — etupäässä heittäisin
tässä näkemyksen, että harmaan
talouden parissa. Tämä ei voi olla Suomen tasavallan
kestävyyden kannalta tulevaisuutta kohentava tapa. Tämä on
saatava rehellisen yrittämisen pariin, ja yrittämisen
pitää olla kannustavaa ja tuloksia tuottavaa,
niin että se myöskin tarttuu jälkipolville.
Yhtenä asiana ottaisin esille sellaisen, että mitä tulee
hyvin läheisesti tähän aloitteeseen liittyen,
niin on olemassa tavattoman paljon läpikäymättömiä mahdollisuuksia
erityisesti uusyrittäjyyskysymyksessä. Me puhumme
tuolla kaakkoisessa Suomessa siitä, että alue
on savupiipputeollisuuden aluetta ja savupiipputeollisuus saneeraa
väkeä aina vähemmäksi, uutta
ei synny, väki muuttaa sieltä pois, jopa niin,
että siellä on huoli, että yksi kansanedustajan
paikka menee väen mukana jonnekin muualle eli valitaan
edustajia seuraavissa vaaleissa yksi vähemmän.
Luulen, että silloin maakuntien ääni
täällä salissa on taas yhtä ääntä vähempänä.
Tältä osin pitäisi olla sellaiset mahdollisuudet,
että kansa tulisi toimeen siellä ja väen
siirtyminen saataisiin ainakin pysäytettyä.
Tällä rintamalla on olemassa lukemattomia mahdollisuuksia
löytää uusia toimintatapoja ja uusia
yrittämisen mahdollisuuksia myöskin suuren teollisuuden
osalta. On olemassa rajattomat mahdollisuudet löytää alihankintatyötä,
myöskin sellaista etätyötä,
mitä voidaan tehdä maakunnassa, vaikka varsinainen
yritys on jossain Ruuhka-Suomessa tai muualla Euroopassa. Tämän
osalta yhteiskunnan tulisi panostaa tähän asiaan
enemmän ja luoda sellaiset mahdollisuudet, missä tämä asia
olisi sellaisten yrittämishaluisten yrittäjien
osalta oikein onkeen otettavissa ja kiinni tartuttavissa.
Yhtenä osana on niin, että Euroopan unionin rakennerahastorahat,
mitä esimerkiksi Ruotsissa käytetään
tavattoman paljon enemmän tähän asiaan
kuin Suomessa, olisivat sellaisia, mitkä voisivat palvella
myöskin uusyrittäjyyttä ja yritysten
kehittämistä sekä luomista. Tältä osin
vain pitäisi löytää virkamiestenkin
jo sellainen lähtökohta, että näistäkin
rahoista osa tähän ohjattaisiin ja että luotaisiin
semmoinen tapa, että olisi ideoita, mihin niitä haettaisiin.
Tässä asiassa heittäisin pitkän
haasteen myöskin yrittäjäjärjestöille,
että on enemmän kannustettava tulevaan ja tuleviin
yrittäjiin, uusiin yrittäjiin, eikä vain
yksinomaan varjeltava niitä, mitä tällä kertaa
periaatteessa pitkässä juoksussa on syntynyt ja
tällä kertaa toiminnassa on olemassa.
Rouva puhemies! Toivon, että tämän
keskustelun kautta, mitä täällä salissa
käydään ja mitä valiokunnassa
asian valmistelun osalta toivottavasti tehdään,
myöskin hallitus virkistyy tähän asiaan,
luomaan mahdollisuuksia yrittämiselle, toimeentulolle ja
vahvemmalle yhteiskunnalle kuin mitä se tänä päivänä on
olemassa. Se voi tulla vain yrittäjyyden ja yrittäjien
kautta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Seppo Lahtelan edellä käyttämään
puheenvuoroon voisi todeta, kun hän totesi, jotta työntekijäporras
on osannut hoitaa asiansa siten, jotta ovat monessa tapauksessa
paljon paremmassa asemassa kuin yrittäjät. Minusta
tätä kysymystä ei pidä asettaa
vastakkain esitetyn lakialoitteen ajatusten kanssa eikä yleensä yrittäjyydenkään kanssa.
Kyse on nimittäin työntekijöiden osalta lakisääteisissä asioissa
kuten myös työehtosopimuksissa vähimmäisehtojen
luomisesta, siitä jotta on olemassa jotkut vähimmäisnormit,
koska kyllä se työntekijä kuitenkin on
monessa paikassa isännän armoilla, jos on pienyritys,
tai isommassa yrityksessä kanssa. Vähimmäisnormitus on
hyväksytty Suomessa, ja hyvin pitkälle on jo kansainvälisesti
sen tyyppistä ajattelua ja näköalaa,
jotta ei ihmisiä voi jättää täysin
isännän armoille. Tämä ei tarkoita,
että isännät olisivat pahoja sinällään,
mutta semmoisiakin löytyy. On hyviä isäntiä ja
huonoja isäntiä, ja huonojen isäntien
varalle ovat nämä vähimmäisehdot.
Ne eivät välttämättä noudata
niitä, jos ei joissakin pykälissä ole
näin määrätty.
Minusta ed. Karjulan lakialoite on sillä tavalla hyvä,
että tässähän lähdetään
jo ennen yritystoimintaa ihmisiä kannustamaan, jos on hyvä idea, jotta
voisi kartoittaa omarahoitusosuutta ja sieltä kautta saada
tukevampaa pohjaa; ei lähdetä ihan tyhjältä pöydältä eikä kaikkea
oteta velaksi vaan on olemassa mahdollisuus, että yhteiskunta
tulee verohelpotuksen muodossa siihen mukaan. Minusta tämä on
hyvä ajattelu. En tiedä, onko tämä malli
kopsattu jostakin muualta, mutta toivon mukaan tämä on
ihan suomalainen keksintö, koska tästä voisi
löytyä niitä ainespuita, millä yrittäjyyttä,
jota tänäkin päivänä on
puheissa peräänkuulutettu, voisi edesauttaa.
Tässä on ihan hyvin mainittu se, jotta jostain syystä meillä Suomessa
kuitenkin yrittäjyys, kun useita maita verrataan, on aika
lapsenkengissä. Meillä maan sisällä on
hyvin paljon poikkeavuuksia. Kun katsotaan Pohjanmaata, siellähän joka
tönössä ja navetan kulmassa on joku lappu, joka
kertoo yritystoiminnasta. Sitten kun mennään Itä-Suomeen,
se on jollakin tavalla huomattavasti harvempaa. Siellä on
isoja firmoja, mutta pienyritystoiminta — onko historiallisista
syistä vai mistä, mutta en usko, että se
geeniperinnöstä johtuu — siellä on
toisen tyyppinen. Ennen kaikkea Itä-Suomeen päin
toivoisi pienyrittäjyystoimintaa elvyttävää toimintaa
saatavan aikaan.
Joskus jossakin tilaisuudessa sanoin, että pitäisi
tehdä siirtoja ja tuoda Pohjanmaalta yrittäjäihmisiä,
jotka kylväisivät hyvää uskoa
itäiseen Suomeen, taikka sitten päinvastoin itäisestä Suomesta
pitäisi mennä oppiin Pohjanmaalle päin, koska
on nähty, että siellä on monia alihankintafirmoja,
jotka toimittavat kaiken näköisiä tavaroita
ja osia itäsuomalaisiin yrityksiin ja tehtaisiin. On harmi,
kun niitä ei siellä paikan päällä tehdä.
Tämä on jopa hyvin vihreä ajattelu siinä mielessä,
kun ed. Pulliainenkin on paikalla, koska silloin säästyttäisiin
monista ylimääräisistä polttoainekustannuksista,
kun tuotettaisiin lähellä. Siihen pitäisi
pyrkiä kaikessa, onpa se elintarvikehuollon osalta tai
minkä hyvänsä osalta. Minkä takia
tuoda kaukaa, kun voitaisiin tehdä lähelläkin?
Sitten aloitteessa on se toinen hyvä puoli, jotta tässä annetaan
myös mahdollisuus katumukseen. Jos tulevat toiset ajatukset
mieleen tai elämäntilanne muuttuu, voi peruuttaakin,
jolloin tässä on otettu se huomioon hyvin, jotta
myös verottaja saa osansa siitä takaisin, kun
se talletus puretaan. Silloin tämä ei vahingoita
ketään. Tämä kannustaa sinällään
yrittäjyyteen ja omarahoitusosuuteen, mutta antaa mahdollisuuden heittää pakkia
kanssa siinä ja tulla takaisin siihen tilanteeseen, jos
joko yritystoiminnan idea on mennyt vanhaksi tai halutaan muuten
jostakin syystä sopimus purkaa, että ollaan siinä turvallisessa
palkkatyössä, josta ed. Seppo Lahtela totesi,
että siellä on hyvät ehdot.
Yritystoimintaanhan sisältyy tietysti se ongelmatiikka,
jotta sitä ei voi samalla tavalla normittaakaan kuin palkkatyötä.
Yritystoiminta on vapaata toimintaa. Kuka tahansa voi lähteä yrittäjäksi.
Arvioinnissa, onko yritystoiminta kannattavaa, ihmisillä on
erinäköinen käsitys siitä, millä tavalla
arvioi oman ideansa, oman kykynsä hoitaa sitä,
ennen kuin pääsee kahvoihin käsiksi. Voi
olla, että semmoisia normeja ei saadakaan, koska eletään
vapaassa kilpailuyhteiskunnassa. Se riippuu tuotteesta, palvelusta,
tavarasta, mitä se onkin, ja silloin sen normittaminen
on vaikeaa.
Mutta on joitakin asioita, mitä siihen voidaan tehdä ja
mitkä pitäisi saada, tietysti sairasturvaan liittyen,
vakuutus- ja maksupolitiikkaan liittyen. Niihin voidaan saada yhtäläisyyttä,
ja pitääkin olla yhtäläisyyttä erinäköisissä karenssiajoissa tai
korvausmäärissä. Sen lisäksi
tietysti yhteiskunnan pitäisi pienyritysten osalta, joissa
on muutama työntekijä, tai paras esimerkki on
se, jos on yksi työntekijä, hoitaa myös
sairausajan palkkakysymys, koska totta kai pitää olla
sillä tavalla, että työntekijällä on
työehtosopimuksen, sairausvakuutuslain tai muun säännöksen
mukainen oikeus sairausajan palkkaan. Jos tämä yksi työntekijä sairastuu
siinä firmassa, jossa on vain yksi työntekijä,
niin hänen tilalleen, jos samaa tuotetta tai palvelua tarjotaan,
pitää palkata toinen ihminen, jolloin työnantajalle
jonkun aikaa se on kaksinkertainen kustannus, ja hintaa ei voi kaksinkertaisena
periä siitä, mitä myydään.
Sen takia minusta näiden pienten yritysten osalta pitäisi
luoda järjestelmä, jossa mahdollisesti Kelassa
on tämmöinen rahasto, että jos on vain
yksi ulkopuolinen ihminen töissä, sairausajan
palkkakustannus tulisi kokonaan Kelan rahastosta. Sitä mallia
pitää tarkemmin pohtia, mistä tämä rahasto
kartutetaan, mutta tämän tyyppinen ajattelu pitää saada
pystyyn, koska se on yksi vakava este ja kynnys siinä.
Toinen kysymys, joka ihan hiljattain tuli mieleen, niitä tulee
päivittäin, on myös yrittäjien puolisoiden
tai lasten oikeus työttömyysturvaan. Nimittäin
juuri yhtä asiaa selvitin, ja taas hallitus joutuu vastaamaan
kirjalliseen kysymykseen, jonka vastauksen tiedän etukäteen,
mutta että saataisiin eteenpäin asiaa, niitäkin
kannattaa tehdä.
Palkkatyössä olevan henkilön vaimo
jäi työttömäksi kunnasta, vähennettiin
porukkaa, ja vaimo ei enää sopinut töihin.
Tämä palkkatyössä oleva ihminen
perusti taimitarhayrityksen. Kun tiedetään, jotta
puun taimet eivät taivasalla kasva kuin kesäaikaan,
vaimo oli kesäaikaan siellä töissä parina
kesänä, ja kun sattui olemaan oman puolison yrityksessä töissä,
hänelle ei kertynyt siltä ajalta työttömyysturvan
työssäoloehtoa. Sitten viime syksynä tämä ihminen
koki yllätyksen: Hän meni hakemaan työttömyyskorvausta
talviajalta, koska pakko jostakin on leipänsä saada, ja
todettiin, jotta valitettavasti et saa nyt mitään, kun
työssäoloehto ei puolison yrityksessä ole kertynyt.
Minusta tässä tehtiin hyvin: Mies katsoi,
että vaimo saa työtä edes joksikin ajaksi.
Hän teki hyvän työn siinä, mutta
se ei ole yhdenvertainen sen tilanteen kanssa, jos olisi mennyt
ulkopuoliseen työhön. Siihen tietysti on se ratkaisu,
että pitää sen naapurin kanssa panna
taimitarha pystyyn ja vaimoja vaihtaa sitten, jotta toinen on naapurin taimitarhan
puolella töissä. Saman verranhan siinä palkkoja
maksetaan. Sitten kelpaa työssäoloehto. Mutta
onhan ihan pöljä juttu. Eivätkä siinä matkatkaan
niin hirveän pitkiksi tule.
Mutta tässä on esimerkki siitä, että pitäisi
saada semmoiset loukut pois ja kannustaa. Aina jos tehdään
hyvää, sen pitäisi näkyä myös
meidän lainsäädännössämme.
Kannatan ed. Karjulan aloitetta enkä ihan huonoihin nimeä laitakaan. Tässä minun
nimeni on.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Esa Lahtela puheensa lopuksi pohdiskeli
erästä erittäin tärkeää ja
mielenkiintoista asiaa. Hän puuttui esimerkillä yrittäjien
ja palkansaajien yhdenvertaisuuskysymyksiin. Näkisin, että nämä kysymykset,
jotka ovat monella muullakin alalla kuin työttömyyskorvausalalla,
ovat eräs ainakin henkinen kynnys, joka estää palkansaajia
ryhtymästä yrittäjiksi.
Arvoisa puhemies! Kuten tässä salissa useaan kertaan
on sanottu, on tunnettua, että Suomessa yrittäjien
määrä on selvästi alhaisempi
kuin useassa muussa Euroopan unionin maassa. Lisäksi meillä noin
200 000 yrittäjästä lähes
60 prosenttia on yli 45-vuotiaita. Suomessa yritysten sukupolvenvaihdos
on koettu monessakin mielessä hankalasti toteutettavaksi
asiaksi. Eduskuntakaan ei voi tässä asiassa vetäytyä vastuusta,
onhan täällä maannut usean vuoden ajan
hallituksen lakiesityksiä, joilla helpotettaisiin joustavaa sukupolvenvaihdosta.
Mutta eduskunta ei ole pystynyt käsittelemään
loppuun saakka hallituksen hyviä esityksiä.
Tässä tilanteessa huolestuttavaa on, että viime vuoden
aikana yrittäjien kokonaismäärä kääntyi laskuun
ja erityisesti nuorten yrittäjien suhteellinen osuus on
laskenut huomattavasti aikaisemmista vuosista. Pk-yritysten merkitys
työllistäjänä ja kansantaloutemme
veturina on jatkuvasti kasvanut. Yritysten yksityisen sektorin työpaikoista
on jo yli 60 prosenttia pk-yrityksissä. Mikäli
haluamme merkittävästi alentaa nykyistä työttömyyttä todellisilla
tuottavilla työpaikoilla ja samalla turvata maamme kilpailukyvyn,
on meidän tosissaan paneuduttava uusien yrittäjien saamiseen
Suomeen.
Nyt lähetekeskustelussa oleva lakiesitys on yksi taloudellisiin
asioihin vaikuttava keino madaltaa nuorten kynnystä valita
yrittäjän ura itselleen opiskelun jälkeen.
Toivon, että tämä lakiesitys saa valiokunnassa
asiaankuuluvan käsittelyn ja eri ministeriöihin
lähtee eduskunnan tahdonilmaisu ryhtyä konkreettisiin
toimenpiteisiin yrittäjyyden sekä perhe- ja pk-yritysten
perustannan vauhdittamiseksi. Toivon, että jokainen ministeri
ja ministeriö tuntee vastuunsa tässä kansakunnan
tulevaisuutta koskevassa erittäin merkittävässä asiassa.
Kuten usein aikaisemmin olen todennut, valitettavasti Suomessa
yrittämiseen ja elinkeinotoimintaan liittyvät
tehtävät ovat tällä hetkellä lukuisten
eri ministeriöitten sisällä. Onkin ilmeistä,
että tämä ei ole voinut olla vaikuttamatta
asioitten etenemiseen ja vastuunkantoon. Mielestäni seuraavan
hallituksen hallitusneuvotteluissa tulisi sopia, että yrittäjyydelle,
sekä pienten että keskisuurten yritysten asioille,
tulee selvästi nimetty vastuuministeri, joka keskittyy
yritystoiminnan edistämiseen ja kehittämiseen.
Tämä ei luonnollisestikaan sulje pois muiden ministeriöitten
työtä yrittäjyyden edistämiseen,
vaan vastuuministerin tehtäviin kuuluu huolehtia, että kaikkialla
toimitaan saman päämäärän
saavuttamiseksi.
Timo E. Korva /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Karjula on tehnyt hyvän lakialoitteen,
mutta sehän tiedetään, mikä lakialoitteitten
kohtalo tässä talossa on. Ne eivät tule
valitettavasti hyväksyttyä.
Tässä yhteydessä haluan kuitenkin
kiinnittää paitsi tähän huomiota
niin ennen kaikkea huomiota siihen, että on hyvin valitettavaa,
että me täällä salissa yksittäisissä puheenvuoroissa
puolueista riippumatta puhumme hyvin juhlalliseen sävyyn
yritystoiminnan edistämisestä, mutta samaan aikaan
saatamme tässä samassa salissa syyllistyä siihen,
että me asetamme selviä uusia esteitä yritystoiminnalle.
Tästä meidän kaikkien tekemästä työstä uutena
esimerkkinä viittaan viime vuoden lopulla tässä salissa
yksimielisesti tehtyyn päätökseen, jolla
hyväksyimme työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
7.11. mietinnön pohjalta päätöksen,
jolla tämän vuoden alusta on estetty se, että yksittäinen itsenäinen
yrittäjä, jonka palveluksessa ei ole työsuhteessa
tai virkasuhteessa henkilöitä, saa ottaa työharjoitteluun
tai työelämävalmennukseen nuoria henkilöitä.
Tällä tavalla olemme sulkeneet käytännössä yli
100 000 pienyrittäjää pois työharjoittelun
ja työelämävalmennuksen osalta. Tämä jos
mikä vaikeuttaa yrityskentän merkittävän
osan yrittäjyyttä. En kyllä parhaalla
tahdollakaan näin jälkikäteen itse tähän
päätökseen syyllistyneenä löydä minkäänlaisia
järkeviä perusteita sille, miksi me olemme tällaisen
päätöksen tehneet.
Arvattavaa nyt on, että kun tämä päätös
on nyt tehty, tähän tuskin löytyy juhlapuheista
huolimatta vuosikausiin mitään ratkaisua, jolla
tämä hölmöys kumotaan, mutta
näin me täällä toimimme.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta tämä lakialoite
on hyvä monessakin suhteessa. Yrittäjyyteen aina
liittyy sitä ongelmatiikkaa, että rahastahan se
on hyvin paljon kiinni, jos hyväkin idea on olemassa. Tällä tavalla
yhteiskunnan yhtenä esimerkkinä pitäisi
toimia ja antaa edellytyksiä yrittäjälle,
että hän pääsisi alkuun ja jaloilleen.
Ed. Esa Lahtela ihan hymyssä suin heitti, ettei vastakkainasettelua.
En käsittänyt, että ed. Seppo Lahtela
näitä esittikään vastakkain,
yrittäjyyttä ja työntekijöitä,
mutta on siinä oleellinen ero. Yrittäjä tarvitsee
peruspääomaa, että hän saa yrityksensä pyörimään,
ja vielä kun pitäisi leipäkin siitä irrota
ja palkka maksaa muille, niin yhteiskunnan pitää lähteä siitä,
että näitä edellytyksiä me annamme.
Vain sitä kautta me pystymme yhteiskuntaa pyörittämään
ja edelleenkehittämään. Tämä asia
on meidän käsissämme. Sanoisin, että jos
se on eduskunnan käsissä, se on yhtä hyvin hallituksen
käsissä, vielä enemmänkin, että sieltä tulisi
lakialoitteita ja lakiesityksiä, että tähän saataisiin
muutosta aikaan. Siinä mielessä ed. Kurvinenkin
voi vaikuttaa varmaan hyvin läheisesti tähän
asiaan.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! On erinomainen asia, että ed. Karjula
on lakialoitteellaan lähtenyt kannustamalla suomalaista
yrittäjyyttä viemään eteenpäin.
Juuri tällaisia uusia avauksia, ideoita, me tarvitsemme
monella eri tavalla. Tässä keskustelussa on käynyt
ilmi jo moneen otteeseen, että yrittäjien määrä on
absoluuttisesti vähentynyt. Tämän viimeistään
täytyy meidät kaikki tässä salissa
herättää.
Meillä on lukuisia erilaisia rahoitusinstrumentteja
tällä hetkellä yritys- ja elinkeinoelämän käytössä,
mutta aina sinne kuitenkin tahtoo varsinkin pienyrityspuolella jäädä aukkoja,
joita yrittäjä joutuu sitten tavalla taikka toisella
paikkaamaan. Tällainen aukon täyttäminen
verolla ja verosuunnittelulla on mitä kannatettavinta,
ja vielä kun siitä ei myöskään
kustannusvaikutuksia valtiontalouteen tule, niin mikä tätä parempi idea
voisi olla. Moni muu vapaaehtoinenkin sijoitusturva tai eläke
on vähennyskelpoinen, ja näin pystytään
tätä asiaa ja ennen kaikkea pienyritysten taloutta
vakaalla pohjalla hoitamaan. Miksi ei hyväksyttäisi
siis myöskin tällainen vahvasti tulevaisuuteen
pohjaava aloite?
Ed. Kurvinen otti ansiokkaalla tavalla esille myöskin
yritysten sukupolvenvaihdokset. Toivonkin, että sen lisäksi,
mitä eduskunnassa nyt käsitellään,
voitaisiin myöskin ottaa sukupolvenvaihdosten edistämiseen
veronhuojennus lahjaveron määräytymisperusteisiin
niin, että se olisi nykyisen 50 prosentin sijasta 30. Sillä olisi myöskin
erinomaiset positiiviset vaikutukset yrittäjyyden edistämiseen.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta tässä keskustelussa
on erinomaisen yksimielisesti todettu se, että yrittäjyysinto on
maassamme laskemassa ja todella aktiivisia konkreettisia toimenpiteitä tarvitaan.
Omasta puolestani kiitän monista kannustavista puheenvuoroista,
joita tässä lähetekeskustelussa on tullut
esille.
Siksi haluan erityisesti vedota hallituspuolueiden kansanedustajiin:
Eikö ehkä perinteistä poiketen tälle
asialle nyt voitaisi yhdessä tehdä konkreettisesti
jotakin? Minä olen vakuuttunut vilpittömyydestämme
siinä, että tämän suuntaisen
asian tarpeellisuus on nähty. Haluan vielä avoimesti
sanoa senkin, että ne asiat, jotka tarvitaan parannuksiksi
lakiesityksen sisältöön, varmasti voidaan
toteuttaa, ja toivonkin, että tähän löytyisi
vielä jotain sellaisia ainespuita, jotka alustavasta esityksestä puuttuvat.
Minusta oli erittäin rakentava se ajatus, joka tuli
ensimmäisellä kerralla, kun keskustelimme tästä aloitteesta:
Voidaanko ikäraja poistaa? Olen itse tykönäni
harkinnut asiaa, ja vaikka ensisijaisesti ajattelin, että tämä olisi
nimenomaan nuoria kannustava lakialoite, olen silti näkemässä,
että ei haittaa, vaikka tämä ikäkatto
poistettaisiinkin, kun säilytettäisiin se rajaus,
että tällainen säästötilisopimus
olisi kerran itse kunkin kansalaisen hyödynnettävissä.
Silloin me hyväksyisimme myös sen mahdollisuuden,
että nekin, jotka ovat 35 ikävuoden jälkeen
valmiit harkitsemaan omakohtaista yritystä, itsensä työllistämistä,
olisivat tällaisen kannusteen piirissä.
Minusta, arvoisa puhemies, se kaikkein olennaisin asia, mikä myös
useissa puheenvuoroissa on tullut eteen, on se, että jos
me yrittäjyyden perimmäisen olemuksen ymmärrämme,
niin lainsäätäjinäkin me olemme
enemmän hakemassa kannustavia mekanismeja, minä käyttäisin
nimikettä katalyyttisia mekanismeja, joilla me pystymme
hieman auttamaan ehkä lainsäädännön näkökulmasta,
mutta tämän pienen avun jälkeen ehkä käynnistyy
hyvinkin merkittäviä prosesseja. Minusta lainsäädännön
painopiste edelleenkin on liian usein siinä, millä tavalla
me rajaamme, miten me rajoitamme, toimenpiteitä.
Minusta ed. Korva tässä suhteessa käsitteli erästä erittäin
tärkeää ja merkittävää ja
tässä yhteydessä huomionarvoista asiaa:
Mitä tarkoittaa se, että esimerkiksi lainsäädännön
osalta meidän pitäisi enemmän hakea laatutekijöitä,
joilla me arvioimme lainsäädännön
laatua? Olemme monessa yhteydessä todenneet, miten meidän
pitäisi jonkin asteinen työllisyysvaikutus pystyä myös
eri lakien säätämisen yhteydessä hahmottamaan.
Minä ajattelisin, että ei vain työllisyysvaikutus,
vaan ehkä myös se vaikutus, millä tavalla tietty
laki on vaikuttamassa myönteisesti yrittäjyyteen
taikka miten kyseinen laki on hidastamassa ja vaikeuttamassa yrittäjyyden
etenemistä.
Tässä suhteessa tämä työmarkkinatukea
koskeva lakimuutos, joka tehtiin todella joulun alla, on yksi erittäin
murheellinen asia. Joudun tämän, arvoisa puhemies,
sanomaan ja jopa itseäni peiliin katsomaan. Vaikka tiedän
siellä taustalla olevat tekijät, jotka olivat
tämän lain läpiviennin lähtökohtana,
minusta on silti murheellista, että eduskunta sääti
lain, jossa todella yksinyrittäjät asetetaan eri
asemaan muiden yritysten yrittäjien ja työllistävien
yritysten kanssa.
Keskustelin tästä ministeri Filatovin kanssa, koska
minä halusin itselleni varmistuksen siitä, onko
kysymys työtapaturmasta vai onko kysymys tarkoituksellisesta
toimenpiteestä. Omaa murhettani lisäsi se, että nimenomaan
on kysymys harkitusta ja tarkoituksellisesta toimenpiteestä.
Perusteena on kaksi tekijää, toisaalta se, että yksinyrittäjien
luona tapahtuvaa työharjoittelua ei voida riittävästi
valvoa. Minusta tämä on täysin kestämätön
peruste. Toinen peruste on se, että työharjoittelun
kautta on vaarana, että nämä pienyrittäjät
saavat niin sanotusti halpatyövoimaa käyttöönsä.
Tämän minä etupoliittisena asiana ymmärrän
suomalaisen työelämän käytännön
pohjalta jossain määrin paremmin, mutta ihan samalla
tavallahan tämä etu siirtyy työharjoittelun
kautta, onpa sitten kysymyksessä pienempi taikka suurempi
yritys.
Mutta koko yhteiskunnan kannalta kuinka paljon isompi kysymys
on se, että me luomme sellaisia toimintaympäristöjä,
joissa ihmiset ja erityisesti nuoret voivat todella perehtyä todelliseen
työhön ja toimintaan? En malta olla esiin nostamatta
sitä, kuinka monessa yhteydessä on puhuttu siitä,
miten tällainen mestari—kisälli-malli
ja -yhteys on parhainta työssäoppimisen käytäntöä.
Nyt periaatteessa kyseisellä päätöksellä eliminoitiin
tällaisen mestari—kisälli-käytännön
toteutuminen nimenomaan pienissä yrityksissä.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi haluan toiseen ristiriitaan
puuttua. Nimittäin eilen julkaistiin suomalaisen työllisyyspolitiikan
arviointi. Euroopan unionin puitteissahan on harjoitettu nyt jo
seitsemän vuotta yhteistä työllisyyspolitiikkaa.
Nyt usean tutkimushankkeen avulla on arvioitu suomalaista työllisyyspolitiikkaa.
Tämän osana oli ainoastaan ohut maininta siitä,
että suomalainen yrittämiseen liittyvä byrokratia
ei ole merkittävä este yritystoiminnalle ja yritystoiminnan
lisääntymiselle. Kaiken kaikkiaan olisin toivonut
sitä, että tässä arvioinnissa
olisi saanut myös yrittäjyys huomattavasti merkittävämmän painoarvon
osin senkin vuoksi, että meillä nykyisessä työllisyyspolitiikassa
on erittäin vähän nimenomaan pienyritystoimintaa
ja yrittäjyyttä aktivoivia mekanismeja. Yksi niistä on
starttiraha.
Menneiden vuosien aikana on hyvin monessa yhteydessä arvioitu
kielteisesti starttirahan merkitystä. Ehkä näistä monista
työllisyystoimenpiteistä starttiraha on ollut
kaikkein suurimman kritiikin kohteena. Nyt jo useissa arvioinneissa on
kuitenkin jouduttu yksinkertaisesti toteamaan, että starttiraha,
joka suunnataan itsensä työllistäville
ihmisille, pienyritystä käynnistäville
ihmisille, on kaikkein tuloksellisin toimenpide suomalaisessa työllisyyspolitiikassa.
Minusta tämä kuvastaa myös sitä,
mitä merkitsee se, että me todella tuemme ja kannustamme
ihmisten aktiivisuutta.
Aivan viimeisenä asiana haluan vielä vedota todella
hallituspuolueen edustajiin, jotka olette olleet myös tukemassa
tätä lakialoitetta, että yhdessä toimien
meillä on vielä, voisi sanoa näin, hieman
vajaa vuosi aikaa vaikuttaa siihen, että tämä lakiesitys
viedään lävitse. Minä ajattelen, että jopa
valtiovarainministeriön näkökulmasta tälle
asialle olisi löydettävissä tukea jo
senkin vuoksi, että lakiesityksen toteuttaminen pitää sisällään
mieluummin valtiontalouden kannalta positiivisia kuin kielteisiä vaikutuksia.
Ed. Elo merkitään läsnä olevaksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Hyvin harvoin edustajan lakialoite saa sellaista myönteistä palautetta
kuin ed. Karjulan lakialoite on saanut. Voin sanoa näin,
että yllättäen yli puoluerajojen yrittäjillä on
nyt ystäviä. Mutta käytännön
toimenpiteet valitettavasti eivät ole tämänkään
hallituksen aikana olleet sen suuntaisia, että olisivat
riittävästi olleet tukemassa nimenomaan uusyrittäjyyttä.
Itse näkisin aika läheltäkin seuranneena
ja lähellä mukana olleena sen, että yksi
suuri ongelma tässä on: Vaikka me kannustamme
yrittäjyyteen, monta kertaa kuitenkin tilanne on se, että kun
me säädämme uutta lainsäädäntöä,
tavallinen kansalainen ei pysty sisäistämään
niitä mahdollisuuksia, mitä esimerkiksi uusi lainsäädäntö antaa.
Eli tässä siirtäisin vastuuta hyvin pitkälle myös
kuntien elinkeinoasiamiehille, joilla pitäisi olla tiedossaan
ne uudet säännökset ja mahdollisuudet,
mitä yritystoiminnan käynnistäminen edellyttäisi.
Arvoisa puhemies! Niin kuin me tiedämme, lakialoitteet
varsin harvoin johtavat tulokseen. 16 vuoden aikana, minkä olen
tässä talossa ollut, lienee kerran näin
tapahtunut. Mutta toivoisin — niin kuin monta kertaa lakialoitteitten
tarkoitus on ollut ja mihin ne johtavat — että ministerin kehotuksesta
asianomaisen ministeriön virkamiehet valmistelevat aloitteen
pohjalta edes suurin piirtein saman suuntaisen hallituksen esityksen
kuin edustajan aloite on ollut. Tältä osin minun
mielestäni olisi hyvä, että nyt ainakin
hallituspuolueitten edustajat viestittäisivät
asianomaiselle ministerille, että hän panisi ainakin jonkinlaisen
valmistelutyön omassa ministeriössään
käyntiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Puheenvuoroni ajatus sattuu sopivaksi jatkoksi ed.
Vistbackan juuri lopettamalle puheenvuorolle sen takia, että mielestäni
tämän hyvän suuntaisen asian edistämiseksi
pitäisi ryhtyä erityisesti sellaisiin toimenpiteisiin,
jotka tähtäävät vuoden päästä oleviin
hallitusneuvotteluihin, niin että niissä olisi
jollakin tavalla valmisteltuna sellainen, niin kuin huonosti sanotaan,
kokonaisvaltainen paketti, jolla tässä tarkoitettua
uusyrittäjyyttä elikkä myöskin
suosiolahjamielessä yrittäjyyden säilymistä edesautettaisiin.
Sillä kai totuus on, että jonkin arvioinnin mukaan
viitisenkymmentätuhatta yrittäjää on
luopumassa yritystoiminnasta, jonkin arvion mukaan jopa 80 000
lähivuosien aikana. Minkäänlainen hallitus,
oli se minkä värinen tahansa, ei voi sulkea silmiään
ja korviaan ja ajatteluaan tältä tosiasialta.
Tämän H-hetki on reipas vuosi tästä eteenpäin:
hallitusneuvottelut.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Karjula toivoi, jotta
lakialoite käsiteltäisiin nopeasti ja saisi suoraan
käsittelyn. Minä olen sitä mieltä,
että meidän pitäisi itse katsoa koko eduskunnassa,
että jos meillä on semmoisia lakialoitteita, missä on
yli sata nimeä, yli puolet kansanedustajista on jotain
mieltä ja laittanut nimensä paperiin, niitä viedään
myös eteenpäin. Jos yksittäinen kansalainen
katsoo tätä, tässähän ei
ole mitään mieltä. Ajatellaan, että totta
kai ed. Karjulan lakialoite menee läpi täällä,
koska enemmistö kansanedustajista on sitä mieltä. Mutta
useimmiten käy, niin kuin ed. Vistbacka totesi, että hänen
muistissaan on yksi aloite, joka on mennyt läpi. En tiedä,
mitä ed. Vistbacka tarkoitti, mutta ed. Rajamäki
ainakin sai aikanaan viehekorttilakinsa läpi täällä.
Minä luulen, että muutama muukin on, joka on saattanut
mennä läpi.
Tämän tyyppiset aloitteet meidän
pitäisi ottaa käsittelyyn ihan vakavasti, koska
onhan se pöljä homma, jotta täällä laitetaan
ed. Karjulan lakialoitteeseen nimiä, mutta kun mennään
valiokuntaan, ei ollakaan sitä mieltä. Valiokunnassa
pitäisi viedä asia johdonmukaisesti läpi
ja kateuskäsitys unohtaa kokonaan. Vaikka joku on oppositiopuolueesta
taikka hallituspuolueen kansanedustaja, ei saa olla semmoista ajattelua,
että kun aloite sattuu olemaan tuon henkilön tekemä,
ei sitä lakialoitetta voi viedä läpi,
vaan pitäisi toimia ihan neutraalisti. Jos asia on hyvä,
se viedään läpi täällä ja
sillä sipuli, eikä yhtään ajatella,
jotta ed. Karjula tässä saa irtopisteitä mahdollisesti
ja voi hyötyä vaalissa. Minusta tämmöistä ei
pitäisi ajatella ollenkaan, vaan asia tässä on
tärkeä.
Tässä lakialoitteessa on erittäin
hyvä asia. Minä kannatan, että tämä viedään
tällaisena läpi. Toivon mukaan valiokunta ottaa
sen näin käsittelyynsä.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! En missään tapauksessa halua väheksyä ed.
Karjulan tekemää aloitetta. Minusta on hyvä,
että yrittäjyydestä keskustellaan. Muistuttaisin
kuitenkin kansanedustajien mieleen joitakin päiviä sitten
Helsingin Sanomissa olleen artikkelin, jossa keskusteltiin yrittäjyydestä.
Siellä TT:n edustaja, Pitkänen nimeltään,
totesi, että Suomessa hänen mielestään
yrittämisen mahdollisuudet ovat kuitenkin erinomaiset.
Huomatkaa, että hän oli TT:n edustaja. Hän
sanoi, että meillä on erittäin vähän byrokratiaa.
Meillä on erittäin hyvät rahoitusmahdollisuudet.
Meillä on ennen kaikkea ammattitaitoista työvoimaa.
Meillä on, niin kuin artikkelissa todettiin, 50 000—80 000
yritystä vähemmän kuin ehkä pitäisi
olla. On tietysti hyvin mielenkiintoinen kysymys, mistä se
johtuu. Maataloushan lasketaan yritystoiminnaksi. Maatalousyritykset
vähenevät koko ajan. Me tiedämme EU:n
vaikutuksen siihen. Toinen asia: Yrityksiä ei synny, jos yrityksellä ei
ole riittävää osaamista, ei ole riittävästi
kilpailukykyistä tarjontaa.
Puhemies! Ennen kaikkea pitää olla myöskin ostokykyisiä ihmisiä.
Kun me nyt pystymme entistä paremmin vertaamaan asioita
eurooppalaisella tasolla, me havaitsemme, että monta kertaa suomalaisten
ostovoima sittenkin on heikompi kuin keskiverto-EU-maissa. Tässä suhteessa
tietysti esimerkiksi palveluammatteihin ei synny, ed. Karjula, niin
vain työpaikkoja ja yrityksiä, jos ei todellista
ostovoimaa ole olemassa. Ei niitä synny tyhjästä.
Ja kerran vielä: TT:n edustajan mukaan meillä on
erinomaiset mahdollisuudet yrittämiseen, eikä TT
ole yksin. Meillähän on yritysilmapiiri maailman
paras tällä hetkellä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos puhemies sallii, kommentoin tätä sadan
sääntöä, koska se liittyy olennaisesti
tämän lakialoitteen eteenpäinviemiseen.
Puhemiehenä oli aikoinansa Ilkka Suominen -niminen
kansanedustaja, ja muistaakseni juuri hän toi tämän
sadan säännön, että jos on sata
allekirjoitusta, niin, huom., se lakialoite käsitellään
valiokunnassa. Se otetaan käsittelyyn heti, kun vain hallitusten
esitysten, jotka ovat ensisijaisia, jälkeen on aikaa ottaa
se käsittelyyn.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tästä periaatteesta
ei luovuta. Sen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa sitä,
että se automaattisesti johtaisi hyväksyntään
isossa salissa, sen takia, että joissakin tapauksissa on
osoittautunut, että on loistava idea, mutta sattuu olemaan
perustuslain kanssa ristiriidassa tai jotain muuta hauskaa on taustalla,
jolloin sitä ei voi toteuttaa muuten kuin hyvin paljon
laajemmalla lainsäädännöllä.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
lakialoite on mielestäni erittäin tärkeä.
Tarvitaan uusyrittäjyyttä, tarvitaan olemassa
olevien yritysten kehittämistä. Suuri kysymys
on sukupolvenvaihdosten toteuttaminen pienten ja keskisuurten yritysten
osalta. Valitettavasti, arvoisa puhemies, meillä eri järjestelmät
ovat suosineet ja suosivat suuria yrityksiä. Ymmärrän
hyvin, että TT:n näkökulmasta asiat ovat
melko lailla kohdallaan. Kun mennään pienyrittäjien
pariin, paljon enemmän löytyy asioita, jotka nostavat
yrittäjän kynnystä, ovat esteinä lisätyövoiman
ottamiselle, ja kuitenkin yhteiskunnan kipein ongelma on edelleen
työttömyys, vakava työttömyys.
Tässä mielessä työllisyyden hoidon
näkökulmasta aivan olennaisin kysymys on se, että saamme
työvaltaisia, pieniä yrityksiä vahvistettua
ja niiden toimintaedellytyksiä parannettua.
Onneton sattuma on ollut se, mihin ed. Karjula puheenvuorossaan
ansiokkaasti viittasi. Työmarkkinatuen muutos yksinyrittäjien
kohdalla on osaltaan viemässä uskoa pois siitä,
että yrittäjyyshanketta ylipäätänsä laajasti
ymmärrettynä nykyisen hallituksen toimin olisi
viety tai oltaisiin viemässä merkittävämmin
eteenpäin.
Mielestäni ed. Pulliaisen esille nostama näkemys
siitä, että pitäisi valmistautua seuraavan
hallituksen ohjelmaneuvotteluihin vakavasti, tulisi ottaa vakavasti.
Keskustelu päättyy.