10) Laki metsästyslain 73 §:n muuttamisesta
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Metsästykseen liittyvät
rikokset eivät välttämättä kiinnosta
niin sanottua suurta yleisöä, eikä niitä kansalaisten
keskuudessa pidetä välttämättä edes
varsinaisina rikoksina, saati sitten merkityksellisinä.
Olen kuitenkin puuttunut tässä lakialoitteessani
7/2002 vp yhteen huolestuttavasti kasvavaan laittomaan
rikolliseen liiketoimintaan. Hirvien salakaadoista on tullut joillakin
alueilla laajaa ja suunnitelmallista liiketoimintaa. Esimerkiksi
Koillis-Savon ja Pielisen Karjalan alueella arvioidaan tapahtuvan
vuosittain jopa 200 salakaatoa. Ilmiö ei ole sinänsä uusi,
sillä sitä on ollut noin 20 vuotta, mutta viime
vuosina se on mennyt erittäin röyhkeäksi.
Poliisi, riistanhoitoyhdistykset ja maanomistajat — haluan
tässä mainita Metsähallituksen, erityisesti
sen erätarkastajat, metsäyhtiöt jne. — sekä metsästysoikeuden
haltijat ovat avainasemassa metsästyksen valvonnassa. Kyseessä olevien
tahojen yhteistyötä onkin tiivistetty erityisesti
viime aikoina.
Kuten lakialoitteen perusteluissa todetaan, kyse tässä ei
ole enää satunnaisesta. Aiemmin köyhä mökinisäntä ampui
talvessa yhden hirven omiksi ja perheensä tarpeiksi. Nyt
ei ole kyse tällaisesta luvattomasta salakaadosta, vaan
aivan hyvällä syyllä voidaan puhua järjestäytyneestä rikollisesta
toiminnasta, jonka motiivina on tuntuvan taloudellisen hyödyn
hankkiminen.
Jokainen voi laskea, mistä summista on kyse jo tämän
ketjun alkupäässä, kun yhdestä ruhosta maksetaan
noin 670—1 000 euroa eli 4 000—6 000
markkaa. Todennäköisesti myös muun muassa
bse-tapaukset entisestään ovat lisänneet riistalihan
houkuttelevuutta ja kysyntää. Kyseessä on
ammattirikollisuus, kuten aiemmin totesin, ja tottahan toki varsinaisilla
päätekijöillä on apuna näissä pimeissä puuhissa
myös niin sanottuja käsikassaroita, jotka syystä tai
toisesta siis tarvitsevat myös rahaa kipeästi.
Laittomaan, mittavaksi paisuneeseen ongelmaan, salakaatoihin
ja hirvenlihojen sekä kanalintujen välittämiseen,
liittyy myös uhkailua, kiristystä ja vahingontekoa.
Useimmat asiasta jotakin tietävät eivät
uskalla puhua suoraan oman paikkakuntansa poliisille. Uhkailu on
paljon laajempaa kuin voimme aavistaa. Ne taas, jotka ovat olleet
edesauttamassa rikosten selviämistä, ovat joutuneet
monenlaisten vahingontekojen kohteeksi. Otan muutamia esimerkkejä ilkivallasta viime
ajoilta.
Ensinnäkin, rautavaaralaisen vanhemman konstaapelin
kodin ikkunoita rikottiin. Hänen kaksi koiraansa tapettiin,
ja kaksi muuta koiraa joutuivat viiltelyn kohteeksi. Kaksi tekijöistä tuomittiin,
mutta kolmas, joka sai vapauttavan tuomion, jäi kiinni
hiljattain hirven salakaadosta Pielisen Karjalassa. Todennäköisesti
tässä on ollut kyseessä kosto virkatoimesta.
Toinen esimerkki: Juukalaisen metsäammattilaisen koira
myrkytettiin. Kyseinen henkilö sattui tulemaan juuri sopivasti
laittomasti kaadetun hirvenruhon luokse ja sitä myöten
sitten kaatajat jäivät kiinni.
Kolmantena sitten Nurmeksen riistanhoitoyhdistyksen puheenjohtajan
työkoneet joutuivat ilkivallan kohteeksi. Ensin joutui
postilaatikko, mutta sen jälkeen viime heinäkuussa
leikkuupuimuri ja kolme traktoria. Koneitten polttoaineen sekaan
pantiin happoa — se tapahtui viime elokuussa — ja
sitten yhteen traktoriin marras—joulukuussa moottoriin
hiekkaa, eli yhteensä yli 40 000 markan vahingot.
Soitin muuten hänelle tänä aamuna ja
hän sanoi, että nyt sitten riittää, eli
hän ei nyt enää eilisestä illasta
lähtien jatka kyseisessä riistanhoitoyhdistyksen
puheenjohtajan tehtävässä.
Neljäntenä ja viimeisenä, erään
metsäyhtiön mailla myöskin vastikään
rikottiin kämppä kokonaisuudessaan, metsäkämppä,
ja hajotettiin myös laavut. En käy tätä esimerkkiä sen
tarkemmin.
Esimerkkini ovat Koillis-Savosta ja Pielisen Karjalasta. Kuitenkin
haluan tähdentää ja todeta, että ainakin
hirvieläinten salakaatajien osalta mustia alueita löytyy
myös Kainuusta ja Lapista.
Metsästyslain 73 § "Laittoman saaliin kätkeminen"
kuuluu seuraavasti: "Joka tahallaan kätkee, kuljettaa,
välittää tai kauppaa metsästysrikoksella
saatua saalista, vaikka tietää, että se
on tällä tavalla saatu, on tuomittava laittoman
saaliin kätkemisestä sakkoon tai vankeuteen enintään
kolmeksi kuukaudeksi." Nykyisen metsästyslain asianomaisen
pykälän mukaan laittoman saaliin kätkemisestä voi
saada siis enintään kolmen kuukauden tuomion.
Pakkokeinolain mukaan viranomainen voi suorittaa kotietsinnän
vain, jos rikoksesta, josta epäillään,
säädetty ankarin rangaistus on vähintään
kuusi kuukautta. Poliisi ei siis lain mukaan voi suorittaa kotietsintää eli
tutkia rakennuksia tai kulkuneuvoja tutkiessaan salakaatorikoksia. Näin
ollen poliisin mahdollisuudet selvittää salakaadettujen
eläinten lihojen säilytyspaikat ja kuljetuskanavat
esimerkiksi ravintoloihin ja jatkojalostukseen ovat hyvin vähäiset,
koska kuten edellä totesin, usein ratkaiseva tekijä rikoksen
selvittämiseksi eli kotietsinnän toteuttaminen
puuttuu keinovalikoimasta.
Lainmuutos mahdollistaisi salametsästyksen tutkintaa
oleellisesti vaikeuttavan lainsäädännöllisen
epäkohdan poistamisen. Metsästyksen valvonnalla,
niin tähdellistä kuin se onkin, asiaa ei voida
ratkaista. Metsästysrikokset ovat yleensäkin hyvin
vaikeita selvittää. Vasta rikkomusten vieminen
poliisitutkinnan kautta käräjille on tehokas lääke
tähän touhuun, toivottavasti riittävän
tehokas. Aika näyttää.
Myös niiden henkilöiden käsitys,
jotka ovat käytännössä selvittämässä metsästysrikkomuksia,
on, että tätä ongelmavyyhteä on
lähdettävä selvittämään
todella ketjun loppupäästä. Valitettavasti
ansiomielessä tehdyt metsästysrikkomukset jatkuvat
tehostetusta valvonnasta huolimatta. Viimeisin tapaus, josta kuulin,
on pari viikkoa sitten, vajaa kaksi viikkoa sitten, tapahtunut,
eli omassa maakunnassa löytyivät kahden hirven veriset
jäljet. Niitä oli seurattu lumikengillä kävellen,
eli lumimies on varmaan ollut asialla.
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää kaikkia niitä 115:tä edustajaa,
jotka allekirjoittivat tämän lakialoitteeni. Samaan
hengenvetoon on kuitenkin todettava, että noin 80 edustajalta
en enää mennyt kysymään mielipidettä,
joten varmasti hyvin moni muukin edustaja olisi aloitteen allekirjoittanut.
Rohkenen toivoa, että valiokuntakäsittelyssä tätä asiaa
vietäisiin eteenpäin. Tällä tavalla,
jos ja kun tämä lainmuutos tulisi sitten aikanaan
voimaan, päästäisiin todella ongelman ytimeen
eli laittoman lihan välittämiseen ja ostamiseen
sekä jalostamiseen. Jos lihalla ei olisi myyntikanavia,
saisivat hirvet ja kanalinnut olla mahdollisia yksittäistapauksia
lukuun ottamatta rauhassa luvattomilta puuhastelijoilta.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kiitokset otetaan tietenkin mielihyvin
vastaan, mutta erityinen kiitos minusta kuuluu tietysti aloitteen
laatijalle, ensimmäiselle allekirjoittajalle ed. Kähköselle,
joka on ottanut tämän mielestäni erittäin
tärkeän asian esille lakialoitteen muodossa. Hän
ehkä turhankin vaatimattomasti aloitti puheenvuoronsa sillä,
että kyseessä on metsästyslain rikkomus,
joka ei niin valtavan suurta yleistä huomiota ole saanut
osakseen. Kuten hetken kuluttua pyrin todistamaan, tällä on sellaisia
lieveilmiöitä, jotka alkavat sitten haitata myöskin
ihan tavallisen ihmisen luonnossa liikkumista ja virkistäytymismahdollisuuksia.
Ed. Kähkönen kuvasi minusta erittäin
hyvin sen muutoksen, joka salametsästyskulttuurissa on
tapahtunut. Monellahan meistä on mielikuva Ryysyrannan
Jooseppi -tyyppisestä mökin ukosta, joka perheensä hengenpitimiksi
saattoi silloin tällöin hirven kellistää.
On tultu aika kauas niistä ajoista, koska minun käsittääkseni
nykyisin on kyse toiminnasta, jossa aivan huipputekniikan omaavat
ammattilaiset syyllistyvät varsin laajamittaiseen rikolliseen
toimintaan. Tämä on minusta syytä ihan
voimakkaasti tuoda esille ja tätä alleviivata.
Ed. Kähkönen on aloitteensa perusteluosassa arvioinut
myöskin sitä, kuinka laajamittaista tämä toiminta
on. Tuon tähän yhden lisänäkökulman.
Muistelen moneenkin kertaan lukeneeni lehdestä, että järjestäytynyt
salakaato on kohdistunut myöskin Kainuun puolella Kuhmossa
rauhoitettuihin hirvieläimiin, metsäpeuroihin,
joita on löydetty salametsästäjien jäljiltä.
Vain parhaat ruhonosat on irrotettu ja muuten saalis kätketty.
Teot ovat sitä kautta sitten aikanaan tulleet ilmi.
Kun tämä toiminta on muodostunut varsin laajamittaiseksi
ja kiistatonta näyttöä tämmöisestä toiminnasta
on ollut, esimerkiksi metsäyhtiöt ovat joutuneet
ikään kuin miettimään, miten
tätä voitaisiin rajoittaa. Se on johtanut esimerkiksi Pohjois-Karjalassa
ainakin joiltakin osin jopa metsäautoteitten sulkemiseen,
jopa siltarakennelmien purkamiseen. Voitte kuvitella, minkälainen
haitta tästä muodostuu tavallisille oikealla asialla
luonnossa liikkujille. Siltäkin kannalta tämä on
erittäin valitettava asia.
Uskon, että ed. Kähkösen esittämä ratkaisumalli
tutkinnan tehostamiseksi on aivan oikea, ja mielihyvin olen mukana
tässä yhtenä allekirjoittajana.
Arvoisa rouva puhemies! Kun tilaisuus monesti tekee varkaan,
niin lopetan hieman lakialoitteen sivusta toteamalla,
että mielestäni olisi kyllä syytä vakavasti
pohtia sitä, millä tavalla ylitiheitä hirvikantoja
voitaisiin kaatolupia lisäämällä säännellä nykyistä paremmin,
koska aivan ilmeistä on, että varsinkin talvilaidunalueella metsätaloudelle
aiheutuneet tuhot ovat erittäin merkittäviä.
Metsänomistajat ovat jatkuvasti olleet yhteydessä siksi,
että tämänhetkinen korvaus- ja arviointikäytäntö ei
ole kohdallaan.
Muistutan lopuksi, arvoisa puhemies, siitä, että myöskin
liikenteelle liian tiheästä hirvikannasta aiheutuneet
vahingot ovat edelleen ainakin minun mielestäni liian korkealla
tasolla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan muutama sana uskon vahvistukseksi
täältä edestä.
Ed. Lauri Kähkösen tekemä aloite
on lähtenyt tarpeesta. Sen näkee jo puhujista,
jotka ovat puheenvuoron käyttäneet: kolme maakunnan
miestä itäisestä Suomesta, mikä kuvaa
sitä, jotta siellä kannetaan todella huolta tästä aiheesta.
En lähde kertaamaan, mitä ed. Kähkönen
kävi läpi, näitä elementtejä ja
piirteitä, joita salakaatojuttu on saanut. Se on nimittäin
vielä huomattavasti laajempaa kuin ed. Kähkönen
kuvasi. Minullekin on tullut monia puhelinsoittoja, joissa on kannettu
huolta siitä, jotta heitä on uhattu, autonrenkaita
on puhkottu parkkipaikoilla, jos he ovat sattuneet näkemään
tällaista toimintaa. Heitä on etukäteen
peloteltu ja jopa henkeäkin on uhattu. Se kuvaa asian vakavuutta
ja hätää, mitä ennen kaikkea
ylempänä Karjalassa on, Ylä-Karjalan
ja Pielisen Karjalan suunnalla.
Kun tämä on saanut mafianomaiset piirteet, niin
odottaisi, jotta ei suomalaisessa yhteiskunnassa voi tällaista
sallia. Se tuntuu järjettömältä ja
luo pelon ilmapiiriä. Ihmisten pitää elää pelossa.
Kuitenkin meillä pitäisi olla hirveän
hyvä järjestelmä, jossa kunnioitetaan
lakia, ja viranomaisjärjestelmä, jonka pitäisi
turvata yksittäisen kansalaisen oikeudet. Mutta tässä tapauksessa,
niin kuin ed. Kähkönen totesi, riistanhoitoyhdistyksen
puheenjohtaja ei enää halunnut jatkaa tehtävässään.
Tämäkin jo kuvaa tilannetta, joka siellä on
olemassa.
Sen takia kaikkien toimenpiteiden, mitä voidaan tehdä,
pitää olla sen suuntaisia, jotta nämä asiat
saataisiin selviksi, ihmiset vastuuseen teoistaan. Minusta on hyvin
tärkeää ed. Kähkösen esittämä ajatus
siitä, jotta tutkintaa voitaisiin sillä tehostaa,
jotta vähimmäisrangaistus olisi määrätty,
jolloin päästäisiin tutkimaan myös
kotietsintäluvalla sitä, sattuuko pakasteessa
tai muualla olemaan laittomasti kaadettujen eläinten lihaa.
Ed. Kähkönen aloitti sillä ja ed.
Ravikin puuttui siihen, jotta ennen oli tämmöisiä ryysyrannan jooseppeja,
joille periaatteessa sallittiin se, se oli luvallista, tietyllä tavalla
sallittua, eikä sitä nyt paljon huudeltu, jos
tiedettiin, jotta he nälkäänsä kävi
hirven ampumassa. Samaten pontikankeitto, kun olen itsekin Kiteeltä:
ei menty käräyttämään
kaveria, kun tehtiin omaan tarpeeseen. Vähän tietysti
voi naapurille tarjota, mutta myyntitarkoituksiin ei saanut tehdä,
silloin se meni liiketoiminnan puolella. Minusta tässä on
sama sääntö. Jos joku nyt oikein tiukkaan
nälkäänsä metsästää,
on ylivelkaantunut ja sattuu, että jostain syystä karenssit
ovat iskeneet päälle vielä työttömyyskorvauksen
osalta, ja on monta lasta huutamassa nälkäänsä,
silloin voisi kuvitella, jotta oltaisiin vähän
lempeämpiä rangaistussäännöksissä.
Mutta jos on sillä tavalla, jotta tämä on mennyt
järjestelmällisen rikollisuuden piikkiin, halutaan
tehdä liiketoimintaa, niin kuin tässä nyt näyttää,
ulkoapäin ja puhelinsoittojen ja lehtitietojen perusteella
voisi päätellä, että siinä on
toimintaa, joka on saanut organisoidut piirteet, sen tyyppinen ei
ole missään tapauksessa sallittavaa.
Toivoisin, että tämä aloite viedään
nyt läpi. Aikaisemmin käytin puheenvuoron, kun
oli edellinen, ed. Karjulan, yli sadan nimen lakialoite. Minusta
on eduskunnan arvovallan kannalta tärkeää,
jotta jos jossakin lakialoitteessa on yli sata nimeä, niin
pyydetään valiokuntaan riittävästi asiantuntijoita,
todetaan nippelit ja nappelit kohdalleen, jotta ei ole mitään
perustuslakikysymyksiä eikä mitään
kömmähdystä, ja viedään
tämmöinen aloite läpi. Minusta ed. Kähkösen
aloite on sen tyyppinen, jotta ainakin kun itse luin tätä, niin
en siinä hirveän paljon erityistä ristiriitaa
näkisi, että tässä nyt joitain
lakiteknisiä juttuja on. Mutta jos meillä on tässä joku
sellainen ongelma, niin asiantuntijat sitten sanovat ja kyllä meillä on
hyvät valiokuntaneuvokset, jotka osaavat täällä lait
vääntää, että ne tulevat
oikeisiin mittasuhteisiin ja oikein sanamuodoin. Sen takia minä odotan,
että tämä Pohjois-Karjalan pojan aloite viedään
läpi ja Lasse saisi yhden sulan hattuun. Koska tämä on
metsästysasia, niin sulkia pitää hattuun
saada.
Seppo Lahtela /kesk:
Rouva puhemies! Oikeastaan on helppo jatkaa ed. Esa Lahtelan
puheenvuoroon, joka minusta oli ansiokas ja pohdiskeleva. Erityisesti
jäi lämmittämään se,
että lasten hyvinvoinnista, ruuasta ja tulevaisuudesta kannettiin
tässäkin asiassa huolta. Se kuvaa sitä, että on
osattu erottaa suuret liikemiesjobbarit ja ryysyrannan joosepin
perhe. Tältä osin ryysyrannan joosepin perhettä ei
olla tässä eikä sen elinmahdollisuuksia
tuhoamassa, mutta suuret liikemiehet pitää saada
aisoihin.
On hyvä nähdä, että kolme
edellistä puhujaa ovat olleet Pohjois-Karjalasta. Kun salissa
katsoo, ed. Erkki Kanervakin on paikalla, jolloin Pohjois-Karjalan
merkittävimmät edustajat ovat täällä paikalla
pohtimassa sikäläistä, paikallista ongelmaa.
Taitaa olla niin, että vain ed. Väistö puuttuu
täältä. Mutta uskon, että hänkin
talossa tätä keskustelua seuraa (Ed. Myllyniemi:
Hän on mennyt hirvimetsälle!) ja oman maakuntansa
asiaa valvoo ja hoitaa. (Ed. Kähkönen: Tämä ei
ole paikallinen ongelma!)
Tältä osalta onpa nähtävissä niin,
että tietysti itäinen Suomi on joutunut erityisen
ongelman kohteeksi, ongelman, joka ed. Kähkösenkin
puheenvuorossa näkyi ja tuntui. Siellä jopa uhkaillaan,
jopa terveys on kyseenalainen. Muuta ei puutu kuin että syntyy
varsinainen sota salametsästäjien ja oikeitten
ihmisten välillä. Tämä asia on
pystyttävä torjumaan kaikin keinoin, kaikella tavalla.
Yksi tärkeä näkökohta, joka
mielestäni myöskin liittyy tähän
asiaan, on se, että otetaan ed. Kähkösen
aloitteen perimmäinen lähtökohta liikkeelle,
se, että lihalla pitää olla aina ostaja,
kun se jostakin pyydystetään. Ostaja on joku ravintola. Usein
tulee mieleen, että se varmaan on täällä Pääkaupunkiseudulla.
Ravintola, joka toimii rehellisin periaattein ja oikein, ei voi
ostaa sellaista lihaa, mitä ei ole missään
tuotettukaan, jolloin se ostaa sen ilman kuittia harmaan talouden
piirissä. Näin todeten tässä hiljan
radiosta kuulin erään tosiperusteisen jutun, jossa
kerrottiin, että Helsingissä on vaikea harjoittaa
ravintolatoimintaa rehellisin keinoin, kun se on niin harmaata,
että rehellisin keinoin ei kykene veroja maksamaan eikä matkassa
pysymään. Näin tämäkin
liittyy tähän Pääkaupunkiseudun
ongelmaan, joka on täällä tiheän
asutuksen ja paljon liikkuvien kansalaisten keskellä, harmaaseen
talouteen, johon Pohjois-Karjalan salametsästyskin yhtyy
saumattomasti näköjään. Voi
olla niin, että ostajia on lähempänäkin,
mutta ainakin luulisin niin, että se tänne suuriin
liikekeskuksiin sieltä suuntautuu.
Mitä tulee tähän lakiin, ottamatta
kantaa mihinkään lakitekniseen asiaan, luulen,
että se on sellaisenaan niin valmis, että ei ole
mikään ongelma saattaa sitä voimaan.
Mutta vanhastaan ymmärtäisin niin, että kun
esimerkiksi lakivaliokunnassa eräänlainen suvaitsevainen
joukko katsoo tätä asiaa, saattaa olla, että tästä löytyy
niitä inhimillisiä piirteitä taas ja
todetaan, että ei tämä asia olekaan näin,
että ei pidä tuomita eikä rangaista eikä tutkia
eikä mitään muuta pidä tehdä kuin
yleisesti suvaita; ettei vaan tähän sellaista näköalaa
tulisi. Siihen nähden pidän valitettavana, että monessa
muussakin asiassa tämä on tullut esille, ja varoitan,
ettei näin kävisi.
Mutta kun nähtävästi on nähtävä,
että varsinainen asiantuntijavaliokunta tässä on
maa- ja metsätalousvaliokunta, on ymmärrettävissä,
että varmasti tulee oikeudenmukaisempi ratkaisu, kun tätä asiaa
pohditaan siellä eikä vaan lakivaliokunta suvaitse
kaikkea, mitä voisi hyvin tässä nähdä ja
ymmärtää. Mielestäni tässä ei
ole kyllä olemassa semmoisia elementtejä, mitä nyt
tarkoitan, missä puhutaan tästä kaikkea,
tämmöistä tavanomaista katurikollisuuteen
ja siihen liittyvää asiaa, vaan tämä on
kovan rikollisuuden matkassa. Sen takia luulen, että epäilykseni
voi olla jopa turhanpäiväinen.
Sen verran voisi todeta, mistä tämä moinen peli
Pohjois-Karjalassa on alkanut ja syntynyt. Valitettava piirre, että salissa
ei ole nyt ketään vihreitten edustajaa, enkä näe
muutenkaan, että sen rintaman väkeä olisi
täällä paikalla, mitkä vihreydellään
ja suvaitsevaisuudellaan kovasti elävät ja liikkuvat.
Kun oli viime viikolla auditoriossa susiseminaari, mikä oli
eduskunnan eräitten ryhmien toimesta sinne järjestetty,
siellä jäi semmoinen vaikutelma ja käsitys
siitä asiasta sen puolet ajasta, minkä kuuntelin,
että mistään muusta ei ole niin väliä,
hyvinvointi saa olla sitä ja tätä, kunhan
vaan pedoilla ja susilla on mahdollisuus elää ja
lisääntyä. Jopa siellä nähtiin
sellainenkin näköala, mikä yhtyy kyllä myöskin
tähän aloitteeseen, että metsästäjät
ovat vähentäneet hirvet turhan vähiin,
että sudet tulevat ihmisten ilmoille eivätkä oikein
vapaasti lisäänny.
En ole mikään jälkiviisas enkä ennustaja,
mutta voisin väittää, että jos
susikysymystä ei olisi päästetty Pohjois-Karjalassakaan
sillä lailla valloilleen niin, että susia on riesaksi
saakka joka pihassa, lainkuuliaisuus olisi siellä paremmalla
tasolla ja hirven salametsästäjät eivät
olisi näin laajasti tunnettu ilmiö kuin se on
siellä olemassa. En tunne asiaa enkä halua siihen
niin pitkälti syventyäkään,
ovatko nämä mahdolliset suden metsästäjät
ja hirvien salametsästäjät samoja henkilöitä,
mutta todennäköisesti vähän
saman tyyppisiä kantarosvon periaatteita ne tiettävästi
mitoiltansa täyttävät ja ovat olemassa.
Rouva puhemies! Toivon, että nämä eri
näkökohdat otetaan huomioon ja tämä suurta
kannatusta saava lakiesitys mahdollisimman nopeasti saatetaan voimaan
ja myöskin järjestys ja kuri palautetuksi Pohjois-Karjalan
sekä muunkin Suomen alueelle.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Perusasiallinen pohjoiskarjalainen edustaja
Kähkönen on tehnyt lakialoitteen, joka laskujeni
mukaan on saanut peräti 116 allekirjoitusta. Se osoittaa
suurta eduskunnan enemmistöä kuitenkin tämän
lakialoitteen taakse. Vaikka hyvin kriittisesti luin tämän
pykälän ja ne perustelut, minun ymmärtääkseni
tämä on kuitenkin täysin loppuun asti
harkittu ja valmis. Onnittelut vain ed. Kähköselle
hyvästä lakialoitteesta. Puhutte yleensä vähän,
mutta silloin, kun puhutte, puhutte asiaa ja tartutte sellaisiin
ongelmiin, jotka ovat yhteiskunnallisesti merkittäviä varmasti
muuallakin kuin Pohjois-Karjalassa, että ei tämä pelkästään
Pohjois-Karjalan lakialoite sinänsä ole. Meillä Pohjanmaallahan
on tilanne vain se, että jos joku noin uhkailisi, kuten
puheenvuorossanne kerroitte, meillähän tapetaan
kylmästi pois.
Muistan erään ruotsalaisen elokuvan pohjoisruotsalaisen
jengin toiminnasta. Elokuva oli nimeltään Jägare.
Se tuli televisiosta jokunen aika sitten. Siinähän
kerrottiin tällaisesta liigasta, joka toimi juuri niin
kuin Pohjois-Karjalassa tällä hetkellä toimitaan.
Näitäkään herroja ei meinattu saada
kuriin, mutta viimein saatiin. Luulen, että tässä lakialoitteessa
on kysymys nimenomaan poliisivirkamiehen uskottavuudesta pystyä toimimaan
niin kuin ympäröivä yhteiskunta varmasti
hyvin suuresti koko Suomessa odottaa. Jo lakialoitteen allekirjoitusten
määrä osoittaa, että luultavasti
olemme kaikki pitkälle yksimielisiä.
Varmasti myös ed. Erkki Kanerva Pohjois-Karjalan, Joensuun,
poikana yhtyy siihen, että tämä lakialoite
on hyvin perusteltu ja järkevästi muotoiltu. Se
tarjoaa poliisimiehelle mahdollisuudet puuttua tähän
vakavaan ongelmaan (Puhemies koputtaa), niin että kotietsintäkin
voidaan tarvittaessa suorittaa ja saada rikolliset kaappiin. Toivon
menestystä aloitteelle, ja viedään tämä läpi.
Kyllä ed. Kähkönen on sen ansainnut,
ja hän tekee yleensä ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
2 minuuttia on täyttynyt. Pitää siirtyä puhujakorokkeelle,
jos edustaja haluaa jatkaa.
... asiallisia aloitteita.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ongelma on varmaan todellinen, ja lakia tulisi muuttaa.
Toisaalta on vanha sanonta ollut pitkän aikaa, että hirvenkaadosta
saa suuremman rangaistuksen kuin miestaposta, mutta tämä ei
ehkä ihan ole siihen sitten verrattava.
Tässä niin sanotussa kätkemispykälässä voidaan
kuitenkin rangaistusta huoleti nostaa, koska tosiasiallisesti on
tulevien rangaistusten kannalta ihan sama, onko rangaistuksen ylärajana kolme
tai kuusi kuukautta vankeutta. Kummassakin tapauksessa todellinen
rangaistusmuoto on kuitenkin vain sakkoa. Toisaalta taas itse hirvenkaatorikos
on niin ankarasti rangaistava, että silläkin perusteella
voidaan tehdä kotietsintä muuallakin kuin varsinaisen
syylliseksi epäillyn luona, mutta sitä joudutaan
vähän pitemmälle selostamaan ja perustelemaan,
joten siinäkin mielessä rangaistuksen tason nostaminen
kätkijän osalta on ihan paikallaan.
Toisaalta asia olisi voitu hoitaa niinkin, että pakkokeinolakipykälään
olisi tehty poikkeus tästä asiasta, mutta parempi
tämä menettely on. Tekisi kyllä mieli
pohtia asiaa myös pakkokeinolain muuttamisen kannalta,
jolloin asiasta pitäisi pyytää lakivaliokunnan
lausunto. (Ed. P. Salo: Ei missään tapauksessa!)
En kuitenkaan tee tällä kertaa tämmöistä esitystä.
Eiköhän eilinen äänestys riittänyt?
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutamaa kohtaa kommentoisin.
Ed. Ravi ehti poistua salista, mutta hän otti esille
tärkeitä asioita, esimerkiksi talvilaidunkokoontumisen.
Omalla alueellani on juuri tehty lentolaskennat, ja vaikka ennätysmäiset
kaatomäärät viime syksynä on
tehty, oikein luvalliset, tähän saakka 450 on
ollut pääluku ja nyt laskennassa juuri 900. Hirvikannan
määrä sen kun paisuu. Tunnettu asiantuntija
kertoi minulle, että tämä on seurausta
myöskin niin sanotusta valikoivasta metsästämisestä,
jota on aikanaan harrastettu. Itse en ole metsästäjä enkä asiantuntija, mutta
näin minulle on kerrottu.
Hirvikanta siis sen kun romistuu. Luultavasti salametsästäjillekin
asia on hankalampi, jos on vähemmän hirvikantaa,
mutta tämä on nykyään helppoa,
kun joka automatkalla, jonka kotikyläänkin menee,
hirvi tulee tiellä vastaan. Sen kun siinä kellistäisi.
Ravintolapuoli oli mielenkiintoinen. Siellähän
tiedetään, että harmaa työvoima
ja pimeä viina ovat selvä ongelma. Tähänhän
on ministeri Soininvaarakin kiinnittänyt huomiota. Ihmettelen,
jos ei jossain vaiheessa tarkasteta myös sitä, mistä liha
ja elintarvikkeet ovat peräisin. Tehdäänkö sitä lainkaan?
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ylä-Monoselle hirvien määristä:
Näin on todella, että vaikka kaatolupamäärät
olivat erittäin korkeat viime syksylle, käsittääkseni
niitä tullaan nyt reilusti nostamaan, mikä on
aivan oikein. Valiokunta vieraili uuden ministerin ja ministeriön
virkamiesten luona, ja muun muassa tästä asiasta
keskusteltiin. On aivan oikein, että kaatomääriä lisätään,
mutta laillisin konstein on asia hoidettava. Hirvien metsätuhoja
olen itsekin nähnyt. Liikenneonnettomuudet ja varsinkin
metsätuhot ovat valtavasti lisääntyneet.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Olen johdonmukaisesti yrittänyt pidättäytyä kannanotoista
niihin esityksiin, jotka mahdollisesti tulevat omaan valiokuntaani
mietinnölle. Sen vuoksi en aikonut puhua tästäkään
asiasta, vaikka nimeni tässä esityksessä on
toisena heti ed. Kähkösen jälkeen ja
vaikka sanamuotoa viimeistelimme pöydän ääressä yhdessä.
Kun kuitenkin nyt puhun, toivon, että ed. Esa Lahtela ei
ymmärrä asiaa niin, että olisin puhumassa
sulkia hattuuni, sillä suurin osa meistä on täällä tekemässä ihan
vakavasti työtä eikä keräämässä sulkia.
Kaksi juttua, jotka verrattuina siihen, miten ed. Kähkönen
tämän tilanteen kuvasi, kuvaavat sitä,
mistä tähän on tultu. Toinen sijoittuu
60-luvun alkuun Ylä-Savoon, ja toinen on ihan oma kokemus
maakunnasta, jota en nyt halua nimetä, ei kuitenkaan Pohjois-Karjalasta.
Yläsavolainen nimismies lähti kesälomalle
ja tuli niin sanottu kesävallesmanni, oikeustieteen ylioppilas.
Poliisipäälliköiden ammatillista koulutusta
on ollut vasta 80-luvun alusta alkaen. Siihen saakka toimistosihteerit
ja ylikonstaapelit kouluttivat heidät.
Kesävallesmanni sai ilmoituksen, että Onkiveden
takana nimetyssä kylässä oli kaadettu
hirvi, nimetty mökkiläinen oli sen kaatanut, ja
pani ylikonstaapelin asialle. Ylikonstaapeli sanoi, ettei voi pitää paikkaansa,
hän tuntee sen ryysyläisperheen niiltä ajoilta,
kun veronkanto oli poliisin tehtävä: köyhiä ovat
ja kaikesta on puutetta, mutta eivät pyydä kunnan
jauhoja eivätkä tee rikoksia. Asia jäi
sillä kertaa siihen.
Jonkun päivän perästä nimismies
sanoi, että kyllähän se nyt kuitenkin
kuulustella pitää, kun hän sai samalta
soittajalta jo toisen puhelun. Kuulustelu kävi siihen tapaan,
että ylikonstaapeli kysyi, että ethän
ole tappanut hirveä, ethän. Kuulusteltava vastasi,
että en, ja perhe pelkäsi ja vapisi vieressä.
Ylikonstaapeli palasi kaatuvalta kuistilta takaisin ja sanoi, että se
navetan seinään naulattu vasikannahka saattaa
olla jo kuiva, sen joutaisi ottaa pois.
Näin oli tilanne 60-luvun alussa, mutta tilanne tänään
on se, minkä ed. Kähkönen täällä kuvasi, ja
muuallakin kuin Pohjois-Karjalassa, ed. Seppo Lahtela.
Toinen juttu: 98 syksyllä harrastuksiini kuuluvana
ajoin turistibussia ja vein ryhmän koskenlaskuun. Oli myöhäissyksy.
Kysyin koskenlaskijalta, mitä hän tekee, kun tämä koskenlasku
kohta loppuu. Hän sanoi, että hän järjestää moottorikelkkasafareja.
Totesin, että tässä tulee sitten varmaan
tämmöinen luppoaika. Hän sanoi, että onhan
niitä tietysti dollarihirviä luppoajaksi. Ravintolan
baaritiskillä kysyin, mitä tarkoittaa dollarihirvi.
Hän sanoi, että se tarkoittaa sitä, että kun
etelän salakaataja johdattaa kaatoon, siitä saa tuhat
markkaa ja itse ei tarvitse osallistua koko tekoon. Tällä tasolla
tämä on muuallakin kuin Pohjois-Karjalassa.
Minusta tämä säädöstaso
myöskin kertoo siitä, että tässä on
tapahtunut 90-luvun lopulla ja tämän vuosikymmenen
alussa merkittävä muutos. Nimittäin pakkokeinolaki
kirjoitettiin 89 ja on minusta noin lähtökohtaisesti
kunnossa. Metsästyslaki tehtiin 93 ja silloin ei vielä tiedetty
ottaa huomioon, että tästä tulee näin
suuri ongelma, ja tämä salakaatolihan kätkijän
rangaistusmaksimi asettui niin alas, että lähtökohtaisesti
pakkokeinot eivät ole mahdollisia. Toisin sanoen tämä ilmiö on
syntynyt vuoden 93 jälkeen, todennäköisesti
se on syntynyt aivan tässä vuosituhannen vaihtuessa
ja joku vuosi sitä ennen.
Tämä on erittäin tarpeellinen muutos.
Olen lukenut huolellisesti tämän esityksen aineellisen
sisällön, ja minusta siinä ei ole mitään
rikosprosessiteknisiä tai lainsäädäntöteknisiä ongelmia.
Minusta voi varsin hyvin maa- ja metsätalousvaliokunta
mietinnön tehdä kuulematta ketään.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies Mikkola.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Laki metsästyslain 73 §:n
muuttamisesta on synnyttämässä vilkasta
keskustelua, ja paljonpa ovat ajat muuttuneet, jos tällainen
salaa kaadetun lihan bisnes on muodostunut, siitä mitä aikoinaan
tilanne on ollut. Minä uskon, että vanhastaan
sille vähätuloiselle, syrjässä asuvalle pieneläjälle
on ollut myötätuntoa kansan joukossa, jos hän
on sieltä hirven pari kaatanut, ja joustavat poliisimiehet
ovat toimineet sillä tavalla kuin ed. Kanerva kertoi ylikonstaapelin
toimineen.
Tällä tavalla siellä kyläyhteisössä on
toimittu ja eletty, mutta jos alkaa tulla tämmöinen
toiminta, niin kuin ed. Lauri Kähkönen kertoi,
silloin tilanne on kyllä ryöstäytynyt
yhteiskunnan käsistä ja sietäisi harkita,
mitä tässä tilanteessa tulisi tehdä.
Olisiko siinä tarkasteltava sitä, onko hirvenkaatoluvat
myönnetty liian vähäisessä määrin, pitäisikö nähdä se,
että hirviä riittää metsästettäväksi
enemmän ja aivan kuten monessa muussakin asiassa muuttaa
sitten lainsäädäntöä vallitsevien
olosuhteiden mukaisesti? En tunne tilannetta tarkkaan, mutta jos
niin on, että hirvikantaa riittää, niin
silloinhan voitaisiin tuossa suhteessa muuttaa lainsäädäntö siten,
että laittomuuteen ei tarvitsisi mennä ja vältyttäisiin
niiltä ikäviltä tapauksilta, joista lakialoitteen
tekijä on myöskin maininnut, että sitten
tapahtuu ilmiantoja ja ilmiantajat joutuvat sitten kokemaan sitä kielteistä, mitä
täällä mainittiin.
Tämä olisi kyllä kysymys, mikä pitäisi
selvittää.
Samalla kun maassa on päästetty pedot vapaiksi,
niin tässäkin on tullut tietty asia, jolla kansan
oikeustaju on kadonnut, että petoa ei saa enää ampua.
Kyllä kansan syvä oikeustaju hyväksyy
sen, että pedot saadaan ampua riippumatta siitä,
millaisia susiseminaareja kaupunkilaiset täällä kivitaloissa
järjestävät.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että asia synnyttää valiokunnassa
keskustelun ja päästään järkevään,
toimivaan käytäntöön.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen onnistuu aina puhumaan juuri
ennen minua ja tekee kaikkensa provosoidakseen minut sanailun virtuoosimaisiin
hengentuotteisiin.
Arvoisa ed. Oinonen, sen verran nyt kuitenkin provosoiduin tälläkin
kertaa, että minä sanon teille yhden hyvin merkittävän
asian, joka teidän olisi syytä muistaa nyt tästä eteenpäin.
Se on se, että kun niissä teidän mainitsemissanne
susiseminaareissa, graniittitaloissa ja muista rakennusmateriaaleista
tehdyissä taloissa, ajetaan suurpetojen suojelua, niin
niissä niillä, jotka tällaisia järjestävät,
on ideana suurpetojen rauhoittaminen luonnonsuojelulailla. Täällä taas
koko se porukka, joka on paikalla, lienee sitä mieltä,
niin kuin se eduskunta vuonna 1993, joka päätti
metsästyslaista, että metsästyslaki on
se oikea laki, jolla säädellään
näiden eläinten kohtelua Suomessa ja joka mahdollistaa
myöskin metsästyksen ihan normaalilla tavalla
riistaeläimiin nähden kestävän
käytön periaatteella.
Arvoisa puhemies! Tämä eräänlaisena
vastauspuheenvuorona puhujakorokkeelta pidettynä. Oli vielä vastauspuheenvuoron
rajoissakin pituudeltaan.
Sitten tästä esityksestä. Tässä ed.
E. Kanerva kuvasi aivan oikein historiallisen kehityksen. Siinä kuitenkin
voitaisiin vielä ehkä todeta sillä tavalla,
että kun otetaan Itä- ja Pohjois-Suomi, meillä oli
eräällä tavalla sellainen kulttuurivaihe 60-
ja 70-luvuilla. Minäkin muistan sellaista tapausta olleeni
aika läheltä näkemässä ja
todistamassakin, ei oikeudellisesti eikä tuomioistuimessa
vaan havaintona, että yksi lappilainen ampui lähes
parikymmentä hirveä miltei yhteen paikkaan talvehtimisalueella.
Siihen suhtauduttiin, paitsi että hän nyt tietysti
siitä tuomion sai, tavallaan hyväntahoisesti ymmärtäen
niissä erämaaolosuhteissa, joka ei johtanut siihen
tulokseen, että olisi lainkäytöllisesti
oltu huolissaan lainkuuliaisuudesta. Eräällä tavalla
kulttuuri-ilmiönä se hyväksyttiin.
Se kulttuuri on ollut aivan kokonaan muu kulttuuri kuin se kulttuuri,
mikä nyt on tosiasia, minkä te, ed. E. Kanerva,
kuvasitte äsken meille. Nimittäin nyt on tullut
järjestäytynyt rikollisuus aivan äärimmäisyyksiin
saakka vietynä, joka on niin ammattimaista, että sen
enemmän ammattimaista se ei enää voi
juuri ollakaan.
Kun olin Kanadassa tutkimassa valtioitten välisen rajan
Kanadan puolella elukoita, minut vietiin kerran paikallisen maakuntahallinnon
riistanvartijan autossa katsomaan, millä tavalla siellä salametsästys
toimii. Se oli todella professionaalia, ammattimaista, hommaa. Me
olimme siellä väijytyksessä katsomassa,
miten se tapahtui. Valkohäntäpeuroja ja muulipeuroja
siinä tapettiin ja heitettiin suoraan auton kyytiin, ja
ne lähtivät markkinoille ja sillä siisti.
Auton rekisteri oli tiedossa ja tekijät jäivät
sitten kiinni tietysti, koska siinä oli se järjestetty,
mutta joka tapauksessa se oli siis ammattimaista toimeliaisuutta.
Meillä on tällä hetkellä Itä-
ja Pohjois-Suomessa aivan samanlaista ammattimaista toimeliaisuutta. Äärimmilleen
vietynä on sillä tavalla, että kyläkunta
on tavallaan otettu siihen mukaan, jaetaan vähän
ilmaista lihaa jne. ja sillä tavalla saadaan kyläyhteisökin
vaikenemaan tästä. Tämä on siis
aivan kokonaan muuta kuin todellakin se aikaisempi kulttuuri. Vielä todettakoon
tässä sellainenkin havainto, että silloin
kun meillä oli vielä vallesmanneja, kun tämä kulttuuri
oli tulossa, eräs vallesmanni soitteli, joka oli tutun
tuttu. Hän sanoi, että hän oli varastetun
tavaran kätkemisjuttua selvittämässä ja
meni erääseen taloon ja, kun etsi varastettua
tavaraa, aukaisi pari pakastearkkua ja ne olivat aivan täynnä laittomasti
tapettuja elukoita, siis riistaeläimiä. Hän
sanoi, että siinä sitten aukeni todellakin tämmöinen
ihan ammattimainen salametsästystoimeliaisuus, josta sitten
aikanaan kuulemma tuomiotkin tuli.
Lakialoite, joka on käsittelyssä, sattuu nyt
juuri tähän saumaan. Olen kuulunut, arvoisa puhemies,
edustajien siihen joukkoon, jotka ovat sitä mieltä,
että metsästyslain 73 §:n muutos pitäisi hoitaa
niin, että se on voimassa kun uusi jahtikausi alkaa tämän
vuoden elokuun alusta.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa puhemies! Tähän lakialoitteeseen
liittyen toteaisin, että varmasti näitä edellytyksiä tämän
tyyppiselle toiminnalle luodaan, koska hyvin tiedetään,
että hirvikeskittymiä on aika paljon, sanotaan,
että vaivaksi asti. Samaten on peurakanta lisääntynyt
yllättävänkin nopeasti. Jos ei kantaa
normaalilla metsästyksellä pienennetä,
se antaa vähän viitteitä siihen, että ihmisillä tulee
niin sanotusti mitta täyteen ja siellä alkaa myöskin
tämän tyyppinen toiminta.
Toivoisin, että siihen kiinnitettäisiin enempi huomiota,
etteivät kannat sillä tavalla ylikehity, vaan
ne pidettäisiin normaalimetsästyksellä kurissa
ja sitä kautta hoidettaisiin, ettei edesauteta tämän
tyyppistä toimintaa. Se on yksi hyvin merkittävä asia
määrätyillä alueilla, varsinkin
missä meri on toisella puolella, etteivät ne pääse
menemään eteenpäin. Mutta ei meillä salametsästystä ole,
en minä sitä tarkoita, mutta kuitenkin tämä on
vaaratekijä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Useassa puheenvuorossa on tullut ilmi
hirvikantojen voimakas kehittyminen. Tavallaan on ylisuuret kannat,
samat ongelmat hirvillä niin kuin Lapissa poroilla, että kannan
verotusta ei suoriteta riittävästi. Se, että hirvikannat
ovat päässeet siihen suuruuteen, kuin ne nyt ovat
olemassa, on kyllä järkevän metsästyspolitiikan
ansiota, politiikan, jossa on otettu oikean tyyppisellä verotuksella
tuottamaton osa pois ja tuottava kanta on jäänyt
niin, että tuottoperusteet ovat pettäneet paljon
positiiviseen suuntaan. Tämä on nyt todettu joka
paikassa, että näin on käynyt. Viime vuonna
asian piti tulla hoidettua järjestykseen, mutta valitettavasti
laskelmat siltäkin osin taas pettivät. Luulen,
että vuoden kahden sisällä tämä asia
on hoidossa ja sitä ongelmaa ei ole enää olemassa.
Mutta sitä ennen tietysti metsänomistajapiirien
edustajana katsoisin, että tilanne on talvehtimisalueilla
kestämätön ja metsätuhot ovat
suorastaan mahdottomat. Jos vielä ajatellaan tätä asiaa,
kun metsätuhot ovat mahdottomat, se kertautuu myös
metsästäjäpuolelle, niin että kaatolupamaksuilla
joudutaan keräämään entistä suuremmat
rahavarat, millä saadaan rahoitettua nämä tuhot.
Tältä osin tämä ei liity mitenkään
salametsästykseen, mutta kyllä tietysti hyvät
ja laajat hirvikannat edistävät myös
salametsästystä. Tältä osin
toivoisin, että lakiesitys nopeasti toteutuisi ja tulisi
järjestykseen.
Toinen varapuhemies:
Kiinnitän nyt edustajien huomiota, että täällä on
käsipuhelin auki, koska laitteet reagoivat avoinna oleviin
käsipuhelimiin.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Edellinen puhuja jo tavallaan analysoi ed.
Hannu Ahon puheenvuoroa. Itsekään en oikein näitä johtopäätöksiä voinut
ymmärtää. Olen vajaa kuukausi sitten
nähnyt erään hirvien talvehtimisalueen.
Tuhot olivat todella melkoiset, mutta siitä syy-yhteyttä vetää tähän
en näe millään tavalla. Totesin jo aiemmin
ja uskon, kun valiokuntamme on ministeriön virkamiesten
kanssa vasta pari viikkoa sitten käynyt keskusteluja ja
tätäkin asiaa siellä sivuttiin, eli ylisuuria
hirvimääriä ja hirvikantoja, että kaatolupamäärät
varmasti ensi syksynä nousevat reippaasti, mikä on
syytä sitten toteuttaakin.
Ihan lopuksi: Tässä on puhuttu eniten hirvistä. Tavallaan
tähän lakialoitteeseen ja problematiikkaan liittyvät
myös riistalinnut, mutta ennen kaikkea suuremmassa määrin
varmasti se koskettaa juuri hirvieläimiä. Minusta
kaikki puheenvuorot, jotka täällä on
käytetty, ovat olleet lakialoitetta tukevia. Uskon, että aikanaan,
ja toivottavasti vielä tänä keväänä,
esitys saa virallisen lain voiman.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin edustaja sanoi, täällä ovat
varmasti kaikki olleet samaa mieltä tästä lakialoitteesta. Mutta
minä pahasti pelkään, että tietyt
hyysääjäpiirit, joita tässä eduskunnassa
myöskin riittää, tulevat varmasti siihen
johtotulokseen nyt, kun tässä kerralla nostetaan
puolella rangaistusmaksimia, että tämä on
aivan liian voimakasta lainsäädäntöä maa-
ja metsätalousvaliokunnan suoritettavaksi ja tämä asia
pitää varmasti saattaa kohta lakivaliokunnan käsittelyyn.
Meistä jokainen tietää kyllä,
mitä tapahtuu sille lakialoitteelle, joka tämän
ruuhkan aikana joutuu yleensä lakivaliokuntaan, ja millaista
kohtelua se siellä saa. Sitä lausuntoa ei varmasti
tule näiden valtiopäivien aikana. Tässä kiristetään selvästi
lainsäädäntöä, ja kuten
tiedämme, myöskin autovarkauskysymykset ja kaikki
muut kysymykset, jotka nyt ovat olleet ajankohtaisia, jotka ovat
saaneet runsaasti huomiota ja edustajia, jämähtävät
sinne. Minä vain pyytäisin maa- ja metsätalousvaliokunnan
jäseniä, että olkaa tässä nyt tarkkana,
kuinka hoidatte tämän asian niin, että tätä ei
saada kurmoutettua kumoon.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä ed. Salo sanoi vähän
liikaa, ettei lakivaliokunta nyt jotakin saisi aikaan. Kyllä me
kuitenkin, jos tästä lausunto pyydettäisiin,
saisimme tästä asiasta lausunnon kohtuullisen
nopeasti annettua. Mutta jos asianomainen valiokunta, mihin tämä nyt
menee, tulee todellakin siihen päätökseen,
että tämän esityksen hyväksyy,
turha tätä silloin on käyttää lakivaliokunnassa.
Mutta sitä kautta, jos pakkokeinolakiin tehtäisiin poikkeuspykälä,
ei tarvitsisi tässä rangaistusylärajaa
nostaa laisinkaan. Mutta tällainen poikkeustapaus
on aika huonoa lainsäädäntöä,
joten pidettäköön asianomaisessa valiokunnassa
tämä asia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Varmasti on ihan oikein tähän
lainsäädäntöön tarttua.
Olen yksi aloitteen allekirjoittajista mutta näen, että saattaisi
olla kevyempiäkin keinoja. Todellakin, jos hirvikanta olisi
semmoinen, että se ei antaisi kiihoketta tällaiseen
laajaan salametsästykseen, se jo osaltaan eliminoisi.
Ed. Ylä-Mononen toi esille muun muassa ravintoloihin
ja kauppaan tulevan lihan tarkastuksen. Silloin pitäisi
voida olla jollakin tavalla tieto siitä, että eläin
on oikein teurastettu, hygieenisesti säilytetty jne. Näillä monilla
muillakin kysymyksillä voidaan olla tätä ongelmaa
myös vähentämässä.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Kolme asiaa vielä lopuksi:
Kun päätin oman puheenvuoroni siihen, ettei tarvitse
kuulla, tarkoitin nimenomaan sitä, ettei tarvitse kuulla
mitään toista valiokuntaa tässä asiassa.
Toinen asia on se, että ed. Salo voi tarkistaa eduskunnan
tiedostoista, että tämä lakivaliokunta
on tehnyt mietintöjä ja lausuntoja enemmän kuin
yksikään historian tuntema lakivaliokunta tähän
saakka.
Kolmas asia, ed. Oinonen: Ei tämä asia ratkea sillä hirvikannan
määrällä. Metsästäjät
etsivät nimenomaan salakaadettavan hirven bisnestarkoituksessa.
Jos on hyvä hirvikanta, sitä enemmän juuri
tätä metsästystä on.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! En tarkoita millään muotoa
sitä, ettei lakivaliokunta toimi ahkerasti, mutta kyllähän
sinne tiettyjä lakiesityksiä on myös
jämähtänyt hyvin pitkäksi aikaa.
Joskus olen myös kiinnittänyt huomiota siihen,
että en ole aina ollut kovin tyytyväinen niihin
muutoksiin, mitä lakivaliokunta on lähtenyt tekemään,
myöskään yksimielisesti tehtyihin hallituksen
esityksiin, viitaten ihan niihin lausuntoihin, mitä on
tullut muun muassa poliisilaissa, jonka me ed. Erkki Kanervan kanssa
tunnemme oikein hyvin, ja ulkomaalaislaissa jne. Ne ovat antaneet
minulle sellaisen kuvan, että melkein olisi parempi, kun
sieltä ihan kaikkia lausuntoja ei edes pyydettäisi,
kun työtä riittää jo omasta
takaa aivan tarpeeksi.
Keskustelu päättyy.