11) Laki työmarkkinatuesta annetun lain 7 §:n
2 momentin 1 kohdan kumoamisesta
Hannu Aho /kesk:
Herra puhemies! Minusta tässä salissa pyritään
tekemään aina hyviä lakiesityksiä ja
hyväksymään sillä tavalla esitykset, että ne
olisivat hyvin perusteltuja ja aina asiat menisivät eteenpäin.
Mutta valitettavasti meillekin on tullut, sanoisiko näin,
pieni moka viime vuoden lopulla, kun hyväksyimme lain työmarkkinatuesta,
jossa rajoitetaan yrittämisen mahdollisuuksia ja edellytyksiä.
Hallitushan lähtee hallitusohjelmassaan ihan sanatarkasti
siitä, että hallituksen elinkeinopoliittisilla
toimenpiteillä vahvistetaan yrittäjyyttä sekä pk-yritysten
kasvua ja kilpailukykyä. Uusien työpaikkojen syntymisen
edistämiseksi hallitus käynnistää Yrittäjyys-hankkeen,
jonka tarkoituksena on poistaa yritystoiminnan esteitä ja kannustaa
kaikkia hallinnonaloja uusien yritysten perustamista edistäviin
toimenpiteisiin. Nämä ovat erittäin hyviä ja
kauniita lauseita ja hyviä tavoitteita, ja näiden
mukaan pitäisi sitten toimia.
Lisäksi ohjelmassa todetaan, että työvoima-
ja elinkeinokeskusten tehtävänä on tukea
maakuntien kehittymistä nimenomaan niiden omien vahvuuksien
ja osaamisen pohjalta edistämällä yrittäjyyttä ja
yritystoimintaa, tukemalla työvoiman ja työmarkkinoiden
kehittymistä sekä tukemalla alueellista kehittymistä maaseutukeskusten
ja sitä ympäröivän maaseudun
vuorovaikutuksen pohjalta.
Kuten tiedämme, tänäkin päivänä ed.
Karjulan aloitteen yhteydessä tätäkin
asiaa sivuttiin hyvin voimakkaasti. Meillä pk-sektorin
yrityksiä tässä maassa on aika paljon,
mutta ne ovat hyvin pitkälti laajalla maaseudulla, ei välttämättä aivan
Pääkaupunkiseudulla. Täälläkin
on niitä, mutta täällä on enemmän
niitä yrityksiä, joissa on useampia työntekijöitä.
Meillä on paljon aloja, joilla ei ole vierasta työvoimaa,
palkattua työvoimaa. Meillä on hyvin paljon esimerkkejä it-alasta,
jolla on useita yrittäjiä, jotka ovat kaikki omistajia
ja todella rautaisia ammattilaisia. Heiltäkin viedään
nyt edellytyksiä yrittämisen kehittämiselle
ja jatkamiselle.
Näkisin, että tässä kohdassa
on maininta, joka jostakin syystä työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa
sen 7.11.2001 jättämän mietinnön
pohjalta sinne on tullut, säännös, jolla
vaikeutetaan tai tehdään suorastaan mahdottomaksi
alle kaksivitosen nuoren työharjoittelu — hänellä ei
ole ammattia ja hän haluaa työelämään
todelliseksi ammattilaiseksi — ellei yrittäjällä ole
vierasta työvoimaa palkattuna. Silloin viedään
yli sadaltatuhannelta yrittäjältä pois
mahdollisuus auttaa tätä nuorta henkilöä,
jotta hän pääsisi työelämän
piiriin, jopa omaan ammattiin tai yrittäjäksi.
Kuten tiedämme, meillä on paljon yrityksiä tälläkin
hetkellä, joilla ei ole jatkajia omasta perhepiiristä tai
siinä vakituisesti olevista. Tälläkin olisi
yksi mahdollisuus edesauttaa, jos löytyy kaveri, joka haluaa
todella yrittää, oppia ammattitaidon ja ruveta
sitten itsenäiseksi yrittäjäksi, mutta
se estetään. Jos siinä on vain yksi yrittäjä, joka
on samalla työntekijä, hänet katsotaan
kelvottomaksi, että hän voisi antaa tätä valmennusta
ja työhön oppimista. Minä ymmärrän,
että sellaisissa tapauksissa, joissa niin sanottua etätyötä tehdään
jossakin kauempana ja sinne palkataan nuori ja yrittäjä itse
ei ole valvomassa, ei varmaan tämä ole oikea toimenpide,
ja joitakin vastaavia varmaan löytyy. Näkisin,
että ei ääritapauksilla puoleen eikä toiseen
saisi olla sitä vaikutusta, että niillä tyrmätään
kaikkien muidenkin mahdollisuuksia. Jos me emme tätä meidän
yhteisesti tekemäämme mokaa pysty korjaamaan, tällä silloin
annamme epäluottamuslauseen kaikille suomalaisille yrittäjille,
jotka nyt jäävät tämän
ulkopuolelle. Minä ainakin uskon, että kukaan
edustaja ei haluaisi tätä antaa. Minä pidänkin
tätä sellaisena, että on tahattomasti
tullut moka, jota ei välttämättä ole
sillä tavalla ymmärretty, mitä se todella
tarkoittaa, ja minusta nyt meidän tulisi tämä pikaisesti
poistaa.
Tämä aloite on lähtenyt siitä,
että olen saanut erään yrittäjän,
toiminnanjohtajan, viestin, että on käytännössä tullut
eteen, että nyt ei voida enää palkata,
vaikka halukkaita olisi. Siitä sain kimmokkeen, että teen
nyt muutosesityksen, ja toivon, että eduskunta hyväksyisi
esityksen ja poistettaisiin työmarkkinatuesta annetun lain
7 §:n 2 momentin 1 kohdassa mainitut lauseet ja se kumottaisiin.
Silloin päästäisiin tähän
vanhaan käytäntöön, mikä aikaisemmin
oli olemassa, ja poistettaisiin pk-sektoria kohtaan tulevat epäkohdat ja
mahdollistettaisiin nuorten pääseminen monta kertaa
ekaan työpaikkaan. On äärimmäisen
tärkeää, että jatkossakin löytyy
työtä ja on esimerkki näyttää,
jos nuori on sen sorttinen, että hän pystyy yrityksissä toimimaan
ja vastaamaan siitä työpaikasta, mitä hänelle
mahdollisesti tulevaisuudessa olisi tulossa.
Minusta tässä kysytään nyt
tämän talon työmoraalia, voimmeko oman
mokamme poistaa yksimielisesti ja korjata, jos johonkin lakiesitykseen
tulee semmoinen, jota emme ole tarkoittaneet sinne tulevaksi. Näin
ainakin uskoisin, että suurin osa tästä salista
on ollut sitä mieltä. Varmaan poikkeuksiakin saattaa
löytyä, mutta niistä en ole itse tietoinen.
Toivon, että tämä lakiesitys tulee hyväksyttyä aikanaan
ja pikaisesti saamme tämän sitten uutena voimaan.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aivan ensimmäiseksi, ennen
kuin enempää sanon lakialoitteesta koskien työmarkkinatuen
7 §:n 2 momentin 1 kohtaa, varmistan vain, että kuulin
oikein, että herra puhemies sanoi, että sosiaali-
ja terveysvaliokuntaan tämä lähetetään.
Työmarkkinatukiasiat samoin kuin kyseessä oleva
laki on käsitelty marraskuussa nimenomaan työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa. Itse en voi hyväksyä,
että lakialoite lähetetään sosiaali-
ja terveysvaliokuntaan, koska tämä aloite ei kuulu
kyseisen valiokunnan eli sosiaali- ja terveysvaliokunnan työskentelyalaan.
Toivon, että minun ei tarvitse tehdä muutosesitystä nyt
tai myöhemmin tässä keskustelussa koskien
valiokuntaan lähettämistä. Toki sen teen,
jos tarvitaan, mutta toivon, että puheenvuoroni aikana asia
selviää, ja varmasti puhemies tekee työtä asian
varmistamiseksi. Valiokunta on minusta väärä,
jos tämä aloite lähtee sosiaali- ja terveysvaliokuntaan.
Se ei siellä mihinkään tule liikkumaan,
eikä siellä ole substanssia tähän
asiaan.
Lakialoitteessa puututaan kiperään kohtaan, josta
myös itse olen saanut joulutauon aikana useita yhteydenottoja,
erityisesti Pohjanmaalta päin. Sieltä on tullut
viestiä ennen kaikkea siitä, että yrittäjä,
jolla ei ole muita työntekijöitä yrityksessään,
ei voi nyt tämän lainmuutoksen jälkeen
enää ottaa työharjoitteluun henkilöä niin kuin
tähän saakka. Ed. Hannu Aho luonnehti tilannetta
kömmähdykseksi tai yrittäjille annettavaksi
epäluottamuslauseeksi. Tässä tilanteessa olisi
mieluisaa, jos valiokunnan puheenjohtaja Skinnari tai työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan tuore varapuheenjohtaja Vahasalo olisi
paikalla. Mutta koska heitä ei ole, jotain työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan jäsenenä voin asiasta
mainita, miksi ollaan tässä pisteessä.
Valiokunta ei katsonut asiaa yrittäjänäkökulmasta
vaan nimenomaan työharjoittelijan näkökulmasta.
Erinäisistä syistä on ilmeisesti epäilyjä,
että tässä maassa on olemassa yrityksiä,
jotka käyttävät tällaisia mahdollisuuksia
sillä tavalla hyväkseen, että korvaavat
harjoittelijalla nimenomaan sellaista työntekijää,
joka voisi olla vakituinen, elikkä harjoittelija toisensa
jälkeen on yrityksessä eikä koskaan tällainen
harjoittelija sitten etene yrityksessä harjoitteluvaihetta
pidemmälle. Itse en tiedä tällaisista
tapauksista, eikä niitä ole eteeni tullut, mutta
ilmeisesti jotkut muut tietävät.
Sen lisäksi valiokunnassa mielestäni pohdittiin
tällä kohdin, minkälaiset kriteerit työharjoittelupaikalle
tulisi asettaa. Ei ollut kovin helppoa miettiä, millä mitataan,
sopiiko työpaikka nimenomaan työharjoittelupaikaksi,
että se täyttää työharjoittelijan
näkökulmasta tällaisen kriteeristön,
että siitä on hyötyä. Silloin
valiokunnassa muistaakseni päädyttiin siihen,
että yksi kriteeri on se, että yrityksessä on
palkattu vähintään yksi työntekijä,
jolloin työntekijän asema on selvä siinä yrityksessä.
Siinä ei pohdittu mielestäni sellaisia asioita
kuin sitä, monellako suutarilla, joka on yrittäjä,
on toinen suutari tai yleensäkään työntekijä yrityksessään,
vaan suutari tyypillisesti yrittää yksin, tai
monellako kampaajalla on toinen työntekijä yrityksessään,
vaan hän yrittää yksin.
Nyt kun ed. Huotari tulee saliin, hänellä on ehkä vielä parempi
muistikuva siitä, miksi 7 §:n 2 momentin 1 kohta
sai tämän muodon kuin sai. Siinä ei ollut
mielestäni varsinaista yrittäjävastaisuutta,
vaan ehkä keskusteluissa pääsi korostumaan
nimenomaan työharjoittelijan asema ja sen kohentaminen,
että laadullisesti työharjoittelussa päästäisiin
parempaan ja eteenpäin. Mutta kieltämättä palaute,
jota on kentältä tullut, on nimenomaan, että jos
on suutari, räätäli tai vastaava, joka
ei koskaan yritä muuten kuin yksin, eikä näitä töitä voi
oppia kuin vierestä katsomalla, niin tämä pykälä on
nyt aika kohtuuton.
Sitä, onko järkevää, jos
muutoksiin lähdetään, kumota tämä pykälä vai
tehdä siihen poikkeus, en osaa sanoa, koska en ole vielä niin
hyvä lainsäädäntötyössä,
mutta tämän epäkohdan olen tiedostanut.
Toivon, että kun tämä lakialoite tulee sitten
toivon mukaan työ- ja tasa-arvoasiainvaliokuntaan, tämä kohta
otetaan keskusteltavaksi uudella tavalla. Ehkä on myös
niin, että valiokunta ei riittävässä määrin
ehtinyt perehtyä siihen, mitä tämä momentin
muutos tarkoittaa muiden kuin itse työharjoittelijan näkökulmasta. Tämä on
minun ehkä paikoin vajavainenkin muistikuvani siitä,
miten ongelma on syntynyt. Uskoisin, että varmasti poliittisiin
puolueisiin katsomatta ongelma on tullut tietoon ja korjaushalukkuutta
löytyy.
Mutta toivon, että valiokunta-asiaan löytyy vastaus,
että muutosesitystä ei tältä osin
tarvitsisi tehdä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Menettelytapaa en tarkkaan tunne tältä osin,
mutta itsekin ihmettelin, minkä takia tämä ei
tulisi työ- ja tasa-arvovaliokuntaan, koska tämä on
siinä valiokunnassa ollut, jossa itsekin olen, eli työ- ja
tasa-arvovaliokunnassa. Tämän pitää tulla
sinne, koska tämä ei kuulu sosiaali- ja terveysvaliokuntaan,
niin kuin ed. Ylä-Mononen aikaisemmin totesi. Pitääkö tämä nyt äänestykseen
viedä, sitä en tiedä, koska puhemies
joutuu mykkänä istumaan eikä pysty sanomaan,
mitenpäin menettely menee.
Itse ongelmatiikka, mitä ed. Hannu Aho esittää,
on sen tyyppinen, että tämä tuli eteen
itsellenikin heti tammikuun puolessavälissä. Eräs yrittäjä soitti,
jotta minkä takia hän ei saa paikallisesta työvoimatoimistosta
henkilöä palkattua, niin kuin viime vuonna sai,
työharjoitteluun tai työelämävalmennukseen.
Hän sanoi, että hän on itse koko ajan
paikalla ja eikö se käy, kun valvonta ja ohjaus
on järjestetty. (Ed. Huotari: Ei se olekaan työnantajalle
tarkoitettu, vaan työntekijälle!)
En muista tarkkaan sitä ajatusta, kun tätä valiokunnassa
käytiin läpi, mutta sehän lähti
kuitenkin siitä näkökulmasta, jonka ed.
Ylä-Mononen puheenvuorossaan totesi: sen ihmisen, harjoittelijan
tai työelämävalmennukseen osallistuvan,
näkökulmasta. Sehän on ennen ollut harjoittelurahan
nimellä, ja onko se nyt työmarkkinatuen harjoittelutuki
tai -raha. Se sanahan jo suoraan kuvaa, jotta siinä ollaan
työharjoittelussa. Minusta tätä pitäisi
jollakin tavalla ohjeistaa, niin kuin edellinen edustaja puhui,
saada juttu sen näköiseksi, jotta ihminen saa
riittävän ohjauksen, valvonnan, tuen, koska se
ei voi olla itsenäistä työskentelyä.
Näin minä ainakin tämän tulkitsen.
Sen takia luulen, että tässä ei välttämättä tarvitse koko
lakia kumota. Tässä pitäisi ohjeistusta
täsmentää.
Olen kyllä ymmärtänytkin sillä tavalla,
jotta tällä hetkellä jo jotain työministeriössä tämän osalta
on tehty. En tarkkaan paperia tiedä, mutta soitin jo heti
tammikuun puolessavälissä työministeriöön,
ja sieltä luvattiin, jotta asia käydään palavereissa
läpi ja katsotaan ohjeistusta, että edellytys
täyttyisi harjoittelijan näkökulman osalta.
Kun tämä valiokuntaan tulee, niin me kuulemme
asiantuntijoita, ja todennäköisesti tullaan evästämään
sillä tavalla, että ohjauksen tarve täyttyy,
jolloin ohjeistus olisi sen oloinen, jotta ei tule sellaista tilannetta,
että työharjoitteluun tai työelämävalmennukseen
tuleva ihminen joutuu yksin työskentelemään
joissakin olosuhteissa saamatta tarpeellista turvaa, opastusta ja
huolenpitoa.
Minä luotan kyllä siihen, että tämä tulee
valiokuntaamme, ja sama asiantuntemus valiokunnassa on kuin nyt
tässä salissa, samoja henkilöitä on pöydän
ympärillä. Sen takia en lupaa, että ehdottomasti
juuri tällä tavalla, kumoamalla tämä esitys,
se viedään läpi, mutta myötävaikutetaan
ainakin sillä tavalla asian eteenpäinviemiseen,
jotta ei tapahdu sellaista kömmähdystä,
jotta työelämävalmennukseen meneville
ihmisille, jotka tarvitsevat paikkoja, niitä ei olisi sen
takia, että on lainsäädännöllinen
este, joka estää sen.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin keskustelussa on käynyt
ilmi, kyllä työharjoittelu aina yrityksessä tarvitsee työn
ohjaajaa, ja kuka voi olla parempi työn ohjaaja kuin yrittäjä itse?
Mielestäni silloin tämä asetelma, mestari—kisälli-akseli,
mestari—oppipoika-akseli, toimii parhaiten. Jos ajattelen
itse yrittäjän asemasta tätä asiaa,
niin jos olisin yksinyrittäjä ja olisi tällainen
työharjoittelija matkassa, niin tiedän, että varmasti
saisi tehokkaamman ja paremman harjoittelun, saisi myöskin
syventävämmän työkokemuksen
kuin saa siinä yrityksessä, missä on
vaikka kymmenkunta henkilöä töissä,
missä harjoittelija joutuu tekemään niin
sanottua toisarvoista työtä, pääsee
varmaan helpolla, mutta saa todella huonon kokemuksen työelämästä.
Tältä osin katson aika ihmeenä, että näin
on päässyt syntymään ja tulemaan,
mutta onhan tämä eduskunta semmoinen laitos, että tämä voi
myöskin virheensä korjata.
Herra puhemies! Tässä, niin kuin keskustelussa
aikaisemminkin kävi ilmi, ed. Ylä-Mononen esitti,
näin ainakin tulkitsin, että tämän
oikea paikka olisi työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta, ja kannatan
ed. Ylä-Monosen ajatusta tältä näköalalta,
että paikka on siellä oikeampi kuin sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa.
Toinen varapuhemies:
Kysyn ed. Ylä-Monoselta selvyyden vuoksi: Käsitin,
että ette tehnyt muutosesitystä, te vain esititte
toivomuksen, että puhemies selvittäisi tällä välin,
mikä on oikea valiokunta. Ette tehnyt muutosehdotusta?
Onko käsitykseni oikea, ed. Ylä-Mononen?
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Puhemiehen tulkinta on nimenomaan oikea.
Koetin sanoa tarpeeksi selvästi, että on oltava
aikaa selvittää tämä asia, ettei
mennä turhiin äänestyksiin, koska asia
pitää joka tapauksessa oikaista. Mutta jos se
ei muutoin oikene, niin sitten äänestetään.
En ole siis tehnyt toistaiseksi esitystä, mutta seuraan
keskustelun loppuun saakka.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun näin asia selvitettiin,
niin teen sellaisen ehdotuksen, että tämä asia
lähetetään työ- ja tasa-arvoasiainvaliokuntaan.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Toivon, että ed. Seppo Lahtela miettii
nyt kaksi kertaa, pitääkö tämän
ehdotuksensa voimassa.
Olen sitä mieltä, että ehdottomasti
tämä laki kuuluu työ- ja tasa-arvoasiainvaliokuntaan,
koska tässä on nimenomaan yritysten välisestä kilpailusta
kysymys eikä niinkään tämä ole
työmarkkinatukeen liittyvä asia. Siitä tässä ei
ole kysymys — työmarkkinatukiasiat joissakin tapauksissa
käsitellään sosiaali- ja terveysvaliokunnassa — vaan
nimenomaan on työmarkkinoiden kilpailuun liittyvä kysymys.
Toivon, että asia selvitetään ja siihen
pystyttäisiin tekemään muutos ilman äänestyksiä.
En tiedä, onko se mahdollista.
Olen vuodesta 1983 lähtien ollut tekemisissä erilaisen
tuetun työllistämisen kanssa aikaisemman työni
kautta. Silloin oli käytössä työllistämistuki.
Se oli mahdollista 90-luvulle saakka saada määräaikaisiin
työsuhteisiin. Silloin esimerkiksi minuun ottivat monet
yrittäjät yhteyttä työpaikalleni
ja yleisönosastoissakin oli siitä, että ne
työnantajat, joilla oli niin sanotulla kovalla rahalla
palkattuja työntekijöitä, eivät
pystyneet pärjäämään
kilpailussa näille työnantajille, joilla oli tuettuja
työntekijöitä. Työllistämistukihan
ei ole tarkoitettu siihen. Sitä pitää nimenomaan
varoa, ettei synny sellaista tilannetta, että tuettu työllistäminen
vääristäisi kilpailua. Tästä syystä siihen
aikaan oli säännöksiä, että yrityksessä tai
työpaikassa piti olla vähintään
viisi normaalissa palkkasuhteessa olevaa työntekijää. Yhden
voi ottaa tällaisen tuetun työntekijän.
Sillä pyrittiin takaamaan se, että suhde tuettujen työntekijöiden
ja niin sanottujen kovanrahan työntekijöiden välillä pysyisi
oikeana.
Vuodesta 1994 alkaen, kun työmarkkinatuen työharjoittelu
tuli voimaan, tämä oli nimenomaan lähinnä nuorille
tarkoitettu, mutta sen saivat myöskin kaikki työnantajat.
Mutta yhä edelleen työvoimatoimiston pitää hyvin
tarkkaan katsoa, ettei kilpailunvääristymää synny.
Muutoinhan käy niin, että työnantaja,
jolla on niin sanotut kovanrahan työntekijät,
vakituisessa työsuhteessa olevat työntekijät,
joutuu irtisanomaan ja lomauttamaan heitä. Pahimmassa tapauksessa yritys
menee konkurssiin, jos ei pysty kilpailemaan laisinkaan semmoisten
yritysten kanssa, joissa on tuettuja työntekijöitä.
Työllistämistuki on yksi, työmarkkinatuen
työharjoittelu on yksi, työelämävalmennus
tuli uutena, mutta myös oppisopimustyöntekijä voi
olla sellainen tuettu työntekijä, joka vaikuttaa
siihen, että samalla alalla kilpailevat työnantajat
eivät ole tasavertaisessa asemassa. Siis tämä on
se syy, minkä vuoksi nyt tähän ratkaisuun
on käsittääkseni tultu.
Jos on sellainen yritys, jossa ei ole siis kuin yksi henkilö,
siis yrittäjä, ja siihen tulee tuettu työntekijä,
olipa hän työharjoittelija tai työelämävalmennuksessa
oleva henkilö, se voi olla jossakin tapauksessa jopa 50
prosenttia työvoimasta. Työharjoittelun tarkoitushan
ei missään nimessä ole olla lisätyövoimana
yrittäjälle. Sen takia ihmettelen kyllä,
jos yrittäjät ovat sitä mieltä, että he
eivät ole saaneet työharjoittelijoita.
Silloin olisin enemmän huolissani, jos työharjoittelija
on pahoillaan siitä, että hän ei ole
päässyt juuri kyseiseen yritykseen työharjoitteluun. Mutta
silloin pitää katsoa, onko olemassa yrityksiä,
jotka ovat samalla alalla ja joissa työharjoittelijat voivat
suorittaa harjoittelunsa, sellaisia työnantajia, joissa
on enemmän työntekijöitä, jolloin
kilpailun vääristymistä ei niin herkästi synny.
Minusta tässä asiassa pitää olla
erittäin varovainen, koska sehän johtaa muuten
siihen, että joudutaan kieltämään
kokonaan harjoittelijoiden käyttö.
Tiedän elävästä elämästä tapauksia,
että esimerkiksi pikkujoulujen aikaan on käytetty
kokkikurssilta työvoimaa ravintoloissa. Tämä tapahtui muutama
vuosi sitten. Työntekijä, joka oli tällaisella
kurssilla, ilmainen työntekijä, sanoi, että pikkujoulujen
aikaan tähän ravintolaan ei palkattu yhtään
lisää työvoimaa, vaan kurssilaiset tekivät
ylimääräiset työt. Se on tietysti
aika kohtuutonta. Miksi työnantaja palkkaisi henkilöitä palkkatyösuhteeseen,
jos saa samat henkilöt ilmaiseksi työhön?
Ei meidän pidä luoda sellaisia markkinoita varsinkaan,
jos on kysymys työttömistä henkilöistä,
jotka voisivat työllistyä. Ei meidän
pidä luoda sellaisia markkinoita, että pyöritetään
aina vain uutta ja uutta ilmaista työntekijää siinä paikassa.
Ed. Esa Lahtela sanoi, että aikaisempana vuonna tämä sama
yrittäjä oli saanut työharjoittelijan.
Miksi hän ei palkannut sitä työharjoittelijaa
sinne osa-aikaiseen tai kokoaikaiseen työhön?
Jos jatkuvasti esimerkiksi sama yritys käyttää työharjoittelijoita,
sehän alkaa olla lähestulkoon kokonainen työpanos
tai ainakin 50 prosenttia normaalista työpanoksesta.
Olen sitä mieltä, että kyllä tässä maassa
pitää yritysten pyrkiä pärjäämään
ilman halpatyövoimamarkkinaa tai ilmaistyövoimamarkkinaa. Minä ainakin,
jos olisin yrittäjä, pyrkisin siihen, että kävisin
rehtiä kilpailua enkä menettelisi niin, että rupeaisin
eduskunnasta hakemaan oikeutta saada työharjoittelijoita.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuuntelin ed. Huotarin hyvää analyysia
tilanteesta ja pidin sitä hyvin asiantuntevana. Annan kyllä todella
arvoa kainuulaiselle edustajalle siitä, että hänen
markkinataloudelliset oppinsa tässä asiassa olivat
hyvin puhtaat: reilu kilpailu, reilu yrittäminen ilman
tukea. Se oli jotakin aivan positiivista kuulla nimenomaan siltä suunnalta. On
aika vaikea järjestää työpaikkoja
niin, että osa, joka saa jonkinlaista piilotukea yrittämiseen,
ja toinen osa, joka ei saa, pystyisivät samalla viivalla
kilpailemaan. Se saattaa johtaa juuri siihen, mitä aprikoittekin,
että tukiviidakko on niin vaikea, että se tekee
enemmän vahinkoa kuin hyötyä.
Sitä vain jäin miettimään
tässä lakiesityksessä, että kun
tämä on näin tuoretta lainsäädäntöä, niin
uskoisin kuitenkin, että valiokuntakäsittelyssä on
kuultu asiantuntijoita varmasti myöskin työnantajan
puolelta. En ainakaan muista, että tässä salissa
tai valiokunnassa pykälästä olisi esimerkiksi
jätetty vastalausetta tai äänestetty,
mikä viittaa siihen, että tämä on
tieten tahtoen haluttu jostakin syystä näin säätää.
Mutta joka paremmin muistaa, mikä tähän
lainsäädäntöön, joka
on vain muutaman kuukauden vanha, johti, kertokoon. Jos tässä on
jokin tietty tarkoitus, korjatahan se pitää.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä asiasta nimenomaan
ei äänestetty valiokunnassa, mutta toisesta asiasta eli
ponnesta, jossa jo nykyisen, voimassa olevan lainsäädännön
epäiltiin vääristävän
kilpailua. Emme tainneet loppujen lopuksi äänestää,
vaan taisimme päästä yhteisymmärrykseen
siitä, että laitettiin tämä ponsi,
jossa kilpailun vääristämistekijöitä työministeriön
pitää koko ajan tutkia. Se oli nimenomaan yhdistelmätuen
kohdalla, joka on myös tämmöinen tuettu
asia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Aion juuri yhdistelmätuesta
sanoa muutaman sanan, koska siinä yhteydessä,
kun valiokunnassa käsiteltiin näitä tukimuotoja,
jotkut edustajat myös arvuuttelivat sitä, onko
tämä oikein. Kun yhdistelmätuki tehtiin
sen oloiseksi, että se on myös mahdollinen saada
määräaikaisena yrityksissä,
joissa aikaisemmin ei sitä ole ollut, oli joku asiantuntija,
taisi olla aseseppä, joka totesi, että hänen
mielestään sitä ei pitäisi tehdä määräaikaiseksi,
koska se antaa sen mahdollisuuden, jotta ihmistä voidaan
pompottaa, ottaa vähäksi aikaa ja sitten ottaa
toinen ihminen tilalle, käyttää maksimihyöty
hyväksi, mikä on aika hyvä näkökulma
yrittäjän osalta, jos sitä miettii.
Aloitteessa on sinällään kaksi eri
osapuolta, myös harjoittelupaikan saajan näkökulma,
jotta tuleeko nyt tilanne, mitä ed. Hannu Aho pelkää, jotta
paikkoja ei avaudu niin paljon, koska kyse on lyhytaikaisesta harjoittelusta.
Käykö siinä niin, että kun nuoret
tarvitsisivat harjoittelupaikan, paikkoja ei löydy sillä perusteella?
Sekin vaara on olemassa. Kyllä valiokunnassa joudutaan
käymään molemmat puolet läpi
myös sillä tavalla, mitä ed. Huotari
totesi, ettei vääristetä kilpailua.
Joissakin tilanteissa joudutaan kaltevalle pinnalle ja ollaan
aika tarkalla, vääristääkö vai
eikö vääristä. Me joudumme tietysti
kansanedustajina arvioimaan, mihin mittaan se sallitaan, koska kyse
on siitä joissakin tapauksissa, syrjäytyykö ihminen
vai pääseekö työelämän
syrjään kiinni ja oppii joitakin taitoja.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Näytti alkuun, että tämä asia
olisi lähes läpihuutojuttu, mutta tässä tuntuu
olevan isompiakin asioita pohdittavina ja laajempiakin näkökohtia
olemassa.
Kun äsken kuuntelin kahta puheenvuoroa, ed. Huotarin
ja ed. Petri Salon puheenvuoroja, jotka tulivat salin eri laidoilta
ja päätyivät samaan lopputulokseen ja
samaan kilpailun vääristymiseen, en voi käsittää,
että tällä asialla olisi mitään
muuta yhteistä tekijää ja nimittäjää kuin
että tämä on laajapohjaisen hallituksen
hallitusyhteistyön nimissä tapahtuva asia. Luulen,
että osittain tässä voi olla myöskin
väärinkäsitys kysymyksessä, niin
kuin hallituksen toiminnassa on ollut aikaisemminkin havaittavissa
joskus, vaikkei tämä hallituksen asia olekaan.
Tältä osin voisi todeta, että kun
ed. Huotarin puheenvuorossa todetaan, että työharjoittelussa oleva
työntekijä, olkoon hän millä tuella
tahansa, vääristää kilpailua
... (Ed. Huotari: Voi vääristää!) — Tämä,
ed. Huotari, oli hyvä tarkennus: voi vääristää.
Näin saattaa olla olemassa ja tätä en
käy kiistämään. — Mutta
se asia, että se vääristäisi
yleisesti ottaen kilpailua, ei voi pitää mitenkään
paikkaansa, koska niin kuin aikaisemmin yritin todistella, kun työnantaja
tähän työhön ottaa työharjoittelijan,
oli niitä yksi tai useampia, yksi harjoittelija periaatteessa
tarvitsee yhden ohjaajan, joko yrittäjän yksin
tai jonkun esimiestasoisen tai muuten kokeneen työntekijän
taaksensa, jolloin alkuvaiheessa opetettaessa menee ikään
kuin yhden palkatun ihmisen aika hukkaan hänen ohjatessaan
työharjoittelijaa tulevaan. (Ed. E. Lahtela: Ei se hukkaan
mene!) Tämä sen takia, ed. Esa Lahtela, että lyhyessä ajassa,
niin kuin pikkujouluaika on, siinä vaiheessa, kun työntekijä on
oppinut olemaan kaatamatta tarjottimia, laseja, kahvia, jouluaika
on mennyt ohi ja siltä osin koko työntekijää ei
enää tarvita, jos näin tätä asiaa
katsotaan. Siinä mielessä, edustajakollega Lahtela,
voi todeta, että se ei ole hukkaan mennyt, jos työntekijä on
oppinut tekemään ja toteuttamaan tämän
asian; silloin tämä käy ja sattuu.
Ihmettelen kyllä sitä ed. Huotarin tuomaa
termiä, jota en ole ennen kuullut, vaikka yrittäjänä asiaa
katsonkin, eli ilmainen työntekijä. Tällaista
ei tietääkseni ole ennen esiintynyt eikä tullut vastaan,
enkä ainakaan tiedä sellaista olevankaan. Jos
jostakin syystä työharjoitteluluonteinen työntekijä ei
maksa mitään, tässä voi sanoa niin,
että markan seppä tekee kympin tai satasen vahingon.
Sen osalta ilmaista työvoimaa ei ole olemassakaan. Se maksaa
tavalla taikka toisella.
Mitä tulee toisen rintaman näkemykseen, jonka
ed. Salo toi julki, että tämä vääristää kilpailua ja
tapahtuu ikään kuin ilmaisella tavalla, niin kun otan
edustajan ammattikunnan takaa tällaisen poliisin näköalan,
voisin todeta, että jos ed. Salo miettii tätä asiaa
niin, että otetaan ilmaisia harjoittelijoita tekemään
kovaa, raakaa työtä, luulen, että vakinaisen
väen ja päällystön aika menee
seuraavat viikot ja kuukaudet oiottaessa tehtyjä virheitä ja
vääriä sakkoja. Tämä on
vähän karkea esimerkki, mutta näin myöskin
yrityselämässä tämä asia
on olemassa.
Siinä mielessä, vaikka tuntuukin, että osa
valiokunnan jäsenistä kovasti vastustaa tämän
asian oikaisemista ja kuntoonsaattamista, katson kyllä,
että suomalainen yrityselämä tarvitsee
ja on oikeutettu saamaan oikeudenmukaisen käsittelyn ja
kohtelun tällaisessakin asiassa riippumatta siitä,
onko yrityksessä sata työntekijää, kymmenen
vai ei yhtään ennen sen harjoittelijan tuloa,
ja tämä asia, mistä on lähdetty
liikkeelle, tämä harjoittelumahdollisuus, pitää suoraan
toteuttaa ja tehdä. Yrittäjän asema ei
kuitenkaan ole tässä asiassa niin helppo ja yksinkertainen eikä se
työntekijä koskaan missään vaiheessa
ole ilmainen. Työntekijä on sen jälkeen
vasta ilmainen ja palkkansa tuonut, kun hän on oppinut
ja vakinaistunut siinä asiassa ja tuo sellaisen leivän,
että yrittäjäkin elää yrityksen
panoksella vähemmällä työmäärällä kuin
harjoittelun alkuvaiheessa on tarvittu.
Herra puhemies! Näillä muutamilla täsmennyksillä halusin
tuoda tähän vähän myöskin
yrittäjänäkökulmaa.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! En minä täällä poliisimiehenä puhu,
kyllä minä kansanedustajana puhun, mutta semmoisena
kansanedustajana, jolla on kotona ollut 25 vuotta oma yritys, joten
pystyy yrittäjän poikanakin tarkastelemaan näitä asioita.
Sen minä vain sanon, ed. Lahtela, että meillä on
yksi valtiollinen poliisi, sillä ei ole mitään
kilpailua yhteiskunnassa. Tämä on aivan olennainen
asia silloin, kun puhutaan harjoittelijoista, ovatko he nimenomaan
virkasuhteessa, jossa ei ole aitoa kilpailua. Meillä ei
ole toista poliisia Suomessa, vain yksi poliisi. Ei näitä näin
voi verrata, ed. Lahtela.
Totean sen, että tätähän
tämä hallitusyhteistyö myös
on. Jos me löydämme hyvän lakiesityksen,
niin kyllä kai me hallituspuolueet tuemme sitä niin
oikealta kuin vasemmalta, mutta jos keskustalla olisi ollut vaihtoehto
tässä, kun tämä on tuoretta
lainsäädäntöä, niin
kyllä minä ymmärrän, että tästä olisi
vastalause jätetty ja siitä äänestetty,
kun aikaa on mennyt vasta kaksi kuukautta ja nyt ollaan jo korjaamassa.
Te olette itse olleet hyväksymässä tätä pykälää,
ja nyt tätä sanotaan tämän pahan
hallituksen teoksi. Ei se ihan näinkään
voi olla.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Seppo Lahtela syytti tätä hallituspolitiikaksi,
voisi kenties yhtä hyvin syyttää, että tämä ed.
Hannu Ahon esitys on keskustan oppositiopolitiikkaa. Sanoisin myöskin
toisessakin kohtaa ed. Lahtelalle, että kyllä me
tässä varmaan suojelemme teidän mukaanne
myöskin yrittäjää. Jos kerran
harjoittelijan tuloksesta ei jää yhtään
mitään, vaan siihen menee yrittäjän
aika ja asia kokonaisuudessaan, niin täytyyhän
meidän varoa maata konkursseilta, jotka uhkaavat silloin,
jos yrittäjän aika menee kokonaan harjoittelijoiden paimentamiseen.
Eihän tämä ole mistään
kotoisin. Jos te olette tätä mieltä,
niin meillähän on tässä suojeltavaa
ilman muuta.
Sanoisin kyllä, että kun olen itsekin tutustunut näihin
työharjoittelijoihin, niitä on ollut omastakin
perheestä, niin kyllä se tulos kuitenkin ainakin
joidenkin kohdalla on ihan täyden työmiehen tai
työnaisen tulos muutaman viikon tai muutaman kuukauden
jälkeen, jolloin kyllä se on täysin ilmaista
työvoimaa. Kyllä minä sanon, että jos
esimerkiksi ed. Lahtelan yritykseen laitettaisiin työharjoittelija,
niin kyllä se aika yksisilmäisen näkemyksen
saisi työnteosta ja siitä, mitä työ on
tänä päivänä Suomessa.
Jos pelkän yrittäjän varassa on ja niillä eväillä,
niin luulen, että aika moni kenties harkitsisi jopa maasta
muuttoa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle sanoisin, että eivät
kaikki työharjoittelussa tai työelämävalmennuksessa
ole untuvikkoja. Siellä voi olla esimerkiksi entisen työpaikkansa
menettänyt henkilö. Kun hän on ollut
työttömänä riittävän
kauan, hän voi tulla tähän työelämävalmennukseen
ja ilmaisena työntekijänä, harjoittelijana,
mennä tekemään entistä työtään.
Sekin voi olla mahdollista. Jopa niin voi käydä joissakin
tapauksissa, että sitten maksetaan pimeänä palkka
sinne plakkariin eikä puhuta mitään.
En kerro, missä tämmöistä olisi
tapahtunut, mutta näinkin voi tapahtua. Sen takia ei ole kysymys
ihan siitä, että koko työaika menisi.
Ed. Salolle voin sanoa sen, että jos tuetaan, niin
ollaan sitten tasapuolisia ja tuki on tasapuolinen, mutta työvoimatoimisto
joutuu nimenomaan valvomaan näitä asioita. Ei
kai tämä minun mielipiteeni mitenkään
erikoinen ole, koska olen nähnyt tätä asiaa
molemmilta puolin, sillä isäni oli ja kolme sisarustani
on yrittäjiä.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta tuntuu siltä, että tässä vähän
kärjistetään näitä asioita
tarpeettomasti. Tämä on värikäs
keskustelu, kiva kuunnellakin, mutta näkisin, että lähtökohta
tässä on, että se, joka menee työharjoitteluun,
on vapaaehtoinen. (Ed. Huotari: Eihän työmarkkinatuella
oleva ole vapaaehtoinen!) Hän itse pyrkii yrittäjälle,
että oppisi työn. Työvoimaviranomaisten
kanssa tehdään sopimus, jota myöskin
yrittäjä joutuu noudattamaan. Mikäli
tämmöisiä yrittäjiä on,
jotka käyttävät näitä väärin,
eivät anna tarpeellista oppia ja tietoa, tämä varmaan
tulee työvoimaviranomaisten tietoon, eikä yrittäjän
kanssa varmaan sopimuksia sitten jatketa, jos näin on.
Uskoisin, että näin se toimii käytännössä.
Onko tämä lakiteksti sitten puhtaasti näin,
että pitää kumota; tässä vain
yksi kohta kumotaan, ei koko lakia. Jos löytyy jokin muu
ratkaisu, jolla tämä ongelma poistetaan, se on
silloin järjestyksessä. Mutta tämä (Puhemies
koputtaa) ravintolaesimerkki oli minusta aika kaukaa haettu.
Timo E. Korva /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu kuulosti
tuonne työhuoneeseenkin niin vilkkaalta, että olivat
mennä sekaisin naisten pujottelun olympiatulokset, mutta voin
ilmoittaa, että Tanja Poutiainen on ensimmäisen
kierroksen jälkeen kolmannella tilalla pujottelussa.
Tähän esillä olevaan asiaan haluaisin
ensinnäkin lähtökohdaksi todeta, että pitäisi
muistaa kaiken aikaa, että maassa on edelleenkin noin 250 000
työtöntä, joista noin neljäsosa,
viimeisimpien tilastojen mukaan kuitenkin noin viidennes, on alle
25-vuotiaita. Se tarkoittaa noin 50 000—60 000:ta
työtöntä nuorta. Tässä on
erityisiä ongelmia alueellisesti kasvukeskusten ulkopuolella.
Kun tällaisesta asiasta tässä salissa lainsäädäntömielessä puhutaan,
niin kyllä näkisi näkökulmaksi
sen, mikä on nuoren ja myöskin aikuisemman työnetsijän
vaihtoehto: Onko hänellä muita vaihtoehtoja kuin
automaattisesti pyrkiä päivärahalle ja
niin sanottuun sisäruokintaan, vai onko aktiivisempia vaihtoehtoja,
joita työharjoittelu ja työhönvalmennusjärjestelmät sellaisenaan
ovat? Siis yhteiskunnan näkökulmasta, maksajan
näkökulmasta, tässä on kysymys
juuri siitä, suvaitaanko se, että ensinnäkin ihmisillä on
valtakunnassa tällainen aktiivinen lisävaihtoehto,
jota tämä tarkoittaa; halutaanko sitten vielä,
että tämän aktiivisuuden kautta tuleva työpanos
tulisi yhteiskunnan käyttöön, niin kuin väistämättä jollakin
tavalla tulee; ja halutaanko vielä sen lisäksi,
että tämä ihminen, joka järjestelmään
pääsee tätäkin kautta sisälle,
säilyisi työkykyisenä ja -haluisena ja
tuottavana kansalaisena, mikä meidän kaikkien
tavoite on.
En ole huomannut, että tätä lakialoitetta
käsiteltäessä tämä minun
mielestäni tärkein seikka olisi saanut minkäänlaista
huomiota. Toivoisi, että kun tätä käsitellään
valiokunnassa, nimenomaan siinä valiokunnassa, joka tämän
ongelman alun perin on synnyttänyt, tätä näkökulmaa mietittäisiin
tärkeimpänä eikä ryhdyttäisi
vitsailemaan siitä, mahtaako joku yrittäjä tästä hyötyä vai
ei.
Sitä ihmettelen, miksi valiokunta ja sittemmin eduskunta,
minut mukaan lukien, oli hyväksymässä tähän
rajaa, että yksittäinen itsenäinen yrittäjä ilman
palkallisia ei kuitenkaan tätä saa, mutta heti
kun on yksi palkallinen yrityksessä, tätä järjestelmää voi
käyttää. Eivätkö, ed.
Huotari, epäilyt kilpailun vääristymisestä ynnä muusta pidäkään
enää suuremmissa yrityksissä paikkaansa?
(Ed. Huotari: Kyllä pitävät!) Eli miksi sitten
tämä potentiaalinen, ympäri maata ja myöskin
maaseudulle jakautunut yritysmuoto tästä pitää puhdistaa
pois? Minun mielestäni sille ei ole perusteita, jos aiotaan
ihmisiä ja yrittäjiä ja myöskin
työnetsijöitä kohdella tasapuolisesti eri
puolilla maata niin kuin pitäisi. Asiassa pitäisi
työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan todellakin ottaa nämä työnhakijan
näkökulmat paremmin esille.
Vielä puheenvuoroni lopuksi haluaisin ed. Rönnille
ja muille todeta, että älkää vitsailko näin
tärkeällä asialla, että tämä on
erityisesti oppositiopolitiikkaa, että sitä varten
täällä nyt tällaisia asioita
näin nopeasti käsitellään. Ei
varmasti ole näin, vaan yhteydenotot, joita tässä asiassa
on ympäri maata tullut, lähtevät vain
kerta kaikkiaan siitä huolesta, että on aktiivisia
nuoria ja myöskin vanhempia uudelleen kouluttautuvia ihmisiä,
jotka haluavat työpaikkaa. Kun sitä ei ole, työharjoittelun
ja muiden siihen liittyvien kaikkien kanavien pitäisi olla
käytettävissä.
Meillä on järjestelmiä työvoimatoimistojen kautta
ja muuten, joilla väärinkäytöksiä kyllä voidaan
riittävästi valvoa, mutta ei oteta sitä nyt pääasiaksi,
vaan otetaan pääasiaksi se, että ihmisille
pitää saada aktiivisia vaihtoehtoja. Sovitaan yhteisesti
tässä salissa siitä, että sen
jälkeen, kun työttömyys on kappalemääräisesti
laskenut alle 100 000:n, palataan näihin rajoitusasioihin
ja mietitään rajoittavia pykäliä uusiksi,
mutta ei ennen sitä.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edellisen puheenvuoron jälkeen
on todella ikävä sanoa se, mitä nyt sanon.
Se on se asia, että meille on myöskin valiokunnassa
käynyt tavalla tai toisella selväksi, että työvoimatoimen
eri työllistämistoimenpiteet saattavat jopa hidastaa
työttömän kunnollisen työpaikan
löytymistä. Kun on oikein hyvin työllistymisrumbassa
sisällä, putoaakin sellaiselta kunnon työpaikalta,
ei pääse siihen koskaan kiinnikään.
Tämä on myöskin ongelma.
Minä peräänkuulutan tavallisia työpaikkoja,
ja niiden eteen pitää tehdä toimenpiteitä.
Henkilö, joka toistamiseen ja toistamiseen on tänä päivänä työharjoittelussa
tai oppisopimuksessa, joka kesken katkeaa tai muuta vastaavaa, pitäisi
saada tavalliseen työpaikkaan, ja valtiovallan pitäisi tulla
mieluummin vastaan alentuneina sosiaaliturvakuluina ja portaittain
nostaa niitä sen jälkeen, kun työntekijä on
työtaitonsa saanut sille tasolle, että hän
tekee myös tulosta yrityksessä.
Voi sanoa, että en itsekään opposition
edustajana valiokunnassa vastustanut muutosta, joka siellä tehtiin,
koska tarkasteltiin nimenomaan työharjoittelijan näkökulmasta
tätä tilannetta. Missä olivat yrittäjät?
Siellä olivat asiantuntijoina yrittäjien edustajat,
niin kuin kuuluu. Eivät he erityisiä mainintoja
tehneet, minulle ei ainakaan sellaista mielikuvaa jäänyt.
Nyt jälkeenpäin on tämä asia
näin vaikeaksi havaittu. En ole kyllä sillä mielellä,
että tämä pykälän kumoamisella hoituu.
Tämän täytyy olla ministeriön
kautta jotenkin muutoin hoidettavissa. Jos kyseessä on suutari,
ei suutari palkkaa toista suutaria firmaansa. Sellaisissa yrityksissä,
joissa työn luonne on se, että tehdään
ja yritetään yksin, täytyy olla mahdollista
ottaa paikalle työharjoittelija.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama seikka.
Ed. Hannu Aho totesi, jotta tämähän
on vapaaehtoinen juttu: harjoittelun tarpeessa oleva henkilö sopii
työnantajan kanssa. Ei se niin ole. Kyse on siitä,
jotta työnhakusuunnitelma tehdään ja
jos henkilö kieltäytyy menemästä paikkaan,
joka avautuu, niin karenssia siinä pätkähtää päälle.
Se on sillä tavalla. Ei siinä ole paljon vaihtoehtoja.
Toisaalta, mitä ihminen saa siitä korvausta työnantajalta?
Työnantaja ei maksa mitään. Eli ihminen
on työnantajalle maksuton sillä tavalla, että hän
saa työmarkkinatuen ja tietyissä tapauksissa ylläpitokorvausta
ja mahdollisesti joissakin harkinnanvaraisissa jutuissa voi matkakorvausta saada
riippuen siitä, mistä tulee. Siinä se
palkka on, ja siitä verot pois. Siinä mielessä,
kun ed. Seppo Lahtela totesi, että he eivät ole
ilmaisia, niin sinällään tämä ei
työnantajalle maksa mitään. Mutta totta
kai jossakin vaiheessa huolenpito, jota työ edellyttää,
voi hidastaa sen työtahtia, joka on siinä opastamassa.
Minulla on esimerkki ihan oikeasta elämästä: 52-vuotias
naisihminen, joka oli ikänsä ollut kaupassa töissä,
meni kaksi vuotta sitten joensuulaiseen kauppaan työharjoitteluun.
Hän oli kaupassa harjoittelemassa vuoden, joka oli maksimiaika,
ja odotti, että hän nyt varmasti sinne kauppaan
sijoittuu. Mutta eikö mitä, yrittäjä meni
työvoimatoimistosta hakemaan uutta työntekijää, jolloin
tämä nainen soitti minulle, miten voi näin olla.
Tosin se firma ei saanut uutta harjoittelijaa. Tässä pitäisi
työvoimatoimistojen katsoa nyt tarkkaan, että tämän
tyyppistä kierrätystä ei voisi olla jatkuvasti,
koska tässähän käytettiin hyväksi
ihan ilmaista työvoimaa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ylä-Mononen minusta hyvin jo
esittikin sen ongelman, joka kaikkeen tuettuun työllistämiseen liittyy
ja erityisesti palkattomaan työhön. Kun työnantajalla
ei ole velvollisuutta osallistua laisinkaan palkanmaksuun, suurella
todennäköisyydellä tämä henkilö ei
saa jatkossa työtä tässä yrityksessä.
Se on se suurin ongelma nimenomaan työnhakijoiden kannalta.
Ed. Hannu Aho pohtikin työharjoittelijan ohjausta yrityksissä.
Kysymys ei mielestäni ole niinkään siitä,
vaan siitä, kuinka suuri osa palkattomasta työstä tulee
suhteessa palkkatyöhön. Tässä se
voi olla maksimissaan 50 prosenttia, ja niin suuri se suhde minun
mielestäni ei voi olla. Tämä tarkoittaisi
sitä, että jos olisi kymmenen hengen yritys, että siellä voisi
olla kymmenen palkatonta työntekijää.
Varmasti silloin jo toiset yrittäjät sanoisivat,
että nyt ei ole enää kaikki kunnossa.
Tämä suhde on siinä se olennainen. Sen
yhden henkilön yrityksessä se suhde on liian suuri.
Vielä minun mielestäni silloinkin, jos on
yrittäjä, jolla on yksi palkkatyöntekijä,
työvoimatoimiston pitää arvioida, onko
suhde liian suuri. Siinäkin se on todennäköisesti
liian suuri. Kun aikaisemmin piti olla — saattaa olla vieläkin,
en ole varma tämän päivän tilanteesta — viisi
palkattua työntekijää, että sai
yhden palkattoman työntekijän, työharjoittelijan
tai jonkun muun, niin siinä minusta alkoi olla se suhde
oikein, se ei niin paljon vääristä kilpailua.
Ed. Korva puhui siitä, suvaitaanko aktiivisuutta. Kyllä,
totta kai, mutta eikö ole näiden ihmisten kannalta
parempi, että he saavat siitä työstä jotakin
palkkaa? Luulen, että sellainen aktiivisuus, että he
kerta toisensa jälkeen ovat palkattomassa työssä,
johtaa yhteiskuntavastaisuuteen, ja siihenkin minä olen
törmännyt. (Ed. Korva: Ei ole siitä kysymys!)
Jos syntyy sellainen tilanne, niin kuin monta kertaa juuri niillä alueilla,
mistä minä ja ed. Korvakin olemme, että on
vain niin sanotusti temppu tempun perään ja siinä välissä työttömyyttä,
niin se ei kyllä johda kovinkaan pitkälle tämän
ihmisen työllistymisessä, siinä todellisessa
päämäärässä,
joka niillä ihmisillä on, nimenomaan työllistyminen.
Olen juuri tänään ollut nuorison
syrjäytymisen ehkäisemistä käsittelevässä seminaarissa
Kajaanissa. Siellä puhuttiin juuri tästä asiasta.
Pitää olla päämäärä,
ja päämäärän pitää olla
työ. Sen polun pitää johtaa työhön.
Tällä hetkellä, ikävä kyllä,
monen nuoren kohdalla työnhakusuunnitelmassa ei ole sitä viimeistä päämäärää.
Siellä on työharjoitteluja, milloin kuntouttavaa
työtoimintaa tai kursseja tai muuta, mutta se todellinen palkkatyö puuttuu
sieltä lopusta, joka motivoisi kulkemaan sen polun ja käymään
ne koulutukset ja muut. Tämä on se kaikista suurin
ongelma, ja sitä ei ratkaista näillä työharjoitteluilla.
Työharjoittelu voi olla hyvinkin tärkeä ja
hyvä jollekin nuorelle, tai varmasti suurimmallekin osalle
nuorisoa jossakin vaiheessa, mutta se ei saa olla työnantajan
väline käyttää työvoimaa. En
väitä, että kaikki yrittäjät,
joilla ei ole palkattua työvoimaa, tietoisesti haluaisivat
nimenomaan niin sanotusti väärinkäyttää tätä.
He käyttävät sitä oikeutta,
mikä heille on aikaisemmin annettu. Siitä he ovat
nyt pettyneitä, kun tällaista mahdollisuutta ei
enää ole. Saattaa olla, että saman alan
yrittäjä on puinut nyrkkiä omassa taskussaan
eikä ole viitsinyt pienellä kylällä esimerkiksi
puuttua asiaan aikaisemmin. Näin se voi olla, että siltä toiselta
yrittäjältä ei ole välttämättä tullut
yhteydenottoja, mutta minulle niitä on tullut nimenomaan
siitä, että tämä vääristää kilpailua.
Joku sanoi täällä, että pikkujouluesimerkki on
huono esimerkki. Minusta se on erittäin hyvä esimerkki,
sillä nimenomaan siitä syntyi se julkinen keskustelu,
kuinka paljon näitä tuettuja työntekijöitä voi
olla toisella yrityksellä, ettei se vääristä kilpailua.
Monta muutakin esimerkkiä tästä asiasta
on.
Toivon, että työvoimatoimistot voisivat arvioida
näitä asioita. Mutta mikäli se uudistus
toteutetaan, mikä työministeriössä on
suunnitteilla, että työvoimatoimistojen määrää vähennetään
ja pienimmille paikkakunnille jää vain ilmoittautumispaikka,
niin ei siellä ole enää sitä asiantuntemusta,
millä arvioidaan näitä asioita. Se ei
ole enää niin lähellä kuin se
tällä hetkellä on. Sen vuoksi on erittäin
tärkeä myöskin työvoimatoimikuntien
rooli, joissa on sekä työnantajien että työntekijöiden
edustajat. Siellä myös pitäisi käydä tätä keskustelua
ja tehdä tavallaan omat pelisäännöt,
pitääkö olla vielä tiukempi
kuin lainsäädäntö määrittelee.
Kysymyshän ei ole työnantajan oikeudesta vaan
työnhakijan oikeudesta työharjoitteluun.
Ed. Manninen merkitään
läsnä olevaksi.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni tämä lakiesitys
on hyvin perusteltu. En ymmärrä, että tässä nyt
rajattaisiin niin, että on yksi vieras työntekijä tai
yrittäjä yksin. Kyllä työharjoitteluoikeuden
pitää olla yhtäläinen.
Oikeastaan sen takia pyysin puheenvuoron, kun täällä todettiin,
että tämä on nyt oppositiopolitiikan
tekoa. Meihin on otettu yhteyttä yrittäjien taholta.
Varmaan ed. Salokin on saanut niin kuin minäkin olen saanut
oman maakuntamme yrittäjäjärjestön
toiminnanjohtajalta tätä ihmettelevän
sähköpostiviestin. Toivon, että tämä asia korjaantuu.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä pari kolme kohtaa.
Tämä on lähtöisin nimenomaan
yrittäjiltä. Oli sillä tavalla, että nuori
kaveri, alle kaksivitonen, olisi halunnut tulla oppiin, mutta todettiin,
että tie on pystyssä. Työvoimatoimisto
olisi antanut tälle yrittäjälle, mitään
ongelmaa ei ollut, mutta laki esti tämän. Minusta
se on huonoa. (Ed. P. Salo: Ei ole mahdollista! Työvoimatoimistot
johtuvat noudattamaan lakia!) — Nimenomaan, laki on tämä.
(Ed. Ranta-Muotio: Lakia on muutettu!) — Lakia on muutettu.
Sitten voin sanoa, että omakohtaista kokemusta on myöskin
työvoimatoimikunnassa istumisesta. Siellä järjen
käyttö oli meillä sallittua, vaikka se
ensin meinattiin suorastaan kieltää joltakin taholta.
Kun otettiin ohjat oikein käsiin, hyvinpä pelasi
sen jälkeen ja voitiin järjellä tehdä ratkaisuja.
Sitten toteaisin sen, että aina kun lähdetään oppia
hakemaan, palkka on sivuasia. Itse olen ollut valtion koulutilalla
harjoittelijana. Sain 170 markkaa kuukaudessa. Olin kesän
siinä töissä enkä yhtään
moittinut palkkaa, kun sain teoriaa ruveta laittamaan käytäntöön.
Sain opin siitä, eikä vääristänyt
kilpailua millään tavalla. Valtio oli palkanmaksaja
siinä. Hyvin toimi ja sain, mitä halusin.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rönni poistui jo salista,
mutta ed. Huotari on vielä paikalla. Tässä asiassa
on otettu sellainen näkökohta esille, että tämä olisi
ikään kuin ilmaisen työvoiman käyttöä,
ilmaisen työvoiman juoksuttamista, ja sillä pohjalla
tämä keskustelu on käynyt tässä pitkän
aikaa jo.
Niin kuin sanoin aikaisemminkin, niin sanottu ilmainenkaan työvoima
ei ole ilmaista, vaan sen asian osalta on monta tekijää yrityksen
kannalta, miten se sijoitetaan, miten se tehdään,
kuka sen työn ohjaa ja johtaa. Jotta tämä jotenkin konkretisoituisi
myöskin niin, että tiedettäisiin, mitä tämä on
olemassa: Omalta osaltani yrityksessä on kahdeksasta kymmeneen
työntekijää, joskus vähän
enemmänkin. Muutaman kerran työvoimaviranomainen
tai joku muu on esittänyt, että heillä olisi
tarjota tällainen ja tällainen eikä maksa
mitään. Mutta kyllä siinä meidän tyyppisessä yrityksessä ei
ole varaa ottaa ketään sellaista töihin,
joka on siellä niin sanotussa ohjauksessa oleva eikä aio
alalle eikä ole motivoitunut tekemään
sitä työtä. Niin kuin sanoin aikaisemminkin,
markan seppä tekee kympin vahingon ja niitä ei
ole varaa ottaa.
Siinä mielessä työnantajana arvostan
sellaista työntekijää, joka on aktiivinen,
kouluttautuu, hakee työtä. Jokainen kansalainen,
joka on todella aktiivinen, löytää työtä etelästä taikka
pohjoisesta ja työllistyy ajastansa. Tilapäisiä ilmiöitähän on
tietysti olemassa, että töitä ei yksinkertaisesti ole
tarjolla, mutta enempi väittäisin, että tähän suureen
työttömyyteen lääkkeeksi olisi
se, että olisi paljon enemmän työhaluja
kuin nyt on olemassa. Työmahdollisuudet löytyvät
sitten siinä sivussa vielä matkassa.
Timo E. Korva /kesk:
Herra puhemies! Lähinnä ed. Huotarin puheenvuoron
johdosta vastauksena.
Omana kantanani haluaisin ensinnä todeta, että olen
kaikkien niiden toimenpiteitten takana, mitä tämä hallitus
on tehnyt työvoimapolitiikan aktiivistamiseksi, eli muun
muassa alle 25-vuotiaitten nuorten aktivoiminen erilaisilla toimenpiteillä on
ilman muuta ollut oikeanlaista politiikkaa. Sellaisia mahdollisuuksia
pitää edelleenkin olla, mutta ei tässä ole
nyt kysymys ollenkaan tästä, vaan tässä on
kysymys siitä, kohdellaanko erilaisia työnantajia
tasapuolisesti, annetaanko tämän tyyppinen mahdollisuus
käyttää työharjoittelijoita
ja työelämävalmennuksessa olevia.
Olen näitä asioita yhteistyössä työvoimatoimiston
kanssa monella tasolla seurannut vuosikymmenen. Minä en
omien kokemusteni perusteella pidä ollenkaan ongelmana
sitä, etteikö työvoimatoimistossa pystytä tätä asiaa
hoitamaan sillä tavalla, että ei tule temputusta
temputuksen perään, vaan että on työnhakijasta
käsin lähtevää aktiivista työuran
suunnittelua koulutuksineen, työharjoitteluineen jne.
Ed. Esa Lahtelahan jo esitti todistuksen sieltä teiltä päin,
että työvoimatoimisto ei enää antanutkaan
sitten harjoittelijaa, kun yrittäjällä,
kauppiaalla, oli tarkoitus pitää harjoittelija
harjoittelijan perään. Näinhän
tämä toimii. Tässä se pääasia
on ja sellaisena se pitäisi ymmärtää,
että kohdellaan erilaisia yritystyyppejä tasapuolisesti ja
ennen kaikkea annetaan eri puolilla maata sille yhdelle ainoallekin,
jolla muuta mahdollisuutta ei ole, tämä aktiivinen
mahdollisuus luoda itselleen työuraa.
Eikö meillä pitäisi siitäkin
olla huolta, että passiivisesti eri paikkoihin haluamme
näitä työvoimatukia ynnä muita
maksaa? Tässä väärinkäytön
mahdollisuus otetaan pääasiaksi ja suljetaan kaikki
ovet.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minä palaan vielä jonkin
aikaa sitten kuultuun ed. Ylä-Monosen puheenvuoroon, jossa
tuotiin selkeästi esiin, kuinka moneen asiaan vaikutuksia
tämän tyyppisellä lainsäädännöllä on,
myöskin negatiivisia vaikutuksia. Luulen, että ei
tässä varmasti käydä kilpajuoksua
siitä, kuka on yrittäjäystävällinen
tai kuka on työharjoitteluystävällinen,
vaan yksinkertaisesti siitä pitkäjännitteisestä politiikasta,
onko oikein, että valtion varoilla tehdään
myöskin semmoista tukipolitiikkaa, joka vääristää kilpailua
ja aiheuttaa ongelmia.
Muistan kotikylästäni erään
tapauksen, kun starttirahaa jaettiin aikoinaan vaikean työttömyyden
aikana. Kun tuli kylään uusi yrittäjä,
joka sai starttirahan, niin olemassa oleva yrittäjä lakkautti
toimintansa kannattamattomana. Ei tämmöinen kilpajuoksu
voi olla kannattavaa pitkässä juoksussa, että samalla
kun saadaan valtion tuella yritys pelaamaan paremmin, kilpailija
vähentää työntekijöitä tai
lakkauttaa oman toimintansa. Ei se johda siihen lisäarvoon,
mitä näillä haetaan, vaan meidän
pitää koko ajan ajatella, kuinka yhteiskunta toimii
niin, että lisäarvoa syntyy ja sitä kautta
aitoa työtä.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos tämä nyt vielä on
menossa sosiaali- ja terveysvaliokuntaan eikä työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokuntaan, silloin kannatan ehdotusta, että se
menisi työ- ja tasa-arvoasiainvaliokuntaan, mitä ed. Seppo
Lahtela esitti, koska sieltä tämä ongelma on
lähtöisin ja se palaisi sinne.
Toinen varapuhemies:
Minä nyt kysyn ed. Hannu Aholta, kannattiko hän
vaiko ei.
Kannatti ed. Lahtelaa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Olen aika hämmentynyt tästä tilanteesta,
täytyy sanoa, että täällä järjestetään
nyt äänestys tästä asiasta.
Olen sitä mieltä, että täysin
ilmaisia työntekijöitä ei pidä olla.
Silloin ei ole tarpeeksi motivaatiota työnantajalla, jos
hänen ei tarvitse ollenkaan osallistua työntekijän
kustannuksiin. On lukuisia esimerkkejä siitä.
Viimeksi viime viikolla kuulin siitä, että eräs tällainen
projekti — en viitsi sanoa, minkä tahon rahoituksella — oli
saanut eräältä isolta organisaatiolta
työtehtävät, jotka aiemmin teki pienyrittäjä.
Nyt tämä pienyrittäjä joutuu
lomauttamaan väkeä, ja tämä projekti
käyttää ihmisiä työmarkkinatuella,
jos he ovat nuoria, ja yhdistelmätuella, jos he ovat yhdistelmätukikelpoisia,
eikä maksa ollenkaan palkkaa näille, vaan kaikki
ovat tuettuja työntekijöitä tässä projektissa.
Olen joutunut puuttumaan erään kunnan järjestämään
toimintaan, jossa se oli lopettanut nuorisotoiminnan alueella, mutta
kunnan johdon alaisena järjestö teetti samaa työtä nuorisotalossa.
Ei voi olla näin. Pitää olla jotkut rajat
siihen, mitä ilmaisella työvoimalla tehdään.
Muutenhan täällä ei ole kohta ketään
muita työntekijöitä enää kuin
ilmaisia työntekijöitä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! En pitänyt tuosta ilmaisusta,
että työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta on aiheuttanut
tämän ongelman. Tämähän
ei sinällään ole hirveä ongelma, mutta
toivon, että se tulee työ- ja tasa-arvoasiainvaliokuntaan
ratkaistavaksi sillä tavalla, miten saadaan tästä semmoinen
paketti, jotta välttämättä ei
koko hommelia kaadeta vaan etsitään ratkaisu,
miten tämä sovitetaan yhteen, jotta ei vääristetä kilpailua.
Ed. Korva totesi sillä tavalla, kohdellaanko työnantajia
tasapuolisesti. Minusta ei ole kyse siitä, vaan pitää lähteä nimenomaan,
niin kuin me valiokunnassakin lähdimme, harjoittelijan,
työelämävalmennukseen tulevan henkilön,
näkökulmasta. Työnantajan pitää pystyä tarjoamaan
riittävä ohjaus ja valvonta. Sitä pitäisi
katsoa sieltä kautta, jos semmoinen on olemassa. Mutta
jos ei sitä olisi, siinä tapauksessa työnantaja
ei olisi kelvollinen saamaan myöskään
sitä henkilöä, koska ei työnantaja
tarvitse harjoittelua, vaan se henkilö tarvitsee harjoittelun.
Se näkökulma, jotta työnantajat tasapuoliseen
asemaan, pitää sisällään
sen näkökulman, jota ed. Huotari on tivannut koko
ajan, jotta saadaan jokin etu, saadaan ilmaista työvoimaa.
Se ei saa pelkästään olla semmoinen näkökulma.
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! Varasin puheenvuoron, kun pitkän
keskustelun aikana ei tullut kantaa, että lähetettäisiin
asia työ- ja tasa-arvoasiainvaliokuntaan. Nyt kuitenkin
sosiaali- ja terveysvaliokunnan toimintaa tuntevat ja samalla työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan jäsenet olivat sitä mieltä,
että asia kuuluu nimenomaan työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
käsittelyyn. Minun mielestäni asia pitää sinne
lähettää, ja kannatan esitystä.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä tuntuu, että tässä keskustelussa
paikoin menevät harjoittelu ja harjoittelu sekaisin. Jos
puhutaan työmarkkinatukilain mukaisesta harjoittelusta,
puhutaan todella pitkäaikaistyöttömistä ja
heidän tietystä vaiheestaan, jossa he työvoimaviranomaisten
kustannuksella jne. jne. osana tiettyä portaittaista kulkua
käyvät työharjoittelussa. Täällä paikoin
puhuttiin oppisopimuksesta ja vaikka mistä. Se on eri asia,
jos toisen asteen koulutuksessa ollaan, opiskeluun liittyen velvoitetaan
olemaan työharjoittelussa. Tässä ei ole
siitä kysymys. Tämä on aivan eri asia.
Se on tärkeätä mielestäni havaita.
Olin ymmärtävinäni, että asian
käsittely keskeytyy ilmeisesti tässä vaiheessa
ja varsinaisiin äänestyksiin ei tarvinne mennä.
Toivon todellakin, että oikea valiokunta eli työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunta pääsee työstämään
tätä vaikeaa asiaa eteenpäin.
Toinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.