12) Laki siviilipalveluslain 23 a §:n
muuttamisesta
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa tehdään
kaikenlaisia asioita, monenlaisia matkoja. Tämä lakialoite,
laki siviilipalveluslain 23 a §:n muuttamisesta, on erään
työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan matkan antia.
Teimme matkan jokin aika sitten Itä-Uudellemaalle ja
kävimme myöskin valiokunnan toimesta tutustumassa
paikan päällä siviilipalveluskeskukseen
Lapinjärvellä ja saimme siellä erittäin tiiviin
ja asiallisen esittelyn ja sen lisäksi toiveen siitä,
mihin eduskunta keskittyisi, kun se puhuu siviilipalvelusasioista.
Toive on, että eduskunta sen sijaan, että kinaa
siitä, ollaanko siviilipalveluksessa kuukausi pitempään
vai kuukausi lyhyempään, keskittyisi ongelmien
ja niiden heikkouksien korjaamiseen, mitä olemassa olevan
lain johdosta tänä päivänä on.
Lapinjärven johtajan esitys oli selkeä, ja hän
toi myöskin epäkohdat meille valiokunnan jäsenille
sillä tavalla tietoon, että ne eivät
jääneet epäselviksi.
Suuri ongelma on palveluspaikkojen vähäisyys.
Toinen suuri ongelma, joka haittaa koko järjestelmää,
on yhä lisääntyvät päihdeongelmat. En
väitä, että siviilipalvelusmiehistä enemmistö olisi
päihdeongelmaisia, ei suinkaan, vaan pieni vähemmistö,
mutta riittävä vähemmistö siten, että koko
asia, siviilipalvelus ja sen järjestäminen, hankaloituu
kaiken aikaa. Työnantajat eivät halua ongelmia
työpaikoille, varsinkin jos on epäiltävissä,
että siviilipalvelusmiehellä on päihdeongelma,
ja työnantajalla ei ole käytännössä keinoja
puuttua siihen, ei testauttaa eikä mitään muutakaan.
Sitten kolmas iso ongelma, joka hidastaa koko palveluksen suorittamista
tänä päivänä, liittyy asumiseen.
Nykyisen lain mukaan siviilipalveluspaikan tavallaan työnantajan,
joka ei maksa palkkaa, mutta tämän palvelupaikan
järjestää, velvollisuus on löytää asunto
ja kustantaa se. Me tiedämme kaikki lehtikirjoittelusta
ja monesta muusta, minkälaisia sotkuja tähän
liittyy, asumistukiin ja kaikkiin järjestelmiin liittyen.
Tällä on melkein tehty jopa bisnestä.
Joka tapauksessa siviilipalvelusmiesten asumisasia on hunningolla.
Kovin moni siviilipalvelusmies odottaa, että paikka löytyisi,
ja odottaa ja odottaa, eikä itse asiassa palvelua kovin
paljon tarvitse tehdä, kun ei paikkaa kerran löydy.
Itse en ole mikään siviilipalveluksen kannattaja,
mutta kun meillä on sellainen laki, joka edellyttää,
että tällainenkin palvelumuoto pitää olla, niin
kyllä eduskunnan pitäisi huolehtia, että palvelu
on kunnollista ja että se pystytään toteuttamaan.
Siinä mielessä tarvitaan pykälämuutos, jossa
asumiskustannukset otetaan valtion kustannettaviksi, ihan niin kuin
varusmiehilläkin ne palveluksen aikana kustantaa valtiovalta
eli kasarmilla asutaan, niin että siviilipalvelusmiehet rinnastettaisiin
siinä mielessä samaan asemaan, että palvelukseen
liittyvä asuminen tavalla tai toisella järjestyy
valtion kustantamana, jotta asumisesta tämä palvelu
ei jäisi kiinni.
Käsittääkseni merkittävä osa
siviilipalvelusmiehistä saisi paikan palvelua varten nimenomaan
Pääkaupunkiseudulta, ja me kaikki tiedämme,
mikä täällä on asuntotilanne.
Toinen ongelma on tietysti se, että henkilö, joka
on insinöörikoulutuksen saanut, vaikkapa atk-spesialisti,
ja sitten 25-vuotiaana lähtee palvelukseen, saa paikan
aivan varmasti heti. Mutta sitten kun 18 vuotta täyttänyt
nuori, jolla ei ole mitään ammattikoulutusta eikä ammattitaitoa,
lähtee siviilipalvelukseen, hän ei saa todennäköisesti
minkäänlaista paikkaa. Tässä tietysti
joku ehdottikin, että miksi emme säädä,
että siviilipalveluksen saa suorittaa vasta sitten, kun
on jokin ammattitutkinto. Tähän minä en
ota tässä kantaa. Olen vain viestinviejänä siihen
suuntaan, että meille on ammatti-ihminen, joka johtaa siviilipalvelustointa Lapinjärvellä,
kertonut, mikä on tosiasiassa tilanne tämän
palvelun suorittamisen suhteen, eli että se on surkea.
Yksi syy on se, että nämä miehet eivät
pääse mihinkään asumaan.
Kiinnitän vielä lopuksi huomiota siihen, että ajan
tässä ihan miesten asiaa. Nainen voi meillä mennä armeijaan,
mutta työ- ja tasa-arvoasiain valiokunnan jäsenenä totean,
että tietääkseni nainen ei pääse
millään siviilipalvelukseen tällä hetkellä.
Mutta se nyt ei ole varmaan kuitenkaan varsinainen tasa-arvokysymys.
Pidän tätä asiaa sillä tavalla
tärkeänä, varsinkin kun tiedän,
että ministeriössä on ollut jonkin asteisia
suunnitelmia tähän suuntaan, mutta ne ovat johonkin
välille ennen hallituksen käsittelyä kaatuneet
tai unohtuneet. Pitäisin tärkeänä,
että valiokunta muistuttaisi näistäkin
asioista, jotka kyseisen valiokunnan toimialaan pakolaisasioiden
ja työllisyysasioiden jne. lisäksi kuuluvat, että nämä asiat
pitäisi hoitaa kuntoon, jos halutaan, että siviilipalveluksen
sisältöä myöskin asiallisesti
päästäisiin kehittämään.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Ylä-Monosen
ensimmäisenä allekirjoittama aloite on varmaan
kaikiltakin osin perusteltu, mutta erityisesti asumisongelman osalta.
Olen jonkun vuoden ollut työyhteisöni siviilipalvelusyhdyshenkilönä.
Tarjolla oli useitakin sopivia, osaavia siviilipalvelushenkilöitä.
He tarjoutuvat toistamiseen ja olivat toivottomia, kun ei voitu
ottaa, kun ei ollut tarjota asuntoa.
Päihdeongelmanäkökulmasta tämä ongelma ei
näyttäytynyt, mutta pidän mahdollisena,
että sitäkin lajin verran saattaa olla. Mutta
asumisen osalta tämä asia olisi järjestettävä juuri
niin, kuin lakialoitteessa esitetään.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Herra puhemies! Ed. Ylä-Monosen aloite on minunkin
mielestäni perusteltu asumisen osalta. Yleensä kun
siviilipalvelusasiasta on eduskunnassa puhuttu, miltei aina on puhuttu
pelkästään palvelusajan pituudesta. Mielestäni
siviilipalvelun sisällöstä pitäisi todella
käydä vakava keskustelu. Siinä olisi
aika paljon korjattavaa.
Jokin aika sitten oli Helsingin Sanomissa kirjoitus Saksan siviilipalvelusmiehistä.
Siellä se on hoidettu niin, että siviilipalvelun
täytyy palvella tavallaan kriisitilannetta. Kriisitilanteessahan tarvitaan
kotirintamalla, sairaanhoidossa ja näissä tehtävissä aikamoinen
määrä väkeä. Kun meilläkin
hoitoalalla on pulaa, niin mielestäni valtaosa pitäisi
sijoittaa sairaanhoidon palvelukseen. Siinä tulisi koulutus
kriisiajan tilannettakin varten. Nyt koko siviilipalvelusasia on
aika lailla sekava ja mielestäni hunningolla.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ylä-Monosen aloite puuttuu erääseen
tärkeään ongelmaan, johon työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunta on ottanut kantaa jo aiemmin, mutta
ikävä kyllä asia ei ole korjaantunut
eli hallitukselta ei ole tullut sellaista esitystä, joka
olisi korjannut kyseessä olevat ongelmat. Sen vuoksi varmaan nyt
valiokunnassa huolehdimme, että ainakin kirjelmöimme
ministeriöön päin tai kuulemme asiantuntijajäseniltä,
mikä on se todellinen syy, miksi nämä asiat
eivät etene. Jos kaikkea ei saada kerralla kuntoon, ainakin
asumisasia pitäisi saada pikaisesti kuntoon. Se ei voi
olla taloudellisesti niin suuri kysymys, että se olisi
se syy tässä, minkä takia asia on vielä kesken.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä kai tässä asiassa
on aivan oikea periaate, tämä asia siis. Kun olemme
hyväksyneet sen, että siviilipalvelu on aivan
oikea tapa hoitaa asepalvelusta vastaava velvollisuus, lienee luotava myös
kohtuulliset olosuhteet. Jos tämä johtaa siihen,
että siviilipalvelu lisääntyy, silloin
en voi kannattaa esitystä.
Ed. Ylä-Monosen vertaus siihen, että asepalveluksen
suorittamiseen luonnostaan kuuluu majoitus, on huono vertaus. Jos
puhutaan tasavertaisuudesta, silloin siviilipalvelusmiesten pitäisi olla
myöskin 60 yötä teltassa majoitettuina.
Liekö ollut huono vertaus tämäkin, mutta
näin joka tapauksessa varusmiehet saavat olla. Toisaalta siviilipalvelu
on huomattavasti helpompaa kuin varusmiespalvelu, mutta kaiken kaikkiaan
tämä asia on kuitenkin tutkimisen arvoinen.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän siitä, että tämä lakialoite
on saanut kannatusta istunnossa. Totean, että meille kerrottujen
lukujen mukaan noin 2 000 nuorta miestä vuosittain
hakeutuu siviilipalvelukseen ja noin 500 heistä, muistaakseni,
palaa takaisin asepalvelukseen, kun he toteavat, että siviilipalvelus
ei kerta kaikkiaan tästä etene, kun ei saa asuntoa eikä saa
sitä paikkaakaan. Elikkä moni sitten punnitsee
vakaumuksensa uudelleen ja palaa asepalveluksen puolelle, kun toteaa,
että siellä on kämppä, siellä on
peti ja siellä homma hoituu.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Myllyniemi taisikin osua asian ytimeen.
Eli ehkä se voikin olla se syy, minkä takia asioita
ei ole hoidettu, esimerkiksi tätä asumisasiaa,
koska pelätään, että sen jälkeen
useammat henkilöt voisivat hakeutua siviilipalvelukseen,
kun se olisi silloin tasa-arvoisempi kuin tällä hetkellä.
Eiväthän nuoret ihmiset voi odottaa vuosikausia,
milloin he saavat tämän, nyt kun siviilipalvelusaika on
vielä niin pitkä, suoritettua, että voivat
lähteä opiskelemaan ja hoitamaan omia töitänsä.
Tämä on kyllä todellinen ongelma, että siviilipalvelukseen
hakeutuvat eivät voi sitä suorittaa juuri silloin,
kun sen aika olisi.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuskin ed. Huotari kuitenkaan tarkoittaa,
että tieten tahtoen, tahallansa, olisi eduskunnassa tehty sellainen
päätös, että ei asuntoja hankita.
Ei kai tämmöistä ilkeyttä täällä ole
ajateltu. Mutta jos tämä johtaa todellakin siihen,
että siviilipalvelus merkittävästi lisääntyy,
en voi kyllä asiaa kannattaa. Mutta joka tapauksessa asia
on tutkimisen arvoinen.
Keskustelu päättyy.