Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Useat kansainväliset kaivosyhtiöt
ovat varanneet uraanin louhintaan laajoja alueita Uudeltamaalta,
Itä-Suomesta ja Lapista. Uraanin louhintaan, kuljetukseen
ja louhosten ennallistamiseen liittyy terveys- ja ympäristöongelmia.
Näistä ongelmista on kokemusta muun muassa Ruotsin
Skövden kunnasta, jossa toiminut uraanikaivos aiheutti
laajan ympäristötuhon. Suomessa oli Enon kunnassa
60-luvulla uraanikaivos, jonka vaikutukset sen alapuoliseen vesistöön
olivat todettavissa pitkälti 80-luvulla. Kaivostoimintaa
säätelee vanhentunut kaivoslaki, joka on ylivertaisessa
asemassa muuhun lainsäädäntöön
nähden. Asukkaiden mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöänsä koskevaan
päätöksentekoon ei toteudu. Tiedustelenkin:
Onko hallitus valmis kehittämään
kaivoslakia suuntaan, joka jo hankkeen alkuvaiheessa huomioi luonnon,
ympäristön ja ympäristöterveyden
suojelun merkityksen, esimerkiksi liittämällä siihen
ympäristövaikutusarviomenettelyn jo tässä vaiheessa?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Lyhyesti: Näin ollaan tekemässä.
Jo vuoden 2004 puolella käynnistin valmistelut vanhan kaivoslain,
joka on vuodelta 65, uudistamiseksi. Tämä uudistustyö on
edelleen meneillään, ja tarkoitus on, että vielä tämän
eduskunnan aikaan hallituksen esitys ensin valmistuisi ja se voitaisiin
tuoda tänne eduskuntaan niin, että tämä eduskunta
ennättäisi sen käsitellä.
Mitä tulee näihin nyt esillä olleisiin,
tässäkin kysymyksessä mainittuihin, hankkeisiin,
niin nyt jo voi sanoa, että niiden käsittelyssä — nythän
on kysymys vain varauksista, yhtään valtauspäätöstä ei
ole tehty, vain varauksia — jo varausvaiheessa noudatetaan
menettelyä, joka ylittää paljon sen minimin,
mitä laki vaatii.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarinen, vastasitte tästä asiasta
tehtyyn kirjalliseen kysymykseen 5. tammikuuta. Lainaus tästä vastauksesta:
"Yva-lain uudistus on parasta aikaa eduskuntakäsittelyssä.
Yva-asetuksen hankeluettelon tarkistamisen yhteydessä on
tarkoitus täsmentää yvaa uraanin osalta." Yva-lakiin
liittyvän asetuksen sisältönä on
osaltaan hankeluettelo, joka määrittää sen,
mistä hankkeesta on suoritettava ympäristövaikutusten
arviointi. Kysynkin:
Onko hallitus todella valmis toteuttamaan tämän
teidän esittämänne päätöksen,
joka samalla ottaisi huomioon sen huolen, mikä nyt tällä hetkellä asukkailla
esimerkiksi Uudellamaalla on ollut uraanikaivosten avaamisesta?
Siis onko yva-lain asetuksen hankeluettelo nyt sitten mahdollisuus
uusia tältä osin, että siihen liitettäisiin uraanikaivoksen
aikainen yvaaminen?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Juuri tänään ympäristöministeriön
virkamiesten kanssa käytiin tästä keskustelua,
ja asia on vielä pohdinnan alaisena, mutta luontevaa olisi,
että tämä kytkettäisiin nyt
tähän ajankohtaiseen lakiesitykseen, joka on eduskunnassa
parhaillaan käsiteltävänä. Nykyinenhän laki
ei edellytä sitä, että jo koeporausvaiheessa yva
suoritettaisiin.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Saanen tässä yhteydessä vielä lisätä,
kun tällä hetkellä käydään näillä mainituilla
paikkakunnilla ja seuduilla keskustelua siitä, mitä nyt
ollaan tekemässä, vielä kertaalleen:
Ensiksi voidaan tehdä varaus johonkin alueeseen enintään
yhdeksän neliökilometrin alueelle. Se on voimassa
vain vuoden, ja se ei anna oikeutta vielä varsinaisiin
kaivauksiin ollenkaan. Varauksen jälkeen voidaan tehdä valtaushakemus.
Niitä on tällä hetkellä ministeriössä seitsemän,
ja näiden seitsemän valtaushakemuksen osalta noudatetaan
paitsi paljon suurempaa tiedottamista kuin mitä laki vaatii,
myös paljon laajempaa kuulemista kuin mitä laki
edellyttäisi. Näin menetellään
tässä tilanteessa. Siinä kaikki.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuolla Itä-Uudenmaan alueella tilanne
on aika vakava tällä hetkellä ja ihmisten
tunnelmat ovat hyvin levottomia. Voi sanoa, että paniikkimielialaakin
on ilmassa. Sieltä on paljon oltu yhteyksissä,
ja tämä todella koskettaa tuon alueen ihmisiä,
tuhansia ihmisiä suoraan ja välillisesti koko Itä-Uudenmaan
maakuntaa. Siellä on hyvin konkreettisia tilanteita nyt
tämän syntyneen tilanteen johdosta, esimerkiksi
asuntokauppa on monissa kunnissa aivan jäissä.
Haluaisinkin kysyä, kun tiedetään ongelmat,
mitä uraanikaivoksiin liittyy maailmalla, terveysongelmat
ja muut suorat, välittömät ongelmat niiden
läheisyydessä:
Mikä on hallituksen perussuhtautuminen siihen, että uraanikaivoksia
Suomeen perustettaisiin? Eikö olisi parempi lähteä siitä,
että niitä ei ainakaan asutuille alueille Suomessa
perustettaisi?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, jos jollakin paikkakunnalla — niin
kuin tiedän asian olevan näillä nyt puheena
olevilla paikkakunnilla — on tällä hetkellä voimassa
oleva oikeusvaikutteinen kaava ja jos tuon oikeusvaikutteisen kaava-alueen
osalta esimerkiksi kunnalla on se käsitys, että sen
kaavan käytännön toteuttamista vaikeuttaa
se, että sinne edes valtausta myönnettäisiin
puhumattakaan siitä, että kaivospiiri sinne perustettaisiin,
niin se on kyllä aika vahva asia vaikuttamaan siihen, että tuota
valtauslupaa ei voitaisi antaa. Tällä yritän
vähän nyt lievittää sitä paniikkimielialaa,
mitä ehkä tahattomasti nyt ollaan vähän
synnyttämässä vähän
siellä sun täällä; tällaiseen
paniikkimielialaan ei ole aihetta.
Mitä muutoin tulee siihen, voisiko Suomessa olla uraanikaivoksia,
niin kun Suomessa on neljä toiminnassa olevaa ydinvoimalaitosta
ja viidennettä rakennetaan, niin se ajatus, että me
ensin teemme päätöksen, että täällä voidaan
käyttää ydinvoimaa, ja olemme sitä mieltä,
että kunhan se uraani vain kaivetaan muualta ylös,
ei mielestäni ole kovin toimiva periaate. Mutta jos Suomessa
sitten joku kerta uraanikaivos tänne syntyy, niin totta
kai on huolehdittava siitä, että se olisi sitten
sellaisella alueella, että siitä ei aiheutuisi
haittaa väestölle.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin maaomaisuuden arvo ja asuntojen
arvot ovat siellä menossa alaspäin ja mahdollisesti metsäomaisuuden
arvo. Korvauskysymys kiinnostaa: kuka korvaa sitten mahdollisesti,
jos vaikka tehdään varaus mutta valtausta ei tulekaan,
mitään konkreettista ei tapahdukaan, mutta kuitenkin
nämä arvot menevät alaspäin?
Esimerkiksi Pukkilan kunnassa, ja monessa sielläpäin,
on tehty paljon ponnisteluja, että saataisiin sinne uusia
asukkaita ja saataisiin uutta toimintaa ja maaseutuun elinvoimaa.
Miten on tämä korvauskysymys? Kenen vastuulla
se sitten loppujen lopuksi on, että näitä arvojen
menetyksiä tulee, huolimatta siitä, että valtausta
ei sitten lopulta tehtäisi?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, varauksen voi tehdä tällä hetkellä voimassa
olevan lain mukaan jättämällä siitä ilmoituksen
paikalliseen maistraattiin, ja se kirjataan, ja se on suurin piirtein
sillä selvä. Me pidämme nyt lain minimivaateista
huolimatta huolen siitä, että siitä jo
siinä vaiheessa kerrotaan kuitenkin julkisesti. Mitä tämä varaus
merkitsee, niin vielä kertaalleen: Ei siellä kaivella
yhtään mitään. Ei se ole minkäänlaista
esikaivostoimintaa, se on käyskentelemistä geigermittari
kädessä ja ehkä jotain muuta vastaavaa
siellä, ei mitään muuta.
Siihen, kuka korvaa: On minusta vähän liioiteltua
väittää, että siellä arvot
alkaisivat laskea. Jos on paikkakunta, jossa on oikeusvaikutteinen kaava,
niin kunnalla on ehdottoman selvästi sananvalta. Se voi
sanoa, että tässä meillä on
kaava, tässä me aiomme tehdä tätä ja
tätä, tähän ei voida kaivosta
rakentaa, ja se riittää perustaksi sille, että lupaa
varsinaiselle valtaukselle ei sitten tultaisi antamaan.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarinen sanoi, että näistä valtaushakemuksista
tiedotetaan asukkaille nyt enemmän kuin laki edellyttää,
ja sanon vaan, että sietääkin. Teidän
ministeriönne ylitarkastaja eilen vihreän eduskuntaryhmän
tilaisuudessa kertoi, että kun hän on käynyt
näissä lukuisissa asukkaiden vaatimissa tilaisuuksissa,
niin ihmiset ovat siellä joko hieman vihaisia tai hyvin
vihaisia, eli mitään vaihtoehtoja varmaan ei ministeriöllä ole. Ed.
Tiusanen luetteli aika tarkkaan tämän voimassa
olevan vuoden 65 kaivoslain pahimmat puutteet, ja minulla on tässä lakialoite,
jonka kuka tahansa kollega voi allekirjoittaa, jossa niitä pyritään
muuttamaan. Kysyisinkin ministeri Pekkariselta:
Voitaisiinko tätä lain uudistusta kiirehtiä? Voitaisiinko
siitä ne pahimmat epäkohdat kuitenkin korjata,
että ihmisten oikeussuoja ja oikeusturva ja ympäristön
etu toteutuisivat?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kaikkiin niihin hankkeisiin, jotka nyt ovat
vireillä, sovelletaan joka tapauksessa voimassa olevaa
lainsäädäntöä.
Meillä ei ole sellaista taannehtivaa lainsäädäntöä.
Tämä kannattaa ensin muistaa. Muutoin tämän lain
uudistaminen on niin kiireisessä vauhdissa menossa eteenpäin
kuin suinkin vaan Suomesta parhaan asiantuntemuksen, mikä löytyy,
pohjalta voidaan sitä eteenpäin viedä.
Vielä kertaalleen lupaan, että se tulee kyllä — ei
tule kevätkaudella, mutta syyskaudella — tänne.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Minister Pekkarinen sade att den
nya gruvlagen kommer att stärka miljöaspekterna.
Jag undrar om man också kommer att stärka markägarnas och
kommunernas roll vid behandlingen av tillstånden om utvinning.
Kommer regeringen att se till att kommunerna får mera att
säga till om också i fråga om oplanerade
områden i kommunen?
Kysyn siis ministeri Pekkariselta: Kun tätä kaivoslakia
nyt uudistetaan, niin onko aikomus myös vahvistaa maanomistajien
mahdollisuutta vaikuttaa asiaan ja myös vahvistaa kuntien
mahdollisuutta vaikuttaa näihin lupiin myös niillä alueilla,
joilla ei ole vahvaa kaavaa?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tarkoitus on kyllä vahvistaa sen
yhteisön mahdollisuutta, jota esimerkiksi valtaushakemus
koskee — en puhu vielä kaivospiiristä ja
varsinaisesta kaivostoiminnasta ollenkaan — sen alueen,
jota tämä valtaushakemus koskee. Tarkoitus on
vahvistaa myös sen yhteisön yhteistä näkemystä siitä,
onko tämän yhteisön kannalta tarkoituksenmukaista
ja oikein, että tässä tapahtuisi vaikkapa
nyt uraanikaivostoimintaa jnp. Tätä on tarkoitus
vahvistaa. Voi olla, että monta kertaa on myös
niin päin, että maanomistaja saattaa jossakin
tapauksessa jopa halutakin, että voisi olla ihan hyvä,
että täällä olisi kaivostoimintaa,
mutta se laajempi yhteisö siinä ympärillä saattaakin
olla toista mieltä. Tasapainossa kummankin tahon näkemykset varmaan
tullaan ottamaan huomioon väheksymättä — haluan
sitä korostaa — nyt erityisesti sen yhteisön
yhteistä näkemystä siitä, mikä on hyvä ja
mikä on huono.