Jari Vilén /kok:
Arvoisa herra puhemies! Itä-Lapista on tullut rakennemuutoksen
koelaboratorio Suomessa. Itä-Lappi ja Kemijärven
kaupunki erityisesti on kokenut ensin valtion työpaikkojen
menetyksen, sitten väestön vähenemisen
ja vielä Kiina-ilmiönkin, kun kaupungin keskeinen
työnantaja siirtyi Kiinaan, ja nyt sen alueen liikenneyhteyksiä ollaan
merkittävästi heikentämässä.
Erityisen kummallista tämä mielestäni
on silloin, kun ministeri Pekkarisen kauppa- ja teollisuusministeriö pyrkii
tukemaan tätä rakennemuutoskuntaa investoimalla,
ministeri Manninen pyrkii alueellistamaan työpaikkoja,
ministeri Filatov alueellistaa työpaikkoja ja nyt ministeri
Huovisen liikenneministeriö tekee päinvastaista
toimintaa. Kysyisinkin ministeri Huoviselta:
Miten on mahdollista, että eri ministeriöiden kesken
ei toimi koordinaatio niistä toimista, mitä alueelle
tehdään, ja miten on mahdollista, että teidän
omassa ministeriössänne kahdesta eri virastosta
Ratahallintokeskus investoi 23 miljoonaa alueen liikenneyhteyksiin
ja samanaikaisesti Valtionrautatiet puolestaan lakkauttaa liikenneyhteyksiä?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Otin tosiaan eilen vastaan melkoisen lähetystön,
ja mukana oli useita kansanedustajiakin tapaamassa alueen ihmisiä,
ja huoli on tietenkin hyvin ymmärrettävä. Haluan
kuitenkin nyt korostaa aivan alkuun sitä, että liikenne
olisi jo lakannut tämän vuoden alusta, mikäli
siihen ei olisi sopimusneuvotteluissa yhdessä VR:n kanssa
minun toimestani puututtu.
Tämä kysymys liittyy tietenkin yhteyteen Rovaniemeltä Kemijärvelle.
Sillä rataosuudella ei ole vielä sähköistystä,
ja nyt kun olemme onneksi saaneet uusia makuuvaunuja, jotka toivottavasti
lisäävät myös rautatiematkustuksen
määrää ja halua matkustaa raiteilla,
näillä vaunuilla ei voida enää liikennöidä Rovaniemeltä eteenpäin Kemijärvelle.
Tästä syystä on jouduttu näihin ratkaisuihin,
joita tässä ed. Vilén on kuvannut.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olemme varmaan ministerin kanssa samaa
mieltä siitä, että radan sähköistäminen
ja sen strateginen suuntaaminen myös itään
kohti niitä mahdollisuuksia, mitä Venäjä tarjoaa,
on keskeistä. Maakunnan ihmisten ja maakunnan oma tahto
on sijoittaa rahaa niin paljon kuin se on mahdollista muun muassa
rakenneohjelmien kautta. EU:n tuleva, ensi vuonna alkava rakennepolitiikka
mahdollistaa tämän.
Voitteko te, ministeri, luvata, että kun olette kertonut
tehneenne jo yhden hyvän päätöksen, jatkaa
tätä, niin että te tulette liikenne-
ja viestintäministeriön puolelta turvaamaan sen
tarvittavan kansallisen rahoituksen, jotta maakunnan tahto voidaan
toteuttaa?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Paha mennä tietenkään
lupaamaan sellaisia rahoja, mitä välttämättä ei
vielä ole minun taskussani. Kaikki riippuu myös
siitä, minkälaisia budjettipäätöksiä tämä talo
ja me kaikki yhdessä olemme täällä tekemässä.
Mutta sellainen periaatehan on ollut vallalla, jos ajatellaan muitakin
liikennemuotoja, että yhteistyötä maakuntien
kanssa on tehty monen muunkin liikennemuodon osalta ja lähdetty siitä,
että mikäli löytyy sitä maakunnallista
panostusta, niin sitten myöskin valtion toimenpitein voidaan
tulla mukaan.
Tässä radan sähköistyksessä on
joka tapauksessa kyse erittäin isosta investoinnista. Jos
lähdetään siitä, että valtio
ja kunnat ja maakunta ovat olleet puolet ja puolet mukana, niin
tietenkin siinä mielessä nämä summat
kohoavat aika suuriksi myös sen maakunnan vastuun osalta. Mutta
ilman muuta tätä yhteistyötä,
jos sellaista halua löytyy, yhdessä ministeriön
ja maakunnan ja alueen kuntien kanssa tullaan viemään
eteenpäin.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Olen tätä samaa asiaa kysynyt
liikenneministeri Huoviselta kolmessa eri kirjallisessa kysymyksessä.
Ensimmäiseen kysymykseen annetussa vastauksessa oli mielenkiintoinen
kohta. Te totesitte, että henkilöliikenne Rovaniemi—Kemijärvi-välillä tulee
lakkaamaan. Sitten te sanoitte, että sähköistäminen
tulee ajankohtaiseksi silloin, jos liikennemäärät
tällä rataosuudella kasvavat. Maallikkona minä kyllä ihmettelen,
kuinka liikennemäärät voivat kasvaa,
jos liikenne ensin lopetetaan.
Mutta kuinka te olette strategisessa suunnittelussa ottaneet
huomioon Barentsin alueella alkavat jätti-investoinnit,
jotka varmuudella lähtevät liikkeelle? Lapin kansanedustajat
vierailivat tammikuussa Murmanskissa, ja me näimme omin
silmin ja kuulimme omin korvin, että niistä jätti-investoinneista
tulee totta, jolloinka myös tämä Salla—Kantalahti-ratayhteys
tulee ajankohtaiseksi. Venäjä sähköistää koko
Murmansk—Pietari-rataosuuden, ruotsalaiset panostavat omiin
pohjoisen rautatieliikenneyhteyksiinsä, mutta te menette
koko ajan toiseen suuntaan.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan nyt korostaa, että liikennehän
ei lakkaa, kuten kerroin, ed. Mustajärvi, ja eilen tästä myöskin kävimme
keskustelua.
Toinen iso kysymys on sähköistys. Muistutan nyt
kansanedustajia siitä, että kun Ratahallintokeskus
on tehnyt selvityksiä sähköistämisten
tarpeesta, niin niissä selvityksissä ovat olleet
lukuisat muutkin raideyhteydet mukana. Ratahallintokeskuksen arvio
on ollut erilaisilla mittareilla laskettuna se, että nämä eivät
olisi kannattavia investointeja. Tämä on tietenkin
vain heidän näkemyksensä.
Mutta minun täytyy tietenkin liikenneministerinä kantaa
huolta myös niistä ratayhteyksistä, kuten
Vaasa—Seinäjoki, Hanko—Hyvinkää, joissa
on aivan oikeutetusti samanlainen vaatimus. Kun me kaikki nämä sähköistyshankkeet
ynnäämme,
niin siitä tulee iso potti rahaa. Tässä työssä tietenkin
toivon yhteistyötä eduskunnan kanssa.
Barentsin alueen hankkeet ovat erittäin merkittäviä.
Meillä on nyt nimenomaan käynnissä logistinen
kumppanuushanke yhdessä ulkoministeriön kanssa.
Yritämme löytää keinoja, (Puhemies
koputtaa) joilla myös logistiikka voisi olla Euroopan unionin
agendalla (Puhemies: Aika!) nykyistä enemmän.
Tatja Karvonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Huovinen on käyttänyt
hänelle kuuluvaa valtaa ja sopinut VR:n kanssa siitä,
että liikenne Rovaniemen ja Kemijärven välillä jatkuu vuoden
loppuun. Kiitoksia siitä!
Hieman ihmettelin tämän päivän
Kalevaa, josta luin, että Huovinen sanoo jämäkästi,
ettei aio luvata hoitaa asiaan eteenpäin, koska kysymys on
rahoista ja päätäntävallasta,
jota hänellä ei ole.
Olisinkin kysynyt ministeri Huoviselta: Minne se teidän
ministerin päätäntävaltanne
on kadonnut tänä aikana? Te olette käyttänyt
valtaa, joka teille kuuluu, erinomaista. Mutta minkä vuoksi
te ette käytä nyt sitä valtaa, joka teillä on?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Muistaakseni siinä haastattelussa
puhuin nimenomaan rahoista, enkä ole itsekään
koskaan pitänyt sellaisista poliitikoista, jotka kovasti
lupailevat sellaisia asioita, joita eivät sitten voi pitää.
Luulen, että kansalaisten luottamuskin on siitä aika
paljon kiinni.
Mitä sitten tulee tähän, miten jatkon
osalta tämän asian suhteen edetään,
niin se on kysymys, joka tullaan ratkaisemaan sitten, kun näemme, mikä on
joukkoliikenteen koko kehys tämän vuoden lopussa.
Koska VR on ilmoittanut, että se ei omana toimintanaan
enää tämän vuoden jälkeen
tätä jatka, niin silloin on todennäköistä,
että mikäli haluamme, että se yhteys
säilyy, niin siihen tarvitaan tätä niin
sanottua kannattamattomien yhteyksien valtion tukea, jota siis tarvitaan monessa,
monessa muussakin paikassa Suomessa.
Maija Rask /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minä esitän kysymykseni
pääministerin sijaiselle:
Kävimme eilen myös Ratahallintokeskuksessa,
ja siellä todettiin, että investointeja tehdään sen
mukaan kuin hyöty—kustannus-laskelmat antavat
periksi ja mikä niiden perusteella on tärkeintä.
Mutta virkamies siellä totesi, että jos on painavia
perusteita, niin voidaan ottaa mukaan myös aluepoliittiset
perusteet ja niiden perusteiden pitää silloin
tulla eduskunnalta. Kysynkin pääministerin sijaiselta:
Onko teillä tarkoitus tuoda esille aluepolitiikka myös
tässä Itä-Lapin kehittämisessä?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Valitettavasti en ole pääministerin
sijainen, mutta kaikissa näissä hankkeissa pitää olla
myöskin aluepoliittinen arviointi. Nämä asiat
joudutaan tietenkin sekä kehysriihen yhteydessä pohtimaan
että aivan erityisesti sitten tulevassa varsinaisessa budjettiriihessä.