Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Jokaisen maan uskottavuus kansainvälisissä asioissa
arvioidaan myös kehitysmäärärahojen suuntaamisella
ja niiden määrällä. Nyt on kuulunut
hälyttäviä viestejä siitä,
että kehysneuvotteluissa kehitysmäärärahoja
oltaisiin alentamassa hallituksen asettamasta tavoitteesta 0,7 prosenttia
bkt:sta vuonna 2010 tavoitteeseen 0,51 prosenttia bkt:sta vuonna
2011. Olisinkin kysynyt ministeri Tuomiojalta:
Mitä tämä merkitsee Suomen arvonannolle,
ja mitenkä tämä mahdollistaa esimerkiksi
entisen presidentti Ahtisaaren käymät rauhanneuvottelut
eri puolilla maailmaa, jos Suomi lähettää tällaisen
viestin maailmalle? Onko tämä 0,51 hallituksen
todellinen tavoite?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Hallitus on linjannut aiemmissa yhteyksissä jo
hallitusohjelmasta alkaen kehitysyhteistyömäärärahojen
kasvun, eikä tästä ole mitään
uusia tai muuttavia päätöksiä tehty.
Pidän tärkeänä, että näistä päätöksistä pidetään
kiinni ja niiden mukaisesti edetään. Ei ole ulkoisissa
olosuhteissa tapahtunut mitään sellaista, mikä perustelisi
näistä päätöksistä luopumista
millään tavoin.
Totta kai tällaisella on myöskin vaikutusta
ennen kaikkea YK:ssa siihen, millä tavoin meidän antamiimme
sitoumuksiin ja niiden luotettavuuteen muissakin yhteyksissä suhtaudutaan,
myöskin Euroopan unionin jäsenenä.
Kysymyksen viimeinen osa, joka kosketteli presidentti Ahtisaaren
välitystehtäviä, on ehkä jossain
määrin haettu yhteys kuitenkin.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Voimmeko tulkita ministeri Tuomiojan lupauksen
tässä niin, että hallitus pitää kiinni
tavoitteesta, että kehitysyhteistyömäärärahat
nousevat 0,7 prosenttiin vuoteen 2010 mennessä?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Hallitus ei ole mitään muita
päätöksiä tehnyt, eikä ole
mielestäni syytäkään tehdä.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt on tapahtumassa dramaattinen
muutos ainakin sen suhteen, että Suomi on putoamassa alle
EU:n keskiarvon, ja sillä on merkittävää signaaliarvoa.
Ministeri Tuomioja vältti vastauksen sanomalla, että pysytään
aikaisemmissa tavoitteissa, mutta se ei ole uskottavaa, koska kukaan ei
usko sitä, että viimeisenä vuonna pystytään nostamaan
niin olennaisesti kehitysyhteistyömäärärahoja,
että tämä 0,7:n tavoite saavutetaan.
Kysymys on uskottavuudesta, ja Suomi on menettämässä tätä kautta
omaa uskottavuuttaan. Ennen kaikkea kun meidän ulko- ja
turvallisuuspolitiikkamme suuri idea on yhdistää kehitys
ja turvallisuus, niin tämä perusfilosofia kyllä ontuu.
Toivon, että ministeri Tuomioja perustelee vielä vakavammin
omille hallituskumppaneilleen, että tästä pitää pitää kiinni.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tarkkaan kuunneltuani en kyllä havainnut
tuossa varsinaista kysymystä, vaan kehotuksen, jonka kätken
sydämeeni. (Naurua)
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Kehitysyhteistyön palvelukeskus on
myös lähestynyt kansanedustajia ja, paitsi että se
kehottaa meitä tietysti pitämään
kiinni tästä 0,7 prosentin tavoitteesta, se kehottaa
myöskin laadullisiin muutoksiin sillä tavalla,
että kehitysapua keskitettäisiin ja valittaisiin
kohdemaita nykyisten sijasta vähemmän ja myös
mietittäisiin entistä tarkemmin sitä,
mitä aiotaan saada aikaiseksi. Esimerkiksi tämä pandemiakeskustelu
liittyy mitä suurimmassa määrin kehitysmaiden
terveydenhuollon struktuuriin, ja Afrikan tilanne esimerkiksi tässä mielessä voisi
olla toisenlainen, jos olisi panostuksia terveydenhuollon perusrakenteisiin.
Kysyisin:
Onko ja minkälaisia suunnitelmia tähän
keskittämiseen ja sen miettimiseen, miten päästään esimerkiksi
jopa terrorismin tai pandemioiden syihin pureutumaan?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Minusta tuntui, kun luin tätä järjestöjen
kannanottoa, että siinä myöskin oli aika tarkkaan
luettu hallituksen kehityspoliittisia linjanvetoja, koska ne näyttivät
olevan hyvin pitkälti yksi yhteen käyviä.
Mutta muilta osin pitäisin kohtuullisena, että tähän
kysymykseen voidaan tarkemmin palata, kun asianomainen ministeri on
paikan päällä vastaamassa.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Jaakonsaari täällä totesi
jo, että Suomi on putoamassa nyt jo EU-sarjassakin alle
keskitason, ja pohjoismaisessa perheessähän me
olemme kyllä erittäin huomionarvoinen poikkeus
elikkä olemme todellakin paljon jäljessä.
Tämähän herättää jo kiusallista
huomiota, kun Pohjoismaat kaikissa muissa kansainvälisissä vertailuissa
pärjäävät varsin hyvin.
Ministeri Tuomioja ja itse asiassa kaikki ministerit, ehkä ministeri
Tuomioja hallituksen puolesta, voitteko nyt antaa edes sen lupauksen, että ensi
vuoden raamibudjetissa, jonka käsittely alkaa aika pian,
tullaan nyt nostamaan edes vähän siitä,
mitä on kaavailtu?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kaavailtu on se, mikä on aikaisemmissa
päätöksissä, ja tämän
mukaisesti myöskin ulkoasiainministeriöstä ovat
esitykset lähteneet, eikä mitään
muunlaisia päätöksiä ole, ja
niin kuin olen sanonut, en näe muunlaisiin päätöksiin
mitään syytäkään.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Sudanin Darfurissa paluumuuttoa pakolaisleireiltä vaikeuttaa
muun muassa se, että pakolaisleirien ulkopuolella ei ole
minkäänlaista terveydenhoitoa tai koulutusta järjestetty.
Tämä nyt liittyy tähän kohdemaa-ajatteluun,
ja siinä mielessä halusin tietää,
miten Suomi voisi nimenomaan tämän infran rakentamiseen
osallistua ja aikooko edes pohtia mahdollisuutta rakentaa terveydenhuolto-
ja koulutusjärjestelmää osana EU:ta jatkossa
sinne Sudanin Darfuriin.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Jälleen kerran varmaan ulkomaankauppa-
ja kehitysministerin kanssa asiaan voi palata yksityiskohtaisemmin,
mutta Darfurin tilanne on tyypillisesti sellaisia, joissa tilanne — tässä tapauksessa
ei kyllä ihan uusi, mutta joka tapauksessa kriisitilanne — synnyttää tarvetta erilaiseen
tehostettuun humanitääriseen ja muuhun aputoimintaan.
Suomi on tämän vuoden aikana tsunamin jälkiselvittelyjen
yhteydessä ensimmäistä kertaa, niin kuin
oli täysin välttämätöntä ja
perusteltua, kaikkien aikaisempien raamien ylitse nostanut osuuttaan
humanitääriseen apuun. Jos tällaisia tarpeita
tulee, niihin täytyy olla vastaisuudessakin valmius, ja
tämä nosto tapahtui nimenomaan sillä perusteella,
että se yleisvaraus humanitääriseen apuun,
mikä jokaisessa budjetissa on, ei menisi kokonaan ja vähän
ylikin niihin tarpeisiin, joita tsunami välittömästi
synnytti.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kyse ei ole pelkästään
siitä rahamäärästä,
joka annetaan, vaan myöskin siitä, miten se käytetään.
Kysyisin näiden kohdemaiden osalta, miten varmistamme sen,
että kun kehitysavun idea on se, että se auttaa
näitä maita auttamaan itse itseään,
se toimisi vähän samalla tavalla kuin on toiminut Kiinassa,
missä talouskasvu on voimakas ja sadat miljoonat ihmiset
ovat päässeet irti köyhyydestä.
Miten me varmistamme sen, että näissä maissa,
joihin me annamme kehitysapua, myöskin toteutetaan sellaisia
taloudellisia uudistuksia, että ne maat pääsevät
todellisesti eteenpäin?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tämähän on ollut
viime vuosina merkittävässä määrin
myös teemana kansainvälisissä kehitysyhteistyötä ja
kehitysrahoitusta koskevissa konferensseissa ja valmisteluissa,
joissa nimenomaan on korostettu hyvän hallinnon, demokratian,
merkitystä sille, jotta kehitysyhteistyöhön
käytettävissä olevat voimavarat myöskin tuottaisivat
kestävällä tavalla sitä tulosta,
jota kaikki kehitysyhteistyöltä edellyttävät.
Tältä osin sekä kansainvälisesti
että Suomen osalta on mielestäni kyllä ihan
oikealla lailla panostettu juuri siihen, että apu tuottaa
tulosta. Humanitäärinen apu, jonka tarve on kuitenkin
jatkuvasti olemassa, perustuu toisenlaiseen tilanteeseen, mutta
varsinaisen kehitysyhteistyön tuloksellisuus juuri tätä kautta
tulee pystyä varmistamaan.