1) Hallituksen esitys laeiksi yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
lain ja velan vanhentumisesta annetun lain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Oli ihan luonnollista, että ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä palasimme takaisin kurjaan
90-luvun alkupuoleen ja pankkikriisiin ja sen seurauksiin, niin
yrittäjille kuin yksityisille henkilöille laajaan
velkaantumiseen ja luottotietojen menettämiseen ja tilanteeseen,
jossa tietyt tapahtumatta jääneet asiat synnyttivät
tilanteen, että kansalla oli vähän väärä käsitys
siitä, mikä tavallaan oikeustila Suomessa oli.
Yksi sellainen harha, mikä pääsi
muodostumaan, johonka varmasti olimme syyllisiä kaikki me,
jotka silloin olimme eduskunnan jäseniä, on se,
että eräällä tavalla luotiin
kuva siitä, että ikään kuin
olisi jonkunlainen velka-armahdus tapahtunut ennen sitä hetkeä,
kun nämä niin sanotut roskalainat siirrettiin
tai myytiin Aktiv Hansalle, norjalaiselle perintätoimistolle.
Nimittäin oli käynyt sillä tavalla, että nämä lainat
eivät olleet johtaneet sen jälkeen, kun viimeinen
perintäoperaatio oli epäonnistunut, mihinkään
yhteydenottoon lainanantajan taholta, ja tässä muodostui
se harhatilanne, jonka kurjuudesta yhä tänä päivänä varsin
monet suomalaiset, itse asiassa kymmenettuhannet suomalaiset, kärsivät.
Arvoisa puhemies! Käymättä tätä asiaa
tämän tarkemmin läpi totean vain siitä ensimmäisestä käsittelystä sen,
että se, mikä tavallaan olisi voinut liittyä tähän
mietintöön, joka nyt on toisessa käsittelyssä,
on se, että olisi eräällä tavalla
luottotietoponnella tätä asiaa siivitetty seuraavaan vaiheeseen,
mutta varmasti oikeusministeri, joka ehkä kohta kääntyy
katsomaan tänne eteenpäin, kommentoi sitä,
millä tavalla näissä luottotietoasioissa
voitaisiin edetä tästä nykytilasta eteenpäin.
Joka tapauksessa erinomainen asia on se, että tämä selventävä lainsäädäntöoperaatio,
joka nyt siunataan, on mietinnön osalta yksimielinen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä oleva lakiesitys
yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
lain ja velan vanhentumisesta annetun lain muuttamisesta on asiallinen ja
kannatettava, ja niinpä se meneekin täällä yksimielisesti
satamaan nyt tässä toisessa käsittelyssä.
On tärkeää, että nämä havaitut
epäkohdat, jotka tässä esityksessä esitetään
korjattavaksi, tulevat näin lakiin ennen 1.3.2008, kun
tämä velan vanhenemista koskeva lainsäädäntö tulee
voimaan. Ulosottokaarihan tuli voimaan tämän vuoden
alusta, mutta tältä osin nämä 15:tä vuotta vanhemmat
velat alkavat vanhentua ensi kuun alusta lähtien, ja on
erittäin hyvä, että näin käy. Kiitos
edelliselle hallitukselle, joka tämän esityksen
lopulta toi eduskuntaan, näin saatiin ihmiset vapauteen,
yksityishenkilöt, jotka ovat 15 vuotta, monet ylikin, olleet
velkavankeudessa tässä vapaassa yhteiskunnassa.
Voi sanoa, että jo oli todella aikakin tehdä jotakin
laman ikävimpien, kohtuuttomimpien seurausten poistamiseksi.
Herra puhemies! Tähän järjestelmään
liittyy vielä ehkä pari ongelmaa, ja mainitsen
ensin sen, että näitten velkojen vanhenemisen
alkamisaika on hankala vielä tässä lainsäädännössä.
Vanheneminen alkaa ulosottoperusteen syntymisestä, ja se
on monien velallisten osalta paljon myöhäisempi
ajankohta kuin se, jolloin velkaongelmat ovat kaatuneet päälle.
Nimittäin aina ei haettu sitä ulosottoperustetta
eli tuomiota näille lainoille välittömästi,
ja monissa tapauksissa esimerkiksi muutoksenhaku erimielisyystapauksissa, joita
oli valtavasti, on siirtänyt sitä velan ulosottoperusteen
syntyajankohtaa jopa vuosia eteenpäin, ja näin
ihmisille on tullut vuosia lisää, jotka näkyvät
siinä, että vielä nyt 1.3. tänä vuonna,
kun 15 vuotta on hyvinkin tullut velkaongelman alkamisesta, se ei
kuitenkaan laukaise velkoja pois vaan perintä jatkuu ja
tämä kurjuus ihmisen elämässä ja
perheen elämässä jatkuu.
Meillä onkin täällä lakialoite
jätetty siitä, että tuo velan vanhenemisen
alkamisaika katsottaisiin muusta kohdasta, eli lähinnä sieltä velan erääntymisen
ajankohdasta tai jostakin selkeästä ajankohdasta,
joka olisi todellinen, vastaisi henkilön tilannetta. Toki
toivomme, että tällainen muutos saataisiin aikaan.
Herra puhemies! Ed. Pulliainen totesi toisen tärkeän
asian eli tämän luottohäiriömerkinnän. Meidän
luottotietolakiamme muutettiin taannoin, mutta sinne jäi
edelleen epäkohta. Jos ihminen on maksanut kaikki velkansa,
niin siitä huolimatta luottotietorekisterissä hänen
kohdallaan näkyy luottotietohäiriö kolme
vuotta, mahdollisesti kolme vuotta vielä tuon velkojen
vanhenemisen jälkeen. Tämä kolme vuotta
on monelle, oikeastaan kaikille, joilla se on rekisterissä, kohtuuton
aika. Tuona aikana ihminen ei saa pankkikorttia, ei saa lainaa,
ei saa puhelinliittymää, ei autoon vakuutusta.
Kaikki tällaiset normaalin yrittämisen elämän
menettelyt pitää hoitaa joko bulvaanin kautta
taikka jotenkin kiertäen.
Herra puhemies! En ole löytänyt yhtään
järkevää perustetta, miksi tämä kolme
vuotta laissa vielä pitää olla. Se ei
ole yhteiskunnan etu, puhumattakaan, että se olisi tämän
henkilön etu, joka on asiansa saanut kuntoon. Toivon, että todellakin
hallitus tarttuisi tähän asiaan nopeasti. Tästäkin
on kyllä lakialoite sisässä, eli lakivaliokuntakin
voisi siihen puuttua.
Herra puhemies! Kolmas asia, jonka nostan myös esille,
josta ensimmäisessä käsittelyssä kyllä jo
mainitsin, on tämä Arsenalin velkojen myynti kerralla
norjalaistaustaiselle Aktiv Hansalle muutama vuosi sitten, vuosituhannen
vaihteen aikoihin. Se oli käsittämätön
virhe. Noin 5 prosentin nimellisarvosta lasketulla hinnalla myytiin
12,5 miljardin markan velat ulkomaiselle yhtiölle. Tämä perintäyhtiö on
tehnyt kyllä valtavan tilin suomalaisten köyhien,
velkaisten ihmisten kustannuksella. Olisi syytä selvittää, miksi
näin tehtiin ja onko jotakin mahdollista vielä tehdä.
Silloin ilmeisesti silloinen hallitus päätti siirtää ongelman,
koko roskan, pois käsistään, ja kun se
annettiin ulkomaiselle firmalle, niin se oli niin kaukana, että siihen
ei kukaan enää puutu, näin uskottiin,
mutta ainakin itse nyt puutun. Niin kuin ed. Pulliainenkin totesi,
on kyllä syytä, että tätä asiaa
vielä selvitetään. Nythän on
ilmestynyt muutamia kirjojakin, joissa näistä on
keskustelua käyty. En niinkään tähän puutu
syyllisiä etsien, vaan siksi, että tällaisia tyhmyyksiä ei
pidä sallia tapahtuvan ainakaan jatkossa, ja siksi opetukseksi
olisi hyvä selvittää nämä.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliaisen pyynnöstä mutta
muutenkin tarpeesta tähän merkintäasiaan,
rekisterimerkintään ja kolmen vuoden aikaan, totean
sen, mitä lakivaliokunnalle olen kertonut. Oikeusministeriön
vastuulle kuuluu ylivelkaantumispolitiikka laajemminkin ja tämän
alan lainsäädäntö. Tänään
käsiteltävänä oleva asia oli
vaalikauden kiireisin asia, ja todella paljon kiitoksia lakivaliokunnalle
ja myös laajemmin täällä hyvin
sujuneelle käsittelylle. Saatiin korjattua asioita, jotka olivat
jääneet edellisessä prosessissa vielä hiukan
kesken tai hoitamatta.
Seuraava kiireellinen asia tällä osastolla
ja niiden ihmisten keskuudessa, joita meillä on — sen uskallan
teille sanoa, että on yllättävän
pienet resurssit oikeusministeriössä tälläkin
puolella käyttää ihmisiä — on
jo talousvaliokunnalle aika tarkkaankin esitelty hanke pikaluottojen
niin sanotusti kuriin laittamisesta. Meillä istuu työryhmä,
ja siinä ovat kiinni meidän esittelijämme
selvittämässä, millä tavalla
saadaan pikaluottolainsäädäntö sillä tavalla
järkeväksi, että estetään
nyt aika pahaksi päässyt nuorten, varsinkin nuorten poikien,
ylivelkaantumiskierre, ja millä tavalla voidaan puuttua
siihen tosiasiaan, että markkinoinnissa ei tarvitse edes
kertoa todellista korkoa, joka on nykyään katastrofaalinen.
Yksi työryhmälle erikseen annettu tehtävä on selvittää se,
voitaisiinko ja pitäisikö pikaluottojen, vaikka
niitä saisi jatkossakin — sekin selvitetään,
saako niitä jatkossa myydä kännyköillä tai
internetin avulla, mutta jos saa — kauppa kieltää tietyn
kelloajan jälkeen. Nimittäin näyttää siltä,
että aivan yksi keskeinen tapa tänä päivänä nuorten
miesten päätyä järkyttävän
suuriinkin velkoihin hyvin nopeasti on se, että näitä pikaluottoja
haetaan pikkutunneilla päihtyneenä. Tämän
kaltaiset toimet ovat nyt kaikista kiireisimpiä tässä seuraavassa
vaiheessa meidän ministeriön resursseissa.
Sen jälkeen, kun on saatu pikaluottoasiat sekä yleinen
ylivelkaantumispolitiikkaohjelmamme päivitettyä,
on aika käydä käsiksi sitten tähän täällä paljon
puhuttavaan ongelmaan, ja tämän olen lakivaliokunnalle
jo kertonut. Hyvä, kun ed. Pulliainen kysyi, niin sain
mahdollisuuden kertoa kaikille, että tämän
vaalikauden aikana tullaan myös tämä velkamerkinnän
kolmen vuoden aikajakso arvioimaan, sen kohtuullisuus ja sen merkitys
varsinkin siitä näkökulmasta, saattaako se
vaikeuttaa tosiasiassa kertaalleen asiansa kuntoon saaneen ihmisen
jaloilleen nousua kuitenkin niin merkittävästi,
että tosiasiassa se ei toimikaan niin kuin nyt lain pitäisi
toimia, että pahasti velkaantuneet ihmiset saavat uuden
alun. Vaikuttaako kolmen vuoden merkintäaika siihen, että ihminen
ei sitten kuitenkaan pääse kiinni uuteen elämään,
ja onko se korjattavissa muulla tavalla kuin lyhyemmällä merkintäajalla?
Tämä tullaan sen jälkeen, kun pikaluottoasiat
ja meidän ylivelkaantumisohjelman päivitys on
saatu alta pois, käsittelemään.
Arvoisa puhemies! Tämä ehkä noin
yleensäkin kuvaa, minkälaisissa priorisoinneissa
ja minkälaisen aikataulutuksen kanssa ministerin on pakko
elää nyt, varsinkin kun tuottavuusohjelman kanssa
toimitaan alati pienenevillä ministeriön resursseilla
ja nämä asiat on silloin aikataulutettava tällä tavalla.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! On hyvä, että oikeusministeri otti
esille tämän merkintäasian. Toivon, että siinä päästään
nopeasti eteenpäin, mutta sitten siinä yhteydessä hän
otti esille myös nämä pikaluotot. Tästä tulee
jo aika pitkä aika, kun eduskunta yksimielisesti hyväksyi,
että tällaiset lakiesitykset, joissa on myös
sitten tämä rekisteröintipakko ja se,
että korot ja kustannukset ovat kohtuullisia vuodessa,
saataisiin. Olisin kysynytkin sitä, olisiko nyt mahdollista,
että ministeriö kiirehtisi tätä pikaluottojen
esityksen antamista myös niin, että valtiovarainministeriöstä tulisi
sitten se osuus siihen, joka koskee tätä rekisteröintipakkoa,
että tiedetään, ketkä ovat oikein
taustalla näissä pankeissa.
Tanja Saarela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensiksikin on sanottava, että on
hieno asia, että hallitus on tämän esityksen
tuonut ja tämä lakivaliokunnan mietintö on
varsin perusteellinen. Ylivelkaantuneita on kovasti erilaisia, kuten
ministeri onnistuneesti toi esille, ja tämä ylivelkaantuminen
on erityisen yleistä juuri vähän nuoremmalla
ikäpolvella, käytetään pikavippejä ym.
Mutta sitten meillä on tämä toinen puoli
ylivelkaantuneita, jotka ovat laman jälkeen jääneet
uhreiksi moniksi vuosiksi. Ministeri toi onnistuneesti esille, että olette
tuomassa selvityksen tästä kolmen vuoden velkamerkinnästä.
Olisin kysynyt ministeriltä aikataulua, koska voimme tätä selvitystä tai
mahdollista esitystä odottaa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Samaan asiaan, mistä täällä on aikaisemmin
puhuttu: kuinka nopeasti arvoisa ministeri tuo todella eduskuntaan
tämän uuden, jälleen akuutiksi tulevan
ylivelkaantumiskysymyksen ratkaisumallit, ettemme jälleen
joudu sitten tilanteeseen, että meillä on uutta,
nuorta väkeä, joka kantaa sitten tätä ylivelkaantumisreppua
läpi elämän? Toisaalta on todella hienoa, että ministeri
on paikalla, että pääsemme näin
debattiin.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Anteeksi, että ministeri ei ole täällä tämän
enempää, koska suureen valiokuntaan valmistautumiseen
täytyy mennä hakemaan vielä yksi Brysselistä tullut
faksi.
Mutta lyhyesti ed. Skinnarille: Edellisen hallituksen aikana
todellakin eduskunta yksimielisesti sekä lakivaliokunnan
että talousvaliokunnan ponnella vaati näitä toimenpiteitä.
Aloitin ne heti, kun tulin ministeriksi, ja tämän
te talousvaliokunnan puheenjohtajana tiedätte. Työ vaatii
aikansa, ja se aikataulu on niin nopea kuin meidän ministeriömme
historiassa ylipäätänsä voi
olla. Siinä tehdään myös KTM:n
ja VM:n kanssa yhteistyötä.
Sitten tästä ed. Saarelan kysymästä aikataulusta:
Enempää en uskalla sanoa, kuin että vaalikauden
puolenvälin jälkeen aikaisintaan tähän
päästään käsiksi, koska
näyttää siltä — kun
tässä välissä pikaluottojen
jälkeen on asioita, ja juuri hyvin kuvailitte sitä,
ketkä kaikki meillä ovat ylivelkaantuneita — että molemmissa
ryhmissä on vielä semmoisia ongelmia, että tämmöisen
ylivelkaantumisen kartoitusohjelman lisäksi tarvitaan ehkä vielä joitakin
uusiakin toimia, joita me emme nyt vielä pysty tarkistamaan.
Näyttää siltä, että myös
nuorten asuntovelallisten kohdalla on ilmiö, että velat
ovat niin suuria, että arjen kulutukseen otetaan entistä enemmän
pikaluottoja tai kulutusluottoja, kun tosiasiassa asuntovelat on
vedetty liian tiukoille. Tämä kolmas ryhmä jo teidän
mainitsemienne lisäksi selvitetään tässä vielä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Tässä on muutama vastauspuheenvuoro, ja nyt
otamme ne vastauspuheenvuorot, jonka jälkeen tämän
asian käsittely keskeytetään.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eikö tässä pitäisi
tehdä sillä tavalla, että tässä pitäisi
katsoa nämä 90-luvun velalliset, jotka laman uhreja
olivat, ja sitten nämä uudet pikavippi- ja muut
asuntovelalliset erikseen, koska se on ihan oma ryhmänsä.
He ovat niin pitkään roikkuneet ikään
kuin löysässä hirressä ja aika
tiukassakin jotkut, jotta tämä pitäisi käsitellä mahdollisimman
nopeasti ja tehdä se juttu, että tämä kolmen
vuoden luottotietomerkintä pitäisi poistaa heti
eikä tutkia enää sitä. Sitten
erikseen näitä muita juttuja, mitkä koskevat näitä nykyisiä,
pitää katsoa vähän toisella
tavalla.
Tässä pikavippijärjestelmässä pitäisi
tehdä ehdottomasti niin, jotta pitää saada
tarkennettua sen henkilöllisyys, joka sitä vippiä ottaa,
jos yleensä sitä järjestelmää pidetään
yllä, koska nyt vipin on pystynyt kännykällä ottamaan
hyvin nuorikin henkilö, kun on syöttänyt
vaikka vanhemman henkilötunnuksen. Se on opettanut pienestä pitäen
tämmöistä pikkuvilunkia tekemään.
(Puhemies: Minuutti!) Se ei voi olla sallittua näissä systeemeissä.
Tarja Tallqvist /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! — Nyt ministeri lähti tosiaan faksia
hakemaan. — Minusta on ihan käsittämätöntä,
että pitää nyt joitain ihmisiä panna
funtsaamaan, sitä miettimään, että kolme
vuotta sinä olet siellä luottorekisterissä.
Ei siinä ole mitään tutkimista. Ei pääse
mihinkään, sinä et edes kirjakerhoon
voi liittyä, kun sinun nimesi on siellä. Sillä ei
ole mitään merkitystä, onko nämä velat
saatu anteeksi tai onko ne maksettu, päinvastoin se saattaa
herättää jopa negatiivista käsitystä,
että on velat saatu anteeksi eikä niitä ole
omasta selkänahasta revitty. Elikkä näiden
ihmisten täytyy saada samaan aikaan nimensä pois
sieltä rekisteristä, näiden ihmisten,
jotka ovat jo 15—18 vuotta taistelleet tämän
asian kanssa, olleet henkipattoja täällä Suomessa.
Onhan se etu, että näistä ihmisistä ...
Siellä on yrittäjiä, joilla on tietotaitoa, jotka
pystyvät lähtemään viemään
tätä isänmaata eteenpäin.
Maria Guzenina-Richardson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä on todellakin monen tyyppisiä velkaantuneita.
Harmi, että ministeri joutui lähtemään
täältä. Yksi velkaantuneiden joukko ovat
tällaiseen tukiloukkoon joutuneet velkaantuneet, joilla
on ulosotossa saatavia. He eivät vastaanota työtä sen
vuoksi, että työn vastaanottaminen romahduttaisi
heidän tulotasonsa hyvinkin oleellisesti. Olisin halunnut
kysyä ministeriltä, mikä on hänen
näkemyksensä, pitäisikö tähän
jollain lakimuutoksella puuttua ja kohtuullistaa tätä käytäntöä,
mutta hän ei ole nyt vastaamassa, että ehkä sitten
toisella kertaa.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.