1) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2011
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Vuonna 2011 käynnistyi hallitusohjelman
mukaisesti historiallisen suuri rakenneuudistus, kuntauudistus,
ja tämä prosessi on tällä hetkellä mitä parhaimmassa
käynnissä.
Tähän liittyen pyydettiin noin vuosi sitten kunnilta
lausunto prosessista ja sen sisällöstä,
ja tähän liittyen tehtiin oikeuskanslerille kantelu
tämän prosessin etenemisestä, siitä,
minkälaiset vastausajat kunnilla on, minkälaiset
mahdollisuudet kunnilla oli perehtyä tähän
sisältöön, mitkä tiedot olivat
käytettävissä ja oliko lausunnolla todellista
merkitystä.
Vastineessaan oikeuskansleri kiinnitti huomiota muun muassa
vastausaikoihin ja niiden todelliseen merkitykseen ja siihen, että kunnilla
on todellinen mahdollisuus paneutua asiaan. Tässä yhteydessä nousi
esille myös, että myöhemmin tulee toinen
lausuntokierros kunnille ja siinä yhteydessä esimerkiksi
sosiaali- ja terveydenhuollosta, sen järjestämisestä,
on riittävästi tietoa. Nyt tämä toinen
kierros on meneillään, ja vastausaika kunnilla
tähän lausuntopyyntöön on edelleen
erittäin lyhyt, eikä sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestämisestä ole selkeitä linjaustietoja
kunnilla käytettävissä.
Kiinnitän huomiota myös siihen prosessiin, että kun
kunnat ja muut tahot, muun muassa maakuntaliitot jne., ovat vastanneet,
niin minkä verran jää aikaa näiden
lausuntojen käsittelyyn, jos siitä aikataulusta
pidetään kiinni, mikä on suunniteltu
lakiesitysten antamiseen.
Tähän liittyen tiedustelen oikeuskanslerilta, aikooko
oikeuskansleri seurata tämän prosessin etenemistä hallintomenettelylakiin,
hyvään hallintoon ja muuhun asiaan liittyvään
lainsäädäntöön perustuen.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiinnitän huomiota aivan toiseen
asiaan. Täällä oikeuskanslerin kertomuksessa,
muun muassa sivulla 83, kiinnitetään huomiota
siihen, miten tärkeätä oikeuden toteutumisen
kannalta on se, että oikeus toteutuu kohtuullisessa ajassa eli
saadaan asia ratkaistuksi kohtuullisessa ajassa. Suomessa on aivan
aiheellisesti kiinnitetty paljon huomiota siihen, että meillä oikeusprosessit
eräissä tapauksissa viipyvät aivan liian
pitkään, ja tästä olemme saaneet
kielteisiä tuomioita myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta.
Henkilökohtaisesti toivoisin, että kun oikeusministeriössä on
istumassa kansliapäällikön johtama työryhmä,
jossa mietitään oikeusturvan kehittämistä myös
tältä kannalta, niin kiinnitettäisiin
aivan erityistä huomiota siihen, ovatko kaikki ne valitusmahdollisuudet
ja käytännössä juttuja pitkittävät
valitusmahdollisuudet ja muutoksenhakumahdollisuudet, mitä meillä tänä päivänä on
olemassa, todella oikeusturvan kannalta tarpeen. Jos näitä valitusmahdollisuuksia
ja pitkittämismahdollisuuksia karsittaisiin, voisi se merkitä sitä,
että joutuisammin voitaisiin käsitellä loppuun
ne jutut, jotka ratkaistaviksi tulevat. Toivon myös oikeuskanslerin
tähän huoleen kiinnittävän huomiota.
Olen esimerkinomaisesti kiinnittänyt huomiota siihen,
että jos Suomessa päätetään
karkottaa rikollinen ulkomaalainen, poliisi tekee siitä ensin
esityksen ja Maahanmuuttovirasto päätöksen.
Sen jälkeen siitä voidaan valittaa hallinto-oikeuteen
ja vielä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Onko se tarpeen?
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Todettakoon edustaja Zyskowiczille, että hänellähän
on lakialoitteen paikka, jos hän on sitä mieltä,
että liian paljon on valitusportaita Suomessa.
Arvoisa puhemies! Ottaisin esille tässä oikeuskanslerin
kertomuksessa olleen tapauksen sivulta 77, jossa on otsikkona "Kysymys
ministerin järjestämästä edustustilaisuudesta".
Tämä asiahan sai alkunsa ihan kansalaisen tekemästä valituksesta.
Hän kanteli oikeuskanslerille siitä, että valtion
omistamia tiloja käytettiin vaalirahoittajien kestitsemiseen,
sellaiseen tilaisuuteen. Eli kansalaisvaikuttamisella voidaan todella
saada aikaiseksi muutoksia.
Tässä uutisessa, jonka kesällä 2009
julkaisi Iltalehti, kerrottiin, kuinka kokoomuksen johto kestitsi
Kehittyvien maakuntien Suomi -yhdistyksen liikemiehiä eduskuntavaalien
2007 jälkeen Santahaminassa järjestetyssä tilaisuudessa. Kyseistä saunailtaa
isännöivät kokoomuksen puheenjohtaja,
silloinen valtiovarainministeri Jyrki Katainen, puolustusministeri
Jyri Häkämies ja hänen erityisavustajansa
Mikko Kortelainen sekä hallintopäällikkö Jarmo
Pekkala. Vieraaksi saapui vaalirahoittajien ydinporukka eli Ideapark-yrittäjä Toivo
Sukari, Tokmanni-ketjun johtaja Kyösti Kakkonen, Suomi-Soffan
omistaja Harri Toivainen ja Motonet-ketjun ex-johtaja Lauri Juntunen
sekä kiinteistöyhtiö Nova Groupin Arto Merisalo
ja Tapani Yli-Saunamäki. Samat miehet osallistuivat keskustan
toukokuussa 2007 järjestämään
kiitoskaronkkaan, josta Helsingin Sanomat uutisoi. Kokoomuksen elokuinen
saunatilaisuus oli luonteeltaan samanhenkinen. Iltalehden mukaan
ohjelmaan kuului saunomisen lisäksi pistooliammuntaa. Kehittyvien
maakuntien Suomi myönsi 12:lle kokoomuksen eduskuntavaaliehdokkaalle
tukea yhteensä liki 100 000 euroa, ja tukea myönnettiin
juuri eduskuntavaalien alla.
Tämän informaation kansalainen toimitti Oikeuskanslerinvirastoon,
ja nyt sivulla 77 käsitellään tätä tapausta.
Kantelukirjoituksen ja sen liitteenä olleen sanomalehtiartikkelin
pohjalta käynnistetyn selvityksen perusteella ilmeni, että puolustusministeri
Jyri Häkämies oli järjestänyt illanvieton
vaalirahoitukseen osallistuneen Kehittyvien maakuntien Suomi -yhdistyksen
avainhenkilöille vuoden 2007 eduskuntavaalien jälkeen.
Tilaisuus järjestettiin 14. päivä elokuu- ta
2007 Santahaminassa puolustusministeriön edustusmajassa
ja ministeriön laskuun.
Edelleen todetaan, kuinka ratkaisussaan oikeuskansleri totesi,
että valtion varojen käytöstä vierailutilaisuuden
järjestämiseen ei ole laintasoisia säännöksiä.
Vieraanvaraisuuden osoittamisesta sisältyy tarkempia määräyksiä valtioneuvoston
päätökseen talousarvion yleisistä soveltamismääräyksistä,
ja lisäksi puolustusministeriön tiliviraston taloussäännössä on
ohjeita. Vaikka nämä määräykset
ovat muodoltaan väljiä eikä niistä saa
suoraa vastausta siihen, millaisia edustustilaisuuksia on luvallista
ja mahdollista järjestää, niin oikeuskanslerin
mielestä määräysten sanamuodosta
kuitenkin ilmenee, että käytettäessä ministeriön
ja sen alaisen hallinnon voimavaroja sidosryhmäyhteistyöhön
on huomiota kiinnitettävä käyttötarkoitukseen
eli siihen, palveleeko se hallinnonalan toiminnan tavoitteita. Muunlaisiin päämääriin
tähtäävä sidosryhmäyhteistyö olisi hyväksyttävän
käyttötarkoituksen vastaista.
Sittemmin oikeuskansleri viittasi ministeriön kansliapäällikön
allekirjoittamaan lausuntoon, jossa ilmoitettiin seuraavaa, siis
ministeriön kansliapäällikkö oli
antanut kirjallisen lausunnon, jossa todetaan, että "Santahaminassa 14.8.2007
järjestetty tilaisuus, jonka yhteydessä on esitelty
ja käsitelty myös puolustusmateriaalia, on tukenut
hallinnonalan toiminnalle asetettuja tavoitteita. Edustuksessa on
pitäydytty tavanomaiseen vieraanvaraisuuteen, menettely
on puolustusministeriön taloussäännön
mukaista eikä poikkea hallinnonalalla noudatetusta käytännöstä".
Näin siis kansliapäällikkö on
kirjallisesti vahvistanut.
Sittemmin oikeuskansleri lähetti ratkaisun liiteasiakirjoineen
tiedoksi Valtiontalouden tarkastusvirastolle, joka lain mukaan tarkastaa
valtion taloudenhoitoa ja talousarvion noudattamista, ja ilokseni
sain todeta, että Valtiontalouden tarkastusvirasto on ollut
aktiivinen asiassa eli asia ei jäänyt sillensä.
Olen saanut ihan nyt pari viikkoa sitten selvityksen tarkastusvirastosta
siitä, mitä he tekivät. Valtiontalouden
tarkastusvirastossa harkittiin oikeuskanslerin ratkaisun ja tarkastusten perusteella
heidän käsityksensä ja tarkastuksen yhteydessä eri
ministeriöissä käydyistä keskusteluista
syntyneen tuntuman perusteella tarpeelliseksi muistuttaa kaikkia
valtioneuvoston jäseniä ja valtiosihteereitä hyvän
hallinnon periaatteita toteuttavista säännöksistä ja
määräyksistä, jotka koskevat
edustustilaisuuksien järjestämistä.
Tarkastusvirastossa laadittiin ja hyväksyttiin esittelystä kirje
ja toisena liitteenä oleva muistio, jotka toimitettiin
valtioneuvoston kanslialle jaettavaksi kaikille valtioneuvoston
jäsenille ja valtiosihteereille sekä myös
tiedoksi valtioneuvoston oikeuskanslerille. Sitten tämä Valtion
edustusmenoja koskevat periaatteet -kirje on allekirjoitettu
26.7.2011, ja siinä todetaan oikein selkeällä suomen
kielellä, että valtion varoja voidaan käyttää edustustarkoituksiin
vain tavanomaisen vieraanvaraisuuden tai huomaavaisuuden osoittamiseksi
viraston tai laitoksen tehtäväalueilla toimiville
sekä koulutus-, juhla- tai muissa vastaavissa
tilaisuuksissa viraston tai laitoksen omalle henkilökunnalle.
Edustamisen, johon valtion varoja tai omaisuutta, esimerkiksi valtion
tiloja, käytetään, tulee liittyä valtion
ja asianomaisen ministeriön toimintaan ja tehtäväalaan
ja palvella näitä tehtäviä ja
tavoitteita. Muunlainen edustaminen ja sidosryhmäyhteistyö on
valtion varojen ja omaisuuden hyväksyttävän
käyttötarkoituksen vastaista. Edustusmenoon sitoutuminen
ja edustusmenot tositteineen hyväksytään virkavastuulla
valtion talousarviosta annetun asetuksen säännösten
mukaisesti.
Vielä lopuksi täytyy todeta, että on
hienoa, kuinka Valtiontalouden tarkastusvirasto lopetti tämän
muistutuskirjelmän toteamalla, että valtioneuvoston
kansliaa pyydetään myös informoimaan
Valtiontalouden tarkastusvirastoa siitä, miten tämä tieto
välitettiin ministereille ja valtiosihteereille ja tiedoksi
oikeuskanslerille. Eli nähdään, että tässä ketjussa
kansalaisen oma aktiivinen toiminta johtaa oikein positiiviseen
lopputuloksen. Toivon mukaan nytten näitä uusia pelisääntöjä noudatetaan
silloin, kun järjestetään erilaisia edustustilaisuuksia
valtion omistamissa tiloissa.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Edellä tuli esille tietysti rahavallan
tunkeutuminen kansanvallan pöytiin tavalla, joka on herättänyt monella
tavalla keskustelua, ja myöskin talousrikollisuuden toimijoiden
tulemista politiikan ydinpöytiin, joihin kansa ei tiennyt
heitä kyllä valita. Itse asiassa Arto Merisalohan
2008 totesi Apu-lehdessä, että tärkeä tavoite
oli syrjäyttää sosiaalidemokraatit, ja
tässä oli tämä poliittinen puoli.
Mutta, herra puhemies, haluaisin oikeuskanslerin suuntaan
myönteisesti kiittää hänen puuttumistavoistaan
asioihin, jotka poliittisessa keskustelussa useasti painuvat vähemmälle,
ja olisin tiedustellut ensinnäkin hätäkeskusjärjestelmän
toimintakykyyn liittyviä asioita, jotka hallitusohjelmassakin
on kirjattu huolella ja joihin oikeuskansleri 2008 oma-aloitteisesti
puuttui seurantamielessä. Onko siltä osin tapahtuvaa
jatkuvaa seurantaa?
Toinen asia on työkyvyttömyyseläkkeiden
ja vakuutuslääkäreiden päätöskäytäntöihin
liittyvät vakavat ilmiöt, joissa ihmiset syöksyvät
inhimilliseen ja taloudelliseen mustaan aukkoon, ja kiistatta myös
taloudellinen tilanne näkyy vakuutusyhtiöiden
ja Kelan ratkaisuissa jopa 30—40 prosentin hylkyjen kasvuna
rajusti viime aikoina. Tämä on asia, jota on käsitelty
Kelan valtuutetuissa ja myöskin sosiaali- ja terveysministeri Risikon
suuntaan kiirehditty toimenpiteitä. Tätä ei
pidä haudata nyt johonkin ministerin työryhmään
vuodeksi, vaan tämä on todella arjessa oleva vakava
asia. Useiden erikoislääkäreidenkin ammattitaito
kyseenalaistetaan potilasta näkemättömän
Kelan lääkärin tai muun toimesta, ja tästä aiheutuu
erittäin vakavia ei pelkästään
fyysisiä vaan myös henkisiä vakavia seurauksia
kyseiselle potilaalle ja myös hänen läheisilleen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Aikataulusyiden takia tiedustelen, käyttääkö edustaja
Brax puheenvuoronsa paikaltaan vai puhuja-aitiosta. (Tuija Brax:
Paikalta.) — Edustaja Brax, olkaa hyvä.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Eurokriisi on pistänyt myös
valtionhallinnon koetukselle. Se on tietysti paljon monimutkaisempi ja
hankalampi prosessi ylipäätänsä,
mutta yhtenä sivukysymyksenä oikeuskanslerikin
on useissa tilanteissa joutunut hyvin nopealla aikataululla roolissaan
oikeudellisena neuvonantajana antamaan apua valtioneuvostolle erityisesti
EU-minvaan liittyvissä kysymyksissä, mutta kun
Valtiontalouden tarkastusvirasto tarkasti sitten eduskunnan tiedonsaantioikeutta,
niin siinä yhteydessä myös yhteistyö oikeuskanslerin
kanssa on käsittääkseni ollut hyvin aktiivista.
Valtiontalouden tarkastusvirasto on nyt aika tuoreessa raportissaan
kertonut, että pääsääntöisesti
kaikkien alkukommellusten ja selvien virheiden jälkeen,
joista ehkä hurjimpia oli, että kokonainen hallituksen
esitys piti kirjoittaa uudelleen, hallitus ja erityisesti valtiovarainministeriö on
saanut tämän prosessin erittäin hyvin
toimimaan. Resursseja on riittävästi, ja eduskunta
on sittemmin saanut aika hyvin tietoa. Raportti kuitenkin kertoo,
että riskianalyyseistä ei ole raportoitu, ja on
syytä olettaa, että tämä sama,
mitä he kertovat eduskunnan tiedonsaantioikeudesta, koskee
myös ministerien tiedonsaantioikeutta ja EU-ministerivaliokunnan
toimintaa tältä osin.
Kysymykseni kuuluukin, onko aikomuksia Oikeuskanslerinvirastossa
katsoa tätä osuutta vielä tiedonkulussa
ja -saannissa, kun valitettavasti eurokriisi ei ole ohi
ja tiedämme, että jatkossakin saatamme hyvinkin
olla tilanteissa, joissa sekä valtioneuvoston jäsenet,
jotka viime kädessä vastaavat jopa valtakunnan
oikeudessa toimistaan, että myös sitten kansanedustajat
hyvin nopealla aikataululla pakotetaan tekemään valtavan
merkittäviä ja taloudellisesti suuria ratkaisuja.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Entä edustaja Pekkarinen, paikaltaan? — Olkaa
hyvä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhtyen siihen, mitä edustaja Tölli
täällä jo aikaisemmin sanoi, kunta- ja
palvelurakenneuudistus on todella iso uudistushanke hallituksen omissa
prioriteeteissa. Se myllää koko tätä alueellista
ja paikallista hallintoa, ja on kyllä tavattoman tärkeää,
että kaikille niille, joilla on intressiä ja oikeastaan
velvollisuuskin päästä sanomaan kaikesta
siitä uudistuksesta, heille todellinen tilaisuus tähän
järjestyy. On erittäin hyvä, että kanslerinvirasto
on seurannut, ja on erittäin tärkeää,
että virasto jatkossakin seuraa sitä, että kaikki
tämä ihan oikein toteutuu.
Kiinnitän vain huomiota siihen, että nyt kun ollaan
lausuntoa antamassa — 7. päivä päättyy lausuntoaika — ei
tästä sote-uudistuksesta, sen linjasta, oikeastaan
ole mitään varsinaista tietoa tällä hetkellä vielä olemassa.
Olen itse maakunnan liiton puheenjohtajan ominaisuudessa sitä katsonut,
ja eilen siellä on jo annettu lausunto tietämättä,
mitä sotessa tarkkaan ottaen tapahtuu. Selvityshenkilöitten
selvitysraportit valmistuvat vasta helmikuun viimeinen päivä,
ja jo 7.3. pitää lausuntojen olla perillä,
eli ei asiallisesti ottaen edes sen selvityshenkilöiden
raportin sisältö ole tiedossa silloin, kun lausuntoja
annetaan. Toivon siis, että jatkossakin tarkalla silmällä seurataan, miten
se vaikuttaminen, mikä demokratiaan kuuluu, käytännössä voi
toteutua.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Entä edustaja Sasi, käytättekö puheenvuoron
paikalta? (Kimmo Sasi: Paikalta lyhyesti.) — Olkaa hyvä!
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz puhui jälleen
täyttä asiaa. Suomen suurin ongelma on se, että meillä oikeudenkäynnit
viivästyvät aivan liian pitkään.
Tärkeätä on myöskin sitten päätösten
seuranta, ja on toivottavaa, että Oikeuskanslerinvirasto
tekee päätöksensä kanteluista
mahdollisimman nopeasti, koska nopea reagointi on aina hyödyllistä.
Mitä tulee rikosjuttuihin, niin meillä on
semmoinen hieman tsaarinaikainen perinne. Meillä pitäisi
toimia amerikkalaisen tehokkaasti, että kun nuori tappelee
kadulla, niin hänet otetaan yöksi säilöön,
vankilaan, ja seuraavana aamuna viedään tuomioistuimeen
ja siinä otetaan todistaja mukaan ja saman tien asia ratkaistaan
ja asianomainen saa siitä sitten asianmukaisen rangaistuksen,
eikä näin, että tutkitaan hitaasti ja
vuoden kuluttua palataan sitten tuomioistuimessa asiaan ja sitten
annetaan joku rangaistus. Nopeaa, tehokasta varsinkin rikosasioitten
käsittelyä mielestäni oikeussalin pitäisi
edistää.
Sitten myöskin palaan siihen asiaan, mistä edustaja
Zyskowicz täällä sanoi, valittamiseen. Mielestäni
on tärkeää, että tutkitaan ne
asiat, missä pääsääntöisesti
valitetaan vain täytäntöönpanon
lykkäämiseksi. Ja kuten edustaja Zyskowicz sanoi,
kun maasta karkottamisessa voidaan valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen,
motiivi on se, että mahdollisimman myöhään
voidaan panna täytäntöön tuo
päätös, ja pitäisi tältä osin
katsoa se, että kun ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisujen
mukaisesti yksi valitusinstanssi riittää, niin näissä tapauksissa
voisi poistaa mahdollisuuden valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen
tai ainakin katsoa, että tuo valitusmahdollisuus olisi
valitusluvan takana, ja tällä tavalla nopeuttaa
niitä prosesseja.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen oikeuskanslerin vastaus,
ja jos runsaalla 5 minuutilla pärjättäisiin,
niin sitten saataisiin suuri valiokunta alkamaan suurin piirtein
ajallaan.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin edustaja Töllin
kysymyksen johdosta totean, että kuntauudistuksen seuranta
tapahtuu ainakin normaalin listatarkastuksen yhteydessä,
mutta tarvittaessa, jos aihetta siihen ilmenee, myös muulla
tavalla sitä tullaan seuraamaan.
Sitten täällä otettiin esille oikeudenkäyntien viipyminen,
joka on ongelma monella tavalla, ja se näkyy myös
Oikeuskanslerinviraston työssä. Meille tulee aika
paljon kanteluita, ja muussa yhteydessä tulee tietoja näistä pitkistä käsittelyajoista,
ja niihin puututaan niillä keinoilla, mitä meillä käytettävissä on.
Osa näistä ongelmista on rakenteellisia ongelmia,
jotka ovat lähinnä ehkä sitten lainsäädännöllisesti
ratkaistavissa taikka näissä asianomaisissa elimissä työmenetelmiä kehittämällä,
ja niihin Oikeuskanslerinviraston vaikuttamismahdollisuudet ovat
huomattavasti vähäisemmät.
Hätäkeskusten toimintaan on varsin usein meillä myös
jouduttu puuttumaan. Osa on ollut yksittäistapauksia, joissa
on arvioitu pelkästään sitä kyseistä tapausta,
mutta myös systemaattisiin ongelmiin on puututtu. Tällä hetkellä näyttäisi
siltä, että tällaisia systemaattisia
ongelmia ei ainakaan meidän tietoomme ole enää tullut.
Edustaja Brax otti esille tämän eurokriisin, joka
myös on meitä työllistänyt — ja
paitsi meitä myös muita tahoja hyvin kiireellisellä aikatau-lulla — ja
edelleen joudumme sitä tietysti seuraamaan. Edustaja Braxin
esille ottama kysymys on myös sellainen, mihin perehdymme.
(Kari Rajamäki: Työkyvyttömyys!) En tämänhetkistä tilannetta
pysty ihan nyt sanomaan, siinä on kai ministeriössä jotain
tapahtumassa, ja tällä hetkellä meillä ei
ole tämmöistä systemaattista seurantaa olemassa.
Kanteluita tietysti näistä kysymyksistä meille
tulee. Niitä käsitellään sitten
asianmukaisella tavalla.
Keskustelu päättyi.