4) Hallituksen esitys laiksi korkeakoululaitoksen kehittämisestä annetun
lain 3 §:n muuttamisesta
jatkuu:
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! On varmasti ihan hyvä aloittaa
tämä puheenvuoro siitä, mihin edellisen
aiheen loppupuolella ministeri Maija Rask oman puheenvuoronsa päätti eli
koulutuksen tärkeään merkitykseen koko
yhteiskunnassa, ja tulihan se koko tulevaisuusselontekokeskustelussakin,
kun huoneestani kuuntelin, hyvin merkittävästi
esiin.
Nyt tänä iltana on yksi koulutuksen keskeinen asia
kysymyksessä eli korkeakoulut ja korkeakoulujen perusrahoitus.
Tämähän on jo pitkäaikainen
huoli ollut eduskunnassa, ja tuntuu melkein eiliseltä vielä se,
kun oli viime syksy ja tätä samaa asiaa pohdimme
eduskunnan salissa ja puhuimme jälleen kerran, ties kuinka
monennen kerran siitä, kuinka tärkeää on
se, että nimenomaan yliopistojen perusvoimavarat saadaan kuntoon.
Ongelmanahan on ollut se, että erilaisia tutkimusrahoituksia
ja muita on saatu enenevässä määrin,
mutta samaan aikaan kaiken perusta, onko massaluentoja, onko kirjastopalveluita,
miten opiskelija saa peruskoulutusta, on ollut hatarammalla pohjalla
ja jäänyt jalkoihin. Kuten tosiaan on todettu,
sehän on ollut meidän kaikkien tavoitteena eduskunnassa,
että tätä tilannetta saadaan kohennettua.
Kun puhutaan usein juuri siitä, että koulutuksen
keskeinen tehtävä on tasa-arvo ja muu, mielestäni
koulutuksen sisällä, jos puhutaan yliopistomaailmasta,
perusrahoitus on nimenomaan tasa-arvokysymys, että kaikilla
tieteenaloilla ja kaikilla opiskelijoilla on mahdollisuus koulutustaan
saada.
Mutta nyt käsissä oleva laki ja siitä sivistysvaliokunnassa
tekemämme mietintö on mielestäni ihan
hyvä askel eteenpäin. Varmasti, kun ajatellaan
tosiaan sitä historiaa, mitä tässä tapahtui
aiemmin, vuosi sitten tämä sivistysvaliokunnan esitys
vielä isommasta rahoituspotista eli miljardista, joka sitten
vedettiin pois, on tarina sinänsä. Sitä on
ihan turha tässä käydä sen syvällisemmin kertaamaan,
mutta sen seurauksena saimme paljon hyvää aikaiseksi
ihan hyvässä yhteistyössä. Korkeakoulujen
ja opetusministeriön kanssa hyvässä yhteistyössä saatiin
uusi esitys tänne.
Se, mitä me pidimme ainakin valiokuntakeskustelussa
hirveän merkittävänä, oli se,
että nimenomaan valiokunnankin aktiivisuuden ansiosta on
nyt saatu viimesyksyiseen hallituksen esitykseen nähden
selkeästi parempi esitys ja saadaan se tästä nyt
varmasti sitten tältä pohjalta eteenpäinkin.
Hyvä on se, että tässä esityksessä selkeästi
voimavaroja sitoudutaan nostamaan niin tulevien palkkakustannusten
verran kuin sitten ihan tällaiset vähintään-rahasummat
osoitettuina tulevalle kolmelle vuodelle eli 2002 tulee 40 miljoonaa
euroa, 2003 tulee 30 miljoonaa euroa ja 2004 jälleen 20
miljoonaa euroa vähintään. Tällainenhan
se kirjaus on siinä.
Myös meitä sivistysvaliokunnassa paljon pohditutti
se ponsi, jonka valtiovarainvaliokunta oli meille tehnyt, että tässä olisi
pitänyt jollakin tavalla päästä huomioimaan
tilakustannukset, jotka ovat ongelmaksi muodostuneet monessa korkeakoulussa.
Mutta sellaisen aika pitkänkin pohdinnan jälkeen
mielestäni sivistysvaliokunta on sinänsä päätynyt
hyvään ratkaisuun, kun päätimme,
että tätä asiaa edistämme edelleen
ponnen avulla emmekä mene pykälämuutoksiin,
koska kyllä niin paljon selvityksiä saatiin ja
käytiin läpi, että ainakin itse tulin
siihen johtopäätökseen, että olisi
ollut aika vaikeata ehkä tässä tilanteessa
muotoilla sellaista pykälää suoralta
istumalta, mikä olisi sitten jatkossa toiminut tämän
asian suhteen.
Kaikki varmaan olemme yksimielisiä siitä, että tilakustannus
on ongelma. Se liittyy niin Senaatti-kiinteistöjen tulostavoitteisiin
kuin vaikka sitten vuokriin, jotka määritellään
sisäisesti korkeakouluille jnp. Mutta taas siinä,
miten se ratkaistaisiin, itse näen niin, että jos
se kirjoitettaisiin pykälään vaikka yksiselitteisesti
niin, että aina se vuokrakustannus kompensoidaan, sehän olisi
tarkoittanut todellakin sitä, että Senaatti-kiinteistöt
ja korkeakoulu voisi keskenään päättää ihan
minkälaisen vuokratason tahansa ja automaattisesti tästä pykälästä johtuen
valtio sitten maksaisi sen, yhteiskunta maksaisi. Tätä nimitettiin
meidän keskustelussamme eräänlaiseksi
menoautomaatiksi. Sitä ihan laidasta laitaan oikeastaan
kaikki sivistysvaliokunnan jäsenet kritisoivat, että tämä malli
ei varmasti olisi ollut toimiva.
Tässä on sitten ihan hyvä todella
todeta se, että meillä on hyvä ponsi
siitä kirjattuna, että vuoden 2003 talousarvion
laadintaan mennessä yhteistyössä toimijoiden — Senaatti-kiinteistöjen,
korkeakoulujen, opetusministeriön ja valtiovarainministeriön — kesken
on katsottava, mikä on toimiva malli ja mikä on
järkevä ratkaisu tässä suhteessa.
Ainakin itse olen tältä osin tähän
kirjaukseen ihan tyytyväinen.
Haluan, arvoisa puhemies, kiinnittää huomiota
myös siihen, mitä sivistysvaliokunta sekä nyt tässä mietinnössään
että jo siinä edellisessä ja muutenkin
useassa yhteydessä on korostanut: Yliopistojen tulosohjausjärjestelmään
on hyvä jatkossa saada jonkinlaista kehitystä aikaan.
Tiedänhän sen — ministeri Rask on täällä meille kertonut — että opetusministeriö on
laittanut pystyyn työryhmän, jossa näitä asioita
tullaan miettimään. Sinne työryhmään
viestinä toivon todella voimakkaasti, että huomioidaan
meidän terveisemme siitä, että tulostavoitteissa
muunkin kuin määrällisten tavoitteiden
täytyy painaa tätä päivää enemmän.
Me olemme sivistysvaliokunnassa komeasti korostaneet ja kirjanneet,
että myös laadun ja, mikä tärkeintä,
myös yliopistojen ikään kuin sivistystehtävän
pitää näkyä jollakin tavalla
tulostavoitteiden asetannassa ja muutenkin on kehitettävä sellainen
mekanismi, että ylipäätään
korkeakoulujen rahoituksessa laadulliset tekijät ja myös yliopistojen
sivistystehtävä pääsevät
korostumaan. Tältä osin haluan todella vahvasti
terveisiä jatkoon toivottaa, että tästä toivottavasti
saadaan sitten parempi malli kokonaisuudessaankin aikaiseksi.
Arvoisa puhemies! On paljon puhuttu tässä yhteydessä opiskelujen
tehokkuudesta eli siitä, että liian pitkään
opiskellaan tai opintoja jätetään kesken
jne. Varmasti nämä kovin suuria ongelmia osittain
ovatkin, mutta samaan hengenvetoon haluan itse sanoa, että ei
tietenkään mikään pelkkä tehokkuus
ja putkiajattelu voi olla kaiken tavoite.
Minä haluaisin korostaa tässä yhteydessä sitä, mitä useat
asiantuntijat ovat meille kertoneet, että syy, miksi esimerkiksi
opinnot saattavat venyä, voi olla yksinkertaisesti esimerkiksi
se syy, jota me nyt tässä olemme korjaamassa eli
yliopistojen perusvoimavarojen puutteellisuus. Olepa siinä tehokas,
jos et saa kyllin nopeasti opetusta tai kyllin nopeasti tenttikirjoja
tai muuta. Tämä on yksi syy, joka voi siinä olla.
Toinen, mitä meille on ainakin paljon korostettu, on
se, mitä toivoisin, että kokonaisvaltaisesti tosissaan
lähdettäisiin katsomaan, eli opintososiaalisten
etujen taso tänä päivänä.
Onko niin, että voitaisiin ihan ronskisti sinnekin suuntaan
vihdoin puuttua ja katsoa, että opiskelijalla, joka on
vähävaraisempi, olisi myös mahdollisuus
tuen varassa opiskella eikä olisi ainakaan ihan pakotettu
työelämään lähtemään?
Toki tiedän, että ongelmia on myös tänä päivänä siitä, että työelämään
myös kovasti opiskelijoita joillakin aloilla halutaankin
jo opiskelujen aikana. Siinä sitten tulee pitkittymisiä ja
muita.
Ihan puheenvuoroni lopuksi haluan vielä korostaa sitä,
että kun korkeakoulujen rahoituksesta puhutaan, aina silloin
tällöin suomalaisessa yhteiskunnassa jostain ihmeellisestä syystä putkahtelee
semmoisia mielipiteitä kovasti lehtiin ja arvokkaat tahot
käyvät keskustelua siitä, pitäisikö Suomessakin
mennä askel jonnekin korkeakoulujen lukukausimaksujen suuntaan.
Minun mielestäni tilanne on se, että tämäkin
laki, joka meillä on tässä käsissä,
on hyvä osoitus siitä, että korkeakoulut
täytyy voida rahoittaa Suomen perinteisellä fiksulla
mallilla, tasa-arvoisella mallilla julkisen sektorin toimesta, koska
itse kyllä näen niin, että jos me hivuttaudumme
pikkuhiljaa erilaisten kommervenkkien ja seteleitten, tai mitä ikinä keksitäänkin,
kautta lukukausimaksujen suuntaan, jos annamme sinne pikkusormen, kyllä sitten
menemme ennen pitkää siihen järjestelmään,
missä on kalliita eliittiyliopistoja ja sitten on vähän
rupusakille suuntautuvampaa, julkisempaa tarjontaa, mitä nyt
on nähty Jenkeistä ja muualta, ja se ei ole ollut
välttämättä tehokasta ja hyvää.
Mielestäni Suomen valtti koko koulutuspolitiikassa,
niin kuin myös korkeakoulupolitiikassa, on ollut se, että jokaisella
on mahdollisuus kouluttautua, joka ikisellä. Ihan yhtä tärkeätä,
ja niin kuin ministeri Rask äsken sanoi, tämän
päivän yksi suurimpia haasteita on se, että aikuisilla,
vaikka olisi puutteellinen pohjakoulutus, on mahdollisuus koko ajan
kehittää itseään ja oppia. Samalla
lailla korkeakouluihin on meillä ollut pääsy
duunarin lapsellakin ja silläkin nuorella, kenellä rahallisia
edellytyksiä ei niin paljon ole ollut.
Ihan näillä sivistysterveisillä myös
jatkoon haluan todeta, että mielestäni tässä on
laki, jossa mennään oikeaan suuntaan. Tässä paikataan
sitä — kun mielestäni esimerkiksi koulupuoli
on hienosti saanut tämän hallituskauden aikana
lisää voimavaroja — että voimavaroja
tulee myös yliopistolaitokselle, unohtamatta terveisistäni
sitä, että sivistysvaliokunta mielestäni
teki hyvän ponnen siitä asiasta, että vuokrakustannukset
on vielä ihan tosissaan katsottava, niin että korkeakoulut
tästä jatkossa hyötyvät.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Onhan se hyvä, että valiokunnan
jäsenet ovat tyytyväisiä hengentuotteeseensa.
Rohkenen kuitenkin olla jyrkästi eri mieltä siitä,
minkälainen arvio tästä hallituskaudesta
ja tämän hallituksen toiminnasta yliopistojen
ja korkeakoulujen kannalta kannattaa antaa.
Ensinnäkin mielestäni painopiste on ollut
väärä nimenomaan yliopistojen perustehtävän,
perusopetuksen ja siihen liittyvän tutkimuksen, kannalta.
Rahaa on sivistyslohkolle, niin kuin edellinen puhuja totesi, kyllä tullut.
Se täytyy myöntää. Mutta nimenomaan
se asia, joka on kaikkein olennaisin koko tieteellisen koulutuksen
ja sivistyksen kannalta, on onnahtanut todella pahasti.
Aivan viime aikoina on tullut muutama miljoona lisää rahoja,
ja esimerkiksi Oulun yliopiston osalta se on todella ollut nettolisäyksenä muutama
miljoona koko yliopistolle. Kun olen ollut itse Helsingin yliopiston
palveluksessa kohta 40 vuotta ja olen tänä päivänäkin — palkkaa en
nosta, mutta työssä olen — ja Oulun yliopistoa
palvellut 25 vuotta ja risat, ollut kaikissa mahdollisissa tehtävissä,
mutten rehtorina, täytyy sanoa, että koko ajan
on tajuttu se asia, että varsinaiset professorit ovat sitä varten,
että he antavat peruslähtökohdan, pohjan,
mahdollisimman hyväksi ylioppilaille, että he
valmistuvat ammattiin tieteellisen koulutuksen saaneina. Tämä kohta
resurssipulan takia on ruvennut ontumaan todella pahasti.
Sitten keksittiin jonkun hallituksen toimesta siirtää tilat
Senaatti-kiinteistöjen kaltaiselle firmalle — mikä Valtion
kiinteistölaitos se silloin oli — ja sitten vielä keksittiin
sille hieno nimi Senaatti-kiinteistöt. Sen jälkeen
ryhdyttiin markkinaehtoisesti vuokria määräämään
ja niihin menee sitten jopa kolmasosa yliopiston käyttövaroista.
Ei tässä ole mitään järkeä.
Senaatti-kiinteistöt vaatii kymmenen vuoden vuokrasopimuksia.
Palkkakustannuslisäykset koskettavat vuotta kahta parhaan
tupokauden aikana, ne lisäykset, mitä on nyt tulossa
niin sanotusti automaattisesti, Senaatti-kiinteistöt vaatii
kymmenen vuoden vuokrasopimuksia, joissa on tiedossa kymmenen vuotta
eteenpäin, millä tavalla niiden vuokrat tulevat
käyttäytymään. Ja tätä ei
voida merkitä lakiin!
Valtiovarainvaliokunta oli erittäin viisas, kun se
lausunnossaan oli sillä kannalla, että se tulee yhtä lailla
merkitä lakiin kuin on merkitty palkkakustannusten nousut.
Olen äärimmäisen pettynyt, että sivistysvaliokunta
on päätynyt tähän tulokseen,
joka ei tässä vaiheessa vielä ole yhtään mitään.
Se voi tietysti olla jotakin, kun tällainen ponsi nyt sitten
hyväksytään, jonka mukaan tarvittavat
korjaukset tehdään vuoden 2003 valtion talousarviosta
päätettäessä eli siis tämän
hallituksen aikana, jos tämä hallitusreppana nyt
edes istuu sinne saakka. Olen äärimmäisen
pettynyt.
Kun tätä hallitusta yliopistojen ja korkeakoulujen
osalta arvioidaan sitten vuoden kuluttua ja seuraavien vaalien tiimellyksessä,
niin ammattikorkeakouluhallituksena tätä pidetään,
mutta ei minään yliopistohallituksena.
Puhemies:
Arvoisat edustajat! Minä kokoan nyt vastauspuheenvuorot
kaikki yhteen siitä syystä, että niitä on
odotettu niin kauan. Tässä on monta varsinaista
puheenvuoroa, ja ehdotan, että käydään
ne läpi. Koko "remmi" on puhumassa vuoron perään,
ja sitten eivät asiat kulje. Mutta otetaan lopuksi kunnon
debatti.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Korkeakoulujen ja yliopistojen toiminnat ovat
90-luvun aikana laajentuneet. Jo edellä olleissa puheenvuoroissa
tuli esille, että korkeakouluasiat ovat olleet esillä,
ei pelkästään keskustelussa, vaan markkamääräisestikin
voidaan osoittaa, että lisämarkkoja on tullut.
Mutta siihen suhteutettuna, miten ovat tehtävät
laajentuneet, tulee markkoja arvioida. Laajentumisesta on seurannut
määrärahojen riittämättömyys
toimintoihin suhteutettuna. Erityisen huolissaan asiasta tulee olla,
koska erityisesti opiskelijamäärät ovat kasvaneet
ja samalla näin opettajakohtainen opiskelijamäärä suurenee.
Jotta yliopistot voivat täyttää niille
asetetut vaatimukset ja haasteet, ne tarvitsevat opetukseen ja perustutkimukseen
riittävät toimintamenomäärärahat.
Yliopistojen tehtävänä on luoda uusia
innovaatioita ja uutta tietoa, jota voitaisiin monipuolisesti hyödyntää yhteiskunnan
kehityksessä. Nimenomaan rahoituksen jälkeenjääneisyys
vaikeuttaa yliopistojen sivistystehtävää. Vuosien
91—99 määrärahat ovat opiskelijaa kohti
laskeneet uusien opiskelijoiden kohdalla 13 prosenttia
ja maisterin- ja tohtorintutkintojen kohdalla vielä enemmän,
noin 30 prosenttia. Yliopistomäärärahavaje
on siis aivan ilmeinen ja selkeä.
Nyt hallituksen esitys on oikean suuntainen, mutta ei vielä kompensoi
jälkeenjääneisyyttä määrärahoissa.
Erityinen huoli edelleenkin on siis perusopetuksesta ja -tutkimuksesta,
nimenomaan niiden laadusta toteutuksessa, koska siis määrärahalisäyksistä kuluu
palkkojen nousuun ja tilakustannuksiin huomattava osa. Yliopistojen vuokrien
indeksikorotusta ei ole kompensoitu. Näin ollen opetukseen
ja tutkimukseen tarkoitettu perusvoimavara pienenee ja on riittämätön. Yliopistojen
tilakustannusongelmaa ei ole vielä ratkaistu.
Niin kuin on tullut esille aikaisemmin, yhdyn siihen, että valtiovarainvaliokunnan
ponsi oli erittäin tärkeä ja merkittävä,
mutta keskustelussa se ei noussut sivistysvaliokunnassa siihen,
mikä valiokunnan lausumaehdotus on, että tarvittavat korjaukset
tehdään vuoden 2003 valtion talousarviosta päätettäessä.
Myönteisenä haluan todeta, niin kuin ministeri
Raskkin puheessaan korosti, että yliopistojen perusrahoituksen
turvaaminen on ollut hallituksen yksi keskeisimmistä tavoitteista.
Nyt mielestäni on etsittävä konkreettista
ratkaisua ja ymmärrystä siihen, millä tavoite
määrärahojen oikeasta suhteesta oikeasti
saavutetaan.
Valtiovarainvaliokunta toteaa lausunnossaan, että kansainvälisessä kehityksessä on
tärkeää kansallisen identiteetin ylläpito
ja kehittäminen. Valtiovarainvaliokunta on hyvin painottanut, että tarvitaan
panostusta myös sellaiseen toimintaan, joka ei välttämättä näy
suurina kasvulukuina tuotannollisessa toiminnassa, mutta luo pohjaa
henkiselle kulttuuriselle kasvulle.
Mielestäni myös sivistysvaliokunta keskustelussa
ja asiantuntijoita kuullessaan tätä asiaa korosti.
Meidän tulee tulevaisuudessa huolehtia koulutukseen ja
tutkimukseen liittyvien eettisten arvojen säilymisestä.
Rahoitusrakenteen kehittämisellä tulee vahvistaa
yliopistojen tehtäväkenttää kokonaisuudessaan.
Ajankohtaisena kysymyksenä on tietenkin erityisesti opettajankoulutuksen
ja lääkärikoulutuksen turvaaminen ja
kehittäminen yhteiskunnasta nousevaa tarvetta vastaavaksi.
Sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Kaarina Dromberg toi esiin
puheessaan viime perjantaina, että valiokunnan tämänkertainen
mietintö on suppea. Perusteluna hän hyvin tälle
esitti, että valiokunnan edellisenä vuonna tekemä mietintö, jossa
yliopistojen rahoitusongelmaa käsiteltiin, oli laajempi.
Hallituksen esityksestä on todettava myönteisenä se,
että määrärahojen tiivis kytkentä tutkintojen
määriin on nyt jätetty pois. Valiokunta
on tähän kiinnittänyt lausunnossaan huomiota.
Valiokunnassa asiantuntijakuulemisessa ovat laajasti tulleet esille
erilaiset tekijät, jotka ovat yhteydessä määrärahojen
riittävyyteen ja riittämättömyyteen.
Näin ymmärtäisin, että kun tiedetään,
mitä tulisi tehdä, olisi helppo lähteä konkreettisiin
ratkaisuihin.
Keskustelussa ovat olleet muun muassa palkkakustannukset, tilavuokrat,
opiskeluaikojen pidentymiset. Ministeri Rask nosti myös
puheessaan esille muun muassa opiskelijoiden aseman, että selvityksen
mukaan meillä on viidennes kirjoilla olevista opiskelijoista,
jolla ei ole edellisen vuoden aikana esimerkiksi opintosuorituksia lainkaan.
Tämä on erittäin hyvä nostaa
keskusteluun siinä mielessä, mistä silloin
on kysymys. Mielestäni yhtenä asiana on nostettava
keskusteluun opiskelijaohjaus ja sen toteutus, miten riittävästi
opiskelijat saavat ohjausta ja minkälaista.
Aikaisemmin jo ed. Isohookana-Asunmaa toi esille ohjaukseen
liittyen, että meillä on useita opetuksen ja opintojen
ohjauksen kehittämishankkeita. Opetusministeriöstä tuetaan
näitä noin 30 miljoonalla markalla vuonna 2001—2003.
Tästä tietysti voisi päätellä,
että ohjausta on pyritty nostamaan painopisteeksi. Yliopistojen
sisällä on kysymys opetuksen eri toimintatavoista
ja toteutuksista. Miten ne mahdollistavat sen, että opiskelijat
saavat opetusta? Onko kursseja riittävästi? Ovatko
ajoitukset oikeita? Tällöin merkittävänä on
kysymys, mikä on opettajamäärä suhteessa
opiskelijamääriin. Pidän erittäin
tärkeänä, että kun nyt ollaan
määrärahoja lisäämässä,
se näkyisi myös opinto-ohjauksen tehostumisessa
ja perusopetuksen edellytysten vahvistamisessa ja siis varsinaisessa
yliopiston sivistystehtävässä.
Yliopistojen tulosohjausjärjestelmän uudelleenarviointi
on tärkeä. Tähänhän
sivistysvaliokunta mietinnössään kiinnitti
huomiota ja kiirehti uudelleenarviointia. Yliopistorahoituksen jälkeenjääneisyys
heijastuu tai tuntuu siinä, miten elinkeinoelämälle
ja yhteiskunnan eri aloille saadaan osaavia työntekijöitä ja
tutkijoita.
Olen allekirjoittanut sivistysvaliokunnan mietintöön
jätetyn vastalauseen, koska hallituksen esityksen perusteluissa
mainittu reaalitason turvaaminen ei mielestäni toteudu
esitetyillä määrärahaesityksillä,
jotka ovat hallituksen esityksessä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys laiksi korkeakoululaitoksen
kehittämisestä annetun lain 3 §:n muuttamisesta
on tärkeä aihe keskustella. Täällä ovat tulleet
jo esille ne keskeiset kipukohdat, jotka kysymyksen tarkasteluun
juuri nyt liittyvät. Sellainen on yliopistojen perusrahoituksen
suhteellinen riittämättömyys. Tietysti
jollakin tavalla tullaan toimeen sillä, mitä on
tulossa, mutta aivan toisella tavalla olisi tilanne parempi, jos
rahoitusta voisi olla enemmän.
Mihin rahoitusta kuluu? Tietysti täällä on
mainittu palkkausmenot, mutta erityinen ongelma ja mielestäni
tarpeettomaksi ongelmaksi muodostunut ovat kiinteistömenot.
Aivan kuten ed. Pulliainen selkeästi toi esille, kiinteistömenot
ovat todella nousseet tarpeettomaksi möröksi yliopisto-
ja korkeakoululaitoksen menoissa. Senaatti-kiinteistöt
ei toimi sen tarkoituksen mukaan, mikä on niillä laitoksilla,
joiden tilojen haltija siitä on tullut ja on tulossa. Räikeimpänä esimerkkinä on
Jyväskylän yliopisto, joka aikanaan sai vastaanottaa
perustamisvaiheessaan tuntuvia lahjoituksia, jotta yliopisto Keski-Suomessa
olisi voinut muodostua ja kehittyä. Lahjoittajan tarkoitus
oli edistää tällä yliopiston
toimintaa. Nyt, kun nuo lahjoituksena yliopistolle tulleet suuret omaisuudet
ovat siirtyneet Senaatti-kiinteistöille, se on löytänyt
niistä rahastuksen kohteen, joka tietysti on yliopiston
toimintavaroista, sinänsä niukoista, aivan kohtuuton
menoerä.
Toivon, että oikein vakavasti voitaisiin eduskunnassa
kiinnittää huomio valtion kiinteistötoimintaan.
Tämä ei ole ainoastaan yliopistojen ongelma vaan
tämä on tulossa puolustushallinnon alalla vielä suuremmaksi
ongelmaksi ja koskettaa myös muita sektoreita. Tarkoitus,
mitä varten kiinteistöt ovat olemassa, hämärtyy
ja itse kiinteistöbisneksestä tulee itsetarkoitus.
Näinhän ei ole mielekästä.
Toivon, että todella tähän kysymykseen
erillisesti voidaan puuttua muidenkin hallinnonalojen osalta, kuten
viittasin.
Edelleen puhuja viittasi myös opiskeluaikojen pituuteen.
Onneksi meillä on akateeminen vapaus. Pidän sitä hienona
asiana, joka on syytä säilyttää,
mutta samalla yliopisto- ja korkeakoululaitoksen tulee tarjota mahdollisuudet
suorittaa opinnot niin tehokkaasti kuin mahdollista, tietysti pitäen
tasosta ja laadusta kiinni. Ymmärrän hyvin, että joillakin
on perheasioita, lapsen syntymiä tai jotain muuta, jotka
saattavat pidentää opiskeluja. Saattaa olla sairastumista.
Mielenterveyden ongelmat opiskelun kovissa paineissa eivät
ole ollenkaan outo asia.
Mikä ikävintä, jos korkeakoululaitoksessa vielä on
simputtamista, jota muistan ainakin 30 vuoden takaa aika tavalla
olleen Helsingin yliopistossa, jossa professori tai opintoja ohjaava henkilö saattoi
simputtaa kuin korpraali alokasta sotaväessä kuitenkin
sillä seurauksella, että yliopistossa simputus
saattoi kestää vuosikausia ollen täydellistä mielivaltaa.
Sotaväestä sentään mies pääsee
muutaman kuukauden palveltuaan pois. En tiedä, onko yliopistomaailmassa
näin, mutta jos tätä tapahtuu, haluan
tämänkin epäkohdan tuoda vakavasti esille.
Kukaan ei valvo, millä tavalla professorit tai opintojen
vastaanottajat tehtäviään hoitavat. He
pystyvät toimimaan käytännössä täysin
itsenäisesti. Tällä tavalla tiedän monta
traagista opiskelijan kohtaloa vuosikymmenten takaa, todella traagisia
tapahtumia, joissa opiskelija teki kaikkein epätoivoisimmankin teon,
kun elämä näytti muuten toivottomalta.
Haluaisin kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
myös siihen, että opiskelijoilla tulisi olla taloudellinen
toimeentulo ja opiskelijaturva. Näin myös nuo
vähät resurssit voitaisiin tehokkaimmalla tavalla
käyttää korkeakoululaitoksessa.
Arvoisa rouva puhemies! Toivon, että niihin asioihin,
joita olen tuonut esille, korkeisiin kiinteistökuluihin
ja perusrahoituksen niukkuuteen, voidaan kiinnittää jatkossa
huomiota.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin täytyy
sanoa, että ed. Pulliaisen puheenvuoroon olisi ollut helppo
yhtyä, mutta kun olen jo edellisessä keskustelusessiossa
luvannut puheeni käyttää, niin käytän
sen nyt ja totean tähän alkuun, että hallituksen
esitys on todella oikean suuntainen, mutta riittämätön.
Tämä on opposition hyvin paljon käyttämä lause.
Arvoisa rouva puhemies! Yliopistojen ja korkeakoulujen määrärahoja
on markkinoitu lisättävän tulevina vuosina.
Sanoisin, että niitä ollaan lisäävinään,
sillä itse asiassa määrärahojen
reaalitaso laskee jatkuvasti. Tämä todetaan hallituksen
esityksen perusteluosassakin sivulauseessa. Muutokset kiinteistöhallinnon
järjestelyissä ovat lisänneet tilakustannuksia
vuosittain, kuten täällä on todettu.
Toiseksi vuodesta 91 vuoteen 2000 yliopistojen toiminta on kasvanut
sekä opiskelijamäärältään
että tulostavoitteiltaan unohtamatta esimerkiksi laajentunutta
aluekehitystehtävää. Korkeakoulujen kustannusten
osuus bkt:sta on 1,7 prosenttia eli toiseksi eniten Oecd-maista
Kanadan jälkeen. Sen sijaan opiskelijakohtainen panostus
on alhaisimpia teollistuneista Oecd-maista. Esimerkiksi Sveitsi,
Kanada ja Yhdysvallat käyttävät noin
kaksi kertaa enemmän rahaa opiskelijaa kohden vuodessa.
Tässä tilastossa peränpitäjänä on
Suomi ollen toiseksi viimeisenä.
Opiskelijoiden kokonaismäärä on kasvanut kaikkiaan
36 prosenttia. Esimerkiksi luokanopettajien poikkeuskoulutusta on
aivan oikein ja tarpeen mukaisesti lisätty, mutta raha
ei ole kulkenut tämän lisäyksen kanssa
yhtä matkaa. Nämä varat on otettu perusopetuksesta.
Ei siis ole mikään ihme, että rehtorit
ovat joutuneet kiusalliseen tilanteeseen. Kehittämistyönsä sijaan
he ovat olleet pakotettuja hankkimaan ulkopuolista rahoitusta turvatakseen
varat perustoiminnan pyörittämiseen. Käytännössä tämä on tarkoittanut
yritysmaailman puoleen kääntymistä lakki
kourassa. Jokainen tietää, että pahimmillaan
tästä on seurauksena tutkimustoiminnan suuntautuminen
yritysmaailman intressien mukaisesti. Esimerkiksi humanististen
alojen tutkimushankkeet ovat jääneet täysin
lapsipuolen asemaan, vaikka nykyisessä maailmassa ja maailmantilanteessa
jos missä tarvittaisiin humanistista tutkimusta ja tieteentekemistä.
Nopea tulos ulos -vaatimus onkin horjuttamassa yliopistojen varsinaista
sivistystehtävää. Jos suuntaus on joidenkin
mielestä oikea, ennen romuttamistoimenpiteitä on
uskallettava käydä laaja ja perusteellinen keskustelu
yliopistojen asemasta yleensä eikä ohjattava taloudellisin
toimenpitein yliopistoja johonkin haluttuun suuntaan. Ihmeteltävää olisi,
jos tällainen menettelytapa hyväksytään keskellä parhaimpien
yliopiston näyttöjen.
Vinoumat tutkimustoiminnassa eivät ole ainoa murheenaihe
tässä asiakokonaisuudessa. Koska yliopistot ja
korkeakoulut joutuvat jatkuvasti toimimaan liian pienin perusvoimavaroin, seurauksena
on, että lukuvuosi jää lyhyeksi, kurssit
sijoittuvat liian usein päällekkäin,
kurssikirjoja on saatavilla huonosti ja opintojen ohjaus on riittämätöntä.
Tästä kaikesta ei voi olla muuta tulosta kuin
se, että opiskelijoiden on sopeuduttava ja joustettava
ja heidän on venytettävä opiskeluaikaansa.
Nurinkurista tässä rahoitusasiassa on myöskin
se, että hallitus on ilmaissut vakavana pyrkimyksenään
lyhentää tutkintojen suorittamiseen kuluvaa aikaa.
Tavoitteeksi asetetut opintojen määräajat
ovat sinänsä hyviä, mutta keinot näiden
tavoitteiden saavuttamiseksi vaativat keskustelua. Opintoaikojen
lyhentämiseen vaikutettaisiin varsin merkittävästi
yliopistojen perusvoimavaroihin panostamalla. Kun opetus- ja ohjaushenkilöstöä on
riittävä määrä, ei
opiskelijan aika kulu tuskastuttavasti käytännön
ongelmien ratkomiseen, vaan hän voi keskittyä olennaiseen.
Mielessäni on myös toinen asia, johon on pikaisesti
puututtava, nimittäin opintotukijärjestelmä,
sillä nykyisen järjestelmän opiskelijat
mieltävät niin huonoksi — vaikka siinä on
paljon hyvääkin omasta mielestäni — että asiassa
on pikaisesti tehtävä uusia järjestelyjä.
Juhlapuheissa usein korostetaan, kuinka tärkeitä osaaminen
sekä korkeatasoinen koulutus ja tutkimus ovat Suomelle.
Puheet ovat puheita, mutta teot ovat tekoja. Emmekö enää arvosta
yliopistoja itsenäisinä tieteellisinä yksikköinä tarpeeksi?
Ovatko ne vain talouselämää hyödyttäviä nörttien
tuotantolaitoksia, joista putkahtelee ulos onneksi vielä humanistejakin
tai perustutkimusta harrastavia luonnontieteilijöitä.
(Ed. Dromberg: Eikö yliopisto voi vaikuttaa siihen, mitä siellä painotetaan?) — Hyvä,
näin on, ed. Dromberg. Jos ajatusmaailmamme on tällainen, on
unohtunut se, että kaikki uudet, hienot tekniikan keksinnöt
nousevat joltain pohjalta, ja jos tuo pohja pettää,
olemme uppoavassa laivassa. Sivistysvaltion aseman turvaaminen velvoittaa
hallitustakin tukemaan osaltaan yliopistoja myös tämän
tavoitteen saavuttamisessa.
Arvoisa rouva puhemies! Olisimme keskustan valiokuntaryhmässä olleet
valmiita tarttumaan myös kiinteistökulujen kustannusten
nousua vastaavaan vuosittaiseen korottamiseen, johon ed. Pulliainen
tuossa puheenvuorossaan viittasi, mutta luotamme siihen ja luotamme
lujasti, että tilakulujen ja kustannusten selvittely tuottaa valiokunnan
myönteisen korottavan kannanoton vuoden 2003 budjetissa.
Mielestämme on olennaisen tärkeää,
että eduskunta havaitsee edelleen vallitsevan ongelman
määrärahojen vähyydessä viime
vuoden tapaan. Tilanne ei ole muuttunut siitä miksikään.
Olemme sisällyttäneet tähän mietintöön
vastalauseen, josta olen jo esittänyt yksityiskohtaisemmat
perustelut edellisessä puheenvuorossani. Tämä esitys
on edelleen voimassa.
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! Yliopistot ovat kiistatta ansainneet tämän
lain mukanaan tuoman puolen miljardin markan tasokorotuksen. Ne
tarvitsisivat varmasti enemmänkin, mutta jo tämä tasokorotus
antaa meille myös eduskunnassa oikeuden edellyttää sitä,
että yliopistot toteuttavat omia, varsin mittavia laadullisia
kehittämistoimenpiteitä ja myös suuntaavat omaa
toimintaansa siten, että niiden perustehtävä,
tiede, tieteenteko ja siihen perustuva perus- ja jatkokoulutus sekä työelämää palveleva
täydennyskoulutus, tulevat entistä paremmin hoidetuiksi.
Eduskunta on useasti viime vuosina vaatinut hallitukselta toimenpiteitä yliopistojen
perusvoimavarojen vajeen korjaamiseksi. Viime syksynä sivistysvaliokunta
muutti ratkaisevalla tavalla yliopistoille suunnattavia lisävoimavaroja
koskevaa hallituksen lakiesitystä. Sivistysvaliokunnan
määrätietoisuus, jota jotkut kutsuivat
myös käsittämättömäksi
uppiniskaisuudeksi, oli hyvä asia, suorastaan välttämättömyys.
Nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys turvaa yliopistoille selkeästi paremman
määrärahakehityksen kuin hallituksen
viime syksynä esittämä rahoitusmalli.
Tämä on kiistaton tosiasia, ja siitä pitää olla
tyytyväinen, mutta paljon vielä on lähivuosina
tehtävää.
Ed. Viitanen painotti sitä, että nyt tämä tuo selkeästi
rahaa sivistykseen, ja korosti tasa-arvoa ja maksuttomuuskysymystä ehkä vähän
liikaa tasapäistäen, koska ed. Pulliainen sitten
reagoi tähän välittömästi
ja ilmoitti olevansa täysin eri mieltä monista
ed. Viitasen esittämistä näkökohdista.
Kiistatta haluan siinä mielessä olla ed. Pulliaisen
kanssa avoimesti samaa mieltä, että yliopistot
ovat suunnanneet aivan liikaa viime vuosina toimintaansa kaikkialle
muualle kuin niiden perustehtävään. Yliopistojen
tulee järjestää toimintansa siten, että tutkimuksessa,
koulutuksessa ja opetuksessa saavutetaan korkea kansainvälinen taso
eettisiä periaatteita ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.
Näin edellyttää voimassa oleva yliopistolaki.
Korostan tuossa ilmausta "korkea kansainvälinen taso".
Yliopistojen — toivottavasti ministeriö ohjaa
työtä siihen suuntaan — tulee keskittää omaa
toimintaansa tähän nimenomaan laadullisesti välttämättömään
toimintaan, tämän periaatteen toteuttamiseen.
On aika luontevaa, että yliopistot myös varsin avoimesti
arvioivat, mikä on se opiskelijamäärä, joka
yliopiston toiminnan kannalta näillä resurssilisäyksilläkin
on mielekäs. On todella tärkeää, että yliopistot
näkevät oman roolinsa nyt huomattavasti toisenlaisessa
valossa kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten, jolloin meillä ei
ollut ammattikorkeakouluja, jolloin koko korkean asteen koulutus
oli aivan toisenlaisessa tilassa kuin tänä päivänä.
Yliopistoilla on keskeinen rooli kansallisen sivistyksemme perustana
sekä kansainvälisen kilpailukykymme edellyttämän
osaamisen perustan kehittäjänä. Kansainvälisen
tason saavuttaminen ja säilyttäminen edellyttävät
yliopistolta nimenomaan painopistealueiden valitsemista, siis jokaiselta
yliopistolta niiden omien painopisteiden valitsemista, ja verkostoyhteistyötä niin
kansallisesti kuin kansainvälisestikin.
Tieteellisen tutkimustyön osalta vallitsee kilpailutilanne,
jossa kansainvälisten saavutusten aikaansaaminen edellyttää sekä suurta
työpanosta että riittävää älyllistä lahjakkuutta.
Tieteen menestyksen avain on lahjakkaiden ihmisten saaminen tutkimustyön
pariin ja riittävä motivointi jatkuvaan ponnisteluun
sekä intohimoiseen uuden oppimiseen ja uuden luomiseen.
Suomen kaltaisessa pienessä maassa on mahdollista saavuttaa
hyviä tuloksia vuorovaikutteisuudella, niin että teoria
ja käytäntö ovat molemmat tasapainoisesti
edustettuina, ja siten, että ihmisten syvällisen
monitieteellisen yhteistyön tuloksena syntyy merkittävästi
uutta. Suomelle luonteenomainen menestystekijä on laaja-alaisuus
siten, että tutkimustyössä yhdistetään
useita näkökulmia ja toisaalta erikoistutaan syvällisesti.
Pidän tärkeänä sitä,
että lähivuosina opetusministeriö todella
patistaa yliopistoja, mutta myös menee yhdessä yliopistojen
kanssa kehittämään merkittävästi
opetusmenetelmiä. Opetusmenetelmät eivät
läheskään aina vastaa tuloksekkaan oppimisen
edellytyksiä. Uskon, että jos lähivuosina
saadaan mittavat toimenpiteet aikaiseksi nimenomaan oppimista tukevien
menetelmien kehittämisessä, niin opettajien oppimateriaaliyhteistyössä,
virtuaaliyliopiston käyttöönotossa kuin
tutkimusta painottavassa oppimisessa yleensäkin, tätä kautta
on saavutettavissa se toivottu laadullinen kehitys, jota on oikeutettua täälläkin
tänään vaatia.
Valiokunnan mietintöön sisältyvä lausuma
on siinä mielessä tärkeä, että yliopistojen
tilakustannus on hyvin problemaattinen. Ei ole olemassa tällä hetkellä sellaista
kestävää perustaa, jonka mukaisesti lähivuosina
tilojen hallinnointi, uusien tilojen hankinta ja tiloista perittävät
korvaukset loisivat sellaisen perustan, jonka avulla yliopistot
voisivat omaa toimintaansa tarkoituksenmukaisesti kehittää.
Valiokunnan sisällöllinen näkemys oli
selkeästi, että tilakustannusten muutos pitää voida
yliopistoille kompensoida. Tähän tarvitaan kuitenkin
sellaiset selkeät säädökset, jotka
turvaavat nimenomaan tilojen tarkoituksenmukaisen käytön,
vähentävät tarpeettomien tilojen käyttöä ja
ovat selkeästi myös rationalisoimassa sitä toimintaa,
jota yliopistojen tilankäytössä eri puolilla
on. Mutta näiden säännösten
tulee myös ohjata siihen, että yliopistoilla on mahdollisuus
varsin vapaasti kehittää omaa tilahallintoa ja
kehittää itselleen tarkoituksenmukaisia tiloja.
Uskon, että lausuma, jonka valmistelu on tehty hyvässä yhteisymmärryksessä niin
valtiovarainministerin kuin opetusministerinkin kanssa, selkeyttää tilannetta
ja me voimme vielä ensi vuoden aikana saada tilojen osalta,
tilojen resursoinnista, toimivamman ja pysyvämmän
käytännön.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Kun edellistä lakia käsiteltiin,
pidin erittäin hyvänä nimenomaan sitä asiaa,
että yliopistojen perustehtävästä syntyi
keskustelu ja koulutuksesta yleensä, sillä erittäin
vähän näemme tänäänkin
täällä ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita yleensä koulutuksesta
ja yliopistoista ja niiden tehtävästä tänä päivänä ja
siitä sivistyksestä, johon meillä on
painotetut eväät myöskin koulutuksen
kautta. Toisin sanoen rahoituskeskustelu ja ne voimavarat ja resurssit,
jotka yliopisto tarvitsee, ovat erittäin merkitykselliset
meidän kansakuntamme menestymisen kannalta.
Uusi esitys on nyt todellakin parempi kuin edellinen esitys.
Oikeastaan mitään uutta ei tässä keskustelussa
voi enää tuoda esille näiden monien puheenvuorojen
jälkeen. Mutta kuten te kaikki voitte lukea valiokunnan
mietinnöstä, siellä sanotaan, että valiokunta
pitää tätä myönteisenä, vaikkakaan
tämä ei vielä kokonaan kompensoi jälkeenjääneisyyttä yliopistojen
toimintamäärärahoissa. Toki keskustelua
käytiin myös siitä, miksi nimenomaan
tulevaisuuspaketin määrärahat olivat
sisältyneet näihin määrärahoihin.
Olisimme kyllä todellakin katsoneet aiheelliseksi, että ne
olisivat olleet tämän paketin lisäksi.
Mutta tässä olemme ja toivottavasti me pystymme
nyt etenemään kuitenkin hyvin järkevästi yliopistojen
rahoituksen kannalta. Tämä laki vie kuitenkin
huomattavasti eteenpäin sitä rahoituspuolta, jota
yliopistoissa vaaditaan ja joka perusopetuksen kannalta on täysin
välttämätön.
Kun ed. Pulliainen hyvin närkästyneenä,
voi sanoa, (Ed. Pulliainen: Kyllä! Terävästi
havaittu!) puuttui valiokunnan kannanottoihin, niin haluaisin kuitenkin
perustella kannanottoamme hyvinkin vahvasti sillä, että tilanne
kiinteistökustannuksen osalta oli erittäin vaikea,
koska sitä ei ollut pystytty selvittämään
myöskään opetusministeriön työryhmässä,
jossa oli eri tahoja mukana ja asiantuntemusta hyvin paljon. Tuo
työryhmä ei päässyt lopputulokseen
siitä, miten tämä pitäisi ottaa
huomioon. Koska näitä malleja meille ei todellakaan
annettu, katsoimme kaikkein järkevimmäksi, että tälle
annetaan lisäaika, ja siksi lausumaehdotuksemme on juuri
tässä muodossa. Mutta se todellakin edellyttää sitä,
että seuraavan vuoden aikana ne selvitetään,
tuodaan selkeät säännökset meille
ja sen jälkeen vuoden 2003 valtion talousarviosta päätettäessä ne
otetaan huomioon.
Toisaalta täytyy myöskin myöntää,
että Senaatti-kiinteistöjen tehtävä on
ollut myöskin positiivinen yliopistolaitosten kannalta,
sillä on saatu uusia tarpeellisia tiloja, jotka myöskin
vastaavat teknisesti tulevaisuuden vaatimuksia ja ovat monipuolisesti
varustettuina juuri sellaisia tiloja, mitä yliopistot ovat
halunneet. Mutta toki tietenkin juuri uusien tilojen vuoksi myös
vuokrataso on noussut. Minun mielestäni kaikki nämä asiat
ovat sellaisia perusteita, että emme voineet panna lakiin
rehtorien neuvoston tekemää esitystä.
Yliopistojen autonomiasta vielä muutama sana. On tärkeätä,
että yliopistoilla on autonomia, jotta ne voivat kehittää omaa
toimintaansa vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Mutta kyllä yliopistoilla
tulee myöskin toki olla oma vastuunsa niistä painotuksista,
mitä yliopistot pitävät tärkeinä.
Niin kuin ed. Markkula äsken puheessaan sanoi, yliopistojen
sisälle on tullut paljon rönsyjä. Joskus
tuntuu, että yliopistot ovat alkaneet kilpailla ammattikorkeakoulujen
kanssa sellaisilla aloilla, jotka eivät välttämättä kuulu yliopistojen
tehtäväkenttään. Eli varmaan
myös sisäinen keskustelu ydintehtävistä ja
niihin keskittymisestä on edelleenkin tarpeellinen.
Kun kysyimme opinto-ohjauksesta, miten yliopistot ovat pystyneet
siinä auttamaan opiskelijoita, niin ainakin rehtori Uronen
väitti, että hyvin vahvasti on panostettu opinto-ohjaukseen, että heiltä ovat
keinot loppuneet, mitä muuta he voisivat tehdä.
Eli nyt on toisten tahojen tekojen aika, jotta tässä pystyttäisiin
edistymään. Mutta uskon, että opinto-ohjaus
on yksi oleellinen osio myös opiskelijan elämän
ja opiskelun kehittämisessä.
Mahdollisesti yliopiston sisäinen hallintokin on ehkä liian
sisäänpäin lämpenevää,
jolloin sielläkin varmaan olisi syytä käydä oma
keskustelunsa, mitä rakenteita siellä pystytään
vielä korjaamaan niin, että tulosvastuu pääsisi
paremmin kehittymään myöskin yliopiston
sisäisessä toiminnassa.
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa rouva puhemies! Sanotaan, että juhlapuheet
ovat vain juhlapuheita, mutta mielestäni jotkut juhlapuheet
ovat merkittäviä juhlapuheita. Yliopistojen rehtoreiden
syyskauden avajaispuheet ovat mielestäni merkittäviä juhlapuheita,
joissa linjataan yliopistojen tulevaisuutta.
Olen tarkasti käynyt läpi yliopistojen rehtoreiden
juhlapuheet tänäkin syksynä ja verrannut
niitä niihin juhlapuheisiin, joita on pidetty kaksi vuotta
aikaisemmin. Johtopäätös on se, että kyllä rehtorit
näkevät yliopistojen tulevaisuuden huomattavasti
valoisampana, kuin esimerkiksi opposition edustajat tänä päivänä tässä salissa
ovat esille tuoneet, eikä esimerkiksi määrärahojen niukkuus
ole ollut enää sillä tavalla puheenaiheena
kuin aikaisempina vuosina. Rehtoreiden puheissa näkyi myös
mielestäni hyvin tärkeänä tietysti
se, millä tavalla yliopistoja halutaan kehittää,
mutta myös opiskelijanäkökulma oli nähtävissä tämän
syksyn juhlapuheissa. Sitä pidän erityisen tärkeänä.
Voin tuoda terveiset rehtoreilta tältä päivältä. He
olivat kokoontuneina Oulussa, Oulun yliopiston tiloissa. Siitä olin
erityisesti kyllä ilahtunut, että rehtorit olivat
huolissaan opiskelijoiden mielenterveyshäiriöiden
lisääntymisestä. Se, mitä asiasta
keskusteltiin, oli se, että kyllä yliopistojen
pitää pyrkiä siihen, että ei
ainakaan ylimääräisesti aiheuteta mielenterveyshäiriöitä opiskelijoille
sen tähden, että turhista syistä paineet nousisivat
sillä tavalla, että mielenterveys järkkyy.
Tässä yhtenä keinona on opintojen ohjaus, esimerkiksi
graduohjauksen parantaminen. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
opintojen ohjaushan on arvioitu ja todettu, että siinä on
todella parantamisen varaa. Mielestäni näitä toimenpiteitä halutaan
niin yliopistoissa kuin ammattikorkeakouluissakin käyttää hyväksi.
Arvoisa puhemies! Mielestäni opetusministerinä olen
kuunnellut yliopistojen johtoa ja rehtoreita. Heidän toivomuksestaan,
siitä huolimatta, että tulosohjausjärjestelmä ei
ole vielä täydellisesti siinä mallissa,
millainen oli ajateltu sen olevan, tulosohjausjärjestelmää selvitetään,
puhtaasti rehtoreiden toivomuksesta tässä vaiheessa. Se
tehdään yhdessä opetusministeriön
kanssa. Siinä yhteydessä varmasti keskustellaan
myös rahoituskysymyksistä, mutta myös
hyvin monista muista asioista, esimerkiksi siitä, pitäisikö kaksiportaisen
tutkintojärjestelmän olla laajemmin käytössä ja
pitäisikö sen näkyä myös
rahoituksessa.
Tämän lisäksi ammattikorkeakoulujen
ja yliopistojen alueellisen tehtävän määrittelyä on pohdittu.
Siinä on työryhmä, joka jättää mietintönsä tämän
kuun loppupuolella. Luulen, että sieltä on tulossa — olen
siitä saanut vähän ennakkotietoja — aika
merkittäviä linjauksia.
Ulkopuolisen rahoituksen käyttö on yliopistoissa
runsaasti lisääntynyt, ja sitä on myös
selvitetty, millä tavalla siinä menetellään
niin, että rahoitus ohjaa hyvällä tavalla
yliopistojen itse valitsemaa profiilia. Ei saa käydä niin,
että raha ohjaa yliopistoja, vaan sen, minkä yliopistot
itse ovat profiilikseen valinneet, on oltava ohjaava tekijä.
Kauppa- ja teollisuusministeriön ja opetusministeriön
yhteistuumin selvitetään myös sitä,
millä tavalla työsuhdekeksintölakia mahdollisesti pitäisi
tulevaisuudessa muuttaa, jotta sekä keksijät että yliopistot
ja myös sitä kautta koko suomalainen yhteiskunta
keksinnöistä hyötyisivät.
Opintoaikojen pitkittymisestä on puhuttu. Opetusministeriön
ja yliopistojen puolella siihen halutaan puuttua niin, että odotamme,
että jokainen yliopisto tämän vuoden
loppuun mennessä tuo esityksensä siitä,
millä tavalla opintoja tehostetaan ja joustavoitetaan niin,
että opinnot voidaan määräajassa
ja mahdollisimman tehokkaasti suorittaa.
Arvoisa puhemies! Pidän hyvin hyvänä ja
asiallisena sivistysvaliokunnan esittämää lausumaa liittyen
kiinteistökustannuksiin. Ongelma on opetusministeriössä hyvin
selvästi tiedossa. On totta, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
sanoi, että työryhmä ei asiaa pystynyt
selvittämään. Valtiovarainministeriöllä ja
Senaatti-kiinteistöillä on eri käsitys
asiasta kuin yliopistoilla ja opetusministeriöllä.
Toivottavasti nyt, kun eduskunta tästä asiasta
pontevasti lausuu, neuvottelut saadaan uudelleen käyntiin.
Tulostavoitteesta professori ed. Pulliainen käytti hyvin
voimakkaita ilmaisuja. Minäkin voin tässä kohtaa
sanoa, että se on aivan älytön.
Mielestäni pitää erityisesti kiinnittää huomiota
siihen, että raha, jonka yliopistot maksavat Senaatti-kiinteistöille,
käytetään yliopistojen tarpeisiin. On
selvää, että tulevaisuudessa esimerkiksi
yliopistojen rakentamistarpeet eivät ole niin suuret kuin
juuri nyt kun yliopistokoulutus on laajentunut. Ne eivät
ole niin laajat tulevina vuosina, vaan kiinteistömäärärahoja
tarvitaan ehkä enemmän kiinteistöjen
ylläpitoon ja peruskorjaukseen, mutta ei enää niin
laajamittaiseen rakentamiseen kuin viime aikoina on tarvittu.
Rouva puhemies! Laskelmia on tehty, eikä se ole, niin
kuin ed. Kerola sanoi, että tässä ollaan vaan
lisäävinään, vaan tosiasia on
se, että vuoteen 2004 yliopistojen perusrahoitus nousee
1,1 miljardia markkaa. Ihan näin on. Sen lisäksi
pitää huomioida myös se, että Suomen
Akatemian yleiskustannuslisärahat ovat tässä mukana.
Rouva puhemies! Olen tyytyväinen siihen, että nyt
olemme tässä vaiheessa. Tässä on
lähes vuosi kulunut edellisestä yrityksestä.
Markku Markkula /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajat Viitanen ja Pulliainen oikeastaan
hyvin selkeästi hyvin erilaisilla puheenvuoroilla todistivat
sen, että Lipposen ensimmäinen ja toinen hallitus
ovat erinomaisen hyvin onnistuneet ammattikorkeakoulujen osalta.
On luotu sellainen toimintamalli Suomeen, josta vielä kymmenen
vuotta sitten ei uneksittukaan, että näin pitkälle
voitaisiin päästä.
Se, mitä tapahtuu yliopistojen osalta, työhän on
selkeästi vielä kesken. Kiitos tasokorotuksesta
kuuluu ensisijaisesti sivistysvaliokunnalle ja eduskunnalle itselleen,
mutta niin kuin ministeri äsken totesi, hyvässä yhteisymmärryksessä tässä mennään
edelleen eteenpäin. Seuraavan vuoden haaste, jossa pallo
on ensisijaisesti yliopistoilla, on toisaalta opetusmenetelmien
ja opiskelumenetelmien kehittäminen ja sitten nimenomaan
tulosohjausmenettelyn kehittäminen. Tuleeko uudesta tulosohjausmenettelystä (Puhemies
koputtaa) sellainen, että nimenomaan saadaan panostusta
laatuun ja opiskelut sujuvat nopeammin ja ennen kaikkea keskeyttämiset
vähenevät, on varmasti (Puhemies koputtaa) merkittävä haaste.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Oikeastaan pyysin vastauspuheenvuoron
siinä vaiheessa, kun ed. Pulliainen oli hyvin hyvin vihainen
sivistysvaliokunnan toimenpiteistä, mutta tässä on
oikeastaan sen jälkeen tullut puheenjohtaja Drombergin
ja samoin ministeri Raskinkin selvitystä siihen, miksi olemme
tehneet kyseisen sisältöisen ponnen tilakustannuksista.
Edelleenkin hyvin jyrkästi haluan todeta, että itse
olen sitä mieltä, että tämä oli tässä tapauksessa
järkevämpi ratkaisu. Emme löytäneet
sitä viisasten kiveä, että olisimme semmoisen
pykälän tehneet, että se olisi toiminut. Minä ainakin
näen, että hyvä päätöksenteko
edellyttää, että ihan oikeasti selvitetään
nämä jutut ja tehdään yhteisesti
sitten katselmus siitä, mitä on tehtävissä ja
mikä on järkevin malli tässä yhteydessä toteuttaa.
Minä korostan sitä, että kyllä minä valiokunnassa
olin tulkitsevinani, että tämä oli ihan
jokaisen puolueen mielipide siitä. Eihän esimerkiksi
oppositionkaan vastalause perustu maksuautomaattipykälään
tai tilakustannuspykälään, vaan se perustuu
ihan näihin rahasummiin. Kyllä minä tulkitsen,
(Puhemies koputtaa) että se henki oli varsin yhteinen tässä asiassa.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan nyt painottaa myös sitä,
mitä ed. Viitanen toi esille tässä, että tämä oli
meidän yhteinen tahtomme. Ei myöskään
oppositio mitään vastalausetta ole tehnyt, vaan
me kaikki yhdessä halusimme niin, että ... (Ed.
Markkula: Eikä hallituspuolue vihreätkään!) — Eivätkä vihreätkään. — Toisin
sanoen meillä on selvä näkemys siitä,
miten tätä asiaa viedään eteenpäin,
koska tämä on todellinen ongelma. Sitä kautta
voidaan vapauttaa perusopetukseen ja perustutkimukseen niitä määrärahoja, joita
tulevaisuudessa tarvitaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean, että minä olen
jättänyt oman eduskuntaryhmäni pöytäkirjaan
sinne ainoana jätetyn vastalauseen edustajamme käyttäytymisestä,
koska hän käyttäytyi ryhmän
kannan vastaisesti asiassa, joka oli perusteellisesti käsitelty.
Arvoisa puhemies! Vastaan sitten täällä käytävään
keskusteluun. Ensinnäkin olennaistahan nyt juuri siinä yliopiston
perustehtävässä, ylempien korkeakoulututkintojen
aikaansaamisessa, on se, että opinnäytteitten
ohjaus on professoreitten tehtävä — kaikkihan
ovat professoreita, nykyisin ei ole apulaisprofessoreita olemassakaan — ja
heidän osaltaan on ajauduttu tilanteeseen, että eivät
paukut enää riitä, kun joutuu hankkimaan laitokselle
tutkimusrahat ja ulkopuoliset tutkimushankkeet ja kaikki muutkin.
Siis on romutettu koko perusta, ei ymmärretä,
millä tavalla se järjestelmä toimii.
Sitten, mikä koskee Senaatti-kiinteistöt-asiaa: (Puhemies
koputtaa) Kävin tästä valtiovarainministeriön
virkamiesten kanssa kirjeenvaihdon, olisikohan ollut lähemmäksi
kymmenen kirjettä puoleen ja toiseen. Se loppui seuraavaan:
Sieltä tuli kirjaus ja ilmoitettiin, että kun
tämä ulottuu vuoteen 2004 (Puhemies koputtaa)
ja vuokrasopimus vuoteen 2010, tämähän
tarkoittaa sitä, että tarvittaisiin lisää rahaa
yliopistolle ja korkeakoululle, jos otetaan perusopetuksesta poisottaminen
kompensoiduksi. Minä sanon, että niinhän
se onkin, eikä mitään muuta. Ei tässä ole
mitään muuta sanottu, kuin että ne rahat
otetaan perusopetuksesta pois.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhdyn ed. Pulliaisen puheenvuoroon, mutta
emme todellakaan tästä jättäneet vastalausetta.
Totesimme vain, että odotamme seuraavan päätöksen,
joka tässä tulee, mutta esitimme tämän
kriittisen puheenvuoromme kyllä asian käsittelyn
yhteydessä.
Sitten toteaisin, että valiokunnan mietintötekstissä todetaan
myös se, että määrärahat
eivät tule riittämään niihin
tarkoitettuihin tarpeisiin. Se on meidän yhteinen mietintölausumamme.
Korostan vielä lopuksi sitä, että yliopiston
perusrahoituksen on toimittava suhdanteista riippumatta, elikkä perusopetukseen
ja perustutkimukseen tarvittavat määrärahat
sinne on varattava, että pystymme vastaamaan yhteiseen
koulutuksen priorisointiimme.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Keskustelun painopiste on ollut voimakkaasti
tilavuokrissa. Se on ollut mielestäni vähän
väärällä tolallaan siinä mielessä,
että hyvin vähän on puhuttu siitä,
että yliopistolla olisi toimintoihinsa tarvittavat toimitilat
laadultaan ja määrältään
oikein mitoitettuina. Koko ajan on puhuttu markoista. Nimittäin
jos me ajattelemme markkoja ja valtiokonsernin kannalta sisäisiä vuokrakustannuksia,
tällaiset konsernin sisäiset kustannuksethan voidaan
näppärästi käsitellä hallinnollisen
kirjanpidon avulla, kun puntit ovat yhtä painavia sekä meno-
että tulopuolella. Sen vuoksi pitäisi katsoa sitä,
että toimintapuitteet, neliömäärät,
laatutasot ja sijaintipaikat ovat tarkoituksenmukaisia. Sen jälkeen käytetään
kirjanpitoa vain aputieteenä. Silloin keskusteltaisiin
oikeista asioista.
Markku Markkula /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nythän tämän lain keskeinen
sisältö on myös se, että resursseja
ei ole kytketty tutkintojen määrään.
Tämä antaa sekä ministeriölle
että yliopistoille mahdollisuudet hyvin merkittäviin
uusiin linjauksiin, nimenomaan laadun korostamiseen ja siihen, että yhteistyötä yli
raja-aitojen lisätään ja erikoistutaan.
Haluaisin vielä ministeriltä varmistuksen
siitä, että eihän yliopistoja nyt sitten
rangaista siitä, jos ne keskittyvät avaintyöprosesseihinsa,
opintojen ohjaukseen, yliopistoissa sisällä olevien opiskelijoiden
tutkintojen loppuun saattamiseen ja samanaikaisesti tässä tilanteessa
vähentävät sisäänottoja,
kun muistetaan vielä, että ammattikorkeakoulut
ovat (Puhemies koputtaa) vahvasti nostaneet omia sisältöjään.
Puhemies:
(koputtaa)
Minuutti on kulunut! Kehotan harjoittelemaan tätä minuutin
vastauspuheenvuoroakin.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin vain ed. Saariselle sanoa, että rehtorineuvoston
puheenjohtaja Uronen kyllä mainitsi sen, että nykyinen järjestelmä on
vahvasti tukenut uusien tilojen ja myöskin laitteistojen
saamista sinne, että kyllä siellä myöskin
ollaan tyytyväisiä, että se vastaa nimenomaan
tulevaisuuden tutkimus- ja perusopetushaasteisiin. Varmaan ulkopuolisen
rahoituksen kautta on pystytty huomattavasti näihin tiloihin
myöskin satsaamaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Markkulalle lyhyesti: Sisällä olevat
opiskelijat on hoidettava valmiiksi.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Vielä ed. Drombergille sen
verran, että oudolta tässä pohdinnassa
tuntuu se, jos kiinteistöjen omistajana valtiolla ei ole varaa
käyttää omistamiaan tiloja, siis valtion
yliopistolla valtion omistamia tiloja. Tuntuu jotenkin hassulta,
että eikö siinä välissä voisi
käyttää mitä tahansa Afrikan
tähti -rahaa.
Yleiskeskustelu päättyy.