Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Siitä huolimatta, että yhdeksän
tunnin puheenvuoron odotus motivoisi puhumaan aika pitkäänkin,
koetan kuitenkin tiivistetysti sanoa asiani.
Ensinnäkin nämä asiat, joista nyt
on kysymys, ovat täällä olleet säännönmukaisesti
usean vuoden ajan esillä. Tämä on tietynlaista
rutiinia, ja nytkin näyttäisi siltä,
että jälleen kerran nämä olisivat
menossa ikään kuin läpihuutojuttuna täysistunnon
lävitse. Eräänä esimerkkinä siitä,
mitenkä läpihuutojuttuna näitä pidetään,
on sekin, kun katsoo asiantuntijalistaa valiokunnan mietinnöstä.
Täällä on peräti yksi ja sama
ja ainoa asiantuntija ollut näistä tärkeistä asioista
jotain valiokunnalle lausumassa. Hänkin on edustanut opetusministeriötä,
jolla tässä on tietynlainen intressi. Olisi joskus
varmaa hyödyllistä kuulla vähän muitakin
tahoja ja muitakin näkemyksiä ja näkökulmia
näissä asioissa.
Nämä päiväjärjestyksessä olevat
kohdathan käsittelevät muun muassa veikkausvoittorahoista
myönnettäviä apurahoja ja avustuksia
kirjailijoille, kääntäjille, taiteilijoille,
taitelijaprofessoreille, kuntien lakisääteisiin
kulttuurimenoihin ja kirjastojen käyttö- ja perustamiskustannuksiin.
Luettelin tämän sen vuoksi, että tässä näkyy jonkinlainen
ristiriita veikkausvoittovarojen ja Veikkaus Oy:n toimiluvan suhteen.
Veikkaus Oy:n toimilupa lähtee siitä ja sen koko
olemassaolo ja monopoliasema perustuu siihen, että sen voittovaroja
käytetään yleishyödyllisiin
tarkoituksiin, ei siis lakisääteisiin peruspalvelutyyppisiin
tarkoituksiin. Näitä perinteisiä edunsaajatahoja
ovat olleet jo pitkään tiede, taide, nuorisotyö ja
liikuntakasvatus. Näillä esityksillä,
mitä tässä käsitellään,
haetaan siis laajennusta Veikkaus Oy:n keräämien
voittovarojen, siis yli kahden miljardin markan vuotuiseen tuottoon.
Tässä ajassa erityisesti kannattaa miettiä,
mitenkä paljon ja mitenkä pitkään
näillä asioilla kannattaa leikitellä.
Tässä on vähän niin kuin tulitikuilla
leikittäisiin, kun otetaan huomioon se paine, joka kohdistuu
koko EU:ssa monopoliasemassa olevien yritysten toimintaedellytysten murtamiseen.
Ja tämä ei ole leikin asia.
Täällä on ollut esimerkiksi Veikkauksen
ja ahvenanmaalaisen rahapeliyhtiö PAF:n välinen kärhämä,
mutta tosiasiallisesti kysymys on paljon suuremmasta. EU:n kammareissa
ovat suurten kansainvälisten peliyhtiöitten lobbarit
päivä päivältä tulleet
aktiivisemmiksi ja yrittävät murtaa EU-alueella
olevien monopoliyhtiöitten, kuten esimerkiksi Veikkaus
tai Raha-automaattiyhdistys tai Fintoto, monopoliasemaa.
Tämän vuoksi nämä esitykset
ovat tuiki tärkeitä, nämä toiminnat
tarvitaan, ne tarvitsevat rahoituksensa, ne ovat arvokasta työtä tekeviä tahoja,
mutta niitten rahoitusrakenne tulisi hoitaa kestävällä tavalla
ja myös näitä toimintoja, ehkä vielä voisi
sanoa, paremmin kunnioittavalla tavalla ja myös sillä tavalla,
että ei vaaranneta näitä Suomessa toimivia
ja yleishyödyllisiin tarkoituksiin miljarditolkulla rahaa
keräävien rahapeliyhtiöitten ja järjestöjen
toimintaedellytyksiä. Nämä esitykset
pitävät sisällään sellaisia
elementtejä, jotka saattavat herättää nukkuvan
karhun, antavat juuri näille monopolien murtajille kättä pitempää,
ja sen vuoksi tästä asiasta halusin muun muassa
tänä iltana korokkeelle tulla puhumaan. Näiden
Suomen kannalta tärkeiden monopolien toimintaedellytyksiä ei
saa eikä kannata vaarantaa. Meidän on huolehdittava
siitä, että Suomessa rahapelejä pelaamalla
voidaan tulevaisuudessakin turvata se, että suomalainen
voittaa aina.
Eduskunta on ollut todella johdonmukainen jo pitkään
näissä asioissa. Eduskunnan eri valiokuntien mietinnöistä löytyy
linjauksia ja kannanottoja vaikka kuinka paljon. Tässä mielessä en moiti
kollegoja enkä eduskuntaa instituutiona. Eduskunta on kantanut
tästä huolta aikaisemminkin ja esimerkiksi kirjastojen
valtionosuus, joka on luokkaa 500 miljoonaa, ei ole enää mikään marginaalinen
tai symbolinen erä noin kahden miljardin markan vuosituotosta — tarkkaan
ottaen 2,2 miljardia. Noin 500 miljoonan osuus siitä on
suuri osuus ja tämä on jälleen tällainen
uhkatekijä sille, että kun tämä kohdistuu
kunnalliseen peruspalveluun eli kirjastotoimen valtionosuuksiin,
niin tällä kyllä toimintaedellytyksiä monopoliyhtiöltä heikennetään.
Rouva puhemies! Aivan lopuksi vielä: Nyt käsittelyn
kohteena olevat toiminnat ovat siis niin tärkeitä,
että niiden rahoitus tulisi ehdottomasti turvata tulevaisuuden
kannalta nykyistä kestävämmällä tavalla.
Silloin tuo nykyistä kestävämpi tapa
ja myös näitä toimintoja arvostava tapa olisi
se, että palattaisiin entiseen käytäntöön,
ennen lamaa olevaan tasoon, että nämä toiminnat rahoitetaan
budjettivaroin. Siinä on ollut omat perustelunsa laman
aikana pikkuisen livetä linjasta, mutta nyt ollaan eletty
lihavia vuosia, eivätkä olosuhteet vieläkään
ole sellaiset, että näillä mentäisiin
johonkin laman syöksykierteeseen ja pitäisi tehdä joitain
säästöohjelmia, että tulisi näin
toimia.
Toivon, että hallitus ottaa näistä yön
myöhäisinä hetkinä mainituista
ajatuksista jotakin onkeensa ja että tulevaisuudessa päästään
hyvän hallintotavan mukaiseen käytäntöön.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vain sikäli ed. Saariselle
sanoa, että hän sanoi, että olisi pitänyt
kuunnella laajemmin asiantuntijoita. Jos nyt joistakin asioista, niin
nimenomaan Veikkauksen määrärahoista
ja niiden prosentuaalisesta jakautumisesta ja niiden kulttuuriosuuksista
on sivistysvaliokunta kuunnellut laajasti asiantuntijoita, ei nyt
juuri näiltä kohdin, mutta kun arpajaislakia tehtiin,
ja saman tyyppiset asiat ovat vuodesta vuoteen olleet valiokunnan
käsiteltävänä. Tuntuu kohtuuttomalta se,
että vaadittaisiin vielä lisää asiantuntijoita, koska
lait ovat olleet tässä muodossa useamman vuoden
ja koko prosessi on käyty useampaan kertaan myös
tämän vaalikauden aikana. Niin kuin sanoitte itsekin,
kirjastomäärärahat jo selkeästi
tullaan palauttamaan budjettiin takaisin. Siinä mielessä me
olemme tehneet suuriakin edistysaskeleita. Toki nämä ovat
sellaisia toimintoja, jotka kuuluvat nimenomaan sen peruselementin piiriin,
elikkä ne olisivat valtion budjetista tulevia määrärahoja.
Nämähän eivät ole kovin suuria
määrärahoja, jotta ne järkyttäisivät
Veikkauksen määrärahojen jakoa.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä minun on kiittäminen
sivistysvaliokuntaa kaikesta siitä, mitä se on
edunsaajiensa hyväksi tehnyt mietinnöissään. Niin
kuin totesin, eduskunta on ollut linjakas.
Mutta kiinnitän huomiota siihen, että hyvän hallintotavan
mukaista ei ole vuodesta toiseen tuoda tämmöisiä poikkeusesityksiä eduskunnalle.
Jos tilanne on muuttunut sellaiseksi, että näin tehdään
vuodesta toiseen, sitten täytyy tuoda hallituksen esitys
ja korjataan lakia. Mutta on huonoa hallintotapaa roikottaa näitä erillisinä esityksinä
joka
vuosi. Jotakin kuvaa se, että tästä on tullut
tällainen läpihuutojutun ja rutiinijutun tapainen
asia, että vain Erkki Norbäck opetusministeriöstä on
ollut näissä asioissa asiantuntijana. Tästä olisi
voinut tulla suurempi ja laajempi keskustelu, jos olisi kysytty
vähän muiltakin. Olisi kysytty esimerkiksi edunsaajilta,
mitä mieltä he ovat näistä asioista.
Mutta kaikki kunnia sille hyvälle, mitä sivistysvaliokunta
on monessa muussa asiassa tehnyt. Nämä ovat, voisiko
sanoa, vähän lillukanvarsia kuitenkin.
Yleiskeskustelu päättyy.