Ulkoasiainministeriön hallinnonala 24
Olli Nepponen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainministeriön hallinnonalan
asioista muutama tässä ensiksi aluksi. Kaiken
kaikkiaan hallinnonalan budjetti on 1 miljardi 257 tuhatta 442 euroa,
ja siitä noin 200 miljoonaa on ulkoasiainhallinnon toimintamenoista.
Valiokunta on perinteisesti oikeastaan käsitellyt edustustoverkostoa,
josta täytyy myöskin todeta, että ulkoasiainhallinnon
sisällä on vahvasti paneuduttu kehitystyöhön.
Tämä on äärimmäisen
tärkeää siksi, että toimintamenoista
noin kaksi kolmasosaa kohdistuu edustustoverkkoon, joka kattaa 98
toimipistettä, ja lisäksi Helsingistä käsin
toimii neljä kiertävää suurlähettilästä.
Ja vielä edustustoverkoston toimintamenoista kiinteiden
menojen osuus on yli 70 prosenttia. Silloin kaiken kaikkiaan nähdään,
kuinka äärimmäisen tärkeää on
paneutua tämän kiinteistömassan omistamiseen
tai vuokraamiseen, ja valiokunta on halunnut nostaa esille omistamisen
tai vuokraamisen näkökulman.
Erityisesti nyt, kun jatkossa tehdään ratkaisuja
siitä, missä me pysymme, niissä on nähty,
että ehkä sittenkin pitäisi suuremmassa
määrin pyrkiä löytämään
omistusratkaisu, ja niissä, mistä joko ollaan
luopumassa taikka missä sitten ei kovin pitkään
enää olla, vuokrausvaihtoehto on yksi harkittava
vaihtoehto. Totta kai, näitä kun on pitkällä aikavälillä hankittu,
aina ei ole pystytty tekemään parhaalla mahdollisella
tavalla. Mutta niin kuin totesin, kiinteistöjen omistusjärjestelyt
ovat tärkeä osa, jossa on mahdollisuus saada myöskin
säästöjä samaan aikaan, kun
katsotaan, miten ulkoasiainhallinnon kehityssuunta on mennä itään
päin ja uusia edustustoja ollaan avaamassa näissä idän
maissa.
Sitten yksi asia, joka on noussut vahvasti esiin, on turvallisuus,
josta nyt saimme juuri konkreettisia näyttöjä Tukholmasta,
lähialueilta. Mutta meillä on kaksi suurlähetystöä,
joissa tämä on erittäin akuutti, ja ne
ovat Kabul sekä Islamabad Pakistanissa. Tämä oli
lähtökohta sille, että valiokunta lisäsi
miljoona euroa, joilla turvallisuutta voidaan parantaa sekä kiinteistöjen
että kaluston osalta. Näin nähdään,
että kun kerran tuolla Kabulissakin pysytään,
missä on vireillä Ruotsin kanssa yhteistoimintaa,
niin on myöskin tärkeää osoittaa
varoja siihen, että henkilöstö voi turvallisesti
siellä toimia, niin turvallisesti kuin yleensä näillä alueilla
voidaan toimia.
Niin kuin totesin, tulevaisuudessa kiinteistöjen omistamiseen
pitää kiinnittää huomiota — ja samoin
siihen, että mahdollisimman paljon löydetään
yhteistyötä joko Pohjoismaiden kanssa tai jonkun
muun kanssa mutta myöskin muiden suomalaisten toimintojen
kanssa. Tällainen ajatus House of Finlandista, joka meille
esiteltiin, tuntui aivan hyvältä, ja sitä kohti
varmasti edetään.
Lähialueyhteistyö on noussut keskusteluun kriittisestikin
viime kesän myötä, kun on ollut erilaisia
luetteloita siitä, mihin rahaa menee. On pyritty siihen,
että tasavertaisen kehityksen suunta olisi se, mitä kohti
edetään, ja myöskin Venäjän
osallistumista vahvasti toivotaan. Tässähän on
määrärahoja vähennetty 4 miljoonaa
euroa tämän vuoden rahoista. Samanaikaisesti on
noussut keskustelu esiin muun muassa ydinturvallisuuden ongelmista
ja haasteista, eräiden oikeusvaltiohankkeiden jatkumisesta,
ja siksi valiokunta päätyi siihen, että lisäämme
tälle momentille 500 000 euroa, jotta sitten nämä tärkeät
asiat voisivat saada määrärahaa.
Kehitysyhteistyövaroihin Suomi suuntaa reilun miljardin,
joka on 0,58 prosenttia bkt:stä. Lisäystä on
viime vuodesta 100 miljoonaa euroa, kun varsinaiset kehitysyhteistyörahat
ovat vajaat 850 miljoonaa euroa. Niihin sisältyy muun muassa
ilmastopuitesopimuksen toteuttamiseen rahoja 40 miljoonaa euroa,
ja näin me olemme vahvasti etenemässä kohti
sitä tavoitetta, 0,7 prosenttia vuoteen 2015 mennessä,
ja näin olemme pitäneet kiinni näistä tavoitteista.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edelleen tosiaan olemme niitä harvoja
maita maailmassa, jotka pystyvät kasvattamaan kehitysyhteistyömäärärahoja,
näin sekä suhteellisesti että absoluuttisina
euroina taloudellisen turbulenssinkin aikana. Tätä olemme
ulkoasiainvaliokunnassa pitäneet tärkeänä,
ja siksi olemme siihen tyytyväisiä. Jatkossa täytyy
edelleen pyrkiä kohti tuota 0,7 prosentin bkt-tavoitetta
vuoteen 2015 mennessä.
Tehokkuutta kehitysyhteystyövarojen käytössä tarvitaan
edelleen. Panostaminen maaseutuun ja maatalouden kehittämiseen,
naisten osaamiseen ja yrittäjyyteen jne. ovat oikeita tavoitteita. Yhdestä YK-pilottimaista
on saatu positiivista kokemusta. Parlamenttien osallisuus on hyvin tärkeää tässäkin,
ja toivon, että tätä toimintamallia jatkossa
myös kehitetään ja levitetään
pilottimaiden ulkopuolellekin.
Ipun YK-kuulemisessa YK:ssa New Yorkissa toissa viikolla otin
kantaa erityisesti kestävän kehityksen puolesta
ja korostin ruokaturvallisuuden merkitystä. Näihin
haasteisiin vastaamiseksi tarvitaan sekä globaaleja että alueellisia
toimia. Kun ministeri Väyrynen on täällä paikalla,
tiedän, että hän on myös tehnyt
monia aloitteita Euroopan laajuisesti, ja toivon yhteistyötä myös Yhdysvaltojen
kanssa näissä asioissa.
Arvoisa puhemies! Ensi vuoden tavoitteista YK:ssa pidetään
erittäin tärkeänä ponnistelua vuosituhattavoitteiden
saavuttamiseksi vuoteen 2015 mennessä sekä tietenkin
ilmastonmuutoksen vastaista työtä. Cancún
ei tosin antanut kovin lupaavia merkkejä tästä.
Naisten aseman parantaminen nähdään ensiarvoisen
tärkeänä. Se on keskeisessä osassa
myös muiden kehitystavoitteiden saavuttamisessa.
Laajan turvallisuus käsite on myös YK:n agendalla.
Siihen sisältyvät muun muassa ydinturvallisuuskysymykset,
konfliktien torjunta ja aktiivisempi rooli konfliktin lopettamisessa. Tämä käsittää
yhtäältä vahvemman
rauhanturvatoiminnan mutta toisaalta myös lisäpanostusta
siviilikriisinhallintaan ja rauhanvälitykseen. Mutta se
tietenkin vaatii osapuolten yhteistä tahtoa, että yleensä joku
voi sitä välittää.
YK myös vaati itseltään nopeampaa
ja vahvempaa toimintaa luonnonkatastrofien hoitamisessa, mikä ei
liene huono asia.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan totta, Suomi on ainut maa maailmassa,
käsittääkseni, jolla on varaa nostaa
kehitysapumäärärahoja. Ne nousevat 108
miljoonaa euroa. Ei uskoisi, kun kuunteli edellistä debattia, jossa
sanottiin, että suomalaiset lapsiperheet kuolevat viluun
ja nälkään ja paleltuvat pakkaseen, kun
ei ole rahaa. Meillä näköjään
on rahaa.
Ei siinä mitään, nostetaan vaan kehitysapua, mutta
siitä huolimatta haluaisin kyllä selkeän muutoksen,
ministeri Väyrynen, tähän kehitysapuvarojen
jakoon. Rahat pitäisi minun mielestäni kyllä kohdentaa
luotetuille järjestöille, ei korruptoituneille
hallituksille sellaisissa maissa, joiden johtajista ei tiedä,
kuinka monta dollaritiliä heillä on Sveitsin pankeissa.
Suomesta ei riitä niin paljon tarkkailijoita paikan päälle,
että rahojen väärinkäyttö voitaisiin
ehkäistä. Elikkä tällaista muutosta
toivoisin: enemmän näille kansalaisjärjestöille,
tukijärjestöille, jotka auttavat paikan päällä ihmisiä,
ei hallituksille.
Toinen asia. Etenkin vasemmistopuolue riekkui kesällä Kataisen
kannanotosta, lausunnosta, jonka mukaan Venäjä ei
ole taloudellinen suurvalta. Jos Venäjä sitten
on taloudellinen suurvalta, elikkä hyväksytään
tosiasiana tämä, niin miksi ihmeessä köyhän
Suomen pitäisi auttaa Venäjää,
taloudellista suurvaltaa? Tätä minä vaan
ihmettelen. Ensi vuoden budjetissa osoitetaan Suomen ja Venäjän
väliseen lähiyhteistyöhön 15,5 miljoonaa
euroa, mikä on noin 4 miljoonaa euroa vähemmän
kuin tänä vuonna. Venäjän odotetaan
lisäävän omaa rahoitusosuuttaan siten,
että toiminnan taso säilyy ennallaan. Lähialueyhteistyössä tietenkin
on hyvä, että tuetaan Pietarin jätevesien
käsittelyä, mikä vaikuttaa Itämeren
tilaan, mutta voi kysyä, eikö nyt taloudellinen suurvalta
pysty hoitamaan jätevetensä itse. Pitäähän
Suomessa mökin mummonkin laittaa rahaa kymmeniätuhansia
euroja maksavaan jätevesijärjestelmään.
Herra puhemies! Saako puhua politiikkaa eikä pelkästään
budjettipolitiikkaa?
Ensimmäinen varapuhemies:
Olkaa hyvä!
Kiitoksia. (Ed. Nepponen: Kaikkea saa, mitä suusta
tulee!) — Ai jaa, kiitos.
Voisi sanoa, että on surullinen asia, että Suomi
ei liittynyt Natoon silloin, kun siihen oli tilaisuus, kun maassa
oli Nato-myönteiset päättäjät
ja kun Suomen kansaa ei vielä ollut peloteltu puolikuoliaaksi.
Tarja Halosen, nykyisen presidenttimme, aikana tähän
ei ole ollut mitään mahdollisuutta eikä ole,
niin kauan kuin Tarja Halonen on presidentti.
Puheenjohtaja Katainen analysoi muutama päivä sitten
Atlantti-seuran kokouksessa Venäjän käännettä elikkä suhteiden
lämpenemistä Natoon. Nato—Venäjä-neuvosto,
jonka ulkopuolella Suomi Natoon kuulumattomana maana on, vahvistuu
eurooppalaisena turvallisuusfoorumina. Suomi on siten jäämässä ulos
kaikesta siitä tiedosta, koska kumppanuusmaita ei informoida. Kataisen
sanoin: "Suomi on tästä foorumista — ellei
nyt kokonaan pihalla kuin lumiukko — niin vaivaisukon tavoin
porstuan pielessä."
On kiistaton tosiasia Lissabonin kokouksen jälkeen,
että Nato on Euroopan tärkein turvallisuuspoliittinen
foorumi ja myös Euroopan ja Suomen turvallisuuden kannalta
Nato—Venäjä-neuvosto on elintärkeä.
EU on tietenkin yrittänyt rakentaa omaa ulko- ja puolustuspolitiikkaansa. Työ ei
missään nimessä ole edennyt toivottuun tahtiin,
ja syykin on selvä: 27 EU-maasta 21 kuuluu Natoon. Miksi
ihmeessä nämä maat uhraisivat voimavarojaan
kahden päällekkäisen organisaation rakentamiseen?
Mutta ehkä työtä ei kuitenkaan kannata
kesken jättää, vaan etenkin EU:n yhteistä ulkopolitiikkaa
tulee vahvistaa. Voi olla, että EU:ta tarvitaan sovittelijaksi,
jos Naton ja Venäjän suhteet eivät kaikesta
toiveikkuudesta huolimatta etene.
Arvoisa puhemies! Olisi toivottavaa, että sekä poliitikkojen
että kansalaisten silmät avautuisivat ja Suomi
voisi liittyä Natoon. Halosen mentyä siihen on
jonkinmoiset mahdollisuudet, mutta kuten me tiedämme, sitä ei
voi tapahtua, ellei ole kolmen suuren puolueen välillä yhteisymmärrystä,
ja ehkä se syntyy, kun tietyt esteet poistuvat.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Puutun puheenvuorossani neljään
asiaan: rauhanvälitykseen, kriisinhallintaan, kehitysyhteistyöhön
ja muutamalla sanalla vielä lähetystöverkostoomme.
Aloitan rauhanvälityskysymyksellä. Kun Suomi-brändiä on
viime aikoina mietitty ja katsottu, mitkä olisivat ne asiat,
mistä Suomi voisi maailmalla olla tunnettu, niin rauhankysymykset
ovat siellä nousseet voimakkaasti esille. Uskon, että asia
on hyvä. Meillä on presidentti Ahtisaaren jäljiltä erittäin
hyvä maine, hyvä perintö, maailmalla;
on myöskin Elisabeth Rehnin työ, joka on tunnettu,
ja tämän pohjalle voi rakentaa. Olen itse hyvin
tyytyväinen siihen, että kuluneen vuoden aikana
ulkoministeriössä on tätä painotusta edistetty,
ja tällä on merkitystä myöskin
meidän YK:n turvaneuvostokampanjaamme ajatellen.
Mietin tätä asiaa myöskin aivan viime
päivinä, kun oli tämä isku Tukholmassa — surullinen tapahtuma — ja
radikalismin nousua Euroopassa, jota on nähty. Ajattelen
itse sillä tavalla, että sellainen maa, joka on
aktiivinen rauhanproses-sien edistämisessä tai
rauhanprosessien tukemisessa, on vähemmän todennäköinen
kohde myöskin tällaiselle pettyneelle tai turhautuneelle radikalismille,
jota olemme nähneet nyt myöskin Euroopassa.
Arvoisa puhemies! Toinen asia: kriisinhallinta- ja rauhanturvakysymykset.
Budjetissahan ulkoministeriön pääluokassa
on myöskin tähän osoitetut varat. Tässä yhteydessä on
todettava se asia, joka on tullut useissa yhteyksissä,
myöskin puolustusvaliokunnassa ja ulkoasiainvaliokunnassa,
esille, että Suomella on huolestuttavan alhainen osallistuminen
rauhanturvaoperaatioihin yleensä ja YK:n johtamiin operaatioihin
erityisesti. Taidamme lähentyä sijaa numero 90
YK:n rauhanturvatilastoissa, ja kun ajattelee Suomen perinteistä vahvuutta
rauhanturvatoiminnassa ja kriisinhallintatoiminnassa, niin tämä on
huono sijaluku. Siinä mielessä ne suunnitelmat,
joita on esitetty, että ensi vuoden aikana voitaisiin esimerkiksi
Libanoniin Unifiliin lisätä suomalaista osallistumista,
ovat tervetulleita.
Arvoisa puhemies! Sitten kehitysyhteistyökysymyksiin.
Ensinnäkin täytyy taas kerran onnitella ministeri
Väyrystä siitä, että hän
on aika tuulisina aikoina pystynyt pitämään
tämän kehitysyhteistyölaivan kurssissa
nimenomaan määrällisesti ja saamaan aikaan
tätä kasvua kehitysyhteistyöhön
sekä prosentuaalisesti että euromääräisesti
tilanteessa, jossa tämä ei välttämättä ole
pääsääntö myöskään
EU-maissa ja Euroopassa.
Mutta olen samaa mieltä niiden puhujien kanssa, jotka
kannattavat kehitysyhteistyön tehokkuuden tarkempaa mittaamista.
Ruotsissa ovat nimenomaan kehitysyhteistyön puolustajat vaatineet
sitä, että jokainen kruunu siellä tai
euro täällä lasketaan ja katsotaan, mihin
se menee, mikä on sen käytön tehokkuus.
Myöskin tällainen läpinäkyvyyden
ja avoimuuden vaatimus on yhä enemmän tullut kehitysyhteistyössä esille. Voisiko
kehitysyhteistyön seuranta olla jopa reaaliaikaista, niin
että ihmiset voisivat netinkin kautta katsoa projektien
etenemistä ja sitä, miten raha käytetään,
minne se menee? Uskon, että nykyaikana tällaisia
tehokkaampia seuraamismuotoja voisi olla yhä enemmän.
Myöskin kehitysyhteistyö ja nämä rauhanvälityskysymykset
liittyvät toisiinsa sillä tavalla, että jos
haluamme olla aktiivisia rauhanprosessien tuessa jollakin alueella,
olisi hyvä, että meillä olisi käytössä tällaisia
liikkuvia kehitysyhteistyökomponentteja ja voisimme suunnata
nimenomaan hauraisiin valtioihin tai konfliktista toipuneisiin valtioihin
nopeastikin rahaa. Kuten aikaisemminkin sanoin, pienen valtion kannattaisi
olla nopea liikkeissään, ei liian byrokraattinen
tällaisissa tilanteissa. Uskon, että veronmaksajatkin
ymmärtävät, että se on tietynlaista
riskirahoitusta, jos pyrimme saamaan konfliktista toipuvan maan nopeasti
jaloilleen. Monet rauhanprosessithan epäonnistuvat, niissä tulee
takapakkia, mutta olisi kuitenkin kaikkien etu, että näitä rauhanprosesseja,
kehitystä yhdessä voitaisiin tukea näissä hauraissa
valtioissa.
Sitten aivan lopuksi, puhemies: Tiedän, että trendinä on
nykyään sulkea lähetystöjä tai
supistaa lähetystöverkostoa ajatellen, että mehän olemme
Euroopan unionin jäseniä ja Euroopan unioni meitä edustaa.
Minä olen tullut yhä skeptisemmäksi sen
suhteen, edustaako Euroopan unioni meitä aina kaikissa
suhteissa, niin poliittisissa pyrkimyksissämme, taloudellisissa
pyrkimyksissämme kuin kehitysyhteistyössä.
Itse näkisin hyvänä, että vaikka
hyvin tällaisena kevennettynäkin olisimme läsnä myöskin
Suomena kehitysmaissa eri puolilla ja oma edustuksemme olisi siellä.
Afrikassakin on monia suuria, poliittisesti vaikuttavia maita, joista
olemme vähentäneet väkeä ja
poistuneet, ja en usko, että se on Suomen etu myöskään
taloudellisessa mielessä.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Suomen ja Venäjän väliseen
lähialueyhteistyöhön osoitetaan 15,5
miljoonaa euroa, mikä on 4 miljoonaa euroa vähemmän
kuin tänä vuonna. Kehitys on huolestuttava, mutta
pienikin lisä, kuten tuossa edellä todettiin,
on hyvä lisä.
Arktisten alueiden merkitys on noussut viime vuosina kaiken
aikaa. Myös Suomen on syytä tähdätä Barentsin
alueen markkinoille, ja suomalaisille yrityksille on mahdollista
luoda pohjaa, jotta ne voisivat sijoittua paremmin kilpailussa pohjoisilla
alueilla. Norja on panostanut vahvasti pohjoiseen ja suunnannut
elinkeinokehityksensä niille alueille, ja tuloksia myös
näkyy. Ne ovat sijoittuneet hyvin siellä. Meilläkin
voisi olla syytä tehdä kansallisen tason strategia
eri elinkeinojen yhteensovittamisesta pohjoisessa, jotta pystyisimme
täysipainoisemmin hyödyntämään osaamistamme
Barentsin alueella. Maakuntatason suunnitelmat voisivat olla hyvänä pohjana tällaisessa
strategiassa.
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan ensimmäisenä puhun
lähialueyhteistyöstä. Hallinto- ja turvallisuusjaosto
paikkasi onneksi tätä lähiyhteistyömäärärahojen
leikkausta lisäämällä momentille
500 000 euroa. Ja kun ministeri on nyt paikalla, niin esittäisinkin
toivomuksen, että lisäpanostusta kohdennettaisiin
erityisesti suomalaistenkin turvallisuutta edistäviin ympäristö-
ja ydinturvahankkeisiin samoin kuin tartuntatautien leviämisen
ehkäisemiseen. Vaikka toki taloudellinenkin yhteistyö on
tärkeää, toivoisin lisäpanostusta
erityisesti näihin, koska leikkaus kohdistuu erityisen
pahasti näihin sektoreihin.
Kehitysyhteistyöstä voi todeta, että vaikka emme
ole saavuttaneet edelleenkään kehitysyhteistyössä YK:n
suosittamaa määrärahatasoa, olemme kuitenkin
yksi niistä harvoista EU-maista, jotka ovat pysyneet kasvu-uralla,
ja tästä sitoumuksesta on kuitenkin pidettävä jatkossakin kiinni.
Samoin — kuten ed. Haavistokin mainitsi jo — itsekin
korostaisin sitä, että jatkossa on kiinnitettävä huomiota
myös erityisesti kehitysavun laatuun ja tuloksellisuuteen,
myös siitä raportoimiseen ja sen käsittelemiseen
täällä eduskunnassa, että saamme
siitä parempaa tietoa.
Sitten vielä lopuksi siviilikriisinhallinnasta, jonka
poliittinen ohjaus ja operaatioista päättäminen
kuuluu ulkoasiainministeriön vastuulle. Nythän
tässä budjetissa lisäsimme sisäministeriön
puolella 200 000 euroa siviilikriisinhallinnan EU-asiantuntijan
lähettämiseen. Se on hienoa, ja se on hyvä askel
hyvään suuntaan, mutta se ei ole vielä riittävästi.
Toivonkin, että jatkossa siviilikriisinhallinnan resursseja
ja valmiutta nostetaan pikkuhiljaa balanssiin sotilaallisen kriisinhallinnan
kanssa, koska siviilikriisinhallinta tulee nähdä ensisijaisena
kriisinhallinnan muotona, koska siihen sisältyy myös
ennalta ehkäisevä komponentti, joskin toki myös
jälleenrakennus kuuluu siihen. Mutta kuitenkin siviilikriisinhallinnan
resurssit tulee nostaa vertailukelpoisiksi sotilaallisen kriisinhallinnan
kanssa ja niin, että Suomi voisi jatkossa lähettää enemmän
asiantuntijoita (Puhemies: 2 minuuttia!) erilaisiin operaatioihin ja
saavuttaa ne tavoitteet, joita siviilikriisinhallinnan strategiassa
on Suomelle määritelty.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Finland ses som en föregångare
i jämställdhetsfrågor, speciellt inom
det internationella samarbetet och biståndspolitiken. Jag
tänker då särskilt på Unifem,
FN:s utvecklingsfond för kvinnor, som grundades av Helvi
Sipilä. Unifem har nu upphört att existera.
Förenta nationerna har i år inrättat
ett nytt starkare och mera dynamiskt jämställdhetsorgan, UN
Women. Finland har visserligen förlorat den finska babyn,
Unifem, men Finland har varit en aktiv part i utarbetandet av den
nya jämställdhetsarkitekturen inom FN. I den nypublicerade jämställdhetsutredningen
konstateras att Finlands målsättning är
att den nya jämställhetsenheten får möjlighet
att påverka i FN-systemet samt tillräckliga resurser
och självständighet för att främja
verksällandet av jämställdhet på alla nivåer.
Vi har alltså förbundit oss till att se till
att UN Women får tillräckliga resurser, vilket
betyder att vi nu måste budgetera ett tillräckligt
anslag för att möjliggöra enhetens dynamiska
och självständiga agerande. UN Women beräknas
ha en årsbudget på 500 miljoner dollar för
att kunna förverkliga sina mål. I jämförelse
hade Unifem 180 miljoner dollar 2009. Finland har under de gångna åren
budgeterat cirka 1 miljon till Unifem medan till exempel Holland
har beviljat drygt 3 miljoner och Norge 11,7.
Det finns nu uppgifter om att det i nästa års budget
skulle finnas endast 1 miljon reserverat för hela UN Women
trots att behovet för den nya enheten är dubbelt
eller tre gånger större än förr. Jag
hade gärna sett att utrikesministern hade funnits på plats
här för att svara på om det här
verkligen stämmer.
Herr talman! Jag vill påpeka att förstärkandet av
kvinnornas ekonomiska självständighet, främjandet
av kvinnors politiska deltagande och motarbetandet av kvinnovåld är
centrala frågor i vår strävan att nå de
globala utvecklingsmålen, millenniemålen. Våra
förpliktelser gentemot utvecklingsländerna och
jämställdhetsarbetet kräver ett konsekvent
och långsiktigt agerande. Vi måste öka
stödet till UN Women av både etiska skäl
och för att behålla vår trovärdighet
inom jämställdhetsarbetet.
Herr talman! För 2011 har det budgeterats drygt 1
miljard euro till det internationella utvecklingsarbetet. Summan
motsvarar 0,58 procent av vår bni och är en ökning
på cirka 100 miljoner från förra året,
men vi ligger långt ifrån målet på 0,7
procent som vi ska uppnå 2015. Jag vill påminna
om att de svåra ekonomiska tider vi går igenom
här i Finland påverkar utvecklingsländerna
mest. Vi ska inte glömma att det är de som har
drabbats hårdast av den ekonomiska krisen. Det är
bra att vi höjt anslaget för det internationella
biståndet i år men vi kan göra mer, och
det har utrikesutskottet alltid varit eniga om.
Så, herr talman, till slut några ord om den
civila krishanteringen. Stora delar av anslaget hör hemma
under inrikesministeriets kapitelrubrik och alla inblandade brukar
samstämmigt säga att konstruktionen som den är
nu fungerar väl, och det måste man naturligtvis
vara nöjd med. Samtidigt finns det hela tiden ett behov
av att poängtera vikten av att våra civila och
militära krisinsatser följer vår utrikespolitik.
Våra militära krisinsatser handlar ofta om
försvarets kompatibilitet men det är minst lika
viktigt att det går hand i hand med de civila insatserna.
När vi satsar resurser på att jaga sjörövare
gör vi det för att säkra livsmedelstransporter.
Enligt min åsikt är det viktigt att utrikesministeriet
tar större ansvar när vi drar upp strategin för
vår medverkan.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelee tätä keskustelua,
niin täällä hallituspuolueiden edustajat
esittävät hurskaita toiveita. Minulla on semmoinen
käsitys, että he olisivat hallituksessa voineet
hoitaa näitä asioita eikä täällä tarvitsisi
nyt sitten kurnuttaa.
Mutta ihan tähän Suomen ja Venäjän
lähiyhteistyöhön täytyy tietysti
yhtyä siinä mielessä, että sinne
tarvittaisiin lisää rahaa. Se olisi tarpeeseen,
ja sillä olisi hyötyjä niin Suomelle
kuin myös Venäjälle. Molemmat maat hyötyisivät
tästä yhteistyöstä. Se olisi
erittäin tärkeätä, koska lähiyhteistyötä olisi
mahdollista kaupankäynnin ja yritystoiminnan kautta kehittää huomattavasti. Niin
kuin tiedämme, ei tahdo Moskovan suunnasta rahaa tuohon
rajan pintaan löytyä, ja sen takia meidänkin
täytyy ottaa siitä vastuuta omalta osaltamme.
Ed. Ukkola nosti tämän Nato-kysymyksen täällä esille.
Minä kyllä omana kantanani esitän, että meillä ei
ole mitään tarvetta tällä hetkellä liittyä Natoon.
Tämänhetkinen yhteistoiminta Naton kanssa on aivan
riittävää, ja se antaa meille turvatakuut
tällä hetkellä.
Näihin rauhanturvajoukkoihin ja -operaatioihin
osallistuminen on vähän kaksipiippuista, ja ennen
kaikkea painopistettä minun mielestäni pitäisi
siirtää siviilikriisinhallintapuolelle ja sitä kautta
koulutusta ja opetusta. Tietysti on sillä tavalla merkitystä kaikella
rauhanturvatoiminnalla, että pakolaisuutta pystyttäisiin
hillitsemään ja pakolaisia ei tulisi Suomeen ja
pystyttäisiin näitä kriisejä sillä tavalla
turvaamaan ja ennalta ehkäisemään. Ennalta
ehkäisevään pitäisi painottaa enemmän.
Sen takia siinä olisi Suomen valtiollekin säästöjä.
Veronmaksajien rahojahan siellä käytetään
näihin kaikkiin edellä mainittuihin asioihin.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Tähän lähialueyhteistyöhön
ed. Piiraisen puheenvuoron jälkeen peräänkuulutan
kyllä Venäjän vastuuta ja roolia myöskin.
Sitä on peräänkuulutettu, ja se on ehdottoman
välttämätöntä. Ei voi
olla niin, että me vain hoidamme niitä, vaikka
se olisi kuinka tärkeätä. Se on kyllä esimerkki huonosti
menneistä hankkeista, jotka eivät ole tuottaneet
mitään, kun sinne on koneita viety ja farmareita
yritetty kasvattaa, mutta muuten kaiken kaikkiaan sillä on
oma roolinsa. Mutta niin kuin täällä mietinnössäkin
todetaan, peräänkuulutetaan myöskin Venäjän
osuutta ja vastuuta näistä.
Tämän määrärahalisäyksen
tarpeet tulivat erityisesti ydinturvallisuudesta ja siitä,
että Itä-Suomen yliopiston hankkeissa, jotka liittyvät
oikeushallinnon kehittämiseen, on määrärahaongelmia.
Nämä kaksi olivat ne keskeiset perusteet määrärahan
lisäämiselle. Muista ei sellaisia viestejä ole
tullut.
Ed. Haavisto nosti esille Euroopan ulkosuhdehallinnon verkoston
rakentamisen. Niin kuin täällä mietinnössä todetaan,
Suomi lähtee siitä, että tämän
verkoston rakentaminen "nähdään tässä vaiheessa
rakentuvan Suomen oman edustustoverkon rinnalle ja täydentävän
merkittävällä tavalla omaa ulkosuhdehallintoamme.
Sillä ei katsota olevan vaikutusta lähitulevaisuudessa
itse edustustoverkostoomme - -", mikäli ei ole
resursseja sitten pitää, mutta tässä vaiheessa
se on oma verkostonsa, Suomi ylläpitää omaansa,
mutta niin kuin käytin alkupuheenvuoron, erittäin kovat
haasteet ovat meillä edustustoverkon ylläpitämisessä nimenomaan
kiinteistökustannusten osalta.
Yhtenä asiana vielä nostan esiin pohjoiseen ulottuvuuteen
liittyvän hankkeen, josta mietittiin, mihinkä menokohtaan
tuo lisättäisiin. Kysymys on arktisesta informaatiokeskuksesta,
jolle myönnettiin 100 000 euroa. Se sijoitettiin
Rovaniemelle Lapin yliopiston yhteyteen, jossa tämän
hankkeen alkukartoitus tehtäisiin, koska sitä on
peräänkuulutettu kaikissa niissä kansainvälisissä yhteyksissä,
missä pohjoisesta ulottuvuudesta on puhuttu. Arktisten
alueiden merkitys vain kasvaa, ja Suomelta odotetaan tällä alueella kehittämistä.
Nuo 100 000 euroa antavat nyt sitten alkupaukun tämän
hankkeen eteenpäin viemiselle, ja siinä Lapin
yliopistolla on se keskeinen rooli. Näin tämäkin
tavoite on saatu lähtemään liikkeelle.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Suomen turvallisuus ja turvallisuuspolitiikka
ei tarvitse Nato-jäsenyyttä.
Ed. Ukkola haikaili Suomen Nato-jäsenyyden perään
käyttämässään puheenvuorossa.
Ilmeisesti ed. Ukkola haluaa Suomen mukaan entistä tiiviimmin
USA:n sotaseikkailuihin. Onneksi Suomen kansan yleinen mielipide
on selvästi Nato-jäsenyyttä vastaan.
Samoin myöskin tasavallan presidentti Tarja Halonen on
suhtautunut kriittisesti Nato-jäsenyyteen, ja mielestäni
tämä on varsin hyvä ja oikea linja.
Suomen tulee keskittyä YK-johtoisiin kriisinhallintatehtäviin.
Se on mielestäni se oikea linja, ja sitä tulee
tukea. Ehkä ed. Ukkolaa harmittaa se, että Suomi
ei osallistunut USA:n liittolaisena Irakin sotaan, jossa olivat
todella myöskin monet Nato-maat, kaikki uudet Nato-maat
mukana, ja se oli todella suuri seikkailu ja suuri katastrofi sekä amerikkalaisille
että irakilaisille. Nyt ed. Ukkolaa voi lohduttaa sillä,
että onhan Suomi Afganistanissa. Se on todella hankala
tilanne. Tiedä, kuinka kauan siellä joudutaan
olemaan ennen kuin sieltä voidaan tulla pois. Toivottavasti
mahdollisimman pian ilman suuria tappioita.
Mutta edelleenkin haluan korostaa sitä, että Suomen
turvallisuus ei parane siitä, että Suomi liittyy
Naton jäseneksi. Meillä ei ole semmoisia ulkopoliittisia
ja turvallisuuspoliittisia uhkia, jotka edellyttäisivät
Nato-jäsenyyttä, ja vasemmisto ei voi missään
tapauksessa kannattaa sellaisia linjauksia, joissa lähdetään
yhä tiiviimpään Nato-yhteistyöhön.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eiväthän kaikki Nato-jäsenet
olleet Irakissa. Ranska esimerkiksi sanoi "Kiitos ei" eikä mennyt
sinne. (Ed. Kuoppa: Uudet Nato-jäsenet oli!) Mutta jokainen
maa päättää niistä asioista
itsekseen omine ehtoineen, niin kuin täälläkin
päätetään, mennäänkö tekemään rauhanturvatoimintaa
tai mitä toimintaa ulkomaille.
Toinen asia on, että ei kannata nyt enää jatkaa tätä Nato-pelottelua.
Se nyt on ollut ja mennyt, ja se ei enää toimi.
Näin se on. Me emme ole EU:n Nato-neuvostossa. Siellä on
21 EU-maata. Onko se nyt paha asia, että keskustellaan
turvallisuuspolitiikasta? Suomi on niistä ulkona kuin lumiukko,
koska ei ole Naton jäsen.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minä haluan tuoda yhden pienen pikantin ja
konkreettisen esimerkin lähiyhteistyöstä.
Olen juuri osallistunut Allegro-junan matkaan Pietariin ja takaisin.
Varmaan olette lehdistä saaneet lukea täällä,
minkälainen tämä tapahtuma on ollut.
Se oli erittäin positiivinen. Siinähän
olivat tietyn määrän mukana myöskin
Venäjän pääministeri Putin ja
meidän Suomen Halonen. Koko matka kestää 3
tuntia 36 minuuttia täältä Pietariin.
Sillä alueella, johon tämä kaikki vaikuttaa,
asuu 9 miljoonaa ihmistä. Nämä ovat seikkoja,
jotka kannattaa meidän nyt aivan erityisesti kyllä Suomessa
huomioida. Tämä on pitkän, määrätietoisen
valmistelun tulos. Toiset puhuvat 15 vuodesta joka tapauksessa,
mutta lopullinen eteneminenhän tapahtui, kun molempien maiden
presidentit yhteisesti päättivät, että tämä yhteys
rakennetaan. Siinä on rataa parannettu, ja sen seurauksena
on aivan toisenlainen mahdollisuus meidän liike-elämällä,
myös poliittisella ja yhteiskunnallisella elämällä,
ottaa yhteyttä näiden kaupunkien välillä.
Minä pyydän, että tämä erityisesti
muistetaan tämmöisenä konkreettisena
yhteistyömuotona, joka on nyt tullut pysyäkseen
ja jatkuakseen.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Minäkin haluan vielä lähialueyhteistyöhön
sanoa sen verran, että meillähän on Kainuuna
erittäin paljon tekemistä Kostamuksen kanssa ja Karjalan
tasavallan kanssa. Heidän kanssaan tämä yhteistyö on
ollut erittäin hyvää. Mutta sitten tässä on
se ongelma, että Moskova tahtoo määräillä aina
näistä asioista, mitenkä siellä toimitaan,
ja ennen kaikkea lähialueyhteistyörahoista. Ei
Karjalan tasavallalla kovin paljon ole päätettävää siinä,
ohjaus tulee Moskovasta. Siihen suuntaan pitäisi toimia,
että Moskovastakin ymmärretään
tämä lähialueyhteistyö, ja kun
on ministeri paikalla, niin toivon, että ministeri vähän
kävisi läpi tätä, mitenkä tämä rahoitus
toimii.
Ensimmäinen varapuhemies:
Enintään 5 minuutin puheenvuoroja, kuten puhemiesneuvosto suosittelee.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Otan tämän kyllä huomioon.
Halusin vain todeta ääneen ulkoministeriön
uloskirjaaman strategian "Suomen etu — globaali vastuu". Tämä kuvaa
erittäin oikealla ja hyvällä tavalla meidän
ulko- ja turvallisuuspolitiikan perusajattelua tänä päivänä,
ja siihen tämä hallitus on pystynyt hyvin vastaamaan.
On hyvä kuitenkin nähdä globaalin kehityksen
moninapaisuus, että samaan aikaan, kun me kuitenkin osallistumme
yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan toteuttamiseen Euroopan
yhteisön puitteissa, meidän on myöskin
globaalit vastuun haasteet tunnistettava ja niihin täytyy
olla myöskin vastauksia olemassa. Silloin me puhumme laaja-alaisesta
kriisinhallintapolitiikasta, kehityspolitiikasta. Me puhumme silloin
myöskin rauhanvälitystoiminnasta, josta ed. Haavisto
on täällä puhunut. Ja sillä tavalla
me kannamme myöskin sitä globaalia vastuuta aktiivisella
tavalla.
On hyvin tärkeätä, että me
tunnistamme myöskin Lissabonin sopimuksen toimeenpanon välttämättömyyden.
Mutta tässä yhteydessä haluan korostaa
myöskin sitä, että — viime viikolla
kävimme Venäjä-keskustelua — meille
on erityisen tärkeätä se, että me
profiloidumme aktiivisena kahdenvälisten suhteiden vaalijana,
mutta samalla haluan muistuttaa siitä, että meidän
ei pidä tuudittautua siihen, että me olisimme
jotenkin parempia Venäjä-osaajia kuin muut. Meillä on
valtava määrä tekemistä siinä asiassa.
Täällä on paljon uusia EU:n jäsenmaita,
joilla on lähtökohtaisesti aivan erilainen suhde
Venäjään kuin meillä on ollut,
myöskin kielen kautta, ja tässä suhteessa
meidän täytyy tehdä paljon töitä.
Tämä uusi junayhteys on erinomainen esimerkki,
kuten ed. Akaan-Penttilä täällä toteaa,
ensimmäinen suora, nopea junayhteys ylipäätään
Euroopan unionin ja Venäjän välillä.
Ja jos me näemme, että lähes 7 miljoonan
asukkaan taajama Pietari (Ed. Akaan-Penttilä: Yhdeksän!)
on tuossa kolmen tunnin päässä, valtava
alue, metropoli — nyt voimme puhua metropolista — niin
se tarkoittaa totta kai sitä, että koko Itämeren
alue muodostaa meille ulko- ja turvallisuuspolitiikassa sen lähimmän
alueen, josta meidän täytyy kantaa huolta. Siksi
on tavattoman tärkeätä, että me
tunnistamme lähialuepolitiikan haasteet ja sisällön
ja sen, että siitä ei tule luopua.
Minusta ovat hyvin tärkeitä olleet ne ratkaisut,
joita ministeri Väyrysen aikana on tehty, että me
olemme luopuneet siitä vastikkeettomasta lähialuetuesta
ja menneet vastikkeellisiin yhteisiin hankkeisiin. Sillä tavalla
täytyy pystyä aktiivista lähialuepolitiikkaa
harjoittamaan ja näkemään myöskin
kansalaisjärjestöjen rooli siinä. Kansalaisjärjestöt
voivat viedä myöskin Venäjälle
tavallaan sen toimintamallin siitä, miten kansalaisyhteiskunta
toimii, ja sen kautta me olemme edistämässä Venäjän
modernisaatiota ja tuloa myöskin oikeusvaltioita kunnioittavaksi
demok-ratiaksi.
Sitten haluan vielä sen sanoa, että Suomihan on
perinteisesti ollut aina vahva YK-maa. Siksi tämä jäsenyyskampanja,
jota nyt on käyty turvallisuusneuvoston kiertävästä jäsenyydestä,
on ollut perusteltua. Siihen suunnatut varat ovat olleet perusteltuja.
On tärkeää, että se kampanja
viedään määrätietoisella
tavalla läpi. Onhan se aivan selvää,
että hyvin huolella ne maat ovat myöskin seuranneet
meidän kehitysapupanostuksiamme ja meidän kehityspoliittisia
painotuksiamme. Ja tässä mielestäni,
ministeri Väyrynen, kun olette nyt läsnä,
haluan teille sanoa, että se tietynlainen linjan täsmennys
tai ehkä pieni reivauskin, on ollut kyllä paikallaan.
Ja ne aloitteet, joita olette YK-ympäristössä selkeästi
tehnyt, jotka liittyvät myös Millenium-tavoitteisiin,
köyhyyden poistamistavoitteisiin, ovat Suomelle sopivia
tavoitteita. Suomen kaltaiselle maalle on erityisen sopivaa, että me
olemme auttamassa kehitysmaita ja köyhiä maita
heidän omien elinkeinojensa nostamisessa. Siihen liittyvät
metsityshankkeet, siihen liittyvät naisyrittäjyyshankkeet, koulutushankkeet.
Nämä ovat juuri niitä hankkeita, jotka
voivat kasvaa myös siviilikriisinhallinnan keinoiksi silloin,
kun me puhumme kriisinhallinnan kokonaisuudesta.
Rauhanturvaamisen osaltahan on selvää, että perinteisiä rauhanturvaamistehtäviä ei
enää ole kovin paljon tarjolla. Siksi on hyvin
tärkeätä, että tämä hallitus
vielä pystyisi rakentamaan tällaisen kriisinhallinnan
kokonaissuunnitelman tuleville vuosille, että me katsomme,
missä ne painopisteet ovat. Sille on selkeää tarvetta,
ja sitten me näemme myöskin tämän
rahapuolen, mihin me olemme valmiit satsaamaan, missä määrin
tarvitaan sotilaalliseen kriisinhallintaan, siviilikriisinhallintaan
muistaen kuitenkin sen, että sotilaallisen kriisinhallinnan
välttämättömyys turvaa sen, että saadaan
myös humanitäärinen apu perille. Siksi
siitä ei voida luopua.
Lopuksi, herra puhemies, totean vain sen, että lähetystöverkoston
tarkastelussa ei riitä pelkästään
taloudellinen näkökulma vaan siinä pitää olla
myöskin poliittinen ja tarkoituksenmukaisuusnäkökulma
vahvasti mukana.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Akaan-Penttilä nosti
esiin tuon Allegron, niin tässä yhteydessä täytyy
todeta, että toivotaan, että ensi kesänä myös
tuolta Kuopio—Mikkelin suunnasta tulevilta junilta tulevat
asiakkaat siihen ehtivät. Nyt siinä on kurja muutaman
minuutin moka, jos niin sanotaan, eli sieltäpäin
tulevat asiakkaat eivät ehdi tuohon junaan. Mutta toivotaan,
että muutos menee läpi ja ensi kesänä sitten
jo sieltäkin tulevat asiakkaat ja toisaalta sinnepäin
menevät asiakkaat pääsevät noita
junia käyttämään, koska myös
meillä Etelä-Savossa on paljon vierailijoita sieltäpäin,
ja toivotaan, että turismi jatkossa lisääntyy.
Arvoisa puhemies! Vielä muutama sana tuosta edustustoverkosta.
Nämä kiinteät menot, mitä ulkoasiainhallinnolla
on, ovat aika isot. Harva on huomannutkaan, että edustustoverkon
osalta kiinteitä menoja on jo yli 70 prosenttia. Eli käytetään
jo näihin puitteisiin paljon enemmän rahaa kuin
itse siihen tekemiseen, mitä edustustot tekevät,
miten he pystyvät Suomen asiaa maailmalla edistämään.
Mutta jatkuvasti myös, kun me kansanedustajat vierailemme
tuolla maailmalla ja tapaamme edustustojen henkilöstöä,
he kertovat, miten siellä henkilöstön
lisäämispaineita tai kauppapolitiikan edistämispaineita
tai kansalaispalveluiden kysyntään liittyviä tarpeita
yhä enemmän olisi.
Mutta näyttää nyt siltä,
että joitakin edustustoja lähitulevaisuudessa
joudutaan todennäköisesti sulkemaan, jos halutaan
uusilla alueilla, kehittyvillä, Suomelle yhä tärkeämmiksi
tulevilla alueilla uusia edustustoja avata tai niitä vahvistaa.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä syksyn mittaan on
sekä Helsingissä että Moskovassa vietetty
Suomen Venäjän-diplomaattisuhteiden 90-vuotisjuhlia,
sanotaan näin, seminaarien muodossa. Viime torstaina oli myöskin
meidän ystävyysryhmämme delegaatio duumassa
tästä puhumassa. On äärimmäisen
tärkeää, että eri tasoilla ja
tahoilla olemme yhteistyössä. Ystävyysryhmän
puheenjohtajana peräänkuulutan sitä,
että myös parlamenttien välisiä suhteita
tiivistetään, kehitetään niin,
että se olisi eduskuntakausittain ainakin tärkeimpien
valiokuntien osalta säännönmukaista,
koska näin voidaan sitten keskustella yhteisistä asioista
ja sitä luottamusta rakentaa, mitä on vuosien
varrella viety eteenpäin, ja voidaan tarttua myöskin
kipeisiin kysymyksiin, niin kuin täällä seminaarissakin
tapahtui. Viestit sieltä olivat erittäin hyviä. Itse
en pystynyt olemaan viime viikolla Moskovassa, mutta viestit sieltä olivat
vastaavan tyyppisiä kuin mitä täällä saimme.
Sen verran rauhoittelisin ed. Kuoppaa, ettei tässä nyt
Nato-jäsenyyttä olla hakemassa eikä se ole
esilläkään. (Ed. Kuoppa: Ed. Ukkola harmitteli
sitä!) — No, ed. Ukkola. Niin kuin sanotaan, totta
kai meillä pitää olla oikeus puhua, mutta
ei meidän puolueen piirissä ole tällaisia
haihatteluja. Sen myöskin puheenjohtajamme selkeästi
totesi tuossa puheenvuorossaan, minkä hän viime viikolla
käytti. — Ne ajat ovat sitten mahdollisesti edessäpäin.
Ei ole edes tiedossa, milloin ovat edessäpäin,
mutta aika ei ole sille kypsä.
Mitä tulee vielä tuohon edustustoverkkoon, juuri
nämä kiinteät kulut ovat äärimmäisen
raskaat, mutta samalla tietenkin palvelutarvetta on lisääntyvässä määrin
niillä alueilla, missä me toimimme, ja sekin pitää ottaa
huomioon. Siksi on äärimmäisen tärkeä löytää keinot
tasapainottaa tätä kiinteiden menojen ja muiden
toimintamenojen suhdetta, että toimintaan voitaisiin saada enemmän
rahaa. Mikä on se oikea tapa, jonkin verran sitä on
tuossa mietinnössä käsitelty.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllähän kokoomuksen pitkän
tähtäimen tavoite on Nato-jäsenyys. Ei
sitä nyt kannata peitellä. (Ed. Kuoppa: Kuunnelkaa
nyt, ed. Nepponen!) Se on tullut monta kertaa esille.
Sellaista olisin halunnut kysyä, että paljonko tämä nopea
rata Pietarin ja Helsingin välillä maksoi. Paljonko
se maksoi, ja miten se jakautui eri maiden osalle: paljonko maksoi
Venäjä, ja paljonko maksoi Suomi? Minä toivoisin,
että Suomeenkin tulisi tämmöisiä nopeita
ratoja. Oulu—Helsinki-väli on 7,5 tuntia, kitkuttaa,
niin että ei siinä kyllä viitsi junalla
matkustaa, mutta jos se menisi edes 4 tuntiin, niin jopa matkustaisi.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eiköhän siinä kumpikin
osapuoli vastannut kuluista omalla alueellaan, ja se oli mitä tervetullein
hanke niin Suomelle, Venäjälle kuin, katson näin,
EU:llekin, koska Suomi on tässä katsannossa myöskin
Euroopan unionin kannalta katsottuna kaikkein tärkein tämmöinen
gateway-maa: se palvelee matkailua, se palvelee kauppaa, kanssakäymistä jne.
Ja sen takia tämä viisumikysymys, joka tämän junahankkeen
myötä nyt on noussut esille, että voisi
tulla tämmöinen 72 tunnin viisumivapaa matkustusmahdollisuus,
on äärimmäisen tervetullut. Ja toivonkin,
että hallitus tässä kysymyksessä voisi
ryhtyä tällaisiin valmisteleviin toimiin ja selvittelemään
sitä mahdollisuutta, voitaisiinko ottaa se käyttöön
samalla tavoin kuin laivamatkoissa se on käytössä.
Ja silloin kuitenkin voitaisiin välttää ne
ongelmat, mitä tämmöinen pysyvä viisumioikeus
Venäjältä toisi, kun siellä se
data, aineisto, ei ole vielä samalla tasolla kuin se meillä on.
Tätä Nato-keskustelua minun on tämän
budjettikeskustelun yhteydessä nyt vähän
vaikea ymmärtää. Se ei taida liittyä ensi
vuoden talousarvioon, mutta periaatteellisella tasolla tietysti on,
ed. Kuoppa, hyvä aina sitä treenata, treenata sitäkin
aihetta, vaikka näköpiirissä ei ole tarpeita nykyisen
hallitusohjelmakirjauksen muuttamiseenkaan.
Mutta erittäin tärkeä asia on tämä,
että me osallistumme jatkossa aktiivisella tavalla kriisinhallintaan
EU:n, Naton ja YK:n puitteissa, olkoon sitten se varsinaisen missio
kenen lipun alla tahansa. Meille on ollut aina olennaista vain se, että sille
on hankittu YK-mandaatti. Se johtajan rooli voi olla sitten kenellä tahansa.
Meidän täytyy varautua siihen, että asiantuntijoiden
määrää pystytään
siviilikriisinhallintatehtäviin lisäämään,
ja meidän täytyy myös ymmärtää tämä kokonaisvaltaisen
kriisinhallinnan merkitys, ja siksi on hyvin tärkeä asia,
että me pystymme sitten lisäämään
Suomen kannalta sopiviin kohteisiin myöskin näiden
operaatiotehtäviin soveltuvien joukkojen määrää,
ja se on tietysti rahakysymys.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Näistä kustannuksista,
mistä ed. Ukkola kysyi koskien tätä Allegro-junaa.
Molemmat maat maksoivat omat radanparannuskustannuksensa, aivan
niin kuin ed. Laukkanen sanoi, ja ne olivat aika työläät
kuulema itärajan puolella, siis Venäjän
alueella, mutta ne ovat erittäin toimivat nyt. Tämä junatekniikkahan
Allegrossa on ihan samanlainen kuin Pendolinoissa, että siinä ei
ole mitään semmoista uutta, outoa, odotuksellista, joka
voisi jotenkin yllättää huonolla tavalla.
Ei siitä mitään merkkejä nytkään
ollut.
Sitten tästä viisumivapaudesta vielä sen
verran, että nythän näyttää siltä,
että on hyvin myötätuulessa se, että täältä saataisiin
tämmöisiä lyhyen matkan viisumeita Suomesta
Venäjälle päin. Se on aivan eri asia,
miten sitten venäläiset saavat viisumeita Suomeen
päin. Siihen on oma metodinsa tällä hetkellä,
ja siitä vapautumisesta ei voida pelkästään
Suomen ja Venäjän välillä sopia.
Se on EU:n ja Venäjän välinen asia, jolloin
siinä on pitkä prosessi edessä kaikkinensa,
ja ehkä meidän ulkoministerimmekin tätä samaa asiaa
vielä jollain lailla valottaa.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilältä tuli
aika hyvä selvitys tästä, mitenkä nämä kustannukset
ovat jakaantuneet tuossa radan rakentamisessa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti jatkaisin vielä tätä viisumikeskustelua.
Minäkin toivon, että arvoisa ulkomaankauppaministeri
voisi tätä vähän arvioida, miten
tiukka Venäjän linja on tässä vastavuoroisuuskysymyksessä.
Sehän tässä on nyt se aivan avainasia.
Me totta kai haluamme, että suomalaiset pääsevät
kahdeksi kolmeksi vuorokaudeksi ilman viisumia Pietariin, mutta
tarkoit-taako se sitä, että meidän täytyy
myöskin tämä vastavuoroisuus sitten toteuttaa?
Jos näin on, silloin tietysti se tarkoittaa sitä,
että meidän täytyy Venäjältä sitten
edellyttää modernia tietojärjestelmää,
mikä tarkoittaa sitä, että on sitten
sellaiset asiakirjat, joilla on mahdollista tulla Suomeen, sen kautta
koko Schengen-alueelle. Me kannamme tässä asiassa
tietysti aika suuren vastuun.
Mutta ehkä on hyvä kuulla vielä ministerin
näkökulma siihen, miten tätä kysymystä aiotaan viedä eteenpäin.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Puhemies! Ensin haluan kiittää ulkoasiainvaliokuntaa
hyvästä työstä ja hyvästä mietinnöstä (Ed.
Nepponen: Se on kyllä valtiovarainvaliokunta!) — anteeksi,
valtiovarainvaliokuntaa ja sen asianomaista jaostoa hyvästä mietinnöstä.
Kolme kommenttia siihen. Todellakin kehitysyhteistyömäärärahat
kasvavat erittäin hyvin. Me ylitämme sitoumukset
ja kykenemme hoitamaan myöskin lyhytaikaiseen ilmastorahoitukseen
liittyvät velvoitteet. Täytyy muistaa, että vuonna
2015 meille ei riitä 0,7 prosenttia vaan sen päälle
täytyy tulla se, mitä ilmastorahoitukseen tarvitaan.
Arvio, mitä valiokunnan mietinnössä pyydetään,
toimitetaan ehkä tämän vuoden kehitysyhteistyökertomuksen
yhteydessä.
Lähialueyhteistyön osalta on hyvä,
että määrärahaa hieman lisättiin.
Tekeillä on evaluaatio, josta on alustavasti kerrottu jo
ulkoasiainvaliokunnalle. Eduskuntaa informoidaan sitten, kun tämä evaluaatio
on valmis.
Edelleen on hyvä, että valiokunta on kiinnittänyt
huomiota hallinnon tarpeisiin, että riittävästi määrärahoja
voidaan osoittaa. Tällä turvataan hyvä kehitysyhteistyön
laatu.
Käyty keskustelu on ollut monipuolista, ja edustajat
ovat osittain keskustelleet keskenään, mikä on
hyvä asia. Tähän keskusteluun haluan kuitenkin
esittää pari kommenttia.
Ed. Haavisto ja monet muutkin puhuivat täällä rauhantyön
merkityksestä. Se on suuri. Voin kertoa teille, että kun
nyt voimassa olevan kehityspoliittisen ohjelman ja hallitusohjelman
mukaan painotetaan konfliktien ennaltaehkäisyä ja rauhanprosessien
tukemista, niin me käytämme vuositasolla nyt yli
50 miljoonaa euroa näihin tarkoituksiin. Tämä on
varsin tuntuva summa. Nyt kun määrärahat
kasvavat, niin varmaankin nämäkin määrärahat
lisääntyvät.
Toinen kommentti, jonka haluan esittää, liittyy
siviilikriisinhallintaan. Siinä näyttää olevan jonkin
verran käsitteellistä epäselvyyttä.
Valtaosa siviilikriisinhallinnasta on luonteeltaan enemmänkin
kehitysyhteistyötä kuin kriisitoimintaa. Meidän
suurimmat siviilikriisinhallinnan yksikkömme ovat Kosovossa
ja Bosnia-Hertsegovinassa, missä ne tekevät aivan
kehitysyhteistyön tyyppistä toimintaa valtaosin.
Sitten on poliisiyksiköitä ja joitakin muita,
jotka ovat enemmän kriisitoimintaan liittyviä.
Tässä on myöskin kysymys, jota on syytä pohtia,
miten hallinnollisesti ja menettelytapojen puolesta kehitysyhteistyö ja
siviilikriisinhallinta tulevaisuudessa saadaan kytketyksi toisiinsa.
Ed. Laukkanen avasi vähän laajempia kehityspoliittisia
näköaloja, mikä oli aivan hyvä asia. Suomihan
on todella ahkeroinut muun muassa transatlanttisen kestävän
kehityksen kumppanuuden aikaansaamiseksi. Se etenee hyvin. Jälleen
marraskuussa EU:n ja Yhdysvaltain huippukokouksessa asiasta keskusteltiin,
ja molemmat osapuolet antavat tälle hyvin voimakkaan tuen.
Juuri nyt hyvin ajankohtainen kysymys on Euroopan unionin globaalistrategian
luominen. Euroopan unionihan ei ole poliittisesti kääpiö,
niin kuin monta kertaa sanotaan, vaan me olemme kauppapolitiikassa,
ympäristö- ja ilmastoasioissa ja kehityspolitiikassa
johtava voima maailmassa, ja näiden ympärille
meidän täytyy rakentaa mielestäni vahva
EU:n vaikuttamisjärjestelmä. Tästä on
ulkoasiainvaliokunnan kanssa keskusteltu, ja siellä tämä ajatus
on saanut vahvaa tukea. Meillä oli juuri kehitysministereitten
kokous torstaina Brysselissä, ja siellä tästä aihepiiristä jälleen
keskusteltiin.
Sitten tämä viisumikysymys. Ed. Akaan-Penttilä minusta
tämän asian aivan oikein jo selvitti. Venäjähän
voi yksipuolisesti myöntää helpotuksia
viisumikäytäntöihin, niin kuin nyt näiden
risteilyjen osalta on tehty, mutta Suomi on Schen-gen-alueessa,
ja me olemme sidottuja Schengen-järjestelyihin. Sen vuoksi
me emme voi vastavuoroisesti tämän tyyppisiä järjestelyjä toteuttaa,
mutta tulevaisuudessa ehkä avautuu tähän joitakin
mahdollisuuksia. Venäjä ei ole edellyttänyt
täyttä vastavuoroisuutta, ja sen takia on ehkä mahdollista,
että myös junamatkustajat voisivat tällaisen
vapaamman matkustamismahdollisuuden saada.
Itse viisumivapauteen pääsemiseksi tarvitaan todella
vielä paljon työtä ja ponnisteluja. On
kuitenkin huomattava, että jo tällä hetkellä Suomi myöntää Venäjällä lähes
miljoona viisumia vuodessa. Niistä 80 prosenttia on monikertaviisumeita,
niin että ei tämä viisumijärjestelmä ole mikään
este venäläisten tulolle Suomeen. Toivomme tietysti,
että Venäjä vastaavasti helpottaisi viisumin
saantia Suomesta käsin ja helpottaisi rekisteröitymiskäytäntöjä,
jotka tällä hetkellä aika pitkälle
mitätöivät sen, mitä täällä viisumipuolella
on saatu aikaan. Näistäkin asioista on venäläisten
kanssa äskettäin keskusteltu, ja näitä keskusteluja
jatketaan.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa osittain ministeri vastasikin kysymykseen
viisumikäytännöstä. Meillä on
ollut myös Kainuusta sen suuntaisia esityksiä,
että voitaisiin tätä 48—72 tunnin
viisumivapautta myöntää Kostamuksen ja
Kainuun välillä.
Sitten tämmöinen kysymys: kun ainakin meillä on
semmoinen tieto, että Venäjän suurlähetystö suunnittelee
tällä hetkellä toimiston avaamista Pohjois-Suomeen — ihan
tarkkaan ottaen en tiedä, minne päin — niin
onko tässä asiassa minkään näköistä perää ja
onko tästä käyty keskusteluja?
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä Sopimusten Venäjä 2030 -raportissa,
minkä tulevaisuusvaliokunta on julkaissut — ohjausryhmän
puheenjohtajana toimi kansanedustaja Päivi Lipponen — on
nostettu esille se, että yhteistyökohteeksi pitäisi
nostaa suomalaisen terveydenhuollon, neuvolatoiminnan ja koulutuksen
hyvien käytäntöjen ja yleensä sosiaalisten
innovaatioiden hyödyntäminen Venäjällä.
Olisin kysynyt: onko tarkoitus lisätä tätä yhteistyötä? Suomessa
on paljon osaamista, tietoa ja taitoa esimerkiksi tartuntatautien
ehkäisystä ja hoidosta, niin että olisi
varmasti todella kannattavaa tämä yhteistyö ja
sen tiedon ja taidon lisääminen.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti vaan ministeri Väyrysen
mainitsemasta EU:n globaalistrategiasta. Tämä on äärimmäisen
kannatettava hanke. Toivon, että Suomen hallitus sitä on
omalta osaltaan viemässä myöskin eteenpäin.
Totean vaan, että sehän tukee myöskin
niitä Suomen hallituksen linjauksia, myöskin esimerkiksi
tämän transatlanttisen yhteistyöavauksen
suhteen, joista kerroitte meille. Nyt on vaan tärkeää pitää huoli
siitä, että kun EU:n ulkosuhdehallintoa rakennetaan — tätä keskustelua
me UaV:ssä olemme juuri käyneet — niin
siinä hallinnossa myöskin kehityspoliittiset painotukset
tulevat riittävällä asiantuntemuksella
ja osaamisella otetuiksi huomioon. Muutenhan käy niin,
että tämä tulee tavallaan jäämään
vähän varjoon, varsinaisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan
jalkoihin.
Tämäkin linja oli hyvä täsmentää,
että siviilikriisinhallinnassa on paljon tavallaan kehitysyhteistyön
piirteitä. Näinhän se on. Sen takia on
hyvin tärkeätä, että me hyvin
tarkalla silmällä huolehdimme myöskin
siitä, että esimerkiksi oda-kriteerit ovat riittävän
väljiä ja voimme näitä hankkeita
sitten kattavalla tavalla toteuttaa, koska tässähän
on tavallaan myöskin ne suurimmat mahdollisuudet, mitä suomalaiseen
osaamiseen perinteisesti siviilikriisinhallinnan alueella tulee.
Silloin on äärimmäisen mielekästä löytää siviilikriisinhallinnan
ja kehitysyhteistyöpolitiikan välillä se
synergia, mikä on saavutettavissa.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Utrikesutskottet var, som har
sagts här, nyligen i New York och besökte även
International Peace Institute. Finland har samarbetat med det här
institutet vad gäller flera projekt och institutet anser
att de förslag de nu har väl följer Finlands
intentioner för arbetet med kandidaturen till en plats
i FN:s säkerhetsråd.
På institutet rådde en viss osäkerhet
om hur Finland i fortsättningen kommer att ställa
sig till deras verksamhet, och jag skulle vilja passa på att fråga
minister Väyrynen hur han ser på det här, och
om det finns medel för ändamålet i det
kommande årets budget.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Arvoisa puhemies! Meillä on Schengen-järjestelmän puitteissa
mahdollisuus siihen, että raja-alueella pysyvästi
asuvien ihmisten liikkuvuutta helpotetaan enemmän kuin
mitä viisumisäännökset antavat
myöten. Se on käytettävissä tietysti
myöskin Suomen ulkorajoilla.
Toinen kysymys liittyi näihin terveydenhuollon kysymyksiin.
Lähialueyhteistyövaroilla rahoitetaan myös
sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyötä ja juuri
siinä tarkoituksessa, että tarttuvien tautien
leviämistä Suomeen voitaisiin ehkäistä.
Ed. Laukkanen otti puheeksi tämän ulkoasiainhallinnon
kehittämisen. Se on nyt aika pitkälti saatu jo
liikkeelle, mutta toiminnan sisällöstä on
kysymys, miten sitä painotetaan. Siinä on hyvin
selvä näkemysero, pyritäänkö kaikki
toiminta alistamaan ulko- ja turvallisuuspolitiikan sateenvarjon
alle vai tulevatko kehityspoliittiset painotukset riittävästi
esille. Minun mielestäni kehityspolitiikan osuudesta on
huolehdittava. Siviilikriisinhallinnan menoista nykyään
noin 90 prosenttia on odaa, ja osa tästä siviilikriisinhallinnan
toiminnasta on 100-prosenttisesti odaa, ja juuri siltä osin
minusta tarvittaisiin pohdintaa, miten tämä hallinto
järjestetään.
Tässä ed. Nauclérin kysymyksessä tarkoitettiin
ilmeisesti rauhanrakentamisen rahastoa. Suomi on ollut mukana sen
hallinnossa, ja olemme sitä tukeneet, ja varmasti jatkossakin
voimme tätä toimintaa avustaa.
Yleiskeskustelu pääluokasta 24 päättyi.